Canadienii au anuntat oficial ca oferta Boeing – cu F/A-18 Super Hornet E/F Block III – nu corespunde cerintelor si pe cale de consecinta Boeing nu merge mai departe in programul de inlocuire a aparatelor F/A-18 Hornet canadiene, 88 de bucati la numar.
Oficial, in competitie se aflau Boeing cu Super Hornet, Saab cu Gripen E/F si, evident, omniprezenta Lockheed Martin cu F 35A.
Doar ca aici trebuie precizat faptul ca Tara Frunzei de Artar este membra in consortiul JSF, are contract semnat de unde si tigania cu inlocuirea flotei de Horneturi. Ba s-a cerut offset si americanii le-au dat peste ochi cu contractul semnat, ba au facut competitie si au lalait-o pana cand au ajuns sa cumpere Horneturi la mana a doua din Australia.
Eurofighter si Rafale s-au retras demult, francezii i-au dat chiar in fapt pe canadieni acuzandu-i ca de fapt ce competitie cand F 35A este deja castigator indiferent de ofertele depuse de restul si ca totul nu este nimic altceva decat o mascarada ieftina…
Tigania a inceput in 2015 cand actualul premier canadian – Justin Trudeau – a preluat puterea. Pana atunci nimeni nu se gandea decat la F 35A (bun sau rau) macar si pentru ca guvernul de la Ottawa semnase cu americanii si avea rolul de partener in program.
In 2017 s-a lansat prima competitie cu cinci participanti, in 2019 francezii si Airbus s-au retras de buna voie, lasand Lockheed si Saab singurele companii ofertante. Boeing a fost insa mai mereu prezenta cu oferta pentru Super Hornet ba chiar au avut loc miscari de trupe, amenintari reciproce si ce sa mai vorbim, un intreg scandal a inceput in Canada intre Boeing, Lockheed Martin si guvernul condus de Justin Trudeau.
Intre timp, Canada ar fi beneficiat de pe urma programului JSF cu peste un milliard de dolari crestere a PIB, incepand din 1997 (cand tara s-a alaturat programului) pana in prezent. Lockheed pe de alta parte sustine ca programul JSF va sustine doar in Canada multe mii de slujbe pe durata de exploatare a aparatelor.
Acuma nu comparam Saab Gripen E/F cu F 35A ca n-ar fi corect, sunt generatii diferite, aparate concepute diferit si nu este elegant sa spunem noi care sa fie mai bun, dar este greu de presupus ca fortele aeriene canadiene (care opereaza intr-o extrem de stransa legatura cu US Air Forces) vor marsa pe Gripen in loc de F 35A. Ar fi chiar cu totul absurd si de aici si neintelegerea noastra asupra modului cum guvernul canadian gestioneaza inlocuirea batranelor CF-18 Hornet.
Pastrand proportiile, parca ne uitam la inlocuirea MiG 21 Lancer romanesti cu ce avion vreti voi, F 16 din anii “80 sa fie…
GeorgeGMT
Trudeau a làlàit-o cu cumpărarea F-35 care era deja decisă de guvernul conservator ca să ajungă tot acolo, dar mai scump.
Entre timp, multi aviatori canadieni au demisionat dându-și seama că noile avione nu vor fi pe mâna lor până la sfârsitul carierei și aviația canadiană face față la o penurie de piloți.
Dassault si Airbus au avut dreptate să se retragă dintr-o competiție cu rezultate clar màsluibile. Nu știu ce mai vrea SAAB.
Dpdv tehnic, am avut informația că CF-35A vor avea parașutele de frânare ca norvegienii și prăjina de alimentare laterală ca la F-35B și C.
Lipsa de personal navigant are mai multe cauze. Nu o poti atribui strict pentru faptul ca inlocuirea flotei CF-18 stagneaza. Asta cu instalarea unui sistem de realimentare „probe and drogue” nu o cumpar. De ce crezi ca astia sunt in tratative cu Airbus pentru A330 MRTT?
A330 MRTT probe & drogue:
https://www.raf.mod.uk/aircraft/voyager/
Face parte din caietul de sarcini al lui CF-35A.
Am mari dubii despre asta. Paginile 19-20.
https://natoassociation.ca/wp-content/uploads/2017/05/The-F-35-Fighter-A-Logical-CF-18-Replacement-Final.pdf
M-am bazat pe mail-ul care l-am primit de curând de la un francez relativ bine informat (fost ofițer de aviație), pe care îl dau în traducere :
„După ce am verificat cu o sursă de încredere din cadrul Departamentului canadian al Apărării, pot confirma faptul că eventualele avioane CF-35A ale RCAF vor fi echipate cu parașuta de coadă (ca pe F-35A norvegian) și cu brațul de realimentare lateral, care se găsește pe versiunile F-35B și F-35C.
Aceste două specificații au fost incluse de la început în oferta depusă de Lockheed Martin în Canada.”
Acuma nu-mi fac un hatâr că ași avea dreptate, este o informație de la mâna doua și nu fac decât să o comunic.
Asta cu CF-35A ca sa aiba (si?) sistemul de realimentare in zbor al US Navy ca la B si C ar fi chiar dracoasa rau!
Ma indoiesc, totusi.
Trudeau e un dobitoc de genul politically correctness. El trebuie sa faca lucrurile cum i se pare lui ca trebuie sa fie, si nu cum e firesc sa fie, chiar daca asta inseamna sa piarda multi bani, si sa puna in pericol siguranta nationala.
Face parte din noua generatie de barbati de stat, de genul glezne goale. Lista de gafe si de prostii facute este lunga. Un cretin
Un dobitoc patentat!
patentul e la liber si tot ies pe banda rulanta….
Daca-mi permiteti… Trudeau(tradare?), Trumpy, Bushy Jr., Barack Obaba, Gladimhere Pubin, Xi Jinpiung, Kim Jong Uny, Traian Baseasca, Klaus Jorhannis… Berlusconi, Macroul de la Paris, Ceashushescu… s.a.m.d.
Un singur om, nu poate niciodata sa ieie decizii de unul singur… in privinta tuturor chestiunilor ce implica statul…
Un singur om, nu este niciodata doar el si atat… el decide si pa… restul SARC OFF!
Un om, pus in fruntea oricarui stat de pe aceasta lume, este defapt si de drept un intreg sistem de alti oameni, din spatele acestuia…
Acest om, pus in fruntea fiecarui stat de pe pamant, este controlat(de cele mai multe ori, destul de riguros) prin intermediul consilierilor sai, plus alti apropiati de-ai acestuia…
Care la randul lor, au alti oameni in spate, care-i influenteaza / controleaza, care la randul lor fac parte dintr-un grup bine organizat si ceva mai obscur si pitit… s.a.m.d.
„Pastrand proportiile, parca ne uitam la inlocuirea MiG 21 Lancer romanesti cu ce avion vreti voi, F 16 din anii “80 sa fie…”
https://www.defenseromania.ro/f-16-norvegiene-ajung-in-romania-anul-viitor-din-2024-vor-fi-in-sfarsit-scoase-din-serviciul-de-lupta-mig-21-lancer_614358.html
„vor trebui adaptate la standardele românești”
ce le face? le rupe niste suruburi, arunca ceva rugina?
nope,le sfeintesc cu bor-ul in cadru festiv si lipesc stikere pe portbagaj.
Daca citeai atent articolul aveai raspunsul:
„Șeful aviației militare a dat exemplul aplicării schemei de camuflaj a ROAF, sisteme de comunicații securizate, sisteme de recunoaștere, toate caracteristice fiecărei națiuni.”
Whot diz? You mads, because they finds ur lil’o forum in Kungary?? ??
And now after a maddening crisis(biting urself, pulling ur hair outs and smashing things in & around the house) you come here trollin’?? ?
Nu vreau sa fiu facut paranoic si nici rautacios, dar SAAB cu Gripen, cred ca joaca rolul de „iepuras” cam in toate competitiile majore de achizitii de aeronave. Poate e si platit pentru asta….
Alearga foarte bine, dar mai niciodata nu sunt luati in considerare la fotografia de finish.
Trudeau face parte din noua internațională socialista care vor sa distrugă societatea vestica capitalista pentru ca e un “patriarhat opresiv”. In rahat cu ochi cățărat in politica pe spatele tatălui sau. Un fel de Ponta dar mai parfumat.
Magareala asta cu ba vrem aia, ba vrem ailalta, e tipica guvernelor (neo)socialiste-progresiste, unde nimeni n-are cojones sa-si asume raspunderea si sa ia o decizie, de frica sa nu fie facut tap ispasitor cand nu merge ceva sau sa fie acuzat de adversarii politici ca a cheltuit banii pasnicilor contribuabili pe arme scumpe in loc sa-i dea pe degeaba oropsitilor sorţii (in general necontribuabili).
Francezii sufla si-n iaurt cu Canadienii dupa ce s-au fript cu ciorba lor in trecut, cand Canada a lansat mare competitie mare de MLI, lumea buna a trimis pe cheltuiala proprie vehiculele si echipele, s-au facut o sumedenie de teste pentru ca in final Canadienii sa se razgandeasca si sa renunte pur si simplu la programul de MLI. Francezii chiar au cerut atunci despagubiri pentru pierderile suferite (trimisesera cateva VBCI).
Aici mascarada cu competitia la avioane de lupta se datoreaza si reputatiei relativ proaste (deocamdata) a lui F35, amplificate la maxim de mediile stangiste, de unde nevoia sa pretinda ca a existat o evaluare prealabila a optiunilor.
F-35 are un singur motor… Canada e o tara foarte intinsa geografic si F-35 are raza de actiune scurta (incarcat cu armament si combustibil). Exista dubii asupra lui F-35 in general….si Canada sovaieste. In plus F-35 are nevoie de infrastructura specifica in zona arctica. Interesant asupra deciziei finale. Canada s-ar indrepta spre Gripen insa deasemenea echipat cu un sigur motor….Dilema. Eurofighter a-r fi fost cel mai nimerit insa actualmente este exclus din competitie.
Toata sucirea canadezilor in ceea ce priveste Boeing si oferta lor cu F/A-18 EF Super Hornet a pornit de la ciorovaiala si scandalul pornit de catre USAmericanii privind cumpararea de catre Delta Airlines de avioane Bombardier C-100/-300 actualele Airbus 220-100/-300 in defavoarea Boeing-737 MAX, USAmericanii facand mare taraboi si galceava. In conseciinta canadezii au zis la Boeing ca le dau pass pt F/A-18 EF Super Hornet in competitia bizara pt un al doilea tip de avsmlr viitor pt RCAF. Canadezii au fost ok deoarece Air Canada si West Jet au cumparat Boeing-737 MAX/-777-300 ER/-787-9 si normal au cumparat si Airbus 220-100/-300..
Nedumerirea ramane dc canadezii au vrut ca inlocuitor ot CF-18 AB Hornet si alt tip de avion de lupta supersonic multirol in afarta de F-35 Lightninhg 2 cu, caere deja aveau semnat mare contract, mentenantza si productie de piese pt el in Canada.
Poate din cauza ca raza de actiune a F-35 este prea mica pt necesitatile Canadei care are a 2-a suprafata din lume…???
In unele cercuri din Canada se vehihula ideea cu reluarea in varianta modernizata dtpdv si redesenata a Avro Canada CF-105 Arrow pt ca acest avion ar fi putut parcurge distanta cel putin in ferry range cu rezervoare suplimenbtare atasate si fara realimentare pe diagonalele si axele teritoriului canadian.
Faza este ca actualment singurul avlsmr care ar avea cea mai mare raza de actiune si dat la export ar fi F-15 CD Eagle culmea produs tot de Boeing.
In ceea cel priveste pe Justin Trudeau omu e cealapa rau, abonat la gafe si erori, figurant progresisto-globalist libertinist….pt altii, ca el are nevasta shucara si 3 copiii reusisti. Personal ma apuca rasu deoarece cand tine speach-uri oficiale zici ca plange.
aceleasi beshini pretioase care nu put si impresii de domnisoare de pension care rup carciumele in doua cand scapa la fel ca nemtii.
Conflictul Boeing-Airbus a ajuns de mult si pe pamintul canadian, avind ca victime colaterale Bombardier. La civili a cistigat Airbus, la militari nu cred ca are vreo sansa.
Legat de concluzia de fina și ai noștri cu achiziția de F16 , nu cred ca se va trece la F35 mai devreme de 2040+ , chiar dacă se tot vorbește și se tot promite …
de acord,cu aceasta ultima achizitie de f16 actuala degeneratie de politruci si militari isi inchid cu lauri carierele acolo la varf….urmeaza retragerea cu tortze ,bucatari si ospatari.
Într-un anume fel (dealtfel pervers), au dreptate întrucât după 2030 sunt și 2040 și 2150…
Nu e nici o tiganie. E razboi economic intre SUA si ceilalti (Canada, Europa). Vezi cazul Bombardier sau Airbus in SUA. Americanii vor sa vanda oricui, dar de cumparat sa cumpere doar aeronave prodese de firme americane.
F35 inca nu a dovedit nimic. Sa nu aiba soarta avioanelor Harrier. Mari asteptari…
Ce soarta? La ce te referi?
Harrier a fost un avion perfect pentru ceea ce a fost proiectat. A luptat în doua războaie grele, Falkland și Irak ’90, plus misiuni multe în Afganistan și nu s-a făcut de ras. A rămas în serviciu mai mult de 50 de ani, în diferite variante în armatele SUA și UK, iar Spania și Italia le-au folosit îndelung pe portavioanele lor.
Cred ca este singurul avion care a aterizat su decolat vreodată de pe o nava civila.
F-35 a dovedit el ceva daca ar fi sa dam crezare zvonurilor, dar ar rebui sa-i intrebam pe israelinei cu merge treaba su nu cred ca vor raspunde
Cat despre viitorul lui F-35, sistemul de marketing (reflectat prin comenzile „marcate”) ii prezice un viitor mai stralucit decat al lui F-16.
Dar nu inteleg ce ai cu Harrierul, care a servit mai bine de 30 de ani in Royal Navy si USMC si nu s-a facut de ras pe unde a fost trimis sa lupte. Prin comparatie Yak-38 s-a nascut avorton si a fost retras din serviciu dupa doar 15 ani, iar alte state au facut doar prototipuri de VTOL.
A dovedit multe dar costa. Nici SUA mu sunt siguri încă dacă vor opera exclusiv F35 in viitor.
Prognoza mea F 35A in numar de 24-36 de avioane, restul o sa fie F 18 cumparate din Finlanda, CF 18 ale lor si alea australiene, inca 10 ani dupa 2025 o sa zboare asa.
Apoi o sa vada ce mai scot USA-ul si ori o sa continue cu F 35E sau cum se va numi varianta de atunci ori o sa treaca la ceva ieftin de intretinut ca sunt zgarciti la bani.
Asta spera SAAB – sa le vanda un numar de 24 – 36 de avioane complementare F 35-ului aratandu-le avantajele industriale ca oricum ceva F 35 tot o sa cumpere.
E doar o opinie, repet dar stiindu-i zgarcomani cam aia o sa faca.
Personal pt FARo preferam F/A-18 AB/CD Hornet sh modernizate in loc de F-16 ABM Falcon si in tandem cu JAS-39 AB/CD Gripen sh modernizate.
Inca ArmRo si FARo mai pot avea in dotare 32 F/A-18 EF Super Hornet sh modernizat, fratiorul mai mare a lui F/A-18 ABCD Hornet, ca avion de atac, bombardament, lupta multirol si suprematie aeriana daca s-ar refuza livrearea de catre USAmericani, in cazul in care sa speram Guv.Romania si MAPN.ro ar cere sa achizitioneze pe aceeas schema cu cele 32 F-16 AB MLU Block 15 6.5.2 sh din Norvegia, a 32 F-15 E Strike Eagle sh in completarea celor 48 F-16 AB MLU Block 15 6.5.2 Falcon sh.
Apropos mai sunt unii in lume care au procedat la fel ca Romania si la fel precum Canada cumparand de la altii avslmr sh utilizate :
https://www.defensenews.com/global/asia-pacific/2021/12/23/malaysia-keen-on-buying-kuwaits-hornet-fighter-jets/?utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=Socialflow+DFN
Chiar ma intreb in ce conditii or fi F/A-18 AB/CD Hornet din dotarea Australiei, Elvetiei, Finlandei si a Spaniei + US Navy si Marine???
Treaba e ca desi au preferinte spre F-35 in mod sigur (si sunt si parte a programului), canadienii nu isi vor arata cartile, pentru a obtine maximul posibil. Si practic spun americanilor ca desi le place F-35 nu il vor lua in orice conditii, ci depinde de conditii…
La fel au facut si Finlanda, Norvegia, Danemarca – au organizat licitatii in care s-au folosit de Gripen ca sa ii tina pe americani sub presiune competitiva.
Daca o spun „pe aia dreapta” atunci beneficiile se pot imputina… Oricum, au jucat smecher – au intrat in program ca partener de top, avand beneficii industriale mari, apoi nu au comandat printre primele tari, asteptand sa treaca avionul de bolile copilariei si sa ajunga programul la maturitate. Cand fac comanda, o sa ia un produs perfect, cu toate beneficiile si la cel mai bun pret.