Astfel mai multe variante sunt luate in considerare: RSK MIG, Aerostar, Elbit, HAL, pentru o modernizare care le-ar mai tine in aer inca 5-7 ani. Elbit spre exemplu ofera o modernizare la standard 21-2000, la 2,5 milioane $ pe aparat, in timp ce RSK MIG cere doar 1,5 milioane si ofera standardul 21-93 sau 21-97.
De asemenea surse croate vorbesc de un numar aditional de aparate MIG -21 , 8 sau 10 bucati, numar care ar duce aviatia militara croata la un numar de 16-18 avioane operationale.
Cele 8-10 MIG-uri 21 in plus ar veni din Ucraina, de la Odessa si ar fi apartinut Algeriei, fiind primite de la algerienii ca parte a contractului care viza MIG-29, si ar urma sa fie vandute Yemenului, sau mai nou Croatiei.
Aceasta stire ridica insa cateva probleme! Daca Croatia se gandeste sa-si modernizeze MIG-urile poate insemna ca o achizitie comuna cu Bulgaria si Romania nu mai este atat de actuala din motive neconoscute. Daca mai adaugam si faptul ca RoAF nu a mai luat in considerare o prelungire a duratei de viata a MIG-urilor proprii, si forteaza cumpararea de avioane noi, putem deduce si mai clar ca se poate ajunge ca o achizitie comuna sa iasa din discutie.
Vestea cat de cat buna ar fi ca in al doisprezecelea ceas se pare ca toata clasa politica a inteles, in sfarsit, necesitatea de a avea o aviatie moderna in Romania. Declaratia Presedintelui ca la nevoie vom cumpara cate un avion pe an, arata, in opinia mea, hotararea ca Romania sa faca tot ce este necesar, toate eforturile, pentru a-si dota Armata cu avioane noi.
MIG -21 bis D croat, aflat in exploatare
Ar trebui sa urmarim cu atentie sporita miscarea Bulgariei, care este pana la urma marele promotor al unei achizitii comune. Va ramane ea alaturi de Romania si F-16, sau va vira dupa modelul croat? Ar mai trebui sa tinem cont si de faptul ca aviatia bulgara a pensionat MIG-21 si se pregateste sa scoata din dotare si Su25, ei avand cei drept MIG -29.
De vazut ce va fi. Oricum anul viitor, probabil in prima jumatate, ar trebui sa se faca un pic de lumina asupra modalitatii si a numarului de avioane pe care Romania le va cumpara.
surse: militaryphotos.net & slobodnadmacija.hr
MIG-urile 21 algeriene in Odessa asteptand, poate Croatia
sursa poza:AICI
MCM
Nu văd de ce croații ar lua în considerare vreun upgrade la standard MiG-21-93 sau -97, având în vedere că avioanele pe care le au deja au fost upgradate în 2002 la Aerostar la un standard similar cu Lancer-C. Orice avioane cumpărate din alte surse ar trebui să urmeze un upgrade similar, altfel ar fi lipsit de sens din punct de vedere logistic.
Oricum eu nu prea am înțeles din articol, poate n-am citit eu bine, dacă e vorba doar despre prelungirea resursei de zbor pentru încă câțiva ani (caz în care e logic să apelezi la producătorul inițial al avionului) sau dacă e vorba de vreun upgrade la armament/avionică etc. (caz în care e logic să apelezi la Elbit+Aerostar).
În altă ordine de idei, mi se pare o tâmpenie ca România să cumpere avioane în comun cu alte țări mai mici decât ea, mai ales cu una cu care nici măcar n-avem graniță comună cum e Croația, așa că orice lucru care ar împiedică acest lucru să se întâmple pe mină mă satisface foarte tare.
Sursa croata vorbeste de upgrad. Adica modernizare inteleg eu. Standardul 93-97 este oferit de RSK MIG si deocamdata se discuta doar pe surse din Croatia. Ba mai mult pe mine ma uimeste dorinta croatilor de a-si creste flota de MIG 21.
Logica cumpararii la comun are in spate costuri mai mici cu pregatirea si antrenarea pilotilor(simulatoare comune, etc) si probabil ca la o comanda mai mare pretul poate fi lasat in jos ceva mai semnificativ.
In general, in armament nu e recomandat sa pui lucruri la comun cu vecinii, deoarece singurele sanse de frecusuri militare sunt exact fata de ei. Acum cu NATO, poate asta se atenueaza un pic, dar riscul nu dispare. Cu bulgarii avem o „relatie mai speciala”, ca sa zic asa, avand in vedere ca la 1887 am fost la un pas de unire/federatie…
+ ce ziceam eu in materialul cu multirolul:
– deschiderea unui centru de productie aeronautica, initial sub licenta Lockheed (sau Saab, sau ce-o fi), a unor variante modificate ale avionului de lupta F16 FightingFalcon. In contextul parteneriatului strategic cu SUA, Coreea de Sud, Japonia si poate in curand cuTurcia si Israel, colaborarile si transferurile de tehnologie ar putea fi mai usor realizate.
Daca am putea grefa pe aceasta linie de productie si un centru regional de cercetare, intretinere si imbunatatire a aparatelor produse de Lockheed precum si, la nivel militar, a unui centru de antrenament pentru Europa de E si SE (capacitate deja pusa in valoare de antrenamentele cu partenerii din Israel si SUA).
Dacă fac reparații ce țin de prelungirea vieții celulei, e normal să apeleze la producător. Dacă în schimb au de gând să pună și avionică nouă rusească pe ele, în condițiile în care ei sunt în NATO… sunt, cu tot respectul, cretini.
În ce-i privește pe bulgari… dacă m-ar întreba pe mine cineva, decât ceva la comun cu ei, mai bine lipsă. N-aș fi de acord decât, să zicem, dacă ei vor să cumpere (dau niște cifre aiurea) 12 avioane, iar noi 24. Bine… facem cerere comună pentru 36 de avioane plus arme și ce ne mai trebuie (în ideea în care asta ne aduce un preț de cumpărare mai mic). Dar pe urmă fiecare își ia ce-i al lui, noi ne oprim 24 și ni se rupe de ce fac castraveții cu ale lor. Dacă vor să se antreneze pe simulatoarele noastre să plătească, dacă vor să facă mentenanță la noi, să plătească pe măsura. Mă-nțelegi. Nu să ne apucăm noi să facem Frăția Inelelor armatelor rupte în cur. Că am impresia că după ce că stăm prost, ar trebui să-i mai tragem și pe ăștia după noi.
Pai exact asta este ideea. Romania are deja infrastructura, simulatoare si altele. Iar pe bulgari i-ar costa mai putin daca ar lucra pe ale noastre, contracost, decat sa-si dezvolte proprile capacitati…
Atât timp cât ei depind de noi și nu invers…
🙂 Asa gandeste si SMG-ul fata de propunerile de flota comuna. Adica achizitia la pachet si Ro sa asigure anumite parti ale noii infrastructuri si foarte important antrenamentul comun partial al pilotilor. Pilotii romanii avand o foarte buna reputatie. De ce crezi ca ungurii nu au facut aplicatii comune cu noi?! 🙂 Saab stie de ce!
_@George GTM –
Am citit recent in CER SENIN nr 2\2012 succesul care l-a avut MIG 21 Lancer C la exercitiile militare din Bulgaria. Victorii aeriene impotriva MIG 29 si F 16.
Cred ca asta este un motiv destul de serios ca sa pastrezi un avion. Corect, George? si am citit ca pilotii romani… cu doar 300-400 de ore de zbor sunt formidabili. GRESIT. Pilotii romani au fost ajutati de electronica foarte performanta de pe LanceR.
S-au dat lupte si la vedere, deci fara influenta radarului de pe Lancer, astfel ca imi pastrez parerea vis-a-vis de calitatea pilotiilor nostri. In privinta pastrarii MIG-ului 21 in serviciu, eu as alege sa revitalizam cateva aparate, concomitent cu demararea unei achizitii de avioane noi. Dar avionica de pe MIG este impresionanta.
Eu stiu ca F 16 este un avion instabil, cu probleme de manevrabilitate la viteze mici. A fost creat pentru viteze supersonice, unde ofera o stabilitate remarcabila. Cred ca asta a facut diferenta in exercitiile din Bulgaria. In ceea ce priveste bulgarii cu Mig 29… aici chiar nu stiu ce s-a intamplat. cred ca Pilotii bulgari erau absolventi de scoala militara de cateva luni… 🙂 cum sa pierzi in fata unui Mig 21 Lancer-C? cand ai Mig 29? no coment. La vedere inseamna ca nu folosesti rachetele? din dotare? folosesti tunul?
Sau rachetele IR…
Mi-am pus mereu intrebarea… de ce rusii nu au produs MIG-21-ANALOG in serie? Cred ca era un avion foarte bun! Au venit cu Mig 23… un avion de 2 bani! 🙂 Dupa ce au terminat testele… trebuia sa-l produca in serie. Poate-l aveam si noi acum.
cele 2 metode propuse pentru croati sunt diferite!
– MIG 21-97 (rusesc) este un aparat formidabil. are integrat si motorul KLIMOV RD-33 de 50KN (81,3KN-afterburn).
– MIG 21-2000 (Elbit) are un radar bun si are rachete rafael. Python 5 (o racheta formidabila) dar si Derby.
Insa are motorul clasic. din cate stiu eu croatii au Mig 21 Bis cu motoare Tumanskiy R25-300, 40.21 kN ( 69.62 kN-afterburn)
Eu as alege motorul Klimov si electronica Elbit.
Cred ca ar bate F16 inca 5-6 ani
Ciprian,
vezi link-ul :
http://www.rumaniamilitary.ro/mig-21-lancer-o-solutie-inca-viabila-pentru-romania/
e totul acolo, cu variante si derivate MIG21 🙂
pe wiki in limba engleza(foarte documentat dealtfel)spune ca au 10 aparate-2 duble si 8 simple.astea is alea modernizate.si cica mai au 12 in rezerva din care doar 4 functionale.
ar fi putut sa i intrebe de sanatae cu iar 99 soim,tinand cont ca nu au avion de scoala.macar 6 sa le fi vandut,sau de ce nu 12 bucati.
din partea Bulgariei (21 noiembrie)
http://www.novinite.com/view_news.php?id=134150
P.S. Corecteză și tu titlul ăla. Mă dor ochii și capul de cîte ori îl citesc.
Croatia doesn’t have money for new airplanes. Economic situation is very bad and new airplanes are not priority. The most likely outcome is for Croatia to get 10 mig21 probably in Ukraina and continue flying with them for next 4-5 years and than leave problem to next government XD
As vrea sa spun cateva lucruri legate de aceste miguri,
Mig 21 si F 16 au fost singurele aparate de zbor care au facut istorie! cred ca Romania nu ar tgrebui sa schimbe Mig-ul 21 cu F-ul 16. Eu consider o eroare majora. Ar trebui sa incercam sa punem pe picioare industria aeronautica, asa cum au facut suedezii. avem 3 fabrici (Brasov, Craiova, Bacau) si cel putin 2 (INCAS si ARCA) institute de cercetare! asta e parerea mea! In ce priveste electronica de pe avioane, aceasta putem sa o cumparam din occident.
Ciprian M.,
O analiza pe cat m-a dus capul, pe subiectul asta al MIG21 aici : ““MIG-21 LanceR o solutie inca viabila pentru Romania ?”
http://www.rumaniamilitary.ro/mig-21-lancer-o-solutie-inca-viabila-pentru-romania/
Sper sa-ti fie util 🙂
@Marius Z
Noi vorbim degeaba ca guvernantii nostri vor cumpara avioane din occident.
Daca ar produce ei avioane, nu ar mai iesi vilele si limuzinele in contul lor.
Eu cred ca Mig 21 LanceR ramane un avion fff fiabil inca 10 ani. daca se integreaza un motor Klimov deja testat pe acest model si daca se umbla putin la Aerodinamoca. Daca s-ar mari putin suprafata potnanta… macar cu 10%, s-ar indeparta multe probleme legate de manevrabilitate.
Dar inginerii nostri… cred ca snt mana in mana cu guvernantii!
nici nu vreau sa ma gandesc ca daca vrei sa cumperi… Mig 21, gasesti peste 1000 bucati pe piata. le poti revitaliza la juma de pret fata de un Gripen sau un F16-Viper.
Pai nu asta spuneam si eu in articol ? 🙂
DA MIGUL 21 POATE fi o solutie viabila pentru multi ani vreo 80 de bukati cu o resursa de prin anii 2000 nu near strica vreo 80 de bukati cu un un motor klimov ce echipeaza migul 29 ar fi o solutie viabila pentru multi ani si 48 de f16 , am inteles ca se mai doreste o excadrila de f16 ca sa se achizitioneze cu rachete python 5 sau derby sau rvs am putea grefa pe un minim de 120 de avioane care near putea apara multi ani spatiul aerian da acuma sa vedem ce decid decidentii nostri .APOI am puteai construi un avion transonic cum ar fi xt sau i a r e 109 swift un proiect uitat