Vedem cu totii ca marina militara italiana este una formidabila, cea mai puternica din Marea Mediterana, si va dispune, cand planul de constructie de noi nave va fi finalizat: 2 portavioane (Cavour si Trieste), 3-5 nave de asalt amfibiu purtatoare de elicoptere, patru crucisatoare (2xHorizon class, 2xDDX), zece fregate din clasa FREMM, opt submarine dotate cu sistem AIP, opt corvete de generatie noua etc…
La toate acestea se adauga o forta aeriana redutabila, formata din Eurofighter Typhoon – 90 de aeronave, F 35A- 60 de aparate, F 35B pentru marina, ca inlocuitor al AV-8B Harrier II, Panavia Tornado si multe altele.
Majoritatea acestor nave si aparate de zbor sunt construite in Italia, sau macar asamblate local, cazul aparatelor F 35A si B.
Ce este interesant in aceasta lista sunt cele doua noi distrugatoare DDX, care vor lupta langa Horizon-class si care par ca vor fi o clasa noua de nave, dezvoltata de italieni, si nu una derivata din Orizzonte.
Deocamdata guvernul si-a dat acceptul si marina s-a apucat de ceea ce la noi s-ar numi “caiet de sarcini”, in realitate se stabilesc acum cerintele de baza ale viitoarelor distrugatoare si se asteapta ca in 2022 configuratia de baza a navelor sa fie stabilita.
In 2023 ar fi sa fie semnat contractul pentru constructia navelor, iar in 2028 prima nava sa fie gata.
DDX-urile urmeaza sa inlocuiasca doua distrugatoare lansate in anii “90, “Durand de la Penne” (D 560) si “Mimbelli” (D 561), nave apartinand clasei “Admiral” si care se afla deja in dotare de 30 de ani. Noile distrugatoare se vor alatura navelor din clasa Orizzonte: “Andrea Doria” (D 553) si “Caio Duilio” (D 554), intrate in inventarul marinei in anul 2007, respectiv 2009.
Marina italiana isi foloseste distrugatoarele atat pentru atacul asupra unor tinte de pe uscat cat mai ales pentru protectia flotei in larg.
Noile nave vor putea sa duca lupta in toate cele trei medii, vor putea sa asigure protectia unei arii extinse din punctul de vedere al luptei anti-aeriene si anti-racheta, fiind similare, spun italienii cu distrugatoarele americane din clasa “Arleigh Burke”.
Rachetele de croaziera Scalp vor face parte din arsenalul lor.
Se stie ca DDX va avea un deplasament de 10 mii de tone incarcat de lupta, o silueta joasa cu pronuntate caracteristici stealth, 175m lungime, 24m latimea maxima, cu un pescaj de noua metri ceea ce ne arata ca DDX vor fi nave semnificativ mai mari decat actualele Orizzonte class – putin peste sapte mii de tone, 152 metri lungime, 20 de metri latime.
Arhitectura de senzori a navelor pare sa fie dezvoltata in jurul radarului Kronos 3000 (in banda X si C) pentru urmarirea tintelor, dirijarea rachetelor si detectia pe raza scurta, un radar cu antene plate fixe si a radarului Kronos Power Shield (banda L) pentru detectia pe raza lunga, ambele de la Leonardo.
Radarul Kronos Power Shield vine cuplat cu rachetele familiei Aster (Aster 15 si Aster 30) dar si cu noua varianta de Aster 30 block 1Nt anti-balistica, oferind astfel pentru prima oara o capacitate anti-balistica marinei italiene.
Navele vor fi dotate cu sase lansatoare verticale Sylver A50 (fiecare VLS dispune de opt tuburi), adica 48 de tuburi de lansare verticala.
In materie de lupta nava-nava italienii merg pe mana rachetei lor si vor folosi Teseo Mk2 Evolved, doua lansatoare cvadruple.
Artileria va fi insa magnifica si va consta dintr-un tun super-rapid OTO Melara (acum Leonardo) calibrul 127mm 64 de calibre care va folosi munitie ghidata Vulcano Ballistic Extended Range (BER) si Guided Long Range (GLR) (cu raza de pana la 100 de kilometri) si doua OTO Melara 76/62 care vor folosi munitie DART (Driven Ammunition Reduced Time Of Flight) – o munitie sub-calibru special proiectata sa distruga tinte aeriene manevriere de mare viteza. Mai pe limba noastra, OTO Melara 76/62 cu munitie DART are si rolul de sistem CIWS (dar de raza mare) impotriva rachetelor anti-nava subsonice sau supersonice. Tunul are o mare cadenta de tragere si este evident ghidat de senzorii navei.
Pentru aparare apropiata, navele vor fi dotate si cu tunuri de calibru mai mic, Oto Melara 25/80 “Spallaccia”.
Sistemul lupta al navelor va fi tot de la Leonardo – Combat Management System in arhitectura deschisa, C4I, Link 16 pentru comunicatii. Noile distrugatoare vor avea la bord doua elicoptere EH101 sau SH90.
Odata ce DDX-urile vor deveni active, marina italiana va putea sa desfasoare simultan doua grupuri de lupta cu portavion in centru, ambele grupari navale fiind suficient de redutabile. Daca mai adaugam si forta aeriana pe care Italia o detine, nu cred ca mai trebuie discutat despre cine ar putea sa fie seful in Mediterana de Est.
Totul depinde acum doar de existenta unei vointe politice la Roma pentru ca Italia sa-si arata forta si sa fie recunoscuta ca o mare putere mediteraneeana.
GeorgeGMT
Bravo… De bagat la cap
Desi o sa par hatter totusi imi voi exprima nedumerirea. Ce dracu fac astia cu atatea nave habar nu am. Putere coloniala nu mai sunt de la ww2, nu sunt in situatia uk sau franta sa posede o EEZ de sute de mii de km2. Practic se invart prin baltoaca numita mediterana unde nu au pradatori naturali. Spania, franta, grecia, fostele tari yugoslave sunt aliati traditionali sau cantitati neglijabile(ultimii). Turcia e la dracu in praznic in partea opusa (teoretic si asta e aliata). In nordul africii amenintarea libiana a disparut. Singurul pericol teoretic, rusia, trebuie sa treaca prin gibraltarul britilor sa poata aduce ceva consistent in zona caci cernomorski flot e ptr desculti. 4 destroyere, doua portavioane+5 ldh uri (???), 5 fregate cu tonaj si armament de distrugator, 8 sub uri, ptr ce habar nu am. O sa incerc sa fac o comparatie cu francezii dar sunt sigur peste aia. Au acumulat la nivelul lui 2020 o datorie publica de 160%(se apropie de bolnavul europei grecia) dar construiesc intr o veselie nave inutile(parerea mea). Sa zicem totusi ca o parte din bani se intorc ca sunt aproape integral italiene. Totusi!!!
@Strumpf. Ehe…construiesti, cunstruiesti ca in o zi sa ai ce sa folosesti. Nu ca sunt tari, sunt de laudat. Oricum oamenii sunt la a doua editie cu flota si inainte de ww2 au fost best off din balta lor. Faceau sub-uri si cuirasate cand altii ca noi mergeau cu boii de lant. Daca le vine iar gandul de noua Roma, au si materiale dar si fabrici de prima mana.
Cu flota poate or fi buni. La terestri propria lor traditie este impotriva lor.Incepand cu Adwa si continuand cu razboaiele ce au urmat au fost sub-mediocri in cel mai bun caz. Opincarii nostri au dat dovada de mai mult talent militar cu toate lipsurile din echipare si conducere.Poate fac armament bunicel dar nu i-au mostenit prea mult pe romani dpdv al talentului militar.
vrei sa spui ca oamenii lor in ww2 nu au fost dispusi sa isi sacrifice viata in acelasi mod ca nemtii si ai nostrii? aveau dreptate din o privinta, de ce sa o faca pentru visele marete ale unui nebun? De aceea noi avem cam acelasi pierderi ca italienii in varianta cand rolul nostru in razboi a fost mult mai mic fata de ei.
Pai si ideea refacerii imperiului roman cum ar? Tot unanebuneasca, deoarece de la iddea asta am postat. Ca sa poti face un imperiu si nevoie de soldati cu spirit razboinic. Pe langa faptul ca au avut pierderi mai mici decat noi sau germanii au fost autorii unor din cele mai rusinoase episoade oferite de o armata europeana incepand cu batalia de la Adwa continuand cu fuga in fata grecilor in Albania in 1941 precum si seria de batai luate de la Auchinlek in nordul Africii pana la sosirea lui Rommel in conditiile in care aveau superioritate numerica covarsitoare in oameni si tehnica fata de britanici. Nu mai vorbesc despre corpul expeditionar italian pe frontul de est care efectiv n-a reusit sa lupte nici macar la nivelul alor nostri care aproape cu mainile goale incercau sa se opuna tancurilor T34. Acum daca o dam pe „sa facem din tanc tractoare” in putrau sa lupte pentru viata lor daca tot au ajuns acolo obligati. A, sa nu uit in 1940 cand Franta era in pragul capitularii au atacat in forta in Provence parca si nu au reusit sa treaca de o armata franceza demoralizata.
Si retorica asta cu n-au vrut sa lupte pentru un nebun, crezi ca soldatii nostri tarani nu mai puteau de dorul frontului? Si totusi..
cred ca ar trebui sa disociem motivatia si spiritul razboinic la italieni de spiritul lor tehnic, unde nu doar la nave, au fost capabili sa conceapa echipamente relativ bune, dar nu neaparat fiabile.
Am zis asta in primul mesaj. Ideea cu spiritul razboinic este replica la ideea ca avand tehnica asta ar putea restaura imperiul.
@anla @marius
experienta mea cu italienii e fix invers a ce se discuta pe site-ul asta. stiu ca sunt laudati de cateva articole incoa pe chestii ingineresti si acum ca nu sunt luptatori….
e fix invers. sunt printre cei mai profesionisti cu care am lucrat in schimb echipamentele lor lasau de dorit. mai ales armele beretta mereu mi s-au parut construite la o calitate slabuta…
cautati pe google vestele lor anti glont ca sunt niste oribilitati
exact asta zic si Io, idei bune dar finalizare si calitate slabute…
In telecom, am lucrat cu ei, si aveau un management de proiect groaznic, sa nu zic inexistent, pentru ca de fapt erau mai preocupati sa se scoata ei aratand cu degetul spre echipele straine cu care lucrau.
Au vrut un rol mai insemnat dar nu l-au jucat. Aveau insemnatate fiind putere coloniala si prin asezarea lor in Mediterana. Altfel prin actiunile lor si prin capacitatile reale de actiune rolul lor a fost minor. Pentru germani au fost un pietroi legat de gat, dupa debarcarea din Sicilia armata italiana a fost rddusa la tacere, pe teritoriul Italiei luptau doar aliatii cu germanii. Exceptand elemente ale rezistentei italienii au fost spectatori ca la fotbal.
omule, asa cum spune si Marius, nu confunda spiritul combativ al populatiei cu tehnica sa. In ziua de azi stai in Texas si omori in Bagdad sau angajezi o tinta de la +50 km fata de punctul in care tinta te poate vedea. Vezi diferenta in Irak, Serbia sau chiar recent Nagorno Karabach, tehnologia a facut diferenta.
Legat de experienta lor in ww2, bunicul meu care a scapat de la cotu donului imi povestea ca efectiv plangeau ingroziti si toti vr sa fuga acasa. Ca dealtfel si ai nostrii, doar ca italienii aveau si camioane sa fuga, noi aveam cai si carute, doar dintre cei norocosi dintre ai nostrii au gasit un camion german si prin miracol unul romanesc cu care sa scape. El asa a scapat. Asa ca la vitejii aia de care spui, sa iei in calcul ca pur si simplu o faceau de disperare, in speranta ca venea o salvare si pentru ei.
Asta cu apasatul de buton undeva si lovitul altundeva o fac si sltii deja. Nu ar fi tocmai inovatori.
Marturii cu trupa fugind de pe pozitii si aruncand armele cunosc destule si de la noi si de la altii inclusiv de la invingatorii din WW2. Altfel nu mai apareau comisarii politici cu Nagane care executau pe oricine mergea in alta directie decat înainte. Dar nu despre asta este vorba. Au fost batuti rusinos pe unde s-au dus. Si nu pentru ca se mai speria cate un pluton si fugea in camioane. Ei nu au fost in stare sa bata armate slab cotate, exceptand, politia albaneza ce sa mai zic de armatele cu care doreau sa fie asemuiti ca niste continuatori ai armatelor romane ce se doreau. In 1936 in Etiopia s-au chinuit realmente sa bata o militie echipata cu puscoace de secol XIX aruncand in lupta masiv artileria, aviatia de bombardament si gaze de lupta. Si atunci si acum fie cu buton fie cu pusca conteaza si cine le foloseste si cat de abil este in folosirea lor.Pe partea de flota intr-adevar au fost si sunt mai priceputi, asta nu poate fi contestat istoriceste vorbind si privind mai incoace la WW2, au pus probleme Royal Navy in Mediterana, insa la trupele de uscat au fost praf, inclin sa cred dupa experienta din Somalia ca nici acum nu sunt departe.
Si ca sa nu uit, pentru italieni pana prin ’43 Mussolini nu era un nebun, era Il Duce, a venit la putere ca si Hitler ca lider mesianic. Bataile crunte incasate in serie le-au deschis ochii.
@Anla’shok, si noi in realitate am pierdut ultimele 2 razboiaie mondiale. Asta insemna ca suntem idioti acum si nu ne pricepem sa lucram cu butoanele? Iar noi suntem juniori, am avut de a face cu ei la job doar tangential si exact cum spun si colegii de mai sus, sunt smart chiar sclipitori dar cam neseriosi la partea de implementare si as spune la fel ca noi de rigurosi in a respecta metodologia. Iar cu termenele lor, trebuie sa iei o marja de siguranta. Sunt o varianta germana la 180 de grade. Sunt creativi si nu au inhibarea teutona de a nu face sau spune ceva pana nu au accept de la un supervizor. Dar nici pe departe nu mint ca indienii ??.
Istoria o fi cum o fi dar lumea de azi este tehnologica.
Noi nu visam sa restauram un imperiu. Am fost tarati in aceste razboaie. Italienii au fost unii dintre cei care au aprins fitilele la ambele, mai vizibil la al doilea, ei au cautat razboaiele, doreau sa participe la imoartirea lumii. Armata noastra cu toate defectele ei a cedat in fata unora mult mai puternice ca dotare si numar, nu-mi amintesc ca sa fi fost batuta rusinos de armate de desculti.
Italienii au materiale si fabrici dar nu au oameni care sa fie razboinici adevarati.
Da mi un exemplu impotriva cui ar putea sa foloseasca doua portavioane, 3-5 ldh uri si 4 destroyere.
Turcia…..Algeria sau Maroc daca actualele regimuri de acolo pierd puterea si sunt inlocuite de islamofascisti
strumpf au o asa flota banuiesc eu pentru motivul de a nu mai pati ce au patit in 40 cand i-a tavalit flota britanica in mediterana
pai nici in 1940 nu aveau neaparat o flota si echipamente slabe…
In „40 erau la fel de” tatici”in mediterana cum sunt si acum. Doar ca de pomana ai nave state of art daca factorul uman de la bord e muci. Si am impresia ca nici in acest moment nu e cine stie ce de echipajele lor.
tin industria in viata… dau de lucru, dezvolta…
si isi inlocuiesc navele 1:1; au, totusi, pozitie dominanta in Mediterana, cuputernice interese economice in cazul resurselor din zona, sunt 65 de mioane de popor pe o suprafata cu 50% mai mare decat Romania.
in plus, cumpara ei 2 nave azi, ca maine sa poata sa vanda 10 pe principiul „folosite si de marina italiana”…
cred ca ideea e ca isi fac toate astea pt ca atunci cand va veni vremea sa spuna cuiva ceva …sa fie luati in seama
pe de alta parte fac local multe chestii…si asta inseamna locuri de munca…etc
capata experienta si mai si vand ….
si practic dezvolta o ramura a industriei…..unde sunt multi bani!!!
de bine sa auzim
Dintre tarile dezvoltate (G7/8) Italia are cel mai lung litoral la Mediterana, e normal sa detina cea mai puternica flota conventionala dintre riverani.
Cel mai probabil aceste distrugatoare vor avea ca rol principal escorta celor 2 portavioane.
Se misca bine Italienii, nimic de zis.
Impresionant. Interesant ca nu au pus mai mult de 48 de tuburi de lansare Sylver, chiar daca nava are 10 mii de tone. Daca mai tinem cont ca Aster nu incap 4 intr-un lansator ca ESSM, atunci ne dam seama ca probabil 16 tuburi de lansare MICA, pentru niste corvete, este ok. Acum nu stiu daca vor folosi CAMM ER, dar oricum am dubii ca intra 4 intr-un tub Sylver,avand dimensiuni mai mari decat CAMM clasic.
Italia pe partea de aviatie si marina sunt foarte bine inarmati. Trebuie totusi sa tinem cont ca au PIBul mai mare decat Federatia Rusa.
O marina foarte frumoasa ce poate juca multe roluri in cadru nato. Este impresionant ce au si ce vor sa faca
p.s.Au obtinut marina asta cu sacrificii la armata terestra.(britanicii la fel)
Varianta navalà a lui SCALP se numeste Missile de Croisière Naval (MdCN)
yes, da’ aia nu e lansabila din avion… e putin… altceva
Asta daca se supara sterg pe jos cu marina rusa la ea acasa :)))
Nu as fi chiar asa de optimist – sa lupti langa tarmul unei tari din liga mare e cam nasol pentru forta expeditionara. Pe langa nave ai de tinut cont si trebuie sa planifici si alte chestii cum sunt rachetele antinava cu baza terestra mobile de-obicei, artileria reactiva, aviatia de pe acel tarm dotata cu mijloace anitnava etc.
In plus – Kalibr-ul sigur functioneaza, de Zircon inca nu stim dar asta are sprint supersonic deci o fereastra mica de timp in care trebuie sa il dai jos.
Flota italiană e cam îmbătrânită.
Trebuie nave noi .
– Pentru a menține posibilitatile de acțiune.
– Pentru a NU pierde trenul tehnologic și capacitatea de producție. Ambele la fel de importante. Că nave lor, submarinele , au o grămadă de tehnica ” made in Italy”.
Începând cu tunurile folosite și de alte flote , radare , torpile , motoare, sisteme electronice.
PS .
Cînd pierzi trenul tehnologiei, nu se mai întoarce. Vedeți propria noastră ograda unde nu se știe cine sudează tablele pentru 4 corvete viitoare. Că restul corvetelor și in întregime , vor fi dotate din producția altora. Nu mai avem nici capacitate de a produce un amarit de diesel marin . Mic , foarte mic, să aibă lumina generalii cînd numără bănuții pensiei suplimentați cu salariul din minister și retribuția din senat. ?
Nava are o arhitectura foarte faina. Mi-au atras atentia dispunerea cosurilor ceea ce indica faptul ca s-a acordat mai multa atentiei redundantei agregatelor energetice si trecerea la radarele cu panouri fixe.
Dispunerea radarelor pare sa fie similara navelor dedicate apararii AA din UE & UK cu radarul cu raza lunga dispus in castelul pupa si cel de „tintire” in castelul prova.
Cel mai probabil, cele 16 silozuri din prova sunt pentru rachetele de croaziera in timp ce alea din zona centrala sunt pentru rachetele AA.
Englezii au motivat amplasarea a doar 48 de celule pentru rachete AA prin rata de succes superioara a cuplului Aster 15/30 prin comparatie cu SM2/ESSM. Cu toate acestea, niciodata nu strica mai multe rachete AA la bord si, la 10000 tone deplasament, cred ca era loc de mai bine.
Pe de alta parte, Sylver permite „ambalarea” CAMM, 4 bucati per tub de lansare.
De remarcat ca italienii sunt singurii (pentru moment) care marseaza pe utilizarea tunului de 76 mm asociat cu DART pe post de CIWS, de altfel folosite si pe Orizzonte. Aceste tunuri vor face subiectul urmatoarei parti din seria cu artileria a murit (sau nu).
Marina lor mi se pare omogena, echilibrata si nici pe departe supradimensionata in conditiile in care nu ai niciodata toate navele gata de lupta iar de tensiuni zona Mediteranei nu duce lipsa, fie ca vorbim de Libia, Siria, prezenta ruso-iraniana sau conflictul greco-turc din est. OM ramane butoiul cu pulbere cel mai apropiat de Europa.
Interesant si mixul de DDG – Orizzonte si cel nou, FFG – Fremm si PPA si OPV-urile sustinute de noul proiect de corveta europeana si PPA-urile light. Doar cateva platforme folosite in roluri multiple. Sa nu uitam ca italienii au avut dintotdeauna o flota redutabila in Mediterana, cam de pe la romani incoace. Faina treaba! 🙂
” Aceste tunuri vor face subiectul urmatoarei parti din seria cu artileria a murit (sau nu).”
Asteptam :)))))
pai ei sunt fabricantii sistemului, ce drac sa fi pus acolo, phalanx-uri sau RAM? asta nu inseamna ca solutia italiana e proasta, nici ca e buna, doar ca e „Made in Italy”…
Cand vezi ce au italienii mai ca iti vine sa plangi, iti dau astia rusine si te trimit la somn! 🙂
PS Italia e mai puternica dpdv militar decat Franta in Mediterana?
PPS Pare ca turcii au lasat-o mai moale cu smardoiala prin Mediterana si Egee, poate ca si-au dat seama ca daca pleaca singuri de la masa rechinilor, ajung in meniu!
Pai francezii isi impart flota intre Mediterana, Atlantic plus cateva nave prin teritoriile lor de peste mari.
Nu discutam de submarine nucleare.
Noile lor „nave de patrulare” sunt de fapt alte frigate.Au semnat deja pentru 7,au 10 in plan,asa ca putem vorbi de 17-20 fregate, 4 distrugatoare, etc
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Thaon_di_Revel-class_offshore_patrol_vessel
Și înainte de Taranto aveau cea mai tare flotă din Mediterana…
Pai si noi suntem fratii latini mai mici nu luam dracu si noi exemplu de la ei??? Ca daca mai es mult navele astea ale noastre in aplicatii pe mare nu mai avem oxigen???Ce vis ar fii sa avem si noi 4 corvet 4 fregat 2 distrugator 4 sub. ?️?️???️?️
Dracu 4 corvette 3 fregate 3 submarine ar fi excellent,cu ceva ASuW ,ASW helicopter nu Puma naval ,strutocamila,ceva gen UH 60 Seahawk alaturi de NSM uri la coasta nu ar fi rau deloc…..insa Raman la obesesia mea 37 F16V si 108 Abrams M1 A2 V3 trophy si sper macar niste Jderi upgrade si inca un batalion “nou” ca oricum stau turele oerlington si Spike in deposit
Marina italiana este mult peste marina rusa, ce sa mai vorbim de marina franceza, marina britanica etc.
Daca se supara italienii, in 2 saptamani recupereaza singuri Sevastopolul.
Ai dreptate. Si USA trebuie sa aiba grija sa nu-i supere pe italieni, in 3 saptamani pot lua Florida
Pentru cei care se întreabă pt ce atâta flota dacă nu au inamici răspunsul e : de aia. De aia nu au dușmani pt ca sunt țepeni. Dacă zice ceva Erdogan ii rad in nas. Bravo lor, cum ar fi sa avem vreo 10 corvete și vreo 4 submarine făcute loco in Ciornaia More?
Priviti harta.
Cel mai mare portavion ( fix) din Marea Mediterană e Italia.
Controlează tot atît la babord cît și la tribord. In prova are o insulă la o azvârlitură de băț de Africa.
Portavionul asta terestru este impinzit cu baze americane.
– Vedeți de unde vin Poseidoanele în patrulare la Marea Neagră.
– Unde este comandamentul flotei VI USA.
– care e orașul italian in care poți plăti cu euro și dolari. ( nu vă chinuiți , e Aviano cu aeroportul yankee. ? )
– vedeti unde are baza brigada 173 de parașutiști USA. ( e aia detașată rapid în oricare post de pe planeta fiind brigada ” combat ready”.)
– vedeți cite instalații de comunicații are USA prin Italia.
– și ghici unde a avut zeci de ani US Navy baza de suport pentru submarinele lor nucleare in Mediterana. ( acum e închisă )
Macaronarii sunt conștienți de rolul lor in Mediterana. Și acționează , se dotează ca atare.
Nu au strigat veci ” să vina NATO sa ne apere”.
Italia si-a construit pas cu pas, cum ii place domnului presedinte, o MARINA MILITARA performanta, echipata cu tehnologii avansate. De ce? Securitatea Italiei depinde de caile de comunicatie pe mare. Tara nu produce petrol, gaze si multe altele. Liniile de aprovizionare trec prin zone foarte fierbinti. In plus Italia este membru NATO si trebuie sa participe si ea cu ceva la apararea comuna. Cu ce sa participe? Cu infanteristi? Sa patruleze la infinit o autostrada? Cu carne de tun? Nu mai bine participa cu port-avioane, distrugatoare, fregate, submarine, avioane invizibile etc. ? Cine este desptept, este destept, cine este prost, e problema lui!
Russia
Italy
Gouvernement
Annual GDP [+] 2019 1,702,496M.$ chart 2,001,466M.$ 2019 Annual GDP [+]