Dobritoiu, F-16 portugheze si Defenenews

Din pacate Dobritoiu nu se lasa si continua sa declame in public ca varianta F-16 sh, acum din Portugalia, este cea mai buna pentru noi astazi.

Astfel Defensenws, citandu-l pe ministrul roman al apararii, ne anunta ca noua experti romani, impreuna cu americanii, verifica avioanele portugheze, F-16 A/B, avioane pe care Dobitoiu ne asigura ca sunt intr-o stare foarte buna.

Tot Defensenews mai zice ca Romania opereaza in prezent 48 de MIG-21 Lancer!!!, iar aceste avioane ar mai putea fi zburate inca noua (9) ani!!!, conform cu ce zice ministrul nostru militarizat.

Si pentru ca stirea nu prea este stire, si oricum nu-mi place, aveti AICI articolul original din Defensenws.

Bineinteles ca valoarea afacerii este…secreta, dar daca as paria, as merge spre un miliard de euro, cu All Inclusive!

GeorgeGMT

31 de comentarii:

  1. Vor mai zbura noua ani cu un nou contract semnat cu Elbit, se stie asta.

  2. @Semanticus. Eu habarnuam de o eventuala re-modernizare a MIG-21 Lancer. Stiu ca MApN a avut un astfel de gand, dar mai apoi au lasat-o moarta. S-a reluat discutia pentru resaparea unor MIG-uri 21 LanceR?! Cate?!

  3. poate ca zboara inca 9 ani.
    N-a zis nimeni ca trebuie sa si aterizeze sau sa termine programul de zbor.

  4. Știe cineva cine sînt acei experți români și în ce sînt ei experți?

  5. intrebare: pot sa fac pipi cu bolta de undeva de sus pe oameni gen cacaratoiu asta de la mapn? o mai avea frati, surori? vai de capul lor de natangi!

  6. Poate sunt eu mai putin versat in ale politicii si inzestrarii cu armament dar ma tot gandesc oare ce criterii au oamenii aia in vedere cand se apuca de achizitii? Cat de mult se gandesc ei asa cu bataie lunga – 20-40 ani in viitor?
    Daca (si cu parca) as fi factor de decizie as proceda in felul urmator : intocmirea unei comisii de specialisti in tehnica militara – oameni din armata, profesionisti neafiliati politic – careia i-as cere sa evalueze putin piata si faca o propunele de achizitie bazata strict pe criterii tehnice si economice, fara bullshit politic (chiar si fara directive NATO). Tare cred ca pe primele locuri ar iesi niste MIG 29 sau alte specialitati rusesti – tehnica si armamentul nu are miros de nationalism sau culoare politica. Banul contribuabilului trebuie cheltuit cu mare responsabilitate fara sentimentalisme.
    Eu sunt convins ca in Romania s-ar putea produce un avion romanesc multirol, nu neaparat 100% proiectat de noi, ar merge si oleaca de sublareala ca asa e in tenis.

    • Din pacate la noi in tara, politica primeaza in fata interesului national.Sunt foarte sigur ca Romania va cumpara F16 SH.Din considerente strict politice.

      • considerentele politice exista in fiecare tara, pentru ca e vorba de bani multi ai contribuabililor si treaba asta inseamna ca achizitia e politizata, cu unii pro, altii, gen verzii, contra, etc.

        care ar fi acele considerente politice in Romania pentru avioane SH nu prea inteleg – striga lumea in Piata Universitatii „vrem avioane second hand”?

        nu am observat sa existe mare dezbatere politica nici pro, nici contra.

  7. Azi am vazut un banner, afisat la postul TV B1, in care se mentiona ca CE avertizeaza Romania si Cehia, sa de-a dovada de transparenta, atunci cand fac achizitii militare.Era criticat faptul ca aceste doua tari vor sa achizitioneze avioane militare fara sa organizeze licitatii.

    • Se apre ca ai nostri incearca sa ocoleasca problema prin acord inter-guvernamental…

      Confirmând existenţa scrisorii, Stefaan de Tynck, un purtător de cuvânt al Biroului lui Barnier, a declarat pentru BNE că, în timp ce contractele interguvernamentale nu sunt vizate de directiva UE care acoperă contracte în domeniul apărării şi securităţii, „există o prevdere cu caracter general în Directivă, potrivit căreia nicio excepţie (inclusiv cea cu privire la contracte interguvernamentale) nu trebuie să fie utilizată cu scopul eludării prevederilor Directivei (sau) ca mijloc de evitare a competiţiei la nivel UE şi, în particular, discriminării unor potenţiali furnizori UE”.

  8. „Si, totusi, care ar fi solutia cea mai potrivita pentru Romania?

    „Scopul achizitionarii de avioane de lupta moderne, pentru Romania, nu este prin excelenta militar, ci economic. Romania, daca ar actiona inteligent si curajos, ar trebui sa efectueze o achizitie complexa de avioane de lupta, in sensul unui mix, de valoarea, pentru inceput, a doua escadrile F-16 Fighting Falcon si a unei escadrile Eurofighter Typhoon”, sustine analistul financiar Ionel Blanculescu.

    „Aceasta miscare ar satisface, din punct de vedere politic si geostrategic, cele doua axe de putere, eu spun economica, pentru ca acest aspect ma intereseaza, mai mult decat cea militara si anume SUA si Uniunea Europeana, in speta Germania, Marea Britanie, Spania, Italia si prin legaturi indirecte si Franta, adica statele UE, cele care conteaza.

    (…)

    Si, totusi, chiar daca participarea Romaniei la proiect este benefica, de unde luam banii pentru finantare?

    „In aceasta lume, fauritorii ei s-au gandit si la aspectul enuntat, in special la cel legat de ce populatia unui stat ar trebui sa sustina financiar astfel de operatiuni, aparent costisitoare, considerate militare. Si, atunci, acestia au creat un instrument de compensare, numit offset, prin care, in schimbul participarii la proiect, economia nationala a statului in cauza este sprijinita prin contracte compensatorii, pana la niveluri care pot acoperi aproape valoarea avioanelor de lupta”, explica Ionel Blanculescu.

    Analistul financiar spune ca, pe langa acestea, contractele care ar putea fi obtinute de Romania ulterior achizitiei de avioane pot face ca banii obtinuti din acest business sa fie mai multi decat cei cheltuiti cu achizitia.”

    http://www.ziare.com/economie/analiza-economica/ionel-blanculescu-achizitia-avioanelor-de-lupta-cum-sa-facem-ca-sa-castige-economia-1188712

    • Domnul Blanculescu a mai avut un articol pe tema asta acum aproape un an „F-16 SI EUROFIGHTER, VECTORI AI MORTII, INSA SI AI INTEGRARII ECONOMICE”:
      http://www.blanculescu.ro/f-16-si-eurofighter-vectori-ai-mortii-insa-si-ai-integrarii-economice
      De atunci l-am tinut la curent cu aparitiile pe RoMil legate de offset, de multirol si de IAR-99…

      Dansul are dreptate din anumite puncte de vedere.

      Blogul sau: http://www.blanculescu.ro

      • De fapt, daca mergi pe link-ul de articol, vei vedea ca am comentat acolo despre inlocuirea temporara (10 ani) a solutiei Typhoon cu MIG-29 Sniper, cu caracteristici tehnice asemanatoare si pentru care aveam tehnologia, urmand modelul polonez.

        • Și de unde iei MiG-29?

          • Republica Moldova si Ungaria au de vanzare MIG29 care au consumata resursa de zbor.Mai are si Romania circa 18 avioane MIG29, la MK, tot cu resursa de zbor consumata, insa care imi permit sa afirm ca mai sunt si foarte degradate datorita modului cum au fost stocate, afara, in aer liber, in vecinatatea marii.
            Teoretic aceste avioane pot fi reabilitate insa nu stiu daca este rentabil din punct de vedere financiar sa se faca acest lucru.

            • Din comentariul postat pe blogul domnului Blanculescu dar si aici pe RoMil la dezbateri similare:
              Am mai cautat si eu informatii legate de MIG-ul 29 si rezulta ca majoritatea celor stocate la baza Mihail Kogalniceanu nu mai sunt apte sa se ridice in aer, trebuind reconditionate serios.
              In plus, costul orei de zbor este foarte ridicat – 25.000$ la MIG 29 fata de 3000$ la MIG 21, sau 3500$ la Gripen.
              Deci fara schimbarea motoarelor si altor componente expuse la defectiuni dese cu unele componente de provenienta occidentala, costul de exploatare ar fi aproape prohibitiv! Probabil ca, cu schimbarile de mai sus, am putea aduce costul/ora de zbor la 10-15.000 $, in contextul unui numar de 30-40 de avioane operationale.

              Avantajul este ca investitia de repunere in servici ar fi in jurul a 8-10 mil$/aparat fata de costul unui F16 BL52 pe la 40mil$ sau al unui Typhoon, la 80-90mil$/ bucata.
              Daca s-ar reusi o astfel de re-tehnologizare a MIG 29, probabil ca Polonia si alte state ar fi interesate (Bulgaria, Ungaria, Slovacia)…
              – Putem cumpara la pret redus cateva zeci de bucati de MIG-29 de la Ungaria (aprox. 28 bucati) si R. Moldova (6 bucati) si alaturi de cele 20 de bucati in conservare ale Romaniei, am putea sa le modernizam la nivelul Sniper sau re-folosind electronica de pe MIG21 si cateva upgrade-uri si sa avem 40-50 de bucati de avioane interceptor. Problema majora sunt motoarele (resursa de zbor) pentru care ar trebui sa gasim o solutie fie prin colaborare directa cu Rusia sau obtinand licenta unui motor competitiv si compatibil fie de la China fie de la firma care ne va vinde cateva zeci de bucati de avion multirol (Grippen sau Lockheed).
              – Dupa modelul polonez, pe langa MIG 29 pentru interceptie, am putea cumpara sau moderniza/asambla in tara cateva zeci de bucati multirol F16 sau Grippen.
              Un ultim punct, legat de aceasta ipoteza, ar fi inlocuirea motoarelor, care genereaza atatea probleme la MIG29, cu unele de productie vestica.
              Ma intreb daca Snecma M88-2 actual de pe Rafale nu ar face treaba, ca e mai mic si probabil intra in nacela de MIG29, sau chiar GE F404. Sau M55 de pe Mirage 2000, care e un pic mai puternic, dar este mai lung.

              Teoretic, ca dimensiuni, primele 2 s-ar acomoda usor in locul unui Klimov RD 33 iar tractiunea este asemanatoare:

              Specifications (RD-33)Data from Janes Aero Engines, Klimov Website
              General characteristicsType: afterburning turbofan
              Length: 4,229 mm (166.50 in)
              Diameter: 1,000 mm (39.37 in)
              Dry weight: 1,055 kg (2,326 lb)

              Specifications (F404-GE-402)General characteristicsType: Afterburning turbofan
              Length: 154 in (3,912 mm)
              Diameter: 35 in (889 mm)
              Dry weight: 2,282 lb (1,036 kg)

              Specifications (M88-2)Data from [1]
              General characteristicsType: Twin-shaft, turbofan engine
              Length: 3,538 mm (139.3 in)
              Diameter: 900 mm (35.4 in) max
              Dry weight: 897 kg (1,977 lb)

              Oare cat ar fi de dificil de realizat si cat de mare ar fi costul unei asemenea operatiuni? Stiu ca Rafale a folosit in faza de teste F404 GE, fiind apoi inlocuit de Snecma M88-2, deci ideea nu este imposibil de realizat?
              http://www.blanculescu.ro/f-16-si-eurofighter-vectori-ai-mortii-insa-si-ai-integrarii-economice

      • Daca ne gandim la potentialul economic al Romaniei si ce ar implica logistic ca Romania sa cumpere si sa exploateze doua tipuri de avioane, F16 si Eurofighter, ne dam seama ca este vorba de o utopie.Din lipsa de bani, avioanele ar avea soarta MIG29, aflat acum in descompunere la MK.
        Domnul Blanculescu este un profesionist in domeniul sau de activitate insa a ignorat costurile de achizitie si ulterior de exploatare al avioanelor luate de el in calcul.
        Romania ar trebui sa abordeze achizitia multirolului, economic(pretul de achizitie si ulterior de exploatare, offsetul aferent acestei tranzactii), politic si militar.
        Ca sa multumim SUA si Germania, putem sa cumparam de la ei, o anumita categorie de armament(drone, nave militare, piese de artilerie, blindate, echipament de radiolocatie, instalatii AA, samd), iar daca cumparam Gripen NG, avion realizat cu foarte multe componente americane, inclusiv motorul, care foloseste armament american, multumim inca o data si SUA, si acoperim cele trei componente, economica( conditiile de achizitie, pretul de achizitie si exploatare, offsetul), politica(Suedia este tara membra U.E.) si militara intrucat am avea un avion modern,performant, pe care putem sa il exploatam, si la care putem sa folosim armament fabricat in diverse tari din Europa, SUA, Israel si Africa de Sud,lucru care duce iarasi la o dezvoltare si consolidare a compenentei politice.
        Romania are nevoie de un parteneriat politic, economic si militar cat mai strans cu SUA, insa acesta se poate dezvolta si consolida si altfel decat cumparand avioane SH, apte pentru casat, fara offset.
        Din pacate pentru Romania, factorii decizionali romani merg doar pe componenta politica.Personal nu imi fac prea mari sperante in demersul C.E. privind modul cum se doreste realizarea achizitionarii de avioane multirol de catre Romania.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *