Data maxima este de 12 ianuarie. Printre randuri, reiese ca ministrul si cei de la Inzestrare sunt fani Damen, dar ca pretul cel mai mic ii cam incurca, tinand cont ca in 2016, cand era ministru Gabriel Les, cei de la Inzestrare i-au propus si el a aprobat solutia Damen.
Asta cu pretu mik este probabil o aluzie ca olandezii sa sara cu cascavalu
Noi nu cumpărăm nave de agrement ca sa conteze doar pretu navei
Noi cumpărăm nave militare pt anumite categorii de misiuni cu armamentul aferent
Ori la categoriile alea de misiuni si armamentul propus olandejii sunt câștigători detasati
Odata ce ofertele tehnice au fost acceptate, criteriul de selectie este cel mai mic pret. Toate cele 3 oferte tehnice au fost acceptate deja, deci cine ofera pretul mai mic castiga. Aceasta este procedura (stabilita de statul roman) prin care se desfasoara licitatia corvetelor.
Refuz sa cred ca nu poate exista nici o departajare tehnica
Ar insemna ca aia care au facut caietul de sarcini au fost de la firmele primăriei capitalei – doar acolo un autobuz turcesc este superior unuia produs de Mercedes
La restu tarii, ma refer la Cluj de exemplu, am inteles totusi ca Mercedes este mai bun decat turcesc
Dpdv al inzestrarii militare oferta damen este superioara
Ori noi cumpărăm nave militare nu nave de agrement
„5. Criteriul de atribuire al acordului-cadru/contractului este „preţul cel mai scăzut” al ofertei conţinând soluţia optimă stabilită după etapa de dialog, fără a include costul echipamentelor/muniţiilor/ serviciilor care vor fi asigurate de către autoritatea contractantă.”
Deocamdata s-au calificat ofertele ca fiind aceptabile si atata tot. Asta nu este echivalent cu faptul ca s-a facut evaluarea lor tehnica. Mai este mult pana departe.
Alex, „solutia optima”, respectiv conditiile minime de indeplinit au fost stabilite in etapa de dialog. Presupun ca toate cele 3 oferte vor indeplini macar conditiile minime impuse de „solutia optima” si in cazul acesta va castiga cel cu pretul cel mai mic, chiar daca un alt concurent, pentru doar o fractiune din pret in plus, ofera o configuratie mult mai puternica.
Ai dreptate insa, evaluare (tehnica si financiara) a ofertelor finale e inca in desfasurare.
2. Operatorii economici rămaşi în procedură depun o ofertă finală care conţine o propunere financiară şi o propunere tehnică.
Asta se numeste BAFO (best and final offer), iar autoritatea de selectie a sursei s-ar putea sa aiba intrebari aditionale si anumite de probleme de elucidat cu ofertele finale depuse.
50 de MiG-uri??? Eu stiam ca mai sunt 25 (dupa ultima prabusire), cate C-uri au mai ramas si niste B-uri dubla comanda. Stiu ca parca mai erau vreo ~20 de A-uri la Campia Turzii in conditie cat de cat, dar nu stiam ca mai zboara.
P.S. Observ ca se incearca demonizarea Damen. Fraierul asta cu cioc clar a avut o agenda.
La vreme respectiva Fiforul impingea serios achizitia de corvete. Cu riscuri mari. Pe de alta parte orice-i psd la mine ii un dezastru in asteptare insa Fiforul a fost chiar ok.
Avand in vedere ca Base si B1 fac parte din acelasi grup de interese si ca ambii au iesit in public cu atacuri la adresa Damen (care in spatiul public e vazuta ca favorita), eu as specula ca au fost platiti de unul din ceilalti competitori pentru a face o campanie negativa si de intoxicare (vezi cum ca Dragnea ar tine cu Damen, afirmatie care nu stiu pe ce se bazeaza; daca e adevarat ce ziceti voi pe aici, Dragnea mai degraba ar trage pentru francezi dat fiind relatia PSD cu Bosanceanu de la SNC).
Dupa cat de documentat era Les aseara principala varianta de lucru e anularea licitatiei.
Si s-a mai scapat ca poate iese castigator cel de pe locul doi, sau trei.
Trist este ca potrivit contractului initial, din 2016, la anu trebuia sa avem deja prima nava.
pai Slovenia a luat la 1.8 miliarde dolari . 14 bucăți F 16 V de unde reiese un preț mediu cam de 130 cu armament și instruire …..De unde îi da lui prețul de mai sus nu știu. …parcă fifor era totuși mai realist și mai ok ca discurs …Chiar nu îmi place deloc ministrul ăsta. ..măcar sa facă treaba și sa nu pună bete în roate. ….
Le da timp olandezilor sa se pronunte pe shengen.., daca se cred smecheri fara Shengen ,or sa piarda si pretul cel mai mic e la Ficantierii astfel acestia vor castiga,
Temperatura Mării Negre, în ciuda vremii de afară, continuă să crească!
Crimeea e dependentă (apă și energie) de Ucraina continentală…
La un moment dat, trupele Țarului se vor pune în mișcare și Noua Rusie va prinde viață…
Ce-ar fi dacă un grup de ”turiști” s-ar caza, la un moment dat, pe perioadă nedeterminată pe Insula Șerpilor, de exemplu?
Adică tipi ca Cioloș e vândut la olandezu, anulezi ce a făcut el cu damenul ca sa treacă 2-3 ani și sa ii dai contractul lui …(ghici, da tot) damen. Genial
Inca nu inteleg rostul interviului lui Les-PSD. Interviul n-a fost pt noi (PSD-ului I se rupe de Ro). Scopul a fost iesiti cu spaga sau anulam licitatia corvetelor? Sau care da mai mult ? Sau..
Inghesuit Les s-a scapat ca alte F-uri la Sf Asteapta. Oricum nu s-au investi toti cei 2% dar s-au cheltuit. Anul viitor nu vad de unde vor mai scoate inca 2% dat fiind deficitele care vor fi muuuuult mai mari. Deci ne vom „strica” si cu USA, asta se urmareste de mult la PSD-ALDE.
F 16 la 25-50 milioane ? Cred ca nu sta bine nici la evaluarea armamentului desi de asta se ocupa de ……3 ani. Diferenta MARE dela APIA Satu-Mare (2ani) pana in 2015 la armament ! Multilateral dezvoltat de PSD !
Anii trec si corvetele sau P5 se indeparteaza. Oare nu poate sau nu exista un ONG sa-i de in judecata ? Pt persoana fizica este greu.
Extinderea resursei la 12.000 ore costa spre 1 mil.$/ aparat.
Deci, in functie de starea aparatelor gasite, amploarea modificarilor si resursa dorita, pretul poate varia destul de mult.
Omu’ a fost intrebat daca se vor mai lua F16 tot second si a negat pur si simlu, afirmand ca lotul/loturile care vor veni for fi noi cu un pret de la 25 mil $ in sus, asta pt mine spune totul.
Mai mult, dupa parerea lui celelalte avioane vor veni cel mai devreme in 5-10 ani , de la ,,Sf. Asteapta” vorba lui Serban, ….in orizontul asta de timp mai degraba am putea vb. de F35 nu de F16………..CONCLUZIE: OMU’ N-ARE NICIO TREABA!….
La pretul ala sunt aproape la fel de noi ca alea din Portugalia, care costau intre 10-12 mil.$.
Eu am dat exemplu ce ar putea intra in respectivul pret.
Se pare ca nimeni nu-si mai aminteste ca pe timpul lui Dusa, si alea din Portugalia erau prezentate „ca noi”, ca aveau motoare noi (de fapt modernizate cu electronica de control) si ca erau echivalente BL.40 🙂
Corvetele vor fi facute la santierul statului Roman Mangalia…..Deci de catre aia care detin 48%din actiuni dar cu drept prin HG de management,ei defapt au achizitionat 52%dar au donat statului 2%.Nu cred ca mai face cineva corvete de sarbatori.Nu e nici o spaga de dat!!!!, ca ea s-a dat cind s-au sters datoriile istorice ale santierului Daewoo.Nu poti pune tehnica electronica si armamentul in alt santier naval din Romania decit la Mangalia.Anul asta s-au platit 4 Patrioate si 36 piranha.Cred ca am cheltuit peste 2%.
Cateva precizari:
1. Vor fi facute la Galati, in cazul in care castiga contractul; la Mangalia nu exista nici tehnica, nici asigurarea perimetrului militar pentru construirea de nave cu destinatie militara. La Galati, Damen construieste nave militare de cativa ani buni, pentru marine militare din intreaga lume, intr-un ritm alert de 24/7, fiind unul din cele mai rapide santiere.
2. Diviziunea actiunilor este 49-51%; Daewoo avea 51% pe care le-au vandut catre Damen, care Damen la randul lor au cedat 2% statului roman.
3. Schimbarea in legislatia guvernantei corporative s-a facut prin OUG, nu HG. Intr-advar, s-a facut in momentul in care Damen negocia preluarea managementului operational al santierului – management pe care nici statul roman nu si-l dorea, pentru ca le da batai de cap sa caute contracte, pe cand pentru olandezi este mai usor, avand in vedere ca deja au contracte aliniate care asteapta sa fie incepute. Dar vor incepe cand vor reusi sa angajeze inca 2000 de oameni in santier – momentan au 1500, dupa ce in doi ani au plecat inca pe atat, majoritatea in santiere din vestul Europei, cat statul roman s-a invartit in jurul cozii cu ideea de a construi barcute.
4. Datoriile Daewoo catre statul roman si alti creditori au fost preluate de Damen, o suma foarte mare; aceste datorii sunt platite de Damen, acesta fiind pretul de achizitie al santierului plus cateva zeci de mii de euro, adica o suma simbolica, considerand datoriile pe care le-au preluat.
5. BONUS pentru tine: Damen s-a angajat ca schimba productia in Mangalia din cargo in feriboturi, nave de croaziera si nave operationale speciale pentru lucru in Marea Neagra (pentru platforme marine si conducte de exemplu). Ceea ce inseamna ca Mangalia nu va mai fi un santier care produce ceea ce produce si China – cargo fiind un tip de nava care se vinde la kilogram, pentru ca sunt deja foarte ieftine, iar chinezii au avantaj pentru ca au mana de lucru ieftina iar asta rezulta intr-un monopol chinez pe constructia tipului asta de nava – ci un santier care va produce nave cu pret mai mare, de unde rezulta ca si oamenii vor fi specializati intr-un domeniu mai complex, cu plus valoare si cu niste salarii mai bune.
Damen nu va plange daca va pierde contractul, cu toate ca, logic, pentru orice companie asta e dorinta, sa castige contracte; cred mai degraba ca este o ciuda ca fac astfel de nave pentru alte marine dar nu o pot face pentru tara in care au unul din cele mai bune santiere militare. Si cam atat.
1. La Mangalia s-a construit „Marasesti”, ce-i drept acum zeci de ani in urma dar care inca tine fruntea marinei noastre militare.
Tot la Mangalia, pe malul opus santierului se afla o baza navala a marinei militare.
Tot la Mangalia, s-a obtinut cu ani in urma o ceritificare din partea marinei SUA, cum ca santierul din Mangalia corespunte cu standardele si normele marinei SUA. Tot atunci s-a construit pt. marina militara SUA un doc plutitor iar un altul a fost reparat.
…deci, despre ce perimetru vorbiti dvs.?! …asta sa fie ultima problema la Mangalia! 🙂
Cat despre viteza de constructie…aflati ca la Mangalia s-au construit cele mai mari nave comerciale construite vreodata in M. Neagra si M. Mediterana, la un ritm de aprox. 10 nave livrate pe an. Cu toate acestea, nu socotiti numarul (ca nu este relevant) ci GT-ul sau DWT-ul livrat! 😉
„la Mangalia nu exista nici tehnica” ?! …va referita la tehnica „warp”?! 🙂 E de la sine inteles ca in cazul navelor militare, un santier naval are rol de integrator, respectiv va construi nava ca pe oricare alta nava, bineinteles raportandu-se la specificatia tehnica a acesteia. La portofoliul detinut de Mangalia, inegalabil de vreun alt santier romanesc, m-as abtine sa fac comparatii sau presupuneri. 😉
3. „management pe care nici statul roman nu si-l dorea, pentru ca le da batai de cap sa caute contracte” …este doar o parte din „scuza” guvernului. In definitiv, guvernul nostru nu are niciun fel de „know-how” in domeniul naval si nici vreo institutie dedicata acestei ramuri a economiei. Excludem pe cele de la malul Dunarii si Marii Negre …capitanii, administratii fluviale si maritime etc. care au un cu totul alt rol.
Dovada?! ….premierul de atunci vroia „barcute” facute la Mangalia pe cand acolo se faceau nave de 9,100 TEU, vrachiere de 180.000 TDW si tancuri petroliere de 112.000 TDW.
Tot atunci, premierului nu i-a spus nimeni ca statul roman detine deja, in proportie de 100%, un santier naval, tot la Mangalia. E drept, e o ruina, dar satisfacea cele doua criterii ale premierului: „barcute” si „romanesc”! 😉
4. Daewoo Mangalua n-a avut datorii catre statul roman sau catre vreo institutie a statului. Datoriile inregistrate de Daewoo Mangalia erau in majoritate catre propriul actionar, Daewoo Korea si catre diversi furnizori, privati.
Nu cunosc detaliile contractuluidintre Damen si Daewoo, insa pot presupune ca si dvs. ca aceste datorii au fost considerate in determinarea pretului de vanzare de catre Dawoo catre Damen a partii sale de actiuni, respectiv 51%. Ca atare, daca Damen a platit ceva, nu catre statul roman a platit pt. ca nu de la statul roman a cumparat ceva. Tocmai, statul roman a schimbat regulile jocului in timpul meciului. Statul roman detinea dreptul de preemtiune, adica Daewoo intreba daca vrea si are cu ce sa cumpere statul roman cele 51% iar daca statul roman zicea nu, era liber sa vand cui vrea.
Nu-i mai pot asculta. Politician adică minciuni puse peste așteptări firești și fapte îndreptate împotriva țării, iar toate astea pentru a se menține ei la putere…
Păcat de Fifor care chiar era diferit
România se scufunda? Noi nu am fost in stare sa ridicam de la sol 4 F26 pe 1 decemmbrie și visam la „tinspe” excadrile? Italienii operează F35. Cum au reușit într-un termen așa de scurt. Noi nu suntem în stare să avem 12 avioane operative. De nave, de sa mai zici … Final de an … și sacul cu parale gol.
Tare ma tem ca desi intr-un final vom avea arme nu va mai fi cine sa le opereze. Principala problema a Romaniei este resursa umana. Nu mai avem sudori si ne mai mira ca nu se pot gasi indivizi capabili care sa intretina avioanele sau infrastructura.
sudori exista, inclusiv autorizati la nivel de inginer,
autorizatii in sudura se dau inca si se reinoiesc cu o anumita periodicitate,
examenele sunt pe bune, am cunostinte si neamuri care participa la examenele astea si sunt cazuri in care unii nu i-au examenu si il dau de mai multe ori sau renunta, daca nu ii duce capu,
trebuie un pic de rabdare si o sa gasesti sudori suficienti,
daca o sa platesti suficient si nu vrei romani poti sa ii aduci din Ucraina, Ungaria, sau de unde vrei tu,
inclusiv la capitala patriei exista inca uzina Vulcan care are inclusiv sudori in gaze rare,
daca nu ma insel exista inca specializare universitara in sudura, sau cu vreo 20 de ani in urma exista,
multi sudori au plecat,
cei care au ramas sunt mai putini, in mod normal stiu ca sunt rari si pun preturi pe masura,
acuma, io nu stiu probabil cineva vrea ca niste sudori autorizati sa lucreze ieftin pt ca o companie straina sa faca profit, dar asta e este o alta poveste,
in orice caz, orice persoana care are cat de cat anumite cunostinte de rezistenta materialelor, cu un curs serios poate ajunge sudor, iar in timp pe masura acumularii unor cunostinte teoretice si practice suficiente se poate autoriza pt mai multe categorii de sudura,
este adevarat exista sudura prin explozie si alte tehnologii de sudura (titan, etc) in care putine natiuni exceleaza (suedezii la explozie, rusii la titan) dar astea nu se aplica decat in putine domenii,
sunt domenii tehnice totusi cu o complexitate tehnica superioara sudurii metalelor,
fizica atomica, etc. in care inca avem oameni,
fara suparare, nu au disparut toate facultatile tehnice din tara,
” in orice caz, orice persoana care are cat de cat anumite cunostinte de rezistenta materialelor, cu un curs serios poate ajunge sudor …”
Perfect adevarat.
Deasemenea orice persoana instruita in istoria artelor si cu o practica de 3 ani la o scoala „populara de arta” ar putea deveni pictor.
La fel se poate ajunge in 5 ani violonist , pianist sau jucator de pingpong.
Evident ca toti cei pomeniti mai sus nu vor picta niciodata ca Picasso, nu vor interpreta niciodata un concert de Bethoven pe o scena sau vreun pizzicato de Paganini pe o scena din Salzburg, nemai vorbing de pinponghistul nostru ce nu va deveni campion european …
Domnilor , sudura este o arta greu de stapinit in care incheietura miinii unui maestru in sudura este poate mai sensibila in ” feeling ” decit incheietura lui O’Sulivan .
Evident, nu vorbim de sudura automata dintr-un santier naval si de utilajele de sute de milioane de euro necesare pentru a o executa.
Vorbim doar despre sudura manuala din acele locuri in care uneori de abia poti introduce cu greu mina si de cele mai multe ori este deasupra capului.
Vorbesc despre greutatea ( timpul foarte lung necesar ) creierii unei generatii de sudori de incredere pentru orice fel de lucrari ( armata, platforme chimice, ,platforme navale, aviatie, magistrale de petrol sau gaze etc) deoarece am participat la asa ceva si stiu bine desp .re ce este vorba. Am asistat la o discutie aprinsa ( cu injuraturi si zbierăte ) intre doi ministri intr-o disputa pentru imprumutul unui sudor pentru o zi de Duminica in care sa lucreze intr-o locatie anume.
Deci domnilor „specialisti” , lăsați-o mai moale cu Romania pitoreasca a sudorilor ce vor aparea pe toate pajiștile la păscut …
fara suparare, pe rationamentu asta ca sudura este nu stiu ce arta plastica putem ajunge ca si matematica, cifrele, principiu intai la termodinamicii, restu fizicii si al chimiei, ar fi o poezie, si prin urmare o arta plastica, poezie, proză sau orice de felu asta,
am spus ca o persoana care are cunostinte despre rezistenta materialelor si face un curs, o scoala de sudori, etc. poate sa se apuce de sudat,
nu am spus ca o persoana fara curs de sudori, scoala, etc. poate sa sudeze,
am mai spus ca sudoru are nevoie de autorizatie functie de tipu de sudura solicitat,
pana la urma este vorba de o sudura nu de proiectarea unui tanc, avion, reactor nuclear, etc.
si era vorba de sudura in general,
pai atunci faceti o propunere la ministeru invatamantului sa treaca sudura, fizica, matematica, chimia industriala si restu de la profilu real si tehnic din facultati direct la arte plastice si am rezolvat problema cu incheietura mainii,
sudori exista inclusiv in argon, si am dat exemplu fabrica Vulcan,
sudura nu s-a inventat ieri,
exista inca institute de cercetare la capitala care au ingineri care stiu cum vine sudura, presupunand ca firmele capitalei au pierdut toti inginerii,
ministeru de somn numit aparare trebuia sa caute sudori sa poata asambla p5 la capitala cum s-a angajat,
povestile astea cu au fugit sudorii din tara de frica incheieturii mainii fac mai mult rau decat bine,
O, nu, nici chiar așa, nu cred că am exagerat în așa hal …
Cîteva flash-uri sugestive ca să înțelegeți clar ce doresc să spun.
La fiecare 3 luni făceam testul de validare a sudorilor pentru linia de producție. Ei erau 500. Dacă făceam testul într-o zi de luni picau testul 300. Marți erau OK.
Tesul consta în a face o sudură cap la cap a două table de OL52 de 50 cm lungime, după care sudurile erau examinate prin intermediul filmelor Röentgen executate la sudură, filme pe care se găsea poansonul sudorului si data execuției precum și codul examinatorului. La două teste repetate (deoarece au fost căzute ) într-un an sudorul era dat afară definitiv …
Aceștia erau așa zișii sudori de linie, cei banali …
Cei speciali erau toți angajați la Laboratorul de sudură și executau lucrări cu totul și cu totul speciale și erau conduși de un maistru de sudură de 68 ani ce a fost sudor de linie în 1940 la Messerschmidt in mediu de argon ,și sudau aripile avionului !!! ( acestea nu se nituiau ca la toate țările beligerante)
Am văzut o lucrare executată de 3 oameni dintre cei speciali timp de două luni și anume sudrea unui cheson închis din tablă de grosimea de 45 cm (!!!) și cu greutate totală de 980 tone …
Lucrarea a fost livrată la Kenedy Space Center și servea unei platforme ce căra etajul 2 a lui Saturn V …
Cam atît despre sudură pentru a nu plictisi .
PS
La toată acestă lucrare nu a participat nici un inginer, ci doar un maistru sudor și doi sudori de categoria VI-a specială și un tehnician (subinginer) de control nedistructiv.
Corvete, adică nave care pot să patruleze pe o mare montată, când vedetele și șalupele de patrulare intră în port. Se pot instala pe ele rachete mai mici dar performante. Cam asta este utilitatea lor. Rachete anti navă se pot lansa și de pe sisteme terestre sau de pe avioane. Este probabil un troc politic, corvete contra intrare în Schengen. Pentru ce Schengen ? Putem călători în Europa cu buletinul. Pentru drept de muncă ? Deja 4 milioane de români lucrează în Europa, obiectivul este depășit. Guvernul ar trebui să scoată de pe lista de priorități intrarea în Schengen. Undeva este un șantier naval care nu are de lucru și trebuie să i se dea ? Cam neclară utilitatea și scopul corvetelor.
Schengen inseamna mai mult decat turism. Gandeste-te la transportatorii care pierd bani din cauza timpului petrecut de tiruri / trenuri in vami, sau uzinele care asteapta piesele sau marfa blocate acolo, sau la faptul ca, pe langa infrastructura proasta, un investitor se gandeste si la faptul ca va pierde timpul cu trecerea frontierei daca isi deschide o fabrica aici.
Un ministru slab si „moale” . Fifor pe langa asta e un lup ! Cu toate astea, mie nu mi se pare a fi o persoana cu intentii rele, dar asta nu e de ajuns.Cred ca functia asta de departe il depaseste.
In ceea ce priveste epopeea corvete, eu sunt optimist spre foarte optimist. Licitatia se tot amana pentru ca nu s-au hotarat in privinta spagii, nu degeaba cea mai repetata fraza a lui Les fiind 1,6 miliarde..o suma imensa 🙂
Puteti sa chemati aceste hiene (dragnea & co) cum vreti voi, tradatori, jegosi, ciuma bla bla,putem face mitinguri, marșuri etc , toate astea pentru ei egal cu zero.Un singur lucru conteaza pentru ei: banul !!! Si la un asemenea contract , li se fac ochii ca la sloturi 777 , se freaca pe maini ca smirgor din lord of the rings,
my precious 😀
Eu sunt convins ca fiecare program de inzestrare va avea loc, cu conditia sa le cada si lor ceva in buzunar.Cu cat mai scumpa e achizitia, cu atat mai bine. Cred ca putem spera cu adevarat la F35 ^^ si submarine
Functia de ministru al aparararii e o palarie prea mare pentru Les.
Imi amintesc cum comenta el pe facebook cu limbaju ala de lemn, tot despre corvete…. asta acum mai bine de 1 an.
Si tot acolo suntem.
Eu cred ca razboiul nu steapta pe nimeni. Toate aceste lucruri ar trebui tratate cu prioritate maxima mai ales in contextul actiual. La noi… mai facem un PDF mai facem o discutie la minister cu cupe de sampanie mai frekam duda anulam etc.
Asta nue treaba. E o modalitate pur tampita de a ne face ca facem treaba.
Deci, sincer, eu nu mai pricep absolut nimic.
Cioloș a propus corvetele Damen.
După el, s-a spus că nu-s bune, că nu-s vopsite portocaliu fosforescent și n-au pendule în cambuză, așa că că trebuie licitație. S-a făcut licitația, la care au participat mai mulți și, aici devine interesant, se pare că a câștigat altcineva decât Damen, de unde și bâlbâiala asta în a anunța c-o fi albă sau neagră.
Deci. Dacă tot trebuia să iasă Damen, de ce s-a anulat proiectul lansat de guvernul Cioloș? Iar dacă Damen erau proști și de-aia s-a reluat licitația, ce se mai așteaptă acum? Oricine a câștigat, a câștigat pe baza unei oferte. Să mergem pe acea ofertă. Orice e mai bun decât ce avem în momentul ăsta (teoretic…).
Să fiu un pic paranoic și să mă gândesc la împiedicarea asigurării siguranței naționale? Adică, niște vecini ne cam suflă în ceafă și noi ne jucăm de-a „uite corveta, nu e corveta”, extins la avioane și cam la tot restul programului de înzestrare?
Cred ca are legatura cu banii si structura bugetului mapn. In fapt nu-i 2% ci aprox 1.5% restul credite de angajament. insemnad ca daca nu contractezi, banu’ nu pleaca din visterie. Cred ca au calculat-o de la inceputul lui 2017 asa, de acolo aceasta traganare.
Nu am certitudini, ma incerc sa pun piesa langa piesa doar.
Exista o diferenta mare intre oferta Damen din guvernarea Ciolos si oferta Damen actuala pe partea apararii AA in special: 12 rachete MICA in vls atunci, 8 rachete ESSM in vls si 21 rachete RAM acum, in acelasi pret
” in orice caz, orice persoana care are cat de cat anumite cunostinte de rezistenta materialelor, cu un curs serios poate ajunge sudor …”
Perfect adevarat.
Deasemenea orice persoana instruita in istoria artelor si cu o practica de 3 ani la o scoala „populara de arta” ar putea deveni pictor.
La fel se poate ajunge in 5 ani violonist , pianist sau jucator de pingpong.
Evident ca toti cei pomeniti mai sus nu vor picta niciodata ca Picasso, nu vor interpreta niciodata un concert de Bethoven pe o scena sau vreun pizzicato de Paganini pe o scena din Salzburg, nemai vorbing de pinponghistul nostru ce nu va deveni campion european …
Domnilor , sudura este o arta greu de stapinit in care incheietura miinii unui maestru in sudura este poate mai sensibila in ” feeling ” decit incheietura lui O’Sulivan .
Evident, nu vorbim de sudura automata dintr-un santier naval si de utilajele de sute de milioane de euro necesare pentru a o executa.
Vorbim doar despre sudura manuala din acele locuri in care uneori de abia poti introduce cu greu mina si de cele mai multe ori este deasupra capului.
Vorbesc despre greutatea ( timpul foarte lung necesar ) creierii unei generatii de sudori de incredere pentru orice fel de lucrari ( armata, platforme chimice, ,platforme navale, aviatie, magistrale de petrol sau gaze etc) deoarece am participat la asa ceva si stiu bine desp .re ce este vorba. Am asistat la o discutie aprinsa ( cu injuraturi si zbierăte ) intre doi ministri intr-o disputa pentru imprumutul unui sudor pentru o zi de Duminica in care sa lucreze intr-o locatie anume.
Deci domnilor „specialisti” , lăsați-o mai moale cu Romania pitoreasca a sudorilor ce vor aparea pe toate pajiștile la păscut …
Deci M_ _ E .! Corvetele
esti bine MO?
Data maxima este de 12 ianuarie. Printre randuri, reiese ca ministrul si cei de la Inzestrare sunt fani Damen, dar ca pretul cel mai mic ii cam incurca, tinand cont ca in 2016, cand era ministru Gabriel Les, cei de la Inzestrare i-au propus si el a aprobat solutia Damen.
Asta cu pretu mik este probabil o aluzie ca olandezii sa sara cu cascavalu
Noi nu cumpărăm nave de agrement ca sa conteze doar pretu navei
Noi cumpărăm nave militare pt anumite categorii de misiuni cu armamentul aferent
Ori la categoriile alea de misiuni si armamentul propus olandejii sunt câștigători detasati
Odata ce ofertele tehnice au fost acceptate, criteriul de selectie este cel mai mic pret. Toate cele 3 oferte tehnice au fost acceptate deja, deci cine ofera pretul mai mic castiga. Aceasta este procedura (stabilita de statul roman) prin care se desfasoara licitatia corvetelor.
Refuz sa cred ca nu poate exista nici o departajare tehnica
Ar insemna ca aia care au facut caietul de sarcini au fost de la firmele primăriei capitalei – doar acolo un autobuz turcesc este superior unuia produs de Mercedes
La restu tarii, ma refer la Cluj de exemplu, am inteles totusi ca Mercedes este mai bun decat turcesc
Dpdv al inzestrarii militare oferta damen este superioara
Ori noi cumpărăm nave militare nu nave de agrement
„5. Criteriul de atribuire al acordului-cadru/contractului este „preţul cel mai scăzut” al ofertei conţinând soluţia optimă stabilită după etapa de dialog, fără a include costul echipamentelor/muniţiilor/ serviciilor care vor fi asigurate de către autoritatea contractantă.”
Deocamdata s-au calificat ofertele ca fiind aceptabile si atata tot. Asta nu este echivalent cu faptul ca s-a facut evaluarea lor tehnica. Mai este mult pana departe.
Alex, „solutia optima”, respectiv conditiile minime de indeplinit au fost stabilite in etapa de dialog. Presupun ca toate cele 3 oferte vor indeplini macar conditiile minime impuse de „solutia optima” si in cazul acesta va castiga cel cu pretul cel mai mic, chiar daca un alt concurent, pentru doar o fractiune din pret in plus, ofera o configuratie mult mai puternica.
Ai dreptate insa, evaluare (tehnica si financiara) a ofertelor finale e inca in desfasurare.
d) Etapa de evaluare a ofertelor finale depuse
2. Operatorii economici rămaşi în procedură depun o ofertă finală care conţine o propunere financiară şi o propunere tehnică.
Asta se numeste BAFO (best and final offer), iar autoritatea de selectie a sursei s-ar putea sa aiba intrebari aditionale si anumite de probleme de elucidat cu ofertele finale depuse.
Deci in maxim 5 saptamani stim si cu corvetele. Sigma sau Gowind, eu sunt fericit.
F 16 ultimul model?!?! Vorba sa fie. Doar ca orizontul de timp mentionat (5 – 10) ani ma cam sperie.
In rest, nimic de Agilis, elicoptere, VSHORAD. Eram curios si de tancuri, pare ca se reinnoada discutia, dar domnul realizator era focusat pe corvete.
In 5-10 ani F-35 ar putea fi o optiune reala. Nu stiu daca in orizont de 10 ani F-16 e o idee asa de buna chiar si V fiind.
50 de MiG-uri??? Eu stiam ca mai sunt 25 (dupa ultima prabusire), cate C-uri au mai ramas si niste B-uri dubla comanda. Stiu ca parca mai erau vreo ~20 de A-uri la Campia Turzii in conditie cat de cat, dar nu stiam ca mai zboara.
P.S. Observ ca se incearca demonizarea Damen. Fraierul asta cu cioc clar a avut o agenda.
And the winner is … Naval Group ! 🙂
Stai si te intrebi de ce Damen este atat de puternic atacata…
Bine, asta nu-i chiar jurnalist, dar totusi.
Daca astia doi se cearta (cu politicienii si „jurnalistii” aserviti) si castiga Fincantieri cascavalul…o sa capiez de ras!
Bai fratilor, voi nu dormiti? cred ca ramanem fara vase. mai stiti cand vroia Hagi Tudose sa le „faca” romanii(n.a clar ca tot aici se fac dar una-i damen/sau altii, alta ii statul)? „Mai strambe, asa…” https://www.cugetliber.ro/stiri-economie-proiectul-corveta-multifunctionala-e-o-afacere-cu-dedicatie-357588
La vreme respectiva Fiforul impingea serios achizitia de corvete. Cu riscuri mari. Pe de alta parte orice-i psd la mine ii un dezastru in asteptare insa Fiforul a fost chiar ok.
Avand in vedere ca Base si B1 fac parte din acelasi grup de interese si ca ambii au iesit in public cu atacuri la adresa Damen (care in spatiul public e vazuta ca favorita), eu as specula ca au fost platiti de unul din ceilalti competitori pentru a face o campanie negativa si de intoxicare (vezi cum ca Dragnea ar tine cu Damen, afirmatie care nu stiu pe ce se bazeaza; daca e adevarat ce ziceti voi pe aici, Dragnea mai degraba ar trage pentru francezi dat fiind relatia PSD cu Bosanceanu de la SNC).
Dupa cat de documentat era Les aseara principala varianta de lucru e anularea licitatiei.
Si s-a mai scapat ca poate iese castigator cel de pe locul doi, sau trei.
Trist este ca potrivit contractului initial, din 2016, la anu trebuia sa avem deja prima nava.
F16 nou de la 25 milioane?…..asta-i prost rau!
Tot de pe vremea lui vorbeam si de arma de asalt si de TBT 8×8 si rezultatele se vad………..cred ca voi plange dupa Fifor
Ce intelege asta prin „nou”? Ca mie mi se pare a fi o afirmatie din ciclul politicienii spun lucruri traznite.
pai Slovenia a luat la 1.8 miliarde dolari . 14 bucăți F 16 V de unde reiese un preț mediu cam de 130 cu armament și instruire …..De unde îi da lui prețul de mai sus nu știu. …parcă fifor era totuși mai realist și mai ok ca discurs …Chiar nu îmi place deloc ministrul ăsta. ..măcar sa facă treaba și sa nu pună bete în roate. ….
Asta spun si eu.Cred ca vorbeste balarii.
Le da timp olandezilor sa se pronunte pe shengen.., daca se cred smecheri fara Shengen ,or sa piarda si pretul cel mai mic e la Ficantierii astfel acestia vor castiga,
Temperatura Mării Negre, în ciuda vremii de afară, continuă să crească!
Crimeea e dependentă (apă și energie) de Ucraina continentală…
La un moment dat, trupele Țarului se vor pune în mișcare și Noua Rusie va prinde viață…
Ce-ar fi dacă un grup de ”turiști” s-ar caza, la un moment dat, pe perioadă nedeterminată pe Insula Șerpilor, de exemplu?
Licitatie corvete anulata urmata de atribuirea directa a contractului catre Damen. Cred.
Adică tipi ca Cioloș e vândut la olandezu, anulezi ce a făcut el cu damenul ca sa treacă 2-3 ani și sa ii dai contractul lui …(ghici, da tot) damen. Genial
Inca nu inteleg rostul interviului lui Les-PSD. Interviul n-a fost pt noi (PSD-ului I se rupe de Ro). Scopul a fost iesiti cu spaga sau anulam licitatia corvetelor? Sau care da mai mult ? Sau..
Inghesuit Les s-a scapat ca alte F-uri la Sf Asteapta. Oricum nu s-au investi toti cei 2% dar s-au cheltuit. Anul viitor nu vad de unde vor mai scoate inca 2% dat fiind deficitele care vor fi muuuuult mai mari. Deci ne vom „strica” si cu USA, asta se urmareste de mult la PSD-ALDE.
F 16 la 25-50 milioane ? Cred ca nu sta bine nici la evaluarea armamentului desi de asta se ocupa de ……3 ani. Diferenta MARE dela APIA Satu-Mare (2ani) pana in 2015 la armament ! Multilateral dezvoltat de PSD !
Anii trec si corvetele sau P5 se indeparteaza. Oare nu poate sau nu exista un ONG sa-i de in judecata ? Pt persoana fizica este greu.
F-16 la 25-50 milioane $ inseamna ca iau platforme in uz/stocate, pe la 15 mil.$ si apoi le revitalizeaza si modernizeaza, aducerea la standard V putand costa pana la 36 mil.$/bucata (cu toate optiunile si pachet de arme, piese si munitii minimal):
https://www.rumaniamilitary.ro/concepte-f-16v-un-standard-prea-indepartat-pentru-fortele-aeriene-romane
Extinderea resursei la 12.000 ore costa spre 1 mil.$/ aparat.
Deci, in functie de starea aparatelor gasite, amploarea modificarilor si resursa dorita, pretul poate varia destul de mult.
#Marius
Omu’ a fost intrebat daca se vor mai lua F16 tot second si a negat pur si simlu, afirmand ca lotul/loturile care vor veni for fi noi cu un pret de la 25 mil $ in sus, asta pt mine spune totul.
Mai mult, dupa parerea lui celelalte avioane vor veni cel mai devreme in 5-10 ani , de la ,,Sf. Asteapta” vorba lui Serban, ….in orizontul asta de timp mai degraba am putea vb. de F35 nu de F16………..CONCLUZIE: OMU’ N-ARE NICIO TREABA!….
La pretul ala sunt aproape la fel de noi ca alea din Portugalia, care costau intre 10-12 mil.$.
Eu am dat exemplu ce ar putea intra in respectivul pret.
Se pare ca nimeni nu-si mai aminteste ca pe timpul lui Dusa, si alea din Portugalia erau prezentate „ca noi”, ca aveau motoare noi (de fapt modernizate cu electronica de control) si ca erau echivalente BL.40 🙂
http://www.ziuaveche.ro/top-secret/armata-2/avioanele-f-16-portughezii-vin-in-romania-180651.html/
„chiar dacă sunt avioane care sunt deja în uz, mie îmi spun piloţii că un avion nu este vechi niciodată, un avion care este dotat cu motoare noi, modernizat în ceea ce priveşte avionică şi sistemele electronice de război este întotdeauna nou”, a susţinut Mircea Duşa.”
, a susţinut Mircea Duşa.”………….in timp ce lansa o sarja de torpile antiaeriene catre jurnalisti! 🙂
anti-aerian:
https://en.wikipedia.org/wiki/IDAS_(missile)
https://www.naval-group.com/wp-content/uploads/2017/01/submarine-air-warfare-sub-launched-mica-system-against-helicopters-and-aircraft.pdf
http://www.thedrive.com/the-war-zone/6894/have-submarine-launched-anti-aircraft-missiles-finally-come-of-age
anti-submarin:
https://www.mbda-systems.com/product/milas/
asa s-ar parea …..si modernizarea unde s-ar face???
pai depinde de unde iau carcasele si ce nivel de upgrade cer…
Corvetele vor fi facute la santierul statului Roman Mangalia…..Deci de catre aia care detin 48%din actiuni dar cu drept prin HG de management,ei defapt au achizitionat 52%dar au donat statului 2%.Nu cred ca mai face cineva corvete de sarbatori.Nu e nici o spaga de dat!!!!, ca ea s-a dat cind s-au sters datoriile istorice ale santierului Daewoo.Nu poti pune tehnica electronica si armamentul in alt santier naval din Romania decit la Mangalia.Anul asta s-au platit 4 Patrioate si 36 piranha.Cred ca am cheltuit peste 2%.
Cateva precizari:
1. Vor fi facute la Galati, in cazul in care castiga contractul; la Mangalia nu exista nici tehnica, nici asigurarea perimetrului militar pentru construirea de nave cu destinatie militara. La Galati, Damen construieste nave militare de cativa ani buni, pentru marine militare din intreaga lume, intr-un ritm alert de 24/7, fiind unul din cele mai rapide santiere.
2. Diviziunea actiunilor este 49-51%; Daewoo avea 51% pe care le-au vandut catre Damen, care Damen la randul lor au cedat 2% statului roman.
3. Schimbarea in legislatia guvernantei corporative s-a facut prin OUG, nu HG. Intr-advar, s-a facut in momentul in care Damen negocia preluarea managementului operational al santierului – management pe care nici statul roman nu si-l dorea, pentru ca le da batai de cap sa caute contracte, pe cand pentru olandezi este mai usor, avand in vedere ca deja au contracte aliniate care asteapta sa fie incepute. Dar vor incepe cand vor reusi sa angajeze inca 2000 de oameni in santier – momentan au 1500, dupa ce in doi ani au plecat inca pe atat, majoritatea in santiere din vestul Europei, cat statul roman s-a invartit in jurul cozii cu ideea de a construi barcute.
4. Datoriile Daewoo catre statul roman si alti creditori au fost preluate de Damen, o suma foarte mare; aceste datorii sunt platite de Damen, acesta fiind pretul de achizitie al santierului plus cateva zeci de mii de euro, adica o suma simbolica, considerand datoriile pe care le-au preluat.
5. BONUS pentru tine: Damen s-a angajat ca schimba productia in Mangalia din cargo in feriboturi, nave de croaziera si nave operationale speciale pentru lucru in Marea Neagra (pentru platforme marine si conducte de exemplu). Ceea ce inseamna ca Mangalia nu va mai fi un santier care produce ceea ce produce si China – cargo fiind un tip de nava care se vinde la kilogram, pentru ca sunt deja foarte ieftine, iar chinezii au avantaj pentru ca au mana de lucru ieftina iar asta rezulta intr-un monopol chinez pe constructia tipului asta de nava – ci un santier care va produce nave cu pret mai mare, de unde rezulta ca si oamenii vor fi specializati intr-un domeniu mai complex, cu plus valoare si cu niste salarii mai bune.
Damen nu va plange daca va pierde contractul, cu toate ca, logic, pentru orice companie asta e dorinta, sa castige contracte; cred mai degraba ca este o ciuda ca fac astfel de nave pentru alte marine dar nu o pot face pentru tara in care au unul din cele mai bune santiere militare. Si cam atat.
1. La Mangalia s-a construit „Marasesti”, ce-i drept acum zeci de ani in urma dar care inca tine fruntea marinei noastre militare.
Tot la Mangalia, pe malul opus santierului se afla o baza navala a marinei militare.
Tot la Mangalia, s-a obtinut cu ani in urma o ceritificare din partea marinei SUA, cum ca santierul din Mangalia corespunte cu standardele si normele marinei SUA. Tot atunci s-a construit pt. marina militara SUA un doc plutitor iar un altul a fost reparat.
…deci, despre ce perimetru vorbiti dvs.?! …asta sa fie ultima problema la Mangalia! 🙂
Cat despre viteza de constructie…aflati ca la Mangalia s-au construit cele mai mari nave comerciale construite vreodata in M. Neagra si M. Mediterana, la un ritm de aprox. 10 nave livrate pe an. Cu toate acestea, nu socotiti numarul (ca nu este relevant) ci GT-ul sau DWT-ul livrat! 😉
„la Mangalia nu exista nici tehnica” ?! …va referita la tehnica „warp”?! 🙂 E de la sine inteles ca in cazul navelor militare, un santier naval are rol de integrator, respectiv va construi nava ca pe oricare alta nava, bineinteles raportandu-se la specificatia tehnica a acesteia. La portofoliul detinut de Mangalia, inegalabil de vreun alt santier romanesc, m-as abtine sa fac comparatii sau presupuneri. 😉
3. „management pe care nici statul roman nu si-l dorea, pentru ca le da batai de cap sa caute contracte” …este doar o parte din „scuza” guvernului. In definitiv, guvernul nostru nu are niciun fel de „know-how” in domeniul naval si nici vreo institutie dedicata acestei ramuri a economiei. Excludem pe cele de la malul Dunarii si Marii Negre …capitanii, administratii fluviale si maritime etc. care au un cu totul alt rol.
Dovada?! ….premierul de atunci vroia „barcute” facute la Mangalia pe cand acolo se faceau nave de 9,100 TEU, vrachiere de 180.000 TDW si tancuri petroliere de 112.000 TDW.
Tot atunci, premierului nu i-a spus nimeni ca statul roman detine deja, in proportie de 100%, un santier naval, tot la Mangalia. E drept, e o ruina, dar satisfacea cele doua criterii ale premierului: „barcute” si „romanesc”! 😉
4. Daewoo Mangalua n-a avut datorii catre statul roman sau catre vreo institutie a statului. Datoriile inregistrate de Daewoo Mangalia erau in majoritate catre propriul actionar, Daewoo Korea si catre diversi furnizori, privati.
Nu cunosc detaliile contractuluidintre Damen si Daewoo, insa pot presupune ca si dvs. ca aceste datorii au fost considerate in determinarea pretului de vanzare de catre Dawoo catre Damen a partii sale de actiuni, respectiv 51%. Ca atare, daca Damen a platit ceva, nu catre statul roman a platit pt. ca nu de la statul roman a cumparat ceva. Tocmai, statul roman a schimbat regulile jocului in timpul meciului. Statul roman detinea dreptul de preemtiune, adica Daewoo intreba daca vrea si are cu ce sa cumpere statul roman cele 51% iar daca statul roman zicea nu, era liber sa vand cui vrea.
Nu-i mai pot asculta. Politician adică minciuni puse peste așteptări firești și fapte îndreptate împotriva țării, iar toate astea pentru a se menține ei la putere…
Păcat de Fifor care chiar era diferit
Daca ma intrebati pe mine amanarea asta ( a nu stiu cata…) nu e de bun augur. Suna rau.
România se scufunda? Noi nu am fost in stare sa ridicam de la sol 4 F26 pe 1 decemmbrie și visam la „tinspe” excadrile? Italienii operează F35. Cum au reușit într-un termen așa de scurt. Noi nu suntem în stare să avem 12 avioane operative. De nave, de sa mai zici … Final de an … și sacul cu parale gol.
Tare ma tem ca desi intr-un final vom avea arme nu va mai fi cine sa le opereze. Principala problema a Romaniei este resursa umana. Nu mai avem sudori si ne mai mira ca nu se pot gasi indivizi capabili care sa intretina avioanele sau infrastructura.
sudori exista, inclusiv autorizati la nivel de inginer,
autorizatii in sudura se dau inca si se reinoiesc cu o anumita periodicitate,
examenele sunt pe bune, am cunostinte si neamuri care participa la examenele astea si sunt cazuri in care unii nu i-au examenu si il dau de mai multe ori sau renunta, daca nu ii duce capu,
trebuie un pic de rabdare si o sa gasesti sudori suficienti,
daca o sa platesti suficient si nu vrei romani poti sa ii aduci din Ucraina, Ungaria, sau de unde vrei tu,
inclusiv la capitala patriei exista inca uzina Vulcan care are inclusiv sudori in gaze rare,
daca nu ma insel exista inca specializare universitara in sudura, sau cu vreo 20 de ani in urma exista,
multi sudori au plecat,
cei care au ramas sunt mai putini, in mod normal stiu ca sunt rari si pun preturi pe masura,
acuma, io nu stiu probabil cineva vrea ca niste sudori autorizati sa lucreze ieftin pt ca o companie straina sa faca profit, dar asta e este o alta poveste,
in orice caz, orice persoana care are cat de cat anumite cunostinte de rezistenta materialelor, cu un curs serios poate ajunge sudor, iar in timp pe masura acumularii unor cunostinte teoretice si practice suficiente se poate autoriza pt mai multe categorii de sudura,
este adevarat exista sudura prin explozie si alte tehnologii de sudura (titan, etc) in care putine natiuni exceleaza (suedezii la explozie, rusii la titan) dar astea nu se aplica decat in putine domenii,
sunt domenii tehnice totusi cu o complexitate tehnica superioara sudurii metalelor,
fizica atomica, etc. in care inca avem oameni,
fara suparare, nu au disparut toate facultatile tehnice din tara,
” in orice caz, orice persoana care are cat de cat anumite cunostinte de rezistenta materialelor, cu un curs serios poate ajunge sudor …”
Perfect adevarat.
Deasemenea orice persoana instruita in istoria artelor si cu o practica de 3 ani la o scoala „populara de arta” ar putea deveni pictor.
La fel se poate ajunge in 5 ani violonist , pianist sau jucator de pingpong.
Evident ca toti cei pomeniti mai sus nu vor picta niciodata ca Picasso, nu vor interpreta niciodata un concert de Bethoven pe o scena sau vreun pizzicato de Paganini pe o scena din Salzburg, nemai vorbing de pinponghistul nostru ce nu va deveni campion european …
Domnilor , sudura este o arta greu de stapinit in care incheietura miinii unui maestru in sudura este poate mai sensibila in ” feeling ” decit incheietura lui O’Sulivan .
Evident, nu vorbim de sudura automata dintr-un santier naval si de utilajele de sute de milioane de euro necesare pentru a o executa.
Vorbim doar despre sudura manuala din acele locuri in care uneori de abia poti introduce cu greu mina si de cele mai multe ori este deasupra capului.
Vorbesc despre greutatea ( timpul foarte lung necesar ) creierii unei generatii de sudori de incredere pentru orice fel de lucrari ( armata, platforme chimice, ,platforme navale, aviatie, magistrale de petrol sau gaze etc) deoarece am participat la asa ceva si stiu bine desp .re ce este vorba. Am asistat la o discutie aprinsa ( cu injuraturi si zbierăte ) intre doi ministri intr-o disputa pentru imprumutul unui sudor pentru o zi de Duminica in care sa lucreze intr-o locatie anume.
Deci domnilor „specialisti” , lăsați-o mai moale cu Romania pitoreasca a sudorilor ce vor aparea pe toate pajiștile la păscut …
fara suparare, pe rationamentu asta ca sudura este nu stiu ce arta plastica putem ajunge ca si matematica, cifrele, principiu intai la termodinamicii, restu fizicii si al chimiei, ar fi o poezie, si prin urmare o arta plastica, poezie, proză sau orice de felu asta,
am spus ca o persoana care are cunostinte despre rezistenta materialelor si face un curs, o scoala de sudori, etc. poate sa se apuce de sudat,
nu am spus ca o persoana fara curs de sudori, scoala, etc. poate sa sudeze,
am mai spus ca sudoru are nevoie de autorizatie functie de tipu de sudura solicitat,
pana la urma este vorba de o sudura nu de proiectarea unui tanc, avion, reactor nuclear, etc.
si era vorba de sudura in general,
pai atunci faceti o propunere la ministeru invatamantului sa treaca sudura, fizica, matematica, chimia industriala si restu de la profilu real si tehnic din facultati direct la arte plastice si am rezolvat problema cu incheietura mainii,
sudori exista inclusiv in argon, si am dat exemplu fabrica Vulcan,
sudura nu s-a inventat ieri,
exista inca institute de cercetare la capitala care au ingineri care stiu cum vine sudura, presupunand ca firmele capitalei au pierdut toti inginerii,
ministeru de somn numit aparare trebuia sa caute sudori sa poata asambla p5 la capitala cum s-a angajat,
povestile astea cu au fugit sudorii din tara de frica incheieturii mainii fac mai mult rau decat bine,
O, nu, nici chiar așa, nu cred că am exagerat în așa hal …
Cîteva flash-uri sugestive ca să înțelegeți clar ce doresc să spun.
La fiecare 3 luni făceam testul de validare a sudorilor pentru linia de producție. Ei erau 500. Dacă făceam testul într-o zi de luni picau testul 300. Marți erau OK.
Tesul consta în a face o sudură cap la cap a două table de OL52 de 50 cm lungime, după care sudurile erau examinate prin intermediul filmelor Röentgen executate la sudură, filme pe care se găsea poansonul sudorului si data execuției precum și codul examinatorului. La două teste repetate (deoarece au fost căzute ) într-un an sudorul era dat afară definitiv …
Aceștia erau așa zișii sudori de linie, cei banali …
Cei speciali erau toți angajați la Laboratorul de sudură și executau lucrări cu totul și cu totul speciale și erau conduși de un maistru de sudură de 68 ani ce a fost sudor de linie în 1940 la Messerschmidt in mediu de argon ,și sudau aripile avionului !!! ( acestea nu se nituiau ca la toate țările beligerante)
Am văzut o lucrare executată de 3 oameni dintre cei speciali timp de două luni și anume sudrea unui cheson închis din tablă de grosimea de 45 cm (!!!) și cu greutate totală de 980 tone …
Lucrarea a fost livrată la Kenedy Space Center și servea unei platforme ce căra etajul 2 a lui Saturn V …
Cam atît despre sudură pentru a nu plictisi .
PS
La toată acestă lucrare nu a participat nici un inginer, ci doar un maistru sudor și doi sudori de categoria VI-a specială și un tehnician (subinginer) de control nedistructiv.
Corvete, adică nave care pot să patruleze pe o mare montată, când vedetele și șalupele de patrulare intră în port. Se pot instala pe ele rachete mai mici dar performante. Cam asta este utilitatea lor. Rachete anti navă se pot lansa și de pe sisteme terestre sau de pe avioane. Este probabil un troc politic, corvete contra intrare în Schengen. Pentru ce Schengen ? Putem călători în Europa cu buletinul. Pentru drept de muncă ? Deja 4 milioane de români lucrează în Europa, obiectivul este depășit. Guvernul ar trebui să scoată de pe lista de priorități intrarea în Schengen. Undeva este un șantier naval care nu are de lucru și trebuie să i se dea ? Cam neclară utilitatea și scopul corvetelor.
N-are nicio treaba. Configuratia propusa de Damen pentru Sigma asigura cea mai buna protectie antiaeriana-antiracheta.
Schengen inseamna mai mult decat turism. Gandeste-te la transportatorii care pierd bani din cauza timpului petrecut de tiruri / trenuri in vami, sau uzinele care asteapta piesele sau marfa blocate acolo, sau la faptul ca, pe langa infrastructura proasta, un investitor se gandeste si la faptul ca va pierde timpul cu trecerea frontierei daca isi deschide o fabrica aici.
Da. Si daca sintem acceptati in Schengen va trece prin vama si va merge pe miile de kilometri de autostrazi, o retea moderna de transport terestru.
Un ministru slab si „moale” . Fifor pe langa asta e un lup ! Cu toate astea, mie nu mi se pare a fi o persoana cu intentii rele, dar asta nu e de ajuns.Cred ca functia asta de departe il depaseste.
In ceea ce priveste epopeea corvete, eu sunt optimist spre foarte optimist. Licitatia se tot amana pentru ca nu s-au hotarat in privinta spagii, nu degeaba cea mai repetata fraza a lui Les fiind 1,6 miliarde..o suma imensa 🙂
Puteti sa chemati aceste hiene (dragnea & co) cum vreti voi, tradatori, jegosi, ciuma bla bla,putem face mitinguri, marșuri etc , toate astea pentru ei egal cu zero.Un singur lucru conteaza pentru ei: banul !!! Si la un asemenea contract , li se fac ochii ca la sloturi 777 , se freaca pe maini ca smirgor din lord of the rings,
my precious 😀
Eu sunt convins ca fiecare program de inzestrare va avea loc, cu conditia sa le cada si lor ceva in buzunar.Cu cat mai scumpa e achizitia, cu atat mai bine. Cred ca putem spera cu adevarat la F35 ^^ si submarine
Functia de ministru al aparararii e o palarie prea mare pentru Les.
Imi amintesc cum comenta el pe facebook cu limbaju ala de lemn, tot despre corvete…. asta acum mai bine de 1 an.
Si tot acolo suntem.
Eu cred ca razboiul nu steapta pe nimeni. Toate aceste lucruri ar trebui tratate cu prioritate maxima mai ales in contextul actiual. La noi… mai facem un PDF mai facem o discutie la minister cu cupe de sampanie mai frekam duda anulam etc.
Asta nue treaba. E o modalitate pur tampita de a ne face ca facem treaba.
Deci, sincer, eu nu mai pricep absolut nimic.
Cioloș a propus corvetele Damen.
După el, s-a spus că nu-s bune, că nu-s vopsite portocaliu fosforescent și n-au pendule în cambuză, așa că că trebuie licitație. S-a făcut licitația, la care au participat mai mulți și, aici devine interesant, se pare că a câștigat altcineva decât Damen, de unde și bâlbâiala asta în a anunța c-o fi albă sau neagră.
Deci. Dacă tot trebuia să iasă Damen, de ce s-a anulat proiectul lansat de guvernul Cioloș? Iar dacă Damen erau proști și de-aia s-a reluat licitația, ce se mai așteaptă acum? Oricine a câștigat, a câștigat pe baza unei oferte. Să mergem pe acea ofertă. Orice e mai bun decât ce avem în momentul ăsta (teoretic…).
Să fiu un pic paranoic și să mă gândesc la împiedicarea asigurării siguranței naționale? Adică, niște vecini ne cam suflă în ceafă și noi ne jucăm de-a „uite corveta, nu e corveta”, extins la avioane și cam la tot restul programului de înzestrare?
Cred ca are legatura cu banii si structura bugetului mapn. In fapt nu-i 2% ci aprox 1.5% restul credite de angajament. insemnad ca daca nu contractezi, banu’ nu pleaca din visterie. Cred ca au calculat-o de la inceputul lui 2017 asa, de acolo aceasta traganare.
Nu am certitudini, ma incerc sa pun piesa langa piesa doar.
Exista o diferenta mare intre oferta Damen din guvernarea Ciolos si oferta Damen actuala pe partea apararii AA in special: 12 rachete MICA in vls atunci, 8 rachete ESSM in vls si 21 rachete RAM acum, in acelasi pret
” in orice caz, orice persoana care are cat de cat anumite cunostinte de rezistenta materialelor, cu un curs serios poate ajunge sudor …”
Perfect adevarat.
Deasemenea orice persoana instruita in istoria artelor si cu o practica de 3 ani la o scoala „populara de arta” ar putea deveni pictor.
La fel se poate ajunge in 5 ani violonist , pianist sau jucator de pingpong.
Evident ca toti cei pomeniti mai sus nu vor picta niciodata ca Picasso, nu vor interpreta niciodata un concert de Bethoven pe o scena sau vreun pizzicato de Paganini pe o scena din Salzburg, nemai vorbing de pinponghistul nostru ce nu va deveni campion european …
Domnilor , sudura este o arta greu de stapinit in care incheietura miinii unui maestru in sudura este poate mai sensibila in ” feeling ” decit incheietura lui O’Sulivan .
Evident, nu vorbim de sudura automata dintr-un santier naval si de utilajele de sute de milioane de euro necesare pentru a o executa.
Vorbim doar despre sudura manuala din acele locuri in care uneori de abia poti introduce cu greu mina si de cele mai multe ori este deasupra capului.
Vorbesc despre greutatea ( timpul foarte lung necesar ) creierii unei generatii de sudori de incredere pentru orice fel de lucrari ( armata, platforme chimice, ,platforme navale, aviatie, magistrale de petrol sau gaze etc) deoarece am participat la asa ceva si stiu bine desp .re ce este vorba. Am asistat la o discutie aprinsa ( cu injuraturi si zbierăte ) intre doi ministri intr-o disputa pentru imprumutul unui sudor pentru o zi de Duminica in care sa lucreze intr-o locatie anume.
Deci domnilor „specialisti” , lăsați-o mai moale cu Romania pitoreasca a sudorilor ce vor aparea pe toate pajiștile la păscut …
Se pare ca a iesit Naval Group.
https://newsweek.ro/investigatii/rezultatul-licitatiei-de-16-miliarde-de-euro-pentru-corvete-tinut-secret-din-motive-dubioase
…
Fara replica.
Salve! Pe mine m- a dat gata interviul asta, ce face referire si la corvete. Merita vazut si discutat! https://adevarul.ro/international/in-lume/cine-opri-razboiul-total-rusia-ucrainaa-8_5c0a4a3bdf52022f7535a3a2/index.html