La sediul Ministerului Afacerilor Interne a avut loc, miercuri, 10 martie, semnarea contractului comercial în vederea construirii si achiziționării a două nave maritime de patrulare care vor intra în dotarea Poliției de Frontieră Române.
Contractul a fost încheiat între Inspectoratul General al Poliției de Frontieră și Damen Shipyards Gorinchem B.V. Netherlands, pentru achiziția a două mijloace de mobilitate navală. Valoarea contractului este de 129.944.250 de lei fără TVA (26 milioane de euro), proiect fiind derulat din fonduri europene nerambursabile, prin Fondul pentru Securitate Internă (ROFSIB2018OS2ASP02 – Achiziție de mijloace de mobilitate navală necesare Frontex), iar navele urmează să intre în dotarea PFR până la data de 30 noiembrie 2022.
Aceste nave fac parte dintr-un proiect mai amplu care presupune suplimentarea flotei navale a Poliției de Frontieră Române, în cadrul căruia urmează să fie achiziționeze, pe lângă cele două nave maritime de patrulare (CPV – Coastal Patrol Vessel) și cinci șalupe de intervenție (CPB – Coastal Patrol Boat).
Achiziția de nave maritime de patrulare şi şalupe de intervenţie conferă Poliţiei de Frontieră Române o creștere a capabilităţilor de intervenţie operativă, acestea fiind destinate supravegherii frontierei maritime externe a Uniunii Europene şi respectării jurisdicţiei statului român în zona de competenţă, pentru misiuni de patrulare, asigurarea apelor din zona exclusiv economică, siguranţă maritimă, operaţiuni de căutare şi salvare şi transportarea supravieţuitorilor
Această achiziţie va conduce la îmbunătăţirea cooperării operaţionale în cadrul acţiunilor comune Frontex la care participă Poliţia de Frontieră Română, fără a priva totodată structurile operative la frontierele României de astfel de mijloace tehnice pe perioade îndelungate.
Reprezentanţii operatorului economic au decis ca în construirea celor două nave să fie angrenate şi capabilităţile unităţilor de producţie din România – Şantierele Navale DAMEN Galaţi şi Mangalia.
Poliţia de Frontieră Română gestionează 2.070 km de frontieră externă a Uniunii Europene, din care 225 km sunt la Marea Neagra. Cu navele aflate în dotare, trebuie să realizeze un dispozitiv de supraveghere eficient, a cărui continuitate în timp şi spaţiu asigură permanent acoperirea unui spaţiu maritim de cca. 20.000 Km2 (ape maritime interioare, marea teritorială, zona contiguă şi zona economică exclusivă).
În contextul gestionarii fenomenului migraţionist la frontierele externe ale UE, achiziția de nave maritime de patrulare şi şalupe de intervenţie este oportună pentru îndeplinirea angajamentelor Poliţiei de Frontieră Române asumate cu Agenția Frontex, în ceea ce privește detașarea de echipamente tehnice în operaţiunile comune derulate la frontiera maritima externa a UE.
Despre Damen FCS 4008 Patrol
Caracteristici tehnico-tactice principale – Damen FCS 4008 PATROL:
-executarea de misiuni operative de până la 3 zile pe un grad de agitaţie a mării 5 Douglas (valuri până la 4 metri înălţime);
-posibilitatea de a menține legătura de date şi informaţii cu centrul de comandă şi control, precum şi cu alte nave;
-echipaj: 28 persoane;
-capacitate maximă supravieţuitori (pe puntea pupa): 80 persoane;
-viteză maximă: 30 noduri;
-lungime totală: 42,95 m;
-lăţime totală: 8,65 m;
-pescaj maxim: 3,05 m;
-autonomie de minim 600 mile marine;
-tonaj brut: 300 tone.
Damen
RoMilitary
Amintim ca si cea mai mare si moderna nava a Politiei de Frontiera Romana – „Stefan cel Mare” – MAI 1105/0201 este construita tot de Damen in santierul Galati, fiind un proiect OPV 6610. Nava a iesit in probe pe Dunare in 2010.
Dar „Stefan cel Mare” va ramane cea mai mare nava a Politiei de Frontiera cu un deplasament de 1500 to fata de cele 300 de tone al navelor pentru care s-a semnat ieri contractul.
Interesant ca au venit cu FCS 4008 in loc de Stan 4207. E de bine sau de rau?
Stefan cel Mare cred ca are 925t.
Probabil ca 4008 s-a incadrat mai bine in cerintele caietului de sarcini raportat la bugetul propus. 4008 vine cu SeaAxe, un concept inovator al provei cu beneficii diverse si multiple: consum redus, calitati nautice si manevriere superioare etc samd
https://products.damen.com/-/media/Products/Images/Clusters-groups/High-Speed-Crafts/Fast-Crew-Supplier/FCS-4008-Security/Downloads/Executive_Summary_Damen_FCS_4008_Patrol_SEA_AXE.pdf
Si totusi 4207 este conceputa special pt garda de coasta, s-a vandut foarte bine in multe tari, in timp ce 4008 este o nava civila adaptata care vad ca nu prea a avut succes in acest rol.
N-am stat sa ma uit la lista de vanzari, inteleg ca tu ai facut-o. Ambele s-au vandut, in plus, 4207 pare sa fie pe piata de mai multa vreme decat 4008. Dpdv proiect, 4008 mi se pare mai buna decat 4207.
Aste-s nave pentru politie, nu pentru marina militara. Aici nu ai nevoie de specificatii militare stricte, merge si cu nave civile militarizate. Noi nu suntem China sa incercam sa impunem o politica de expansiune teritoriala cu mijloace asimetrice precum paza de coasta. Cu navele astea faci politie in MN, nu te lupti cu piratii in Somalia sau Nigeria. Sau strangi emigranti in Egee.
Mie mi se par ok pentru rolul atribuit.
Ma rog, amu’ daca vrem sa cautam nod in papura cu orice pret, intotdeauna se gaseste cate ceva de criticat. C-asa-i la noi. 🙂 Daca n-avem, de ce n-avem, daca luam, de ce-am luat aia si nu ailalta, visam mereu la Mercedes desi nu ni-l permitem, din’astea. Nu ma refer la tine in special, vorbesc in general acum.
Nu e vorba de cautat nod in papura. Mi se pare normal sa discutam si sa dezbatem. Daca era vorba despre un contract pentru corvete sau elicoptere se scriau sute de comentarii.
La o cautare rapida pe net 4207 s-a vandut acum cativa ani cu 9mil USD, in timp ce noi platim 13mil EUR. O fi mai bune 4008? Nu stiu, de aia am si intrebat. Din punctul meu de vedere doar faptul ca are Axe Bow nu ma convinge, totusi nu are Damen monopol pe hidrodinamica… daca era asa mare smecherie ma gandesc ca-si dadeau seama si altii.
Ca fapt divers, achizitia s-a facut prin dialog competitiv. Asta inseamna ca in urma licitatiei nicio oferta nu era conforma, Baltic si Penguin au fost eliminati complet si s-a trecut la negocieri cu Damen. Stim cu totii ce negocieri face Damen de la licitatia pt corvete, unde la negociere directa au venit cu un pret mare si armament putin, doar ulterior cand s-a facut licitatie a venit cu o oferta buna.
N-am nimic impotriva dezbaterilor atat timp cat avem ce. Ca sa ma explic, vis-a-vis de pret, nu putem avea o imagine corecta atat timp cat nu stim cum vor fi configurate navele noastre, ce senzori vor avea etc samd
Axe Bow aia poate face diferenta atat in materie de combustibil consumat pe durata de viata a navei (20-25 ani) cat si atunci cand faci o salvare de vieti pe o mare montata si 4008 se dovedeste o platforma mai stabila decat 4207 la aceeasi stare a marii. Pentru un om in pericol, asta poate fi fix diferenta dintre viata si moarte. Ca sa dau doua exemple la indemana.
Faptul ca in final au ajuns la dialog competitiv nu inseamna neaparat ca ofertele din timpul licitatiilor erau toate neconforme. Din contra, la prima strigare a castigat Vard Braila, Damen facand evident contestatie. Nu-s foarte fericit cu atitudinea lor de a contesta totul cu orice pret, dar poate au motive intemeiate, la licitatia corvetelor sunt multe lucruri absolut suspecte.
Oricum, vis-a-vis de achizitia Politiei de Frontiera poate ai tu informatii suplimentare pe care eu nu le cunosc.
Cat despre licitatia pentru corvete si atribuirea directa din 2016, ai o imagine gresita:
1. Bugetul initial de 1,6 miliarde includea si munitia. Asta de acum, de 1,2 miliarde nu include munitia. Ghici cam cat va costa munitia. Reparatia fregatelor si centrul de intretinere erau incluse si in 2016 si acum.
2. Toata lumea s-a aruncat si a sustinut ca oferta Damen din 2016 venea cu 12 VL Mica in loc de 8 ESSM + 21 RAM. In realitate, nu exista absolut nicio confirmare oficiala a acestei supozitii transformate de gura lumii in adevar absolut. De fapt, este foarte posibil ca oferta din 2016 sa fi fost identica cu cea din cadrul licitatiei organizate de PSD, ea are la baza configuratia POLA mexicana la care s-a inceput constructia in august 2017. Probabil ca proiectul il aveau din 2016, atribuirea urma sa se faca in decembrie 2016.
Pai chiar sunt nave civile…
Fain. Si la mai mare.
Am eu impresia sau dupa jocuri de glezne din 2016 pana prin 2019, acum brusc subit si dintr-o data am dat drumul la contracte?
De ce am pierdut 3 ani?
Pentru ca a fost o licitatie cu „cantec” asa cum ne place noua: https://rnhs.info/ro/nici-o-licitatie-fara-contestatie/
In final, au renuntat la licitatie si au „promovat” o procedura de dialog competitiv. A castigat Damen in final.
stai asa. asteptam contractele babane, sa vedem cand le dam drumul acelora: avioane, corvete, elicoptere, tancuri, shorad. astea sunt bune, nu zic, si ‘libelulele’ luate pentru SMURD sunt bune, dar nu sunt inzestrarea armatei.
cum de au reusit performanta de a pune tricolorul Invers pe nave …?!
in retrovizoare se vede corect.
dc e invers? albastru e intotdeauna la sarniera(balama) sau catarg. Adica in fatza directiei de inaintare. Pe directia avioanelor era la fel in WW2.
Pe corpul navei e pus corect, cu albastru inspre prova; in poza, pe catargele ambelor nave e pus invers.
@mtx…damn…corect, acum am vazut. „Baietii nostri”…
Interesant e c-au reusit ambele echipaje tampenia asta…
Tu realizezi ca navele alea sunt de fapt o randare facuta cel mai probabil de cei de la Damen? 🙂
Altfel da, pavilioanele sunt gresite. In realitate e mai greu sa greseti asa doar daca ai un lot intreg de pavilioane gresite…
@nicolae…asa e domnule. Am spus o prostie, m-am uitat pe telefon si nu mi-am dat seama ca-s randari.
Navele respective, ma refer la poza din articol, nu exista inca, sunt doar un desen artistic, asadar nu-i vina echipajelor…
Pavilioanele nu sunt gresite. Vor sa redea un drapel romanesc in vant. Iar cum nava se deplaseaza albastru e la prova si rosu la pupa. Asa este vopsit si Stefan cel Mare
Albastru la inaintare, domnu’, daca e pe laterale.
Daca e pe piept sau pe spate, albastru in stanga privitorului.
editat* – lol, acum vazui si eu ca te referi la catarg si nu la corpul navei.
Fain , mai ales cand se fac pe bani de la UE…Nu dau astia bani si pentru corvete ???…
politia de frontiera e garda de coasta?
Ghici cine o sa aiba nave mai moderne in viitorul apropiat? MI-ul gratie balbaielilor din licitatiile MApN-ului. Si la elicoptere caietul de sarcini este mai coerent…efectul Oprea se va observa pe termen lung…..
Ei, aveau ei de mai mult timp nave mai moderne decat la MAPN… Stefan cel Mare, care e o bijuterie, Shaldag. Acum vor primi 2 FCS 4008 care le vor inlocui pe cele de clasa Neustadt si ar trebui sa mai vina inca doua, ca sa fie 4 la 4. Sa speram ca vor avea grija de ele asa cum trebuie. Vad ca au mai schimbat conditiile initiale ale licitatiei: https://www.rumaniamilitary.ro/buletin-naval-nave-noi-la-garda-de-coasta
Nu au fost balbaieli si acolo cu senzori militari si cerinte prea SF/scumpe la elicoptere? Sau mai sus la licitatia Garzii de Coasta cfr cu Nicolae? Parca mai si invata unii din greselile altora. Macar atat 🙂
Ceva mitraliere au in dotare?
exact Asta ma intrebam si EU …. ce senzori ,ce radar si ce armament pot sa aibe barcutele astea
Sunt curios ce radar si ce armament au la bord ,dat fiind faptul ,ca sunt nave destimate politiei de frontiera/ paza de coasta
Daca si licitatia pt elicoptere a MAI se va termina printr-un contract semnat putem sa ne declaram foarte fericiti.
Elicopterele astea a putea face si treburi mai utile : supravegherea Deltei, a contrabandei cu tigari si mai ales a taierilor si transportului de lemne. Pana acum n-am auzit de asemenea realizari.
esti nebun?!
daca aducea aminte si de pachetele albe cazute din barci si cautate de scafandri militari, deja era mort
pentru supraveghere sunt elicoptere mici si drone.
Foarte bine.
Dar nici eu nu pricep ceva.
Poliția de frontieră ( navala) e = paza coastei ?
Că în USA exista Coast Guard. Care face poliție maritimă , salvare in mare , patrulare ape naționale , lupta imp. poluării, etc. Sub comanda „Department of Homeland Security”.
La noi ăștia sunt sub comanda MI ?
Elicoptere au ? ?
Din cate am vazut in documentare , US Coast Guard are si atributii similare RNR , verificand si calitatea reparatiei navelor .
Iar pe timp de razboi au facut mult mai mult : intre multe altele , echipajele navelor de debarcare pe care le-am vazut asaltand plajele sub focul mitralierelor erau alcatuite in special din membri US Coast Guard .
https://www.history.uscg.mil/Our-Collections/Commemorations/World-War-II/D-Day/
https://media.defense.gov/2020/Jun/19/2002318603/-1/-1/0/CGMANNEDVESSELS.PDF
Randare sau nu, asta cu tricolorul pus invers la miliție. Prin multe secții și inspectorate județene de miliție, puneau invers drapelul pe pereți sau pe panourile alea de la întrarea în clădire. Am spus asta unui milițian pe care îl cunoșteam, replica a fost una tot de milițian.
P. S. Asta era cu vreo 15 ani în urmă
Eu am luat initiativa sà schimb placa de la ambasada României din Paris în decembrie 1989 (punând una doar cu România, fàrà republica socialistà). Dupà ispravà, un ofiter de politie mi-a atras atentia cà se începe de la stânga spre dreapta cu culoarea de lângà catarg. Eu cu culorile patriei în cap, cum le-am învàtat (rosu galben si albastru) le-am pus în ordinea asta.
Eu as cumpara vreo 20-30 din astea. Puntea aia din spate tine 100 de tone, poti amara himarsuri de-a latul acolo, nu mai zic de containere de diverse dimensiuni si diverse incarcaturi. Pe timp de pace fugareste halitorii istanbulezi de calcan si escorteaza salupele ultrarapide sa duca marfa in siguranta la tirurile sarbesti, iar pe vreme de razboi, bineinteles dupa primul soc, pot fi niste vpr-uri ieftine dupa care nu se merita sa dai cu kinjal zirkon iskander, dar pot raspunde pe masura, dar deh, romanii vor fregate, daca nu mergi la mall cu tuaregu sa mananci o gogoase, care-i sensul vietii?
Pentru o corecta informare , datele tehnice ale navei Stefan cel Mare pot fi consultate aici :
https://products.damen.com/-/media/products/images/clusters-groups/naval/offshore-patrol-vessel/opv-950/documents/offshore_patrol_vessel_950_ds.pdf?rev=f948a3e94002453285cc60665abb4937
In caz de rasboi cred ca o sa mergem la lupta cu politia de frontiera, politia, jandarmii etc . Armata de 30 de ani se tot diminueaza atat numeric ( sunt stadioane in lume cu un numar de locuri mai mare decat efectivul actual al armatei ) cat si ca nivel al dotarii . Rezervistii instruiti (cand armata era obligatorie ) sunt in scadere ( imbatraniri, decese sau sunt in strainatate) . In gluma desigur, ma gandesc ca armata sa treaca la Ministerul de Interne , ca ar fi mai mare, mai instruita si mai bine dotata ( pentru M.I. s-au mai gasit bani ). In prezent apararea noastra se bazeaza aproape total pe NATO. Nu am invatat din istorie ca aliantele uneori pot sa nu functioneze iar Iorga a spus ca istoria se repeta.
Politia de Frontiera isi cumpara si pistoale noi (licitatia a fost anulata si reluata):
http://e-licitatie.ro/pub/notices/c-notice/v2/view/100107218
Daca tot suntem aici , merita vazuta monografia on-line a SN Galati
https://www.damen.com/-/media/new-corporate-damen/images/companies/damen-shipyards-galati/downloads/damen_125_ani_album_aniversar.pdf?rev=c1afab5af8b54b56a11c7a7722edf792
Sunt prezentate :
– imagini mai putin cunoscute ale Arsenalului Marinei
– imagini de arhiva cu primele nave construite aici
– imagini inedite cu productia militara din primul razboi mondial ( trasura sanitara , afet de tun , strung de obuze )
– imagini inedite din timpul constructiei si probelor de mare ale puitorului de mine si submarinelor contruite aici
– imagini de arhiva de la relansarea productiei dupa al doilea razboi mondial
– constructia de nave dupa intoarcerea SNG sub control national
– constructia de nave dupa privatizare
Parca granita Romaniei la M. Neagra era de 245 km. Stie cineva de ce a ajuns la 225 km???
Multumesc.
A furat-o Soros impreuna cu niste LGBTQisti.
Și Cioloș, fiul lui Șoroș!!
Multumesc. Demn si bun raspuns. As fi vrut sa stiu de ce a ajuns la 225 km?
Multumesc. Demn si bun raspuns. As fi vrut sa stiu de ce a ajuns la 225 km?