In sine o idee mai mult decat buna.
TASS ne informeaza ca se intentioneaza ca elicopterele de atac rusesti (Mi 28N, Mi 35, Ka 52, chiar si variantele inarmate ale Mi-8/17) vor fi dotate in curand cu sisteme de mini-drone/drone-sinucigase fara ca aeronava sa aiba nevoie de cine stie ce modificari.
Dronele respective vor fi lansate din tuburile PRND, modificarea fiind doar la nivelul sistemului de conducere al focului de pe elicopter care va fi adaptat pentru a controla noul tip de munitie.
Modulul de lansare, dezvoltat de institutul Zaslon, B8V10-UV permite programarea armelor de la bordul aeronavei si are o arhitectura modulara, numarul de tuburi fiind la latitudine militarilor, in functie de misiunea avuta in vedere.
“Built-in instruments transmit information from the helicopter’s weapons control system to the payload, be it controlled detonation missiles, guided missiles, mini-drones or suicide drones. For instance, it can charge the drone’s battery, transmit the activation command, and turn the drone on to send it on a pre-programmed mission. Roughly speaking one flash drive is capable of reprogramming the weapons control systems for using not only ordinary unguided aviation missiles, but also smart weapons,”conform unei surse militare rusesti.
Totul cu minime modificari si la un pret foarte rezonabil.
Ideea ar fi ca elicopterul sa poata folosi, in functie de situatia din teren si folosind acelasi lansator, atat rachete neghidate (PRND) cat si mini-drone pentru culegerea de informatii si detectarea (marcarea poate) tintelor adapostite cat si folosirea la nevoie a dronelor-sinucigase.
Totul in acelasi pachet.
GeorgeGMT
Tehnic vorbind, orice racheta – sau orice vector/platforma de lovire propulsat(a) ghidata/auto-ghidata (oricat de minuscula sau de babana) e este o drona.
Ca tot s-au certat rusii cu americanii pe chestia asta cu privire la tratate… 🙂
De fapt termenul de „drona” e unul cat se poate de ambiguu si folosit anacronic ca sa spun asa, „drone/bondar” fiind denumirea data primelor drone de tip aeromodel din cauza zgomotului facut de motoarele in doi timpi de f. mica cilindree.
Practic la momentul asta de la DJI-ul fotografului de nunti si pana la Global Hawk care e cat un avion de pasageri sau „racheta de croaziera” Tomahawk – alt termen impropriu pt. un vehicul care nu este racheta – totul poate fi considerat „drona”. E practic un robot zburator de orice dimensiuni – autonom, semiautonom sau pilotat de la distanta.
Corect.
ca si la OZN 🙂
Am si eu o intrebare de p’afarist. Cum ar functiona jucaria asta in practica, la modul concret? Adica, ok, intr-un elicopter ai 1-2 oameni care se ocupa cu zburatul si cu trasul cu chestii dupa inamici. Mie mi se pare ca oamenii astia doi sunt prea ocupati in timpul programului ca sa mai aiba grija si de pilotarea unei drone, sau – presupunand ca drona e lansata si zboara autonom pe o ruta preprogramata – sa mai verifice si stream-ul video transmis de aceasta.
Stiu ca nu e imposibil, doar ca mie mi se pare nepractic. Poate ma lumineaza si pe mine cineva… Eventual care ar fi o intrebuintare practica a dronei de la bordul unui elicopter, in afara de misiunile de recunoastere in adancime..
Raspunsul la intrebarile tale pot fi gasite in programele americane FARA si FLRAA. In cazul americanilor, cele doua programe prevad optiunea ca elicopterele din FARA sa fie capabile sa zboare autonom, semi-autonom, sau sa fie pilotate. Ceea ce iti reduce gradul de incarcare al pilotilor care au timp sa se ocupe si de altele.
Si ei au intentia ca elicopterele FARA sa fie dotate cu drone: https://www.army.mil/article/236382/future_vertical_lift_pushes_forward_with_new_requirements
https://breakingdefense.com/2020/03/fvl-the-armys-10-year-plan-for-fara-scout/
https://www.military.com/daily-news/2020/11/13/sikorsky-prepares-test-autonomous-version-of-armys-black-hawk-helicopter.html
https://www.rumaniamilitary.ro/programul-fara