Drumul plin de gropi al programului JSF, incepe sa arunce musterii din caruta!

Canada CF-18

CF-18  canadian

Dupa ce Japonia a murmurat ceva despre o eventuala iesire din programul JSF, mai mult pe motive de intarziere, dupa ce nici australienii nu sunt foarte incantati de capacitatile de lupta ale avionului, iata ca si unul dintre cei mai apropiati aliati ai americanilor, canadienii, pun si ei un mare semn de intrebare pe acelasi F-35.

In cazul supusilor reginei din America de Nord, problema este, pe langa intarzierile in livrare, pretul care creste si tot creste, catre un orizont de nimeni previzionat. Punerea in discutie a programului F-35 in Canada nu este nou, destule voci au criticat programul, care ar inghiti nu mai putin de 45 de miliarde de dolari, pe intreaga durata de viata a flotei de avioane, adica pe 20 de ani. In acelasi timp avaitia regala canadiana trebui sa-si schimbe cat mai curnd flota de avioane CF-18 care se apropie de pensie. Initial se vehicula o noua colaborare cu Boeing pentru F-18, un avion de care canadieni au fost foarte multumiti.

Numai ca de curand a explodat o bomba mediatica! Canada a trimis Request for Information (RfI) tocmai pe Batranul Continent, amicilor francezi de la Dassault, intrebandu-i de Rafale. Noul CEO al Dassault Eric Trappier, a fost cel care a dat veste, afirmand: “Canada ar putea fi prima tara care renunta la F-35. Noi suntem gata sa le prezentam canadienilor oferta Rafale, sa le explicam care sunt capabilitatile operationale si ce ar cuprinde un eventual acord de cooperare industriala”.

avion-rafale

 

Nu stim mai mult de atat, insa nu trebuie uitat ca si Turcia si-a amanat plata primelor doua F-35, Olanda a fost cat pe ce sa renunte si ea, au existat ceva zvonuri si despre Norvegia, asadar sunt probleme mai mari, in programul JSF, decat suntem lasati sa credem, iar aceste probleme tin, daca ne uitam la declaratiile facute de diversi viitori client: capacitatea de lupta (Australia), costul mult prea mare (Canada, Olanda, Turcia, posibil Norvegia) si intarzierea destul de mare, care pana la urma nu stie exact cat de mare va fi (Japonia, Olanda).

JSF-ul este se pare un program mult prea ambitios, intr-un termen mult prea scurt. In mod sigur odata si odata va fi operational. Intrebarea este insa cand si mai ales la ce costuri?!

F-35

Si eterna mare speranta, F-35, deocamdata cu steagul Canadei pe burtica…

Sursa: Aviatiemagazin

PS Domne canadieni astia sunt foarte fraieri! Pai ei nu stiu ca sunt in NATO?! Si nu numai ca sunt in NATO, dar daca te uiti pe harta stai si te intrebi cam cine ar putea sa-i invadeze pe ei, tocmai la un  ocean distanta, atat in est cat si in vest?! Adica niste F-16 second, cam 12-14 avioane, pentru politie aeriana nu le-ar fi fost de ajuns?!

Stau si ma intreb cum ar fi reactionat Canada daca erau vecini cu rusii, asa cum avem noi…placerea si onoarea?!

 

GeorgeGMT

24 de comentarii:

  1. Sa vedem cine mai ramane in program in afara de SUA… poate noi, cu jokerul oferit de cele 12 avioane portugheze la mana a3-a 🙂

    • Ce noroc au americanii ca englezii au ales B-ul… 🙂 am vazut pe resboiu stirea aia cu C-ul pentru antrenament pictat in culori de curcubeu…al dracu’ carlig, tot nu vrea sa-si faca treaba 🙂 Chestia e ca astia in Canada sunt obisnuiti cu carligatele, cum Rafale C se preteaza, o sa transpire ceva Boeing si State Department pana ii conving pentru SuperHornet EFG…

      Daca intr-adevar, prin absurd, o sa castige fracezu’ ceva puncte (experienta 😀 ) in Canada, poate se hotaraste dracu’ si Brazilia; astfel ca sper si eu in sfarsit sa aiba curajul alde racanel sa investeasca in realizarea variantei biloc navalizat N

  2. De fapt se pare ca nici pentru bugetul armatei americane urmatorii ani nu vor fi prea roz:
    http://militar.infomondo.ro/actualitate/armata-americana-sub-zodia-reducerilor-bugetare.html#more-14418

    În pragul predării mandatului, secretarul american al apărării, Leon Panetta, a cerut armatei “să se pregătească de ce este mai rău” şi să ia măsuri de economisire.
    Armata americană se confruntă cu ameninţarea potenţială a unor importante reduceri bugetare.
    Criza “zidului bugetar” a fost numai parţial evitată la sfârşitul lui decembrie, iar în cazul în care republicanii şi democraţii din Congres nu ajung la un acord până la 1 martie pentru a împiedica tăierile automate din cheltuielile federale, fondurile Departamentului Apărării vor fi reduse cu peste 50 de miliarde de dolari anual şi 500 de miliarde pe zece ani.

  3. In legatura cu „carligul” de la F-35C
    Lockheed Closer To Tailhook Design Fix For F-35C
    http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_09_19_2012_p0-497526.xml

    • NU. Sau „canci”, daca doresti, ca e mai neaos. N-au rezolvat nimic. Voi crede doar cand voi vedea C-ul prinzand cablurile unui portavion si chiar atunci voi avea dubii cu privire la cat timp trebuie facute lucrari de mentenanta serioase. Pur si simplu designul C-ului in legatura cu pozitia carligului este marea ratare a programului JSF.

      • Bre, da’ mult suflet pui la treaba asta 🙂 Au oare ai cunostinta ca Romania vroia sa construiasca un portavion si treaba cu „carligul” ne-a dat planurile peste cap? 🙂

        • Relatia dintre canadieni si americani e arhicunoscuta. Rafale ar putea sa faca o impresie buna canadienilor, zic eu vreo 2 ani: F-35 C ar trebui teoretic „sa agate” prin 2014, la care mai adaugam un an. Glumim degeaba, problema, oricat s-ar screme cei de la Lockheed, nu e carligului „per se” (forma, amortizorul, etc..) ci a pozitiei acestuia. Au imbulinat-o! Iar canadienii sa se uite la B, nici vorba, nu are raza de actiune pentru teritoriul lor. Ca sa se uite insa la A care nu e cu dichis, din nou au o problema, pierd din interoperabilitatea cu americanii la aterizari pe portavioane si ce deriva din misiunile de tip costale, singurul care reusea sa le combine pe cele 2 e C-ul (navalizat si cu raza de actiune/combustibil marite), dar… asa n-au decat sa spere fie la o continuare normala cu SuperHornet EFG ori mai starnesc apele cu Rafale. De ce n-au cerut sa fie prezent si Eurofighter, daca tot e bal? Mizeaza pe ceva simpatii lingvistice/culturale cu francezii? 🙂 Spre deosebire de Japonia careia i-au dat cu tifla „ca n-aveau chef sa faca act de prezenta”, francezii sunt incantati sa se bage pe felie cu canadieni, chiar daca n-au sanse, ar pune ceva presiune pe brazilieni indirect…

  4. Am citit si eu informatia proaspata ca si Turcia a amanat platile ptr. doua avioane,dintr-o comanda de 100.Acum incotro?!
    Era o intentie de cuplare cu KFX,desi am mari indoieli.

  5. lasa, bey, ca aia-s prosti si nu stie…Sa se retraga cu tontii, si raminem noi, cei mai fumosi si mai destepti dintre traci, cei mai cei operatori de 35, ca scarile le avem deja…

  6. @ George GMT

    „dar daca te uiti pe harta stai si te intrebi cam cine ar putea sa-i invadeze pe ei, tocmai la un ocean distanta, atat in est cat si in vest?!”

    Bre Coane George, linia tarmului canadian are tangentza cu vreo 3 oceane : Atlanticul, Pacificul si Arcticul 😀 Cel din urma, cu al sau spatiu aerian, era si cel mai „scanat” de catre Norad-ul american intrucat era ruta cea mai scurta si facila pentru a primi „urari de bine si viata lunga” de la submarinle tovarashilor sovietici 😀

  7. Cum am mai scris :
    Bine ca luam noi F16 ca sa fim inscrisi in program peste 20 de ani !
    Este un circ total si meritam tot ceeace se intampla !

  8. merci frumos Silvio, eu sunt mare amator de blindaje. incredibil de simplu totusi. imi place solutia aia triunghiulara in zona dintre blindaje (pozele 2 si 3), dar in rest, simplut. important este ca are performate bune. sunt curios cum arata restul blindajului, partea aia e la fel de importanta

  9. Desi nu intra in discutie, inclusiv ca si raza de actiune, pentru Canada s-ar preta SU35.Rafale este o optiune foarte buna pentru Canada, mai ales daca francezii mai lasa din pret si ofera offset.

    • Poate te referi la SU-33. La SU-35 in versiune hidroavion mai avem de asteptat 🙂

      • Nu au de gand sa-si cumpere portavion

      • Nu,ma refer la SU35.Acest aparat poate acoperi imensitatea suprafetei Canadei.Sa nu mai vorbim de performantele sale aerodinamice care il fac un vanator redutabil, cel putin la fel de eficient ca si Eurofighter sau Rafale, insa mai bun ca si F15, F16 sau FA18E/F.
        Poate ca interesul pentru Rafale este doar o strategie pentru a-i determina pe actionarii de la Eurofighter, de exemplu, sa intre in joc, oferind un avion mai ieftin ca si Rafale.
        Datorita relatiei speciale a Canadei cu SUA, teoretic, cele mai mari sanse la vanzare le au constructorii americani de avioane.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *