“Romania nu are bani” sau “deficitul trebuie redus” sunt deja obisnuitele scuze ale asa-zisilor ministri de finante si mai nou si buget care s-au perindat prin guvernele din ultimii ani ale Romaniei. Un motiv numai bun ca in fiecare an sa se mai adauge o noua taxa, creste cele existente, inclusiv accizele, cu unicul efect al adancirii unei spirale tot mai abrupte a colectarii defectuoase a banilor la buget in paralel cu sugrumarea economiei si saracirea in termeni reali a cetatenilor Romaniei! De fapt aceste supra-taxe ascund incompetenta, incapacitatea de a colecta eficient dar si sifonarea banilor publici de catre cei care conduc statul roman.
Recent, actualul ministru al transporturilor ne-a comunicat ca prioritatea noastra ar fi sa construim infrastructura de transport nu pe banii UE ci pe «banutii nostri », ca si cand fondurile UE nu ar exista ca si contributie inclusiva a Romaniei! Adica sa platim suplimentar autostrazi si alte infrastructuri pe unde «vrea muschii » domniilor lor si ale baronilor locali, in timp ce zecile de miliarde de euro din fonduri europene (pentru care platim si noi cota parte) déjà alocabili pentru proiecte studiate si aprobate, sa ramana necheltuiti si eventual sa fie refolositi de alte tari!
Cred ca trebuie sa ai mult tupeu, cu toata presiunea baronilor tai in ceafa, sa lansezi astfel de afirmatii! Este vorba, pe scurt, de SABOTAREA INTERESULUI NATIONAL !
Si daca tot suntem la acest capitol iar corul bocitoarelor finantiste se plange déjà de gaura de peste 10 miliarde de RON din buget care va trebui acoperita in 2015, sa dam cateva contraexemple, despre bani aruncati pe fereastra care ar putea, folositi cu cap, sa umple acest gol virtual.
Ca si un facut, actualele redevente pentru petrol stabilite in 2004 expira in 31 decembrie 2014 iar guvernul Ponta inca nu a lansat in dezbatere macar o intentie de proiect pentru noile redevente. De retinut este ca la acest capitol suntem in medie la 1/5 din cotele maxime care pot fi percepute la nivel mondial si foarte jos sub media europeana, tarile care au redeventa zero compensand prin taxarea profitului in acest domeniu sau cote de participatie ale statului la profit (pana la 85%)! Practic in Romania se percepea o redeventa intre 3,5% si 13,5% in functie de tipul zacamantului iar ca si exemplu concret, in cursul ultimilor ani Petrom a aplicat redeventa la cursul de 26 dolari/baril (in timp ce pe piata externa pretul a fluctuat intre 80 si 120$/ baril), rezultand incasari de aproape 4$/baril pentru statul roman.
Pentru exemplul anterior, daca s-ar fi calculat redeventa pentru pretul curent de pe piata al barilului in 2011, ar fi rezultat un venit din redeventa de 1,8 miliarde Ron fata de cele 387 milioane percepute efectiv. Corelat cu o dublare sau triplare a valorii procentuale a redeventei, pentru a ajunge in media mondiala sau UE, un calcul simplist ar duce la 3,6 respectiv 5,4 mld. Ron castiguri pe an doar din redeventa pentru petrol. Tinand cont de scaderea cotatiei barilului in 2014, sa spunem ca aproximativ 4,4 mld. Ron (1 mld. Euro) ar fi un venit anual realizabil doar din acest gen de redevente. La acestea s-ar adauga sume similare provenite din redevente pentru exploatarea de gaze naturale sau altor hidrocarburi si minereuri, astfel ca suma de 1 mld. Euro anual ar putea fi cel putin dublata.
Un alt exemplu de risipa este sistemul de achizitii publice, cazurile licitatiilor pentru rame de metrou ale Metrorex si mai demult pentru tramvaiele din Bucuresti fiind edificatoare.
Cazul Metrorex, o achizitie estimata la 440 mil. euro (din care 345 mil. sunt bani europeni) a 51 de trenuri de metrou pentru viitoarea magistrala 5 Drumul Taberei-Pantelimon, din a carei licitatie au fost lasati pe dinafara producatorii autohtoni printr-un mic «artificiu » – conditia ca furnizorul sa aiba media cifrei de afaceri pe ultimii trei ani de 340 milioane de euro – este actualmente in asteptarea unui moment propice pentru licitatia efectiva si semnarea unui contract, lucru probabil sa se intample in urmatoarele 6 luni. Interesant de remarcat ca Astra Vagoane Arad prezentase cea mai ieftina oferta, adica 260 mil. de euro, la un pret de 5,1 mil. euro per garnitura. Eliminand producatorii autohtoni iar offsetul (compensatia industriala) nefiind prevazut, aceasta suma uriasa ar fi folosita pentru a crea locuri de munca in alte tari, saracind in paralel propriul buget national, deja gaurit pe toate directiile posibile de mintile stralucite ale guvernarii finantelor romanesti.
Cu cativa ani mai devreme, in 2012, ca sa pomenim o suma similara cu cea din achizitia Metrorex, s-a incercat o achizitie a circa 100 de tramvaie noi pentru RATB (Bucuresti), care putea fi extinsa uterior la intregul parc, achizitie estimata initial la 200mil. euro si apoi la 7-800 mil. euro cu tot cu loturile suplimentare, dupa ce in 2007 a mai existat o incercare esuata pentru doar 100 de tramvaie.
Siemens a venit cu propunerea ca tramvaiele sale, ultramoderne si foarte eficiente, sa fie asamblate in Romania, la uzina RATB, printr-o colaborare Siemens-Astra Arad-URAC Bucuresti. Tramvaiul german a fost adus in Romania si asamblat intai la Arad sub numele de Millenium/Imperio, apoi a fost demontat si adus la Bucuresti in uzina de tramvaie a RATB, unde a fost remontat. S-au facut probe cu el, i s-a facut publicitate la TV, toata lumea fiind de acord ca este un vehicul foarte bun, doar ca… primaria, in baza unei minore diferente fata de carnetul de sarcini in cazul Millenium (o mica modificare), a intentionat sa cumpere tramvaie din Polonia, de la PESA (Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz). Degeaba specialistii RATB si Astra Arad au explicat ca acesta lipsa este foarte usor de remediat… Din fericire, acest contract se pare ca nu a fost pus in practica.
Acesta s-a intamplat aproape in paralel cu licitatia pentru 12 tramvaie din Cluj-Napoca, unde polonezii de la PESA au castigat in fata celor de la Siemens-Astra pe motiv de pret (1,47 mil. euro/bucata versus 1,528 mil. euro), desi tramvaiul polonez Swing avea mai multe non-conformitati cu carnetul de sarcini, a caror remediere ar fi urcat probabil pretul ramei poloneze peste cel al concurentului germano-roman.
Actualmente planurile primariei si RATB s-au schimbat, mizand pe inlocuirea a jumatate din parcul de autobuze, intregul parc de troleibuze si 30% din cel de tramvaie (din 450 rame in total), totul pentru un buget de 759 mil. ron in urmatorii 3 ani, incepand cu 2014. In acest an nu s-au achizitionat mai mult de 3-4 tramvaie Bucur3, realizate la atelierele Obor/URAC (uzina de tramvaie a RATB).
In anii urmatori, si alte primarii din tara vor lansa diverse achizitii de acest gen, achizitii in care vor fi cheltuite sume foarte mari, chiar daca partial vor fi finantabile si cu bani din fondurile UE de dezvoltare.
Toti acesti bani din redevente, fonduri europene si achizitii care nu se intorc in economia nationala sub forma de investitii si locuri de munca vor penaliza sever orice buget planificat pentru 2015!
Banii din redevente, in loc sa intre direct in buget, ar putea fi folositi alaturi de cei din acciza suplimentara pentru alimentarea unui fond de investitii care sa cofinanteze fonduri europene in raport de ¼, 1 miliard de euro putand atrage astfel inca 4 mld. Euro anual pentru investitii totalizand 5mld., pentru exercitiul complet putand fi vorba de peste 10mld. Euro doar in 2015. Reluand explicatia lui Moise Guran, 30-40% dintr-o astfel de investitie se intoarce rapid in bugetul de stat prin taxele percepute pe noile activitati economice si se creeaza si locuri de munca, pe un model similar calculat de noi pentru investitiile de offset care sa plateasca aproape de la sine rata imprumutului.
Un astfel sistem de investitii din banii incasati pe redevente si accize ar trebui sa fie reglementat printr-o legislatie care de asemenea sa nu mai permita statului roman sa se imprumute decat in cazul unor investitii, exceptiile fiind situatiile de urgenta sau de amenintare a securitatii nationale! Adica acel deficit maxim admis sa poata fi atins doar in cazul unui anumit echilibru in raportul intre achizitii-cheltuieli si investitii si nu taind majoritatea investitiilor in favoarea cheltuielilor! Altfel MTO, acest pact de disciplina bugetara, este inutil !
Comparand cu domeniul militar, un exemplu similar de rigurozitate era si propunerea ca undeva intre 10-15% din bugetul MApN, oricare ar fi el, sa fie destinat, prin lege, achizitiilor de tehnica noua, pentru a nu supradimensiona cheltuielile (cu personalul si colaterale, altele decat cele cu inzestrarea) in detrimentul dotarii, asa cum s-a intamplat in ultimul deceniu si, in plus, achizitiile de import ar trebui acompaniate obligatoriu de offset. Ori la ultimul summit NATO din Tara Galilor de anul acesta, britanicii au cerut ca aceasta alocare minima din bugetul apararii sa fie de 20% !
Marius Zgureanu
Nota:
Ieri, 27 noiembrie, ministrul de finante inca un exercitiu, Ioana-Maria Petrescu, a iesit in presa cu anuntul prelungirii actualelor redevente pe toata durata anului 2015, urmand ca din 2016 sa intre vigoare un nou sistem de taxare a resurselor naturale – declaratia aici. Dezbaterea publica ar fi trebuit sa aiba loc in 2014, lipsa de actiune a actualului guvern pe aceasta directie penalizand incasarile la buget pe anul 2015 cu peste 1 miliard de euro, daca nu dublul.
Ca un corolar, PIB pe 2015 era estimat inainte de alegeri la 698 miliarde de lei, calculat fiind pe o crestere economica de 3,5% in 2014 si 2,5% in 2015.
Sunt extrem de curios cum va arata PIB-ul prognozat pe 2015 in noul buget.
aprecierile autorului articolului sunt corecte cu unele clarificari si nuantari:
1. privitor la redevente ministresa de finante a declarat ca se vor mentine la acelasi nivel si in 2015;
2. procedura licitatiilor la noi este arhicunoscuta: demnitaru` ruman nu traieste din salariu, banii nu`i ajung nici de tigari…;
3. nu se doreste offset pt. ca scopu`i comisionu` nu locuri de munca, industrie, etc.;
4. autostrazi nu se fac cu fonduri ieuropene pt. simplul motiv ca ieuropenii au OLAF iar ministru` rusu` nu se complica iel cu OLAF cand poate face oricate autostrazi cu licitatii cum stim noi pt. prietenii din partid, ca tot ne`a spus ieri vanghelie ce bine merg autostrazile prin Alexandria de cand cu firma tel drum;
5. bujetu` ar trebui sa fie gata in urmatoarele zile;
6. chiar daca s`ar suplimenta incasarile cu 1 mld ieuro banii nu ajung;
7. o masura corecta de crestere a incasarilor ar fi reducerea masiva a accizei pe carburant ceea ce ar duce la scaderea marii majoritati a preturilor produselor si o crestere a gradului de colectare – anu` ce se incheie a fost dezastruos pt. acciza pe carburant care fiind crescuta a dus la scaderea majora a incasarii;
8. armata are mare nevoie de bani, dar sunt nevoi si mai mari la bolnavii de cancer care isi platesc parte din medicamente, etc.;
9. in afara de redevente ar trebui revenit la impozitu` progresiv pe venit; lauereati ai premiului Nobel pe economie au scris explicit ca asta`i singuru` sistem normal de impozitare – o masura normala intr`o tara civilizata, noi am fost norokosi ca l`am avut pe iliescu democratia orijinala si impozitu` fix pe venit preluat direct din moskva;
10. armata trebuie inzestrata daca vrem sa spunem ca sunt indepedenti si suverani, fara inzestrare armata nu exista decat ca forte patriotice.
Raportul ministresei a aparut ieri… iar articolul il tin la tolba de cel putin o saptamaana De-aia decalajul:)
Bugetul este facut utopic pe ce va fi sa vina , cu o economie crescuta doar din cifre , plus un calcul al euro de 4,73 lei pt anul viitor deci asta este bugetul dragilor , si pt anul 2014 euro este luat in calcul pt accize la 4,73 lei pt un euro cand adaugand inflatia la rata de schimb al euro pe 2014 , rezulta un 4,5 lei pt un euro in octombrie 2014
Romania are anual un buget de circa 30 de miliarde de euro. Bani ar fi suficienti pentru dezvoltare , insa nu trebuie uitat ca bugetul destinat ajutoarelor sociale este de 14 miliarde de euro anual. A doua mare problema este coruptia.
Ideea din articol vizeaza 2 directii principale:
1.) banii din redevente si eventual si din suplimentarea de acciza n-ar avea voie sa mearga in altceva decat in investitii, eventual constituindu-se un fond suveran, si NU la ACOPERIREA GAURIILOR din buget!
2.) Pe celelalte taxe ar trebui imbunatatita colectarea prin metode simple (ca si in cazul alegerii unei redevente mai mari in loc de taxarea profitului companiilor extractoare, mult mai greu de facut). Incasand 2-3 mld. de euro in plus la buget si cu cheltuirea atenta a banului public in achizitii ,a.i. nu doar costurile sa fie mici dar si majoritatea banilor sa mearga in industria/economia noastra, practic am intra pe excedent bugetar, nemaifiind nevoie sa ne imprumutam, iar eventuala intrare in deficit in limita MTO sa se faca exclusiv pentru proiecte de investitii!
S-ar crea astfel loc, incet-incet si pentru reduceri de taxe, de la TVA redus pe ramurile economice cu productie autohtona (si nu pe produsul final), la scaderea suplimentara a CAS, a anumitor accize pe combustibili/energie, astfel incat sa ajutam economia romaneasca. Iar astea, in efect de bulgare de zapada ar permite si mai multe relaxari de taxe, creand marja de actiune pentru o reforma fiscala in profunzime, dar ne-ar ajuta sa incepem sa si rambursam datoriile acumulate de statul roman.
Iar peste 5 ani, cand aceste mecanisme ar fi puse la punct si ar functiona din plin, o parte din excedent ar putea alimenta un fond suveran exact pe modelul norvegian, care sa previna si sa atenueze descresterea procentuala a populatiei active a Romaniei in urmatoarele decenii, ajutandu-ne sa implementam si masuri de redresare a demografiei!
Pai cam asta se si intampla (pct. 2 din comentariu), de aia unii dintre noi consideram ca actualii guvernanti sunt mai buni decat precedentii.
Eu inteleg ca PSD-ul e rau si corupt. Dar am avut 2 guverne de dreapta din 2004 pina in 2012,cum naiba nu a reusit sa zicem Blejnar, sa creasca nivelul de colectare ?
Dar oare cum au reusit aceleasi 2 guverne de dreapta sa duca datoria publica externa de la 16 Miliarde de Euro la 70 mde Miliarde de Euro ?
Doar plata dobinzilor + arieratele lasate de Boc et co sunt peste ceea ce ii este permis Romaniei ca deficit bugetar (prin MTO-ul acceptat de BaSSescu de 1,4%.dupa ce in 2009,extraordinarul Guvern Boc ne-a bagat pe git un deficit de peste 9%).
Asa ca dragi dreptaci,acceptati ca voi ati distrus Romania prin guverne nu doar incompetente ci de-a dreptul mafiote. Uitati-va la mina dreapta a lui Blejnar,C.Marta cum a disparut ca sa va dati seama ca aici vorbim de Mafie in adevaratul sens al cuvintului.
Ca sa intelegi cat sunteti de fraieri, postacii pesedisti: voi v-ati varsat matele pe internet ca sa-l sprijiniti iar el, dupa ce a pierdut ca prostul, s-a dus sa sarbatoreasca infrangerea cu sampanie, in Dubai. Asa va trebuie.
nu uita de steagurile „regiunilor” romanesti, separate, purtate de aceeasi „tineri frumosi de dreapta”, adica macovisti lobotomizati.
cand vezi si aici pe blog oameni care pareau ca au ceva intre urechi, cum nu vor sa vada nimic, decat ceea ce le convine….ce dracu sa mai crezi
Ok, Insa tot in timpul guvernului Boc sau investit cei mai multi bani iar udrea cea hulita a atras cele mai multe fonduri europene. Sunt de acord ca multe dintre investitii nu isi aveau rostul, dar cred ca toti putem fii de acord ca in 3 ani sa dublat nr km de autostrada.
Cu tot respectul, daca crezi ca intre Udrea si autostrazi noi exista o legatura, nu stii nici ce e Udrea si nici ce este o autostrada….
Absorbtia a fost de 7% pe timpul lor pentru ca nu se intelegeau cui sa dea lucrarile …..
20 mld USD imprumutate, date Bancii Nationale, care a dat drumul rezervelor obligatorii ale bancilor, care au trimis capitalul lor de lucru inapoi la bancile mama din strainatate ….
Si noi platim 7% dobanda/an, nu Udrea, nu Boc, nu Diaspora care nu plateste contributiile minime la sanatate, etc.
7% din 20 miliarde USD inseamna 1,4 mld/an – cate tancuri avioane rachete etc se puteau lua pana acum?
Sti ceva , dar nu sti bine. In 2008 ereu 7% absorbiti. In 2012 cand a venit Ponta sa ajuns la 35%. Binenteles nu are nici o legatura Udrea cu autostrazile. Am spus doar ca in timpul lui Boc ca si prim ministru sau dublat nr de km.
http://eufinantare.info/Instrumente_structurale_UE.html
Al doilea grafic spune ca in 2012 cand a venit Ponta erau 10%.
Deci, reformulez:
Absorbtia a fost de 10% pe timpul lor pentru ca nu se intelegeau cui sa dea lucrarile …..
Ai dreptate , am facut confuzie cu fondurile Regio . Scuze
Marius eu de mult nu mai sper ca vom vota vreodata pe cineva competent. Momentan ii votez si sustin pe cei care sprijina DNA-ul si astept sa faca curatenie. Iar in partid incerc sa urc cat mai sus. Poate intr-o zi voi avea eu puterea sa schimb unele lucruri.
o piscina si un teren de fotbal in panta, ceva? niste miliarde de la aparare la turism una alta, hai ca se poate
Iti este ciuda?
fa proasto nu vorbesti cu vreun adversar din alt partid, e bun totusi ca iti folosesti numele adevarat.
1. Modereaza limbajul. Daca muma-ta asa te-a educat mai dute la scoala.
2. Eu nu ma dau mare patriot , dar dupa ma ascund. Foloseste numele tau daca esti barbat adevarat si nu muiere.
1.stai linistita ca am fost educat mai bine decat ar visa cineva din satra ta.
2.sunt initialele mele, nu o sa umblu pe bloguri insirand CNP-u’….cu toate ca e indiferent…
3.tine limba pentru tovarasii tai, nu trebuie sa arati in public cat potential are….
daca tu crezi ca portocalii sau oricare alt partid merita sustinere sincera din partea vreunuia din afara politicii, inseamna ca nu ai toata tigla pe casa.
sa-i mai si aperi, deja e trilulilu treaba…
1. Nu sunt femeie
2. Ma apar pe mine insumi. Mai acuzat de ceva ce nu am facut. Nu cred ca e normal sa ii pui pe toti in aceasi oala.
atunci unde au fost „independentii” aia „ascunsi”, „patriotii” aia care vorbesc cu username naspa pe site-uri si ne spun ca „mai exista si oameni de isprava”, timp de 10 ani de putere absoluta, pentru toata lumea? chiar nu s-a nimerit UNU pe o functie sa faca ceva PRO-Romania si nu pro sz, ski, ov? UNU…..
oricum, chiar daca as scrie pana imi iese sange de sub unghii, tot la „pauker mosovei e cul si janes castigatoru’ e mesia” ajungi…
In politica esxista si astfel de oameni. Problema este ca ori nu vor fi alesi , ori nu li se va da prea multa putere. Ma trebuie sa asteptam pana baga DNA-ul frica suficient in ei.
@Andrei Cristinel Negru
30 noiembrie 2014 at 1:18
ALRO?
LUKOIL? (faza recenta care a crapat deodata)
MICROSOFT?
EADS?
cand?
e o problema grava de personal….gen bica, kovesi, idiotu’ ala nou, cum il cheama, de se balbaia…etc…
institutiile care trebuie sa faca dracu ceva sunt ocupate de teroristi (aproape la propriu)
situatia justitiei de astazi e echivalenta cu o situatie fara SRI…apropo, janes vrea pe langa el pe unu care tipa sa desfiintam SRI…
Nu avem ce face si va trebuii sa asteptam.
@zgureanu
„Comparand cu domeniul militar, un exemplu similar de rigurozitate era si propunerea ca undeva intre 10-15% din bugetul MApN, oricare ar fi el, sa fie destinat, prin lege, achizitiilor de tehnica noua, pentru a nu supradimensiona cheltuielile in detrimentul dotarii, asa cum s-a intamplat in ultimul deceniu si, in plus, achizitiile de import ar trebui acompaniate obligatoriu de offset. Ori la ultimul summit NATO din Tara Galilor de anul acesta, britanicii au cerut ca aceasta alocare minima din bugetul apararii sa fie de 20% ”
„pentru a nu supradimensiona cheltuielile in detrimentul dotarii, asa cum s-a intamplat in ultimul deceniu” – rly? Cred ca ai vrut sa scrii altceva…
“pentru a nu supradimensiona cheltuielile in detrimentul dotarii, asa cum s-a intamplat in ultimul deceniu”
?
|Cheltuielile cu alte chestii au crescut exponential in ultimii ani, iar cele cu dotarea au scazut la cateva zeci de mil. euro/an, cu exceptia noului program de achizitie a avioanelor portugheze.
Ce am vrut sa scriu „altceva”?
o sa adaug cheltuieli cu personalul si colaterale, altele decat cele cu inzestrarea, ca sa fie mai clar?
Deci cheltuielile militare nu au scazut din cauza ca au crescut altele, au scazut din cauza ca asa a fost ordinul de sus. Trebuie sa intelegeti ca Ponta si cu restul (si toti guvernantii de dupa 96) sunt niste maimute puse in frunte, dar care nu comanda nimic. Metoda prin care sunt santajati e cea a imprumuturilor – daca misca in front li se taie finantarea si sunt rasturnati de populatia flaminda.
Accizele „îngheață” în 2015 la actualul nivel, calculat la un curs inexistent de 4,73 lei/euro, iar din 2016, intenția este ca ele să fie indexate cu inflația, a confirmat pentru HotNews ministrul Finanțelor, Ioana Petrescu.
Asa a invatat demoazela la Harvard „sa colecteze” la buget.
Banutii nostrii pot fi usor insusiti de cei aflati la putere insa banii europeni, nerambursabili, sunt monitorizati foarte strict de oficialii U.E.De aici dezinteresul oficialilor romani, indiferent de partidul din care fac parte, fata de banii europeni care nu pot fi delapidati fara sa nu dai seama.
Nu au bani ca sunt tampiti
Astept de 2 saptamani sa-mi deschid o firma si cand sun la ei sa vad ce e cu dosarul imi spun ca e pe masa la seful anaf care nu stie daca baroul este in regula sau nu, auzi si tu prostie.
Se pare ca armata mai primeste 100 mil la rectificare:
http://economie.hotnews.ro/stiri-finante-18692132-guvernul-pregateste-noua-rectificare-bugetara-ministrul-pentru-buget-darius-valcov-una-pozitiva.htm
In scopul cresterii capacitatii operationale a Armatei Romane, 100 milioane lei sunt destinate achizitiilor de materiale, active fixe, servicii, lucrari pentru efectuarea de reparatii curente si reparatii capitale la tehnica de lupta si echipamente militare.
Macar de ar plati reparatiile si reviziile efectuate de cei de la Moreni pentru TAB-uri si tot ar fi ceva.
se pot redirectiona bani din bugetu’ MAPN la Moreni de ex sau ei primesc direct de la guvern?
Daca MApN a comandat reparatiile / reviziile pentru TAB-uri la Moreni e normal ca ei sa plateasca.
ma gandeam la bani pentru TBT
Poate avem noroc si au inteles pericolul de a te baza excusiv pe aliati:
”În ceea ce priveşte evaluarea consecinţelor crizei din Ucraina, membrii Consiliului au concluzionat că aceasta afectează domenii de interes strategic ale României, precum securitatea maritimă şi aeriană, economică, ameninţări asimetrice, dar şi dimensiunea politică a relaţiilor României cu statele din regiune, pe de o parte, şi cu Rusia, pe de alta”, se arată în comunicatul Administraţiei Prezidenţiale, remis după şedinţa CSAT.
Totodată, membrii Consiliului au concluzionat că, pentru România, devin prioritare atât consolidarea mijloacelor proprii de apărare…..“.
Ceva evenimente interesante:
Dupa ce a capturat un vas de pescuit in apele internationale spunad ca ar fi intrat in zona economica exclusiva a Rusiei, acesta a trimis nave din clasa Trantula in zona economica exclusiva a unui stat baltic si un submarin din clasa Kilo. Au stat o perioda dupa care au plecat.
///
Lituania va colabora militar cu Ucraina posibile vanzari cumparari de echipamente/armament.
Si Romania are nevoie de tehnologi din Ucraina, nu uitati ca ei erau cei care faceau cercetarea rusilor in multe domenii (rachete, radare, motoare, etc)…
///
Transfer de tehnologie in varinata ruseasca?:
Echipamente si date sensibile au fost furate de la bordul navei Mistral (echipamente de comunicatii, hardiscuri, etc) dupa ce au avut loc teste cu echipaj rusesc. Daca nu cumva se va demosntra ca delfini sau pesti le-au furat, sunt banuiti soldatii rusi.
Normal ar fi ca atunci cand le primeau rusii sa foloseasca propriile echipamente de comunicatii atunci => o mica problema pt. francezi care au contribuit, involuntar, la progresul comunicatiilor rusesti si poate si mai grav…
///
App. 40% din germani aceepta anexarea Crimeei de catre Rusia fiind de acord sa se creeze un cadrul care sa permita legalizarea anexarii. 48% se opun.
„Transfer de tehnologie in varinata ruseasca?:
Echipamente si date sensibile au fost furate de la bordul navei Mistral (echipamente de comunicatii, hardiscuri, etc) dupa ce au avut loc teste cu echipaj rusesc. Daca nu cumva se va demosntra ca delfini sau pesti le-au furat, sunt banuiti soldatii rusi.
Normal ar fi ca atunci cand le primeau rusii sa foloseasca propriile echipamente de comunicatii atunci => o mica problema pt. francezi care au contribuit, involuntar, la progresul comunicatiilor rusesti si poate si mai grav…
///
App. 40% din germani aceepta anexarea Crimeei de catre Rusia fiind de acord sa se creeze un cadrul care sa permita legalizarea anexarii. 48% se opun.”
handicapati, de la astia vrem noi sa invatam „evolutie” cu pretul existentei noastre? (pamant, paduri, industrie, economie…)
Trebuie scris si ca sprijinl pt. sanctiuni a crescut in Germania de la 52% la aproape 58%. Oricum fara ei ne-ar fi infinit mai greu trebuie doar sa fim atenti si informati, sa nu ne bazam doar pe ajutorul lor. Trebuie sa ne „ajutam” si noi.
De ce, cred, ca s-a ajuns aici:
Rusia a inteles ca opinia publica este foarte importanta deoarece pune presiune pe decidenti de aceea a acordat o atentie deosebita formatorilor de opinie, mediei inclusiv internetul, agenti de influenta, politicieni, ziaristi, societate civila, organizati ale drepturilor omului, etc.
Incercarile de manipulare a opiniei publice (de slabire a unor organizatii si state) nu au prea fost contrate pt. ca se incerca ca Rusia sa fie integrata si conectata la occident si valorile lui (cea ce era corect si trebuia incercat dar Rusia doar s-a folosit de ei) de aceea i se permiteau anumite accese si i se intelegeau anumite pozitii de neinteles.
Problema este ca dupa 2008 trebuia sa se conceapa si un plan B iar incercarile de manipulare trebuiau contracarate mai eficient.
///
NATO Spearhead Funding: Military bloc lacks finance plan for new eastern Europe spearhead force
http://www.youtube.com/watch?v=TWNLiu6MOXo
http://www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/wp/2014/11/28/why-do-nearly-40-percent-of-germans-endorse-russias-annexation-of-crimea/
aici este sondajul
Daca statul ar vrea bani n-ar mai tine atat dosarele de inscriere ci ar incuraja oamenii sa-si descida mici afaceri.
Functionarii nu sunt (toti) tampiti, ci le e frica sa semneze pana si un bon pentru o hartie igienica. Sunt proiecte foarte mari blocate, tocmai din cauza asta.
O emisiune Bizyday care mi-a placut , editia din 27 nov , adica ultima aparuta pe site .De urmarit in special de la minutul 9 pana pe la minutul 24 problema cu tva-ul si filmuletul animat dar si restul emisiunii e interesanta .
http://www.tvrplus.ro//editie-biziday-282737
se poate semna si petitia
http://taietva.ro/
Metrorex amana licitatia pentru la anul…
https://ro.stiri.yahoo.com/metrorex-pierdut-printre-oferte-licita%C5%A3ia-pentru-achizi%C5%A3ia-51-182659711.html
Metrorex pune frână unui contract de 440 de milioane de euro. La 1 decembrie, trebuia să decidă cine va livra 51 de trenuri noi de metrou dar a decalat termenul până la primăvară. Nu a oferit niciun motiv pentru amânare, dar cei de la Alstom bănuiesc că Metrorex are nevoie de mai mult timp să lămurească diferenţele tehnice dintre oferte.
Abia pe 10 martie 2015 se va afla pe cine alege între Astra Vagoane Călători, francezii de la Alstom, compania chineză CSR şi polonezii de la PESA. Firma poloneză a venit cu cea mai scumpă ofertă, de 341 de milioane de euro, în vreme ce Astra Vagoane cere cel mai puţin, 260 de milioane de euro.