Elbit Systems Ltd. a câștigat patru contracte pentru a furniza Ministerului Apărării Naționale din România modernizări de aeronave, precum și suite de război electronic, sisteme electro-optice cu infraroșu (EOIR) și sisteme Brightnite™ pentru elicopterele IAR 330.
Pentru unul dintre contracte, compania va integra sistemul SPECTRO XR™ a Elbit Systems pe elicopterele IAR 330, pentru a spori capacitățile operaționale ale Forțelor Navale Române. Acest contract, ca urmare a unei modernizări precedente reușite a elicopterelor IAR ale Forțelor Navale Române, se va realiza pe parcursul anului viitor.
În cadrul unui al doilea contract, Elbit Systems va furniza o suită completă de război electronic (EW), inclusiv un receptor de avertizare radar (RWR), un sistem de avertizare cu laser (LWS), un sistem de avertizare cu rachete infraroșu (IR MWS) și un sistem de distribuire a contramăsurilor (CMDS). Sistemele vor fi livrate unui furnizor național pentru instalarea și integrarea pe șase elicoptere PUMA, cu o opțiune pentru încă șase elicoptere în viitor. Contractul este o cerere care vine în continuarea unor sisteme EW precedente, care sunt deja instalate pe alte platforme ale Forțelor Armate Române. Acesta va fi realizat pe o perioadă de trei ani.
Compania va furniza, de asemenea, ca parte a unui al treilea contract, sisteme de afișare și urmărire de tip HDTS de la Elbit Systems, sisteme electro-optice SPECTRO XR și un pachet de misiune pentru aeronave, care include ecrane inteligente, hărți digitale și sisteme de recunoaștere. Elbit Systems va furniza, de asemenea, sisteme Brightnite™ către IAR Brașov, pentru elicopterele Puma 330 SAR ale Forțelor Aeriene Române. Acest contract va fi derulat pe o perioadă de doi ani.
Sistemul electro-optic SPECTRO XR multi-spectral reprezintă un salt înainte în ceea ce privește capacitățile complexe de informații, supraveghere, achiziție de ținte și recunoaștere. Potrivit pentru complexitatea operațională de astăzi, sistemul este conceput pentru supravegherea cu rază de acțiune extinsă pe timp de zi și de noapte, în diferite condiții meteorologice. De asemenea, oferă capacități de scanare continuă a țintelor pentru o mai bună cunoaștere a situației opertaționale.
Sistemul BrightNite este conceput pentru a depăși limitările de vizibilitate și pentru a permite pilotarea eficientă și în siguranță a elicopterelor de misiune pe timp de noapte și în condiții de DVE, inclusiv în condiții meteorologice nefavorabile, pene de curent, viscol și furtuni de nisip. Acesta transmite imagini video de înaltă rezoluție către afișajul căștii de zbor (HMD) și permite pilotului să zboare fără să-și țină privirea în cabină, menținând contactul permanent cu exteriorul. Sistemul poate prezenta informații mai multor piloți simultan pe un afișaj multifunctional și intuitiv.
În cadrul unui al patrulea contract, Elbit Systems va furniza sisteme avionice avansate, un sistem de avionică virtuală încorporată pentru antrenament live, monitoare avansate, afișaj deasupra capului, sistem de navigație și sisteme de activare a armelor pentru Avioane Craiova, care modernizează avionul de antrenament avansat de vânătoare IAR 99 al Forțelor Aeriene Române (RoAF).
IAR 99 ȘOIM este un avion de antrenament avansat, iar modernizarea va sprijini tranziția eficientă a piloților din cadrul Forțelor Aeriene Române la avioanele de luptă, inclusiv la avioanele F-16 ale Forțelor Aeriene Române. Contractul va fi derulat pe o perioadă de patru ani. Acest program de modernizare vine în urma unui contract anterior pentru aeronavele de antrenament ale Forțelor Aeriene Române, în colaborare cu Avioane Craiova și a fost atribuit la aproximativ 25 de ani de la primul contract Elbit Systems pentru modernizarea aeronavei IAR 99.
Ran Kril, Vice-Președinte Executiv Marketing International & Dezvoltare al Elbit Systems: „Aceste contracte extind palmaresul Elbit Systems în ceea ce privește livrarea de proiecte de succes pentru Forțele Armate Române, inclusiv contractele subsecvente acordate după ce Elbit Systems a fost contractată pentru prima dată pentru modernizarea elicopterelor și aeronavelor”.
Elbit Systems operează în România de 27 de ani, fiind un furnizor tradițional al Ministerului Apărării Naționale, în strânsă colaborare cu companii din industria locală, către care a facut transfer de tehnologie.
Elbit Systems a participat ca furnizor principal la programe majore de modernizare a Armatei Române: pentru forțele aeriene – (MIG-21 Lancer, PUMA-Socat, IAR-99 Șoim, EW-C130), pentru forțele terestre (LAROM, Pirahna), pentru forțele navale (Puma-Naval și simulatoare navale), etc.
Pentru a onora contractele încheiate cu Ministerul Apărării Naționale, Elbit Systems, în calitate de acționar unic, a pus bazele a patru unități de producție românești:
-
- Simultec (Măgurele) – Produce simulatoare pentru forțele aeriene, terestre și navale, dezvoltă programe software și integrare hardware.
- A/E Electronics (Bacău) – Produce și testează subansamble electronice, cu destinație militară și civilă
- Elmet (Bacău) – Produce sisteme și subsisteme electromecanice, printre care și turele cu echipaj și telecomandate (12,7mm/25mm/30mm)
- Elmet Măgurele Unitate de producție pentru sisteme terestre, care va funcționa ca centru de producție și integrare pentru turelele și stațiile de luptă contractate de Elbit Systems în cadrul unor programe locale, dar și ca hub regional conceput să acopere cererea de astfel de sisteme pentru alte țări.
Cele patru fabrici, în care muncesc sute de ingineri, generează anual o cifră de afaceri cumulată de zeci de milioane de dolari, majoritatea contractelor fiind destinate exportului. Astfel, Elbit Systems este una dintre cele mai importante companii din industria română de apărare care derulează exporturi semnificative.
Elbit Systems Ltd
„afișaj deasupra capului”, ‘ai de capu’ nostru… Probabil e tradus din manualele rusești.
E un termen din limba engleza,Head-up display.Ai de capul tau mai degraba.
Auzi, englezu’, lasă termenii că nu-i de tine, poate doar la Fundul Văii…
Din cate vad tu esti cel care are probleme cu intelegerea lucrurilor,un simplu search pe google te va scoate din confuzie.
N-ai vazut in viata ta un ‘head-up display’. Asa ca nu-ti mai da degeaba capul pe spate, ca si taranii ceilalti care cred ei ca au un „afișaj deasupra capului”, ca n-o sa-l vezi. Trebuie doar sa iti ridici ochii de pe genunchi si sa privesti inainte. Deasupra capului nu vei vedea, in cel mai bun caz, decat luna si stelele.
Taci bă odată că sperii peștii.
Un alt dăștept făcut la apelul bocancilor. Vezi mai jos ce scrie Victor.
La ce ‘apel al bocancilor’ te referi?Nu fac parte din armata,incercam doar sa iti explic din ce limba e luata,tu ziceai ca e din rusa.Si din motive necunoscute te-ai lezat in orgoliul tau de cocalar.
NU stiu care e problema ta,dar esti dus cu rau de tot :))),ce dracului te oftici asa,mai degraba tu ai comportament de ‘taran’.
Problema mea este că armata română și băgătorii de seamă de pe aici sunt incă doborâți de termeni precum cel in cauză.
Daca nu ai bani sa îți cumperi un F16 cu head-up display, poate ai bani de un BMW sau un Mercedes cu head-up display, că na, toți țăranii au astăzi bemveu. Sau citește și ce scrie mai jos Victor.
Traducerea a fost facuta mot-o-mot de catre jurnalistul respectiv si nu prea se potriveste,eu doar ti-am spus de unde vine termenul,tu spuneai ca e din limba rusa.La care bagatori de seama te referi?Din cate vad tu te-ai bagat in seama aiurea.
Head Up, se refera la faptul ca nu iti cobori privirea, nu e nimic deasupra capului. Tii capul sus. Traducerea e de kkt
Cand am zis eu ca ai ceva deasupra capului,eu am facut referire doar la limba din care a fost tradus expresia respectiva.Si vad ca s-au sucarit toti frustratii pe mine.
Din cautarile mele rezulta ca avem vreo 20, 22 IAR-99 din care 10 modernizate. Stupid question: mai avem capacitatea de a produce aceste avioane?
nu
Stupid answer : teoretic da … Practic , Nu ??? ! Linia de asamblare pt iar99 ,a fost oprită și nu se știe în ce stare de putreziciune se afla ! Altă problemă ar fi personalul calificat; adică lipsa lui și nu în ultimul rând Să nu mai spun de o retehnologizarea liniei …. Dar vorba romanului ….lasă că merge și așa ….lucram in pdf-uri ,?
nu e vorba doar de asamblarea in sine, ci de reperele si furnizorii lor. Ar trebui luat de la zero si gasiti alti furnizori de repere… si cat de rentabil ar fi pentru cateva bucati?
Exista in Romania o multime de firme private care au echipamente CNC de ultima generatie precum si personal calificat. Nu cred ca asta este problema. Mai degraba problema este alcatuirea unui program coerent care sa aiba IAR 99 in centrul sau ca o solutie cat de cat viabila dpdv costuri si utilizare. La noi mai degraba se trage de avioanele astea ca aia care trag de Dacia 1300.
Linie de asamblare se poate face si in Romania respectiv jigurile alea.Spre exemplu la Baia Mare au aia de la Ramira SA vreo 40 de CNC-uri mici si cateva din alea mari gen DMG DMU 600 P si altele. Si in Oradea sunt vreo 3 firme care fac asa ceva anume COMAU (a furnizat solutii de gaurire pt. F35 in SUA),TMS Valiant si Euroam industries.Mai sunt la Sibiu aia de la KUKA deci am avea unde sa refacem liniile de asamblare.Repere aeronautice probabil se mai pot face la Aerostar Bacau,ELMET Bacau. Imi zicea cineva ca aia de la HAAS Romania au vandut anul trecut vreo 400 de cnc-uri in Ro deci se misca treaba si la noi.La proiectare posibil sa stam mai rau dar totusi INCAS inca exista.
In sfarsit contramasuri pentru Pumele SAR!
Si probabil mai vor sa faca 6, cum era planul initial
Domnu Marius , cu toată stima am și eu o întrebare : având în vedere vârstă aeronavelor puma …mai își are rostul la momentul actual sa investim sume de bani in aceste aparate ? Nu era cazul să se dea drumul la așa zisa licitație pt aparate noi ….cu tot tacâmul pe ele ???? Eu ca simplu cetățean nu văd decât că se aruncă resurse monetare pe fereastră …. Pt niște păsări ce mai au puțin și ies la pensie !!!!
au fost selectate 12-14 Pume care aveau mai multa resursa pentru modernizarea Brightnite, program prin care au fost trecute doar 7 elicoptere deocamdata.
Compara cat costa 2 elicoptere noi complet echipate (exemplu H215 navale) si cat costa programul asta. Eu zic ca sunt doua chestii total diferite.
Ca sa ai bani de programul de elicoptere noi, trebuie terminate programele Himars, Patriot, Piranha, F-16 si poate si corvetele. Dupa cum ziceam aici, banii pentru achizitii sunt insuficienti pentru toate programele astea majore in paralel:
https://www.rumaniamilitary.ro/inzestrarea-fata-de-2019
banii sunt cheltuiti prost in general si de asta nu ajung, nu avem planuri SMART in Armata Romana ci ne trebuie de toate fara prioritizare, fara plan general fara nimic.
Din cauza asta pana nu spune USA ca trebuie sa cumparam ceva stam in block start-uri.
Asa de prost am planificat de acum 2-3 ani nici nu stiam ca ne trebuie mai multe F 16 MLU, MApN-ul credea ca a bifat tot programul cu alea 14 + 3 F 16 MLU si surpriza….apare la orizont afacerea cu F 16 MLU Norvegia.
Asa o sa fie si cu tancurile cand iarasi luam 54 de Abrams- zice-se fara un plan pentru ca sa ajungem al 108 sau 162 – nu avem planuri si atunci tot facem hocus pocus cu banii care tot aia sunt.
Care sînt condițiile grele în care poate zbura Puma? După cîte știu nu au sisteme de degivrare.Cu toate echipamentele noi, nu ar putea efectua misiuni în orice condiții meteo nici ziua nici noaptea.
conditii grele nu inseamna doar degivrare. Nici ale francezilor nu aveau, dar se decurcau de minune pe oceane si in toate teritoriile apartinand Frantei.
Degivrarea poate veni cu inlocuirea palelor, daca vor sa extinda resursa de zbor…
francezii pe mare zboara cu dauphin, panther si nh90. nu cred ca au folosit pumele pentru marina vreodata.
Teoretic da, Puma apartin ALAT/ Armée de l’Air, dar fortele speciale si cei de la cautare/salvare folosesc si Puma
https://www.alamyimages.fr/operation-speciale-nous-aviateurs-avec-le-82e-escadron-de-sauvetage-expeditionnaire-et-force-speciale-francaise-sauter-d-un-helicoptere-francais-sa-330-puma-air-lors-de-la-qualification-de-l-eau-le-17-octobre-2013-pres-du-camp-lemonnier-djibouti-image61934390.html
https://www.alamyimages.fr/courent-a-enlever-les-chaines-d-un-helicoptere-puma-sa-330-francais-dans-le-poste-de-pilotage-de-l-uss-kearsarge-dg-3-du-22-septembre-2013-la-26e-meu-est-un-groupe-de-travail-air-sol-marin-de-l-avant-deployes-aux-etats-unis-5e-et-6e-zones-de-responsabilite-de-la-flotte-ab-image60829911.html
Puma U.S. Navy, la partea de aprovizionare:
https://www.helis.com/database/modelorg/US-Navy-Puma/
Am zis ca se descurcau, nu ca erau elicoptere navalizate sau ale marinei.
despre degivrarea in pale scriu din 2012
https://www.rumaniamilitary.ro/ec-725-o-optiune-onorabila-pentru-innoirea-parcului-de-elicoptere-dar-si-pentru-sc-iar-s-a
2 din alea pentru aprovizionarea US Navy au ajuns la o firma din Romania, le foloseste pentru piese, sau cel putin asta este informatia. Am si poze dar nu stiu sa le incarc
Cat mai au de gand sa traga de saraciile de Pume?
Cât ține resursa.
Pe model T55. Uzura morala nu conteaza, bine ca au resursa.
Buna dimineața. Uite niște vești care fac sa ne mai vina inima la loc. Pașii ăstia mici ar trebui a fi mai ” deși”. Poate maine-poimaine vom citi si despre nave,elicoptere. Hai mai baieti,miscati-va naibii mai repede…..
Doamne fereste sa vrea cineva avione de la noi….ca suntem in kkt.Nu mai suntem in stare sa facem unul de la zero.
Singurul model de succes din industria de aparare e Aerostar, care e detinut 71.5% de un SRL detinut la randul lui de 3 directori ai companiei. Oamenii devenind proprietari/direct interesati au pus osul la munca si au reusit sa modernizeze si sa puna pe picioare o afacere de succes. Majoritatea comenzilor sunt civile dar fara ele ar fi nerentabila activitatea de productie militara care nu are continuitate de obicei si nu asigura volume suficiente.
S-a incercat ceva similar cu Mecanica Mizil parca, aia de au modernizat MLI-84, a fost preluata de catre un investitor/fermier care vroi sa faca un centru de rapatatii utilaje agricole pe parte civila, deocamdata nu e un succes…
Avioane Craiova inteleg ca era moderna la vremea ei, dupa care au conservat-o cu succes 30 de ani…mai valoreaza probabil ceva mai mult decat terenul de sub ea…
Chestia cu modernizarea IAR 99 e doar o perfuzie nimic mai mult. Eu luam 8 Pilatus si 8 M-346 la cheie, nu bagam bunataturi in epave zburatoare, vindeam Avioane Craiova cu 1 EUR la o companie serioasa si terminam balciul…
Chestia cu Pumele, pe de o parte e binevenita, pe de alta parte inseamna ca nu le pensioneaza inainte de 2040…
Un M-346 are cam acelasi pret ca un KAI T-50.
Tinand cont ca M-346 are doua motoare, costurile de intretinere pot fi mai mari.
E foarte interesant cat de bine s-au miscat polonezii. Poate la urmatorul razboi o sa fim si noi pe faza.
Oare coreenii ar fi dispusi sa faca o fabrica in Europa, daca le dam Avioane Craiova cu 1 EUR ?
E clar ca 8 Pilatus si 8 M346, sau T50 daca vrei, sunt mai scumpe decat modernizarea asta, dar luandu-le de noi le utilizezi pana spre 2050, poate mai mult. Trebuia sa se gandeasca la trainere de cand au semnat cu portughezii, adica final de 2013.
Probabil vor lua trainere noi pe cand vor lua si F35.
Nu stiu ce ar face coreeni daca li s-ar oferi Avioane Craiova dar e mare pacat ca nu s-a facut nimic acolo de atatia ani.
banii sunt cheltuiti prost in general si de asta nu ajung, nu avem planuri SMART in Armata Romana ci ne trebuie de toate fara prioritizare, fara plan general fara nimic.
Din cauza asta pana nu spune USA ca trebuie sa cumparam ceva stam in block start-uri.
Asa de prost am planificat de acum 2-3 ani nici nu stiam ca ne trebuie mai multe F 16 MLU, MApN-ul credea ca a bifat tot programul cu alea 14 + 3 F 16 MLU si surpriza….apare la orizont afacerea cu F 16 MLU Norvegia.
Asa o sa fie si cu tancurile cand iarasi luam 54 de Abrams- zice-se fara un plan pentru ca sa ajungem al 108 sau 162 – nu avem planuri si atunci tot facem hocus pocus cu banii care tot aia sunt.
Planificare e, bani nu.
Ce te face sa crezi asta?Planuri pentru mai multe F16 existau de la inceput.
https://www.mapn.ro/cpresa/16920_ceremonie-de-recep%C8%9Bie-a-aeronavei-f-16,-in-baza-86-aeriana-de-la-borcea
ELBIT furnizează armament interesant.
Turela pentru Piranha 5, aici poate Elbit lămurește de ce nu are turela aia Spike,IronFist și IronVision.
Sistem de artilerie ATHOS, foarte bun , foarte ieftin și Elbit face și transfer de tehnologie, Elbit e în discuții pentru vânzarea a 400 de ATHOS in India,
The original plan was to acquire 400 guns from OEM and then another 1180 guns were supposed to be made in India under Transfer of technology. The main competitors were Elbit systems ATHOS 2052 and Nexter Trajan, of which Athos came as L1 bidder with price of Euro 1.2 mil a piece
https://alphadefense.in/atags-vs-athos/
Artilerie ATMOS, tocmai ce au câștigat contracte in Danemarca și Columbia , învingând CAESAR, ambele sisteme de artilerie ar fi foarte utile României.
Însă în privința protejării elicopterelor Elbit precizează doar
În cadrul unui al doilea contract, Elbit Systems va furniza o suită completă de război electronic (EW), inclusiv un receptor de avertizare radar (RWR), un sistem de avertizare cu laser (LWS), un sistem de avertizare cu rachete infraroșu (IR MWS) și un sistem de distribuire a contramăsurilor (CMDS).
Elbit are un concurent consacrat în Israel, firma BIRD Aerosystems, care a livrat echipamente armatei ungare,
https://www.rumaniamilitary.ro/un-nou-sistem-de-protectie-activa-israelian#comment-496546
și mai are concurent și firma Northrop
https://theaviationist.com/2023/03/03/a-very-close-look-at-the-anti-missile-system-that-will-equip-1500-us-army-helicopters/
After being installed on more than 100 U.S. Army helicopters, the Northrop Grumman Common Infrared Countermeasures (CIRCM) system has reached the Initial Operational Capability (IOC) demonstrating the ability to field, employ and maintain the new Directional Infrared Countermeasures (DIRCM) in significant quantities on the service’s rotary wing assets. The requirements for IOC have been reached on the UH-60M, HH-60M, CH-47F and AH-64Es, paving the way for the accelerated fielding of CIRCM systems on more than 1,500 Army aircraft.
A brief description of the CIRCM’s functioning can be found in the (unclassified) FY21 Army Aircraft Procurement Budget: “CIRCM receives an angular bearing handoff from the MWS, employs a pointing and tracking system which acquires the handed-over threat and tracks the incoming missile during and after motor burnout. CIRCM jams the missile by using modulated laser energy in the missile seeker band, thus degrading the tracking capability of the missile and causing it to miss the aircraft.”
ambii concurenți oferind o protecție foarte bună elicopterelor.
Ce sa-i intrebam pe Elbit? Nu are pentru ca ai nostri nu au cerut.
Piranha nu este MLI, e transportor de trupe. Problema este ca ai nostri au uitat sa cumpere MLI-uri si tancuri. Asa ca, daca ar fi nevoie, doamne fereste, ai nostri se vor duce la lupta cu T55 ( ca bizoane sunt cam putine) si cu jderul. Pe langa astea ar baga si niste Piranha desi astea nu au protectie activa.
Another stupid question: Pe piranha nu poti sa pui extra protectie?
este deja.
inclusiv activa, dar incompleta si declanseaza dor fumigenele de mascare la iluminare LASER.
lipsesc inca niste componente: #SAPLAR S
https://www.tehnomil.net/2018/05/31/se-poarta-echipamentele-de-protectie-activa/
https://www.tehnomil.net/2013/01/11/evolutii-episodul-2/
https://www.tehnomil.net/2019/03/23/evolutii-episodul-10/
@ Caudillo. Din ce se vorbeste, se pare ca ramanem pe K9 Thunder……dar nu ar fi rau sa punem o turela de K9 pe sasiu Fiat cu 8 roti pe model Sigma, Dana, Zuzana etc. Daca tot vin coreenii , am avea comonalitate de piese, usor de instruit soldatii, fiind aceiasi turela….Chiar sunt curios coreeni au ceva similar Sigma, Athos pe roti ?
Au așa ceva, 105 mm, dar e un surogat.
https://armyrecognition.com/adex_2017_online_show_daily_news/adex_2017_hanwha_land_systems_new_k105ht_self-propelled_howitzer.html
Indienii au și ei K9, sunt foarte mulțumiți de el ,vor sa mai comande 100 de bucăți fabricate local.
ATHOS pare să fie complementar cu K9, am putea sa l folosim și noi complementar cu K9.
Exista șasiul Tatra 8×8, folosit până de curând de CAESAR, oricând poți pune o turelă de K9 pe el, voința să fie.
https://www.rumaniamilitary.ro/obuzierul-samsung-techwin-evo-105-105mm
Da, Marius nu pare cine stie ce, dar cand ma uit la compartii intre tunul tractat si cel montat pe camion si vad cu cat se reduce timpul de punere in pozitie de tragere si nr echipajului, am fi pututsi noi pune M85 pe un camion si modernizat tot era un castig….. timp si echipaj redus, mobilitate.. Practic nu bagi miliarde sa poti pune un tun pe un camion…. Ucrainieni au pus de 100 mm……..
pai si Io de ce am scris atatea articole despre tunuri autopropulsate?
https://www.rumaniamilitary.ro/tragere-cu-m777
Artileria va trebui reevaluată după conflictul din Ucraina, va fi nevoie de multe articole, mie mi se pare consumul de muniție prea mare, credeam că am depășit ww1.
Va trebui evaluată eficienta fiecărui sistem , obuzier autopropulsat pe camion, pe șenile, obuzier tractat.
Mie îmi place mai mult LAROM, n ai probleme cu automatizarea ca la CAESAR sau PzH 2000, nu trebuie reparat des, nu ai limită 100 proiectile/zi , nu pocnește țeava cum le a pocnit la indieni la ATAGS, îl putem face in țară.
nu stiu daca neaparat de cantitate de piese e vorba cat de muntie cat mai sofisticata si in cantitate mare, radare de artilerie si sisteme de conducere a focului moderne
120 mm si 105 mm pe humvee ar trebui sa fie de baza la nivel de batalion, 82 mm la nivel de companie…pentru toate se poate folosi Humvee.
Militarii români în ww2 spuneau la aruncătorul de 120 mm tunul săracului. Nu s au schimbat foarte mult lucrurile de atunci.
Arsenal Reșița s a dus, deci foarte greu sa mai facem în țară țevi de 155 mm. Avem nevoie de bani și de voință să fabricam ATHOS, nici nu mă gândesc la K9 A2.
Radare de artilerie și sisteme de conducere a focului sunt disponibile pe bani, dar contează pentru ce le cumperi.
Pentru PzH 2000, care necesită o maintenanta dificila, cine ni le repara in caz de conflict.
Sau ne bazăm pe sisteme produse in țară, LAROM,, facem rachetele, mai importam de la israelieni,, mai facem un transfer de tehnologie, că văd că israelienii fac așa ceva și nu mai depinzi de nimeni în caz de conflict.
Incurci borcanele un strop. CIRCM/DIRCM sunt capabilitati diferite de IR MWS. Sa instalezi o capabalitate CIRCM/DIRCM pe ciucele astea ale romanilor ar fi prohibitiv, ele probabil avand un cost mai mare decat valoarea conservelor.
Acu’ , dacă tot am instalat IR MWS, puteam instala CIRCM/DIRCM , cu posibilitatea refolosirii componentelor când cumpărăm ceva mai bun.
Elbit are MUSIC, MINI-MUSIC DIRCM
https://elbitsystems.com/product/music/
https://www.rumaniamilitary.ro/solutii-de-bruiaj-si-camuflaj-ir
BIRD Aerosystems are SPREOS, AEROSHIELD, etc.
https://www.rumaniamilitary.ro/un-nou-sistem-de-protectie-activa-israelian
Aeroshield are avantajul că se poate muta de pe un avion pe altul.
Îmi place că americanii vor să pună sistemul Northrop pe 1500 de aparate, cam asta e concluzia după conflictul din Ucraina,,
se pregătesc pentru următoarele conflicte.
Nu stiu dar parca suntem broscuta aia care sta-n cazanul cu apa peste un mare foc si asteptam o minune: sa se stinga singur focul. Mai miscam cate o unghiuta, dar, doamne fereste s-ncercam sa iesim din cazan.
Daca nici in situatia asta cu razboi la granita, cu Rusia care spune clar ca nu mai vrea sa respecte legile internationale, cu Moldova aprope destabilizata, noi nu ne miscam mai repede eu nu stiu ce sa mai zic.
Oare ce trebuie sa se intample pe mapamondul asta casa ne dam si noi seama ca trebuie sa echipam armata asta odata? Nu zic sa facem ce face Polonia ca n-avem economia lor dar noi ne comportam de parca zici ca suntem langa Portugalia.
Noi n-avem de niciunele dar suntem plini de promisiuni si ne bucuram ca niste copii c fac astia niste upgrade-uri pe la cateva echipamente.
„Elbit Systems, în calitate de acționar unic, a pus bazele a patru unități de producție românești:” deci elbit systems este companie romaneasca. si ne plingeam ca nu mai avem companii de top romanesti.
în sfârșit s-a bifat și asta. Evident, in veselia generala a unor binevoitori cu placa „bani aruncați, mai bine
la ăștia 5 lei mai puneam 500 și luam elicoptere noi”. O sa se ia și noi, nu mai e mult, atunci urmează cearta dintre proamericani cu proeuropeni. httpss://www.rumaniamilitary.ro/elbit-systems-a-castigat-patru-contracte-pentru-furnizarea-de-solutii-pentru-armata-romana
My bad, am vrut sa pun alt link.
Interesanta notiunea de prioritate in armata romana.
Sa traiți! D-aia am parasit sistemul dom’ locotenent. Datorita unor decizii luate de niște straluciți salariați. O seara frumoasa.
Sunt lectiile invatate din MINUSMA, cand au dotat atunci Puma cu BrightNite dar..
…nema contramasuri, etc…chitaiam noi p’aci ca, Doamne-fereste, sa nu se pomeneasca cu vreun atac MANPADS (desi ai nostri ca brazii sustineau ca descultii aia d’acolo nu au asa ceva).
Ce sa faca?…daca au anuntat ca ciuciu elicoptere noi pana in 2030…macar sa le doteze corespunzator p’astea.
Cat despre IAA-99 Soimi…acelasi lucru, vin si Viperele din Norvegia, trebuie avionica la trainere, corespunzatoare..
E bine ca modernizeaza. Sper ca urmatoarea etapa va fi pentru productia de armament si tehnica de lupta avansata.
pe cunoscatori asta e montat pe avion?
https://www.dpa.ro/8-programe/1625-sistem-radar-de-supraveghere-terestra-gsr-pentru-forte-terestre
sau poate sunt astea https://www.youtube.com/watch?v=f070YTic9zM
Bai, că tot a venit vorba de avioane. Astăzi în drum spre Arad, fix la granița dintre județele Timiș și Hunedoara, am văzut un Spartan la câțiva metri deasupra copacilor la antrenamente, iar cu 15 minute mai devreme se ‘dadea’ ca MIG-ul pe cer . Nu mi-a venit sa cred că avionul ăla poate să facă așa ceva. A fost magnific!
A traversat autostrada la joasa înălțime și s-au făcut dispărut la liziera pădurii, apoi a apărut fix în porțiunea lipsa de autostrada(aia cu ursii și liliecii) deasupra copacilor. Superb! Avem piloți de prima mana, păcat că nu îi lasă să fie zburați mai mult.
Din ce stiu eu pe Spartan si Hercules se zboara chiar foarte mult. Aici nu sunt probleme.
Mdeci, pentru IAR-99 veștile sunt bune, dar vin cu întârziere, „grație” IAR Craiova. Dar în cazul Pumelor, se aruncă bani pe geam din cauza vechimii celulelor. Mai bine extindeau „afacerea” cu cele 2 H215M, știam o treabă.