Se pare ca suntem primii utilizatori din NATO ai Bright-Nite… iar setul ne-a costat aproape 17 mil. dolari SUA in ianuarie 2017.
BrigthNite este proiectat să funcționeze în condiții de vizibilitate degradată. Dispozitivul constă din sistemul de observare în infraroșu frontal semisferic (FLIR) și senzorii CMOS (circuite integrate digitale, alcătuite din tranzistoare MOS cu conductivitate opusă). Imaginea, pe care pilotul o vede pe indicatorul său de cască, alcatuieste o vedere sintetică a terenului și zborului, împreună cu amenințări, obstacole de teren, date tactice și simbolologie. Principalul avantaj al BrigthNite este înlocuirea amplificatoarelor de imagine de veche generatie, grele și inconfortabile (NVG).
Uite si IAR-330 cu BrightNite – el este!
Extras din raportul anual pe 2018 al IAR Brasov S.A.:
” În noiembrie 2018 a fost finalizat procesul de calificare a elicopterului IAR 330 Puma Cercetare – Salvare și au fost livrate primele două elicoptere din cadrul acestui contract, urmând că, în anul 2019, să fie livrate și celelalte 5 elicoptere. De asemenea în anul 2018, s-au încheiat Acorduri Cadru cu Ministerul Apărării Naționale, pentru perioada 2018-2021, care au ca obiectiv efectuarea reparației capitale la un număr de 8 elicoptere IAR 330 Puma SOCAT, precum şi alte contracte ce vizează întreţinerea şi furnizarea de piese de schimb şi ansamble mecanice necesare mentenanţei elicopterelor IAR 330 Puma şi IAR 316B Alouette.”
Tot Puma Cercetare-Salvare (sursa: IAR Brasov)
Fara legatura cu elicopterele dar apartinand aceleiasi epoci ca si SOCAT, programul MIG-21 Lancer pare sa fi costat in total 358 mil.$…
NOTA:
Optiunile pe masa in 2016, cand s-a decis programul de modernizare pentru noul standard Puma:
„Decidenţii români trebuie să aleagă din două, una: fie cheltuie 68 de milioane euro pentru adecvarea a 12 elicoptere PUMA din dotarea MapN la nivelul cerinţelor ONU, fie dă un sfert de miliard de euro, pentru achiziţionarea a 10 elicoptere SUPER PUMA (150 milioane – preţ, plus încă cel puţin 100 de milioane euro, pentru dotările specifice ONU). Evident, decizia ar trebui să fie dictată exclusiv de considerente economice, deoarece vaga referire la Schengen-ul aerian a preşedintelui Franţei nu înseamnă mai nimic”, scrie pentru Bursa Radu Sârbu, Ofiţer al Legiunii de Onoare in grad de Comandor.
Surse:
Deci ce?
Da 🙂
Mi se pare interesanta imaginea cu elicea elicopterului, care este diferita fata de cea a IAR-330L, capacul deasupra elicei este spefic IAR-330SM livrate Libanului si Pumelor modernizate pentru englezi, in ambele cazuri modele echipate cu motoare Makila, avand in vedere costul modernizarii celor 7 elicoptere (70 mil euro) si ca vor fi trimise intr-o zona de confict, nu este exclus sa avem de-a face cu modernizare ampla, avionica noua, protectie balistica si motoare Makila.
pentru o modernizare mai ampla, de genul HC Mk2, costul era dublu, la 19-20 mil. euro/aparat (18,3 mil. euro acum niste ani):
https://www.rumaniamilitary.ro/puma-naval-sm-sau-super-puma
Sa ne reamintim ca una bucata Puma Naval a costat aproape 13 mil. euro acum cativa ani…
Pe de alta parte Puma UAE SOC echipata cu Makila a costat mult mai putin: 3,56 mil. $ in 2006.
zici tu ceva acolo, dar doar daca aflam cat a costat pachetul BrightNite cu tot cu instalare ne putem da seama pentru ce au mai ramas bani…
„capacul deasupra elicei este spefic IAR-330SM livrate Libanului si Pumelor modernizate pentru englezi, in ambele cazuri modele echipate cu motoare Makila”
Clar rotorul pare identic cu cel de pe elicopterele echipate cu Makila.
IAR 330L are Turmo, cu alt fel de rotor…
S-au jucat și la motoare oare ?
Daca da, sper să fie Makila 2A1 ,parcă ăsta e cel cu peste 2000 de cai in „herghelie”…….
Makila 2A1 nu cred ca intra in fuselajul mai compact de Puma sau H215 Cougar, ci doar in cel de H225. Pentru astea mici cred ca doar A1 este integrabil.
Oryx-ul are Makila 1A la 1900CP. Cam ala cred ca e maximul…
Ar fi de râs să puna Makila de peste 2000hp pt Mali,
Si Puma Naval lăsat cu Turmo….?
Nu-s Makila, dar trag bine, ca sa citez un pilot de elita care a crescut in SOCAT de la inceput
Cand au facut modernizarea, castile le-au facut ca la croitor, fiecaruia pe comanda, in Israel
Sistemul acesta a fost instalat pe cele 7 elicoptere modernizate pentru misiunea din Mali?
probabil, adaugat niste date in articol…
M-au surprins placut cei de la IAR Ghimbav. Pacat ca si-au pierdut licenta de productie, dar oricum mai avem ceva elicoptere care ar putea fi modernizate. Ar fi interesant de vazut cat ar costa o modernizare cu schimbare motoarelor Turmo cu Makila 1A2 si cat cost un H215M. Astea modernizate poti sa mai tragi de ele +20 de ani. Astfel, poate am putea ca banii „salvati” sa ii bagam in elicoptere de atac gen Viper sau Apache.
I-am criticat noi pe cei de la Elbit, dar pana la urma au dres-o si cu turela de P5, iar sistemul asta chiar mi se pare ok.
merita sa pui motoare noi daca structura mai are resursa pentru cel putin 15 ani, daca nu 20. Nu stiu daca macar jumatate din parcul nostru de Pume mai are atata resursa…
In cazul Pumelor britanice, pe langa motoare, avionica si modificari de securitate + rotoare si elici noi, au trebuit sa faca ranforsari si modificari de structura a celulelor, si asta i-a costat aproape 19 mil. euro acu’ niste ani. Si le mai folosesc 12-15 ani. Deci daca ar trebui sa facem asta pe Pumele noastre, am trece lejer de 20 mil. euro/exemplar.
Altfel, un H215M spre exemplu ne-ar costa probabil spre 25 mil. euro fara avionica echivalenta si anumite customizari cerute de MApN, pentru care probabil mai adaugam cateva milioane… deci probabil sub 30 de milioane euro pentru o pasare noua…
Cam acelasi rationament era si pentru UH-1Y/AH-1Z, care la celula modernizata costau pana in 20 mil.$ iar de noi, peste 32 mil.$… SE cam pastreaza proportia de sub 2/3 din pret, contra -15 sau 20 ani la durata de viata a structurii.
Multumesc Marius. Foarte edificator raspunsul tau
ar mai fi varianta in care iei si Makila deja in uz – am dat in alt comentariu link catre Makila SH de vanzare, cu resursa de cicluri 🙂
Am vazut. Sunt destule posibilitati. Asa privind de afara, as vedea un contract pe mai multi ani (in functie de nevoi si disponibilitatea actualelor Pume) cu o rata de productie de 3-4 elicoptere H215M pe an la Airbus, iar avionica implementata de IAR impreuna cu Elbit si Rafael. De asemenea nu ne-ar strica si cateva navalizate.
Cred ca avem nevoie si de H215M, dar si de Venom/Blackhawk si Viper/Apache. Si ca sa intind coarda si mai mult cred ca avem nevoie si de ceva light attack, dar nu H145M, ci mai de graba AH-6.
sau H-135M, mai compact decat H-145M… cu -2 pasageri la cabina fata de H145, motoare aproape la fel de puternice si cu varianta militara existenta, dar inca nu atat de rafinata ca si H-145M, ultimul beneficiind si de contractul american…
Depinde cu ce il interfatezi… Daca am lua Apache, atunci probabil ca am avea acces si la integrarea cu AH-6i si o parte din avionica comuna… sau pe „stil vechi” cu Kiowa de la Bell.
https://www.rumaniamilitary.ro/oh-58-kiowa-inca-interesant
La Viper nu stiu cu ce ar fi compatibil, sau daca e prevazuta o integrare ulterioara, dar probabil ca ar fi de sapat pe directia Kiowa sau Bell 407 GT/ MRH:
https://www.rumaniamilitary.ro/bell-407gt
http://www.rumaniamilitary.ro/northstar-bell-407-mrh-attack
Sistemul a fost declarat operational de o tara NATO care foloseste elicoptere Puma 330!
http://www.airrecognition.com/index.php/archive-world-worldwide-news-air-force-aviation-aerospace-air-military-defence-industry/global-defense-security-news/2019-news-aerospace-industry-air-force/may/5061-elbit-systems-brightnite-declared-operational-by-an-air-force-of-a-nato-country.html
Clar ca noi folosim sistemul
Elicopterul din imaginea de pe airrecognition zic că e românesc 99,99%.
Schema de vopsire, mitraliera de 12,7 din ușa….lipsește doar cocarda…
După filtrul pus la admisie, iar zic 99,99%, sunt cele pregatite pt Mali, și clar e ceva deosebit și la rotor…
Secrete,secrete….off…
Boss.
Scrie IAR-330.
Da, boss, scrie…
Unele au mai fost si pt export…..
Nu suntem operatori unici, doar „NATO country” lămurește cazul ca e vorba de RO…
Si seamănă, dar nu exact cu cele in uz ….de aici rezerva de 0,01%…. ?
In ce tara NATO am exportat IAR330L?
au incercat:
https://defence-blog.com/news/pakistan-may-buy-romanian-iar-330-medium-utility-helicopter.html
modernizari:
http://www.bursa.ro/airbus-modernizeaza-la-brasov-elicopterul-second-hand-al-presedintelui-guineei-69216233
http://stiri.tvr.ro/super-elicopterul-romanesc–in-2-ani–fabrica-din-ghimbav-incepe-produc–ia-ultimei-variante-super-puma–primele-comenzi-au-venit-deja_817024.html#view
Super fantastic, dar sigur va fi doar un upgrade pt. misiunea din Mali, adica tot pt. prezenta internationala, putin le pasa de starea echipamentelor din armata romana.
Deci trebuie incepute urgent alte programe, nu doar de fatada pt. a multumi niste actori importanti, gen Franta.
Programele de sf. si respectiv inceput de mileniu au fost printre cel mai importante din armata romana realizate vreodata, Sniper, Lancer, Bizon, Jder, etc., posibil Dracula ( aici zic eu cred ca rusii prin interpusi „patrioti” romani s-au opus chipurile ….”cu un miliard faci spitale” ihi, sigur, bla-bla-uri )nu stiu daca le-am pus in ordinea cronologica, ca apoi sa nu mai fie nimic doar ceva razlet, ca apoi sa vina „licuriciul” cu motivu’ ocuparii Crimeii.
Na, si in rest astea de acum cate sunt nu au amploarea celor de care ziceam….
Dupa imagini(oras si teren), testele s-au facut in zona Bucurestiului…zic si io…Alte pareri?
Scuze pentru faptul ca articolul fu de „dau si fug”, pe nepusa masa, dar avusei treaba pana acum. Multumiri lui Marius pentru informatiile adaugate.
In urma cu 30 de luni – 2 ani si jumatate – Elbit Awarded Close to $17 Million for BrightNite™ Systems to NATO Country:
https://www.jewishpress.com/news/breaking-news/elbit-awarded-close-to-17-million-for-brightnite-systems-to-nato-country/2017/01/17/
cate sisteme? 7 + 1 de rezerva?
Mai sunt niste poze cu elicopterul modernizat pe pagina de facebook a Ministerului Economiei intr-o postare de pe 20 mai cand a vizitat Dancila, Teodorovici si Pintea fabrica IAR Ghimbav. Asa ca apar si ministrii prea-iubiti in pozele cu elicopterul.
https://www.facebook.com/Economie.gov.ro/posts/1355019174639048
Elicopterele alea ce le trimitem in Mali sint modernizate . Dar aduse si la 0 ore zbor ? Ca nu stiu daca doar au sudat , surubait ceva, schimbat ecrane si scaune . Sau au fost in reparatie capitala cu aducere la parametri de elicopter nou nout. ?
PS. Macaronarii zic ca trimitem 4 elicoptere si 120 oameni. Alte 3 in rezerva si antrenament in RO.
slightly off-topic: mi se pare interesant ca pentru night vision, tehnologia a avansat mult – se poate vedea color. dar nu stiu sa fi fost militarizata.
erm.. trebuia sa fie un video in comentariu, dar s-a dus.
„The X27 color low light camera images from 390 to 1.2 Um and sees IR military spot lasers. The Sensitivity outperforms the latest image intensified tube night vision technology and does so in full color. The X27 is available in hand held imaging systems and camera core engines for integration into military grade day/night imaging systems.
si video (2016): https://www.youtube.com/watch?v=8bTgG2Ft4xQ
Bai dama dracu sa avem noi asa ceva ….hammmm ma bucur…
Dar EW au pus pe ele?
http://www.iai.co.il/Sip_Storage//FILES/1/27541.pdf
Am emoții pentru ele și pentru echipaj, în zona aia.
Astea 7 sunt dintre cele „Socatizate” sau din celelalte?
Nu, sunt 7 dintre cele 15 Puma L care nu fusesera inca modernizate… E alt standard decat SOCAT, denumit Cercetare-Salvare
Mulțumesc. Păi, asta e o veste buna 🙂
E DXL cu ei, abia asteapta baietii sa faca tango o greseala
…when in Rome..I mean…Palestina:
si legatura cu Puma? 🙂
Tehnologie israeliana folosita (si) de ai nostri? 😉
a, ok 🙂
Au fost modernizate 7 IAR 330L printr-un contract in valoare de 313,147,730 RON incheiat la 31.12.2016. Atribuire directa, firesc avand in vedere despre ce vorbim. Atunci au fost incheiate mai multe contracte avand ca obiect flota de Pume.
„Astfel, MApN a precizat ca modernizarea vizeaza sapte elicoptere si „presupune executarea de inspectii pentru restabilirea parametrilor normali de functionare si modernizarea si/sau up-gradarea sistemelor de comunicatii, de decolare/aterizare, navigatie instrumentala, autoprotectie, identificare, cautare/salvare”.”
De aici: https://www.hotnews.ro/stiri-esential-21559667-armata-dat-final-contracte-directe-78-mil-euro-pentru-modernizarea-repararea-vechilor-elicoptere-135-mil-euro-doi-ani-jumatate-pentru-mentenanta-elicopterelor-nici-plan-pentru-elicoptere-noi.htm
deci fara motoare… insa in niste rapoarte ale IAR am vazut ceva despre componente si elici, ceea ce ar confirma niste schimbari la rotoare…
pe slide 2, care Makila la care familie sunt integrate:
http://pdf.aeroexpo.online/pdf/safran-helicopter-engines/makila-1-2/170453-5093.html
cine se baga la un pret de Makila in uz?
http://www.helicopterparts.com/f_tur.html?2
https://orosaerospace.com/engines-for-sale#fee4dbcb-e7e9-4f8d-a33a-cf0ebd9eaa1c
Makila 2A1 Engines (EC225):
03/18/2019 – For Sale – Two (2) OEM Overhauled Makila 2A1 engines available for Sale or Exchange. P/N 0298005200
Contact: Alex Mendoros Company: OROS Aerospace Ltd Phone: +44 7388 007097 Email: Email Web Address: http://www.orosaerospace.com
Makila 1A1 Engines (AS332 Super Puma):
03/18/2019 – For Sale – Two (2) OHC Makila 1A1 engines available for Sale or Exchange. P/N 0298005060
Contact: Alex Mendoros Company: OROS Aerospace Ltd Phone: +44 7388 007097 Email: Email Web Address: http://www.orosaerospace.com
astia zic pentru generatorul derivat Makila TI cam 1 mil.$/turbina + inca 1 mil.$ transmisia..
https://www.forecastinternational.com/archive/disp_pdf.cfm?DACH_RECNO=1053
In articolul de mai jos postat pe 20 februarie, Les spune:
„Sunt gata trei dintre elicoptere, al patrulea urmează la sfârșitul lunii martie. Elicopterele – exceptând fuselajul și motoarele care sunt upgradate și reabilitate – au toată avionica nouă. Este un elicopter aproape total nou”
Ma intreb in ce a constat upgrade-ul la motoare
Link:
https://www.hotnews.ro/stiri-esential-22986749-romania-participa-misiunea-onu-din-mali-120-militari-sapte-elicoptere-iar-330-modernizate-avionica-noua.htm
or fi adaugat electronica de control, altfel ar fi trebuit inlocuite cu totul… in fine, cand zici upgrade, poate fi vorba si de inlocuire…
Niste link-uri dragute:
https://www.flightglobal.com/news/articles/iar-presents-socat-puma-upgrade-5629/
https://www.miasnl.com/bestanden/IAPR16/IAPR16.pdf
Haha, din ciclul „dupa 20 de ani”…
Interesante link-urile, pline de informatii, chiar imi sunt de folos. Multumesc!
http://www.estinvest.ro/download_docs/IARV_20170209163208_09-02-2017-IARV-COMUNICAT-DE-PRESA-pentru-informarea-investi.pdf
Așa cum am informat deja prin Raportul curent datat 30.12.2016, Societatea IAR SA a încheiat în data de 29.12.2016 un contract comercial cu Ministerul Apărării Naționale, având ca obiect revitalizarea și modernizarea unor elicoptere IAR 330 L PUMA din dotarea Statului Major al Forțelor Aeriene.
Durata contractului: 2016 – 2019
Valoarea contractului: 313.147.730 lei, fără TVA
Oportunitatea contractării lucrărilor de modernizare, stabilirea elicopterelor care vor face obiectul lucrărilor contractate, precum și a variant
ei de modernizare cu sisteme și echipamente noi au intrat în sarcina exclusivă a beneficiarului, în conformitate cu cerințele misiunilor ce urmează a fi efectuate cu aceste elicoptere.
În urma executării acestor operațiuni, elicopterele primesc un nou ciclu de viață, iar modernizările la care acestea sunt supuse vizează instalarea unor sisteme și echipamente de ultimă generație produse de cei mai importanți furnizori de pe plan mondial”
Menționăm, în plus, faptul că acest program se face cu implicarea și a altor agenți economici din industria românească de aviație, cum ar fi: Turbomecanica SA București – pentru repararea capitală a motoarelor și a ansamblelor mecanice,
Aerostar SA Bacău – pentru repararea capitală a trenurilor de aterizare și a altor echipamente hidraulice,
Aeroteh SA București – pentru repararea capitală a blocului hidraulic pilot automat și a altor servo-mecanisme,
Aerofina SA București – pentru furnizarea sistemului de înregistrare a parametrilor de zbor ai elicopterelor, etc.”
Asadar doar revitalizate. Tot e bine.
clar, nu mai scăpăm de pume.
clar numai Pume 🙂
Suntem de partea greșită a Atlanticului fata de locul unde trăiesc pumele dar noi suntem într-o altă realitate…în curând o să facem la Craiova și Pume pe 4 roti…Ford Puma ???
https://www.youtube.com/watch?v=C3_jJ8kIu1U