Elicopterele militare ale Romaniei si IAR-Brasov via Eurocopter ?

188344_800Surion

Deja devine tot mai acuta necesitatea de a inlocui sau revitaliza si moderniza mare parte dintre elicopterele din parcul MapN, dar si a altor institutii de stat, acestea fiind restrictionate la zbor din cauza uzurii sau lipsei anumitor capabilitati pentru conditii meteo mai speciale. Inclusiv pilotii de pe Puma-Socat zboara maxim 50 de ore pe an iar in caz de conditii meteo dificile nu mai sunt autorizati sa zboare.

 Daca pe vremuri au fost fabricate 250 de exemplare dintre care erau in uz in Romania aproximativ 200 de IAR-316B Alouette III, actualmente doar vreo 5 sau 6 mai sunt in uz, la scoala de pilotaj. Practic exista pe piata interna nevoia de a inlocui acest elicopter multirol usor, atat in zona civila cat si cea militara, bineinteles nu in numar echivalent, dar totusi in jurul a catorva zeci de bucati, cu urmasii actuali ai acestuia. Este vorba de variante ale bimotorului compact EC-135, care déjà au intrat in inzestrarea MAI si SMURD (lista de dotari in varianta VIP oferita de Eurocopter Romania), dar care ar fi binevenit si in varianta militara EC-635, dar si versiuni ale monomotorului EC-130 Super-Ecureuil (urmas al Alouette), pentru scoala si sarcini mai reduse. O confirma licitatia desfasurata in 2008 pentru 29 de elicoptere destinate MAI, SMURD (necesar 6-8 elicoptere), SRI si MApN, din care 3 grele iar restul usoare – de tip EC135 la pretul de 7,8 mil. Euro/bucata, 5 elicoptere de acest tip fiind actualmente in uz. Pe aceleasi considerente, elvetienii si-au inlocuit in 2008 flota de Alouette III cu 20 bucati de EC-635, din care 16 asamblate local de catre RUAG Aerospace, urmand a le opera in paralel cu mai greul Super-Puma.

EC635_Swiss_03_2008EC-635 elvetian

 EC-135/635 are avantajul de a fi bimotor si mai compact ca si dimensiuni fata de EC-130, putand ateriza in spatii restranse, diferenta de prêt fiind insa semnificativa intre cele 2 modele, astfel ca EC-130 pleaca de la 1,75 mil.euro iar EC-135 de la 3mil. Euro / bucata in varianta civila.

EC-635 asa cum este oferit astazi, poate desfasura misiuni de observatie, atac usor (armed scout), transport usor sau evacuare medicala. Pretul sau in varianta de baza n-ar trebui sa treaca de 5 mil.euro (4mil. Euro pretul unui EC-635 oferit Portugaliei in 1999). Ar putea exista o versiune ceva mai scumpa, cu parbriz blindat, kit-uri suplimentare de protectie balistica pana la calibrul 12,7mm si cu sisteme de lupta gen SOCAT, cu limitarile impuse de masa utila de aproape 1,5t si eventual cu motoare mai puternice cu 10-15% care sa compenseze masa suplimentara pastrand intacte performantele aparatului.

8Ejm3IAR 330M Puma Socat decoland

 Anterior am scris despre capacitatea IAR Brasov de a moderniza cu sau fara ajutorul Eurocopter, elicopterele IAR-330 Puma (in total, cu tot cu cele in conservare, de aproximativ 60 de bucati) la un standard echivalent Super-Puma, si anume Puma SM dar si despre capacitatea Eurocopter Romania de a realiza o modernizare similara (imagini overhaul aici, se vede complexitatea si nivelul interventiei), insa mult mai ampla – Puma HC Mk2+, pentru parcul britanic de elicoptere Puma HC1. Practic Pumele britanice, construite in anii’70 ai secolului trecut (unele mai vechi decat IAR-330 Puma in uz), dupa ce sunt modernizate castiga aproape 15 ani de viata operationala, ele urmand a fi retrase din uz undeva prin 2025. In fapt, un astfel de elicopter SA-330 Puma modernizat la nivel HC2 (motoare Makila 1A1 de 1.300 kW/1,742shp) castiga 35% mai multa putere in motor, consum de combustibil mai scazut cu 25% fata de vechile motoare Turmo3C4, cu beneficiile de raza de actiune, masa utila si altitudine aferente. Sa ne imaginam ce ar insemna motoarele Makila 1A2, la 1.376 kW/1.845shp sau 2A1 la 1.776 kW/2,382hp ! Aceasta rezerva de putere permite instalarea de echipamente suplimentare, cum ar fi: filtrele motoarelor (care impreuna cantaresc 100kg), protectie antibalistica, sonar, etc.

Conversie_PumaHCMk2_EC_Romania

Conversie_PumaHCMk2_EC_Romania1Overhaul Puma HC MK2+

De asemenea exista si varianta, ce-i drept simtitor mai scumpa, spre 40 mil. Euro bucata, de a achizitiona modelul EC-725 Caracal, ultima evolutie a liniei Super-Puma.

Sud-coreenii introduc si ei in productie KAI-Surion, un Super-Puma modificat pentru cerintele lor, care ar trebui sa inlocuiasca parcul de Bell UH-1, OH-58/MD-500 si alte elicoptere.

general_Boeing_AH6_littleBirdMD-500 modernizat – Boeing AH-6 little bird

Sud-coreenii, pornind de la platforma Surion, au in studiu 3 clase de elicoptere, pentru misiuni diferite: KUH Super-Puma Surion – transport mediu militar, evacuare medicala si cautare-salvare, versiune civila si o versiune de atac dedicata, urmand ca al patrulea pas sa duca la dezvoltarea unui elicopter de transport greu, refolosind experienta acestui program.

KUH_05

Programul Surion

Pentru versiunea de atac, similara cu dezvoltarea Rooivalk din Atlas Oryx pentru Africa de Sud, cei de la KAI au in studiu o varianta compacta KAH, care va concura cu un derivat interesant conceput de catre cei de la Bell Helicopters, bazat pe modelul Bell 427/429. Acest concept al Bell se aseamana mai mult cu evolutia alternativa dorita pentru elicopterul usor EC-635 sau EC-130 catre un elicopter dedicat, dar care sa pastreze multe din elementele variantei civile.

20110719234549

131960563561Conceptul Bell Helicopters

Initial, acest program era prevazut sa inlocuiasca vechile Bell AH-1 T Cobra, program in care au concurat pentru o comanda de 36 de bucati si 1,5 mld. $ programele Bell AH-1Z SuperCobra, Boeing AH-64D Apache Longbow si Eurocopter Tiger si care s-a finalizat cu o achizitie de AH-64E.

2010-08-24_002Variante Super-Puma

Acum un an, Eurocopter a lansat un nou concept, acela al Super-Puma low-cost, care sa se incadreze undeva la 25 mil. Euro bucata (primul contract pentru 2 exemplare costand 50 mil.euro), folosind structura variantei scurte (L1) a AS-332 Super Puma si incluzand un pachet de echipamente si avionica moderne, echivalente EC-725, standardizat pentru a reduce costurile, dar care poate fi customizabil in variante mai sarace. Modelul denumit C1E refoloseste platforma variantei AS332C1 care nu se mai produce, si a fost omologat anul trecut, produsul devenind disponibil in toamna lui 2013. Marketingul Eurocopter sustine ca acest aparat consuma cu 30% mai putin combustibil la o viteza de croaziera superioara lui MI-8/17 iar costurile sale de exploatare sunt inferioare fata de MI-8, compensand astfel costul de achizitie mai ridicat. Tot varianta AS332C1E este vazuta ca si posibil inlocuitor si pentru elicopterele Bell412.

AS332C1eAS 332 C1E Super-Puma low-cost

Cabina detine 4 display-uri de 6/8 inch, dispunand de un autopilot in 4 axe mostenit de la EC-225,  (mai multe detalii aici despre familia Super-Puma), 2 afisaje 4/5inch pentru managementul sistemelor, afisaj de instrumentatie de rezerva si altele.

kuhkah

ROKAF_new_attack_heli1

Concept KUH Surion, variante

 Perspectivele S.C. IAR Brasov ar putea fi deosebit de interesante alaturi de Eurocopter, tinand cont si de cele 2 produse espuse mai sus, insa ar fi deosebit de interesant ca Eurocopter, care nu a dorit in trecut sa achizitioneze intregul pachet al IAR, sa nu fie singurul partener al acestuia din urma. Si aici ma gandesc la o perspectiva de productie si sau modernizare de aeronave civile si militare cu parteneri americani sau britanici.

Eurocopter Tiger EC665 Spanish Army Spike ER on a quad pylon and 2 WVR missilesEC665 Eurocopter Tigre spaniol, inarmat cu Spike ER, o optiune prea scumpa pentru Romania

Insa alaturi de Eurocopter, tinand cont de faptul ca turcii, grecii, bulgarii si in curand polonezii vor opera probabil aeronave SA-330 Puma/Super-Puma sau EC-725 Caracal, la care se adauga propriul nostru parc de astfel de elicoptere, IAR ar putea participa la un centru regional de mentenanta, modernizare si productie, lucru pe care il face deja intr-o mica masura.Cat despre gama de produse ale IAR Brasov S.A. in principal alaturi de Eurocopter, acestea ar putea include cele 2 aparate prezentate mai sus:
1. In primul rand, pe termen scurt, modernizarea gamei actuale de produse: imbunatatirea actualului parc de elicoptere Puma, existent la nivel national (peste 50 de elicoptere Puma si Socat existente in dotarea MAPN, MAI sau SRI) dar si international, la noul standard AS332C1E / SuperPuma low-cost si extinderea duratei lor de utilizare cu pana la 15 ani:

  • inlocuirea motoarelor TURMO IV B1400CP fiecare (care nu se mai produc) cu noile Turbomeca Makila 2A1 (sau 1A1) de 2,382CP, ceea ce ar insemna o crestere de pana la 60% a puterii motoarelor la o masa sensibil apropiata;
  • modernizarea selectiva a electronicii si comenzilor de bord, la nivel Super Puma: cabina full-glass. Aici in afara de adaugarea poate a inca unui display de mari dimensiuni in consola, nu cred ca sunt necesare mari modificari, pe modelul militar fiind preferat sa pastrezi si cateva instrumente analogice, pentru situatii de urgenta;

113Surion vs Super-Puma

  • instalarea noului tip de rotor compozit cu 5 pale fata de cel vechi cu 4 pale (principal si anticuplu) si degivrare in pale, care ar creste si randamentul si silentiozitatea. Instalarea unui anticuplu fenestron ar aduce mari avantaje, insa nu cred ca pretul acestei modificari se justifica pe o structura reutilizata;
  • inlocuirea celorlalte elemente cu uzura accentuata: transmisie, motoare si ranforsarea structurii de rezistenta pe modelul HCMk2+
  • cresterea protectiei balisitice (kit de protectie contra arme de pana la 12,7mm deja existent, dezvoltat local) – absolut necesara ;
  • alte elemente legate de trenul de aterizare, stabilitate, contramasuri, radar imbunatatit, in locul celui meteo existent;
  •  folosirea de materiale compozite la structura cabinei si fuselajului, in cazul « re-uzinarii » elicopterului, dupa cum au re-construit sud-africanii Oryxurile lor cu fibra de carbon. Un posibil partener pentru materialele compozite aeronautice este Premium Aerotec care produce la Ghimbav sectiuni de fuselaj pentru Airbus, iar grupul pe ansamblu livreaza fuselaje complete inclusiv pentru Eurofighter.
  •  sonda de alimentare in zbor

Ar trebui inclusa si o faza de re-modernizare a sistemelor Socat, cu componente electronice moderne (15 de ani diferenta) si extinderea

  • capacitatilor de lupta si in mod aer-aer precum si utilizarea radarului la nevoie (a se vedea AH-64D Apache Longbow sau Eurocopter Tigre).

panoul_de_bord AS332C1e_vs_PumaSocat

KUH-20hConsola AS332C1E vs Puma Socat si Surion (de sus in jos)

 

O parte din aceste echipari exista deja in oferta IAR S.A. pentru programe de upgrade la export – Multirole Puma for UAE SOC 

Pentru acest gen de modernizari, la jumatate din pretul unui produs nou, piata este imensa, cu un potential de cateva sute de comenzi in urmatorii 5-7 ani. S-ar deschide astfel calea unor modernizari ale liniei de productie si unei cresteri de atractivitate a companiei vis-a-vis de Eurocopter Romania si alte companii.

 

2.  Producerea unui elicopter succesor al IAR 330 Puma. Aici variantele pot fi multiple, depinzand de parteneriat. Cea mai simpla ar fi participarea la productia de EC-725 Caracal si mai nou a variantei low-cost AS332C1E (actualmente produsa la Marignane, Franta, dar care ar putea fi mutata in Romania, daca tot vor un low-cost), deoarece exista déjà asocierea cu Eurocopter Romania, extinderea acestei capacitati in Romania putand fi legata de perspectivele regionale (dar si in urma interesului statului roman  si al MAPN/SRI/MAI pentru acest model) dar si de unele nise create in zona fostilor clienti de IAR/SA-330 Puma care nu mai doresc sa le modernizeze pe cele vechi ci sa cumpere noul produs. Astfel ar putea fi completata oferta de modernizare si cu optiunea de achizitie a unui produs nou.

AIR_KUH_Surion_3-view_KAI_lgTot Surion

 

3. Producerea unui elicopter civil utilitar monomotor sau bimotor de mici dimensiuni, un continuator al traditiei Alouette/Gazelle, ce poate fi adaptat si intr-o versiune de recunoastere si atac usor, similar cu Gazelle. Aici intra EC-135/635 si EC-130 Super-Ecureuil, discutate si la inceputul articolului. Atat statul roman cat si alte tari din regiune ar putea constitui o piata de desfacere pentru aceste elicoptere, alaturi de operatorii de IAR-316B Alouette III.

ec130-parana1-2xEC-130 Parana (sus )/SA-342 Gazelle modificabil in Blue Thunder (jos)?

2582L_blueThunder

 

4. Proiectarea si productia unui succesor al IAR330 Socat – varianta militara/“de asalt”, bazat pe experienta Socat, insa pornind de la noua platforma si sisteme noi de arme, cu posturile de lupta si pilotaj modificate si protejate conform noilor cerinte. Platforma poate fi EC-725 Caracal sau NH-90, asa cum au procedat Coreea de Sud cu Surion, proiectat in doua variante principale, iar partenerii pot fi atat Eurocopter cat si sud-coreenii de la KAI.

 Denel_Rooivalk_400x300Rooivalk

5. Un proiect de elicopter de atac, cu capacitati antitanc, de lupta aeriana si de recunoastere si cu profil radar redus, elicopter care sa preia foloseasca o platforma comuna cu aeronavele de la punctele anterioare (fie EC-725 Caracal, fie EC-635 sau EC-130). Exemplu: programul elicopterului de atac Rooivalk, din Africa de Sud, construit pe platforma Super-Puma-Oryx (” Denel Rooivalk – o maturitate tarzie ” ). Sud-coreenii lucreaza si ei la platforma compacta KUH, pomenita mai sus si derivata din Surion, platform care se aseamana cu Tigre.Acest elicopter ar putea reprezenta o alternativa low-cost a actualului Tigre. O solutie alternativa ar fi reluarea unui program gen AH-1Z Dracula sau Agusta A-129 Mangusta, privatizand partea ramasa din IAR. Brasov.

666_max AH-1Z „Dracula” ? – marea noastra ratare in domeniul elicopterelor de atac

6. Elicopterul usor de la punctul 3 poate fi folosit si ca si platforma de dezvoltare a dronelor, EC-135 avand déjà in teste o varianta fara pilot.

 7. Sectorul avioanelor ultra-usoare si de acrobatie/antrenament poate constitui o nisa la care SC. IAR. Brasov S.A. poate colabora si cu Avioane Craiova sau Aerostar Bacau.

8. Largirea nisei pe piata avioanelor si elicopterelor de agrement sau utilitare, pe baza experientelor de mai sus dar si a celei anterioare, prin intermediul unui proiect de aeronava cu costuri scazute. Sa nu uitam de avionul usor IAR 46S si de linia celorlalte produse – planoarele: IS 28M2/GR – motoplanor ; planoare: IS 29D2 – monoloc, IS 28B2 – biloc, IAR 35 – de acrobatie.

ec635-493EC-635 in rol anti-tanc

Toate programele de mai sus refolosesc competenta principala a S.C. IAR Brasov S.A., aceea de constructor de aeronave, de produse finite si nu doar de subansamble sau sisteme. Bineinteles ca orice contract de mentenanta sau de furnizare de subansamble si sisteme este binevenit pentru uzina, insa nu poate constitui principalul obiect de activitate ci doar o solutie de avarie sau colaterala. La fel, participatia la Eurocopter Romania si punerea la dispozitia acestora a unor facilitati, contra cost, este o alta sursa financiara ce nu trebuie neglijata. Avand in vedere facilitatile de care dispune inca IAR Brasov, acesta ar putea relativ usor gazdui un centru de cercetare si teste, similar cu ce a facut Renault la uzina Dacia. Inclusiv o linie de productie de motoare ar putea fi gazduita in Romania, daca Turbomecanica ar fi privatizata.

Eurocopter_EC_635_mock-up_ILA_2012EC-135/635

Ramane de vazut cand cum si mai ales daca o parte dintre aceste posibilitati se vor traduce intr-un program pilot al guvernantilor de relansare a industriei aeronautice dar si militare romanesti. Sanse sunt, chiar daca reduse, insa poate ultimele evenimente din apropierea granitelor noastre precum si lobby-ul unor firme de referinta din domeniu vor duce la grabirea deciziei, sper eu inspirata, asupra unor solutii decente, nu miraculoase.

 bluethunder2

 

Marius Zgureanu

 

Citeste si:

http://www.rumaniamilitary.ro/iar-s-a-brasov-o-situatie-fara-iesire

http://www.rumaniamilitary.ro/puma-naval-sm-sau-super-puma

http://www.rumaniamilitary.ro/ec-725-o-optiune-onorabila-pentru-innoirea-parcului-de-elicoptere-dar-si-pentru-sc-iar-s-a

http://www.rumaniamilitary.ro/denel-rooivalk-o-maturitate-tarzie

http://www.rumaniamilitary.ro/eurocopter-ec135-un-elicopter-versatil

 

50 de comentarii:

  1. http://www.ainonline.com/aviation-news/2014-02-13/bell-delivers-final-ah-1z-viper-attack-helicopter

    „This week Bell redelivered the 37th and last AH-1W “Whiskey” Cobra light attack helicopter to be remanufactured to the new AH-1Z Viper, or “Zulu” configuration. From now on, all AH-1Z production will be completely new-build aircraft.

    The U.S. Marine Corps has a program of record covering 189 AH-1Zs, and already has two squadrons converted from the AH-1W. A third is due to complete its conversion by the end of this year.”

  2. Da’ mai visam macar la un AH-1 Zulu 🙂

    Nu stiu cat de ieftin ar fi de operat, comparativ cu Apache, Tigre sau MI-28, ca la Rooivalk e cam greu de calculat asa ceva…

    • pretul unui AH-1Z US$31 million (new built) e sensibil inferior unui Apache (e adevarat, ultimul are radar si alta protectie), fata de 13 mil.$ cat era estimata versiunea AH-1f/T monomotor destinata Romaniei in anii ’90…

      http://incolor.inetnebr.com/iceman/AH1Z_PG_04_web.pdf
      AH-1Z are 80%+ din piese comune cu UH-1Y Venom…

      http://www.nationaldefensemagazine.org/archive/2005/September/Pages/Navy_Marine5609.aspx
      „AH-1Z more than doubles the combat radius of the AH-1W and carries a typical load of Hellfire missiles, 70 mm rockets, and 20 mm cannon ammunition. Likewise, the UH-1Y in scout, command-and-control, and utility missions doubles the range and payload of its predecessor. It has a side-by-side cockpit and crashworthy seats for 10 troops.”

    • Draga Marius:
      Sunt multiple greseli in evaluarile tale incepand de la performantele elicopterului si pana la preturi si insasi abordarea este gresita.
      Ce sa spun, inteleg entuziasmul, dar citind cate ceva din compilarea ta, gandul ma duce in urma cu 25 ani la prima prezentare a firmei Elbit in fata intregii conduceri MApN, SMAFA si Industrie la Haiducul si la „negocierile” ulterioare cand romanilor li s-a spus de mai multe ori ca sunt ca niste copii in fata rafturilor de jucarii din care nu-si pot permite decat ce e pe rafturile de jos, Sper ca intre timp calitatea celor care neociaza de partea romana sa se fi schimbat desi am mari indoieli.

      • Dan,
        Nu stiu la performantele carui elicopter faci referinta, ca am vorbit de mai multe modele in articol.
        Daca te uiti la data articolului, in 27 februarie 2014 (ceea ce inseamna ca l-am scris cu celu ptin cateva zile sau o saptamana inainte) nu stiu daca presa stia de planurile Airbus H. de a produce in Romania (eu nu stiam cel putin), insa mi s-a parut logic sa scriu ca:
        „Cea mai simpla ar fi participarea la productia de EC-725 Caracal si mai nou a variantei low-cost AS332C1E (actualmente produsa la Marignane, Franta, dar care ar putea fi mutata in Romania, daca tot vor un low-cost), deoarece exista déjà asocierea cu Eurocopter Romania”
        Preturile date sunt cele de plecare pe poarta fabricii, din ce am gasit si eu in diverse surse/articole.
        Cat despre alternative, nu sunt neaparat toate viabile, si sunt convins ca au mai fost explorate de altii mai competenti si mai cu informatii din interior.
        Spre exemplu – SA-330 Puma modernizat la nivel HC2 sau, pe standardul nostru, un SOCAT 2 (care sa includa motorizarea UAE SOC/ Turbomeca Makila), nu cred ca ar fi ceva SF, UAE SOC putand fi executata de IAR si nu de Airbus. Ca MApN nu are banii sau nu o considera necesara, e o alta poveste. Pretul e cel aparut in presa.

        Si da, articolul era unul destinat sa readuca putin entuziasm intr-o Romanie gri si blazata: ca nu se mai poate face nimic, ca n-avem cu cine si cu ce, ca nu ne lasa altii, ca nu ne permitem d.p.d.v. economic, ca n-avem nevoie de cercetare sau industrie daca putem importa de pe raft, etc.

        • Mie EC-135/H135 imi pare cel mai versatil si mai recomandat pentru nevoile noastre, iar faptul ca-l avem deja la SMURD si la MAI este inca un avantaj. IAR-316B ar trebui sa-l inlocuim cu ceva, si fie ca e vorba de EC-135, EC-120 sau de MD-530/AH-6i, cred ca ar trebui sa avem in vedere un numar mai mare de exemplare decat 10-15 bucati.
          In fine, va fi decizia Airbus, in functie de cat de reusit va fi pariul cu Super-Puma, daca vor dori sa produca o coropisnita mai mica aici… Ma gandesc la cum a evoluat Renault cu Dacia, chiar daca datele nu sunt aceleasi.
          Iar daca ne vom dori si vom avea vreodata bani de un elicopter de atac, de ce sa nu customizam un elicopter compact sau sa reutilizam reperele Super-Puma, pe un drum deja batatorit?
          Da, exemplul sud-coreean este la ani lumina de noi, dar cine stie unde ne duce si pe noi viitorul?

      • Dar astept oricand o parere mai avizata decat a mea 🙂

  3. „Perspectivele S.C. IAR Brasov ar putea fi deosebit de interesante alaturi de Eurocopter”

    Da, deosebit de interesante, sa o cumpere toata si s-o inchida 🙂

    Restul sunt SFuri, din categoria TR2000, Saur2 sau TBT.

    Tot ce or sa faca e sa mentina functionale o parte din PUME.
    Fara motoare noi, fara rotoare noi, electronica samd

    De fabricat altele noi, numa cate o bucata Puma Naval odata la 5 ani. Sau patru is deja prea multe.

    Succesorul lui Puma la romani: vreo 12 Blackhawkuri la mana a treispea din import 🙂

    In rest doar or sa le carpeasca pe astea pe care le au, daca nu le tin pur si simplu blocate la sol si canibalizate.

    Parca aia de la Turda nici nu mai zburau, iar super forta de soc NATO cu 15 SOCATuri zboara cate 50 de ore pe an.

    • Ai ghicit GSG9, urmeaza TR2000 🙂
      Eu am zis ce pot sa faca, dar daca nu vor, atunci ramane ca cineva sa-i oblige… Eurocopter spre exemplu, cu un pic de lobby pe la Bruxelles 🙂

      • Acu’, ca o fac direct la Eurocopter, in care si IAR are 49%, n-o fi nici ala chiar sfarsitul lumii…

      • Bre Mariuse, matale le tat zici da’ astia nu vor sa te asculte 🙂

        Daca matale poti sa faci lobby la Bruxxxelex, atunci poate Eurocopter o mai construi ceva pe aici, altfel sunt sansele mai mari sa o inchida si sa faca Eurocopteru’ beliscoptere acolo la ei pe taramurile celea…

        • Pai io te votam pe tine sa faci lobby la Bruxelles, ca ai zis ca dl. Golban nu e bun… da’ nu vrei nici asa 🙂

          • Pai ce sa vreau bre, sa candidez ca sa ma votezi matale 🙂 si poate iti convingi si sotia sa ma voteze 🙂 ?

            Plus ca eu nu-s invatat sa lucru cu functionariasii bruXXXelezi, le egzplic odata, le egzplic si a doua oara si dupa aia devin violent 🙂 ma-ntelegi Monser?

            N-am zis ca nu e bun, am explicat cu argumente ca mananca rahat si bate campii, da’ de bun o fi bun 🙂 chiar spre foarte bun 🙂

            Vocabular are, rahat mananca, are simtul momentului si spune ce vrea boimea sa auza – chiar foarte bun 🙂

    • Ehe, esti ramas in urma gsg9! Au zburat cateva Pume, le-am vazut eu. Vezi, cine zice ca nu exista activitate, pe anul asta au deja 1 ora de zbor, si au trecut numai 2 luni 😉

    • „Restul sunt SFuri, din categoria TR2000, Saur2 sau TBT” :))))))))))))
      cred ca peste 20-30 de ani va mai exista doar o fabricuta de pistoale cu apa in Romania

  4. Va dati seama ce drona navala ar iesi dintr-un EC635?
    Compact, usor, musculos, plafon mare de zbor 6000m, 1500 kg sarcina utila, viteza, raza.
    Renunti la toata geamaria aia si o inlocuiesti cu o structura usoara din carbon.
    Bagi pe el (in locul pilotului) un radar multimod EL/M 2032 (are pana la 100kg iar helicopterul, bimotor, are suficienta putere sa-i furnizeze cei 2-3kVA necesari, daca nu, un generator de puterea aia nu sare de 70kg cu tot cu carburant pentru 4 ore).
    De aici ii poti da diverse utilizari:
    1. Cercetare AA. Ma refer aici la un domeniu foarte precis, cel al protectiei impotriva rachetelor antinava care zboara la altitudine foarte mica. Pentru nave, un ELM2248 sau 2258 le asigura o detectie la distanta mare pentru avioane si nave adverse dar capacitatea de detectie in cazul rachetelor sea skimming se reduce la 25km ceea ce, in cazul unor rachete supersonice – majoritatea celor rusesti, le lasa un timp de reactie de doar 30 de scunde pana la impact. Game over in cazul unor rachete care-ti vin in salva.
    In mod de lucru aer-mare, EL/M2032 are o raza de detectie de peste 300 km si-ti poate permite, in cooperare cu sistemele antiracheta ale navei-mama, sa-ti folosesti la intregul potential rachetele antiaeriene cu raza lunga si medie. Urci drona la 5500-6000 m si-o lasi sa patruleze. Pentru propria protectie poti sa-i pui 2-4 Derby sau Python5 sau combinatii.
    2. Cercetare-lovire antinava, cu 2 NSM sau 2 Extra (testau acum cateva luni o varianta cu lansare din aer) sau 4 Delilah (are capabilitati verificate antinava, cu posibilitati de lansare pe trasee multiple). Ii ramane loc si pentru 2 rachete AA, pentru propria protectie;
    3. Cercetare-lovire antisubmarin, cu un sonar aeropurtat sau balize sonar de unica folosinta, 2-3 torpile de 324mm sau grenade de adancime sau combinatii, la fel, 2 rachete AA.
    4. Cautare-salvare, evacuare medicala, transfer materiale si oameni.

    Cred ca incape pe orice nava de la 600 de tone in sus, cu mici modificari.

    Cu tot cu armamente nu se apropie nici pe departe de pretul de 18 milioane $ al dronei americane MQ-8 Fire Scout, dar depasind-o la viteza, capacitate de incarcare si raza de actiune.

    • Nu e EC-635 („geamanul” civil EC-145), dar e „remote controlled” – tehnologia exista…desi cred acea comparatie cu FireScout ar trebui facuta cu un Ecureuil/Fennec, mai degraba…

    • Si Crotalu’ , unde-i lansatoru’ de Crotale Eroule 🙂

      Urca drona, coboara drona…si de ce vrei sa-l faci pe EC635 drona Eroule, numa ca-i la moda, economisesti la greutatea pilotului?

      Nu-i mai ieftin sa angajam d’aia mai pirpirii?
      Si oricum acuma sunt la moda pilotii cu ovare in Romanian-Air-Farce 🙂
      S-au gandit astia strategic, barbatii sunt mai inalti si poate fac si burta, piloatele asa mai firave, mai subtirele, poate doar oja si rujul de oua mai atarna in plus 🙂

      Nu-i mai bine sa-l folosim cu echipaj plus cateva din cele mentionate de matale?

      Care si alea: EL/M2032, NSM, Delilah, Derby sau Python5 tot la categoria TR2000 intra 😉

  5. o intrebare daca tot se vorbeste de elicoptere (aviatie)

    vechiturile de f16 pe care tomberonezii le-au cumparat, pot fi realimentate in zbor cu un avion cisterna ?

    • Paaai…mai tineti minte prin 2011 cand unui Airbus A330 MRTT al RAAF (in timp ce alimenta un F-16 portughez)…i-a cazut boom-ul? 🙂

    • mai interesanta ar fi intrebarea daca merg puse rezervoare de combustibil comforme pe F-16-le noastre…poate asata intra in asa-zisul tape 5.2R…sa vedem, desi nu cred

      • LOL ….. vioniribu-ule

        Ma voi aiti inceput sa va tineti de glume p’acilea, nici ieri intreba cineva daca F-35 va fi la fel de ieftin ca A-10. Acu vii si tu cu rezervoare conforme pe F-16A Block 15. Acu stiu ca la uram cu totii ca-s mai vechi ca MiG-urile-29 pe care le avuseram dar chiar asa sa vrei sa se rupa la decolare carand rezevoare conforme pentru care structura nu a fost intarita decat pe la Block 50 adica vo 13 ani dupa ce babataile noastre au iestit din fabrica?

        • 🙂 punem banda adeziva si o sa tina 🙂

          • @vioniribu
            Duct tape is like the Force. It has a light side, a dark side, and it
            holds the universe together.

            O alta varianta ar fi sa le puna rezervoare conforme si sa tina avioanele la sol.
            Ca oricum la sol or sa petreaca infinit mai mult timp decat in aer…

  6. o interbare va rog care elicopter e mai tare apache sau tiger

  7. cand ma uitam la pagina de wiki a AS 532 am vazut ca bulgarii au 12…isi permit castavetarii elicoptere si nu ne permitem noi? cat au dat pe astea 12?

    • Bulgaria takes delivery of last Cougar in troubled Eurocopter deal – 2010:
      http://helihub.com/2010/11/22/bulgaria-takes-delivery-of-last-cougar-in-troubled-eurocopter-deal/

      Bulgaria has already received 11 Cougar and 3 Panther helicopters, and has paid 60% of the entire deal – about EUR 240 M – which is the guarantee deposit. But they still owe BGN 175 M and Eurocopter is holding back 1 Cougar and 3 Panthers as a result
      http://helihub.com/2010/08/05/bulgaria-budgets-for-funds-to-rescue-troubled-eurocopter-deal/
      avand in vedere ca Dauphin/Panther e mai ieftin, probabil ca AS-532 o fi fost pe la 20 mil. euro/bucata, la preturile din 2006-2008

      • pe francezi, doar modernizarea Cougar costa 11 mil.euro/ bucata, la nivelul anului 2012. Deci un aparat nou e putin peste cele 25 mil. date pe un Super-Puma Low-Cost, probabil pe la vreo 30 mil. euro, daca se mai fabrica. Oficial a fost inlocuit de EC-725.

        In 2012 France began a €288.8m project (€11.1m/unit) to upgrade 23 Army Cougars and 3 for the Air Force to address obsolescence issues and to deliver similar avionics to their EC225 and EC725 helicopters
        http://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_AS532_Cougar

        • dar presupun ca daca le-am face sub licenta, la brasov, ar fi ceva mai ieftine…si cheltuielile cu antrenamentul ar fi minime…mentenanta putem sa o facem deja…solutia perfecta

    • am luat la studiat ce au bulgarii fata de noi si zic ca suntem peste ei.la avioane de transport suntem pe plus cu circa 4-500%.la avioane de vanatoare ei au 14 mig 21 nemodernizate. acestora noi le ”opunem” 5 Lancere.ei mai au 15 mig 29.aici ii ”combatem” cu restul de Lancere,zic restul de macar 20-24 aparate.de SU-uri au scapat ,asadar figureaza degeaba in lista lor.la elicoptere la prima vedere par din nou aproape de noi insa daca e sa intelegi mai profund starea lor ai zice ca si aici suntem peste cu circa 150-250%. ei au 12 AS532,noi 23 Socat.ei au 3 Panthe,noi 4 naval.ei mai au resturi de MI-17 6 bucati si 23 MI-24 in stare jalnica.sa zicem ca le ”contracaram” cu restul de Pume. daca mai adaugam si ce ar trebui sa intre mapn-ului din contractul 2008 situatia se imbunatateste si mai mult. la avioane scoala din nou suntem peste.as spune ca per ansamblu bulgarii stau mai bine decat ungurii,slovacii,sarbii. cehii sunt peste toti si noi peste toti cei amintiti.ia-ti ”studiat” baieti? zic bine?

      • comparatia nu-si are rostul. Bulgaria este sub jumatate din Romania ca si populatie dar la o suprafata cam cat jumatate.
        110,994 km2 vs 238.391 km² si 7,364,570 pers. vs 20.121.641

        Deci ar trebui sa avem dublu fata de ei…

  8. Marius Zgureanu

    Facem o cheta pt. un EC-135, SH, cum le place la ai nostri?
    http://ro.stiri.yahoo.com/elicopterul-realitatea-tv–la-v%C3%A2nzare–c%C3%A2t-cost%C4%83-acesta-081907382.html

    Elicopterul Realitatea TV, televiziune aflată în insolvență din 2011, este scos, din nou, la vânzare de administratorul judiciar, prețul cerut fiind de 2,07 milioane de euro, fără TVA.

    Elicopterul, model Eurocopter EC 135 P2, a fost fabricat în 2006 și este dotat cu echipament video.

    Potrivit anunțului de vânzare, publicat de Casa de Insolvență Transilvania, elicopterul are un număr de 720 de ore de zbor și 650 de decolări.

    Aeronava construită de Eurocopter Deutschland a fost realizată înițial pentru transportul de pasageri, având un număr de 6+1 locuri.

    Ulterior, elicopterul Realitatea TV a fost amenajat și dotat cu echipament video pentru transmiterea de imagini, în acest scop fiind înlocuite trei dintre scaune cu echipamente video.

    Elicopterul poate zbura la o altitudine de maximum 6.000 de metri și are o autonomie de aproximativ 20 de ore.

  9. Drona elicopter este superioara jucariilor… chiar celor pilotate de oameni… I.A. …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *