Si sunt relativ ciudati, acolo in cantoanele lor, dar nu intr-un sens rau ci pur si simplu sunt ciudati. De la fortele aertiene care nu executau misiuni de politie aeriana dupa ora 17 pe motiv ca atunci se termina programul, la prima incercare de a cumpara noi avioane multirol, cand mai intai au lansat competitia, au declarat castigatorul si abia mai apoi au facut referendumul sa vada ce cred cetatenii.
Iar cetatenii au respins programul.
Dar si competitia in sine a fost ciudata, acceptandu-se ca un aparat care nu exista decat pe hartie – Gripen E/F – sa fie luat in considerare ba a si castigat. Dar Gripen E/F n-a castigat din postura de cel mai bun avion de lupta dintre cele luate in considerare ci din punct de vedere economic: costuri de achizitie, de operare plus un program de offset masiv.
Atunci cel mai bun ar fi iesit Rafale.
A trecut timpul, elvetienii au pus de un nou referendum pentru avioane, de aceasta data poporul a zis “Da” si s-au apucat de alta competitie. De aceasta data n-au acceptat decat avioane reale, care sa poata fi testate in mod direct, iar Gripen E/F (castigatorul de data trecuta) n-a fost acceptat pe motiv ca nu este inca gata. Ciudat, nu?!
Si acum roata istoriei sau ironia sortii, cum vreti s-o luati, pare sa loveasca din nou.
Conform postului de radio elvetian SRF „Rundschau„, care citeaza surse anonime bine informate, foarte apropiate de ministerul apararii elvetian, sustin ca cel mai bun aparat – din cam toate punctele de vedere tehnice si financiare – ar fi F 35A al Lockheed Martin, dar cel mai probabil sa fie cumparat este Rafale si asta din cauze politice, elvetienii nefiind prea incantati de o legatura prea apropiata cu Statele Unite. Desi in acest moment fortele lor aeriene au in dotare numai avioane de lupta americane: F/A-18 Hornet si Northrop F-5…
Aflam astfel ca F 35A ar avea cel mai mic cost de achizitie (avionul in sine), cel mai mic cost de operare, cele mai bune sisteme electonice (senzori) si ar fi cel mai de viitor aparat, mai ales in raport cu F/A-18 Super Hornet si Eurofighter. Si aflam asta dintr-un raport oficial al ministerului danez al apararii.
Se pare ca elvetienii au citit cu foarte mare atentie si datele raportul pus la dispozitie de ministerul apararii din Danemarca care a semnat in 2016 pentru 28 de aparate Lightning II, iar dupa ce au semnat au facut si un raport de 100 de pagini, totul public sa vada cine-o vrea ce si cum.
Danezii considera F 35A cea mai buna optiune cand vine vorba de supravietuirea aparatului in campul de lupta, capacitatea sa de a lovi tintele pe care i se nazare pilotului sa le loveasca. In raport se mai face referire si la calitatile de invizibilitate radar superioare plus costurile de achizitie si operare mai mici decat ale concurentei.
Tot in raportul danezilor aflam ca operarea F 35A ar fi mai ieftina decat costurile aferente Eurofighter (aici nu cred ca este cineva surprins) si ale F/A-18 Super Hornet E/F. Rafale insa nu a participat la selectia daneza.
Luand totul in considerare, Danemarca a ajuns la concluzia ca va avea nevoie de o flota de F 35A mai mica (28 de aparate) pentru a obtine rezultate similare unei flote mai numeroase de Eurofighter (34 de bucati) sau F/A-18 Super Hornet (38 de avioane).
Tot in raportul ministerului apararii danez aflam ca din punctul lor de vedere F 35A ar fi aparatul cu cel mai mare potential de dezvoltare si modernizare.
Cu toate acestea trebuie sa stim ca Danemarca n-a avut un proces de selectie similar cu Elvetia sau Finlanda, tara nordica alaturandu-se programului JSF inca din 2002, dar cu toate acestea a organizat o procedura de selectie in 2013, unde au fost ofertate: Eurofighter, Super Hornet si Gripen E/F plus F 35A, castigatorul fiind, evident, aparatul celor de la Lockheed Martin. Cu toate acestea Boeing a mers in instanta pe motiv ca lucrurile n-au fost chiar corect “cantarite”. Boeing a pierdut iar danezii au semnat contractul cu LM.
Asadar, raportul trebuie privit cu destula ingaduinta, danezii si-au justificat practic decizia pe care au luat-o, doar nu era sa faca public un raport in care sa-si dea singuri cu stangul in dreptul.
Revenind la Rafale si Elvetia, multe surse din presa helveta dau multirolul francez ca fiind castigator, iar daca sursele folosite de postul de radio citat spun adevarul nu putem sa nu remarcam ironia situatiei: Rafale a fost desemnat cel mai bun aparat in prima competitie dar castigator a fost desemnat Gripen E/F din motiv economice, astazi Rafale ar putea fi desemnat castigator, F 35A cel mai bun avion si totul din motive politice.
Vedem ce va fi si vom discuta mai mult atunci. Pe 30 iunie am putea sa aflam, in mod oficial, castigatorul in Elvetia.
GeorgeGMT
Articole pe tema similara:
Evaluari de zburatoare europene…
Dassault Rafale si pentru Qatar
Rafale si FREMM pentru Egipt – contract parafat
Francezii promit belgienilor offset 100% si parteneriat pentru Rafale
??? cum? Dupa ora 17:00 nu mai păzim spațiul aerian ca s-a terminat programul? Asa e când nu te-a mai atacat nimeni de 750 de ani.
A mai fost o fază într-o aplicație internațională : vineri la ora 17 soldații germani și-au luat talpașița, li se termina programul și oricum, urma weekend ul..
Câștigătorul este cunoscut: Rafale.
https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/lockheed-martin-f-35-leads-swiss-fighter-jet-evaluation-tv-2021-06-21/
La precedenta evaluare, Sarkozy s-a apucat sa critice in termeni duri sistemul bancar elvețian și Rafale a pierdut competiția.
A trebuit un referendum sa-i scoată pe elvețieni din încurcătura
Raportul danez a ajuns și la MAPN ?
Daca a ajuns la Mapn e clar.F 16 C/D scrie pe noi…Macar daca ar fi viper.Poate daca Klaus devine primministru dupa 2024 sa avem si noi F35
Klaus e deja prim ministru. Sau, dacă vrei mai exact, e stăpînul prim ministrului
Doua jumatati de adevar fac, sau nu, un adevar intreg. Actualmente Klaus este papusar la prim ministru si in viitor o sa si fie unul. Parol! 🙂
Cu siguranta motivele alegerii vor fi 100% politice si tot cu siguranta va fi Rafalle.
Eu imi doresc pt Ro o escadrila de F35 si inca patru de Gripen sau KF21…..consider achizitia de A/B o eroare, daca erau C/D era altceva.
Si tu @Serghey vrei in total 5 escadrile presupun a cate16 avioane supersonice de lupta multirol pt FARo? Sincer si eu ca sa se acopere tot teritoriul Romaniei.
Pe langa cele 3 de acum Borcea-Fetesti IL, Bacau BC si Luna-Campia Turzii CJ ar mai trebui o escadrila pe Giarmata TM si una pe Craiova DJ.
Cu un total de 80 avslmr FARo ar avea cam atatea avslmr cam cate sunt pe un portavion al US Navy de clasa Nimitz.
Cat priveshte dotarea trebuie sa ne multumim cu ce avem :16+1 F-16 AB Block 15 MLU 6.5 Falcon, si ce vom avea poate 2 escadile 16×2 de F-16 CD macar Block 40/42 normal sh si inca 2 escadrile 16×2 sper si mi-ar place de F-15 E Strike Eagle sh pt superioritate aeriana si atac. Dc F-15 E Strike Eagle pt ca poate avea f multe in comun cu F-16 AB/CD Falcon inclusiv motoarele, deci mentenanta si logistica mai ieftine.
Faza este amice @Serghey ca lu’ MAPN nu prea ii plac avslmr bimotoare si cu asta sunt de acord multi de aci de pe site pt ca ar fi scumpe…mai ales cu costurile, nu atat pt achizitie, cat pt modernizare, operare si mentenata, care s-ar putea daca se vrea sa se faca in Romania.
In timp, poate prin 2030, escarila de F-16 ABM Falcon ar putea fi inlocuita cu o escadrila de F-35 A Lightning 2.
Problema este ArmRo ar avea nevoie si de avslmr bi-motoare avand in vedere pozitia geografica si strategica a Romaniei atat pt ea cat si pt NATO.
Ideea cu avionu sud-corean e cam cruda acum avand in vedere ca nici ROKAF nu-l opereaza pt ca inca nu e produs iar daca s-a inceput cu F-16 Falcon in FARo pt JAS-39 Gripen nu mai e loc.
@nl81
În această situație, pur și simplu… am aceeași opinie. Am tot spus-o, avem nevoie inclusiv de F-15 (două escadrile pe care însă eu, datorită evoluției situaiei, le consider ca fiind prioritare pentru achiziție) iar următoarele F-16 minim două escadrile C/D (minim Block 40/42).
Cu F-35,… vedem puțin mai încolo (dacă peste 8-9 ani se dovedește că ne-ar fi mai bună zburătoarea coreană, de ce să spunem nu? Vedem atunci care va fi cea mai bună soluție pentru noi)
Uitate ce pret are f15 EX pt Us Air Force
Nu ne putem permite să folosim F-16 (ABM) pentru roluri dedicate lui F-15. F-35 este altceva (are alte misiuni / eu unul îl văd mai degrabă adecvat pentru penetrări și distrugerea punctuală a apărării AA inamice, dar și pentru lovituri “chirurgicale”)…
Sunt convins de faptul că avem nevoie de două escadrile pentru interceptare și supremație aeriană.
Poate că unii consideră că interceptarea și supremația aeriană poate fi asigurată și cu ce avem acum sau chiar cu IAR-99, doar că trebuie să fim realiști în ceea ce privește dotarea celor care se declară singuri ca fiind dușmanii noștrii pentru că nu au “zmeie făcute din hărtie de orez”
@Nicu_4 uita-te la pretz sa vezi cat costa viata a unui soldat roman mort din cauza proastei dotari a ArmRo….!!!! Eu am vrb de F-15 E Strike Eagle sh…..ma gandii si la pretz…!!!
Mai lasati mentalitatea asta de ariceala contabilistioco-corporationista mai ales cand este vrb de dotarea ArmRo cu armament modern si performant.
Viata soldatilor romani nu are pretz pt ca e scumpa la infinit. Si trb cat se poate de mult protejata de tehnica de lupta cat mai moderna si performanta!!!
Referendumul care a aprobat principiul cumpàràrii noilor avioane a fost câstigat numai cu 50,1%, si a fost aprobatà finantarea programului de achizitie. Tipul si numàrul avioanelor nu a fost specificat.
Coalitia care a fost la originea respingerii lui Gripen la prima selectie (Le groupe pour une Suisse sans armée (GSsA), les Verts și Parti socialiste) a anuntat cà dacà va fi ales un avion american, ea va lansa initiativa unui nou referendum.
Cu istoria rumorilor care s-au schimbat dupà vizita lui Biden, nu stiu ce sà cred.
Faimoasele surse anonime ràmân anonime si simultaneitatea anunturilor de la NZZ si SRR: 21 iunie 16H50, Reuter: 21 iunie 17H48 mà pune pe dubii.
În „dezvàluiri” se face mare caz de simulatorul LM care e cel mai grozav si care aduce asa multe economii cà înclinà balanta spre F-35. Asta mà face sà cred cà e o gogoasà, mai mult decât F-35 cel mai ieftin (posibil, LM poate sà facà ce vrea la pretul de cumpàrare) si decât F-35 cel mai ieftin în exploatare (asta nu mai cred).
Un fost pilot de Rafale a càrui canal YT îl urmàresc povesteste concis si factual (în francezà dar puteti activa subtitluri în englezà ba chiar si în românà) :https://www.youtube.com/watch?v=uVBa3PRqgXo
Nici mie nu-mi vine a crede ca F 35A are cel mai mic cost cu operarea. Foarte interesant va fi cand vom avea acces la informatiile legate de competitia in sine.
chiar daca nu e rafale selectat nu ar trebui sa iti sara lumea in cap. lucrurile astea se intampla mai ales in politica se dau dupa cum bate vantul
Elveția este o democrație ciudată. Să o vizitez, da, să trăiesc acolo, nu. Spun asta fiindcă urmăresc TV5, care preia programe din Elveția, și sunt subtitrate. Mie personal chiar nu mi-ar surâde viața acolo.
Dacă iese Rafale, înseamnă că Mircea S. ne-a livrat știrea de vreo săptămână. Dacă nu, oricum nu ne afectează.
Aseară au sosit ultimii soldați din A-stan. Primiți cu politruci și sobor de pochi (oare când nu ii mai văd?). Mă Ciucă a trecut în revistă trupa. Umflatul are gută, șchioapătă de planetara stângă. Fmm
Ai grije boss cum vb de un jeneral al armatei romane!… nu de altceva da acusica scoate T55 si Volhov si vezi tu , niciun F35 sau vreun Patriot nu se bate cu armele alea milenaro-legendare.!!
Nu stiu daca se practica la americani si momentan nu pot cauta, dar nu au ocazii cand ofiterii si soldatii socializeaza relaxat, fac meciuri de box sau se antreneaza impreuna? Prin filme mai vechi vazusem asta si mi se parea plauzibil. Unde bat e ca la exercitiile de vezi ofiteri americani in varsta si in forma alaturi de un grasunel mai tanar de la noi, ar iesi ceva frumos sa ii ia americanul la alergat pe toti in numele ridicarii moralului.
1.A se vedea in primul rand faptul ca fac referendum pt dat banii pt achizitia de avioane.Ceva ce poate face si tanti din sat de la noi si tinerimea corporatista ce se da cu trotineta.
2.A se vedea cine se opune.Idiotii obisnuiti.Partea buna e ca se stie cine sunt si cati sunt,deci se poate face ceva concret pt a imfluenta in bine.
3. Degeaba ai cea mai grozava arma daca nu ai un stat si o tara pt care sa merite sa omori si sa mori si degeaba o arzi la simpozioane cu combaterea influentei ostile.Vezi 1 si 2.Treaba incepe de la baza,cine are puterea in stat,tanti Marioara sau un birocrat cu curul de 1m latime(fie unul imbracat in verde si poreclit general).
4.Pe subiect,concursul elvetian nu e relevant pt noi tocmai din motivele evocate in articol.Aviatia elvetiana nu va face prea curand misiuni de lupta.
Relevant pt noi e programul HX din Finlanda.Unde au ajuns la a depune cea mai buna si cea mai finala oferta toata lumea buna.
De 9 miliarde €,baietii cumpara 64 bucati,o gramada de armament(cam -15-20%,functie de furnizor si pachet),iar unii(SAAB si LM)ofera si ceva participare la asamblare locala.
Jmekeria acolo e pe langa avioane,pachetul de arme.Nordicii iau in considerare cat de ok sunt integrate avioanele cu rachetele de croaziera ce le poarta.
Si mai considera cat de bine se descurca in a zbura de pe baze raspandite,in formatii mici(de cate 4,mi se pare),totul asortat cu iarna lui Mos Craciun(care se intampla uneori si la noi,desi mai rar ca la ei).
Ce e iar remarcabil e ca finlandezii au zis cati bani au si cerintele operationale.Producatorii au venit cu ce aveau mai bun in combinatia,asa incat ai varietate
LM e cu eful 35.Boeing e cu Super Hormet(50 buc) si 14 Growler.Saab e vine pe langa Gripen cu 2 platforme Global Eyes.
Selecția finlandeză este mult mai interesantă și pentru mine, sper că rezultatele, indiferent de câștigător, vor fi publicate.
Deși tranzacțiile cu avioane de luptă au partea lor politică, mai ales în jocul alianțelor, Finlanda simte răsuflarea ursului și nu se joacă de-a războiul, vor alege în adevăr soluția militară cea mai bună pentru ei.
Iar oferta Dassault este adaptată în cazul acesta, fiindcă se specifică o disponibilitate deosebită pentru Rafale.
Ce se stipulează în propozitia comercialà :
• Durata de viață operațională a lui Rafale este extinsă de la 7.500 la 9.000 de ore adică 36 de ani
• Rafale este capabil să genereze mai mult de 1.000 de ore de misiune pe an
• În modul „supratensiune”, este capabil să genereze chiar și 350 de ore într-o lună.
• Are nevoie (în medie) de 8 ore (timpul unui singur tehnician, de divizat prin numărul participanților, cât să nu se jeneze reciproc) de întreținere pentru o oră de zbor.
Strict tehnic vorbind, Eurofighter tranche 4 sau Rafale F4 ar trebui sa fie opțiunea finlandezilor.
Pentru protecție în fata Rusiei, un strans parteneriat politic și militar cu SUA, contează mult mai mult decat orice model de avion achizitionat.
Let’s begin with the elephant in the room: the offer in their BAFO is for 64 F-35A, and this is most certainly the number the company expects to supply Finland in case they win. The package of weapons they would supply does include an undisclosed number of weapons that include AIM-120C-8 AMRAAM, JSM, and AGM-158B-2 JASSM-ER. All of these are included in the BAFO as regular to-be-delivered items, and not as options. Davis acknowledged that he had been unnecessarily vague in his comments at the earlier HX media event, leading to speculation about options to adjust the figures either up or down. However, it is now evident that Lockheed Martin joins Boeing and Saab in the 64 fighter-game.
https://corporalfrisk.com/2021/06/25/lifting-the-fog/
Se pare ca F35 ar fi chiar ieftin avand in vedere ca pot sa ofere 64 de avioane si sa vina cu o oferta competitiva
Hmmm…. dar de data Gripen E/F exista….
In fine, nu cred ca elvetienii privesc cu seriozitate pozitia fortelor aeriene. In caz de razboi, cred ca se asteapta sa le piarda repede si sa se bazeze pe geografie.
Din ce știu, Gripen E/F încă nu a intrat în producția de serie.Este doar în faza de testare.
2019:
https://www.flightglobal.com/fixed-wing/gripen-e-enters-serial-production-as-saab-targets-sales/131418.article
nr. 6002
https://www.saab.com/newsroom/stories/2019/december/first-serial-produced-swedish-gripen-e
Mulțumesc pentru informare.
Si cu toate aceasta, Gripen E/F a fost refuzat de elvetieni sà concureze la selectia aceasta fiindcà SAAB nu a putut sà prezinte fizic un exemplar având capacitàtile propuse pe hârtie ale variantei E/F.
In caz de razboi ..ei se bazeaza sa ramana neutri.
Cand se termina razboiul ..ei se bazeaza ..tot pe a ramane neutri.
De fapt cred ca nu au feminin si masculin in dictionar…ptr ca ei sunt neutri.
Asta cu F35 cel mai ieftin de cumparat si operat e o gogorita mare cat rusia.
Pana si americanii sunt oarecum furiosi pe costul foarte mare de achizitie si mai ales pe costul exorbitant de operare si intretinere. Au si amenintat LM ca taie din comenzi daca nu se schimba ceva repede. In congres sunt voci din ce in ce mai critice unele cerand anularea achizitiei dupa un anumit numar si sa faca o noua competitie cu un avion mai accesibil.
Plus de asta peste 100 de bucati ce le au in dotare au o utilitate foarte mica intrucat sunt extrem de limitate in capabilitati si upgradarea lor ar costa atat de mult incat americanii au ajuns la concluzia ca nu merita aduse la zi.
Se gasesc rapoarte si discutiile de la audieri pe net.
F35 inca nu e gata. Mai mult e ridicol de scump din toate punctele de vedere.
studiaza propunerea de buget pe 2022 si vei vedea ca pt US Air Force 12 F15 ex costa 1,186,903,000
48 de F35 A costa 4,167,604,000
pt Us Navy :
20 de F35 C costa 2,111,009,000
17 de F35 Stovl costa 2,256,829,000
Eu zic ca nu e bine sa comparam mere cu pere.
F15 e una si F35 e alta. Ramane de vazut ce e inclus in acel pret. Daca acele F35 au si motoarele incluse /j.k
Salut.Pai daca f-35 e cel mai ieftin decat tot ce e pe piata vestica noi de ce nu ne inghesuim la vreo 100 pasarele,eu cred ca LM foloseste abureala pretului la achizitie dupa care te umfla la intretinere,piese de schimb etc.
ce vrei sa faci cu 100 de F-35, pana si politie aeriana e greu de facut cu el. E un avion de lupta, exclusiv.
Uita-te la cate cumpara belgienii, danezii sau norvegienii, tari cu economii puternice si destul de serioase si militar.
le pui pe portavioanele din clasa „ochii lui dobrin”
Dacă te uiți la poziția geografică, suprafața țării, relief și situația ei geopolitică eu alegeam o escadrila de IAR 99 Șoim. Și o plăteam la preț de Rafale, ca să fie bine…
Sau o escadrila de Alca-159.
stangistii lor propusesera prelungirea resursei si modernizarea F/A-18 in paralel cu achizitia de M346 MAster:
https://www.rumaniamilitary.ro/f-5e-tiger-ii-si-f-a-18-hornet-elvetiene
Cateva remarci
Danezi pe langa aspectul remarcat in artciol (doar nu era sa faca un raport negativ), opereaza diferit: un tip de avion de la o baza aeriana, ceea ce conduce la costuri de operare mai mici, vs finlandezi, care isi vor raspandii aparatele pe mai multe baze aeriene
La nivel de capabilitati, mai ales in cazul finlandezilor, una este de remarcat: EW, unde F-35 inca nu se descurca la fel de bine ca Rafale (USNavy ii adauga EA-18-G, Australieni la fel, Israelinei pe F-35I si-au implementat propriile solutii de EW)
La nivel costuri de mentenanta, principiile difera : Rafale merge pe principiul „on-condition maintenance” bazat printre altele pe un software FDD (automatic fault detection & diagnostic) , pe cand F-35 ramane fidel principiului „flight hour maintenance costs”, la care se dauga problemele initiale cu ALIS. In final Rafale e bimotor, deci costurile de mentananta ar fi logic sa fie ceva mai ridicate din aceasta perspectiva
Atat la elventieni cat si la finlandezi, se pune intrebarea ce vor face cu armamentul existent (dedicat pana acum lui F-18) care nu este integrat pe Rafale (de unde si costuri mai mari fie cu achizitia unor noi arme, fie cu integrarea celor existente)
In final „bang for the buck” insa nu in intelesul unor articole aparute in presa, ci mai simplu: care este puterea de foc, cat armament poate lua la bord in diferite cofiguratii de lupta, fiecare din cele doua avioane (F-35 in varianta stealth, ca altfel nu isi mai justifica multe din atuurile sale)
„Atat la elventieni cat si la finlandezi, se pune intrebarea ce vor face cu armamentul existent (dedicat pana acum lui F-18) care nu este integrat pe Rafale (de unde si costuri mai mari fie cu achizitia unor noi arme, fie cu integrarea celor existente)”
Ce se uità în ecuatia asta este cà armamentul deja achizitionat are o datà de validitate.
Deci este valabil doar un anumit timp.
Validitatea se prelungeste prin LEP/revitalizare. In unele cazuri o simpla inspectie din partea producatorului sau a cuiva autorizat este suficienta, fara a fi nevoie sa se inlocuiasca componente.
Pana si ungurii au capacitatea asta pe anumite sisteme ex-sovietice (si noi, la Electromecanica Ploiesti):
http://www.hmarzenal.hu/eng/defense-industry/life-cycle-extension-of-missiles.html
Missile types in case of which HM Arzenál Co has executed the life cycle extension:
Antitank – 9M14P1, 9M17P, 9M111, 9M113, 9M114
Air defense – 3M8, 3M9ME, 9M31, 9M32, 9M313-1
Airborne – R27R1, R73E, SZ5K, KO, KP, M, MO
ELMEC
https://www.afahc.ro/ro/afases/2014/forte/Radulescu_Sandu.pdf
AMRAAM cumparate de elvetieni in 2010:
https://www.dsca.mil/press-media/major-arms-sales/switzerland-aim-120c-7-advanced-medium-range-air-air-missiles-amraam
„WASHINGTON, December 21, 2010 – The Defense Security Cooperation Agency notified Congress today of a possible Foreign Military Sale to the Government of Switzerland of 150 AIM-120C-7 Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles (AMRAAM), 6 AIM-120C-7 Telemetry Missiles, and associated parts, equipment, training and logistical support for a complete package worth approximately $358 million.”
2016: inca primeau livrari ale comenzii respective din 2011:
http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/177284/initial-delivery-of-aim_120-c_7-missiles-to-swiss-af.html
+ JASSM și JSOW
Scuze, astea sunt la finlandezi
Ce ar putea face elvețienii și finlandezii cu armamentul pt F/A18 dacă nu își cumpără avion Made în USA?Nu cred ca elvetienii și finlandezii au stocuri uriașe de armament deoarece acesta are o perioada de valabilitate asa ca pot sa scape de el, prin vânzare, inclusiv la SUA, la un pret corect.
In addition to the 300 AIM-120C-7 AMRAAM, Finland will buy missile containers, spare and repair parts, support and test equipment, publications and technical documentation, personnel training and training equipment, U.S. Government and contractor engineering, technical and logistics support services, and other related elements of logistical and program support, DSCA said.
https://www.defensedaily.com/finland-spending-435-million-for-300-amraam-equipment-2/international/
au peste 300 de amraam si nu sunt deloc vechi
Finlandezii sunt printre putinii care chiar au stocuri serioase de munitii destepte,si munitii in general.
Cumva au reusit sa nu dea faliment 🙂
„EW, unde F-35 inca nu se descurca la fel de bine ca Rafale”
Serios acum? Vrei sa re-evaluezi? Adica un AN/ASQ-239 este sub mizeria aia de SPECTRA? Astia-i bat la cur numai cand vine vorba de biblioteci. Vorba unui sofer de Prowler pe vremuri: „daca vrei sa te multumesti cu mimarea unui Fire Can, Fan Song, Lena sau Armour SPECTRA este pentru tine.”
Irespectiv pe ce filozofie se foloseste in mentenanta aparatelor de zbor Rafale continua sa aiba o disponibilitate in jur de 50%. Nu mai este cazul pentru F-35.
De ce „mizeria asta de SPECTRA” ? Îmi aduce aminte cà tu luasei ad literam numele lui (Système de Protection et d’Évitement des Conduites de Tir du RAfale) crezând cà este numai un sistem defensiv.
Are o gràmadà de sensori la 360°, cu o discriminare de 1°, fuziunea altor piste (OSF, radar, interferometrie, inclusiv cele de la MICA-IR din vârful aripilor sau cu date exterioare).
Performantele sunt clasificate, asa si la F-35. Si de asta eu nu-mi permit sà spun „mizeria asta de AN/ASQ-239”, fiindcà în afarà de povestile publicitare, nu se stie nimic de capacitatile sale reale.
Cât despre rata de disponibilitate de 53% este o istorie veche.
A fost lansat programul Ravel (Rafale Verticalisé) cu un budget considerabil. Majoritatea Rafale-lor indisponibile erau datorità lipsei pieselor de schimb (37 édin aceastà cauzà în 2020).
Într-un an si jumàtate, la importanta bazà de Saint-Dizier, numàrul Rafale-lor disponibile a trecut de la 70 la 84.
Rata actualà de disponibilitate este clasificatà. Dar în operatie (misiune de luptà), toate Rafale-le au depàsit disponibilitatea de 90%.
Cum am spus mai sus. Vrei sa mimezi niște vechituri sovietice, este un sistem bun. Altfel jucăm in liga minoră.
Încă un lucru. Tot ce este desfășurat are rate de disponibilitate la nord de 90%, inclusiv F-35.
„…rate de disponibilitate la nord de 90%, inclusiv F-35.”
I don’t believe you.
„Individual deployed units met or exceeded the 80-percent Mission Capable (MC) and 70-percent Fully Mission Capable (FMC) rate goals intermittently, but were not able to meet these goals on a sustained basis. ”
You don’t have to believe me, you have to believe these people.
https://www.dote.osd.mil/Portals/97/pub/reports/FY2020/dod/2020f35jsf.pdf?ver=C5dAWLFs4_N3ZLrP-qB0QQ%3d%3d
Cât despre super disponibilitatea lui F-35, îti amintesc faptul cà LM au venit cu càtel si purcel (douà C-17) pentru a aràta elvetienilor ce pot ei cu patru F-35.
Pânà la urmà numai douà au putut sà zboare. Jenant pentru o evaluare.
Eu am folosit cuvantul “inca”, pt ca cel mai probabil de la bl.4 incolo va fi intradevar capabilitati EW complet operationale
Nu poti compara cu cele de pe Rafale care SUNT operationale
Referitor la disponibilitate (availability) se refera la aparatele care sunt capabile de una sau mai multe misiuni (MC: baseline Mission Capable) sau la apartele care sunt complet operationale (FMC: Full Mission Capable)?
Rafale F3.5 este complet operational, iar F-35 conform DOTE avea in 2020 un target de 70% pt MC si 40% pt FMC, targeturi pe care le-a ratat (Availability is the proportion of time a system is in a functioning condition and is often described as a mission capable rate). Degeaba ai target de 65% availability, daca nu toate aparatele au capacitate FMC (https://www.dote.osd.mil/Portals/97/pub/reports/FY2020/dod/2020f35jsf.pdf?ver=C5dAWLFs4_N3ZLrP-qB0QQ%3d%3d )
S-a schimbat ceva de la acest articol? https://www.thedrive.com/the-war-zone/38507/its-official-pentagon-puts-f-35-full-rate-production-decision-on-hold
„Eu am folosit cuvantul “inca”, pt ca cel mai probabil de la bl.4 incolo va fi intradevar capabilitati EW complet operationale”
ASQ-239 este un sistem matur, iar performanta lui nu depinde de „blocurile” F-35. In momentul de fata SPECTRA opereaza in benzile 2 si 3 ale spectrului electro magnetic. ASQ-239 opereaza in benzile 2,3 si 4. Se presupune ca undeva in viitor va opera si in banda 5
Domnii americani au idea lor cu protectia electronicà pasivà si activà. Mà face sà zâmbesc argumentul LM despre puterea jamming-ului lui F-35 (ce nu contest) dar se potriveste grozav cu stealthu’. Jamming invizibil, cam incoerent.
Francezii au fàcut altfel.
Nu stiu ce povestesti de banda 2 sau 3 sau 4, nu stiu la ce lungimi de undà te referi.
SPECTRA lucreazà actualmente în benzi de frecventà de la 0,6 GHz la 40 de Ghz (Thales lucreazà la extinderea la 300 GHz), adicà acoperà si cea mai mare parte din banda L care este între 0,39 si 1,55 GHz. Tocmai banda L în care avioanele zise stealth sunt detectabile.
Spectra lucreazà în finete, pe mine m-a luat durerea de cap când mi-a explicat unul cu istorii de lobi de unde radar si contra-unde, tratament informatic al semnalului „în oglindà”, etc. Mà depàseste. Regret fiindcà a fost singura datà unde mi s-a povestit mai mult despre SPECTRA, este subiectul care este cel mai evitat. Nu degeaba un pachet de electronicà de 250 kg (radar exclus) costà cu soft cu tot aproximativ 30% din pretul Rafale-lui.
Cât despre reluarea tehnologiei sovietice, sà fim sobri.
Acum o sàptàmânà a fost un raid de trei Rafale care au zburat continuu timp de 12 ore din metropolà pânà în Tahiti pentru un exercitiu în care trebuiau sà livreze 6 SCALP contra unor elemente ostile care cuceriserà o insulà din Pacific.
Sunt încà în Polinezia francezà, dar, surprizà, americanii au fost intrigati de acest raid si i-au invitat pe aviatorii francezi la un briefing (escalà în Hawaii si apoi… Langley).
„Nu stiu ce povestesti de banda 2 sau 3 sau 4, nu stiu la ce lungimi de undà te referi.”
in armata intre 47 si 68 e banda 1 87 si 108 e banda 2 174 si 230 e banda 3 470 si 582 e banda 4 si 582 si 862 e banda 5.
stiu asta ca stiu sa folosesc un radio dar nu stiu partea tehnica din spatele lor e un subiect care ma depaste
Asta-i la radiocomunicațiilor, Radiodifuziune, televiziune.
Banda I la V
Nu cred că F-35 se ocupă de Broadcasting.
Nu se ocupa de jamming in banda ,ceea ce inseamna umplerea benzii cu mesaje neesentiale astfel incat receptorul sa nu mai distinga comenzile esentiale de pt ghidaj de zgomotul de fond, sunt ca zgomotele de la radio cand nu prinzi banda bine
am lasat un comentariu si vad ca nu apare deloc. mai il zic odata
alea sunt benzile 1-5 pe care le stiu eu.
asta daca nu cumva Alex se refera la alea NATO ABC si acum ca stau sa ma gandesc mai mult ca sigur la alea se refera citind si comentariul tau.
B e 250-500 mhz C e 500-1000 mhz adica a 2 si a 3.
Sa simplificam putin lucrurile fara a abuza de termeni tehnici si acronime:
– In misiunile care necesita atac electronic (emisie radio de putere) unul sau mai multe F35 pot prelua rolul EA-18G Growler (F/A-18E/F Super Hornet modificat pentru ElectronicWarfare – razboi electronic). Evident ca respectivul/respectivele avioane nu mai sunt „stealth” (adica detectabile tarziu) dar e la fel de evident ca nu mai sunt varf de lance in atac ci intr-o pozitie retrasa corespunzatoare rolului jucat. Flexibilitatea si rezilienta unitatii aflate in misiune este mult imbunatatita. Dupa stiinta mea F35 nu are capabilati complete SEAD/DEAD la ora actuala si asta nu din cauza AN/ASQ-239 dar situatia se pare ca se va remedia pana in 2022 in urma unor upgrade-uri.
– Rafale nu este capabil de atac electronic (emisie radio de putere). Spectra este doar pentru protectia proprie a aeronavei. Daca Rafale are nevoie sau nu in anumite misiuni de EA-18G Growler sau F35 😉 este discutabil, unii zic ca da altii ca SPECTRA e suficenta.
Putem spune ca sunt trei „modele” in disputa si asta e cel mai vizibil in competitia finlandeza „HX fighter”. Sincer cred ca toate trei modelele sunt ok si ca in functie de conjunctura se potriveste mai bine un model sau altul. Parerea mea este ca pentru Elvetia „modelul” Rafale se potriveste mai bine iar pentru Finlanda modelul F35. Sa vedem ce zic si politicienii, ca ei au alte „criterii”…
@MirceaS – banda L folosita de tine apartine unui standard NATO vechi. Calcaiul lui Ahile al tehnologiilor „stealth” actuale este banda VHF-ITU (30Mhz–300Mhz) si mai putin UHF-ITU (300MHz-3 GHz). Statia de radiolocatie multibanda ruseasca Nebo-M acopera partial si banda VHF (parca 100-300Mhz) , banda neacoperita de SPECTRA. EW de pe F35 si EA-18G probabil ca acopera cel putin partial si VHF&UHF dar nu pot asigura o putere de emisie suficienta in aceste benzi, adica pot sa jeneze Nebo-M dar nu sa-l orbeasca complet. De notat ca EW de pe F35 israeliene sau japoneze sunt diferite. Lupta asta intre tehnologiile radar si de bruiaj sau stealth, la fel precum cea intre blindaj si proiectil, este foarte fluida, dinamica si „ultrasecreta”, se adauga continuu de ambele parti noi „trucuri” tehnologice – neverending story.
suficientă 🙂
in sfarsit cineva care vorbeste de ITU :)) ma pierdusem in banda 2 a lui Alex si L a lui Mircea de care eu stiam ca e la 40 ghz
ai idee VHF si ce lungime de unda are si cat trebuie sa fie antena radar?
antena cui?
La Nebo-M modulul VHF (ceva de genul 100-300Mhz) are o antena cat un ecran de cinematograf 🙂
F35 nu poate avea radar VHF ca nu s-ar mai putea ridica de la sol, are doar jamming.
https://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=32737&sid=476ef6eb3eef473aff320abbe55075cf&mode=view
„La Nebo-M modulul VHF (ceva de genul 100-300Mhz) are o antena cat un ecran de cinematograf”
asta suspectam si eu de aia te-am intrebat sa fiu sigur. a trecut mai bine de un deceniu de cand am avut treaba cu astea si nici atunci nu eram vreun inginer.
apreciez raspunsul si link-ul
Daca pun link-uri vad ca aterizez direct in spam 🙁
Care radar?
Modulul VHF al Nebo M (ceva de genul 100-300Mhz) are o antena cat un ecran de cinematograf. 🙂
F35 nu poate avea radar VHF ca nu ar mai decola! Are doar jamming care se banuieste ca ar lucra si in VHF – acea „mirifica” banda 2. Pozitionarea antenelor jammerului o gasesti pe net (nu mai pun link-uri 😉
@Talios
Mulțumesc pentru precizări.
Poate tocmai de asta se vorbește la Thales despre extinderea lui SPECTRA la 300 GHz.
Pe unde au mers spre Tahiti? Au făcut și realimentări în aer? Dacă da de unde? Au avu baze de sprijin pe parcurs?
Vezi că dezinformezi. Nu au zburat continuu din metropolă pînă în Tahiti, au zburat 12 ore (în jur de 9.000 km) pînă la Baza aeriană Travis din California, Statele Unite ale Americii. Au plecat a doua zi spre Polinezia Franceză. Conform media franceză toată călătoria a durat însumat 39 de ore (probabil și cu diferențele de curs orar). Acum se joacă cu Raptor în Hawaii iar apoi în drumul spre casă se vor opri iar în SUA la baza Langley (altă bază cu Raptor) unde vor comemora pe 9 iulie 240 de ani de la bătălia de la Yorktown
Benzile astea 2,3,4, si 5 nu sunt standard international si nici nu exista date publice pentru ele, sunt ceva intern LM probabil. Se stie ca F22 foloseste benzile 3 si 4 iar F35 2,3 si 4 cu upgrade la 5 in viitor (AN/ASQ-239 block 4). O „supozitie educata” ar fi:
– banda 2: 100Mhz-1Ghz
– banda 3: 1Ghz-12Ghz
– banda 4: 12-30Ghz
– banda 5: 30-300?Ghz
Una peste alta F35 si Rafale folosesc cam aceleasi banzi pt. EW, F35 probabil merge ceva mai jos in VHF cu banda inferioara iar Rafale probabil mai sus la 40Ghz cu banda superioara. Pentru ambele modele se lucreaza la extinderea benzilor. F35 are capabilitati sporite in putere, nu chiar ca la Growler/Prowler dar peste Rafale. Parerea mea este ca francezii ar putea modifica a la Super Hornet->Growler Rafale daca ar dori, ar avea fondurile necesare si perpective de comenzi.
Banda 4 este pana in 20GHz. Growler Rafale – sanse slabe – nu au CSS in spate sa-i ajute cu „materia prima” si nici cele $10-12 miliarde necesare sa dezvolte ceva de genul Next Generation Jammer.
Da, unii zic ca banda 4 este 8-18 sau 8-20Ghz. Ne dam cu parerea, putini stiu datele exacte. Doar cand mai pierd unii sau altii cate un laptop sau dosar prin statii, restaurante sau parcuri mai aflam cate ceva. 😉
Nu numai US are R&D si productie de EW pods/modules, mai sunt si BAE, SAAB, Tales, Leonardo, Cobham sau IAI/Elbit, doar ca sa enumeram cativa jucatori non US. Se pare ca IAI va dota Rafale IAF (indiene) cu VHF&UHF EW pods. Este o piata care va exploda, majoritatea au ajuns la concluzia ca „air superiority/supremacy” si „command of the sea” nu mai sunt sufficiente, e necesara si „electromagnetic superiority/supremacy”. Nou creata USAF 350 SWW spune ceva in sensul asta.
https://www.acc.af.mil/About-Us/Fact-Sheets/Display/Article/2671031/350th-spectrum-warfare-wing/
🙂
Păi atuncea SPECTRA lucrează deja în benzile pe care ar vrea sa o facă F-35, contrariu ce spuneai despre Rafale.
Repet, funcționează acum între 0,6 și 40
GHz. Informație fiabilă.
Nu m-am contrazis cu nimic, cred ca nu ai fost atent sau nu ai inteles. Poate nu am fost eu clar asa ca revin:
Spectra: 600Mhz-40Ghz precum spui tu, protectie proprie a avionului, rol defensiv.
F35: 100Mhz-30Ghz zic eu sau 100Mhz-18 sau 20Ghz zic altii printre care si Alex. Jamming-ul de putere, ofensiv, in banda radarului adica X si probabil ceva armonici (pt. ca foloseste radarul AESA). Jamming-ul propriu AN/ASQ-239 de mica putere (toate benzile) doar pt. protectie proprie, defensiv ca la Spectra.
Spectra nu acopera VHF-ITU (30-300Mhz) si o parte din UHF-ITU (300-600Mhz); UHF-ITU este 300Mhz-3Ghz. 300Mhz e una si ce pomeneai tu mai sus de 300Ghz e alta (x1000). 🙂
IAI/Elbit se pare ca vor oferi pt. Rafale indiene printre altele si pod-uri EW care acopera frecventele lipsa din Spectra, adica VHF si ramasita inferioara din UHF. Nu cunosc prea multe detalii.
@Talos
Ràspunsul nu-ti era adresat fiindcà nu tu ai scris „ASQ-239 este un sistem matur, iar performanta lui nu depinde de „blocurile” F-35. In momentul de fata SPECTRA opereaza in benzile 2 si 3 ale spectrului electro magnetic. ASQ-239 opereaza in benzile 2,3 si 4. Se presupune ca undeva in viitor va opera si in banda 5”
În schimb, ce urmeazà ti se adreseazà :
„Spectra nu acopera VHF-ITU (30-300Mhz) si o parte din UHF-ITU (300-600Mhz); UHF-ITU este 300Mhz-3Ghz. 300Mhz e una si ce pomeneai tu mai sus de 300Ghz e alta (x1000). »
Eu am spus cà SPECTRA lucreazà actualmente în spectrul 0,6 – 40 GHz si cà Thales lucreazà la extinderea lungimilor de undà de la 40 GHz (deja pe SPECTRA) la 300 GHz (repet, 300 GHz).
Zgomotele de culoar spun cà ar fi în legàturà cu radare laterale cu componente pe bazà de nitrurà de galium (GaN) sau/si arsenurà de galium (GaAs) – nu stiu dacà se spune asa în românà, de aceea am dat formula chimicà.
Se face legàtura cu niste orificii în fuselajul Rafale-lor « indiene » care ar fi F4.2 ready, orificii care nu existau pe versiunile precedente (foto) :
https://i.imgur.com/eCB5PcS.png
Ok, m-a „furat” aliniamentul si am crezut ca raspunsul e pentru mine.
Daca adaugi @alias elimini dubiile. 🙂
Practic nu ne-am contrazis, eu doar am subliniat ca momentan Spectra nu poate ajuta Rafale in fata radarelor VHF cum ar fi rusescul Nebo-M.
GaAs – arseniură de galiu
GaN – nitrură de galiu.
GaN e tehnologia mai noua care castiga teren.
Interesant ce spui, radare laterale fixe ca si Su-57-le rusesc.
Ma indoiesc ca vor fi la frecvente asa de mari, probabil vor fi tot in banda X. Probabil vor face parte din acelasi pachet de upgrade F4.2 cu Spectra cu banda extinsa la 300Ghz.
F 35: despre banda 5 care va fi introdusa cu AN/ASQ-239 block 4 nu se stie mai nimic, sunt doar supozitii. Va fi de la 18-30Ghz in sus. Daca Tales a declarat 300Ghz banuiesc ca nici americanii nu se vor lasa mai prejos. 🙂
Și Airbus participă la cacofonia ambiantă.
După un jurnal elvețian de duminică, patru miniștri europeni și-au băgat nasul.
„ Patru miniștri europeni au trimis o scrisoare șefului armatei, Viola Amherd, pentru a apăra Eurofighter, dezvăluie presa germană de duminică.”
„Cei șapte membri ai Consiliului Federal trebuie să evalueze pachetul global”, a declarat Bernhard Brenner, șeful de vânzări la Airbus Defence and Space (producătorul Eurofighter), citat de SonntagsZeitung. Decizia cu privire la noul avion de luptă elvețian nu ar trebui să se bazeze doar pe criterii militare.
„Elementele economice și politice sunt la fel de importante”, a spus el. Airbus susține că, dacă Elveția ar decide să coopereze cu trei state UE în urma renunțării la acordul-cadru, acest lucru ar simplifica dialogul cu Bruxelles-ul și ar ajuta la găsirea unor noi căi de progres. El propune, de asemenea, asamblarea avionului Eurofighter în Elveția, dacă Berna va alege acest avion ca parte a unui contract de apărare de 6 miliarde de franci elvețieni.
Ceea ce este clar este că niciun producător nu dorește să rateze contractul. Airbus este convinsă că a făcut cea mai bună ofertă globală. Eurofighter dispune de cel mai puternic motor și de cel mai bun raport dintre împingere și greutate, spune șeful de vânzări Bernhard Brenner. „Niciuna dintre aeronavele disponibile pentru selecție nu este mai potrivită pentru poliția aeriană și pentru topografia solicitantă a Elveției”, continuă el.
Acest lucru ridică în mod inevitabil întrebarea dacă Consiliul Federal va fi într-adevăr capabil să ia o decizie bine fundamentată săptămâna viitoare, înainte de vacanța de vară. Sau va amâna decizia pentru mai târziu?”
https://www.rts.ch/info/suisse/12306633-des-ministres-europeens-veulent-lier-avion-de-combat-et-partenariat-transfrontalier.html
Pentru ca sunt membri ai programului JSF încă din anul 2002, pentru mine danezii sunt subiectivi.
Se zice ca la orizontul anului 2037, pentru forțele armate ale SUA , F35 va ieși din procesul de fabricație și vor intra în producția de serie avioanele multirol de generația 6, motiv pentru care nu cred ca F 35A ar fi aparatul cu cel mai mare potential de dezvoltare si modernizare.Dupa anul 2037, ipotetic vorbind, cred ca acesta va fi produs mai mult pentru export asa ca dezvoltarea și modernizarea lui va tine cont de acest aspect.
Elvețienii și finlandezii au nevoie de avioane ajunse la maturitate tehnologică, iar aici punctează Eurofighter tranche 4, Rafale F4 dar și F/A18 E/F.Aceste avioane vor fi folosite circa 30 de ani după care se va trece la aparate de generația 6, 6.5, ajunse și ele, în acel moment, la maturitate tehnologică.
Strict tehnic vorbind, Rafale și Eurofighter sunt nr.1.
Elvetienii se învecinează cu tari care dețin și exploatează Rafale(Franta) și Eurofighter(Germania, Italia și Austria) ceea ce le-ar permite sa își rezolve, eficient, la nevoie, mentenanța avioanelor.Chiar și optând pentru F35, elvețienii ar putea avea un sprijin în vecinii italieni.Este mai simplu sa fii ajutat de un vecin decât de cineva aflat la mii de km distanta.Optand pentru Rafale sau EF, în scop de antrenament, elvețienii ar putea folosi și mai mult spațiul aerian dar și bazele aeriene franceze sau germane, italiene, austriece.
Strict pentru misiunile de politie aeriană, Gripen E/F ar fi cel mai potrivit avion pentru elvețieni însă acesta nu mai contează pentru elvetieni care cu siguranță pun foarte mare accent și pe componenta economica și politica.
Personal mizez pe pragmatismul elvețienilor.
si normal ca sunt subiectivi danezii doar: https://www.lockheedmartin.com/f35/news-and-features/partnering-with-danish-industry.html
Exista un risc de a avea un nou referendum dupa ce se ia decizia.
Daca reusesc unii sa adune semnaturile necesare se tine referendum.. Elvetia e o democratie mult mai directa decat restul Europei.
totul se decide azi la..(tobele)….bucuresti,pe arena nationala .
bine ai revenit MirceaS,chiar daca ma” omori” la psihic cu rafalu’ vietii la finalul zilei pot trece peste asta…chiar intelege,sper ca si tu.
A fost ales F35, am urmarit in direct conferinta de presa