Embraer C-390 Millennium – o mica minune

Urmaresc acest avion militar de transport inca de la lansarea sa si desi imi place intr-un mod mai greu de descris, dincolo de capabilitatile sale tehnice, nu credem sa fie un mare succes la export desi compania producatoare – Embraer este una serioasa si cu o reputatie impecabila la nivelul aviatiei civile.

Pe nisa civila, principala sa activitate, compania braziliana vine cu doua variante de avioane de transport pasageri si trei variante de aparate business jet.

La nivel de avioane de lupta, Embraer are destula experienta fiind producatoarea arhi-cunoscutului si foarte apreciatului avion de lupta impotriva insurgentilor EMB 314 Super Tucano.  De asemenea brazilienii produc si avioane pentru comanda si control (AEW&C) – Embraer E 99, supraveghere maritima – Embraer P 99, iar de cativa ani compania este implicata in programul de dotare a Braziliei cu Gripen E/F. De remarcat ca varianta Gripen F (dubla comanda) va fi fabricata doar in Brazilia.

Si revenim la noul C-390 Millennium. Nou cu adevarat pentru se bazeaza pe un avion proiectat de la zero. In esenta, tinta brazilienilor sunt clientii C-130, pentru ca aeronava braziliana este superioara C 130J Super Hercules, dar inferioara in fata Airbus A 400M.

Capacitatea maxima de transport este de 26 de tone, fata de 20 in cazul C 130 si de asemenea Embraer se lauda cu o fiabilitate exceptionala, procentul gata de zbor la nivel de flota, in intreaga lume, fiind situate intre 93 si 99%, ceea ce este cu totul remarcabil.

Succesul la vanzari a depasit si el asteptarile in conditiile in care Embraer nu are in spate prea multa influenta politica si nici nu poate oferi scheme de ajutor financiar, din acest punct de vedere C-390 fiind probabil unul dintre cele mai cinstite avioane militare din lume.

Si cu toate acestea se vinde bine. In Europa, Portugalia a semnat pentru cinci aparate, posibil sase, Ungaria a cumparat doua bucati, Cehia tot doua, Olanda cinci avioane, Austria patru aeronave. La lista tarilor europene se adauga si Coreea de Sud cu trei aeronave comandate si bineinteles Brazilia cu 19 unitati.

Deocamdata C -390 brazilian este departe de cifrele concurentei dar in acelasi timp este si cel mai tanar membru al clubului si este de remarcat ca cine l-a cumparat l-a ales pentru ca efectiv i s-a parut cea mai buna oferta. Brazilia nu poate face presiuni sau lobby prin Uniunea Europeana sau in poarta americanilor, la Seul, asadar putem fi siguri ca aparatul se vinde pentru calitatile sale reale.

Pe de alta parte este un avion frumos, foarte puternic pentru unul cu doua motoare, se spune ca intretinerea ar fi semnificativ mai  ieftina decat in cazul C 130J si una peste alta se pare ca brazilienii au gasit o nisa buna pentru ei.

Un avion care sa fie superior C-130J, dar care sa nu intre pe piata C-17 Globemaster III (desi nu se mai fabrica) sau a Airbus A 400M, fiind evident superior in clasa Spartanului C 27J, sau Airbusului C-295.

Astfel incat, pentru mine cel putin, Embraer C-390 Millennium este o mica minune, un succes al companiei braziliene care a  avut curajul sa intre pe o piata (cea a armamentului) dominata de giganti cu multa putere politica in spatele lor.

A riscat si deocamdata cel putin are comenzi.

GeorgeGMT

62 de comentarii:

  1. frumos,pe gustul meu…din poze îl băgăm între spartan și hercules.
    recunosc ca nu am fost niciodată un fan al spartanului chiar dacă programul la noi a avut un parcurs de succes.

    7
  2. ..deci două turbofan mai bune și eficiente decât patru turboprop,așa mai grosso modo.

    4
    • „eficiente” doar si numai daca sboara la curse lungi, de traversat continentu’, dar aici tata’ lumea se „pricepe” la toate: futbol, femei , politica si acuma mai nou avioane.

      1
  3. frumoasa pasarica si cu succes la export

    Embraer lucreaza si la un avion de transport usor

    https://en.wikipedia.org/wiki/Embraer_Short_Take_Off_Utility_Transport

    au si polonezii ceva in clasa asta, PZL M28 Skytruck, pe care-l folosesc inclusiv pentru supraveghere navala.
    la noi doar Aerostar ce mai misca dar mai putin pe aviatie, Avioane Craiova abia modernizeaza ceva (nici drone nu face) iar la Brasov doar intretinere elicoptere, cat o mai fi si aia, pentru ca luam Black Hawk polonez.

    ne-am comportat cu industria asta ca rusii cu a noastra dupa razboi, am ras tot, nici un IAR-93 de show off n-am tinut

    19
  4. BRICS, mersi, nu! Să îl vândă cui vor. Avem oferte, avem în dotare Spartane, Hercules și o bucată dintr-un air-lifter staționat în Ungaria. Mai vor stelele de pe șepci ceva avioane de transport, pot să mai adauge câteva europene, inclusiv A-400 sau cu căciula în mâini la unchiu să doneze niște Hercules.

    13
    • pai asa nici petrol, nici plasticaraie si electronice ieftine din China, nici medicamente din India.
      Razboaiele in ziua de azi sunt compromisuri intre obiectivele de termen lung si alea de termen scurt, pariuri pe scenarii mai mult sau mai putin transparente. Cine a luat asa ceva in Nato, poti fi sigur ca n-a decis fara sa intrebe pe la prieteni.

  5. nu platim pentru BRICS, spartan/hercules sunt bune.

    16
  6. Ai nostri ar trebui sa faca ceva sa reincepem si noi sa fabricam avioane si drone. Poate o cooperare cu coreenii, poate sa incepem cu ceva simplu de genul avioanelor de transport sau de antrenament si sa crestem/diversificam in timp. Pe langa avioane si drone e musai sa mai avem si fabrici de pulberi, de obuze, de rachete, de tancuri…..de multe ar fi nevoie iar banii bagati in construirea/echiparea acestor fabrici spre deosebire de cei dati pe cumpararea de tehnica militara si munitie din afara tarii se vor intoarce partial in bugetul de stat si vor creste economia. Deasemenea in caz de scandal nu va fi nevoie sa ne milogim de aliati ca sa ne dea munitii si tehnica la pachet cu impunerea de limitari de folosire cum fac cu Ukraina…in caz de razboi cu rusii nu ar fi prea bine sa stam numai la primire din cauza ca cei ce ne dau tehnica militara si munitii ne interzic sa le folosim cum vrem noi din cauza fricilor de depasire a liniilor rosii…

    7
  7. Daca ar fi sa aleg intre Embraer C-390 si Kawasaki C-2, l-as alege pe samurai oricand.

    8
  8. 1. Un avion frumos. Dar cinstit? Credeți ca beIlienii nu știu sa „unga”?
    Vezi scandalul din 2016 2017 cu mita din Arabia Saudita.
    2. Oricât mi-as dori eu sa fiu parte a unei națiuni cu interese globale, sa ne vedem.lungul nasului. Faptul ca avem Hecules e pentr ca Americii si-au dori sa ne descurcam singuri cu rotația forțelor în Afganistan și Irak. Alte interese la distante d-alea nu avem. Motiv pentru care l-am luat pe mai micul Spartan.

    9
    • nu-i rau Spartanul nostru dar parca ar fi fost preferabil EADS CASA C-295 pentru ca are mai multe variante utile, una AEW, SIGINT si tanker.

      Spartanul nu prea ofera nimic altceva, MC-27J pare mai mult pentru suport operatiuni speciale; Jedi pare customizat pentru COIN doar

      ma rog, astea-s fineturi care nu par sa ne intereseze pe noi, ca suntem NATO.

      1
  9. Numai 2 lucruri:
    1. Cum se comporta la decolari/aterizari pe piste cu nisip ?
    2. Are numai 2 motoare fapt care eu il vad mai periculos fata de C130.

    4
    • C130 e mult mai fiabil si usor de intretinut ! De aceea a rezistat atata timp ! Ca nu cara cat Embraer,ca are un consum mai mare, ca nu are un copkit modern si e mai greu de pilotat asta e alceva…. sa vedem peste ani fiabilitatea lui Embraer. La C130 ajungi si cu 2 motoare la baza….

      10
    • are o problema cu camilele aspirate de pe pista, dar din fericire la noi lumea prefera magarii 😛

      Daca are disponibilitate mai mare fata de C130, pericolul e si intre a avea un avion care zboara sau a nu avea nimic, pentru aceiasi bani alocati.

  10. O fi Brazilia în BRICS, dar pentru avion a folosit doar componente vest-europene, americane și israeliene: motor IAE V2500, produs de joint-venture IAE(acționariat SUA, Germania, Elveția, Japonia câte 25%), peste 7000 motoare destinate Airbus, sisteme avionică și navigație Thales Group, Collins Aerospace și SELEX, sisteme de protecție Elbit, concluzia că mentenanța nu ar fi o problemă și nu depinde doar de producătorul brazilian în caz de conflict.
    Problema rămâne la ușurința utilizării pe aerodromuri mai puțin asfaltate, dar poate nu ăsta e scopul principal al avionului. Oricum are caracteristici și capabilități asemănătoare venerabilului C-130 Hercules

    3
    • BRICS nu este o organizație militară, ci un forum economic cu o bancă de investiții. Toate echipamentele militare din Brazilia sunt fie auto-produse, fie produse occidentale. Toată pregătirea noastră militară este cu țările occidentale, de exemplu CRUZUEX care are loc în luna noiembrie și care este cel mai mare exercițiu de război din America Latină, are participarea Statelor Unite, Franței, Portugaliei printre alte 14 țări participante, cu 7 țări cu echipament militar și respectă pe deplin standardele NATO, Embraer vinde în întreaga lume, după modelul occidental. Brazilia nu este o țară bogată, dar este cea mai mare țară multirasială de pe planetă, totuși întregul nostru mod de a trăi zi de zi este complet occidentalizat, adică nu confundați BRICS ca bloc militar și în special brazilienii ca având un pro – Vedere de est.

  11. Totusi, unul de AWACS n-ar strica.

    1
  12. Arată bine și fratele mai mic, EMB 314 Super Tucano, ar fi o soluție mai puțin costisitoare pentru problema dronelor din Deltă. Au și autonomie suficientă.

    1
    • poti vana drone cu o serie de alte aparate, de ce tocmai Super Tucano pt noi nu inteleg

      2
      • Am mai spus deja Air tractor imi
        place mult. Foloseste la noi pt sti gere de incendii si pentru agricultura. Imi place
        ca are capacitate mare si e foarte manevrabil.

        https://airtractor.com/aircraft/

        3
      • „poti vana drone cu o serie de alte aparate”

        Care? Inclusiv pe roiuri, nu o singura drona. Versus costuri si riscuri pe linia sau in apropierea frontului. Versus posibilitati de inlocuire. Ca asa faci socotelile.

        Daca am avea o linie de productie completa pentru un echivalent SuperTucano (cadru, avionica, motor, armament), bifam toate punctele.

        Si nu e exclusiv, e complementar si acopera o nisa pe care jeturile nu o pot deservi ( care probabil vor avea destule pe cap). Daca nu avem capabilitati de productie, suntem varza.

        Si din nou:

        „”poti vana drone cu o serie de alte aparate””

        continuam sa gandim in termenii actuali, de pace, in conditiile in care suntem marcati ca tinta.

        2
        • de pilda ucrainienii vaneaza drone cu elicoptere, cu Iak-52 si cu alte drone inclusiv prin metoda brevetata de Nestorov.

          n -are ce cauta un SuperTucano pe un astfel de front, poate doar in rolul in care poate si Iak-ul, altfel nu

          roiurile le vanezi de la sol cu AA, n-ai ce aparat sa ai sa doboare roiuri

          altfel optim ar fi un subsonic de antrenament gen IAR-99/L-39, inclusiv cu gondole cu tun pe mijloc si ceva ghidat IR cu raza scurta ; ala zboara si noaptea, si pe vreme mai rea, are si radar

          baga un ochi la Textron Air Land Scorpion, daca-mi aduc aminte bine ala are si o foarte buna capacitate de loitering, poate si cu tun in gondola etc.

          cred ca am spus aici pe site, cu ceva ani inainte de Nagono-Karabah 2020 ca va fi nevoie de un avion, pereferabil subsonic, care sa vaneze drone, trainerul fiind cel mai aproape de categoria asta

          dar nu SuperTucano ca tre’ sa ajunga repede in zona de interes iar un trainer jet subsonic zboara mult mai repede

          1
          • E fain Textronul dar tot cred ca jeturile sunt prea rapide si mai scump de exploatat fata de cele cu elice (si in numar cu mult mai mic). Nu tin neaparat de SuperTucano (are radar), poate fi si Air Tractor inarmat ca in imaginea de pe contul lor de X. Unul din avantajele nete este ca il poti parca unde ai nevoie – au mai zis-o si altii aici. Dar cel mai avantajos ar fi sa fie produs de noi in intregime (daca nu o mai poti face cu IAR99, scalezi in jos), altfel prezinta aceeasi vulnerabilitate ca a tuturor armelor cumparate.

            E la fel de bun ca artileria AA la distrugerea unui roi de drone, mai ales in zone inaccesibile aceleia (zone de granita, zone populate, Delta Dunarii).

            IAR-99 nu e o solutie, nici macar disperata. Deci nu avem altceva cu aripi. Ne trebuie ceva ce putem construi pe banda rulanta la nevoie. Ceva ce se face mai rapid ca blindatele, care au un ritm mai lent de nastere. Ceva la saturatie, care sa castige timpul necesar pentru inlocuirea celorlalte. Aceste capacitati trebuie sa existe deja la momentul conflictului. Pentru ca astea se adauga la factorul descurajare.

            Dupa cum vezi, vad un rol mai complex pentru un astfel de avion. Numarul de platforme conteaza. Acopera o gaura destul de mare si o face mai ieftin decat restul care este oricum necesar. La momentul actual, ar fi singurul model de Gripen (si ma refer la concept, desigur, al avionului raspandit pe tot teritoriul) pe care ni-l putem permite dat fiind ca ne-am „trezit” la spartul targului (sper ca nu mandria e factorul-obstacol).

            Cumva, cele 6 F-35 (cate doua pe formatiile de F-16 [si impreuna cu munitii produse de noi]) ar avea acelasi rol… ofera timpul necesar completarii flotelor de F-35 in siguranta.

            Si poate ca e loc si de Textron… insa timpul ni-l castigam cu o inarmare puternica corespunzatoare. Pe masura ce comenzile se intind tot mai departe, nu suntem altceva decat „sitting ducks” care si-au facut cuib pe promisiuni. Si o ultima fraza – inarmarea Poloniei se face in primul rand pentru ca Polonia doreste sa se inarmeze (inclusiv productie proprie), si atunci normal ca este ajutata.

            2
    • Tucano era 10 mil dolari în varianta de baza acum câțiva ani ! Are cineva idee cât costa un IAR 99 ? Spre comparație ?

  13. Faină pasăre, recunosc maestre.
    Dar nu mai bine luam vreo trei Bombardier 7500, unul pt. presidente, altul la premier și unu la minister? Și punem câte o consola pe care sa poată juca stimabilii counterstrike ca la jocuri de strategie este grele, asa zicem ca-s și militarizate😊

    6
    • Care ar fi problema unei flote de avioane pentru administratie si diplomatie, administrata si garantata de SPP sau de alti securisti asemenea ?
      Sugerezi ca modelul rusesc de epurare cu avionul e prea scump pt bugetul de stat 🤪

  14. Nu am inteles ce autonomie are acest EMBRAER C 390.
    Noua ne trebuie unul cu autonomie mare, sa putem cara pacienti nespitalizabili la spitale occidentale indepartate si, in acelasi timp, sa putem supraveghea spatiul aerian cat mai mult timp ca sa descurajam dronele sa mai vina pe la noi.

    • scrie la wiki
      2,720 km (1,470 nmi; 1,690 mi) with 23,000 kg (51,000 lb) payload
      2,000 km (1,080 nmi; 1,240 mi) with 26,000 kg (57,000 lb) payload
      5,020 km (3,120 mi, 2,710 nmi) with 14,000 kg (31,000 lb) payload
      max 6,240 km (3,880 mi, 3,370 nmi)
      sau cu rezervoare auxiliare max 8,460 km (4,570 nmi; 5,260 mi)

      C 390, frumos si de dorit,

      brics, pics sau ce-o fi nu conteaza,
      conteaza performanta de lupta,
      ca de aia il cumperi,
      sigur ca la dimbovitenii, la care struguri is acri, nu-i bun, ei vor numa third hand,
      cu mana intinsa,
      pomanagii,
      „mana intinsa care nu spune o poveste nu primeste pomana” – asta-i din filmu Filantropica

      C 390 e un avion frumos,
      cu un motor evropean fiabil, cu multe jdemii de ore de zbor,
      are si grinzi de acrosare unde poti adauga ceva: senzori, munitie, etc.

      si cu mult superior lui C 130 la raza de acttiune
      viteza aproape dubla fata de C 130,
      iar viteza conteaza pt. ca presupune timpu in care ajungi la destinatie,
      si timpu de reactie conteaza,

      pt. cei ancorati in trecutu glorios am sa reamintesc ca la 1940 ofiterii intrebau semegeu de atunci : in cat timp sa aplice masurile ordonate ca imediate: pe loc sau in cateva ore,
      raspunsu jeneralilor zero barat, imediat inseamna cateva ore,

      la noi cu neuronu obosit conteaza numa burta plina,
      inzestrarea si restu mai putin,
      ca avem noi istoria noastra plina de minuni imparatesti
      cu conducatorii care ii stim

      2
  15. C130 este un avion de transport tactic. C17 este un avion de transport strategic. A400m este o strutocamila intre cele 2.

    Pentru necesitatile noastre c130 este mai mult decat suficient.

    Embraer c390 s-au facut vreo 10 pentru portugalia, brazilia si ungaria. N-as avea incredere in ei sa iti tina flote operationale 24/24h 7/7 zile pe timp de razboi. E un avion ieftin pentru perioade de pace. E usor sa ai fiabilitate mare la 10 avioane care zboara de mai putin de 10 ani, sunt practic noi noute.

    6
  16. Atunci hai sa scoatem Brazilia din BRICS. E pacat sa o lasam acolo… din punctul de vedere al nevoilor noastre, desigur 😛

    Ar putea lua exemplu de la Argentina si Paraguay, dar atunci, avantajele unei astfel de schimbari ar trebui sa fie evidente. Ca tot era scoaterea comunismului din America de Sud una din promisiunile Administratiei Trump…

    BTW, sunt semne ca Lula da Silva nu ar mai agrea BRICS… insa deocamdata merge pe varfuri, tiptil. Cred ca e cu ochii pe alegerile din SUA, ca prost nu e.

    1
  17. Și un aspect foarte interesant al programului:

    https://www.aero-mag.com/embraer-strengthens-ties-with-czech-republic-new-agreement

    Citez..

    Jose Gustavo, vice president of sales and business development at Embraer Defense & Security for Europe and Africa, added: “We are thrilled to extend our cooperation with the Czech Republic, a nation with a rich history in aerospace and defence. Aero Vodochody, LOM Praha and the local universities are essential partners. We look forward to working together while contributing to the growth of the Czech aerospace industry.”

    Embraer’s commitment to strengthening ties with local partners is reinforced by its strategy to collaborate with local universities and research institutions on advanced aerospace projects. These initiatives aim to foster knowledge exchange, create opportunities for Czech engineering talent, and drive innovation in next-generation aerospace technologies.

    Tot lanțul logistic..universități tehnice..

    Și nota bene..Cehia e in program de la început..când nu comandaseră încă KC urile lor..o colaborare așa fructuoasă pe militar poate se extinde și pe civil (Embraer e practic numărul 3 după Boeing și Airbus)..dacă nu sunt deja (recunosc că nu știu)..

    ..lecția e că trebuie să ne uităm și la alte națiuni ambițioase, cu tradiție mai recentă în industrie..nu doar lideri mondiali gen SUA..

    3
  18. Bravo lor ca au curajul sa incerce piata militara, dar de regula armamentul se cumpara de la aliati si mai ales de la cei cu rata de disponibiltate mare in mentenanta.
    Ce sa faci cu ceva produs in cateva exemplare si de o firma care la randul ei se bazeaza pe licente sau importuri?
    Legat de Hercules tricolor, poate se gandeste cineva sa transforme unul in tanker, este ceva absolut necesar daca vreodata se gandeste cineva sa bubuie ceva la mare distanta. Ideal ar fi un turbofan sau chiar un turbojet mai vechi, ca au o viteza mult mai mare, dar te desucurci si cu un turboprop robust.
    Ca si idee trucii au ~ 200 F16 mai obosite mult fata de ale nostre, dar si 7 Stratotankere.
    Romania va avea in curand 1/4 fightere mai performante si 0 tankere.
    Si daca sare vreunul cu intrebarea „ce sa facem noi cu tankere?”, poate se gandeste ca nu ai 3 escadrile de F16 doar pentru politie aeriana. Un tanker multiplica timpul de zbor al unui fighter in patrula sau mareste mult raza de actiune in cazul unei actiuni la distanta.

    7
  19. brazilia nu e china-rusia…ei cooperează cu o grămadă de companii occidentale și pe subiecte suficient de sensibile ,în loc de boicot oportunitățile trebuiesc speculate ca e pa bani nu sentimente.

    3
  20. @ADR Si o sa vina si F 35.

  21. păi nu a făcut tur de onoare prin america de sud prezidente joianis ?!…s-a întors de acolo doar cu pungi de cafea și cacao.

  22. „(…) the Millennium would have to contend with the incumbency of the C-130J built by Lockheed Martin, which enjoys advantages like existing infrastructure and training pipelines. And on the refueling side, the C-390 has a “relatively low fuel capacity compared to a KC-46 or many other NGAS options,” while also having a larger radar signature compared to other potential NGAS candidates, he said.”

    https://breakingdefense.com/2024/10/exclusive-l3harris-embraer-no-longer-working-together-to-pitch-c-390-to-us/

    Cu ceva ani înainte a căzut și acordul cu Boeing

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *