Episodul V – Partea a doua
Bombardiere grele sovietice
Cu toate ca unicul prototip K-7 se prabusise, au fost totusi comandate inca 2 aeronave, dar totul a fost anulat in 1935, inainte ca vreunul dintre acestea sa fie finalizat. Interesant este faptul ca unicul prototip realizat a fost construit in doar 2 ani, la Harkov, incepand din 1931, avand urmatoarele caracteristici, absolut impresionante: echipaj 11 oameni; capacitate de transport 120/128 pasageri; lungime 28 m; anvergura 53 m; inaltime 12,4 m; suprafata portanta 454 m/patrati; greutate: gol 24,4 tone/cu incarcatura maxima 38 de tone; motor: 7 Mikulin AM-34F -750 CP/560kW fiecare (initial au fost avute in vedere motoare germane BMW. Oricum, AM-34 erau slabe pentru matahala asta, dar structura facea posibil accesul mecanicului-sef la motoare chiar si-n timpul zborului); viteza maxima 225 km/h; plafon de serviciu 4000 m; incarcare aripa 84 kg/m patrat (aceasta avea dimensiuni impresionante -53 m, fiind dificil de realizat. Iata, spre exemplu, dimensiunile aripii drepte: lungime 10 m; latime 6 m; inaltime 2,33 m; realizata din tuburi de otel sudate acoperite cu duraluminiu.
K-7 in constructie
S-a folosit si un aliaj de crom-molibden, cel putin la prototip, deoarece tevile din otel de asemenea dimensiuni nu se fabricau in URSS, ele fiind importate din Suedia. Pentru un singur K-7, asemenea structuri costau 100000 de ruble aur, ceea ce era de neacceptat pentru conducerea sovietica, care a ordonat copierea lor la o fabrica din Dnepropetrovsk, insa cu rezultate slabe); autonomie undeva la 5000 km, desi conform calculelor pe hartie ea era de 3030 km, si asta in conditii ideale de zbor. Nacela era destinata celor doi piloti (navigator si radio-navigator) si mecanicului-sef, ceilalti 8 membrii ai echipajului fiins dispusi in celelalte compartimente ale aeronavei, comunicarea intre piloti si echipaj facandu-se prin interfonie. Aeronava era greu de manevrat la sol, pe teren drept, si imposibil pe teren accidentat. Aeronava avea chiar si un design numit “Luxe”, urmand sa dispuna de un confort nemaivazut in URSS, chiar si-n lume, format din 16 cabine de lux (destinate oamenilor cu bani si VIP-urilor, inclusiv din conducerea PCUS, putand adaposti 64 de pasageri. Bineanteles, oamenii cu bani erau tocmai aristocratii aia atat de huliti de propaganda sovietica, corupti si exploatatori ai clasei muncitoare, din SUA si Occident. Dar valuta n-avea miros capitalist cand venea vorba de bani in buzunarul Statului proletar –reprezentat de protipendada comunista in frunte cu Stalin), club, snack-bar si bucatarie (erau preconizate propriile generatoare electrice, inclusive destinate pornirii fara ajutor extern al motoarelor, dar acestea n-au putut fi realizate de catre industria sovietica pana la anularea proiectului). Saracul mujic nici nu visa la asa ceva, basca ca nici n-auzise vreodata –el traia cu iluzia indusa de catre Stat, ca toti oamenii sunt egali in paradisul comunist.
Varianta destinata bombardamentului strategic urma sa fie chiar mai impresionanta, cu dimensiuni considerate de catre specialisti apropiate de Empire State Building, extrem de puternic inarmat, foarte costisitor si imposibil de realizat. Urma sa fie o adevarata “Fortareata Zburatoare”, in dotarea sa urmand sa intre un arsenal dea dreptul socant dispus in turele actionate electric, format din: 6 tunuri navale de calibrul 203 mm (dispuse cate 3 in cele doua turele actionate electric, una dispusa la partea superioara, cealalta la partea inferioara); 8 tunuri navale de calibrul 100 mm; 8 tunuri calibrul 20 mm (de tipul ShVAK, descris mai sus) si cel putin 8 mitraliere de calibrul 7,62 mm (ShKAS, descrise mai sus); 16 tone de bombe (locasurile bombelor urmau sa fie amplasate in interiorul aripilor, solutie ingenioasa ce nu afecta caracteristicile aerodinamice ale avionului. Oricum, specialistii calculasera ca la incarcatura maxima de combustibil, nu s-ar fi putut lua mai mult de 10 tone de bombe, autonomia fiind undeva la 2400 km. Chiar si asa, bombardierul ar fi avut capabilitati extraordinare). Se avea in vedere si o varianta destinata transportului de parasutisti (112 oameni, complet echipati. Interesant cum Inaltul Comandament Sovietic se gandea la proiectarea fortei la distante mari…Foarte interesant!) sau marfa (maxim 8,5 tone, paletizata, luandu-se in calcul lansarea lor din aer cu ajutorul parasutelor prin intermediul unei trape de coada de mari dimensiuni, ce urma sa inlocuiasca suprafetele vitrate ale modelului original. O solutie ingenioasa folosita si astazi, insa nu degeaba sovieticii sunt recunoscuti ca fiind asi in domeniul avioanelor de transport greu), in acest caz avionul pastra in vederea propriei protectii doar mitralierele si tunurile de calibrul 20 mm. N-a fost niciodata construita, ramanand doar la nivel de intentie, insa ingeniozitatea solutiilor adoptate este uimitoare. Oricum, nu s-ar fi putut realiza datorita greutatii armamentului, basca tunurile navale masive, structura nu rezista la trepidatii, vibratii si solicitari nici macar la varianta civila (la primul zbor aeronava s-a ridicat doar 5 m de la sol, cand au aparut vibratii alarmante luandu-se decizia de a se intrerupe zborul. Ulterior structura a fost consolidata, dar problemele au ramas, cu deosebire vibratiile din suprafetele orizontale), ce sa mai vorbim de cele militare.
K-7 la sol
Nu putem incheia articolul fara a discuta despre arsenalul impresionant ce s-ar fi regasit pe bombardierul K-7, desi nu exista date certe cu privire la tipul acestuia si doar la calibrul preconizat. Exista insa certitudine cu privire la provenienta lui, Marina Sovietica. Aceasta, in acei ani, utiliza urmatoarele tipuri de tunuri de calibrul 100/102/203 mm, pe distrugatoarele si crucisatoarele sale, chiar si-n cadrul bateriilor de coasta, in marea lor majoritate fiind ramase de pe vremea Tarului Nicolae al II-lea, inclusiv navele, niste barabafte afumate (oricum, in WW II, Marina Sovietica n-a avut cine stie ce nave in dotare, ea nu s-a ridicat nicicum la valoarea flotei germane, britanice sau americane). Iata care erau aceste guri de foc, pasibile de a fi folosite si pe K-7, fara a se sti cum intentionau sovieticii implementarea lor pe avion, greutatea si solicitarile la care ar fi fost supusa aeronava fiind imense, fiind din punct de vedere tehnic o extraordinara provocare:
–Pattern 1905, construite de catre firma Vickers, Marina Sovietica le folosea incepand din anul 1920 in cadrul bateriilor de coasta. Prin 1941 mai erau in uz 36 de exemplare (romanii si germanii au gasit asemenea tunuri in 1942, la Sevastopol), avand urmatoarele caracteristici: calibrul 203 mm; greutatea tunului 14,5 tone; lungimea tunului 10,16 m; lungimea tevii tunului 9,95 m; volumul camerei de ardere 67,8 dm/cubi; rata de foc 3 proiectile/minut, cu gura de foc montata in turela; munitie: HE –model 1907, greutate proiectil 112,2 kg; greutatea incarcaturii de azvarlire 14,1 kg; lungime proiectil 79,1 cm; viteza initiala a proiectilului 807,7 m/s; HE –model 1913, greutate proiectil 139,2 kg; greutatea incarcaturii de azvarlire 15 kg; lungime proiectil 96,5 cm; viteza initiala a proiectilului 792,5 m/s; HE –model 1915, greutate proiectil 112,2 kg; greutatea incarcaturii de azvarlire 7,9 kg; lungime proiectil 78,76 cm; viteza initiala a proiectilului 807,7 m/s; srapnel –greutate proiectil 116,8 kg; greutatea incarcaturii de azvarlire 1,2 kg; lungime proiectil 78,28 cm; viteza initiala a proiectilului 746,8 m/s; raza maxima de actiune 24,69 km, dar depindea in functie de elevatie (cu tunul montat in turela aceasta era cuprinsa intre -15◦/+25◦), astfel: cu proiectile HE model 1907 – 15◦-12800 m/19,5◦-14450 m/32◦-17200 m/40,5◦-17920 m; cu proiectile HE model 1915 -19,5◦-16830 m/32◦-20130 m/41◦-21030 m; cu proiectile HE model 1913 -15◦-15730 m 19,5◦-18290 m/32◦-20680 m/41◦-24690 m. Nu se stie cum ar fi implementat sovieticii acest tun greu pe K-7, varianta bombardier, cu atat mai mult in turela, dar cu siguranta acest lucru ar fi fost imposibil, daca nu extrem de dificil.
–Pattern 1892, construite de catre firma Vickers, Marina Sovietica le folosea in anul 1941 in cadrul bateriilor de coasta, avand urmatoarele caracteristici: calibrul 203 mm; greutatea tunului 12 tone; lungimea tunului 9,13 m; munitie: HE –“model vechi”, greutate proiectil 87,8 kg, lungime proiectil 2,6 calibre, viteza initiala a proiectilului 899 m/s; AP –“model vechi”,greutate proiectil 87,8 kg, lungime proiectil 2,5 calibre, viteza initiala a proiectilului 899 m/s; Semi-AP,model 1907, greutate proiectil 106,9 kg, greutatea incarcaturii de azvarlire 9,3 kg, lungime proiectil 4 calibre, viteza initiala a proiectilului 813,8 m/s; HE –model 1907, greutate proiectil 87,8 kg; greutatea incarcaturii de azvarlire 32 kg; lungime proiectil 3,04 calibre; viteza initiala a proiectilului 784,8 m/s; HE –model 1915, greutate proiectil 112,2 kg; greutatea incarcaturii de azvarlire 7,9 kg; lungime proiectil 3,85 calibre; viteza initiala a proiectilului 792,5 m/s; srapnel –greutate proiectil 116,8 kg; greutatea incarcaturii de azvarlire 1,2 kg; lungime proiectil 3,86 calibre; viteza initiala a proiectilului 746,8 m/s; raza maxima de actiune 20,68 km, dar depindea in functie de elevatie (cu tunul montat in turela aceasta era cuprinsa intre -5◦/+18◦), astfel: cu proiectile HE “model vechi” – 13◦-10980 m/25◦-14640 m; cu proiectile AP model 1907 -18◦-16100 m; cu proiectile HE model 1907 -18◦-13170 m; cu proiectile AP model 1915 -18◦-15920 m/32◦ -20680 m. Nu se stie cum ar fi implementat sovieticii acest tun greu pe K-7, varianta bombardier, cu atat mai mult in turela, dar cu siguranta acest lucru ar fi fost imposibil, daca nu extrem de dificil, dar era capabil sa penetreze blindaj cu proiectile AP “model vechi”, astfel: 182 mm de la 1,83 km distanta/126 mm de la 3,66 km distanta/88 mm de la 5,49 km distanta/64 mm de la 7,32 km distanta/50 mm de la 9,14 km distanta/46 mm de la 10,97 km distanta.
–Minizini, calibrul 100 mm,model 1928, realizat de catre italieni dupa cel austro-ungar, fabricat de catre Skoda, K-10/11, in dotare sovietica incepand din anul 1930. Varianta din dotarea Marinei Sovietice avea urmatoarele caracteristici: greutatea tunului 2220 kg; lungimea tunului 5 m; lungimea tevii tunului 4,69 m; volumul camerei de ardere 7,76 dm/cubi; rata de foc 12 proiectile/minut; munitie: AA, model 1928, greutate proiectil 24,6 kg, greutatea incarcaturii de azvarlire 1,34 kg, lungime proiectil 4,98 calibre, viteza initiala a proiectilului 880 m/s; HE, model 1915, greutate proiectil 28,2 kg, greutatea incarcaturii de azvarlire 1,97 kg, lungime proiectil 5,05 calibre, viteza initiala a proiectilului 800 m/s; HE, model 1928, greutate proiectil 28,2 kg, greutatea incarcaturii de azvarlire 1,24 kg, lungime proiectil 5,22 calibre, viteza initiala a proiectilului 800 m/s; raza maxima de actiune de 19750 m, elevatia fiind cuprinsa intre -5◦/+78◦ (tunul putea trage astfel: cu proiectil HE model 1915, la elevatie de 45◦ -18546 m/cu proiectil HE model 1928, la elevatie de 45◦ -19570 m).
Vedere din fata, desen
–Pattern 1911, calibrul 102 mm, realizat de catre firma Obukhovski in 1911, sub licenta (200 de exemplare erau in uz la nivelul anului 1917), ulterior, dupa Revolutia din Octombrie,fabrica din Perm a mai construit 80 de exemplare in 1918. In anul 1941, mai erau in serviciu 146 de exemplare, astfel: 49 in cadrul Flotei Baltice/30 in cadrul Flotei Marii Negre/30 in cadrul Flotei din Pacific/15 in cadrul Flotilei Caspice. Tunul avea urmatoarele caracteristici: greutatea tunului 2,80 tone; lungimea tunului 6,28 m; lungimea tevii tunului 6,09 m; volumul camerei de ardere 7,56 dm/cubi; rata de foc 12 proiectile/minut; munitie: HE, model 1915, greutate proiectil 17,5 kg, greutatea incarcaturii de azvarlire 2,1 kg, greutatea obuzului 30 kg, lungime proiectil 5 calibre, viteza initiala a proiectilului 823 m/s; HE, model 1911, greutate proiectil 17,5 kg, greutatea incarcaturii de azvarlire 2,4 kg, greutatea obuzului 30 kg, lungime proiectil 5 calibre, viteza initiala a proiectilului 823 m/s; FRAGMENTATIE, model 1915, greutate proiectil 17,5 kg, greutatea incarcaturii de azvarlire 1,88 kg, greutatea obuzului 30 kg, lungime proiectil 5,18 calibre, viteza initiala a proiectilului 823 m/s; SRAPNEL, greutate proiectil 17,7 kg, greutatea incarcaturii de azvarlire 218 grame, greutatea obuzului 30,1 kg, lungime proiectil 4,38 calibre, viteza initiala a proiectilului 768 m/s; INCENDIAR, greutate proiectil 17,6 kg, lungimea proiectilului 4 calibre; raza maxima de actiune era probabil de 18000 m, elevatia fiind cuprinsa intre -10◦/+30◦ (tunul putea trage astfel: cu proiectil HE model 1915, la elevatie de 30◦ -16100 m/cu proiectil HE model 1911, la elevatie de 30◦ -15360 m).
–Pattern 1930 (model B-2) si Pattern 1934 (model B-18), calibrul 102 mm, realizate de catre fabrica Bolshevik, initial pentru dotarea submarinelor de clasa Dekabrist (seria I), Leninets (seria II) si Pravda (seria IV), dar ulterior au aparut si pe monitoare si alte nave cu pescaj mic. Tunul in varianta B-2 avea urmatoarele caracteristici: greutatea tunului 2,08 tone; lungimea tunului 4,57 m; lungimea tevii tunului 4,37 m; volumul camerei de ardere 7,56 dm/cubi; rata de foc 4-6 proiectile/minut. Tunul in varianta B-18 avea urmatoarele caracteristici: greutatea tunului 2,09 tone; lungimea tunului 4,56 m; lungimea tevii tunului 4,37 m; volumul camerei de ardere 7,56 dm/cubi; rata de foc 6-12 proiectile/minut. Tunurile foloseau urmatoarele tipuri de munitie: HE, model 1915, greutate proiectil 17,5 kg, greutatea incarcaturii de azvarlire 2,1 kg, greutatea obuzului 30 kg, lungime proiectil 5 calibre, viteza initiala a proiectilului 755 m/s; AA, model 1915, greutate proiectil 16,45 kg, greutatea incarcaturii de azvarlire 1,4 kg, lungime proiectil 4,75 calibre, viteza initiala a proiectilului 755 m/s; FRAGMENTATIE, model 1915, greutate proiectil 17,5 kg, greutatea incarcaturii de azvarlire 1,88 kg, greutatea obuzului 30 kg, lungime proiectil 5,18 calibre, viteza initiala a proiectilului 755 m/s; SRAPNEL, greutate proiectil 17,7 kg, greutatea incarcaturii de azvarlire 218 grame, greutatea obuzului 30,1 kg, lungime proiectil 4,38 calibre, viteza initiala a proiectilului 755 m/s; raza maxima de actiune era probabil de 16470 m, elevatia fiind cuprinsa intre -5◦/+60◦ (tunul putea trage cu proiectil HE model 1915, la elevatie de 60◦, la maxim16470 m).
Kalinin K-7 in zbor
Prototip K-7 in 1933
Interesant acest proiect din punct de vedere tehnic, insa o mare bataie de cap pentru proiectanti si constructori. Datorita acestuia Kalinin si-a pierdut viata, intr-un final fiind declarat “inamic al poporului” deoarece n-a reusit sa satisfaca vanitatea lui Stalin ca URSS sa aiba cel mai mare avion vazut vreodata. Chiar daca n-ar fi fost executat si proiectul ar fi fost continuat, acest avion este putin probabil c-ar fi devenit un succes, el avand nevoie de infrastructura aeroportuara pe masura (in URSS in acei ani, majoritatea aeroporturilor existente n-aveau piste betonate si nici infrastructura adecvata operarii avioanelor de pasageri si nu numai. Nici aeroporturile straine, considerate moderne in acea vreme, n-ar fi putut sa-i asigure operarea in conditii de siguranta si mentenanta necesara), intretinere permanenta, nemailuand in calcul costurile de productie extrem de ridicate, basca cele de operare. Ce a fost el totusi pana la urma? Un vis frumos as zice si cam atat…
Sectiune aripa K-7
WW
Enciclopedia Armelor – Episodul VI: A-43 Black Prince
SURSE DATE SI POZE: Wikipedia, Enciclopedia Libera, Internet.
www.aviation.ru/k7/k7giant.html –
www.scribd.com › –
www.fiddlersgreen.net/…/Kalinin-K7.html –
www.flyingmidshipmen.org/k7russianbmbr…
ram-home.com/ram-old/engine.html –
opoccuu.com/russianfighters.htm –
in primul radn av multumesc ptr ca mi-ati facut cinsotinta cu acest monstru … necunoscut.
As putea onserva a ideea de ina0rmare cu atatea tunri este ca sa zic asa „baroca” sa nu mai zic de calibru .. „teoretic” (in teorie se poa orice) si mai ales fantezist salva unui astfel de monstru ar fi fost suficienta ca sa distruga o pozitei aparata … (tunurile avand o precizie maie buna decat bombele acelei epoci).
Insa il inteleg pe Stalin. Ca nu crez ca IVS a cerut sa se instaleze tunurui de 203 mm .. ci a crezut pe elateii ca se poa face. Asa ca cel care a propus o astfle de traznaie trebuia impuscat. Ca alta data altii sa dea dovada de mai putina fantezie a la Moorcock -sau se apuce de literatura !!! Oricum nici azi nu cred ca exista avion care sa reziste recululii unui tun de 203 ..
Dar sa nu exageram cu meritele lu lu Stalin in promovarea gigantismului aero. Uneori unele trebuie sa fie gigantice – de ex 747 sau 380 nu sunt mici desi.. Si sa nu uitam maretul Do X care era numai mic nu era .. De altfel daca cautam prin Wiki mai agsim si alti giganti … aero din anii 30-40. Sa nu mai zic ca si Do X avea o mica hiba – palfon de max 450 metri !!!
Si mai trebuie sa va sfaturisc sa lasati Dilemei cestii ieftine precum „Saracul mujic ….el traia cu iluzia indusa de catre Stat,” Nu de alta dar am impresia ca ati citit pre Suvorov. Si ati aflat ca unii tovarasi aveau vagoane de tren blindate si personalizate . Si acu sa nu credeti ca sarmanu mujic nu stia catesceva. Hm … ati auzit cumva de romanul Pe Donul linistit ? In el se gasesete o discutie interesabta .. Redau aleatioru din memorie : „si ce mai mintiti cu egalitatea? M-am uita la o trupa a armatei rosii : bietul Vanioc cu niste obiele ca vai de lume insa comisarul imbracat tot in piele de crom!!” Si in loc sa fie impuscat Solohov a primit premiul Stalin! A da si Stalin aprecia romanu (nu cred ca doar fiindca e foarte da foarte gros ..) Deci se cam stia cum este cu egaliatea. Mai ales dupa ce si soviecticii au vazut poza asta : http://www.frontpress.ro/wp-content/uploads/2011/11/stalin-svetlana-350×210.jpg
ma rog poza a fost nitel „scurtata” in cea originala se vedeau si pantofii Svetlanei … Pantofii! .. ei bine in epoca aia in URSS erau o problema .. mai ales pantofii de dama . Si ca o fetita sa aiba pantofi buni era ceva .. o culme a luxului! (Asta o stiu din „privat” … )
Acu edaca ne uitam cat se-a cheltuit ptr inarmare intelegem de ce omu de rand trebuia sa suporte atatea privatiuni.. Insa va rog sa ma credeti mujicu vedea foarte bine cum era cu etica si echitatea,. Lsati miorlaielile astea ptr tot soiul de plesi si alti reformati dilematici
Sper ca te-am inteles bine! Mujicul, adica omul de rand, chiar n-avea habar de luxul si „avantajele” de care dispuneau membrii de partid, incepand de la simplul propagandist pana la sferele inalte ale Partidului. Habar n-aveau, dar erau tare mandrii de „maretele’ realizari ale „proletariatului”, in societatea in care muncitorul isi dadea mana cu taranul si amandoi construiau „comunismul”. Propaganda comunista nu pierdea niciun prilej in a injura si defaima „capitalismul” si „capitalistii odiosi”, dar, in realitate, se dedulceau la viata „occidentala”. Cel mai bun exemplu a fost si-n Romania, ia sa-ti aduci aminte de „magazinele speciale” pentru protipendada de partid si alti potentati ai vremii (precum ofiterii de securitate si nu numai), unde se gaseau produse despre care romanul de rand nici macar nu stia ca…exista. Ori vilele destinate membrilor PCR si conducerii de Partid, de un lux inimaginabil. Ei bine, Stalin&Co au beneficiat si ei de lux, iar goana statelor comuniste dupa valuta forte a existat dintotdeauna -exportau orice, oriunde, oricand, la preturi de dumping, doar pentru a obtine ceva verzisori. Povestea acestui avion mamut tine mai mult de orgoliul stalinist, decat de legile fizicii, aerodinamicii, etc. Ma cam indoiesc ca mujicul „vedea bine” adevarata fata a dictaturii staliniste ori a comunismului, ci mai degraba credea tot ceea ce propaganda ii spunea. Pentru Stalin si orice dictator, reteta succesului era asta: FRICA si TEROARE amestecate cu MINCIUNA si PROPAGANDA BINELUI REVOLUTIEI si a EGALITATII INTRE OAMENI. Daca se gasea cate unul sa se prinda de figura si de modul real in care stateau lucrurile, acesta „disparea” rapid din peisaj, nu exista loc si intelegere pentru „dusmanii poporului”.
Scuze dar nu ai inteles nimic si asta nu din cauza greselilor mele de tastare. Ci a unui „filtu” de genu activist politic-care-explica-EL-Adevarul . Macar aia o faeau ca erau platiti,
Si acu pa concret . Eu am scris ca mujicu avea el „ceva” iede despre avantajele diverse ale nacealnicilor. Ca uneori erau gresite nu are importanta – mujicu stia bine ca nu exista egalitate!! De altfel si eu stiam bine ca nu exista egalitete .. imi explicau asta chiar pui de curva comunista care azi sunt toti „persecuati” . Insa sa stii o cestie – oamu de rand cateodat exagereaza cu fantezile despre lux. De ex tu cand demasti rivolitioner precum activsitii din anii 50 „Ori vilele destinate membrilor PCR si conducerii de Partid, de un lux inimaginabil”. Ma cam indoiesc ca luxul era chiar inamaginabil sau ca egala luxul lui Becali, Sau chiar pe a lui Videanu (desi asta e mai modest). Si te asigur ca majoriattea membtilor PCR nu aveau parte de de vila (cel mult in staiuni daca nu aveau abni ptr hotel). Sigura este fantezia ta (cam bolnavicioasa). A da cu luxul – azi e mult mai amre. Valentin Ceausescu aeva ce-I drept o masina Alfa Romeo Junir 1300 GT – da costa 16.5000 fr francezi noi. Scumpa da nu atat ca un 911S sau 230 SL.. Azi .. ia vezi ce se parcheaza pe la Dorobanti! ASTA LUX!!!
In rest te stradui prea mult sa iti inchipui. Dar decat sa iti inchipui mai bine cauta matale DO X -aveva numai 12 motoare.. Urias . Cauta matale Spruce Goose – urias da ma rog mai aerodnuiamic. Cauta Latécoère 521,Urias si el. /Daca nu iti place aerodinamica namilei asteia ia de vezi SE 66 are unele asemanari. cat edespre botu lu K7 ini aduce aminte de un bombardier Farman din 1939. Bombardier activ!! Ppvestea acelui gigant tine ede tehnologia acelei vremi si cam ata, Ca este gigant – da.. Dar ti-am dat o lista de giganti “nestalinisti”. Este vorba de cerinte –ccapacitai mair de transport. Care nu tin cont de regimuri politice!
Insa K7 in felul lui era o reusita deosebita .. celelta e avioane mari edin epoca erau “barci zburatoare” pe cand K7 era “normal” . Si in epoca aia ptr avioane grele se prefera formula hidroavion exacat din cauza trenului de aterizare – era mai simplu pe apa!!
Si sa iti mai zic ceva – cei care dispareau primii erau dobitocii care nu se prindeau de modul real in care stateau lucrurile. Dobitocii care credeau in propaganda despre egalitate, libertate, echitate, libertate. Astia infundau puscariile. Si sa vezi minune – printre ei multime de studenti, profesori de fiolozofie, morala si alti idioti care nu intelgeau ca regimul era opresiv din prizip.. Imbecili care nu intelg ca in cele mai multe sitiaitii bata e mai tare decat Kant..cretini care cred ca morala ar impedica un glont…
Zau! Asa crezi tu? Studentii, profesorii, medicii, intelectualii,s.a.m.d, in viziunea ta, infundau puscariile deoarece regimul avea „prizip”!!?? Aia erau cumva cretinii care nu „intelegeau”, dar uiti sa mentionezi faptul ca neintelegerea a dus la decapitarea elitei intelectuale a tarii, fiindca un popor fara elite care sa-l „lumineze” poate fi usor de manipulat. In sfarsit, fiecare cu ideile sale! Intr-adevar, bata si glontul sunt intotdeauna mai tari decat gandirea si logica, si daca ti-aduci aminte din randul caror oameni erau alesi propagandistii de partid, transformati rapid in tortionari cu bilet de voie, in marea lor majoritate provenind din ciurucurile obstei (provenind din ratatii si lenesii comunitatii, care odata ajunsi sus sau razbunat crunt pe cei care i-au ignorat candva. In comuna bunicilor mei marele propagandist era un betiv notoriu cu 4 clase, si analfabet pe deasupra, care umbla numai insotit de catre militian de frica locuitorilor comunitatii. Jigodia aia a trimis pe multi la Canal deoarece „nu-i placeau lui”). Comparatia ta intre comunistii de-atunci si democratii de astazi este lipsita de sens! Cei de astazi sunt urmasii celor de-atunci, diferenta consta in faptul ca astazi si tu poti vedea in magazine si pe strada ceea ce in trecut vedeau doar ei. Asta-i diferenta, in rest mentalitatea este aceeasi -sa-i juganim pe fraieri! Legat de K-7, pentru Rusia acelior vremuri era doar un vis frumos si…mare. Si, daca tot mentionezi Germania, de ce nu spui si cate DO-X au facut, la fel si cu americanul Spruce Goose -luate per ansamblu, si acestea au fost esecuri sau semi-esecuri. Deci, cum e treaba cu fantezia? Ma faci activist politic? Esti simpatic, dar total pe langa -nici macar carnet de partid n-am avut, tu poate ca-i avut! Familia Ceausescu avea si masini Mercedes si foarte probabil un Rolls-Royce, desi mergeau de ochii „boborului” cu Dacia-Renault si ARO, mai informeaza-te inainte de a da cu „parul” ori a trage concluzii aberante. Succes!
Exact asa. Vezi ca uneori poti sa intelegi cat de cat? Daca eu am un TT si tu un careu de asi cine crezi ca ia potul?! Hai gandeste ca tot suntem pe site cu profil militar ….
Sa continui – tu nu intelegi ca este o diferenta intre a aveau un “principiu” (sa nu furi, sa nu platesti ptr bere mai mult decat ptr vin samd) si alta este sa fii “opresiv din prinzip”. Ca daca esti opresiv din principiu, inseamna ca scopul tau este de a aplica violenta pe baza “principiului” ba tu de ce nu porti basca? . Ori asta se face folosindu-te de niste insi cam “tarati”. Inca ceva – URSS intre 1919-21 si 1930-40 , RPR in primii ani a aplocat o politica terorista fiindca niste tampiti au citt ceva despre iacobinism. Ori asta a inemnat si aplicarea violentei represive si in mod aleator ca sa “previna” .. si uneori cu pretentii statistice “din fiecare comuna sa fie arestati cate 4 chiaburi ” ”Si daca este un sat de sarantoci in care sunt dor 2 mijlocasi?” “Atunci va arestam pe dumneavoastra ca suntei un reactionar” (strict autentic ..) si se mai aplica “binovat nevinovat canalul trebuie terminat!”.
Orium nu este cazul sa imi explici mie…eu de la 11 ani stiam precis ca daca un copil vorbeste preea mult in strada, scoala despre ce se discuta in casa .. ei bine parintii lui pot intra la inchisoare si copilul va ajunge la orfelinat!! Asta era realitatea ..
Ca sa zic asa daca doresti sa opresti un autibuz nu este cazul sa ii dai un cap in parasoc. Daca doresti sa deraiezi trenul nu este cazul sa iti pui gatul pe sina .. Sunt si late mijloace ptr care ins aiti trebuie un cap cu ceva cunostinte d efizica si chimie nu Platon!!
Cat deespre “elita” o bag undeva. In 90 “elita” noastra era incapabila sa ne ofere in plan de altenrativa .. rezultatul il vedem azi! Restu e boceala de baba senila (am o oaresce intelegere si mila fata de baba senila insa nu fata de “elita” “incremenita in BMW” pardon “proiect”.
Ar mai trebui sa iti zic ca Ceausescu nu a avut RR . RR au avut Secretariatele generale ale PCUS (da nu se dadeau cu el) si PC Iugislav (Tito il mai folosea. Rar.) Masinile folosite de Nae au fost un Mercedeees 600 (de toata “ziua”, ) in 600 Pullman landolet (fiolosit la ormirea viztelor opficiale) , uneori un Cadie de Ville cabriolet (md 68-69 culoare havan) si in Buick Riviera sedan hardtop. Leana prin 74-89 folosea un R 16 TS bej pe care il conducea singura (si se zicera ca era singuru sofer care respecta distanta fata de ala din fata!). Si Nicu un Audi 100 md 70 coupe rosu (18.5000 franci . Stiu pereturile din Franta …) Ada.. datele astea nu erau oficiale insa se cam vorbea prin targ plus ca prin 92 au fost vandute masinile la deispozitia Ceausestilor.
Cat despre Do X , Latecouer, Maxim Gorki m K9 au fost incercari meritorii in epoca aceea. Insa supuse limitarilor trhnologice de atunci. Invatamintele au servit mai traziu. Iar Spruce Goose nu a fost un esec. Insa terminarea razboiului l-a facut inutil ,… Daca ins avrei sa te indignezi de o harabaie prea mare te rog Tigru II german. Prea mare, prea lent , preea scump consuma “pantagruelic” Sau cata Lowe . Maus . Monster si mai si. Ineptii curate .. A da ideea de a pune tunri de 203 mm pe un avion este cretina. So autorul a meritat sa fie impuscat!!
A era sa imi scapi … Ai scris marele propagandist era un betiv notoriu cu 4 clase, si analfabet pe deasupra Analfabet inseamna unu care nu stie saciteasca si sa scfie. Unu cu 4 clase se mai descurca …Bunica mea paterna avea 4 clase insa citea ceva mai mult decat unii care au terminat azi facultatea ( ce e drapt citea Biblia si carti de rugaciuni si alte asemenea . Biblia am pastrat-o )
Era „sa-ti scap”!? Da, ai dreptate, nu era analfabet ci semianalfabet, mea culpa. In privinta „succesului” barabaftei Spruce Goose am mari indoieli. Un singur zbor, si ala extrem de scurt, nu inseamna nimic, lasand la o parte anularea programului. Scuteste-ma insa de „principiile comuniste” fiindca indiferent din ce parte le iei tot la dictatura ajungi. Acum poate realizezi ce anume „nu pot sa inteleg cat de cat”! Si eu am trait multi ani in comunism si stiu cum era, asa ca nu-mi spui nimic nou. A, ca ai tu poate oarece simpatii ori afinitati pentru trecut, este problema ta, pot intelege, iti dau insa dreptate in privinta celor care au terminat facultatea astazi si n-au prea citit nimic.Eu n-am afinitati pentru trecut si nici pentru prezent -astazi, ca si-atunci, cel mai tare castiga, dar asta nu ma face deloc sa ma-npac cu situatia, fie si cu un TT in dotare. Asa, din umila mea gandire (vezi, chiar pot gandi, sper sa nu fi surprins de asta!), chiar daca ne aflam pe un blog militar, nu cred ca „forta bruta” primeaza in fata umanismului, fiindca daca ar fi asa, lumea ar fi doar un camp de lupta. Sunt convins ca ai facut armata ori ca esti fost cadru militar, si-atunci sti prea bine ca orice soldat nu pleaca la lupta daca n-are incotro -stie foarte bine ce inseamna un razboi. Ca marea majoritate a conflictelor au loc din cauza dobitocilor politici, care numai militari nu sunt, este perfect adevarat (poate o lume condusa strict de catre militari ar fi, poate, mai pasnica!? Zic si eu, desi nu-s Platon, sper sa nu te supere asta ci sa te amuze). Proiecte mamut, mai mult sau mai putin realizabile, au avut cu totii, dar articolul de fata este dedicat strict barabaftei sovietice. Si, ca sa inchei disputa ori poate „neintelegerea”, fie cum zici tu, eu raman cu „inchipuirile” mele, tu cu TT-ul si „principiile” -toate lumea-i fericita si satisfacuta. Bafta, te mai astept si la urmatoarele articole! Nu glumesc, fara resentimente, a fost o discutie interesanta si-atat, can-can-urile le gasim in Click!
ww matale sati prost si cu bancurile „in Smith and Wesson bate uin care de asi” e din legile lu Murphy… Pri tobaraseii actibisti staea prost la capitolul asta – ei erau „seriosi” si insistenti. Da macar erau platiti ..
http://www.gandul.info/news/ce-avioane-f-16-vrea-romania-sa-cumpere-de-la-portughezi-surse-militare-pentru-gandul-sunt-in-stoc-sunt-in-stare-impecabila-si-sunt-upgradate-10689957….oare se apropie marea tzeapa a secolului 21 in Romanika?cred ca e aproape…SUNT IMPECABILE!!!!!…tare!
diferenta intre clasesle sociale e un mod de a exista, pentru societatile „nedemocratice”. da celor putini ca sa ii asupreasca pe cei multi. acum daca ma uit bine si la societatea noastra „democratica” parca vad acelasi lucru,diferenta o face o oarecare libertate a expresiei, libertate care intr-o societate totalitara lipseste cu desavarsire.