Antonov An-70
Antonov An 132 reprezenta speranta companiei ucrainene pentru un viitor, nu foarte bun, nici foarte rau, doar asigura Antonov sansa supravietuirii in linia constructorilor de aeronave.
Dar odata ce guvernul de la Kiev a inchis colaborarea cu Arabia Saudita (pe motiv de apropiere a sauditiilor de Moscova), sansa ca legendara companie sa supravietuiasca scade spre zero.
Evident sauditii veneau cu banii, ucrainenii cu tehnologia, planul era pentru 80 de aeronave An-132 (o evolutie substantiala a mai cunoscutului An 32), primele construite in Ucraina, restul in Arabia Saudita. Nu era cine stie ce, dar pentru companie reprezenta o gura de oxigen in asteptarea unor vremuri mai bune.
Un prototip al An 132 a efectuat primul zbor in decembrie 2016.
Iar Antonov ii merge din rau in mai rau. Cu An 148, un aparat de pasageri regional, au avut numai necazuri, prabusiri, defectiuni cu duiumul, au livrat sub 50 de aparate, majoritatea fiind tinute astazi la sol din motive tehnice, nu mai sunt comenzi pe rol.
Antonov An 178, avion mediu-curier militar, era de construit tot cu sauditii, pana acum s-a reusit fabricarea unui singur exemplar si probabil ca s-a terminat, odata ce relatiile dintre Kiev si Riad s-au racit.
Si cu asta basta, sansa celor de la Antonov ramane sa intre pe piata subansamblelor de aviatie, adica sa lucreze pentru altii, greu de crezut ca vor mai apuca sa proiecteze si sa construiasca avioane proprii, poate doar sa le repare pe cele care inca mai zboara, desi modelele lor sunt destul de vechi.
Odata cu razboiul din estul Ucrainei, Antonov si-a pierdut cea mai mare si sigura piata: Rusia. Moscova a renuntat la aparatul de transport militar mediu-curier dezvoltat de Antonov (desi compania ucraineana are actionariat rusesc) – An 70 in favoarea localului Il 76MD si vorbeam de peste 60 de aparate pentru dotarea VTA (Aviatia de Transport Militara).
An 140 (tot pentru piata rusa) s-a dus si el, desi ar fi trebuit sa fie fabricat in Rusia, astfel ca viitorul, atat cat mai exista se arata sumbru pentru unul dintre cei mai cunoscuti constructori de avioane de transport.
Si parca-i pacat daca ne aducem aminte doar de An 124 sau gigantul An 225…
GeorgeGMT
De fapt saudiții au renunțat la avion (și aici ar putea fi din cauza apropierii de Moscova). Deși, cel mai probabil, e din motiv că ucrainenii au oprit colaborarea cu rușii și respectiv sunt nevoiți să caute componente în occident, fapt care a dus la creșterea prețului pentru A-132. Plus că într-un interviu, șeful lui Antonov spunea că și așa nu au primit fondurile promise pentru schimbarea liniilor de producție în vederea trecerii la componente occidentale (canadiene, germane, israliene).
Dar clar nu e nici un motiv de îngropat Antonovul. Pe lângă saudiți, mai erau interesați indienii de a-132, mai au contracte pentru modele mai vechi, contracte de mentenanță. Mai degrabă e end a speranței de a câștiga teren pe piața intranțională odată cu Revoluția Demnității. Dar vorba ta – păcat. Vedem ce le aduce ziua de mâine.
producator captiv al rusiei si victimă a destinului politic al ucrainei.
Am impresia ca presedintele ala actoras nu o sa faca mare branza.
Dupa mine actorasul este dornic sa se intalneasca cu Putin si sa bata palma, frateste .Omul este doar un demagog, un balon de sapun. Ucrainenii si-o vor lua rau cu Zelensky. Asta e treba lor. Doar ca o Ukraina cu ganduri de restrangere in Est si fermitate in vest, nu ne face bine la ficat. Zic si eu, nu dati cu paru’.
DIn păcate, doar cei din spatele lui știu de ce este dornic. La nivel declarativ e cu noi (adic UE) și pentru orice încercare de a schimba cursul sau a capitula în fața rușilor va fi urcat în furci în secunda doi cu tot cu famieli, animalele de companie și gândacii din casă.
Dar sper să nu se ajungă aici. Doar tancuri rusești la hotare ne mai trebuie.
pacat, Antonov au istorie puternică in spate,
la aparate mari de transport mari, An 124 nu are inlocuitor,
atat An 124, AN 70, cat si mai vechiu AN 22, sunt, la mintea mea, aparate deosebite,
sunt putine natiuni care pot concura cu istoria acestei fabrici,
nu intamplator la aparitia aparatului chinez de transport Y 20 media americana specula ca proiectarea aparatului s-ar fi facut cu ajutor ucrainean,
totusi, io nu cred ca se termina pt Antonov,
anu trecut au semnat cu turcii pt un nou aparat An 188 (versiune de An 70 dotata cu turboreactoare, in doua versiuni de motoare: ucrainiene sau CFM) cu sarcina utila de 50 to,
https://www.airforce-technology.com/projects/antonov-188-military-transport-aircraft/
https://thaimilitaryandasianregion.wordpress.com/2018/07/29/antonov-an-188-military-transport-aircraft/
apoi, exista stiri de anu asta legate de intentia chinezilor de a construi mai multe An 225,
de aceea ar fi platit sumele necesare finalizarii celui de al doilea aparat,
https://www.nextbigfuture.com/2019/01/china-completing-more-copies-of-the-world-largest-cargo-plane.html
ce va fi vom vedea,
au scoala si istorie in spate,
Pacat, Antonov fac avioane bune spre excelente, problema rezida din slaba operationalizare si /sau industrializare adica banii cu taraita, singura rezolvare erau intr-adevar sauditii, dar cumva era de asteptam ca-si baga coada ”(U)r(u)sul”.
Frica mare o are Airbus, AN-70 e peste Airbus 400M, cu un plus la mentenenata mai usoara la cel din intai, fara mari batai de cap, nu stiu sa o zic in termenii industriali.
Noi ne puteam lega cu ei la o colaborara cu Romaero, dar nu mai avem mare lucru industrie aeronautica
trebuiau sa mearga pe modelul embraer sau bombardier si sa se asocieze cu airbus sau boeing
la asta m-am gamdit si eu dar ucraina nu-i brazilia….ca de canada nici nu poate fi vorba.
platesc pretul subirdonarii fata de kremlin după ’91 ,când zeci de ani ai fost terenulde joaca al rusilor nu-ti mai intră nici dracu in combinatie cu tine.
Situație e destul de acră, dar nici așa de tristă cum zice George.
Mai au 10 An-178 în stand-by pentru Azerbaidjan. Îs la un început de parteneriat cu turcii pentru drone.
Mult depinde de noul președint și alegerile parlamentare anticipate din toamnă.
Poate sauditii au auzit si ei de T-80 -urile ale pentru Thailanda care au venit cate unul pe an, de transportoarele pentru irak carora le-au plesnit sudurile, de țeapa pe care si-au luat-o croații cu Mig -21 reparate la ucrainieni and so on. Nu zic ca Antonov n-o fi o firmă minunata, dar cine dracu mai crede-n ucrainieni dupa atitea blufuri ale marelui nostru vecin de la rasarit?
Doar istoria a facut ca Antonov sa fie pe teritoriul Ucrainei. Dar fabrica asta n-are nici o legatura cu amplasamentul. Dupa independata de rusi, era clar ca nu vor tine pasul.
Ucrainienii au avut un aport la dezvoltarea avionului de transport Y 20 al armatei chineze. Turcia are investitii serioase in Ucraina, fiind interesati sa colaboreze si in diverse proiecte militare. 😉 Perioada Antonov nu a apus … posibil sa se repozitioneze pe piata avioanelor de transport, fiind in discutii avansate cu chinezii pentru modelul An 225