Eurofighter EK(ECR)

Parlamentul german a aprobat bugetul necesar pentru dezvoltarea variantei Eurofighter EK, aparate destinate sa inlocuiasca in cadrul Luftwaffe avioanele Panavaia Tornado ECR (Electronic Combat / Reconnaissance).

Tornado ECR este operat doar de Germania si Italia, Luftwaffe detinand cea mai avansata varianta dotata inclusiv cu motoare RB199 Mk.105 care genereaza mai multa putere.

Tornado, ca avion, este un aparat de vanatoare/bombardament supersonic cu geometrie variabila, iar pentru misiunile de tip SEAD (Suppression of Enemy Air Defenses) avionul are capacitatea de a zbura cu viteza foarte mare la altitudini foarte mici (de ordinul zecilor de metri), ghidat de un radar care urmareste solul.

Ca arma principala are racheta anti-radiatie americana AGM-88 HARM, Tornado este relativ similar americanului EA-18G Growler, ambele aparate fiind dedicate razboiului electronic si misiunilor de tip SEAD.

In prezent Luftwaffe are in inventar 21 de aparate Tornado ECR si peste 60 de unitati Tornado IDS (interdictor/strike).

In cadrul programului de inlocuire a flotei de Tornado, exista si problema bombelor nucleare americane B 61, arme pe care germanii le au integrate pe Tordano, dar nu si pe Eurofighter, aceasta problema si-a gasit rezolvarea prin achizitia celor 35 de aparate F 35A pe care Berlinul le-a comandat deja.

Astfel ca Eurofighter ECR va ramane sa sustina misiuni de recunoastere si razboi electronic ca si misiuni de tip SEAD. In cazul razboiului electronic, aparatul va fi dotat cu 1 sau doua containere dedicate, similar cu ceea ce americanii au deja – NGJ (Next Generation Jammer).

Pentru misiunile de tip SEAD Eurofighterul EK va trebui sa poata folosi arsenalul pe care Tornado ECR il avea la dispozitie: rachete anti-radiatii AGM-88E2 AARGM , rachete de croaziera TAURUS KEPD 350 si bombe ghidate GBU 24 Paveway sau JDAM.

Arsenalul in sine n-ar trebui sa puna problema Airbus, necazul vine de la profilul misiunilor de zbor de tip SEAD, acolo unde Tornado zbura la viteze foarte mari la altitudini foarte mici, reusind astfel sa-si “plieze” zborul dupa relieful zonei si sa se ascunda foarte eficient (ajutat de geometria variabila), lucru care s-ar putea sa nu fie la indemana Eurofighterului care este, indiferent de ce modernizari a primit pentru atacul la sol, un avion destinat luptei aer-aer, la altitudine mare si ramane de vazut daca va putea evolua la 50 de metri de nivelul solului.

Sau poate ca in viata reala, principalul aparat pentru misiunile SEAD va fi F 35A, Eurofighterul ramanand doar pe zona de razboi electronic.

Deocamdata exista aprobare pentru 15 aparate Eurofighter EK (ECR) si ele se asteapta sa fie certificate prin 2030. Se stie ca sistemul de razboi electronic containerizat va fi Arexis, produs de catre suedezii de la Saab in colaborare cu compania germana specializata in inteligenta artificiala Helsing.

Insa nu discutam despre aparate nou construite ci despre conversia a 15 avioane aflate deja in exploatare la standardul EK. Suma pusa la bataia este de 384 milioane de euro.

Doar ca stim de unde au plecat germanii si unde au ajuns, pe vremea deloc regretatei Frau Merkel se discuta despre achizitia a 30 F/A-18E/F Super Hornet si 15 E/A-18G Growler, pentru ca atunci cand un general de rang foart inalt din Luftwaffe a adus vorba de F 35A ca un avion foarte apropiat de ce le trebuie lor intru inlocuirea Tornado, bietul om a fost dat pur si simplu afara.

Mai apoi au renuntat la Super Hornet si au batut plama penteu F 35A, acum nu mai sunt interesati de Growler ci isi dorec Eurofighter EK.

GeorgeGMT

15 comentarii:

  1. „Tornado este relativ similar americanului EA-18G Growler, ambele aparate fiind dedicate razboiului electronic si misiunilor de tip SEAD.”

    Niet Tatiana. Tornado ECR este omologul unui F-16 CJ. Deci un aparat de SEAD si nu si unul de atac electronic. Ragaliile astea italo-germane nu au ciuce care ar fi omolog unui AN/ALQ-99 sau unui AN/ALQ-218 care le-ar da capabilitati de atac electronic.

    Iar asta cu integrarea a ceva similar cu un AN/ALQ-99 sau Next Generation Jammer o incadram la vise mari, chiloti mici.

    „Airbus will equip 15 German Eurofighters for electronic combat – and equip them with a transmitter location and self-protection system from Saab, as well as „AARGM” anti-radar missiles”

    Direct de la botul calului.

    https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2023-11-airbus-to-make-eurofighter-fit-for-electronic-combat

    10
    • Exemplele date de tine (AN/ALQ-99 si AN/ALQ-218) sunt destinate marinei. Punand deoparte faptul ca AN/ALQ-99 e destul de vechi si a avut probleme mai ales interferand cu sisteme mai noi (radarul AESA in mod special, si trece printr-un proces de modernizare la care BAE este parte), aviatia are propriile sisteme dezvoltate de BAE pt F-15: EPAWSS (file:///C:/Users/Admin/Downloads/EPAWSS+sales+sheet.pdf ) si ALQ-239 (file:///C:/Users/Admin/Downloads/DEWS_web.pdf ) sau cum AN/ALQ-184 Electronic Attack Pod a fost dezvoltat pt F-16, si pe acelasi calapod, vor putea si nemtii sa upgradeze capabilitatile Eurofighter , sau sa apeleze la sisteme déjà disponibile pt export (AN/ALQ-99 single seat e disponibil pt export) daca se p[reteaza pt ceea ce doresc sa aiba (nu toate capabilitatile disponibile ar putea sa le fie necesare, de exemplu AN/ALQ-248 AOEW destinat marinei, este conceput sa lucreze cu AEGIS)
      Oricum, parte din capabilitati sunt déjà cuprinse in Pretorian (https://eurodass.com/praetorian/praetorian-today/ ), si daca nemtii singuri nu au capabilitatile pt dezvoltare (Hensoldt a dezvoltat Kalaetron Attack multifunctional jammer: https://www.airrecognition.com/index.php/news/defense-aviation-news/2021/october/7730-hensoldt-develops-kalaetron-attack-multifunctional-jammer-to-counter-new-threats.html ) , prin BAE, Leonardo sau alti furnizori (https://aviationweek.com/defense-space/sensors-electronic-warfare/hensoldt-buys-competitor-esg-eu675-million ) ar putea sa isi atinga targetul

      15
      • „Exemplele date de tine (AN/ALQ-99 si AN/ALQ-218) sunt destinate marinei.”

        Cand a fost anul in care un EF-111 a zburat cu un AN/ALQ-99 acrosat? 1998 ne spune cava? Bill Cohen a decis la vremea respectiva ca misiunea de atack electronic este a US Navy.

        Restul de ciuce pe care le insiri aici sunt menite pentru a oferi protectia proprie a conservelor care le poarta. Dispozitivele astea nu au nici puterea si nici raza de ocoperire a spectrului electromagnetic pe care o are o „vechitura” precum un AN/ALQ-99. Daca nu te joci in aceasi cutie de nisip precum marii operatori de RC-135, EP-3, etc. care te ajuta cu bibliotecile de semnale, sansele tale de a dezvolta ceva de consecinta sunt incadrate la vise mari chiloti mici. De aici si marele schepticism despre Kalaetron; daca era ceva de capul lui, nemtii il cumparau.

        9
  2. ce vrei sa spui prin „ciuce”?

    2
    • Cred că se referă la opera de căpătâi a lui Kim Ir Sen, publicata și la noi în 1984: Despre lupta poporului coreean pentru materializarea ideilor ciuce?

      16
  3. Germanii se descurca cu ce au si ei prin ograda…

    5
  4. Intr-un interviu de acum un an, Frau Merkel afirma ca nu are ce sa isi reproseze in relatia cu Putin si ca ea nu are nicio vina pentru ce s-a intamplat in Ucraina. Atunci am realizat ca femeia era senila si ca traia in lumea ei. Bine ca s-a retras la timp, altfel era jale si pentru nemti si pentru Europa.

    28
  5. Uau…2030…emotionant, astia se pot misca mai lent de atat?
    Hannibal deja zgaltaie de maner si astia isi iau tot timpul din lume sa integreze o chestie existenta pe ceva ce va fi un avion cam vechi prin 2030.

    5
    • No, amu șezi blând. Care a hi graba? Pana la Berlin, rusii își rup colții în Ucraina și Polonia eventual.
      Oricum nu le place nemților, stilul arhitectural din Varșovia. ?

      6
    • The point is that there is „nothing.” But SAAB has nothing, unlike other. Whatever the case, it is a strange choice…

      1
  6. Tornado a apărut ca bombardier supersonic la joasă înălțime.
    Și bombardament nuclear. ( doar câteva. cu bomba americană B1)
    Ulterior a apărut varianta de lupta electronică. Care era tot bombardierul inițial dar modificat sa care „scule” electronice.
    Mai are și niște antene șmechere suplimentare.

    F 18 Growler e o varianta de sine statatoare.
    Poate câra multe containere acroșate sub aripi și burta. (de la 1 la 4 plus alte chestii )Acestea toate sunt „scule” de lupta electronică. Cercetare electromagnetica, bruiaj, etc )

    Ce vor să facă cu Eurofighter, nu se prea știe.
    Întregul program e in impas. Nu se înghesuie lumea sa cumpere ultima varianta ( tranchet 4) . Și asta face rău fabricilor, furnizorilor, locurile de munca.
    Varianta ” lupta electronică” e un fel de colac de salvare.

    ( e deja problema financiara să înlocuiască radarul existent cu ultima varianta Captor-E ECRS Mk2 )

  7. A venit și confirmarea.
    https://www.rid.it/shownews/6196/il-typhoon-ek-e-confermato-ma-al-ribasso

    Nici poveste de noi Eurofighter.
    Iau 15 din dotare și le transforma in EK.
    Ce se știe sigur, la extremitatea aripilor se va monta sistemul suedez AREXIS. Care e un localizator de emisii radar inamice și bruiajul lor. Cel puțin așa zice SAAB producătorul sculei respective.

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *