Euronaval 2024 partea a II-a

In continuarea vizitei, m-am oprit putin la pavilionul celor de la Damen unde se aflau machetele OPV2600, fregatei F-126, fregatei antisubmarin si OPV 10514:

Daca OPV2600 si Sigma10514 sunt niste OPV-uri decente, fiind doar usor inferioare cerintelor fostei noastre licitatii pentru corvete (OPV-ul Damen are chiar 12 celule verticale pentru rachete antiariene), fregata antisubmarin de 146 metri lungime si 6550 tone (destinata marinelor belgiene si olandeze si construita la Galati) este o configuratie serioasa, probabil superioara la mai toate aspectele fregatelor Type 22 dupa modernizare. Cat despre F126/Niedersachsen la 10550 tone, e practic distrugator…

In apropiere se mai afla un concept interesant al unui OPV propus Lituaniei de catre danezii de la OSK Design:

Apoi am trecut pe langa pavilioanele mai multor firme turcesti specializate in constructii navale: ASELSAN, ASFAT, ROKETSAN, DEARSAN Shipyard, DESAN Marine Construction Industry, TEI, TAIS Shipyard and TUALCOM

  • TAIS Shipyard, STM si Aselsan
  • Dearsan Shipyard

 

Bineinteles, cei de la Naval Group nu puteau sa nu aibe un stand central, cu noul Blacksword Barracuda (varianta propulsata de baterii litiu-ion a clasei Suffren, contractata de Olanda sub denumirea Orka) in prim plan si OPV-ul „Hauturier” (construit in colaborare cu Piriou si CMN), ultimul bucurandu-se de o comanda de 7 nave din partea DGA-ului francez, cu inca 3 in optiune:

Se mai remarca demonstratorul de drona submarina UCUV al aceluiasi constructor, folosit pentru o program de testare a diferitelor capacitati care vor fi integrate intr-un potential viitor produs:

O prezenta mai aparte a constituit-o drona submarina (AUV) Grayshark a germanilor de la Euroatlas:

Propulsata electric, drona de doar 6,5 metri lungime este, datorita senzorilor ambarcati in cupola si a capacitatii de operare complet autonome, destinata supravegherii, patrularii, detectiei de obiecte si a defectelor infrastructurii submarine, putand actiona si in haita de pana la 6, inclusiv pentru misiuni de deminare, urmarire, identificare si iluminare de tinte. Adancimea de scufundare poate atinge 650 metri, putand fi extinsa cu modificari pana la 4 km, iar raza de actiune este de 1100km la o viteza de croaziera de 10 noduri.

La standul Fincantieri tronau FREMM EVO – cu potentiale capacitati extinse antiracheta si deep-strike (2 proaspat comandate de italieni pentru 1,5 mld. euro), PPA EVO , imagini cu noul concept de submarin S800A si conceptul propriu pentru noua corveta europeana modulara si multirol (MMPC), pentru cea din urma semnandu-se chiar pe perioada expozitiei un acord intre Navantia – Fincantieri- Naval Group – Naviris vizand faza a doua a programului:

Aceasta a doua faza a programului MMPC (Multi Modular Patrol Corvette, in clasa de pana la 3000 de tone) vizeaza constructia a doua prototipuri pentru variantele: Long Range Mission (LRM/ varianta „franceza/spaniola”) si Full Combat Mission (FCM/ varianta „italiana/greceasca”).

Nu i-am uitat nici pe cei de la CMN cu compactul BR-71 si alte concepte (inclusiv participarea la OPV-ul Hauturier):

Si da, si BAE Systems trebuiau sa fie prezenti, cu arhicunoscuta Type 26 dar si cu conceptul Adaptable Stryke Frigate, o platforma cu un deplasament in jurul a 6000 de tone, digitalizata si modulara, configurabila cu pachete de misiune containerizate si destinata programului fregatei britanice Type 32:

ca si Lockheed Martin , Navantia sau Thyssenkrupp:

Cei de la Thyssenkrupp se mandreau cu noua versiune a submarinului U212CD si cu fregata purtatoare de rachete antiaeriene (AEGIS) F127 (derivata a proiectului Meko A-400 AMD), ambele fiind pe cale de a castiga contracte de livrare catre marina germana. 4 astfel de fregate ar costa aproximativ 7,5 miliarde de euro. U212CD, dezvoltat in program comun germano-norvegian, are la 2800 de tone un deplassment cu 50% mai mare decat predecesorul U212A.

Urmeaza si partea de vectori…

Incepem cu standul MBDA, unde tronau de la rachetele sol-aer cunoscute, la concepte de lovire in adancime si de asemenea rachete antinava:

Printre noutatile MBDA:

  • Simbad-RC4, cu 4 rachete gata de tragere
  • Exocet SM-40, versiunea lansata din tub lanstorpila submarin a MM40 Block 3c, cu o raza de actiune de 120km (datorita fuselajului mai scurt necesar pentru capsula de lansare a SM-39), corelata cu capacitatea de detectie a senzorilor submarinului
  • noile rachete de croaziera si antinava FMAN -FMC (Futur missile antinavire, futur missile de croisière) – in coproductie franco-britanica – care vor inlocui Scalp si Exocet incepand cu 2030: TurboProp 15, o „racheta” de croaziera ultra-stealth si RamJet 15, cu inalta viteza supersonica si inalta manevrabilitate.
  • sistemul naval antidrona Sea Warden:

Diehl afisau si ei o solutie containerizata navalizata pentru Iris-T SLM si racheta IDAS (Interactive Defence&Attack System for Submarines) :

Apoi cei de la Saab cu RBS-15 Mk4 Grugnir, dar si cu radarul Sea Giraffe X, un avion de patrulare marina Global Eye, sistemul U/SME-400 naval RESM (Radar Electronic Support Measures) si sistemul de control agnostic pentru drone navale – Autonomous Ocean Core:

Dezvoltat cu un pachet software comun pentru platforme subacvatice si de suprafata, cu misiunea de a detecta, gasi directia si clasifica emisiile radarelor inamice (radare de banda larga, radare cu unda continua modulata in frecventa (FMCW) cu probabilitate scazuta de interceptare (LPI) ), gama U/SME-400 are trei variante:

  • U/SME-450 care are o acoperire in frecventa de 1-18 GHz si latime de banda instantanee de 16 GHz  si tot 16GHz pentru scanare a spectrului folosit de fregate si nave mai mari si submarine;
  • U/SME-420 cu aceeasi acoperire in frecventa de 1-18 GHz, latime de banda instantanee de 16 GHz (IBW ) iar cea de scanare de doar 8GHz, pentru nave mai mici (corvete) si platforme subacvatice cu deplasare mai mică, cum ar fi corvetele;
  • U/SME-410, cu o acoperire in frecventa de de 2-18 GHz, latime de banda instantanee de 16 GHz (IBW ) iar cea de scanare de doar 0,5 GHz pentru gasirea directiei, utila pentru platforme fara pilot.

Tot la rachete erau prezenti si turcii, de la Roketsan cu intreaga pleiada de sisteme antiaeriene si antinava/ anti suprafata:

In incheiere si niste zburatoare, de la Airbus, cu H160M Airbus 321 MPA cap de afis:

Si tot la zburatoare, Dassault Falcon 2000LXS pentru patrulare marina, in configuratiile Albatros si cea a gardei de coasta japoneze:

Si ca sa nu uitam:

 

.Marius Zgureanu

26 de comentarii:

  1. La sistemul anti-drona Sea Warden.. .ce nava e aia din imagine?
    Arata ca un Gowind si nu prea (probabil e o imagine „generica”)

  2. Cum D-zeu sa-i coste pe italieni 2 fregate Fremm 1.5 mild, iar noi sa modernizam cam cu aceiasi bani 2 copăi de aproape juma’ de veac???
    Nu stiu, dar mie imi dă ceva dauna la creier asa ceva…

    13
  3. OPVul Damen n are nici macar 16
    rachete AA cum gasesti la Saar 4.5 cu toata hardughenia lui.😋
    Dar nu zic ca nu s bune, sunt scumpe dupa unii sefi romani.
    Noi n am participat la expozitie din
    prostia Macroului cu toate ca tribunalul i a dat peste bot. Pierderea lor….
    Niste subiecte care doresc privire…

    4
  4. Asa e, americani au facut niste nave decente.

    1
  5. De ce atatea OPV-uri? Care sunt avantajele lor?

    • Toate sunt mai mult sau mai putin
      stealth. Restul cutiei depinde de care armament bagi in ea, e mult loc….

    • Pretul. In general nu sunt considerate nave de prima linie, sunt inarmate mai usor decat ar permite tonajul, se mai taie pe la senzori, se mai renunta la unele elemente de redundanta, probabil vitalitatea (masura in care poate ramane capabila de lupta dupa ce a incasat una sau mai multe lovituri) mai scazuta. Raman totusi niste nave bune, capabile sa desfasoare misiuni pe termen mai indelungat, teoretic tin bine marea pe vreme proasta. Recomandate statelor nu foarte bogate dar cu suprafete intinse de apa de supravegheat (gen Mexic, Indonezia).

      PS daca sunt bine gandite de la inceput, permit relativ usor adaugarea de armament si suite de senzori suplimentari.

      PPS asta cu vitalitatea putem sa o luam cu un dram de sare, dupa accidentul cu fregata norvegiana am inceput sa pun la indoiala serios capacitatea de rezistenta a navelor moderne, cel putin astea europene. Pare ca americanii sunt inca atenti la partea astea, au avut partea lor de ciocniri si accidente, dar parca nici o nava nu s-a dus la fund.

      7
      • Americanii si chiar si britanicii au alte standarde iar echipajele lor se instruiesc/antreneaza constant pentru combaterea avariilor. S-a vazut ori de cate ori au dat cu ceva de „pamant” sau vreuna din navele lor a fost lovita. Pana si LCS-urile au fost testate la explozii submarine, la fel ca orice alt proiect nou de nava care urmeaza sa intre in inzestrarea US Navy.

        5
  6. Multam, Marius!

    1. Observ ca OPV-ul „Hauturier” face acelasi lucru precum versiunea de patrulare a Corvetei Europene in care francezii sunt bagati si cu Naval Group si cu Naviris. Si nu pot sa nu ma intreb: mai iau francii si Corveta Europeana sau vor doar sa beneficieze industrial de ea fara s-o comande?

    2. Se vorbeste „pe surse” ca Airbus ar fi castigat contractul pentru viitorul avion de patrulare al marinei franceze lasand Dassault cu buzele umflate. Ia sa vedem, poate ne mai lumineaza MirceaS.

    3. 1,5 miliarde euro pentru 2 FREMM EVO (zice-se ca fara plinul de munitie) cu livrare in 2029 si in 2030… Probabil ca o FREMM clasica in varianta multirol s-ar incadra in banii astia si cu plinul de munitie facut. Marturisesc ca sunt extrem de invidios.

    4
    • 1. Cam da daca ne referim la versiunea franceza a corvetei, am zis si eu in comentarii la un moment dat ca francezii au contractat Hauturierul, ca MMPC mai dureaza. La Hauturier sunt bagati si Piriou si CMN, deci costurile si proiectul e impartit.
      2. Asta? 🙂 https://www.avionslegendaires.net/2024/11/actu/et-si-le-successeur-de-latl-2-atlantique-netait-pas-le-dassault-aviation-falcon-10x/
      Amu’ de ai zis, am adaugat in galerie si Dassault, ca uitasem…
      3. La ce preturi sunt acum, FREMM-ul devine atractiva, nu? 🙂

    • Relativ la corveta europeana, de ce sa nu ia NG bani din fonduri UE ca sa dezvolte o platforma pe care apoi sa o vanda unor fraieri care sunt observatori spargand seminte pe margine?

      1
      • Cheia aici este cui apartine proprietatea intelectuala pe ceea ce iese. Avand in vedere ca momentan mare parte din bani vin de la UE si probabil si de la tarile participante (ca nu cred ca santierele s-au apucat de studii pe banii lor), firesc si normal ar fi ca proprietatea intelectuala sa apartina UE si tarilor participante. Din fericire, avem VARD in tara! Ca altfel e „decat” o teapa din zona si f…t si cu banii luati.

        Si inca ceva. Ok, te-ai „certat” cu Damen. Dar italienii poa’ sa-ti faca ce vrei tu de la OPV la fregata/distrugator/portavion/nava de asalt amfibiu aici la Vard. MMPC seamana teribil cu Al Zubarah care e proprietatea intelectuala a celor de la Fincantieri. De ce naiba ne mai incurcam cu MMPC? Ca-i acelasi drac.

        Probabil o scuza buna ca sa amane lucrurile desi ar putea pur si simplu sa spuna: oameni buni, asta-i bugetul, atat se poate acum, avem alte prioritati (fair enough), relansam programul de corvete dupa 2030. Pupi-pa!

        Si de ce sa toci putinii bani pe care ii ai pe doua nave de patrulare (whatever that means ca n-a iesit nimic public) care sa face ce? (sa patruleze?, mai bine mai iau niste nave la Paza de Coasta si gata) cand te puteai apuca frumusel de programul corvetelor si gata. Puneai la bataie banii de pe navele de patrulare, cei de pe NPR-uri si ce alte gioarse matusalemice mai vor ei sa resusciteze si comandai primele 2 corvete si pachetul initial de armament.

        Gata, m-am racorit acum… 🙂

        13
        • Participarea Romaniei la MMPC e clar metoda de a trage de timp. Aici nu sunt dubii. Au castigat cativa ani sa nu mai raspunda la intrebari incomode legat de corvete noi aratatnd cu degetul acest program, e o mana cereasca pentru ei. Acelasi sentiment il am si in legatura cu modernizarea fregatelor; deja se fac ani de zile de cand tot lucreaza la documentatia necesara (cand tehnic aceasta deja era facuta pentru contractul cu NG de nu stiu cat timp) In cel mai bun caz poate monteaza un RAM si aia e.

          Abia astept sa vad executia bugetara MAPN pe 2024 ca pe 2023 stim ce dezatru a fost si cum sunt mutati banii de la inzestrare la tot felul de pomeni electorale si deservirea aparatului de partid, iar 2025 o sa fie oricum an de reducere a cheltuielilor.

          2
  7. La asemenea armament ma mir ca Europei ii este totusi frica de rusi.
    De ce? stie cineva?

    2
  8. @Dov

    „Noi n am participat la expozitie din
    prostia Macroului cu toate ca tribunalul i a dat peste bot. Pierderea lor….”

    In poza cu standul Navantia, în spate se vede un stand pe care scrie Israel Shipyards LTD..

    Sigur nu a participat și Israelul?

    2
  9. Acel Adaptable Deck Launcher imi aduce aminte de vechile ABL-uri (Armored Box Launcher). Se intoarce moda?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *