Continuam vizita de unde ne-am oprit in prima parte…
Mai intai ceva important de la NAMMO: o macheta a motorului RAMJET (cunoscut si ca THOR-ER /Tactical High-speed Offensive Ramjet for Extended Range) pentru AMRAAM-ER, dar fiind propus si pentru artileria calibru 155mm:
De asemenea, o versiune a acestui motor pare sa fie integrata in conceptul noii rachete antinava germano-norvegiene 3SM „Tyrfing”, care isi propune a fi capabila de viteze apropiate de Mach 3 si raza de actiune de pana la 1000km, a carei operationalizare este asteptata pentru 2035.
Apoi standul GDELS, unde nu cred ca mai trebuie sa explic exponatele:
La acelasi stand se mai gasea si un Piranha „Sapper” dotat cu lama de buldozer si brat de manipulare, pentru genisti, si un Eagle 6×6 usor blindat echipat cu catarg telescopic pentru senzor optronic – destinat cercetarii si observatiei pentru artilerie. Pe ecranele standului rulau imagini cu Piranha 10×10 cu modul de artilerie RCH 155mm:
In expozitia de afara era o configuratie interesanta de Piranha V – Stratcom C4I (care mi-a fost prezentata de Andreas Himmelsbach, caruia ii multumesc):
folosita pentru comunicatiile in linie directa vizuala (Line Of Sight), cu antene (pana la 300kg) pe catarg telescopic de 15 metri inaltime si piloni hidraulici de stabilizare retractabili. Sistemul se va putea impacheta automatizat in cateva minute pentru a pleca catre o noua locatie unde punerea in pozitie s-ar face intr-un timp similar celui de scoatere din pozitie.
Iar langa el un sistem Anaconda pe camion 8×8 Rheinmetall HX2 cu pod desfasurabil prin glisare, o versiune a celui inclus pe platforma senilata Bieber, pod aflat in clasa 80+ tone, pentru a putea suporta cele mai grele tancuri.
In apropiere se afla pavilionul BAE Systems:
Si apoi, foarte important, pavilionul Hanwha, chiar langa cel al Romaniei, unde in prim plan se afla K2 Black Panther, chiar cel care a fost la noi in teste, se spune, iar langa el macheta fratelui mic si nenascut inca, inca in concept:
Si tot acolo, un MLRS Chinmoo cu mostrele de munitie aferente inconjurat de machete de Redback, K9 Thunder si inca niste concepte de vehicule lansatoare de rachete Spike ER:
De la reprezentantii Hanwha am aflat ca versiunea de K9 propusa noua este cea standard, A1, acompaniata nu doar de vehicule de reincarcare K10 ci si de o configuratie pentru vehicule meteo, Bizar, in comunicatul de zilele trecute in urma semnarii contractului cu Romania se face referire si la versiunea cu echipaj de doar 3 oameni si incarcare automatizata (posibil un contract aditional pentru aducerea la un nivel apropiat de A2?).
Am vazut si un concept de barcuta fara pilot (USV) apartinand elvetienilor de la Tecpro dar a carei coca a fost fapricata in Letonia: VIDAR FP.
Aceasta are o lungime de aproape 11 metri, o masa utila de 4 tone, avand o viteza de 9 noduri si o autonomie de 2000 de mile nautice. In stand era echipata cu machete de mine si o simulare de tub lanstorpila.
In apropiere erau si cei de la Patria, cu noul lor vehicul senilat blindat ATV dezvoltat in cadrul programului european FAMOUS (Future Highly Mobile Augmented Armoured Systems) :
Bineinteles ca am vizitat si standurile cu sulite lansabile de pe umar:
Si apoi niste chestii foarte dragute, sa le tot incerci: Dillon Aero
Si turcii de la Canik:
Si bineinteles preferatii mei de la Ri(W)P:
Si niste drone si antidrone: Anduril, Aerosonde, Aerovironment, Textron Coyote
Din pacate la pavilionul de elicoptere am ajuns prea tarziu ca sa vad toate exponatele. Am vazut doar un Airbus H175M expus in celalalt capat al expozitiei fata de AW249 (multumesc lui Mircea pentru pozele cu acesta din urma).
Si desi as mai vrea sa mai povestesc, ne oprim aici, ca umplem de poze serverul si nu se cade… si sa mai ramana loc de povestit si la anul, si peste doi ani.
Marius Zgureanu
La Eurosatory 2024 a fost prezentat și pentru prima oară noul ATV al lui Patria, dezvoltat cu fondurile europene ale programului FAMOUS.
Desi se terminase programul, finlandezul care mai rămase pe stand gata să plece și care vorbea o excelentă franceză chiar dacă m-am adresat inițial în engleză, mi-a deschis vehiculul și m-a lăsat să mă cocoț în el (foarte anevoios lateral pentru postul de conducere, ușor prin spate).
https://www.patriagroup.com/newsroom/news/2024/famous-atv-concept-vehicle-launched-at-eurosatory-2024
hai ca l-am adaugat in articol… aveam poze cu el.
Ca tot veni vorba de eliicoptere, ati aflat ce elicoptere cumpara SRI ?
interesant vehiculul finlandez, s-ar putea sa fie ideal pentru VM; daca e si amfibiu…
Este amfibiu, cu 4 km/h viteză maximă.
Mai multe detalii aici, articol în franceză :
https://armees.com/patria-revele-son-nouveau-vehicule-tout-terrain-famous-dans-les-neiges-finlandaises/#:~:text=Caractéristiques%20et%20performances%20du%20Famous&text=Equipé%20d'un%20moteur%20de,son%20équipage%20de%20deux%20personnes.
Pe alt site s-ar deduce din spusele lor că nu este un amfibiu deplin fiindcă povestesc de o adâncime de vad de 2 m.
https://armyrecognition.com/news/army-news/army-news-2024/patria-demonstrates-new-famous-all-terrain-tracked-vehicle-maneuvering-in-snowy-finnish-forests
Getting that sexual tyrannosaurus vibe from Dillon Aero
corect ar fi fost Blain Aero, daca vine vorba de minigun :))))
Tot căutând amănunte despre proiectul ATV al lui Patria, am dat de un film care arată că programul european FAMOUS este mai complex :
https://www.youtube.com/watch?v=Gh3UyWgQ3Ig