F-16, 12 bucati…sau poate nu!

Pe surse se pare ca membrii CSAT au aprobat ideea de achiztie a 12 avioane F-16 A/B din Portugalia. Nu cunoastem amanunte, si nici nu a fost tinuta obisnuita conferinta de presa de la sfarsitul sedintei.

Stim doar ca premierul Ponta a parasit sedinta CSAT destul de repede dupa inceperea ei, iar  plecarea precipitata a premierului pare a avea legatura cu o problema militara.

Nu putem presupune insa despre ce problema militara ar fi fost vorba.

Una peste alta vom avea F-16 sh, ceea ce nu inseamna ca trebuie sa si acceptam aceasta situatie.

 

 

UP-DATE…

http://www.gandul.info/news/scandal-la-cotroceni-victor-ponta-a-plecat-din-sedinta-csat-condusa-de-traian-basescu-decizie-csat-s-a-aprobat-noua-strategie-de-cumparare-a-avioanelor-multirol-10127492

“UPDATE 15.40 CSAT a decis că este nevoie urgentă de achiziţionare avioanelor multirol de generaţia a 4-a, iar Guvernul trebuie să aprobe fonduri pentru această achiziţie. CSAT a aprobat noua concepţie de achiziţionare a aparatelor de zbor, după ce varianta achiziţionării de F-16 de la armata SUA a căzut, din cauza lipsei de fonduri. În prezent, există mai multe variante deschise pentru achiziţia de avioane F-16, fie din Portugalia, fie din Olanda, au explicat pentru gândul surse oficiale.

CSAT nu a stabilit de unde vor fi achiziţionate avioanele multirol, aceasta fiind atribuţia Guvernului. Singurele direcţii stabilite astăzi au fost urgentarea acestui proces de achiziţie şi condiţia ca avioanele să fie de generaţia a 4-a, care să asigure tranziţia către aparate de zbor de generaţia a 5-a şi să fie compatibile cu standardele NATO. De asemenea, competiţia între furnizorii de avioane rămâne deschisă, F-16 nefiind singura variantă de lucru, au mai precizat sursele gândul.”

Multumesc prietenului Mihai S, pentru semnalarea stirii.

 

 

ORA 2035. Intr-o declaratie la TVR 1, Ministrul Apararii a fost destul de transant: vom cumpara F-16A din Portugalia, 12 bucati, si cu asta basta. In rest se va incerca sa se mai traga cat se poate de cele cateva MIG-uri 21 Lancer, care intr-un fel sau altul mai pot zbura.

De remarcat ca F-urile portugheze vor fi avioane la mana a treia, care mai au cativa ani si vor atinge termenul limita de 35 de ani de exploatare. Astfel, cel mai probabil, avioanele romanesti F-16 A block 15 vor putea fi operate, insa cu restrictii la zbor. Dobritoiu a fost foarte clar: nu se vor mai cumpara alte avioane de vanatoare, altele in afara de cele 12 bucati din Portugalia.

GeorgeGMT

37 de comentarii:

  1. Asa e! E doar o decizie politica….de moment.
    E doar o mica incaierare….pana se termina razboiul trebuie actionat sustinut

  2. 1.) Trebuie sa treaca prin parlament, dec trebuie votata

    2.) Faptul ca Ponta a iesit spunand ca nu vrea sa ia parte la asa ceva… da de gandit

    3.) Nu s-a hotarat in mod expres pt. avioane portugheze

    Inca un lucru, ca sa nu ne emotionam degeaba.

    A mai existat o aprobare similara in CSAT pentru 24 de avioane F16 BL25 second hand (modele putin mai noi decat cele portugheze), donate din stocurile Air National Guard SUA, urmand a fi resapate si modernizate cu Lockheed Martin pentru undeva pana in 20 mil.$/bucata. Chiar s-a batut palma pe afacere si s-a dat un termen de cateva luni pentru ca banii din prima transa de rate sa fie depusi intr-un cont pentru transfer.

    Chiar la expirarea termenului, Emil Boc a dat o declaratie de presa cum ca nu sunt bani pt. asa ceva, Romania fiind in criza, asa ca afacerea a picat. Se mai spune, insa nu e chiar oficial, ca banii chiar ar fi fost virati in cont insa au fost retrasi inaintea efectuarii tranzactiei. Daca imi aduc bine aminte, asta s-a intamplat in 2010…

  3. Pana nu vedem ceva pe aerodrom, nu-i nimic sigur. Oricum unei viitoare tari agrare nu-i trebuie avioane de lupta si mai ales piloti mult prea buni cum avem noi.

  4. Proiectul „portughez” blocat

    Surse de surse ne-au declarat că propunerea achiziției de avioane în uz în PoAf a fost refuzată. Prețul final pare a fi problema care a oprit „afacerea portugheză”, în timp ce informații privind alternativele au stârnit de asemenea puternice dispute. De asemenea s-a agreat prelungirea resursei unor aparate deja în dotarea RoAF.
    Vom reveni cu amănunte în alt buletin.


    Na, acum la treabă! Răspândiți vestea în țară că trebuie văzute variantele și rezolvat până în mar 2013.

  5. TVR1 acum! Dobritoiu, aproximativ : „68 bucati este capacitatea necesara”
    . Sper ca am inteles bine…nu cred ca a vrut sa zica „48”

    • Moderatorul a intrebat cam care e necesarul, Adelin Petrisor a spus „12 sunt minim, cam 3 escadrile, dar il las pe Dom’ Ministru..” la care Dobritoiu a spus cam grabit si citez aproximativ…”68 este capacitatea necesara (convenita) cu NATO”! 🙂
      Poate o fi vrut sa spuna „48” dar s-a gandit la 600 milioane si a pus „6” in loc de „4”… 🙁 Naiba stie, Croitoru, contactat telefonic a zis ca el dorea NOI, dar n-a indraznit sa treaca peste Dobritoiu care era in studio, asa ca a dat-o putin la intors cu „datorita situatiei economice insa…”

  6. Daniel Constantin

    E posibil sa vina acum un contraatac de la BAe Systems si de la EADS pentru Gripen si Eurofighter, poate reusim sa facem ceva pana la urma sa scapam de cavourile portughezilor.

  7. Inregistrarea emisiunii TVR1 din aceasta seara cu domnul Adelin Petrisor si dl. ministru Corneliu Dobritoiu:

    http://www2.tvr.ro/webcast/WebPlayer2.php?file=rtmp://perthro.tvr.ro/rec/DATA-2012-09-27-19-59.flv&name=Jurnal plus *Raspunsurile zilei

  8. Am urmărit știrile de la tvr1: http://www.tvrplus.ro/editie-jurnalul-tvr-54651
    Ce mi se pare mie nesimțit e că „dacă aveam fonduri puteam să luăm și avioane F-16 noi block 52” de parcă F-16 este ultimul avion de pe planetă și nu există alte modele.

  9. F-16 th modernizabile de americani-isrelieni dar luate de la europeni. Dam un ban degeaba dar ai impacam pe toti cu mita. Mai ‘bine’ fara aviatie de vanatoare ca oricum 12/24 avioane sunt un fel de nimic prafuit.

  10. Ca veni vorba, disperarea Eurofighter de a-si vinde marfa are ca prin plan incercarea de a vinde Bulgariei avioane din stocul destinat Italiei. Un plan de offset bine pus la punct ar duce la o concurenta senzationala intre Saab si Eurofighter pentru contractul romanesc. Si, daca tot sintem disperati dupa investitii cu dobinda mica pe termen lung, am putea cumpara de la ambele firme. Avioanele se platesc singure, dupa cum a fost demonstrat aici.

  11. „Prețul final pare a fi problema care a oprit „afacerea portugheză”
    ah.. deci ponta chiar a plecat nervos dintr-un motiv, nu ii mai iesea comisionul de la PoAf .

  12. E fain titlul „modernizarea escadrilei de avioane a Romaniei” 🙂 sau mai degraba 🙁
    Se pare ca a fost „consens” in CSAT pt. F16… Aprobare si de la premier. Avioanele mai au 4500 ore de zbor rezerva (si la tubul piton…) F16 BL15 („model 40”) care sunt „penultima generatie” si nu vor fi modernizari??!!

    Un avion nou era „absolut exclus” si nici de licitatie ca e acord intre guverne.

    Costurile avioanelor 10 mil.$/bucata si in cei 600-120= 480 mil$ nu intra modernizarea pistelor (+58 mil. lei), nici inarmarea (+100 mil.$), dar intra piesele de schimb si formarea personalului. Si atunci suma e cam mare… Lockheed nu primeste nimic ?! ooo!

    Dl. Adelin Petrisor a intrebat de kit-uri de upgrade, dl. Dobritoiu a raspuns despre piesele de schimb care vor fi noi…

    Formarea pilotilor se va face la inceput in Portugalia si apoi in SUA, dupa ce se va face evaluarea nivelului pilotilor de catre USAF.
    Au fost date despre Polonia si intrebari despre offset dar nimic despre finantare. Cica n-au fost intrebari de justificare a costurilor in CSAT…
    Si n-a existat alta alternativa financiara?! S-au identificat resurse in buget de la anul pt. 5 ani, cam 100 mil. euro/an…
    bugetul pentru care ne imprumutam cateva miliarde de $ anual, fiind in deficit.

    Dar suntem „eligibili” pentru F35 peste 20 de ani…

    Apoi a vorbit dl. Costica Canacheu presedintele comisiei de aparare de la Camera Deputatilor, „specialist”, care are o pozitie „buna” si agreata la nivelul tuturor institutiilor, ei sustinand inca din 2010 acest demers.
    Nimeni nu e vinovat de situatia actuala, astea au fost deciziile. Asta e unica optiune.

    Dl. Adelin Petrisor a explicat ofsetul, nota 10! Si a intrebat daca eram obligati sa luam F16… Si a vorbit de EF Typhoon si oferta pentru Bulgaria. Dar Canacheu a spus ca e costisitor dar mai bine e pentru noi F16 „adus la zi”.

    Dl. Dobritoiu a spus ca F16 si F35 au comune armamentul si amenajarea aerodromului.

  13. Din reportaj rezulta ca la jafurile astea de F16 pe care le cumparam, costul orei de zbor va ajunge la circa 10.000 euro.La banii astia cred ca zbori un MIG29 care este mai ok decat F16A.

  14. MIG21 Lancer va opera in paralel cu F16, in cate exemplare vor putea fi „salvate”…

    Cica daca luam avioane europene armamentul si infrastructura nu ar fi fost compatibile cu avionul de generatia a 5-a (F35) ?!! Oau!

    • Si celelalte tari care participa la F 35 nu isi pun armamentul lor…..e vraja marii, si infrastructura e comuna unei baze NATO, armamentul se poate lua lejer din USA si era 100% compatibil!
      Si sa imi iau acum caciula de la paltonul pe care il voi lua peste 20! de ani common!

  15. Sa-i multumim pentru emisiune domnului Adelin Petrisor, chiar daca nu am avut intotdeauna raspunsurile pe care le asteptam.

    Si trebuie sa apreciem si deschiderea domnului ministru Dobritoiu de a explica fiecare aspect…

  16. imi pare rau Flogger, dar cei din emisiunea de pe TVR1, inclusiv dl. Dobritoiu, vorbeau de un consens…

  17. „Comonalitate/continuitate intre F-16 si F-35…” 😀
    Zau? Care?
    Butoanele de pe bord?
    Pistele?…modernizate cu 50 milioane RON pe care Gripen ar putea topai samba fara probleme cu mied in loc de kerosen in rezervoare…in timp ce F-16 e atent sa nu-si zdreleasca genunchii?
    Poate se refera la lobby-spaga LM! 🙂

    PS, pe la momentul 60% din emisiune, dupa ce Adelin Petrisor spune „12…minim minimorum…3 escadrile”, cate aparate spune Dobritoiu ca sunt pentru „cerinta operationala”? 48? 58? 68? Ma scoate din minti ca nu inteleg ce spune…parca spune „58”… 🙁

  18. Adevarul e ca la 48 de avioane, am avea nevoie de 8-10 duble, ca ar fi trecere pe avion nou pentru toti deci ar avea de lucru la greu… Daca nu incluzi dublele in alea 48 si le aduni o fi 58 🙂

  19. Marius et al. – consensul a fost tare neconsimțit… cam impus și tras de guler.

  20. Si de ar fi 48 noi tot de cacat am fi fata de ce are adversarul nostru direct (Ucraina) mai ales ca F-16 sunt mai mult dedicate atacului la sol decat luptei aeriene deci ar avea nevoie si de ceva AWACS pe langa acestea plus un numar mai mare.
    F-16 are cariera incheiata, nimeni nu-l mai vrea nici nou dar vechi si aici se vede dificultatea de a-l oferi a celor care il detin si vor sa-l inlocuiasca.
    Pentru Romania cea mai buna oferta ar fi fost Saab-39 Gripen, proiect care ne-a tot fost oferit de suedezi in mai multe variante de contract iar in cazul de fata le-am putea forta mana daca vor sa vanda neaparat in conditiile in care decizia noastra ar fi pentru F-16; am putea negocia cu suedezii pentru 48+8 Gripen NG luate cu credit oferit de ei la dobanda guvernamentala, am putea cere si primi offset de cel putin 100% din valoarea contractului si le-am putea forta mana sa ne imprumute Gripen C/D pana vor intra in dotare aparatele E/F iar banii sa-i platim dupa 5 ani sau dupa 2020, cam asta as negocia eu cu suedezii in momentul de fata daca vor un contract extern mare.

  21. Sincer sa vin ministru dupa Cratitoiu as lua o singura decizie, taierea vechiturilor a 2-a zi si concediu de odihna sa-i vad pe toti tremurand de nervi si facand cas la gura cum dezbat la toate televiziunile decizia pe care am luat-o.
    Doar asa si-ar baga cineva mintea in cap, daca ar veni a 2-a zi si ar arunca cele 600 milioane pe fereastra, ca oricum erau aruncati pe fereastra cu asemenea achizitie

  22. M-am uitat si eu la emisiune.
    Se refera la 12 f16 + mig-uri, nu ca o sa luam 48-58-68 de f16.
    Cand a spus de 68, se referea ca ala e „numaru’ care n-i l-a dat NATO” (haha, cum suna, da e dureros de adevarat) adica aia e obligatia noastra fata de NATO ca si 2.36 din PIB pentru armata.

    • Pana la urma au nostrii au acceptat nu am fost luati cu forta…

    • Pai asta am zis si eu,..normal m-am gandit prima data la 48 per total (MiG-uri si Vipere la gramada, ceva de genul „3 escadrile active si 1 de rezerva”, fiecare a cate 12) dar la balbaiala lui Ruginel Gălețoiu (omagiu lui Raptor pt. „Crătițoiu” de mai sus)…
      …Deci tu tot „68” ai auzit ca si mine prima data si sunt din ce in ce mai convins ca ala e numarul… 😀 ..asa ca trecem la supozitii cum, ce, cate, in care multivers alternativ ar fi posibil,..dar nu acu’, ma duc draq la culcare, mi-a ajuns fiasco-ul asta.

      Si nu-l uitati pe Canalacheu: „bre, nu-i vina nimanui!” 😀

  23. La RTV, l-au intrebat pe Poanta de unde luam avioanele, Olanda, Portugalia?
    El raspunde: „Olanda le-a vandut Indoneziei (poate gresesc eu tara nu imi aduc aminte exact), da nu pot sa va spun de unde le luam ca nu e orice produs comercial”
    WTF??

  24. Mic detaliu, el nu a pronuntat „f 16”.

  25. Ultimile vesti au fost furnizate in aceasta dimineata la radio Romania Actualitati de catre generalul Danila, care a confirmat achizitia acelor avioane, 12, portugheze. Si pentru ca nu sunt destule vor intra in proces de reparatie capitala MIG-urile, pentru a fi active doua escadrile, ce vor functiona pina in 2016 cind vin F-urile. Din acel moment una din escadrile va fi casata si vor functiona in paralel 12 F16 cu o escadrila de MIG; si asta pina cind Romania va fi capabila sa achizitioneze alte aparate.

  26. „Ma ingrozesc de ce se intampla in Ro, nu mai exista prioritati, in perioda cand in toata lumea preocuparea principala este rezolvarea crizei economice ….Ro cumpara avioane…ca sa faca ce cu ele???”

    „Nu avem bani sa incadram posturile libere din armata, nu avem bani sa oferim tinerilor ce au absolvit o universitate militara un loc de munca, nu avem bani pentru a plati restantele cadrelor militare dar avem bani pentru rable… suntem tari”

    „dar voi ni vreti sa ginditi nici macar cit o furnica…,de cind sunteti la putere gasiti bani pentru orice,dar pentru sanatate,invatamint-educatie,locuri de munca-salarii…NICIODATA !!!”

    „Cam cate ferme, sere sau livezi se pot face cu banii astia?”

    „Incredibil, tinerilor din Romania le lipseste un loc de munca si politicienii ne vand pe nimic.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *