F 16 A/B Romania

Un reportaj facut de televiziunea portugheza unde se poate vedea ultimul F-16 MLU vindut Romaniei in teste la baza Monte Real. In reportaj se spune ca portughezii au vindut 9 F-16 iar alte trei au fost puse la dispozitie de americani la un pret de 78 mil.de euro.

Cu multumiri lui Ronin 

74 de comentarii:

  1. super…desi culoarea de camuflaj ii tare ciudata! Asa o sa vina galben-verde? Pilotu zice ceva de pictado da nu intaleg mare lucru.

    • gogu de la pascani

      da, avioanele vor veni in camuflaj verde-fluorescent iar pilotii vor primi costume din trening de fash, culoare mov. De asemeni in trusa de supravietuire vor avea ochelari de soare RayBan, gel de par, guma de mestecat si chipsuri cu aroma de mici si shaorma.

      • Nu uita de prezervativele din trusa medicala…..pentru intelegere amiabila, in caz de coliziune cu casa unei rusoaice vaduve sau divortate! 🙂

    • aia nu e o schema de camuflaj
      e o „vopsire” basica , sa spunem cum e tratamentul anticorosiv la vehicule
      din ce se vede ….,se vede ca au facut un overhaul complet al structurii
      spun pe acolo ca se duce in visteria statului portughez suma de 78 milioane ,care e ce a platit statul roman pe ele
      si ca „parte” ,sau intreaga mentenanta e asigurata de firme portugheze
      si ca nu sunt multumiti de reduceri si de faptul ca raman cu mai putine avioane
      frumoasa partea cu decolarea si urcarea „la verticala”
      su 27 si f 16 raman cele mai frumoase „reactive” ,alaturi poate doar rafale si f 14

      • gogu de la pascani

        Are dreptate Niko. Daca gasiti vreodata o piesa de aluminiu in culoarea asta sau pe aproape, sansele sunt de 95% sa fi facut candva parte dintr-un avion sau elicopter. E grund cu cromat de zinc. Daca alea sunt avioanele pe care le va primi Romania ar fi o treaba, ar insemna c-au trecut printr-un „overhaul” complet.

    • parca a spus ca vor fi vopsite „in culorile caracteristice ale F-16”

  2. Portughezii au vrut sa arate ca avioanele alea chiar zboara 🙂
    In fine, orice drum incepe cu primul pas, vorba chinezului.

  3. Fratilor care vorbiti portugheza scrieti-ne si nou un rezumat despre ce vorbesc aia.

  4. Alea 3 is mai noi decat cele portugheze aproape noi?

    • Nu ar avea nici o logica sa fie mai noi. Dimpotriva, de preferat sa fie din aceeasi varianta de MLU sau cat mai apropiata. Din motive de mentenanta, costurile de operare/reparatii fiind foarte mari la fightere si la ale nostre facandu-se prin strainataturi, trebuie sa fii cazut in cap sa cumperi 9 dintr-o varianta si 3 dintr-o varianta mai noua. Par eggzample F16 MLU de le luam noi gratis aproape noi si F16 mai noi din seria Block52+ sunt doua tipuri de avioane diferite dpdv al mentenantei. Si astia n-au bani sa bea apa, daramite sa intretina doua tipuri diferite de F16.

      • 🙂 Da sa cumperi doar 16 Panharduri cum tre sa fii?! De 2-3 ori cazut in cap 🙂 ? Imi pare rau dar „cazutu’ in cap” nu prea este un argument logic in cazul nostru…

        • Bre, toate shele sheipsce panhardeuri sunt din aceeasi varianta si ajung de-o parada, deci shini cumpara atat de multe pe atat de multi ani s-o gandit el ghini inainte 😉
          La aeroplani, undi ai si mai scumpi, probabil alea 3 sunt apropiate ca varianta de alea 9. Dar vorba ta, nu trebe sa te bazezi pe asta…

          • Pe mine bunul simt si logica ma sperie cel mult, cand este vorba de tomberonezii locali, daia zic… Sa ne fereasca Al de sus, da pana acu’ ne-a cam nimerit de fiecare data: Pirhaniile, fregatele, Panhardurile, Hawk-urile, etc, etc…

        • La Panhard-uri au luat ceva jucarele de defilare atata tot!
          Inca ceva la un vehicul prerestru mentenanta nu este o mare problema, doar tancurile au o mentenanta aparte.

  5. Din cate stiu eu erau in tratative pana de curand asupra schemei de camo pt. ale noastre …

    http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=9402&mode=view

    http://www.airliners.net/photo/Belgium–Air/General-Dynamics-(SABCA)/2255922/L/

    http://www.network54.com/Forum/624633/thread/1336599544/F-16+Blizzard+Scheme

    Dar am inteles ca o picat treaba pt. ca rus o zis ca le facem ”decat pe banutii nostril ” mai ales ca stie el o tanti bidinetoreasca care le traje in albastru stil ”poarta de intreprindere ”

  6. Bah da’ prosti suntem. Ori a fost obligatie la cadou mic pentru Barosu’ ori suntem prosti rau. La Guvern stiu sa isi cumpere numai ultimul model de S-klasse dar la Armata cumpara 12 Passaturi din 99′ la pret de 2014. Suntem de ras fratilor.

    • Nu este vorba de prostie ci doar de dezinteres fata de armata din partea politicienilor.Este prost cine ii considera pe politicienii nostrii prosti.Sunt orice, inclusiv oameni fara caracter, insa nu sunt prosti.S-a facut aceasta achizitie ca sa li se inchida gura atat americanilor cat si europenilor.La o adica, li se falfie la ai nostrii atat de americani cat si de vest-europeni, ca de poporul roman deja li se falfie, lor sa le mearga bine.

    • DA BRE,ASA E
      GUVERNUL A PROPUS ZILELE ASTEA SA SCHIMBE MASINILE DE PROTOCOL !
      SA VEZI CIRC !!!
      JAVRELE NU MAI POT FACE PLIMBARI IN ALEA VECHI,DE CATIVA ANISORI, CA LE E RUSINE !

  7. Asta e daru’ lui Base’ pentru salvarea din 2012.

    • Bre, tin sa anunt ca s-a terminat campania electorala. Si nu mai pune placa de la postul ala (stii tu care).
      Pe vremea lui MRU, in 9 Februarie 2012 Gabriel Oprea (da, asta care e in guvernul actual) a declarat ca vom cumpara avioane noi
      „Despre cel mai important dar şi cel mai urgent program, acela de înzestrare al Forţelor Aeriene cu 48 de avioane multirol pentru asigurarea securităţii aeriene naţionale pe următorii 30 de ani, Gabriel Oprea a spus în clar că este vorba de F-16 noi, Block 52, care să înlocuiască actualele MiG-21 Lancer ale căror resurse de zbor expiră în anul 2015”
      http://www.resboiu.ro/gabriel-oprea-despre-f-16-tbt-and/
      Dupa caderea guvernului MRU, vine altul (stii tu care) si ne anunta pe 29 Mai 2012 prin gura lui Dobritoiu ca vom lua SH-uri din Portugalia sau Olanda
      „Ministrul Apărării, Corneliu Dobriţoiu, a declarat, pentru Agerpres, că o echipă de specialişti va merge în Olanda şi Portugalia pentru a evalua starea tehnică a unor avioane de tip F-16 pe care România ar putea să le cumpere pentru dotarea armatei.
      Vom evalua starea tehnică a avioanelor, să vedem dacă ele corespund din punct de vedere tehnic, ce nevoi de up-grade ar avea, cât ar costa şi dacă ni le putem permite sau nu. Se fac evaluările în Portugalia şi în Olanda.”
      http://www.resboiu.ro/f-16-dobritoiu-trimite-specialisti-prin-olanda-si-portugalia/
      Intelegi de ce am pus datele alea cu bold ? Sper 🙂

      • au incercat sa impace si capra si varza – si inainte de referendum guvernul incerca sa se puna bine cu europenii si cu americanii, fiecare voia sa-si faca relatii pe la Inalta Poarta – oricare ar fi ea conform traditiei – Constantinopole, Moscova, Bruxelles sau Washington, poarta sa fie „sa ne punem bine”.

        solutiile erau F-16 vechi europene, cu armament american (sa se bucure si americanii) sau Gripen cu armament american. Probabil Baroso a facut lobby sau nu stiu de ce au ales varianta cu FR-16 A/B pana la urma, foarte ciudat si inteleg ca n-au reusit nici transferul mentenantei in tara – daca pricepem exact ce zic portughezii.

        Oprea vorbea pentru reclame de 48 de avioane F-16 noi – nu existau bani, acele 6 miliarde dolari cat ar fi costat probabil, si trebuia tinuta o licitatie, nu le putea lua altfel.

        Eu cred ca s-a facut o eroare istorica in aceasta afacere cu portughezii, dar acum mortul de la groapa nu se mai intoarce si probabil nu va mai ramane mare lucru din aviatia romana. Speram sa se mai salveze ce se mai poate in viitor.

        • Te inseli. Solutia cu F-16 vechi europene a fost solutia Dobritoiu.
          Pana atunci, erau in discutie doua oferte:
          -oferta americana de F-16 Blok 52+ SH
          -oferta JAS 39 Gripen noi (leasing sau cumparare)

          • asa e, se vorbea prin sept. 2011 cand s-a intors Base de la Washington sa se faca un grup de tari – ro, bg si croatia care sa puna mana de la mana si sa ia o flota de F-16 noi.

            din cate retin, treaba a picat dupa ce nimeni nu a vrut sa se bage la asa ceva – din lipsa de bani. Eu cred ca a fost doar o poveste. La un moment dat, Basescu le-a spus americanilor ca ori ne dau finantare, ori cumparam „Gripen sau Rafale”. Aia tot au refuzat sa dea finantare si lucrurile erau pe cale sa ia o intorsatura interesanta.

            In alta ordine de idei, Boc si Ungureanu erau cu lumea in strada. Daca gaseau ceva bani ar fi reintregit salariile ca sa nu-i mai injure lumea, nu cred ca de avioane le ardea lor.

        • @alex
          ACUMA, PE CINSTIT:CE NAIBA MENTENANTA LOCALA SA IMPLEMENTEZI LA CATEVA BUCATI DE AIROPLANE DE ACEST GEN???
          CA NU-S FREGATE !
          AR COSTA IMENS SI FARA ROST,NERETURNABIL IN TIMP PT CA NU AI PREA MULTE IN JUR !
          SI ORICUM, CRED CA F16 SUNT DOAR O SOLUTIE DE MOMENT.

          • chiar daca sunt cateva bucati de avioane renteaza sa faci mentenanta locala la supersonice, altfel va fi extrem de scump si lent sa ii tot chemi pe aia din Portugalia la asistenta tehnica pentru toate rahaturile.

            retine, un F-16 nu merge decat 4 ore pana la primul failure (MTBF = 4.6h – aproape la jumatate fata de Gripen (6.8h), iar MTR – timpul necesar sa-l readuci la zbor e foarte mare la F-16, nu mai gasesc acum exact cat).

            Ideea e, daca chiar vrei sa zbori cu avioane supersonice si nu sa le ai doar pe hartie, indiferent de care ar fi ele – F-16, Gripen, rafale, etc – atunci trebuie sa ai mentenanta disponibila la tine acasa – altfel avioanele nu vor zbura, asta e destul de clar.

            trebuie sa specializezi niste mecanici, de la RoAF, ar trebui sa inceapa si una din fabricile de la noi un proces de certificare pentru lucruri mai majore. Portugalia e mult inferioara Romaniei ca industrie aviatica, turcii ar fi fost mai buni pe partea asta ca parteneri industriali.

            transferul mentenantei e o treaba complicata si scumpa – daca erau destepti trebuiau sa o includa ca o conditie a semnarii contractului, altfel vor plati milioane de euro in asistenta tehnica si nu imi imaginez cum ar putea fi facuta in mod eficient de la distanta, fara fabrica locala certificata.

            Nu stiu daca au bagat asta in contract, sper ca da, altfel vor avea mari probleme si costurile vor fi imposibile.

            • Aerostar Bacau sunt certificati Lockheed Martin si au facut adresa catre guvern inaintea momentului achizitiei, insa au fost ignorati, ai nostri preferand sa discute cu Turcia si Polonia eventuala mentenanta, separat de contractul de achizitie, dupa semnarea lui.

              • e posibil sa aiba o certificare LM (are si Romaero), insa ma indoiesc ca sunt certificati pentru F-16.

                sa certifici procesele astea ar costa foarte scump si n-are sens pentru o firma privata sa bage bani aiurea, fara sa aiba un contract.

                nu cunosc situatia, ce se planuieste cu mentenanta. Inteleg ca e o perioada initiala asigurata de portughezi, nu nr. de ore ca garantie, dupa care suntem pe cont propriu.

                ceea ce e clar e ca nu poti sa ai o flota supersonica functionala fara capacitati in tara.

                banuiesc ca au ei ceva in plan, nu puteau sa lase problema in aer – asta trebuia rezolvata inca inainte de achizitie. Daca nu, se va rezolva cumva, exista capacitati bune in Turcia, insa va fi pe bani grei si nu va face nimeni transfer de tehnologie in Romania cand pot sa vanda ei serviciile.

                • Nu sunt certificati pentru F-16, certificarea e mai generica, pe anumite tipuri de operatiuni pe aeronave… insa certificarea pe F-16 ar fi urmatorul pas, destul de natural.

                  • sa speram ca vor face in tara niste capacitati de mentenanta – au trei fabrici disponibile – Romaero, Craiova sau Aerostar.

                    daca nu au prevazut ceva, inca se poate repara – de ex. sa lanseze o licitiatie internationala pentru astfel de servicii si cine castiga – sa zicem turcii – sa fie obligati sa transfere in Romania tehnologia si know how necesare.

                    cum e expresia aia – e bine sa dai unui om un peste sa manance, dar e si mai bine sa ii dai o undita.

                    Romania are nevoie de undita.

    • Nu uita ca de achizitiile publice se ocupa guvernul, cu girul parlamentului, in acest caz.Matelotul nu are nicio treaba cu aceasta achizitie.Daca aveam un guvern PDL condus de Boc, era alta poveste.Aveai toate motivele sa te legi de marinar.

      • doar ca CSAT-ul aproba, recomanda sau poate dezaproba o astfel de directie de achizitie

        • Dar decizia privind tipul de avion apartine Guvernului. MAPN a recomandat la vremea aceea F-16. Melescanu vroia pe atunci Eurofighter Typhoon 🙂
          „„Ăsta e singurul avion care se poate bate cu Suhoi 35”, i-a spus ministrul Apărării, Teodor Meleşcanu, premierului Călin Popescu Tăriceanu, despre avionul Eurofighter Typhoon. Cei doi oficiali au vizitat împreună, acum câteva zile, standul firmei Eurofighter, deschis în cadrul salonului EXPOMIL 2007. La expoziţie nu s-a văzut nici un avion de luptă, dar firma Eurofighter a adus un simulator destinat instruirii piloţilor, iar ministrul Meleşcanu a urcat, câteva minute, la bordul acestuia.”
          http://www.gandul.info/stiri/eurofighter-typhoon-singurul-avion-care-se-poate-bate-cu-rusii-965049
          Lucrurile astea s-au discutat, la vremea aceea, pe toate partile. Acum e doar pierdere de vreme …

          • Daca este sa o dam pe bune Melescanu si Tariceanu vroiau sa cumpere Gripen.Profesionistii nostri de la aviatia militara in genul gr.Croitoru fiind constienti ca Eurofighter este prea scump pentru noi si-au dorit Gripen, nou.Din pacate nu a fost sa fie.

  8. A mai fost prezentat pe aici clipul, n-am zis nimic lui Ronin cand ni l-a aratat, dar nu cred nici pe departe ca acest F-16 de la Monte Real e pentru Romania ci este unul din ultimele (daca nu chiar ultimul) aparat(e) modernizat(e) pentru…Portugalia

  9. azi in sedinta CSAT cica o sa se aiba in vedere mai multe lucruri importante, printre care bugetul institutiilor care se ocupa cu securitatea nationala, dar si un buget pentru un an de razboi din ce am auzit la televizor, asa ca ma intreb ce inseamna asta…poate au gresit jurnalistii

    cat despre F-16, intrebarea ramane daca o sa se mentina orarul de livrare sau o sa se grabeasca lucrurile…adica sa ajunga pe la sfarsitul lui 2015 primele avioane in tara iar in 2016 sa fie operationala toata escadrila…mi s-ar parea mult mai ok decat sa mai asteptam pana in 2017

    • Nu stiu daca poti scurta timpul de antrenament al pilotilor. Din cate am inteles, unii se vor antrena in Portugalia, iar altii in USA.
      surse anonime, ramase necunoscute (sic), zic ca ar mai fi un al 3-lea grup ce va incepe training-ul pe F-35A 🙂

      • surse necunoscute, ramase anonime (sic-sic-sic) zic ca ar mai exista in pregatire si un al 4-lea grup cu operatori special selectati si antrenati pt infiltrari si dezmembrari dinamice, care deja a inceput training-ul in vederea sosirii dupa 2017 a unei duzini de fiare mai de calitate la Fetesti.

        Vezi ca s-a mai discutat pe topicul cu FELIN, am pus si linkul cu poza cu echipamentul operatorilor din echipa aia. Numa’ FLIR, thermal imaging, tablete, drone si kevlare pa iei.

        S-a discutat ca pana in 2017 ar putea merge sa faca pregatire pe Eurofaitarele austriecilor, ca tot nu prea le mai folosesc aia.

    • bugetul de razboi e ala care tine de stocuri de provizii, materiale, adaposturi AA si ce-or mai fi, sanitare, etc…
      Asta se tot recalculeaza la cativa ani.

  10. degeaba vom avea 12 sicrie 9 simple si 3 duble
    ca intr-o confruntare cu un mig 29 sau un gripen ne fac varza
    asa ca…

  11. bugetele MAPN SRI SIE au fost respinse in CSAT

    • Vizita neoficiala pe care Iohannis o va face in Moldova pe 28 Noiembrie, a generat o multime de comentarii (pozitive) pe Unimedia.md .
      PS N-o spun pentru a face propaganda cuiva, doar semnalez o situatie reala intr-un context deja tensionat.

  12. Din ceea ce am inteles eu,este ultimul avion pregatit pentru vinzarea catre Romania iar in ceea ce priveste culoarea din clip este ca un fel de”grund” care are rol de protectie pina la aplicarea schemei alese de RoAF.In ceea ce priveste alegerea avionului multirol cea mai buna solutie pentru noi era Gripen-ul atit din pct.de vedere al termenilor financiari oferiti de suedezi cit si al offsetului pus pe masa.Strict tehnic,cel mai bun multirol la ora asta aflat pe piata este Rafale,ultima varianta upgradata F3R e ceva de speriat;daca am avea vreo 48 de bucati am fi stapinii cerului in partea asta de europa(excluzindu-i pe rusi desigur).Si pentru ca(am eu un fix) cred ca ce arata bine zboara la fel,prin prisma pretului, am fi putut sa aruncam o privire la FA-50 al sud-coreenilor care la fel ca si suedezii sint deschisi in privinta transferului de tehnologie si cred ca pentru ei am fi fost o portita buna ptr. piata europeana(in special est-europeana) si nu numai ptr. aviatie(uitati-va la tancurile pe care le fac astia K1A1 si K1A2).In ceea ce priveste schema ptr. F-16 o prefer pe urmatoarea:http://www.google.ro/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRw&url=http%3A%2F%2Fnoticias.uol.com.br%2Falbum%2F2013%2F08%2F19%2Fcoreia-do-sul-investe-na-producao-de-cacas-de-olho-no-mercado-de-armas-militares-na-asia.htm&ei=u8N0VK7vLq6M7Aa58YCIBQ&bvm=bv.80185997,d.d2s&psig=AFQjCNHnOlkZnVLdAPMaj_UcX7IdzkX2kw&ust=1417024817631252

  13. O afacere intre parlitii Europei ” comisa” sub ochiul atent al Americii si a lui tata Barosso … Cu alte cuvinte „portughesiii” astia nu pot sa-si cumpere nici macar doua F-35 asa ca acum vand rablele lor la niste fraieri care vor intra in prima linie cu ursul. sa-mi fie iertat desi nu sunt fan al ” Grippatelor” suedeze parca era mai bine cu ele. ” Grippate” da noi. Din cate am inteles avionica nu o va atinge pe cea a F-16-lor noi poloneze. oricum nu cred ca in povestea asta cu fiarele astea portugheze este vorba doar de lipsa banilor si de doua natiuni second hand, cred ca e ceva mai mult … Neincredere oare? Raman la parere ca singurul partener serios pentru noi ,la acest moment , pe linia tehnologiilor militare este Israelul. Cred ca nu ar fi fost rau sa le fi cumparat din Israel( F-16l-Sufa) cu avionica israeliana dar cum aceasta variant este tot una americana cu siguranta ca ar fi fost nevoie de acordul SUA. Asa ne-am pricopsit cu dobitocii astia latini … Cum dracu polonezii pot negocia in picioare cu americanii iar noi numai in patru labe? Este o intrebare la care trebuie sa se raspunda. Poate cu ajutorul noului ambassador american care sta sa vina … la pastele cailor.

    • Israelul? de unde pana unde? Nu e tara Nato, nici UE si poate avea interese divergente cand vine la o adica. Ei au Iranul si Siria in coasta, tari controlate de rusi. Putem pati oricand ca Georgia – unde Israelul vanduse drone si a dat codurile rusilor la schimb pe niste secrete iraniene. Au vandut inclusiv tehnologii sensibile americane chinezilor.

      Se pot lua chestii israeliene insa nimic important, de nivel strategic si nimic de care sa fie cu adevarat nevoie in caz de ceva – in niciun caz avioane de lupta.

      • Am serioase rezerve ca le-ar fi dat rusilor codurile … Statul Israel nu se poate lipsi de sprijinul Occidentului ( SUA in particular) … nu pot face fata provocarilor de uni singuri asa ca nu cred ca ar strica aceste relatii cladite pe incredere numai de dragul de a obtine niste beneficii marunte din partea rusilor ….

        • Nu sunt beneficii marunte sa ai codurile de la sistemul iranian anti-aerian Tor M1 vandute de Rusia Iranului.

          Israel are un singur scop – supravietuirea – si chiar e in pericol cu atatia dusmani in jurul lui. Crezi ca ii doare undeva de noi? Avem cumva vreo alianta cu ei, vreun pact semnat? Nu-mi amintesc. Nu e in NATO. Au un deal cu americanii sa ii apere aia in caz de ceva, insa nu presupune ca Israelul are vreo obligatie sa ajute vestul contra rusilor. Dimpotriva, jumate de pe acolo sunt din Rusia, multi nici macar nu sunt evrei.

          Cat priveste Georgia, s-a raportat schimbul cu rusii inclusiv in presa israeliana dupa ce a aparut pe wikileaks. Georgienii si-au dat si ei seama ca dronele sunt compromise si au incercat sa le inlocuiasca urgent.

          http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4196367,00.html

          de altfel, in razboiul cu arabii Israelul chiar a scufundat o nava americana de ascultare care ii deranja.

          Cand vine la o adica Israelul e doar pentru el.

          Nu le reprosez asta, e ceva de invatat de la ei, insa nu ar trebui incercat acasa. Israelul are un lobby puternic in SUA si isi permite sa ii mai calce pe coada chiar dur pe americani. A propos, singurul spion strain inchis in SUA e din Israel.

          • TOR sunt deja depasite … in plus de asta ma indoiesc ca rusii pentru a obtine codurile de la niste banale drone ar fi stricat relatiile cu iranienii.

        • Mie mi se pare foarte credibila treaba de pe wikileaks. Rusia tocmai invada Georgia, treaba cu dronele era urgenta si extrem de importanta. Si bineinteles ca nu i-au anuntat pe iranieni ca dau codurile si altora…

          Cat despre Iran, oricum nu prea au ce sa faca – daca se supara pe rusi ce pot face? Sunt total dependenti de rusi si la tehnologia nucleara si in domeniul militar, si dpdv diplomatic au nevoie de rusi in Consiliu de Securitate, etc. Iranul un client captiv pentru rusi.

  14. Este in regula ca inzestrarea armatei sa fie facuta atat de ” la vedere” in conditiile in care discutiile despre un coflict armat cu Rusia este atat de actual ca in zilele noastre ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *