Astfel de declaratii sau luari de pozitie, in general din partea americana a Atlanticului, creaza unora ideea ca daca americanii insisi dau de pamant cu aparatul Lockheed Martin, e clar ca numai merita cumparat si nici sa te bazezi pe o astfel de platforma nu pare prea intelept.
Un astfel de debit, nu au mai vazut de mult, la moara lor cei care il dadeau ca mort pe “batranul” Fighting Falcon, si cu o mare placere zicerile americanilor au fost raspandite! Numai ca nu s-a tinut cont de …F-35, si in general este mai usor sa arunci vorbe, sau sa preiei, fara sa fi atent la context si la interesele pe care, aceste declaratii, le servesc. Majoritatea detractorilor F-16 s-au multumit cu mentiunea, si pentru ei supremul argument, ca alegatile provin chiar de la sursa-mama, de peste ocean adica. Si tocmai acest lucru ar fi trebuit sa-i puna in garda. Cum dracu tocmai oamenii LM-ului sa-si ponegreasca propriul avion?! Pai… daca au altul de dezvoltat si vandut Guvernului SUA?!
Problema este insa…F35. Pentru ca o vorba veche spune “ daca se bat doi cocosi…cautati gaina”, adicalea motivatia reala a unor lucruri, nu este intotdeauna cuprinsa in declaratii si este, cateodata mai subtila. Astfel campania de “denigrare” a F-16…nu este o campanie de denigrare! Iar respectivele declaratii au ca tinta, majoritatea lor, piata si publicul american. Cum programul JSF are ceva probleme, cum fondurile, altadata infinite, nu mai sunt chiar asa de infinite, cand Guvernul SUA se uita la fiecare cent cheltuit, LM trebuie si ea sa faca ceva, ceva care sa justifice cheltuirea in continuare a banilor pe un proiect care oricuma a costat mult mai mult de cat se dorea si care, culmea ghinionului, nici nu prea zboara!
Destul ca au pierdut finantarea pentru dezvoltarea noului motor al JSF-ului, nu vor sa riste si taierea unor noi alocatii.
Ca F-35 este cam singura varianta a americanilor, este una, sa continui sa bagi miliarde de $ in el, este altceva. Intr-un fel trebuie justificata aceasta cheltuiala, si altfel cum s-ar putea explica zecile si zecile de miliarde, dacat aratand, dincolo de orice dubiu, ca SUA nu are alternativa. Cum F-35 este declarat ca inlocuitor al F-16, TREBUIE demonstrat ca batranul luptator nu mai poate…Si astfel noul sau inlocuitor, faimosul si musculosul JSF, este gata sa se ia la tranta cu oricine ar ameninta Sfanta America! Numai ca mai are nevoie de putin timp si…niscai banuti!
Altfel cum sa ceri in continuare miliarde pentru dezvoltare, daca F-16 isi poate face treaba foarte bine?!
Iar faptul ca de curand americanii vor sa-i prelungeasca resursa de zbor de la 8000h, la 10800h, dovedeste ca F-16 este orice, numai slab nu. Asa ca decat sa luam declaratile facute de americani pentu uzul exclusiv intern al alocarilor bugetare, mai bine ne uitam la cei care folosesc aparatul.
Celebra declaratie a sefului LM are legatura cu parcul de avioane al SUA, care a fost suprasolicitat si avioanele chiar si cele mai noi au nevoie de reparatii capitale. La Dubai Airshow LM a vorbit de comenzi de peste 100 de aparate care sa mentina linia de productie deschisa pana dupa 2015.
„La Dubai Airshow LM a vorbit de comenzi de peste 100 de aparate care sa mentina linia de productie deschisa pana dupa 2015.”
In alea 100 intra si alea 24 ‘romanes’?
Daca aia chiar au comenzi de 100 de aparate pana dupa 2015, si in numarul respectiv nu intra avioane pt RoAF, atunci toata palavrageala cu „LM mai scade pretul pt F16 romanesti si ne dau americanii si credit ca sa nu inchida LM linia de productie” pica.
Si o sa asteptam 2017 si o sa ne rugam sa nu mai vrea nimeni sa cumpere fierataniile alea, ca sa luam si noi ceva.
Si toata tevatura cu vizita Chiormandantului suprem in State si discutia de avioane de la Vashingtan fu ‘dijeaba’.
Nu s-a zis nimic de alea romanesti, dar probabil sunt inclusa. Sigure ar fi inca 20 de Block 60 pentru UAE si comanda de 36 de bucati pentru Irak.
Eu unul nu mai sper nimic….pana nu vead un anunt oficial de reluare a licitatiei petru avioane tind sa cred ca o sa avem doar solutii de re-re-re vitalizare a MIG 21 LanceR pentru a nu stiu cata oara si asta sper disperarea pilotilor.
Parca si Egiptul mai comandase cateva zeci…
Eu mi-am propus să nu-mi mai dau cu părerea în ceea ce privește epopeea „Multirolul românesc”. Nu de alta, dar până nu văd eu nu mai cred nimic 🙂
În rest, e just raționamentul pentru care LM ar fi dispus să-i dea la gioale lui F-16. Au un avion proiectat acum 4 decenii care în ultimele sale variante pare mai tentant pentru mulți decât băiatul ăla rău din curtea școlii, dar care încă nu prea bate pe nimeni pentru că nu prea ajunge la școală. F-35 adică.
Din pacate, LM are dreptate!
F-16 e un avion vaide mama lui si trebuie tras pe dreapta cat mai curand, asa ca nu are rost sa luam si noi .
poate vai de mama aluia pe care face lock-on 🙂 acum serios vorbind…este un excelent multirol si il iei nou cu ce vrei tu pe el
Mai adauga la el incredibila diversitate de optiune de mentenanta – multi cumparatori, multe piese de schimb.
@Marius Z. Egiptul sta foarte bine la capitolul F-16. Au peste 200 de avioane operationale -34 A, 12 B, peste 130 C, 36 D. Urmeaza 24 de F-16 C/D Block 50/52. Au de gand sa inlocuiasca treptat flota de MIG-21, ce se ridica la aproximativ 85 de aparate, iar Mirage -2000 -16 aparate vor fi modernizate cu Franta. Si iordanienii cocheteaza cu F-16, care au luat din surplus belgian 9 aparate care se vor adauga celor existente (A/B, dintre care peste 20 la standard MLU). Si marocanii asteapta F-16 C/D Block 52, 24 comandate, pana in 2012, avioane ce au inceput deja sa intre in inzestrare. Se pare ca F-16 se vinde inca bine!