Sursa: APEA – Associação Portuguesa de Entusiastas de Aviação în vizită la BA5 Monte Real, poze de Alberto Jorge Pinheiro Guedes și Guilherme Mauricio Soares.
Sursa: APEA – Associação Portuguesa de Entusiastas de Aviação în vizită la BA5 Monte Real, poze de Alberto Jorge Pinheiro Guedes și Guilherme Mauricio Soares.
Sunt frumoase!
Le asteptam cu nerabdare sa patruleze spatiul aerian romanesc.
* spatiul aerian romanesc extins vrei sa spui 🙂
Sau mai bine spațiul aerian românesc reîntregit!
Frumoase poze.
In parte reantregit! 🙂
o veni si cealalta parte sau parti 🙂
Sa te auda Dumnezeu! 🙂
Doamne-ajuta!
@Frumoase „pasari”!
asha frumos super. speram sa mai fie inca 12 F-16 ABM Falcon in afara de cele 12 deja cumparate, iar apoi sa facem poze la nishte viitoare F-15 ABM Eagle in numar de 24. shi dupa ar fi mirific sa mai luam 24 de Rafale BCM shi 24 de Eurofighter Typhoon plus 24 F-35 AB Lightning. cu toate riscurile de a face o ciorbitza dar suntem mici shi trb sa ne dam bine cu totzi. de bani nu va ingrijoratzi ca se pot recupera/lua de la evaziunea fiscala shi risipa anuale din Romania = 40 miliarde euro/an…!!!
@dobra.horia: ghiveciul perfect!
@dobra.horia Io nu m-am prins inca daca tu esti doar entuziast sau faci misto de noi 🙂 🙂
Entuziasmat 100%. 🙂
@Cezar atunci ii bine 🙂
Il invidiez. Eu cred ca m-am transformat intr-un pesimist cronic, am devenit mosul ala cu par alb si lung, barga lunga si caruia orice ii spui, el vocifereaza pe sub mustata un „o sa faca PE DREQ !!!” 🙁
Si eu eram ca el la inceputurile mele pe blog, inca visam la IAR 95(uneori si acum o fac in sinea mea), la programe secrete ale noastre, insa timpul a devualat realitatea crunta in care ne zbateam. O oarecare raza de speranta se intrevede acum, odata cu ‘debarcarea’ americana in estul Europei. Faptul ac ne imping aia de la spate imi da oarece incredere, ca daca era numai dupa ai nostri ajungeam ca Moldova, adica desculti e mult spus!
Am devenit usor usor ursuz….un mic Gica Contra cu necunoscatorii…..sau altfel spus, un mic GSG, pastrand proportiile, evident! 🙂
F-15 ABM? Nu exista o varianta de F-15 mid life update. Indicativul ABM a fost dat avioanelor F-16A/B din dotarea aliatilor europeni care au primit pachetul de modernizare MLU devenind F-16AM/BM. „Shi” informeaza-te mai bine inainte sa scrii despre retete de ciorba.
Scrie in Romaneste pe el 🙂
Cand vin in Septembrie ?
Cristian
pe burta,made in china?
ma uit la falcon si am senzatia unei masinarii de razboi,ma uit la grippen si am senzatia unei jucarii.preferatul meu in aceasta „competitie” multirol de la noi iar carlinga asta „bubble ” este dementiala.
ma gandesc ca din 12 cumparate vor zbura 8,pe mine calcul real al disponibilitatii ma intereseaza.
o da, cred ca pilotii obisnuiti cu Mig 21 au avut prima data senzatia ca pica afara cand s-au dat cu F16 :))))))))
Chiar ca pica din cockpit, nu prea cred, dar au constatat ca un avion multirol are vizibilitate in spate!!! 🙂
Este si un F 16 cu insemne belgiene pe blog , sper ca nu face parte din transa urmatoare de 12 pentru ROAF .
Daca te referi la sursa pozelor, da. Sunt de fapt 3, inclusiv ”tigrul”.
Da , ma refer la sursa , am intrat pe blogul original .
Misto ” tigrul „
ma gandesc la un ” lucky bastards” amical si printre dinti al pilotilor de pe lancer la adresa colegilor falconizati?
Cu astea noi nu cred ca mai pot face low pass-urile alea care le faceau cu Mig-urile .
oare ce te face sa zici asta?
De ce? F 16 este mult mai manevrier pe orizontala, si poate trage si mai bine la G-uri…
@John Doe da’ de ce? La F-16 viteza limita e cam cu 40 km/h mai redusa fata de MiG-21… problema e sa le stapaneasca bine de tot, si-apoi sa vezi tu low passuri 🙂
Acum doua vesti bune, despre RoAF.
In primul rand anul acesta se zboara in draci, la toate categoriile de tehnica: aviatia de transport, cea de vanatoare si elicoptere! Daca in anii trecuti piloti de vanatoare care faceau politie aeriana (crema adica) abia daca prindeau 50-60 de ore pe an, in 2016, pana la 1 iunie, doar pilotii incepatori – locotenenti – au „prins” peste 50 de ore. Adica 50 de ore in primele 5 luni ale anului.
Ma astept ca anul acesta pilotii sa prinda – pt prima oara in istoria RoAF cele 120 de ore de zbor minim necesare.
A doua veste vine din zona F 16. Astfel escadrilele vor fi compuse din 12 aparate de lupta. Prima escadrila va avea in compunere 9 F 16 A (simpla) si 3 F 16B (dubla). Toate cele 12 avioane fiind dislocate in baza aeriana. Scoala de aviatia de la Bobocu va avea avea in dotare doar Yak 52 si IAR 99, trecerea pe supersonic se va efectua in bazele aeriene unde tanarul pilot va fi repartizat.
Insa veste cu adevarat excelenta este ca se zboara mult, se zboara bine, se executa misuni de antrenamente serioase!
Coane,daca e cineva care nu crede ca se zboara mult, il asteptam la Bacau…
De mult nu am mai vazut asa activitate intensa.
Se fac si zboruri de noapte. Cei care locuiesc in zona aeroportului tre sa doarma cu dopuri in urechi :)))
Vin maine la Ziua portilor deschise. De fapt de azi, sa vad si meciul .
Ia si o umbrela…
Nu va fi cazul!
@George GMT,
Sa inteleg ca la Bobocu e doar IAR 99 standard actualmente….niente Soimi? 🙂
PS O intrebare:
IAR TD/XT, in caz de productie de serie sau modificarea celor Standard/Soim la varianta XT, vor fi distribuite la scoala de la Bobocu sau direct la Bacau, Fetesti, Luna, MK e.t.c……anume acolo unde vor fi F 16 pe viitor?
Presupun ca daca vor face trecerea direct in baza, treaba asta devine complicata, ca XT-ul va precede, cel mai probabil, trecerea scolarilor pe F 16 B.
Intrebarea ramane unde se va face lucrul asta? Sau XT-ul sa ramana 100% separat de F 16, fiecare cu treaba lui si nimic mai mult? Nu stiu cat de compatibil e Soimul cu F 16, ca el a fost modernizat pentru LanceR!? 🙂
Cezar,
IAR-DT este doar un concept de studiu. MApN nu este interesat direct, deocamdata, deci nu cred ca exista planuri care sa fie legate de o evolutie a IAR-99 catre semi-politie aeriana.
Stiu asta, eu intrebam doar in cazul in care se concretizeaza ceva. Cred ca si MAPN-ul e printre contributorii proiectului derulat de INCAS…..cred!
pai vom vedea daca se concretizeaza ceva… si daca da, planurile vor aparea dup-aia. Eu cred ca de-aia au prospectat, in oglinda, si pt. KAI T-50… dar posibil mai mult in categoria „ce fain ar fi sa avem si ceva de genul asta”.
Adica o excursie gratis in Coreea pe banii statului, fara nici un scop real.
M-as angaja si eu la Ministerul de Interne de exemplu si as prospecta o oaresicare colaborare cu Jandarmeria din Maldive. Vreo 3 saptamani.
pai e important sa tii legatura… decat sa dea banii pe bideuri la MAI sau 15 milioane de euro pe nus ce parc din … Pitesti sau Ploiesti? cer mii de scuze ca tot timpul le scufund pe astea doua… mai bine niste bani pe o deplasare, mai vorbesc cu aia , mai trimit aia o placutza ceva… mai ducem noi niste jinars…
@Cezar. Scuze de intarziere dar m-am interesat. In acest moment IAR 99 este operat in doua escadrile: la Bobocu numai avioanele IAR 99 clasic, iar la Bacau IAR 99SOIM, ambele escadrile fiind unele de antrenament avansat.
Cea de la Bacau (dotata cu Soim) este folosita pentru etapa finala de trecere pe supersonic.
George, alea dintre roti sunt sniper pod-urile?
Stiu ca rezervoarele conforme sunt parca sub aripi la astea vechi (la F-16 noi gen viper le-am vazut si deasupra).
e un rezervor extern detasabil plasat pe pilonul central.
Sniper-pod-urile arata asa si se amplaseaza pe piloni din apropierea prizei de aer:
http://4.bp.blogspot.com/-wuVxEWTIibM/U99vjJ5eGgI/AAAAAAAACFI/rfjlsv2Zwvs/s1600/PAF-Sniper-POD–sarzameenpak.blogspot.com.jpg
http://1.bp.blogspot.com/-J9dh0LKOKoI/U99vjQxu54I/AAAAAAAACFQ/fQ46dZWrb1U/s1600/PAF-Sniper-PODS–sarzameenpak.blogspot.com.jpg
Bun, inseamna ca au lasat loc sub aripi suficient pentru armament 😀
Cred ca 1 rezervor e suficient pt zona Ro-MN.
Marius, F-16-le romanesti nu au suportul pentru Sniper pod. Si parca era un info pe undeva ca Romania a achizitonat cateva bucati. Unde naiba le vor agata ?
Le fixeazà suportul si conectiile dacà nu au. Taiwan-ul are o flotà de F-16A care va primi pod-ul.
În articol se vorbeste si de România:
https://www.flightglobal.com/news/articles/taiwans-f-16s-to-carry-lockheed-sniper-pod-415691
Pàcat cà nu are si capabilitàti aer-aer ca versiunea lui Northrop :
„The pod is a direct competitor to Northrop’s Litening G4 targeting pod, which is compatible with many of the same fighters and bombers, with the addition of the AV-8B Harrier.
Northrop’s version is produced in partnership with Rafael, which announced the development of the Litening G5 earlier this year, known as „G4 Advanced” outside of the USA. The new system adds an air-to-air targeting capability and is expected to be fully operational by the end of 2016.”
Ba o are. Direct de la botul calului: http://www.lockheedmartin.com/us/products/Sniper.html
nu sunt rezervoare conforme la astea
La versiunile mai noi de la 50 in sus – au si gretzili, si polonezii, chile, egipt etc si altii operatori de versiuni mai noi – sunt dupa modelul facut de isrelieni deasupra
sub incastrarea aripii, e la F15 C D E
da nu avem noi mecla de operatori de asa ceva din pacate
Oricum bidoanele detasabile ajung la noi, daca ar avea rezervoare conforme la cate acrosaje sunt sub aripa, la ce numar de rachete am cumparat nu ne-ar ajunge sa le ocupe pe toate 🙂
In situatia asta parca ar merge niste KAI T50 langa F16 in bazele aeriene pentru antrenamentul pilotilor noi veniti din scoala.
Și la noi în Dobrogea se zboară în draci, atât MiG-urile, cât și IAR-urile… E de bine! 😉
Este de foarte bine! Anul asta am putea sa depasim 120h, asta daca ne tine resursa materiala. Daca vom reusi sa zburam F 16 la nivel superior, dpdv al orelor, sa trecem de cele 120 minim necesare pe an, atunci vom reusi sa acoperim problema vechimii aparatelor.
Toate bune si frumoase cu schema asta de low visibility dar de ce au pus etichetele cu albul acela asa asa de mari, preferam si inscrisurile alea sa fie un fel de gri…..in rest este foarte faina.
Numai bune F 16 astea de vor veni in curand, ca rusii au inceput deja sa-si faca de cap in marea neagra.
http://adevarul.ro/moldova/politica/rusia-desfasoara-exercitiimilitare-implica-portul-constanta-1_575a12c65ab6550cb8cf2f85/index.html‘
Mai nou ei desfasoara exercitii care vizeaza portul Constanta. Cat de bune sunt avioanele astea pe lupta anti nava? 🙂
Pot fi echipate cu rachete aninavà (Harpoon si Penguin), mi se pare cà modul radar si sistemul de tir al F-16 A/B MLU este compatibil , dar nu au fost comandate.
pentru rachetele antinava probabil se asteapta solutia pentru fregate… iar apoi ar fi normal sa extinda si la artileria de coasta, toate 3 domeniile sa fie dotate cu acelasi tip de racheta antinava.
În cazul acesta, domeniul este restrâns. Sunt numai cele douà care sunt calificate pe F-16. De altfel Penguin-ul zboarà numai pe F-16 norvegiene si nu stiu dacà se mai fabricà.
ar putea in curand sa integreze si JSM/NSM:
https://en.wikipedia.org/wiki/Naval_Strike_Missile
„In November 2015 an F-16 successfully completed live-fire testing of the JSM at the Utah Test and Training Range”
Pt. MLU ar fi probabil nevoie de alt „Tape” 🙂
posibil mai incolo si pentru JASSM/LRASM
https://en.wikipedia.org/wiki/AGM-158_JASSM
Eu nu ii inteleg pe rusi (probabil ca nu e nimic de inteles) – ei fac astfel de aplicatii pe directia portului Constanta inainte de summitul NATO de la Varsovia parca vrand sa arate ca Romania (si probabil Bulgaria) au dreptate cand cer intarirea zonei de est si a Marii Negre ?
Multumim pentru ajutor! Sa fie primit!
FRATILOR FRUMOASE AVIOANE ASTEPTAM SA VINA RUSI PE LA NOI PRIN BATATURA CASA-I PRIMIM CUM SE CUVINE ADICA CU HARTUSUL PE TEAVA
Frumoase pasari, mai ales ca sunt ale noastre …
am vrut sa zic ca sunt cele mai frumoase F16 – dar vad ca nu au inca cocardele puse , ma pastrez pentru atunci 🙂
Haideti odata acasa sa le vedem si noi 🙂
si inca 12 plus ceva celule „spare” sa aiba mecanicii de canibalizat – ar fi grozav
Tura a doua poate ca iese mult mai ieftin – doar costul aparatelor si modernizarea, deja au instructori si tehnici care le cunosc, dislocate pe aceeasi baza si gata mult mai simplu decat cu primele 12
Pilotul are insemne portugheze pe antebratul drept.
Imi place mult camuflajul. Parca ar fi o varianta de F-16 Aggressor.
E un camuflaj „storm”..
Seamana cu cerul in timpul unei furtuni.
Arata chiar bine.
am vazut la vecinii de la tehnomil un fulcrum pixelizat,arata interesant si schema aia.
Fulcrum slovac…
http://www.rumaniamilitary.ro/multirolul-si-optiunile-romaniei
https://rumaniamilitary.files.wordpress.com/2012/02/071220_mig15.jpg
uite si F-16 pixelizat 🙂
https://rumaniamilitary.files.wordpress.com/2012/02/splinter6-1.jpg
wow arata bestial amandoua . F-ul e photoshopat?
se pare ca da … e vorba de aplicarea „KA2 pattern”… discutia si sursa aici:
http://www.defenseindustrydaily.com/fractal-creep-new-digitized-camo-uniforms-for-usaf-usn-jordan-02045/
hm, ar fi interesant sa pui un camuflaj cu refractie gen liniarele alea chinezesti :)) sa-ti mute tzinta la cucu-bau :))))))
oaaa,am crezut ca mi-a trecut dragostea la prima vedere din tinerete fata de ’29 dar m-am inselat.vorba cantecului..inima mea bate,npbate pentru tine?…nu am luat-o razna,jur.
Parca asteptarea e prea lunga. Oricum F-16 e un salt important pentru aviatia romana.
http://adevarul.ro/news/eveniment/va-traian-basescu-noul-presedinte-rmoldovav-1_575a41ff5ab6550cb8d00a6b/index.html
Se inmultesc zvonurile cum ca Baselu va candida la presedentia republicii Moldova! 🙂
@Cezar pai… cica tre sa fii cetatean timp de 10 ani! or, la primirea cetateniei juri ca respecti Constitutia Moldovei, loc in care scrie chestia cu 10 ani.
oricum interesante zvonurile. acum se poate vedea si miza „tulburarilor” din harcov –> vedeti, aia nu-s in stare sa se descurce cu o minoritate la ei, cum or face-o cu cea din Basarabia?
Așteptăm și următoare serie de 12 F16 după care cred că putem să ne înscriem în programul F35.
Imi aduc aminte anul trecut in vara, am avut un santier in Giarmata si ma delectam cu zborurile de antrenament a Hercules si Spartan, treceau de 50 de ori pe zi chiar pe linia unde aveam baraca.
Intr-o zi de luni eram sus pe cladire si aud un zgomot….
4 F16 portugheze grupate 2 cu 2 au trecut fix peste mine.
Nu pot explica cata forta inspira zgomotul ala, am mai vazut avioane si pe la show-uri si in strainatate, tornado…eurofighter dar parca F16-le astea aveau o vibratie …ceva foarte misto.
Scuze de off topic, insa este extrem de important.
http://adevarul.ro/international/europa/turcia-polonia-romania-hotarate-extinda-apararea-antiracheta-americana-europa-afirma-ankara-1_575a91ef5ab6550cb8d260d4/index.html
Ministrul turc de externe spune ca Romania, Turcia si Polonia gazduiesc pe teritoriile lor sisteme de rachete Patriot. Stie careva ceva? 🙂
‘El a subliniat că apărarea antirachetă NATO (cu sisteme Patriot) este deja mobilizată în toate cele trei ţări „în scop de apărare“. „Am ajuns pe un teren comun de înţelegere potrivit căruia sisteme antirachetă trebuie să fie extinse pentru a oferi protecţie tuturor celor trei state şi populaţiilor lor“, a spus Cavusoglu.’
ori pe turc l-o luat gura pe dinainte, fie mai degraba a facut confuzie. Evident, sistemul de aparare antiracheta va trebui sa contina si interceptori de altitudine mai joasa, la reintrarea in atmosfera, in cazul in care SM-3 sunt coplesiti:
https://en.wikipedia.org/wiki/NATO_missile_defence_system
Turcul stie el ceva da a uitat o chestie: Patriot exista in Turcia, dar apartine spaniolilor, in Polonia, apartine americanilor si in Romania va sosi din 2018 incolo, asa cum s-a declarat in Congresul american.
La noi poa” sa fie Patriot american sau cine stie poate cumparam noi ceva sh.
Interesant insa ca cele trei tari au simtit nevoia unei intalniri in urma declaratiilor lui Putin din Grecia. Turcia – in razboi rece cu Moscova – este de asteptat, isi cauta aliati, alaturarea Poloniei este binevenita.
Flancul estic al NATO – ala care conteaza cu adevarat: Turcia, Polonia si Romania – pare sa stranga randurile, in timp ce Slovacia, Cehia, Ungaria sau Bulgaria, nu mai discutam de Grecia, par a fi in expectativa, daca nu chiar amici cu rusii.
Mapn-ul nostru s-a interesat si de MEADS. Cred ca ar fi minune mare daca ar achizitiona MEADS. O sa cantam toti „Ce miracol, ce minune”.
Problema cu MEADS este ca-i un sistem nou si scump, Patriotul s-o mai gasi si sh. Iar ideea sa impartim MEADS cu altii este doar o idee…
si pe barca
uss porter care vine iarasi incoace, a fost recent upgradat 🙂
da trebe sa avem si noi jucariile noastre, nu sa luam tot timpul de la altii
Acu ca sunt ale noastre, frumos vopsite, scris in romana pe ele, le asteptam cu nerabdare acasa si parca nu mai sunt asa SH/TH….
Lipseste cocarda tricolora si zborul pe cerul patriei.
Mie nu prea imi place cocarda, prea seamana cu o tinta, parca zice „trageti aici” si as prefera tricolorul asa cum il au belgienii in fotografii. Dar asta e „…de coloribus…”
VAD BINE! PILOTII AU CASTI JHMCS?
Da, dar nu mai scrie cu caps lock, te rog…
Scuze! Si pilotii nostrii o sa aiba in dotare casti de genu sau astea sunt doar de poze? :))
In dotare
Mda, mi s-a ridicat parul pe mana de la niste poze. Acum, sa o iau pe partea rusofila: Photoshop, domnilor, au uitat sa bage fumul negru de la duza motorului in pozele de la decolare. Avioanele serioase scot fum negru, mai ales cand sunt „spritate” la decolare, iar cei mai patrioti piloti pot sa vada in fum, chipul zambitor al lui Putin. Monocrom, evident.
http://glaciergruff.com/Autonetics_files/image091.jpg
Ghici ce avion este?
Patru F-4 Phantom 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=eA1kRuSprfA
de la 1’20” 🙂
Nu stiu de unde au alimentat domnii aia. Asa patesti cu avioane non euro, presupun xD.
https://www.youtube.com/watch?v=M359poNjvVA