F 22 Raptor

91-4003-F-22A-01AUG02-USAF-AIM-9-EAFB-supersonic1

Deocamdata programul de integrare al rachetei Sidewinder 9X pe Raptor continua, desi pilotii nu sunt foarte incantati de anumite aspecte. Stim deja ca AIM-9X este o racheta in IR construita sa poata lovi tinte dincolo de raza vizuala, poate gasi tinta si dupa lansare, sau poate fi folosita pentru a a ataca tinte “peste umar”, practic racheta intercepteaza o tinta aflata in spatele avionului lansator, ba poate fi folosita sa loveasca chiar tinte la sol.

Pana aici toate bune si frumoase doar ca deocamdata – cel putin – pilotii de pe F 22 nu vor avea racheta integrata pe casca si acest lucru scade destul de dramatic performatele binomului avion-racheta, mai ales ca in luptele stimulate de pana acum s-a putut remarca ca avioane moderne din generatia 4++, Eurofighter, Rafale, daca se pot apropia suficient de mult de un Raptor –ii pot crea mari probleme, astfel daca lupta ajunge sa fie purtata la vedere (WVR), avionul american ar avea de furca, atat timp cat avionul inamic are racheta IR integrata pe casca pilotului.

We’ve been screaming for years that the F-22 needs to have the capability fielded, and fast… Once the jets transitions from BVR [beyond visual range] to WVR [within visual range] with only AIM-9M-9s it is hugely vulnerable…” a spus pilotul unui Raptor.

Practic un avion modern cu o manevrabilitate foarte buna ar putea sa puna in dificultate un Raptor dotat cu AIM 9X (neintegrata pe casca) in lupta WVR, pilotii americanii gandindu-se in primul rand la avioanele rusesti cu tractiune vectoriala, Suhoi 35/Mig 35…

In alta ordine de idei Raptorul este inca foarte dorit la export si se fac presiuni foarte mari asupra Congresului pentru a permite acest lucru. Astfel aliatii importanti ai SUA: Japonia, Australia, Koreea sau Israel sunt foarte doritori sa importe avioane pentru sprematie aeriana F 22 Raptor, insa pe moment americanii nu dau semne ca s-ar gandi sa ridice ambargoul asupra exportului Raptorului…

GeorgeGMT

 

31 de comentarii:

  1. Variante de R-73 stiu de multi ani sa traga „peste umar”.

  2. http://www.nationaljournal.com/defense/john-mccain-poised-to-control-senate-s-defense-policy-20141105

    Programul de inarmari al sua va avea de suferi foarte mult din cauza lui mccain el fiind un idiot notoriu.

  3. In lupta de aproape, avioanele rusesti cu tractiune vectoriala vor crea mari probleme si tanarului F35.Daca aparatul F22, care este mult mai manevrabil, are probleme in fata celor rusesti, intro lupta clasica de aproape, ce sa mai vorbim atunci de mezinul F35.

    • Din cate stiu eu, F 35 nu are tractiune vectoriala…lucrul asta ii face pe multi sa strambe din nas. Intrebarea este daca se poate modifica proiectul, in timp, pentru a putea avea si aceasta capabilitate pe viitor?

      • Varianta VTOL o are. F-35 totusi are la baza alta filozofie de lupta motiv pentru care acea tractiune nu este inclusa in pachetul de baza la toate variantele.

        • Corect insa niciodata nu se stie cand destinul face ca avionul sa fie implicat intro lupta clasica cu tunul de bord.Daca avioanele rusesti vor avea capacitatea sa detecteze cu radarul de bord aparatul F35 si sa evite rachetele aer-aer, ce se mai poate face?In ultimele decenii intotdeauna avioanele rusesti au stat cel putin foarte bine la capitolul aerodinamica.Mai nou se pare ca rusii au recuperat foarte mult si la capitolul avionica,fata de vestici.Ma rog, GRU si SVR isi fac treaba foarte bine.

    • O analiză tactică a lui T-50 ne face să concluzionăm că punctul său forte în relaţie cu F-22 Raptor va fi super-manevrabilitatea , având în vedere că T-50 beneficiază de un vector de tracţiune tridimensional.

      Un al doilea avantaj al lui T-50 este autonomia sa de zbor mai mare decât în cazul lui F-22 Raptor.

      Un ultim avantaj ar fi şi costurile de producţie pe unitate a lui T-50 mai mici decât ale lui F-22.

      Suhoi T-50 este o fuziune de idei elaborate dealungul timpul de către specialiştii ruşi în proiectele care vizau construirea unui avion de generaţia a V a. Tehnologia stealth a lui T-50 este la fel de performantă ca a oricărui avion invizibil F-22 Raptor,aşa că nu este cazul să fie subestimat.

      În ceea ce priveşte design-ul , în afară de coadă , Suhoi T-50 nu are nici o asemănare cu F-22 Raptor.

      În condiţiile unor avioane de luptă cu performanţe egale ,până la urma cea care va face diferenţa va fi priceperea pe care o vor demonstra piloţii .
      pe hartie e foarte bun si frumos dar in luptele aeriene nu va ajuta tractiune vectoriala. f35 e foarte manevrabil si in special cel cu decolare si aterizare verticala o lupta aeriana depinde in primul rand de echipaj si de dotarile electronice .

  4. Pe cand un articol complet despre YF 23 Black Widow si competitia acestuia cu Rapter-ul? 🙂 Asemanari, diferente, avantaje si dezavantaje ale unuia fata de celalalt…precum si batalia politica si lobby-ul din spatele acestui proiect? Un subiect de articol interesant, nu credeti?

  5. Imi poate da cineva exemple de avioane rusesti care pot pune probleme ,in situatii reale , acestui F-22 . Dar fara patima sau luat in calcul posibile avioane viitoare.

    • Oricare vanator sovietic mai nou si mai decent 🙂 SU30 modernizat, SU35, Mig35 etc

      Este vorba de WVR [within visual range] adica lupta la vedere, cand stealthul nu mai exista, ca te-a vazut ala si manevreza ca sa ti-o traga.

      Daca intreg lantul american (stealth, AWACS, AMRAAM) ar functiona bine n-ar trebui sa ajunga in situatiile alea, F22 trebuie sa doboare de la distanta nedetectat.

      Daca asta nu le iese si se lupta in distante mici, la vedere, atunci un vanator capabil rus cu R73 cu vizare pe casca l-ar pune in dificultate (nu spune ca l-ar surclasa ci ca-l pune in dificultate , pt ca avantajul tehnologic in fata aluia ar disparea si devine loterie, adica pilotul F22 strange din buci ca stie ca poate sa crape daca ajunge in situatia aia si pilotul celalalt are avantajul unui sistem de arme mai bun sau are avantaj de pozitie/altitudine si energie/viteza).

      Si AIM9X fara vizare pe casca sau mai rau AIM9M nu mai e cea mai fericita solutie in dogfight acuma cand dujmanu are rachete bunicele.

      Bottom line, ce-i streseaza e ca dispare suprematia tehnologica si devine vulnerabil 🙂

  6. americanii au de gand sa reia productia de F-22? pentru ca nu s-a mai auzit nimic, asa ca tot F-15 o sa ramana avionul de suprematie aeriana principal, si este foarte probabil sa execute misiuni in tandem, astfel F-22 o sa elimine tintele de la distanta, iar daca se intampla ca avioanele inamice sa intre WVR atunci o sa fie intampinate de F-15, care din cate se pare are unele avantaje fata de F-22 in astfel de situatii…imi dau si eu cu parerea

  7. Cand americanii probabil vor lupta cu f22 prin cine stie ce tara din lumea a 3 vor avea probabil avioane de generatia 6 parcate la ei acasa.

  8. acum aflu si eu ca au inceput si canadienii sa ii bombardeze pe islamisti in irak 🙂 ce inseamna sa ai o forta aeriana credibila

  9. Canadienii sunt avansati in aviatie si li se trage de la romanu Henri Coanda care a facut primul submarin cu senile care iese din nisip si le da peste bot la agresori.
    Da canadienii nu aveau cenzura, visau liber .
    http://en.wikipedia.org/wiki/Avro_Canada_VZ-9_Avrocar#mediaviewer/File:Colour_avrocar_59.jpg

  10. Si asta .Si noi nu avem aviatie, de rasu lumii.
    http://www.youtube.com/watch?v=KXVtUCABiv8

  11. Deci F-35 n-are tractiune vectoriala. Ce e la F-35B e altceva si se refera la decolarea verticala. Vezi Harrier.
    F-22 are tractiune vectoriala 2D. T-50 are 3D. E important ? Da. Dar are si parti negative.
    Conform rusilor, T-50 se compara doar cu F-22.
    Ce-i lipseste lui F-22 ? IRST si JHCMS. Despre IRST nu exista informatii. Iar casca de la F-35 se va introduce si si pe F-22. Din pacate cu intarzieri.

    • pai si la harrier ce era?
      ca impulsa aparatul
      tractiune la ce se refera?
      tobera de la f 35 isi schimba pozitia la fel ca la alt aparat ,doar ca nu are libertate totala de miscare ,sau macar in 2 planuri
      dar in zbor in anumite limite se poate folosi ptr manevre
      plus ca la distanta mai apropiata de sol poate fi mult mai utila decat tractiunea vectoriala de pe un su 35 de ex
      e ca transmisia la masini de curse vs masini de teren
      la su 35 ,f 22 e optimizata ptr viteze, altitudini mari , la astea ptr decolare -aterizare si manevre la altitudini mici

  12. Alexandru Leontin

    Salut! Tuturor entuziastilor si veteranilor acestui forum, la care va citesc aproape zilnic comentariile ,va multumesc pentru extrordinara documentare, pasiune si dorinta de a informa publicul larg interesat de acest subiect important ” Military”.
    Vazind subiectul dumneavoastra F22 nu m-am putut abtine, sa nu comentez senzatia traita vazind acest avion intr-o demonstratie „de forta” la un schow aviatic.Avind ocazia sa stau la nici 30 de metri de aceasta bijuterie (normal pazita de 2 tipi bine inarmati)….demonstratia se defasura in cadrul unei baze militare…va pot spune ca am fost dezamagit….dpdv arata ca si cum ceva tinichigii….auto il pusesera din petice la un loc.Jurai ca e facut din ciocan si nicovala:)).Chiar urit.Demonstratia a fost superba.Decolare scurta si 90 de grade vertical a uracat pina l-am pierdut din vedere…folosind benoclul…am sesizat deschiderea trapelor de sub burta……si continuarea zborului la 45 de grade fara probleme.Este un avion extraordinar.As dori sa pot posta imaginile luate cu o camera video , dar cunostintele mele IT lasa de dorit.Nu stiu unde pot Ei utiliza acest avion, sofisticat….dar este impresionant.

  13. capatu` satului

    sunt avioane care din conceptie nu trebuie sa lupte wvr;
    au si rusii migu` 31 care n`are din fabrica tun;
    istoria conflictelor aeriene ne arata ca multe lupte au savarsite inca din trecut bvr: prima intalnire intre f15 si mig 25 soldata cu doborararea avionului rus in conditiile incare avionu` american nu fusese detectat de mig si zbura la peste 100 km;
    ne plac dogfighturile, din pacate viitoru` arata un pic diferit fata de trecut;
    f22 este un avion de varf, de departe peste faimosu` f35 (aparat care se dorea a fi o un aparat mai ieftin care sa imprumute o parte din tehnologiile existente pe f22);

    f22 nu va zbura singur intr`un eventual conflict, va avea in spate sisteme de bruiaj activ, etc;
    daca in trecut un singur avion de vanatoare contra mai multor inamice n`avea nic o sansa nu se plica la f 22 atata timp cat echpamentele montate pe el comunica perment cu celelate avioane in ceea ce priveste datele tactice, etc – asa ca chiar daca vezi doar un f 22 pe cer si crezi ca il poti dobora ai sanse foarte mari sa fi lovit de o racheta trasa de pe alt f22 pe care senzorii tai nu il vad.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *