Desi detine rezervoare interne, F-22 Raptor se bazeaza si pe cele externe atunci cand este nevoie de o raza crescuta. Desigur, un avion cisterna pentru alimentare in aer poate fi o optiune, dar pentru ca nu intotdeauna o astfel de aeronava e la indemana, operatiunile pe timp de pace si unele „delegari” sunt de obicei efectuate cu rezervoare externe atasate de piloni, sub aripi.
Iar in cazul in care operatiunea necesita invizibilitate completa pe radar, rezervoarele externe vor fi aruncate si scena ar arata mai mult sau mai putin ca cea din urmatoarea imagine surprinsa in anul 2004 in timpul primului test al lui F-22 de „eliberare” fata de rezervoarele externe, cu piloni cu tot.
Sistemul asta de largare a rezervoarelor suplimentare cu tot cu pilonii de acrosaj ar fi extrem de util pentru varianta Mig 21 Lancer – racheta antinava (am mai scris despre asta). Pastrezi 2 piloni de acrosaj pe care agati doua boostere pentru o decolare mai rapida. Dupa decolare larghezi boosterele cu tot cu pilonii de acrosaj, pentru usurarea avionului si reducerea RCS.
Daca in conditii normale, incarcat pentru lupta, un Lancer decoleaza pe 800m, in varianta racheta antinava (echivalent cu un avion gol) cred ca boosterele il pot ajuta sa decoleze sub 500m.
Asta l-ar face apt sa decoleze de pe orice sosea de 3-4 benzi, cu conditia sa gaseasca o bucata dreapta de cca 500m. Sigur, ar putea decola si de pe autostrada doar ca ma tem ca se va gasi un Dorel care sa lase o bucata de balustrada nedemontata, pe mijlocul autostrazii 🙂 ))
Nu neaparat Dorel 🙂
http://www.timesnewroman.ro/files/attach/images/127/251603/picnic_pe_autostrada.jpg
http://www.timesnewroman.ro/politic/11927-autostrada-din-germania-blocata-de-un-grup-de-demnitari-romani-care-voiau-s-o-inaugureze
Eroule, esti sigur ca un LanceR echipat de lupta decoleaza in 800m? Mie si la alea „goale” mi s-a parut mereu distanta mai mare.
Astea sunt datele gasite pe net si, in plus, am avut ocazia sa-l vad la un airshow, pe Baneasa, prin 94-95. Nu avea decat pilonii de acrosaj iar decolarea a facut-o pe mai putin de 800m, probabil 5-600m.
Cu boostere, cu doar doi piloni, fara tun de bord (cu munitia aferenta) fara pilot, parasuta, scaun cu sistem de catapultare, fara butelii de oxigen si cu o incarcatura de 200kg explozibil in cockpit, cu un bloc C3I in locul statiei radio si un bloc optoelectronic (tot in cockpit), pariul meu este ca decoleaza sub 500m.
Eu am vazut sute de decolari in ultimii aproximativ 15 ani, si toate mi s-au parut a avea loc cam dupa 1 500 m, mai ales in configuratie cu 2 rezervoare de 490 kg pe pilonii externei.
Acum, fara pilot, OBOGS, scaun de catapultare, tun si munitie pt el, radar (care e greu) ci cu 200 kg de explozibil si un sistem de ghidaj, probabil s-ar scurta distanta aia, dar nu pot sa estimez la cat. Daca-i mai pui si boostere, da, s-ar scoate 400-500 m.
Este si o varianta de Hercules cu boostere care cred ca scurteaza la o treime distanta de decolare.
Avionul asta si f35 sunt din alta era fata de restul.
De ce nu aud si eu unu din conducerea Romaniei sa zica si sa dea si bani sa facem si noi un avion militar supersonic.
Daca ar zice s-ar face ca oameni pregatiti avem, avem facultate de aeronave si fabrici de avioane.Sa dea ordin sa se proiecteze sau sa se cumpere o licentza.
Dar nu ei sunt pusi sa distruga tara, asa lasa impresia chiar daca nu o fi asa.
Proiectul in 6 luni, trecerea in productie dupa 12 luni 🙂
… cu suspendare …
apropo ca tot rusii vin cu avioane care mai de care mai stealth cum mai e cu tehnologia aia lidar? din cate am inteles in loc sa ai unde radio ai raze laser dar tot determinarea distantei si tipul tintei il face.