Dupa ce Canada a amanat decizia de cumparare a avioanelor F 35, se pare ca si marina militara americana e tot mai nemultumita de graficul de livrare al noului F 35C. Datorita intarzierilor din program US Navy se vede obligata sa comande inca 30 F 18 G Growler de la Boeing, avioane destinate razboiului electronic, suplinind astfel intarzierile lui F 35.
In acest context,
US Marine Corps primit primele două avioane F/A-18 Hornet ” reconditionate ” (in RoAF se folosea termenul de revitalizare) de catre Boeing din cele stocate în Arizona, program demarat tot datorita intazierilor, in cazul lor – F 35B.
În cadrul unui contract cu Boeing semnat în 2014, se „reconditioneaza ” 30 de avioane din prima generație F/A-18, care au fost stocate ani de zile în deșert, la Davis-Monthan Air Force Base, langa Tucson.
Nu este prima dată când armata a readus in folosinta aeronave scoase din funcțiune de la Davis-Monthan. In timpul războiului din Irak, Marine Corps a folosit mai multe elicoptere CH-53E HEAVYLIFT aduse din deșert și reconditionate pentru a ajuta la completarea deficitelor din flota CH-53E datorate incidentelor și pierderilor dîn Orientul Mijlociu.
Reconditionarea vechilor Hornet reflectă o criză mai gravă, fără îndoială, pentru aviație marină. La sfârșitul anilor 1990, pușcașii marini au ales să nu cumpere a doua generație de F/A-18E folosita ca o tranzitie catre F-35 Joint Strike Fighter, programat să înceapă a intra în serviciul de front-line încă din 2006.
Pentru ca nu si-au putut permite si Super Hornet și JSF, pușcașii marini au decis să opereze F/A-18 urile existente, AV-8B Harrier și EA-6B Prowler până ce F-35 va fi operational. Pe scurt, Marines au pariat întregul viitor în domeniul aviației tactice pe JSF. Poate fost un pariu gresit. Proiectarea, managementul și problemele de control al calității au întârziat debutul in serviciu al F-35B aproape un deceniu. Mai mult decât atât, problemele JSF au adăugat zeci de milioane de dolari la costul fiecărui JSF, obligând armata să taie fonduri de întreținere, în scopul de a evita probleme uriașe în bugetele generale.
Costul extinderii resursei avioanelor de luptă F 18 A, și achiziționarea de alte sisteme de armament, în timp ce se continuă productia a noi aeronave F-35, reprezintă riscuri semnificative într-o perioadă a bugetelor de apărare austere.
Combinația dintre o durata de viata mai lunga si o intretinere dificila a flotei, a cauzat o furtună perfectă pentru flota aeriană tactică a pușcașilor marini. În luna aprilie 2016, Lt. Gen Jon Davis – Marine Corps – comandant adjunct pentru aviație – a spus Senatului SUA că doar 87 de aparate din flota de 276 Hornet au fost disponibile – deci 32 la suta.
Marines spun ca au nevoie de 58 la suta din F/A 18 gata de zbor pentru a avea suficiente avioane in operațiuni de luptă, in instruirea de bază și de formare de zi cu zi, la nivel escadron. După alocarea a 40 Hornnet și 30 duble comenzi, Marine Corps a descoperit că avea doar 17 F/A 18 disponibile pentru formare la nivel de escadrilă la opt unități.
De aici efortul de a reconditiona Hornet-urile vechi din Boneyard.
Boeing repara aeronavele la fabrica sa de la Cecil Field din Florida, prelungind resursa de la 6.000 la 8.000 de ore – adecvate pentru cel puțin încă 10 ani de utilizare moderată. Boeing, de asemenea, face upgrade-uri la + standardul F / A-18C, cu noile display-uri din cabina de pilotaj, îmbunătățiri radar și Datalink-16.
Boeing a declarat ca se asteapta a fi livrate un total de șase avioane până în septembrie 2016.
Ce iti e si cu F 35…..!!! Mare bataie de cap!!! Surse :
Intarzierile in programul JSF isi fac efectul. Nea’ Bogdan sa raspunda.
Pe de alta parte aflam ceva interesant:
F-15E Strike Eagles unable to shoot down the F-35s in 8 dogfights during simulated deployment
https://theaviationist.com/2016/06/27/f-15e-strike-eagles-unable-to-shoot-down-the-f-35s-in-8-dogfights-during-simulated-deployment/
Luati informatia cu un pic de sare, ca aviationist nu e cel mai de incredere site 🙂
Astept sà am mai multe detalii despre parametrii exercitiului înainte sà cumpàr niste actiuni LM:
– (ne)disponibilitatea unui AWACS / radar OTH pentru apàràtori
– restrictii de performante simulate eventuale la radarele si rachetele F-15E (si probabil absenta de IRST presupun).
– nivel de echipament simulat pentru F-35 (DAS sau DIRCM proiectat instalat) ?
Parafrazandu-i, io-s mai ciumeg decat Mircea
nu ar putea si Armata romana sa vrb cu USA ca sa revitalizeze pt ea niste avioane si elicoptere stocate langa Tucson in desert? ca de exemplu : F-16 ABM Falcon, F-15 ABM Eagle, F/A-18 ABM Hornet, CH-53 Staillon, CH-47 Chinok, AH-1 Z Cobra, UH-60 M Black Hawk, OH-58 Kiowa.
Mai UN AN si o sa vedem roiuri de F35 toate variantele !!!
Roiurile nu pot fi operationale înainte de 2019 (cel devreme). Oficial, este termenul pentru Milestone C, unde F-35 va fi oficial corespunzàtor fabricatiei de serie.
roiul de F35-uri e mai mare deja decit roiul de Rafale-uri
Bine !
Bine cà fac roiuri, cà roiuri operationale mai asteptàm.
Nu iar
Ci doar o copilarie prelungita cu taiate bolile sale.
Cam asa se intampla cu prioectele prea ambitioase ..
US Navy a fost si este cea mai reticentà la F-35. As califica-o de prudentà.
F-35 este obligat sà reuseascà ! Doar gestiunea programului si prea multà „transparentà” lasà de dorit.
o Sa reuseasca. Problema este cand.
Ceva mai devreme decat ca cand o zbira Tejasu si cam odata cu Pa Fa ala rusesc..
Din ce am citit despre F35, este „prototipul” unei noi generatii , deci este normal sa apara unele (multe) probleme. Avand in vedere investitiile facute in acest program, intr-adevar, nu cred ca se pune problema daca va reusi sau nu, ci doar cand va fi „fully operational” – peste multi ani de-acum incolo …
mircea pai normal
fix ce s-a intamplat la francezi cand a aparut rafalele „omnirol” , la ei cu f18 s-a intamplat cu mult timp inainte cand au scos A4, A7, F4 si o parte din F14 (F14 a fost intr-adevar „mighty”, dar extrem de scump si cu disponibilitate mica)
F18 e matur, ultracunoscut, foarte durabila si celula si motoarele, versiunile noi nu prea au oponent, o fi F35 invizibil dar la growler e un nene in spate care e foarte eficient sa iti bage lanterna in ochi – atunci care e rostul lui F35 ?
cata vreme F18-le ultimele sunt mai ieftine si mult mai durabile, si inca nu au oponent?
USMC – ma rog ei au avut dintotdeauna amalgamul de avioane – pentru ei ceva care sa fie si jump jet si sa faca ce face f18-le – ar fi un mare progres
Plus ca harrier nu mai este, si nave ale lor care sa opereze jump jet – oho
la ce propune acest sistem de lupta si la ce vor sa faca americanii cu el eu zic las’ sa aiba probleme acum,e dreptul lui.
se croseteaza pe aceste amanari dintr-un simplu motiv,termenul de livrare a fost extrem de optimist pentru o platforma atat de complexa si inovatoare.aici trebuie vazut daca este „vina” producatorului sau a clientului care a fortat prea mult lucrurile.problemele tehnice si de soft sunt inerente si vor fi rezolvate,ca unii insa isi tin degetele incrucisate ca asta micu’ sa intre in colaps e alta discutie.la ce expunere mediatoca acre acest program era lense de inteles ca vor apara si prieteni de conjunctura si „binevoitori” ..vezi cazul frunzelor din nord.
proiectul este solvabil,copilul creste si se dezvolta.
ps?si la cate mii de aeroplane au astia stocate pe acolo mai pot sa intinda coarda inca multi ani,sa nu uitam de pragmatismul lor.
serios cred insa ca cea mai mare problema poate fi balanta venituri-costuri si gradul de impovarare a contribuanilului.stiti voi ,cetateanul de rand platitor de taxe si impozite mult hulit in romania.in state insa el este jupanul nu ala care cheltuie.
F35 e pana acum un program prin care toata industria de armament americana trage bani de la buget fara numar.
Nu mai pun la socoteala ca avionul ala e un fel e struto-camila….
Cum s-a ajuns la concluzia ca F-35 are probleme .. nu stiu ce sa zic mai ales cand articolul sursa zice de F-18 care au fost comandate in 2014 ca sa acopere atritia marita a USMC.
A realizat careva ca deja s-au produs mai multe F-35 decat F-22 ?
undeva la 210 bucat livrate deja.
http://www.f-16.net/aircraft-database/F-35/serials-and-inventory/
Da USMC a mizat pe o livrare de F-35 in 2006 si de aia sarit peste F18E. Era un risk pe care si l-au asumat. Orice proiect are un registru de riscuri. (PMO 101). Acel registru contine ce faci in cazul in care apare riscul si ce faci sa reduci riscul.
ai dreptate,
iar F 18 G Growler e facut pentru razboi electronic, nu are pina cind nici un concurent din seria F35 asa ca poate fi comandat inca mult timp… Concluziile autorului sunt total gresite.
Canada NU cumpara F35. Marine corps cumpara avioane reconditionate din cimitir.
Navy a comandat F18G Growler deoarece considera ca F35 nu este suficient de invizibil si sistemul sau de bruiaj nu este eficient la noile tipuri de radare.
Are nevoie de protectia electronica a F18G .
„The Navy recently placed 22 Growlers on its unfunded priorities list, signaling a belief that the F-35 may need the additional support. Gibbons estimates that the Navy will eventually push for between 50 to 100 more Growlers once the first 22 are funded.
http://www.businessinsider.com/f-35-needs-electromagnetic-cover-from-growlers-2014-4
In prezent problemele scaunului de catapultare Martin Baker , care restrictioneaza zborul pilotilor sub 61 kg, combinate cu masa prea mare a castii de 400 000 $, au dus la inceperea discutiilor privind inlocuirea scaunului englezesc cu unul american ACES 5 pentru F 35.
Daca se intampla asa ceva cred ca si englezii , parte activa in dezvoltarea programului F 35 se vor supara rau de tot.
In rest totul e bine . F 35 nu are probleme de loc. Sunt doar barfe.
Problemele Canadei dar nu a avionului.
Asteptam cind navy va face un caiet de sarcini pentru un eventual F35 G Growler, pina atunci viva F18G, iarasi nu e problema avionului…
Referitor la scaun, chiar nu iteleg: daca Martin Baker a vazut ca nu lucreaza scaunul in toate conditiile necesare de ce nu a reproiectat scaunul? Adica Aces poate , Liulika poate dar Martin nu…? halal de englezi , da asta e problema avionului, Locheed ar trebui sa dea in judecata pe Martin Baker si sa scoata din ei banii pentru alte scaune …
*Liulika = acum NPP Zvezda , rusii care produc scaunele K-36
Citeam zilele acestea ca americanii se gandesc sa schimbe furnizorul la scaunele de catapultare ,Martin Baker urmand a fi inlocuit de un producator din state.Problema e ca odata eliminati cei de la Martin Baker se va modifica si gradul de implicare a britanicilor in programul F35, care , in momentul de fata e undeva la 15% .Iar presa din Danemarca a scris ca guvernul danez a omis intentionat anumite date oferite de Airbus si Boeing tocmai pentru al face pe F35 sa para mai bun.
Poate ar trebui să-i schimbe numele din F-35 în Nova. În franceză, de la Défense et Sécurité Internationale: http://www.dsi-presse.com/?s=f-35
Acuma fie îi doar o mare cacialma, cum a fost se pare și Avro/Arrow-ul canadian, sau ie altceva decăt pare.
de cand frunzele au devenit cheia de bolta in afacerea f35?!
http://www.go4it.ro/software/un-pilot-robot-a-invins-in-repetate-randuri-un-colonel-al-usaf-in-simulari-de-lupte-aeriene-15513860/
daca o sa omoare cineva programul f35 – ceva de genul asta o sa fie
scot pilotul din carlinga si gata
au rezolvat si problema cu scaunul care omoara pilotii prea scunzi sau sub 65 de kg, si problema cu oxigenul de la f22, limitarile de G or fi cele ale masinii nu cele ale pilotului, rezolva problemele cu cupola scumpa ca naiba de la f22, scot odata cu scaunul si sistemele care il tin in viata pe pilot si care ii ofera informatii si gata au rezolvat problemele de greutate in exces de la f35
Nu te mai intereseaza ca nu mai are pilotul vizibilitate in spate, nu mai ai nevoie de casca aia minunata care trebe sa faca de toate in afara sa fie prea mare sa incapa sub cupola si sa nu ii rupa gatul la viraje
Au scos pilotul din ecuatie si o gramada de probleme au disparut dintr-o data