Nicio tara nu cumpara in prostie aparate F35, din motive financiare.Se cumpara in functie de bugetul disponibil dupa care este facut si necesarul armatei.
australia 58 de aparate in plus , turcia primul aparat, uk inca 4 aparate , corea de sud 40 de aparate si israel a doua escadrila eu zic ca cam cumpara lumea nu ca noi
Nimeni nu ne opreste sa intram in programul F-35 in urmatorii 3-4 ani . Pentru inceput putem achizitiona un mini de 6 avioane …iar in urmatorii ani ajungem macar la o escadrila.
La ora asta pretul pentru F35 este de 120 $ / buc. si pretul este in scadere (2017-2018 – 90 mil $ /buc.)- a crescut cererea.
6 buc. x 100 mil $ /buc.(cu armament pentru 2018) = 600 mil $ – cat dai pe 12buc F16 second .
Din pacate, preturile afisate in Wiki nu sunt corecte. In 2014, F-35A a costat 177 mln$, inclusiv motorul, iar in 2015 va costa 155 mln$ bucata. Nu scade atat de repede cum se spera. Totusi, poate prin 2019 sa ajunga la 120 mln $, cred ca ar merita cumparat.
Prin comparatie, Rafale costa cel putin 120 mln $ acum, conform scurgerilor din presa indiana.
trebuie luat in calcul si echipamentul, mentenanta si antrenamentul pilotilor la pretul final…si poti sa scazi pretul scarilor, ca pe alea le avem deja 🙂 oricum, sub 1.5 mld pe escadrila nu cred ca am putea sa luam
F-35, când va fi în sfârsit operational, va fi valabil numai pentru S.U.A., eventual Israel, care au si alte tipuri de avioane specializate. Pentru altii, va fi mai ales o jucàrie scumpà.
Si off topic, un film în trei pàrti despre saga Rafale, unde aflàm:
– de ce Franta s-a retras din programul avionului european.
– cà, desi lansate în acelasi timp, programul Rafale a permis primul zbor cu cel putin 9 luni înainte de Eurofighter.
– cà Rafale A (demonstrator) a zburat în supersonic din primul zbor.
– cà Rafale de serie (C, B si M) nu are practic nici un element de celulà comun cu demonstratorul A. Asta fiindcà între timp s-a impus consemnul de „furtivitate”.
– fostul vice-presedinte al lui Dassault afirmà cà Rafale, în vedere frontalà si configuratie „netedà”, are SER (suprafatà echivalentà radar) a unei vràbii.
– cà versiunea marinà (M) nu a avut nevoie de nici-o modificare fata de proiect si cà singurele diferente de cea terestrà este trenul din fatà (cântàrind 200 kg fatà de 50 kg) si cârligul de oprire.
Presa indianà este plinà de articole de genul acesta, cu surse „înalt functionar din ministerul apàràrii”.
Problema nu este pretul, ci garantia.
Dassault nu are încredere în capacitàtile lui HAL si nici un constructor de avioane nu-si va da garantia pentru niste avioane asamblate/fabricate în altà parte decât în uzinele lui.
povestim discutii…
nici un producator de armament nu da toata tehnologia cumparatorului oricat s`ar oferi;
temerile indienilor sunt serioase si justificate;
exemplele sunt: f14 la iranieni, kfir la israelieni, etc.
din punctul meu de vedere este o greseala foarte mare a francezilor (si prin urmare a aliatilor) vanzarea rafale catre india !
stransa colaborare dintre rusia si india ma face sa cred ca e o greseala pe care o vor regreta in viitorul apropiat.
daca avionul va fi implicat direct in campul de lupta , in diferite scenarii , si se va dovedi superioritatea asa cum multa lume se asteapta(si cum ma astept si eu) , rusii cu siguranta vor dori sa-l „surubareasca” putin.
in plus , nu inteleg cum francezii nu le au trantit usa in nas indienilor pana acum din cauza pretentiilor lor …. iarasi dpdv sunt niste clauze greu de acceptat.
totusi rafale este un produs „top of the line” al industriei lor aeriene , nu pot sa cred cum vor sa colaboreze cu o tara din lumea a 3 a cum este india.
proiectul „eurofighter” a costat enorm, resurse enorme in timp si bani ; in mod normal ar trebui sa l vedem in mai toate armatele aliantei EU dar dupa cum vedem nu e asa si nici nu o sa fie !
rafale ul e net superior typhoon ului ! ganditi va ce iesea daca anglia germania italia si franta colaborau de la bun inceput la un singur proiect !?
De ce spui că Rafale e superior Typhoon-ului? Pe ce te bazezi? Întreb doar, deoarece nu mă prea pricep la performanțele avioanelor moderne și m-ar interesa o comparație, chiar și cu alte aeronave (Gripen, MiG-29 etc.), dacă ai fi dispus. 🙂
Avioanele de luptà moderne nu se mai judecà dupà performante pure si în configuratie netedà (adicà fàrà armament si bidoane suplimentare), ci dupà capacitatea lor de a îndeplini una sau mai multe misiuni. Cum le-ai încàrcat cu armamentul si carburantul necesar, si în plus impui un profil de misiune, de exemplu HI-LO-LO sau LO-HI-LO (zbor în altitudine, apoi bombardament jos si evaziune joasà, sau altitudine micà, apoi mare pentru interceptie si în sfârsit evaziune la joasà altitudine, comparatiille devin mai apropiate de conditiile de luptà.
Adicà un avion de tip Rafale sau Typhoon trebuie sà care cât mai departe munitia (aer-aer sau aer-sol), sà o lanseze cu succes, sà evite apàrarea adversà si sà se întoarcà sànàtos.
Rafale a fost conceput din start ca multirol si ca avion „furtiv” (adicà sà evite detectia radar si IR, plus contramàsuri active si zbor la foarte joasà altitudine).
Typhoon-ul a fost conceput ca interceptor de înaltà altitudine, fàrà sà se tinà cont de detectia radar (prize de aer imense, implantura aripilor la unghi drept în fuzelaj) si abia în ultimul timp este „pregàtit” pentruu atac aer-sol.
Este posibil ca în anumite rare circumstante, Typhoon-ul sà fie superior Rafale-lui.
Dar în ansamblu, Rafale este în fatà, ca la TOATE evaluàrile la care cele douà avioane s-au înfruntat (vorbesc de criteriile operative militare si aeronautice, nu de aspecte financiare si politice).
The place where Typhoon clearly beats the Rafale is the thrust. Dassault has not given any reason why such a less powerful engine is used for a 4+ generation fighter, though the company has maintained that it is working to replace the current engine with the more powerful one. However, Thrust to weight ratio of both the planes are similar and Rafael has more capacity of take off load.
The Rafale is much more fuel efficient, but the EJ200 retains its power in high mach numbers, giving the Typhoon superior acceleration post Mach 1.5. Even though the M88s can function in limited airflow at high altitudes, they loose some of their punch, which limits the Rafale to speeds of Mach 1.8-1.9, while the Typhoon can go well past Mach 2.
If an Air Force is buying MMRCA in this decade, after so much spending and thinking, then it must be AESA ready. In this case Rafale is already AESA ready and will be equipped with the AESA radar this summer [Source: First Rafale To Be Equipped With AESA This Summer], whereas Eurofighter Typhoon might not see AESA radar before 2015 [Source: Eurofighter Typhoon to fly with AESA radar by 2015].
Also India may expect Rafale delivery sooner than Eurofighter Typhoon, since Rafale is not gone for export yet. Typhoon already has lots of pending orders from export and consortium customers. Some unconfirmed sources are also indicating that Rafale has offered India fourty fighters in fast track mode for early delivery.
The former Red Arrows team leader – Peter Collins – stated Rafale as a “war-fighter par excellence”. He added that he deemed the Rafale to be the best and most complete combat aircraft that he had ever flown. He concluded in saying that if he had to go into combat, on any mission, against anyone, he would, without question, choose the Rafale.
In another aircraft exercise in the UAE, even the F-22 Raptor, a fifth generation fighter, could hardly do anything to “tame” Rafale. According to Jean-Marc Tanguy’s information, defence journalist, the balance sheet lies in the figures hereafter:
Dogfighting (with Rafale weapons system’s performance lowered on purpose):
FAF Rafales vs RAF Typhoons : 4 – 0
Dogfighting with further Rafale weapons system reduction:
FAF Rafales vs RAF Typhoons : 3 – 1
Final balance sheet (in both scenarii the Rafales did not have full weapons systems…):
FAF Rafales vs RAF Typhoons : 7 – 1
Motoarele celor douà avioane au fost alese în functie de profilul lor (Typhoon, interceptor de înaltà altitudine, Raphale, multirol, optimizat pentru penetratie joasà altitudine). Nu existà actualmente motoare care sà functioneze optim si la mare si la joasà altitudine. Prizele de aer ale Rafale-lui cu „soriceii” (în francezà, souris, semi-conurile de intrare) ficsi, nu autorizeazà viteze superioare la Mach 1,9 – 2,0. Este vorba de un arbitraj initial. La Mirage 2000 C, interceptor monomotor de generatie mai veche si care poate sà zboare la Mach 2,4, semi-conurile sunt mobile.
Cât despre motorul M88 al lui Rafale, el a fost deja ameliorat, varianta actualà fiind M-88 4E, unde s-a dat prioritate mentenentei (distantarea perioadelor de inspectie si màrirea duratei de viatà a pàrtilor „calde” si celor rotative) si reducerea consumatiei specifice.
Disponibilitatea Rafale-lor este excelentà fatà de avioane similare.
@Camino ,,ganditi va ce iesea daca anglia germania italia si franta colaborau de la bun inceput la un singur proiect !?” foarte riscant ce spui tu aici, riscau sa scoata un aparat superior aparatelor americane.
„@Camino ,,ganditi va ce iesea daca anglia germania italia si franta colaborau de la bun inceput la un singur proiect !?” foarte riscant ce spui tu aici, riscau sa scoata un aparat superior aparatelor americane.”
Un general britanic zicea ca daca ei (britanicii) ar fi bagat in dezvoltarea Typhoon-ului macar jumatate din banii pe care i-au bagat in campanii de marketing destinate „Rafale bashing”-ului, Typhoon-ul ar fi fost cel mai bun avion din lume.
Riad, l’Arabie Saoudite cherche à vendre sa flotte d’avions de combat Northrop F-5E/F «Tiger II». Ce pays n’utilise plus le F-5 en tant qu’avion de de combat depuis 2009. La flotte actuelle de 79 aéronefs est pour l’instant stockée dans l’attente d’une décision.
L’offre d’achat n’est pas forcément dirigée en faveur d’un Etat. Le gouvernement d’Arabie Saoudite propose cette flotte avec un appel d’offres avec l’adjudication nécessaire d’inclure une garantie bancaire de 2% de la valeur de l’offre réelle. La date des enchère sera ouverte d’ici le 20 février 2015. Il sera possible à des particuliers et des musées d’acquérir une ou plusieurs machines, qui seront au préalable désarmées.”
noi nu avem bani de f-16 la mana a 2 iar astia cumpara in prostie avioane de generatia a 5 a, cat de mici putem sa fim
Nicio tara nu cumpara in prostie aparate F35, din motive financiare.Se cumpara in functie de bugetul disponibil dupa care este facut si necesarul armatei.
australia 58 de aparate in plus , turcia primul aparat, uk inca 4 aparate , corea de sud 40 de aparate si israel a doua escadrila eu zic ca cam cumpara lumea nu ca noi
Nimeni nu ne opreste sa intram in programul F-35 in urmatorii 3-4 ani . Pentru inceput putem achizitiona un mini de 6 avioane …iar in urmatorii ani ajungem macar la o escadrila.
La ora asta pretul pentru F35 este de 120 $ / buc. si pretul este in scadere (2017-2018 – 90 mil $ /buc.)- a crescut cererea.
6 buc. x 100 mil $ /buc.(cu armament pentru 2018) = 600 mil $ – cat dai pe 12buc F16 second .
Din pacate, preturile afisate in Wiki nu sunt corecte. In 2014, F-35A a costat 177 mln$, inclusiv motorul, iar in 2015 va costa 155 mln$ bucata. Nu scade atat de repede cum se spera. Totusi, poate prin 2019 sa ajunga la 120 mln $, cred ca ar merita cumparat.
Prin comparatie, Rafale costa cel putin 120 mln $ acum, conform scurgerilor din presa indiana.
trebuie luat in calcul si echipamentul, mentenanta si antrenamentul pilotilor la pretul final…si poti sa scazi pretul scarilor, ca pe alea le avem deja 🙂 oricum, sub 1.5 mld pe escadrila nu cred ca am putea sa luam
F-35, când va fi în sfârsit operational, va fi valabil numai pentru S.U.A., eventual Israel, care au si alte tipuri de avioane specializate. Pentru altii, va fi mai ales o jucàrie scumpà.
Si off topic, un film în trei pàrti despre saga Rafale, unde aflàm:
– de ce Franta s-a retras din programul avionului european.
– cà, desi lansate în acelasi timp, programul Rafale a permis primul zbor cu cel putin 9 luni înainte de Eurofighter.
– cà Rafale A (demonstrator) a zburat în supersonic din primul zbor.
– cà Rafale de serie (C, B si M) nu are practic nici un element de celulà comun cu demonstratorul A. Asta fiindcà între timp s-a impus consemnul de „furtivitate”.
– fostul vice-presedinte al lui Dassault afirmà cà Rafale, în vedere frontalà si configuratie „netedà”, are SER (suprafatà echivalentà radar) a unei vràbii.
– cà versiunea marinà (M) nu a avut nevoie de nici-o modificare fata de proiect si cà singurele diferente de cea terestrà este trenul din fatà (cântàrind 200 kg fatà de 50 kg) si cârligul de oprire.
http://theatrum-belli.org/rafale-confidential
(în francezà)
http://www.business-standard.com/article/current-affairs/rafale-in-storm-clouds-parrikar-says-iaf-can-make-do-with-sukhoi-30s-114123100706_1.html
o ultima zvacnire, contractul se va semna
„Stirea” nu a fost preluatà de site-uri de informatii militare serioase (Jane’s, etc.).
Un blogger indian a redat perfect situatia, imputabilà lui HAL:
http://www.livefistdefence.com/2014/11/exclusive-specifically-why-indias.html?m=1
Unele mesaje merità si ele sà fie citite.
http://www.business-standard.com/article/pti-stories/ball-is-in-france-s-court-india-on-rafale-deal-115010400263_1.html
Presa indianà este plinà de articole de genul acesta, cu surse „înalt functionar din ministerul apàràrii”.
Problema nu este pretul, ci garantia.
Dassault nu are încredere în capacitàtile lui HAL si nici un constructor de avioane nu-si va da garantia pentru niste avioane asamblate/fabricate în altà parte decât în uzinele lui.
povestim discutii…
nici un producator de armament nu da toata tehnologia cumparatorului oricat s`ar oferi;
temerile indienilor sunt serioase si justificate;
exemplele sunt: f14 la iranieni, kfir la israelieni, etc.
Nu toata lumea iubeste F35-ul:
http://blogs.reuters.com/great-debate/2014/07/14/pentagons-big-budget-f-35-fighter-cant-turn-cant-climb-cant-run/
Vacuta asta alba ca spuma laptelui de la Lokeed minde de ii ingheata lentilele de la oachelari ! !
din punctul meu de vedere este o greseala foarte mare a francezilor (si prin urmare a aliatilor) vanzarea rafale catre india !
stransa colaborare dintre rusia si india ma face sa cred ca e o greseala pe care o vor regreta in viitorul apropiat.
daca avionul va fi implicat direct in campul de lupta , in diferite scenarii , si se va dovedi superioritatea asa cum multa lume se asteapta(si cum ma astept si eu) , rusii cu siguranta vor dori sa-l „surubareasca” putin.
in plus , nu inteleg cum francezii nu le au trantit usa in nas indienilor pana acum din cauza pretentiilor lor …. iarasi dpdv sunt niste clauze greu de acceptat.
totusi rafale este un produs „top of the line” al industriei lor aeriene , nu pot sa cred cum vor sa colaboreze cu o tara din lumea a 3 a cum este india.
proiectul „eurofighter” a costat enorm, resurse enorme in timp si bani ; in mod normal ar trebui sa l vedem in mai toate armatele aliantei EU dar dupa cum vedem nu e asa si nici nu o sa fie !
rafale ul e net superior typhoon ului ! ganditi va ce iesea daca anglia germania italia si franta colaborau de la bun inceput la un singur proiect !?
De ce spui că Rafale e superior Typhoon-ului? Pe ce te bazezi? Întreb doar, deoarece nu mă prea pricep la performanțele avioanelor moderne și m-ar interesa o comparație, chiar și cu alte aeronave (Gripen, MiG-29 etc.), dacă ai fi dispus. 🙂
Îndràznesc sà ràspund eu:
Avioanele de luptà moderne nu se mai judecà dupà performante pure si în configuratie netedà (adicà fàrà armament si bidoane suplimentare), ci dupà capacitatea lor de a îndeplini una sau mai multe misiuni. Cum le-ai încàrcat cu armamentul si carburantul necesar, si în plus impui un profil de misiune, de exemplu HI-LO-LO sau LO-HI-LO (zbor în altitudine, apoi bombardament jos si evaziune joasà, sau altitudine micà, apoi mare pentru interceptie si în sfârsit evaziune la joasà altitudine, comparatiille devin mai apropiate de conditiile de luptà.
Adicà un avion de tip Rafale sau Typhoon trebuie sà care cât mai departe munitia (aer-aer sau aer-sol), sà o lanseze cu succes, sà evite apàrarea adversà si sà se întoarcà sànàtos.
Rafale a fost conceput din start ca multirol si ca avion „furtiv” (adicà sà evite detectia radar si IR, plus contramàsuri active si zbor la foarte joasà altitudine).
Typhoon-ul a fost conceput ca interceptor de înaltà altitudine, fàrà sà se tinà cont de detectia radar (prize de aer imense, implantura aripilor la unghi drept în fuzelaj) si abia în ultimul timp este „pregàtit” pentruu atac aer-sol.
Este posibil ca în anumite rare circumstante, Typhoon-ul sà fie superior Rafale-lui.
Dar în ansamblu, Rafale este în fatà, ca la TOATE evaluàrile la care cele douà avioane s-au înfruntat (vorbesc de criteriile operative militare si aeronautice, nu de aspecte financiare si politice).
The place where Typhoon clearly beats the Rafale is the thrust. Dassault has not given any reason why such a less powerful engine is used for a 4+ generation fighter, though the company has maintained that it is working to replace the current engine with the more powerful one. However, Thrust to weight ratio of both the planes are similar and Rafael has more capacity of take off load.
The Rafale is much more fuel efficient, but the EJ200 retains its power in high mach numbers, giving the Typhoon superior acceleration post Mach 1.5. Even though the M88s can function in limited airflow at high altitudes, they loose some of their punch, which limits the Rafale to speeds of Mach 1.8-1.9, while the Typhoon can go well past Mach 2.
If an Air Force is buying MMRCA in this decade, after so much spending and thinking, then it must be AESA ready. In this case Rafale is already AESA ready and will be equipped with the AESA radar this summer [Source: First Rafale To Be Equipped With AESA This Summer], whereas Eurofighter Typhoon might not see AESA radar before 2015 [Source: Eurofighter Typhoon to fly with AESA radar by 2015].
Also India may expect Rafale delivery sooner than Eurofighter Typhoon, since Rafale is not gone for export yet. Typhoon already has lots of pending orders from export and consortium customers. Some unconfirmed sources are also indicating that Rafale has offered India fourty fighters in fast track mode for early delivery.
The former Red Arrows team leader – Peter Collins – stated Rafale as a “war-fighter par excellence”. He added that he deemed the Rafale to be the best and most complete combat aircraft that he had ever flown. He concluded in saying that if he had to go into combat, on any mission, against anyone, he would, without question, choose the Rafale.
In another aircraft exercise in the UAE, even the F-22 Raptor, a fifth generation fighter, could hardly do anything to “tame” Rafale. According to Jean-Marc Tanguy’s information, defence journalist, the balance sheet lies in the figures hereafter:
Dogfighting (with Rafale weapons system’s performance lowered on purpose):
FAF Rafales vs RAF Typhoons : 4 – 0
Dogfighting with further Rafale weapons system reduction:
FAF Rafales vs RAF Typhoons : 3 – 1
Final balance sheet (in both scenarii the Rafales did not have full weapons systems…):
FAF Rafales vs RAF Typhoons : 7 – 1
However, the final ratings reporter were:
F-35 = 6.97,
RAFALE = 6.95
Eurofighter = 5.83
F-16 Block 60 = 5.80
Motoarele celor douà avioane au fost alese în functie de profilul lor (Typhoon, interceptor de înaltà altitudine, Raphale, multirol, optimizat pentru penetratie joasà altitudine). Nu existà actualmente motoare care sà functioneze optim si la mare si la joasà altitudine. Prizele de aer ale Rafale-lui cu „soriceii” (în francezà, souris, semi-conurile de intrare) ficsi, nu autorizeazà viteze superioare la Mach 1,9 – 2,0. Este vorba de un arbitraj initial. La Mirage 2000 C, interceptor monomotor de generatie mai veche si care poate sà zboare la Mach 2,4, semi-conurile sunt mobile.
Cât despre motorul M88 al lui Rafale, el a fost deja ameliorat, varianta actualà fiind M-88 4E, unde s-a dat prioritate mentenentei (distantarea perioadelor de inspectie si màrirea duratei de viatà a pàrtilor „calde” si celor rotative) si reducerea consumatiei specifice.
Disponibilitatea Rafale-lor este excelentà fatà de avioane similare.
„Disponibilitatea Rafale-lor este excelentà fatà de avioane similare.”
Apoape 100% in conditiile din Afganistan. Si era vorba de Rafale-uri C stationate in Khandahar nu de Rafale M-uri pe Charles de Gaule.
@Camino ,,ganditi va ce iesea daca anglia germania italia si franta colaborau de la bun inceput la un singur proiect !?” foarte riscant ce spui tu aici, riscau sa scoata un aparat superior aparatelor americane.
„@Camino ,,ganditi va ce iesea daca anglia germania italia si franta colaborau de la bun inceput la un singur proiect !?” foarte riscant ce spui tu aici, riscau sa scoata un aparat superior aparatelor americane.”
Un general britanic zicea ca daca ei (britanicii) ar fi bagat in dezvoltarea Typhoon-ului macar jumatate din banii pe care i-au bagat in campanii de marketing destinate „Rafale bashing”-ului, Typhoon-ul ar fi fost cel mai bun avion din lume.
„L’Arabie Saoudite vend ses F-5 !
Riad, l’Arabie Saoudite cherche à vendre sa flotte d’avions de combat Northrop F-5E/F «Tiger II». Ce pays n’utilise plus le F-5 en tant qu’avion de de combat depuis 2009. La flotte actuelle de 79 aéronefs est pour l’instant stockée dans l’attente d’une décision.
L’offre d’achat n’est pas forcément dirigée en faveur d’un Etat. Le gouvernement d’Arabie Saoudite propose cette flotte avec un appel d’offres avec l’adjudication nécessaire d’inclure une garantie bancaire de 2% de la valeur de l’offre réelle. La date des enchère sera ouverte d’ici le 20 février 2015. Il sera possible à des particuliers et des musées d’acquérir une ou plusieurs machines, qui seront au préalable désarmées.”
🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂
Cine, cineee… le va cumpara ? 🙂 😉
🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂
Report: Air Force’s Spoiled F-35 „Superjet” Has No Code to Shoot Its Gun
http://www.dailytech.com/Report+Air+Forces+Spoiled+F35+Superjet+Has+No+Code+to+Shoot+Its+Gun/article37043.htm
F-35 torpedeert budget defensie
http://www.demorgen.be/binnenland/f-35-torpedeert-budget-defensie-a2171078/