F 35A pentru Romania?!

Daca n-ar fi vorba de o stire a Reuters nici n-ar merita s-o bagam in seama, dar agentia de stiri ne informeaza ca este o chestiune foarte serioasa, problema vanzarii de F 35A pentru Romania (mai sunt luate in calcul Polonia, Singapore, Grecia si Spania) a fost pusa in mod serios, in fata Congresului, de catre vice-amiralul Mathias Winter, seful biroului JSF din Pentagon. Adica un om serios intr-o conjunctura serioasa.

future potential Foreign Military Sales customers include Singapore, Greece, Romania, Spain and Poland,.” Declara Mathias Winter.

Cine-si punea problema celor 100 de F 35A care ar ramane orfane dupa o posibila excludere definitiva a Turciei din cadrul programului F 35 cred ca si-a gasit raspunsul. Problema nu sunt clientii in cazul F 35 ci capacitatea Lockheed Martin de a onora comenzile.

Deocamdata, pentru noi, F 35A este o opttiune la fel de idepartata precum un echipaj romanesc pe Luna, dar nu se stie niciodata, necazul nostru, fata de celelalte patru natiuni de pe lista, este ca noi nu avem aviatie de lupta in acest moment si nici timp sa asteptam un F 35A matur si deplinatatea fortelor sale. Asta mai dureaza iar noi inca umblam dupa niscai F 16, mai noi sau mai vechi, care sa inlocuiasca MiG 21 Lancer.

Este posibila intrarea in clubul F 35 dar avem nevoie de multa determinare, depinde acum daca planurile sunt serioase, daca Bucurestiul stie despre ce vorbeste amiralul american sau a aflat din presa ca si noi, daca exista un plan in cadrul MApN (putin probabil), daca ne pregatim sau doar astepta sa vada ce le pica.

GeorgeGMT

 

Ghicitoare:

Mai stie cineva ce achizitie a fost prezentata ca exemplu de calcul al offset-ului si impactul economic aferent („Offsetul şi relansarea industriei de apărare româneşti”) la Simpozionul industriei de aparare din 2013?

 

Citeste si:

Costuri F-16 vs inaintasii, concurenta si urmasii

135 de comentarii:

  1. Este ireal.
    Nu se poate, am dovedi ca suntem o natiune serioada.
    Dupa ce vad in politica nu cred, ne afundam zilnic in mizerie. La propriu.

    F 35 nu e pentru tari unde dai peste carute pe strada si carutasii se caca in fundu curtii si nici unde o tara intreaga e tinuta in sah cu ordonante care i pot scapa pe niste asa zisi smecheri care inca au branza intre dinti…..

    Cam asta e povestea de ansamblu.Din pacate…..

    • Tu crezi ca in India si Pakistan sunt ma civilizati decat in Romania? Si ce scule pt aparare au cele 2 tari. Daca se vrea de catre guvernantii Romaniei se pot face multe pt ea in toate domeniile. Dar trb sa lase ciorditul. Cred ca vor fi puse la vanzare cele 15 EF Typhoon de catre austrieci. Ar fi tentante pt FARo, faza este ca e cam scumpa operarea lor. F-16 Falcon se gasesc si 2-nd hand. Pt Romania da e cam devreme F-35, dar never say never. ArmRo trb sa aiba in dotare cel putin 60 avione supersonice de lupta multirol atat mono cat si bimotoare avand in vedere unde se afla pozitionata Romania!

      1
    • @Chris
      Felicitari,
      Un zmesaj realist al unui cetatean cu picioarele bine asezate in glodul patriei …

  2. Fifuta nu site ce fel de f16 vor sa cumpere si cu ce pret ,si voi visati la f35….wtf

  3. Nu cred ca e nevoie de atata determinare si viziune, curaj, vrajeala..
    E nevoie ca americanii sa spuna, ba baieti, cel mai bine pt voi este sa aveti onoarea sa faceti asta..
    Pana la urma, e un lucru f bun ca ne consiliaza. Mai ardem si noi niste etape inspre modernizare si modernism, ca altfelbtot dupa potcoave de cai.. ne-am uita..
    Nu cred sa fie o mare problema de logistica. Aeroporturile se modernizeaza, costurile de operare scad odata cu cresterea nr de aparate si operatori, iar F-35 pare a fi mai mult un demon decat un lemon..

    1
  4. Exista si modelul F-16 Bl.35.. 🙂

  5. mda,prost să fi noroc să ai….”noroc” cu putin si erdogan.
    slavă Domnului ca americanii țin la acest cap de pod numit românica,păcat ca nu ținem și „noi” votând în neștire cu borfașii afllați la butoane.
    cum am scris si la ultimul articol despre falconii noștri planurile de inzestrare la abioane trebui sa inceapa cu chestiunea f35.dacă,când,cum si abia după văzut câti f16 si ce model cumparam pana atunci.
    si totul bineinteles fără a se dispersa bugetul de inzestrare pe alte nevoi ale partidului roșu.

    • Probabil inca o escadrila de F-16. Incep sa cred ca si cei din MApN vor fi si ei ”surprinsi” de planurile de inzestrare ale Ro.. 😕

      1
      • Emoticonul ala se stramba ciudat. Cel corect era asta 🙂
        O escadrila era raspunsul la ”câti f16 si ce model cumparam pana atunci.”
        Surprinderea va fi una pozitiva.. 🙂 Nici ei nu credeau ca pot asa de bine.. 🙂

  6. necazul nostru, fata de celelalte patru natiuni de pe lista, este ca noi nu avem aviatie de lupta

    Noi avem poliție aeriană, mai ceva ca aviația de luptă…

    1
  7. Asta poate inseamna ca are loc, pe tacute, o miscare geopolitica majora. Creearea unui nucleu ceva mai dur in centrul Europei, cu ramificatii inspre nord si sud, adica inspre Norvegia si Grecia, pt a mai domoli avantul de natura erotica intre cele doua federatii de la est si, respectiv, vest.. 🙂
    Pe scurt, cine te pune pe lista F-35 isi face planuri ceca mai mari cu tine.. 🙂

    • Corect, Tedy! Multi nu vad mai departe de wc-ul din fundul curtii, pardon, de lungul nasului. V-am mai spus sa urmariti cu ce se doteaza lumea pe flancul estic, si veti primi raspunsul.la ce vom avea si noi.
      Chestiile astea nu se hotarasc de Zdraknea&Co.
      Credeti ca Patriotul, Himarsul, Pirandele au fost decise de ei? Treziti-va oameni buni.
      Daca americancii au zis ca o sa avem F-35, e clara treaba.
      Si v-am mai spus acum ceva timp o chestie, pe care iar nu ati bagat-o la cap. Greu cu cititul si cu intelesul, cind citesti din 2 in 3.
      Cind o chestie de gen transpira in presa, e discutata si decisa cu cel putin un an inainte. 😉
      Parerea mea, hic…

      • Ai un like de la mine
        Cea buda din fundul curtii
        In alta ordine de idei , ptr apologetii dogfightului , englezii in falkland ..ii bateau pe argentinieni si faceau protectia cu un avion subsonic ..dotat de un radar superior
        Lupta in apropiere e atunci cand stii localizarea formatiilor adverse ..cand nu o stii ..sitting duck

  8. Achiesez la opinia colegului de mai sus, IREAL!
    Dar ce frumos ar fi sa avem 36 de F16V si vreo 24 de F35A!

  9. Cum grecii sunt cam rupti in fund, o solutie ar fi sa ne vanda noua 1-2 escadrile de F16 bl.50/52 si, mai tarziu, probabil 2030, sa ne lipim si noi de o escadrila de F35.
    Ar avea oarecare sens avand in vedere ca:
    – F35 nu e avion de suprematie aeriana iar aceasta zona va trebui s-o acoperim cu un F16 modernizat;
    – Sunt multe alte programe la rand iar maximum posibil in urmatorii 8-10 ani, ca bani, ar fi sa completam cu 2 escadrile de F16 (V?);
    Nu exclud varianta cumpararii pe baza unui credit oferit de Trezoreria SUA dar si in acest caz ordinea logica ar fi:
    1. Asigurarea unui avion de suprematie aeriana (F16V);
    2. Achizitionarea unei escadrile de F35;
    De vazut daca un astfel de credit ar putea acoperi si achizitionarea-modernizarea F16 sau doar modernizarea F16, la care sa se adauge achizitionarea F35.

    In varianta completa de dotare :
    – 1 escadrila de F16 A/B, completata si upgradata pe cat posibil, pentru politie aeriana, misiuni internationale si operatiuni antinava;
    – 2 escadrile de F16 adus la standard V, pentru suprematie aeriana;
    – 1 escadrila de F35 pentru atac;
    Nu cred ca am putea suporta cheltuielile de exploatare pentru mai mult de atat, chiar si dupa 2030.

    • Bula. F-35 nu-i avion de suprematie aeriana si avem nevoie de F-16 sa-l secondeze?!
      Asta-i ”zicerea” anului.. 🙂 Era buna de 1 aprilie.. 🙂

      • Ai auzit tu ca pana acum l-au trimis americanii sau israelienii sa obtina/mentina singur suprematia aeriana in Siria si nu stiu eu?
        De obicei, americanii il trimit sub umbrela F22 sau F15 iar israelienii ii asigura umbrela cu F15 sau F16.
        Tu te-ai gandit sa-l trimiti in lupta aeriana cu Suhoaiele ?

        • Eu exact la Suhoaie ma gandesc, la fel si norvegienii, olandezii, belgienii sau polonezii. Greu pt un Suhoi sa doboare ceva ce nu vede, iar F 35 il poate angaja de la distanta.
          In plus F 35 nu lupta singur, si nu ma refer aici la Raptor, ci integrat intr-un sistem foarte performant.

          • Bun dar prentru noi cam din ce ar consta acel sistem performant?
            Radare la sol, ceva razboi electronic (greu de comparat cu cele rusesti) si avioane care sa asigure protectie pentru F35.
            In conditiile in care astia iti vor supraveghea din satelit bazele aeriene, greu de crezut ca nu vor sti unde sunt avioanele.
            In privinta luptei cu Suhoaiele, in momentul in care va lansa rachete asupra lor isi va demasca pozitia iar tot ce vor trebui sa faca rusii va fi sa sprinteze spre zona aceea.
            In acel moment F35 va avea doua optiuni: sa se retraga, aratandu-le „fundul fierbinte”, sau sa continue sa ramana in zona riscand sa intre in raza vizuala a avioanelor adverse, moment in care e un pic mancat.

          • Nu sunt atat de sigur ca norvegienii, olandezii si ceilalti iau F35 cu gandul la Su.
            Mai degraba il iau cu gandul la S300/400 rusesti.
            Intr-un conflict NATO Rusia, suprematia aeriana o vor castiga cu F22, F15, F16, Eurofighter. Iar asta se poate rezolva in cateva saptamani.
            Dupa care va ramane de rezolvat buba sistemelor antiaeriene rusesti iar aici F35 va fi vioara intai.

            • F 35 nu este un avion de SEAD, similar Tornado ci a fost gandit sa inlocuiasca F 16 ca aparat bun la toate. Tarile enumerate mai sus nu vor avea in dotare decat F 35, iar fata de ET cred ca F 35ul este mai potent.
              Lupta aeriana la vedere este singura in care un Suhoi 30/35 poate avea sanse, dar in principiu acest gen de lupta nu va mai fi folosit de aparatele generatiei a V, ca doar de aceea le-au facut invizibile…
              F 35 nu exceleaza in aerodinamica sa, n-a fost gandit pt asta, ci in electronica. Radarul, detectoarele, sistemele de comunicatii etc vor face diferenta in anii ce vin nu supermanevrabilitatea.

              • Gmt
                Vezi cum manevreaza F-ul 35..
                N-as paria pe Su.

              • Ok, pe olandezi si belgieni ii inteleg ca merg pe o asemenea optiune pentru ca ei sunt la mama dracului si nu au cu cine sa lupte pentru suprematie aeriana.
                In privinta Norvegiei, cred ca e doar o etapa si, ulterior, vor lua si un avion de suprematie aeriana.
                In privinta polonezilor chiar nu cred ca vor ramane doar cu F35 si vor renunta la F16.
                In cazul lor, ca tara de prima linie, cantitatea e o calitate (ca sa citez un clasic in viata 😉 ), in plus, sunt destule misiuni pe care poate sa le faca si un avion cu ora de zbor mai ieftina.

              • Consider ca a aprecia F35 prin prisma capabilitatilor si misiunilor specifice avioanelor „clasice” – sau de gen. a IV-a, este foarte gresit. Avionul este in mod cert altceva…

                Misiunile F22 in Siria le-as interpreta strict din perspectiva operationalizarii unui mod de lucru intre aparatele apartinand unor generatii diferite. F35 tinde sa fie mult peste F22 la nivel de software.

                In rest, as fi foarte curios cum lupta impreuna F22 cu F35, „decat” ele doua. Si ar trebui sa bagam la cap chestia vazuta la australieni cu drona „wingman”, se pare ca doar F35 are capabilitati extinse de „coordonare”.

                Concluzia mea e ca nu poti anticipa cum lupta generatia V cu „instrumentele” generatiei IV. Zic si io, daca zic prost, asta e… 🙂 N-as fi singurul… 🙂

              • F16 nu este cel puțin la fel de manevrabil ca un F16?

        • Atunci de ce sa mai cumperi stealth daca il deconspiri cu avioane de protectie non stealth?

          • pai nu-l deconspiri, non stealth joaca ca si „fundasi” (weapon truck), dar pot si ilumina radar de la dstanta, oferind informatii pentru stealth, sau viceversa.

            • Vezi cum au operat stealthurile in Iraq sau Yugoslavia..

              • Ia zi, cum au operat? Au dus lupte aeriene cu aviatiile adverse ?

                • Bula. Nu boss. Singure.. 🙂

                  • Tu realizezi ca ai luat-o pe camp?
                    Noi discutam daca F35 poate sa opereze singur, ca avion de suprematie aeriana, si tu ne povestesti despre niste avioane invizibile, SUBSONICE, care s-au strecurat si au bombardat radare si centre de comanda si comunicatii.

                    • Bula. Chiar nu realizez asta. 🙂 Am si io lipsurile mele. 🙂
                      Dar te-ai gandit ca poate tu insuti nu vezi the bigger picture.
                      Padurea din cauza copacilor. Firele de iarba din cauza gazonului.. 🙂 Intelegi ce vreau sa zic.

                      Lasand gluma.
                      Ideea e ca aparatele stealth, asa subsonice si amarate cum erau la inceput, nu aveau nevoie de un aparat non stealth sa le apere sau sa le incurce. Cu atat mai putin au acum cand sunt way more advanced si supermanevrabile. Au rachete Amraam D, Aim-9x, radare AESA, casti JHMCS, senzori all around, si tot felul, sisteme si arme gandite pt lupta aeriana. Sau poate, in opinia ta, Amraamul a fost pus pe F-35 din gluma.. 🙂
                      De ce ar avea nevoie un F-35 cu un rcs cat o de furnica si cu senzori cu raza lunga si mare acuitate, cu rachete aer aer beyound, sa zicem, 150 km, samd, de un F-16 sa il ”protejeze”?
                      Chiar nu imi dau seama, dar poate ma dumiresti tu, vorba lui Nae Ionescu.. 🙂

                    • Problema e cand F-35 deschidele trapele ca sa traga (exact cum a fost si la F-117)… RCS-ul ala nu mai e deloc de furnica din mai multe unghiuri si temporar isi deconspira pozitia.

                      1.) Pot fi situatii in care il folosesti pentru cercetare avansata avand senzori foarte puternici si transmiti date catre F-16 sau alte aeronave care pot trage de la distante mai mari daca au armamentul corespunzator.
                      In schimb F-35 il poti folosi pentru loviturile de finalizare, cand sunt mai mici sanse sa dea careva cu el de pamant.

                      2.) Si invers, poti folosi F-35 pentru deschiderea balului, la joasa inaltme, unde sunt putini senzori in jur sa-l poata descoperi, lovind senzorii inamici, urmand ca F-16 incarcate serios sa loveasca in valul 2 tintele ramase expuse, sau sa satureze sistemele inamice ramase operationale.

                      3.) Putem discuta si de o a 3-a optiune, putin mai indepartata, cand F-35 ar lucra in echipa cu F-16Q… sau ce urmas ar exista pe atunci.

                      4.) Pentru politie aeriana sau situatii mai neobisnuite nu cred ca ai vrea prea curand sa ridici in aer cele cateva F-35 pe care le detii.

                      Exista tactici care iti permit sa operezi in paralel ambele aeronave.

                    • bula are dreptate tedy. f35 e facut sa bata tot ce misca in aer. f22 e in numere prea mici si f15 nu poate supravietuii conform usaf.

                    • Robi
                      Cred ca ai vrut sa spui exact invers.. 🙂

                    • n-am pus semne de punctuatie pentru ca sunt un lenes.

                      reformulez. Are dreptate Tedy.

                  • Marius.
                    Tot nu inteleg de ce F-35 nu poate face aer aer fara F-16.

                    • Nu a spus nimeni ca nu poate face lupta aer-aer. Am spus ca nu e avion de suprematie aeriana.
                      Ca sa pastrezi avantajul invizibilitatii trebuie sa vii cu rachetele aer-aer acrosate in cala. Are 4 statii de acrosare adica te duci cu doar 4 rachete. Cu atat te poti duce si cu Mig21.
                      Daca vrei o rezerva mai mare de rachete trebuie sa folosesti acrosajele exterioare si s-a dus invizibilitatea.
                      Chiar si cand te duci doar cu rachetele acrosate intern, cand deschizi trapa iti creste RCS-ul iar cand pleaca racheta aer-aer iti da de gol pozitia ptr ca ti-o vede adversarul in IR.
                      Din momentul ala, un Su27/Su30 sprinteaza spre tine cu 2.2-2.3 Mach iar tu trebuie sa te intorci si sa fugi (doar cu 1.6Mach), aratandu-i evacuarea, sau poti ramane sa lupti cu un avion mai rapid si inarmat cu mai multe rachete.

                      Modurile optime de utilizare a F35 le-a explicat Marius mai sus, nu le mai reiau.

        • Sunt sigur ca tu esti la curent cu ce si unde au trimis americanii sau israelienii. Nici nu m-am indoit de asta.. 🙂
          Intrebare. Ce sens are stealthul, in conditiile in care trebuie aparat de un non stealth. In fine, logica nu are de-a face cu strategia, sau nu.. 🙂

          • E, nu trebuie sa-ti transmita Mossadul sau CIA informatii ci poti citi presa din perioada actiunilor din Siria, Irak etc. De fiecare data au actionat sub umbrela unor avioane de suprematie aeriana.
            In privinta datului de gol de catre avioanele non-stealth, sa incercam o problema:

            Se da:
            o formatie de 4 F16 care se deplaseaza pe directie Vest-Est, la 100 km sud de Sevastopol, la altitudine de 12.000m si cu viteza de 800km/h.
            Se cere:
            cate F35 evolueaza, unde se afla ele, ce intentii au si de ce au bombardat bateria S400 de langa Sevastopol ?

            Se poate desena si de mana.

        • Normal ca la asta m-am gândit, ca altfel nu mi-l trebe.. 🙂
          Sunt sigur ca si altii s-au gandit la fel..

      • Ce anume e incorect din afirmatia respectiva?

        Viziunea actuala pentru F35 este similara cu a unui coordonator de joc din majoritatea sporturilor pe echipe. Strangere de date, privire de ansamblu asupra teatrului de operatii, implementare de actiuni strategice. Probabil ca rolul respectiv nu a fost gandit asa de la inceput, dar dupa ~20 de ani de dezvoltare, acesta este rezultatul. O lipsa de zone la care aparatul exceleaza, dar perfomante acceptabile pe multe paliere.

        Prin urmare, da, F35 nu are ADN de aparat de suprematie aeriana. Sunt unelte mult mai bune care fac asta, iar inclusiv natiunea care l-a gandit pare sa fi lasat la o parte ideea de a-l forta sa performeze in zona respectiva.

        • In completare as spune ca exista doua categorii de discursuri: cele ale participantilor la program si cele ale propagandei impotriva F-35.

          Dind deoparte zgomotul, chiar utilizatorii spun ca in acest moment misiunile sint de a fi coordonator de atac si o unealta impotriva sistemelor AA.

          • Este coordonator de atac si nod de retea, mai exact, dar intr-un conflicct major in care nr lor nu este suficient. E un fel de exponentiator de forta pt gen 4, dar asta nu il emasculeaza in calitatile sale aer aer. Cine poate mai mult, poate si mai putin.. 🙂

            • Cam asa vad si eu lucrurile, sa nu uitam totusi tipologia conflictului in care a fost folosit, lipsa unei aviatii functionale de nivel tehnologic comparabil, o aparare AA ce a vazut si zile mai bune, si chiar si atunci, nu era de prima mana…

    • Ca toate astea sa se intample trebuie sa iesim la vot, trebuie sa convingem si pe altii de nenorocirile unora din politica romaneasca, Romania trebuie sa ramana democratie, trebuie sa ramana in NATO si in UE. Altii trebuiesc striviti precum gandacii si vreo cateva mii dintre ei sa-si sfarseasca zielele in puscarii. In caz contrar, vom cumpara miguri 35 peste 15 ani si vom reface cu avant muncitoresc vechile legaturi.

    • Acum depinde cate avioane vor fi intr-o escadrila 12; 16 sau 18. Daca vor fi 12 parerea mea personala ar fi bine sa fie 2 de F-16 Falcon (1 ABM + 1 V), 2 de F-15 CD Eagle si 1 de F-35. Bani sunt destui in Romania dar sunt prost gospodariti!

      • @nl81

        Subscriu ambelor idei. Și a celei că avem nevoie pe lângă celelalte și de 2 escadrile de F15, precum și a faptului că până acum, banii au fost foarte prost gestionați (părerea mea este că fapta a fost cu intenție, rămânând factorilor responsabili găsirea și valorificarea dovezilor pentru a “bloca” pe viitor făptuitorii).

  10. Cred ca trebuie sa privim stirea cu un optimism moderat. Nici nu ma gandeam ca americanii nu ne-ar vinde F-35 daca venim decisi cu banii.
    Varianta optimista: Anuntul asta, poate indica ca ne pot ajuta cu ceva facilitati de creditare, poate. Chiar daca noi suntem in fundul gol acum, intr-un posibil contract cu LM de livrare a unui nr de F-35 poate intra si resaparea unui nr de F-16 din cele stocate in desert (ca stogap) si livrarea lor cat mai repede (urmate apoi de F-35). Poate de aceea au si amanat ai nostri o decizie privind avioanele.
    Varianta mai putin optimista: e un impuls de la americani, hai cumparati F-35, dar noi ramanem cu LANCER-ul nostru ca avem lucruri mai bune de facut cu banii

    • Probabil ne vor da cateva F-16, pe care le vom aduce la V, impreuna cu cele 12+5, abia apoi, intr-un interval de 710 ani am putea vb de F-35 operational, daca ceva incepe sa se miste de pe acum..

      • Sunt sigur ca a fost o eroare de redactare dar intervalul ala de 710 ani imi pare mai realist decat ce am citit in comentarii pe aici.

        Pai tarisoara asta, cu tot cu talharii de care este condusa nu va mai avea bani nici sa traga apa la WC-ul din fundul curtii si voi vorbiti de OZN-uri (pentru ca asta sunt F-35urile pentru noi).

        Omul ala a zis si el acolo… avea o foaie cu aliati care inca nu au zis nimic de F-35 si i-a pus pe o lista de potentiali clienti. Atat. Inteleg Singapore, inteleg Polonia, inteleg chiar si Spania, dar Grecia si Romania… sa fim seriosi.

        • PS. Sunt mai optimist ca termina baietii aia IAR 80-ul in cativa ani decat ca luam noi F-35, ca realizam un Agilis, ca facem corvete sau ca inventam noul MBT romanesc. Pana si Delfinului ii dau mai multe sanse.

          Chiar si de am scapa de pesedei, ne-au bagat intr-o groapa atat de adanca ca vom avea nevoie de ani buni ca sa ne revenim.

    • Optimism moderat intradevar, dar este pt prima oara cand numele Romaniei este asociat cu F 35 de catre un oficial american, intr-o situatie serioasa.

      • Cred ca cu totii speram ca amanarea asta de a achizitiona F-16 sa aiba legatura cu F-35. Stirea asta ne cam da apa la moara sa visam 🙂

  11. A trecut unu aprilie, da?

  12. Cam 85 milioane pentru un F 35A.
    24 bucati ar costa peste doua miliarde dolari. + pregatire piloti (se face obligatoriu in USA ca nu exista f 35 cu dubla comanda ) + personal intretinere + un stoc de arme( rachete , bombe de precizie ) ajungem linistit la 4 miliarde dolari si peste.
    Chiar daca platesti in rate , 1 miliard anual pe cite 6 aparate livrate tot anual , avem undeva prevazuta suma asta ?
    E de mentionat ca si flota de F16 ar trebui marita cu alte avioane ( 12 ) . Evident noi. Si inainte de a primii primul F 35 A.
    Deci alte miliarde.
    Nu vad capacitatea financiara de a sustine o astfel de cheltuiala militara. Ca creditele de angajament sint doar pe hartie. Sare Teodorovici sus daca vin cheltuite efectiv.
    Oricum mai sint corvete de achizitionat , camioane , peste 200 transportoare unde a fost platit doar un avans de 30 %. + alte rate la Patriot si HIMARS.
    Nu sintem Arabia Saudita sa ne scaldam in miliarde. Personal cred ca urgenta e alte 12 F 16 iar F 35 nu mai devreme de 10 ani. ( optimist).

  13. Gluma gluma , ne.om trezi cu F 35 , fara ca nimeni sa anunte ceva .?

  14. Cel mai probabil oficialul american a avut informații ca exista intenții declarative ale unor oficiali romani, a avut în vedere și interesul nostru direct sa avem „ce sa punem pe masa” in caz de păruială ( sau de descirajare) și în paralel cu comanda turcească pe care vor sa o redirectioneze. Ce nu stie el este ca logica noastră functioneaza de multe ori ciudat. ( eu cred ca și daca am avea o parte din bani tot nu am achiziționa).

  15. Acum, sunt realist si nu cred ca o sa se intample prea curand. Dar, daca se va intampla, ca sa ma binedispun, imi imaginez fetele lui (putin, peskov, lavrov, cuzmin si dodonel) cand le vom arata 24 de F35 noi, scoase din tipla, gata sa le potoleasca ambitiile hegemonice.

  16. Norocul nostru este ca la aviatie(spre deosebire de marina unde nu au interese) nu hotarasc ai nostrii guvernanti ci americanii.daca aia spun luati f-35 aia se cumpara.a-ti uitat asa repede cat de rapid(si total pe nepregatite)au cumparat patriot si himars?in decembrie au trimis o baterie la trageri la capul midia, im primavara hotararea era luata.

  17. Prezint scuze cà sunt contra-curent dar trebuie si de astia.

    F-35, în afarà de varianta B care are calitatea de a fi STOVL înainte de a fi « invizibil », este un impas, fiindcà priviligierea joasei observabilitàti electromagnetice în mod prioritar « geometric » si de « îmbràcàminte de suprafatà » în detrimentul altor caracteristici devine din ce în ce un atu redus prin progresele detectiei radar sau optice, aliate cu tratamentul de semnal cu algoritme sofisticate.

    Fàrà sà mai vorbesc de pretul de exploatare care riscà sà ràcoreascà utilizatorii (inclusiv cei cu finante, darà-mi-te România)
    Asta nu înseamnà cà toate progresele datorate acestui proiect nu sunt bune (în special fuziunea de date).

    Dar, ca exemplu pentru scepticismul meu, iatà LM care concureazà LM :

    Super-Hornet-ele F-18 Block III comandate lui Boeing pentru 4 miliarde $ (US Navy nu se bazeazà pe F-35C) vor avea un IRST dezvoltat de LM cu adevàrat formidabil :

    « The first part of this program was an $89 million order awarded in June 2017. In October, the sensor’s manufacturer, Lockheed Martin was awarded $100 to upgrade the IRST21 sensor for the new Block II standard.
    The IRST will enable the Navy fighters to target adversaries beyond visual and radar range, and enhance survivability in radar denied environment, operate against existing and emerging air threats. While the US services have yet to embrace IRST technology, some of NATO air forces, as well as Russia and China are employing such systems for many years, as well as Singapore and South Korea, that integrated the US IRST21 on their F-15s. The introduction of high performance, networked IRST utilized as a passive radar rekindled the interest in the technology in the USA.

    However, the sensor proved remarkably capable in networked operation, when coupled with massive processing power and high bandwidth data links. In this configuration it enables multiple sensors to accurately locate and track targets beyond the range of other onboard sensors such as the active radar and passive electronic support measures, both relying on electronic scan for operation.

    The IRST will be part of an avionics upgrade that will prepare the Super Hornet to fight modern adversaries. Other elements of that upgrade include the Distributed Targeting Processor – Networked computer (DTP-N), a new, powerful processor that will increase the capability to process multiple tracks, from on board and remote sources, in real time. Remote tracks will be delivered over a new, high speed data link known as the Tactical Targeting Network Technology (TTNT), that enable several Super Hornets flying a loose formation to share many tracks picked by their IRSTs, to passively ‘fix’, geolocate, and determine the range and heading of each target, just like a radar – something a single IRST cannot do. »
    https://defense-update.com/20180819_irst.html

    Astea sunt optiuni americane, nu « propagande » de la Suhoi sau Dassault.

    • Scuzele nu ar trebui sa fie necesare pentru impartasirea unei opinii. Desi datele de mai sus reprezinta doar o particica din ceea ce este F35, ele sunt factual corecte. Asa cum factual corect este si faptul ca punctele tari care au fost gandite pentru aparat au incetat sa fie unice pe parcursul dezvoltarii lui. Elementele LO(low observability) reprezinta un game-changer din ce in ce mai mic, AESA nu mai e de mult o noutate iar calitatile aeronautice nu exceleaza. La fel si sarcina utila sau diversitatea armelor transportate.

      Cel mai mare atu al aparatului demostrabil la ora actuala este ca depaseste calitatile unui Harrier, deci este clar o alegere mai buna pentru utilizatorii care folosesc tipul respectiv de aviatie ambarcata. A se nota lipsa distincat de portavioane mici / LHD-uri din arsenalul nostru.

      Restul punctelor forte ala aparatul sunt fie in brosurile clasificate care au convins pe cumparatorii actuali, fie inca urmeaza sa fie descoperite de catre utilizatorii lui. Sa speram ca pana (sau daca) vom ajunge sa avem un dram de responsabilitate referitor la inzestrare sau chiar si la directia generala in care mergem ca natiune, F35 sa fi dobandit mai multa maturitate operationala si un set concret de misiuni.

    • Vezi ca accentul este pe „radar denied environment.” Nu te mai imbata cu apa rece asa de usor. De vazut vezi, dar intreba-te la ce distante poti sa identifici cu sistemele respective si la ce distante te poti baza pe ele sa-ti genereze o solutie de tir. Asta ar fi un lucru. Performanta sistemelor IRST este influentata de conditiile atmosferice, chiar data o buna parte din ele opereaza in doua benzi de spectru separate.Can’t change the laws of physics dude.

  18. Cand tot aud discutii despre cat de scumpe sunt F35A imi vine mereu in minte pretul platit de Slovacia(?) pentru F16V.

    Prin comparatie F35A pare o alternativa mai ieftina. Armamentul costa la fel si pentru ambele.

    Strict teoretic efortul financiar ar putea fi chiar mai mic in cazul achizitiei a vreo doua escadrile de F35A vs F16 V noi noute.

    Acuma eu unul nu sunt cel mai mare fan al F35 dar prin comparatie cu F16 A/B deja comparam mere cu pere.

    In opinia mea F16A/B actuale ar trebui completate cu cele inca 5 pentru a avea ceva ieftinel pentru politie aeriana iar vreo doua escadrile de F35A sa fie forta principala. Or sa fie ifinit mai bune inclusiv in rol antinava.

  19. F-35 pentru… Romani…… a…
    Mai oameni buni, 1 aprilie a trecut ?

  20. Clar ca LM au vazut ceva la noi, ce n-am aflat inca:
    We’re filthy rich, bitch ! 🙂

    • Redeventele ExxonMobil pentru exploatarile de la Marea Neagra o sa le incasam in produse ale colaboratorilor lor Lockheed Martin.
      Sa mai zica cineva ca ardem gazu’ de pomana! 🙂

    • Cred ca „se merita” o precizare, Marius: Pentagonul, nu LM… 🙂

      • eh, parca aia n-au voci si pe-acolo, pentru un pic de lobby 🙂
        Da’ nu-i bai, daca luam prin program guvern-guvern e perfect, nu mai trebuie offset sau alte prostii… macar luam ieftin.

        • Nu sunt fan offset, cel putin nu asa cum este vehiculat pe la noi. Insa daca primim contracte precum Aerostar in cazul Patriot, contracte prin care suntem inclusi in lantul de productie si intretinere, zau ca nu-mi trebuie offset…

          La lobby LM sunt campioni! 🙂 Dar cred ca momentan le cam ia fata Boeing… 😉 🙂

  21. Sincer imi pare a fi un exemplu din ala de fecior de garsoniera cu bentley parcat in fata blocului. Da avem buzi in fundul curtii si visam f 35.
    Pe de alta parte sa vad f35 ul cu cocarda romaneasca pe aripi… pai si cred ca mor pe loc de fericire.

    • Punem mana de la mana si bagam kerosen de 50 de lei, numa’ sa zboare un pic prin preajma Crimeei. Da’, cu geamul dat jos si cu muzica tare :))) sa moara toti dusmani!

      Hai ca se poate! Si asta serios…

  22. „Stirea” este de fapt veche… 🙂 Din 7/03/2018 mai precis.

    Intr-un raport catre House Armed Services Committee, seful programului F35, vice-amiral Mathias Winter, vorbea de interesul Romaniei si de faptul ca se discuta cu potentialii parteneri:

    „The JPO continues to work with potential FMS customers including Belgium, Finland, Germany, Switzerland, Greece, Romania and Spain, responding to all requests for information and other official inquiries. These and many other new and promising developments continue to foster opportunities and optimism among the U.S. Services, International Partners, and each FMS customer.”

    De aici (cititi-l, sunt multe informatii foarte interesante): https://docs.house.gov/meetings/AS/AS25/20180307/106951/HHRG-115-AS25-Wstate-WinterM-20180307.pdf

    Probabil ca vorbim de un orizont de timp de cca. 10, poate chiar 15 ani. Oricum nu am fi in stare sa trecem direct la F35, noi nu ne-am obisnuit inca nici cu F16.

    Este clar, in opinia mea proprie si personala, ca americanii ne vor organiza aviatia. Aleluia! 🙂 Problema e la guvernanti, care sunt ezitanti in a baga mana in buzunar pentru asa ceva. Dar se vorbeste tot mai mult in ultima vreme de o usurare a vanzarilor prin FMS, si chiar si de unele facilitati financiare.

    Altfel, F35 trebuie sa ramana dezideratul armatei noastre. Nu m-ar mira sa vedem un anunt DSCA in genul celui din 2008 care sa satisfaca atat necesitatile urgentei cat si planurile de viitor: o combinatie de F16 C/D Bl. 52 in combinatie cu F35. 24 + 24.

    Oricum, eu imi mentin opinia: maxim 32 F16 SH cu trecere la F35. F16 nu mai merita cumparat de nou, este aproape la fel de scump ca F35, inferior dpdv capabilitati, cu un plus mare, ce-i drept, costul de operare pe ora. Care cost pe ora probabil va urma o curba descendenta si la F35, pe masura ce intra tot mai multe in dotare.

    Ref. Turcia. Astept cu nerabdare rezultatul alegerilor unde se pare ca partidul lui Erdogan are sanse mari sa piarda Istanbulul, Ankara si alte cateva orase mari. Oamenii sunt efemeri, geografia este vesnica.

      • In afara de declaratiile unora dintre ministrii apararii de la noi – cine i-o mai crede, cum ca urmarim achizitia de F35, altceva n-a mai fost prin presa. Si, in niciun caz, nimic atat de clar. Adica in sensul unor solicitari oficiale de informatii, chiar RFI-uri. Cum noi suntem „talentati” la RFI-uri, aproape c-as paria ca am inaintat si noi unul cu privire la achizitia de F35, undeva prin 2017.

        Eu nu stiu ca anul trecut in aprilie sa fi aparut vreo stire atat de clara in acest sens. Dar poate mi-a scapat. 🙂

        Asta este astazi o „stire” pe fondul problemelor cu Turcia, altfel nu aparea in Reuters acum, ci anul trecut.

        Deci apare problema cu Turcia si brusc Reuters „dobandeste acces” la un document care va fi publicat vineri pe acest subiect cand poti gasi pe net la liber raportul aceluiasi om, statuind aceleasi lucruri, dar cu aproape fix (licenta poetica) un an in urma. Acum un an lipsea Polonia, care intre timp pare sa se fi hotarat si ea s-o apuce pe directia F35…

        • Oricum, tind sa cred ca decizia dotarii RoAF cu F35, nu se va lua la Bucuresti (din fericire). Se pare ca tendinta in ceea ce priveste inzestrarea tarilor de pe limita de est a NATO e de a cumpara armament de origine US, probabil pentru performanta si interoperabilitate maxima. Fiind in prima linie, mi se pare un lucru absolut logic si normal de altfel

    • Una din variantele de lucru (cred că din 2010) prevedea 24 f16 sh + 24 f16 noi + 24 f35 care să înlocuiască treptat f16 sh. Vom vedea cum vor evolua lucrurile după ce va veni simulatorul de zbor (dacă mai țin bine minte declarațiile de la noi doar după această dată urmau să achiziționeze alte f16). Declarația preluată de ziarul francez a apărut inizial in New York Times și poate insemna accelerarea/modificarea planurilor iniziale.

  23. Creca unchiu Sam tine la noi da faca astia pe nebuni si nu prea asculta….sa vad eu f35….doamne…

  24. Eu zic ca modelul cel mai accesibil de F35 pentru noi la ora actuala, atat dpdv al pretului cat si a cozii de asteptare, este F35RC:

    https://www.youtube.com/watch?v=TcIobsDgNns

    Dpdv al manevrabilitatii eu nu mi-as face probleme, ia uitati ce tumbe face 🙂 :

    https://www.youtube.com/watch?v=JInDV3kLuZ8

  25. F 35 e un avion special.
    Gandit si realizat pentru atac in profunzime ( deep strike) , prima lovitura ( first strike) , sprijin aerian apropriat ( CAS) si pentru lupta aeriana ” dincolo de orizont” . Toate aceste obiective sint sustinute de constructia „invizibila” a avionului , sistemele optice ( are un IRST extrem de sofisticat si integrat in sistemul de lupta) si de electronica avansata din dotare.
    E ideal si pentru SEAD( distrugerea apararii AA inamice) deoarece fiind ” invizibil” se poate apropia de un radar AA lansand rachete antiradar cu raza extinsa de actiune.
    Nu e obligat sa zboare la joasa inaltime ca Tornado pentru a evita radarele inamice.

    In plus , e un server zburator. Intra si ies o gramada de date brute sau analizate automat. Poate gaurii apararea AA inamica , poate transmite altor aparate pozitia vehiculelor inamice in timp real . Schimband informatii cu alte F 35 si avioane AWACS , poate lansa rachete impotriva avioanelor inamice de la distante mai mari . Deoarece e ” invizibil” (pina la o anumita distanta) pentru radare si IRST inamice.
    Are o singura slabiciune.
    Nu e construit pentru lupta aeriana clasica. Dogfight. La doar 2-3 km distanta unu de altul. Probele facute de americanos au vazut lupte clasice simulate intre F 35 si F15, F16,F18. A pierdut pe toata linia in aceste cazuri. Doar ca americanos au si F 22 care a castigat zdrobitor aceleasi confruntari simulate.

    • ” Probele facute de americanos au vazut lupte clasice simulate intre F 35 si F15, F16,F18. A pierdut pe toata linia in aceste cazuri.”
      Serios? De unde ai datele asa de sigure referitoare la impotenta aer-aer a lui F-35?
      Niste tipi sunt de alta parere
      „Here’s how Col. Joshua Wood recalled the mission, providing a few details about the performance of the stealth aircraft in the latest exercise (that saw the participation of thirteen pilots in the squadron who had never flown the F-35 in Red Flag, including four who had just graduated pilot training):

      “I’ve never seen anything like it before. This is not a mission you want a young pilot flying in. My wingman was a brand new F-35A pilot, seven or eight flights out of training. He gets on the radio and tells an experienced, 3,000-hour pilot in a very capable fourth-generation aircraft. ‘Hey bud, you need to turn around. You’re about to die. There’s a threat off your nose.’”

      The young pilot then “killed” the enemy aircraft and had three more kills in the hour-long mission.

      “Even in this extremely challenging environment, the F-35 didn’t have many difficulties doing its job, that’s a testament to the pilot’s training and the capabilities of the jet.”
      Tot articolul:
      https://theaviationist.com/2019/02/16/the-first-reports-of-how-the-f-35-strutted-its-stuff-in-dogfights-against-aggressors-at-red-flag-are-starting-to-emerge/

  26. Cred ca acum cand incepem sa scoatem capul cat de cat la liman, foarte multi dintre noi se gandesc prea repede la niste posibilitati care pentru noi ar insemna arsul de etape (fie ele tehnice, operationale sau financiare). Trecerea la F35 intr-un orizont de timp scurt-mediu inseamna cel mai probabil un plan facut pe genunchi sau o criza majora care presupune inarmare urgenta.

    Fara a ma eroga intr-un expert militar (sunt doar un pasionat care citeste site-ul), inteleg ca pentru o tara ca Romania, in conditiile tehnice curente, trebuie sa avem un numar de aproximativ 48 de avioane multirol si/sau de suprematie. Asta pare a fi un fel conditie strict necesara. Din acest unghi, nu pare ca operarea a 48 de F35 in acest orizont de timp scurt/mediu e posibila (in mod realist) pentru noi decat in situatii cu totul si cu totul exceptionale. The next best thing este sa avem un mix de F16 si F35. Care va fi procentajul din fiecare aici trebuie sa intervina cei care sunt platiti pentru a lua deciziile cele mai bune dpdv tehnico-financiar tinand cont de contextul militar prezent si de proiectiile viitoare. Fara a pomeni de situatiile cu totul si cu totul exceptionale, nu cred ca un F35 poate deveni operational (nu ma refer la achizitionat) pentru noi mai devreme de 10 ani (asta chiar cu destul optimism mai degraba decat realism). Deci cred ca mixul de F16-F35 trebuie sa incline cel putin in faza initiala mai mult catre F16. A avea operationale peste 10 ani 36 x F16 si 12 x F35 cred ca este optimul pe care il putem atinge in conditii apropiate de ceea ce e cu adevarat posibil. Dupa acest orizont de timp vor trebui evident inlocuite treptat avioanele F16.

  27. Tare as dorii sa traiesc sa vad si tara asta ca este bagata in seama de lume. In primul rand ca sa fii bagat in seama, trebuie ori sa ai bani, ori sa fii puternic. Nu stiu daca ati observat ca de fapt nu noi hotaram ce si cand cumparam armament! O sa vedeti ca daca americanii doresc sa vanda, noi o sa trebuiasca sa cumparam. Parerea mea este ca totul se face in compensatie… noi va protejam, dar voi ne cumparati armament. Am asa un gand la vorbele lui Brucan, cand zicea ca Romania trebuie sa fie o republica federala, dupa dorinta occidentului si a Rusiei. Se pare ca americanii ne-au ajutat sa ne mentinem asa cum suntem, dar trebuie sa platim un pret. Se vehicula vorba ca noi eram pe lista dupa destramarea Iugoslaviei, dar miscarea cu deschiderea spatiului aerian pt NATO impotriva sarbilor ne-a salvat, apoi americanii nu au mai vrut sa lase sa fim impartiti… Va salut cu stima!

  28. Smaranda Florin

    Vise taica, vise! ?
    Acum dacă tot visam cât ne va costa operarea a 48 de F35 pe o perioada de 40 de ani presupunând ca le luam și avem toate cele necesare?
    48x80mil= 3.84 mld. pentru avion la poarta fabricii. Dar restul? Ora de zbor pentru 200-250 ore pe an? Armament? Ce alteceva intra aici? Nu sunt expert asa ca cine ne poate da detalii este binevenit.

  29. cred ca mai degraba vedem ozn-ul lu arca decat f35 pe aici inainte de 2050

  30. Achizitionarea a macar a 5 bucati F-35A pe an, n-ar fi o asa de mare povara financiara,suntem prea saraci ca sa ne luam lucruri ieftine.

  31. La costul total cu acele sume echivalente putem cumpara probabil de trei ori mai multe F16 .A/B transformate in C/D BL 50/52, deocamdata sa luam cat mai repede posibil 5 buc de la portughezi, inca o escadrila de 18 buc. identica cu prima si daca se poate si o alta escadrila de 18 buc F16 C/D sau E/F avioane noi totusi, si costul de operare este un argument suficient de prohibitiv deocamdata, lungul nasului tine din pacate de capacitatea de a fi obiectiv !

  32. Nu va ambalati prea tare, avioanele nu sunt in containere gata de expeditie care Romanica.
    Ea fost doa ro emitere de opinie. O deschidere, ca la poker. In rest:
    – din cate stiu programul este in intarziere, deocamdata se fac livrari catre partenerii care sunt implicati de la inceputul proiectului.
    – sa vedem pretul. Pentru ca unul e pentru cineva care a cotizat constiincios 20 de ani la dezvoltarea uni produs si altul e pentru trantorul care asteapta sa-i cada in gura bunatate de F-35.
    Si, da programul F-35 a fost o dezamagire din multe puncte de vedere, RAPORTAT la banii investiti in el. Tehnic insa produsul final este superior lui F-16 indiferent de de varianta de modernizare a celui din urma.
    – este stealth, avantaj in multe misiuni, inclusiv Aer-Aer. Poate sa care in configuratie stealth munitie Aer-Aer.
    – radarul are capabilitati de side looking ceea ce mareste zona de scanare si asigura posiblitati de detectie impotriva altor aparate cu pretentii stealth.
    – multe prostioare mici si marunte care imbunatatesc incremental capabilitatile.

    Principalul minus este manevrabilitatea prin comparatie cu F-16 , dar daca ajungi sa lupti WVR cu F-35 atunci inseamna ca ai gresit undeva BIG TIME.

    Deci… sa vedem pretul.

    • Inclusiv un avion de generația 5,multirol,trebuie sa fie capabil sa lupte de aproape, în raza vizuala a pilotului, ca în trecut. Nu se știe niciodată când situația te aduce la o asemenea ipostaza și ar fi dramatic în primul rand pentru cel din carlinga sa nu fie capabil sa o facă.

    • Belgia nu a fost tara partenera F-35 si totusi a primit un contract bun ca pret, cred eu. Important, livrarea incepand cu 2023, Lot 15.
      Radarul de pe F-35 nu cred ca „are capabilitati de side looking”, acestea fiind date de DAS. De exemplu, un radar Captor-E are camp de 200 de grade (nu 120).
      Manevrabilitatea in comparatie cu F-16 este discutabila, F-35 fiind net superior fata de F-16 la capitolul „high-AoA”.
      Minusul fata de F-16 consta in principal in costul de operare, ceea ce il face neconvenabil (prin comparatie) pentru politie aeriana.

  33. Umila mea părere este ca în ipotetica situație în care F35 nu va mai ajunge la turci, cele 100 de avioane F35, destinate Turciei, vor ajunge la alte tari, aliate SUA, foarte probabil și România. Va fi o decizie politica iar americanii fiind pragmatici, vor oferi României posibilitatea sa plătească eșalonat, în decurs de câțiva ani, aceste avioane. Poate ca Romania va beneficia și de un credit rambursabil, chiar fără dobânda, pentru achiziționarea aparatelor F35. Acum, decât sa cumperi un F16, nou, în ultima versiune de echipare, mai bine cumperi un F35. Polonezii au ajuns probabil la aceeași concluzie. Și în cazul polonezilor care sunt vecini cu rusii, F35 ar fi mai potrivit decât F16. O escadrila americana câte avioane are? 20?24 de aparate? Chinezii și rusii merg pe 12 aparate la o escadrila?

  34. Inclin sa cred ca are de a face cu situatia din Turcia. Daca turcii nu mai primesc F-35 din motiv de S-400, atunci cineva trebuie sa cumpere F-urile care le-au fost repartizate ca parteneri in programul JSF. Ne-ar sta bine cu 36 F-35A si 18 F-16A aduse la standardul V (e vineri cu soare, deci e voie ?)

  35. Vom cumpara 24 F 16 si 15 F35 , asa spun americanii, Romania o sa fabrice anumite componente, pentru f 35 si vom lua elicoptere americane..

    • Da-mi si mie ce fumezi 😉
      Unde ai citit?

    • Este evident ca fumezi ceva bun. Nu fi rau si imparte cu noi.

    • Vreau si eu la filmul asta! O sursa se poate? Fii bun si spune o sursa, fie ea cat de mica, vreau sa visez. 15 F-35….O Doamne!!!
      @F-35 in RO!!?? Chiar in Romania!!?? Am citit de 10 ori, tensiunea e maxima?Mai baieti, spune-ti ca-i adevarat, fie-va mila de un om batran?

      • F-35 va aparea in Ro la momentul si locul potrivit si tine in cea mai mare parte de calculele americanilor in zona. Nu e vorba de a se bate cu Suhoaiele rusilor. Dar la momentul asta, cu F-16 si MiG-21, Rusia stie mai mult sau mai putin fiecare miscare de pe MK si Borcea. Avioanele americane de recunoastere mishuna aproape tot timpul prin zona fie ca-s Poseidon, AWACS, Global Hawk, samd. Totul e previzibil, cartile sunt pe fatza si exista un echilibru in zona. In momentul in care ar aparea F-35 in zona ar fi ca si cum le-ai trage gluga pe ochi la rusi si ii panichezi, arata ca exista cu adevarat intentii ascunse in zona. Aici sta „valoarea” lui F-35, de aia tasteaza neobosit unul ca Solomon SNAFU si altii ca el. F-35 reduce raza de detectie fata de S-400 de la cateva sute de km la cateva zeci de km si o transforma din A2D intr-un fel de Volkhov scump..

  36. Eu am senzatia ca de fapt americanii doar le arata pisica turcilor pentru joculetele lor pendulatoare. Nu stiu ce modalitate ar fi sa le cumparam, dar la cum sunt acum finantele tarii m-as mira sa ne permitem cumpararea, trainingul, aprovizionarea cu munitie, costurile cu combustibilul, etc. Frumos ar fi, dar am senzatia ca doar le arata turcilor ca si fara ei in program se poate.

  37. Daca stirea este adevarata vor face rusii cu inima .??
    Este clar : Pentagonul are o agenda ptr noi, greci si polonezi.Este foarte adevarat, : cand Pentagonul are un plan , tace ( luni, sau ani) si se face public doar cand vor ei. Nimic nu apare intamplator…
    – Daca dovedim unchiului Sam ca scapam de ciuma psd ?? si actionam serios cu parteneriatul Ro+ USA, sunt convins ca americanii ne vor ajuta intr-un fel sau altul, fie cu finantare , pret, timp, etc.

  38. Au fost demarate negocieri ot cumpararea a 32 buc F-35, dar nu catre noi ci de catre…polonezi!
    https://www.flightglobal.com/news/articles/poland-hopeful-of-speeding-f-35-acquisition-457275/

  39. Cred ca v-ati ambalat muuult prea tare… Nici nu stiu de unde sa incep ce ar insemna pirderea Turciei pentru NATO/USA… Aici este, cel mai probabil, diplomatie militara. Eu in quote-ul “future potential Foreign Military Sales customers include Singapore, Greece, Romania, Spain and Poland.” nu vad vreun mesaj pentru noi, insa vad ca li se arata pisica atat Turciei („Greece”, pentru hranirea mother of all egoes si „Romania”, pe considerente geostrategice – „Vedeti ca avem alternative!”) cat si Rusiei („Romania” si, probabil mai apasat, „Poland”). Eu cred ca nici noi si nici polonii si, probabil, nici elenii nu vom avea prea curand F35, macar pe considerentul de a nu periclita un echilibru destul de fragil in aceste zone. Ceea ce nu-i neaparat un dezastru daca le vor zbura „baietii” pe aici pe banii si pe barba lor si vom avea si noi cu ce sa facem misiuni pe langa ele…

    • Despre care echilibru fragil vorbesti cand Rusia a umplut Crimeea cu bombardiere, avioane de vanatoare, rachete de croaziera si tactice, si-a marit numarul de nave de lupta si submarine si poate inchide oricand navigatia si spatiul aerian in Marea neagra?

      Abia dupa ce vom termina achizitia si operationalizarea Patriot, a sistemelor V/SHORAD si a bateriilor de coasta, alaturi de 42-52 avioane de lupta, vom putea spune ca ne apropiem de ceea ce s-ar numi echilibrare a situatiei in Marea Neagra. Si asta cu Turcia de partea NATO si nu aliata cu Rusia.

  40. Planul Buy America pus in lucru de CP SUA relaxeaza conditiile de vanzare pentru a creste vanzarile de armament american in strainatate.Vanzarile de f35 im afara se considera acorduri intre guverne cu intermedierea pentagonului.(presa spaniola)

  41. România nu are bani pentru achiziția de F 35. Noi ne orientăm spre F 16 la mâna a doua și dacă SUA ne dă un lot de piese de schimb de primă urgență pentru F 16, pentru că am fost peste tot, în Kosovo, Irak, Afganistan, e o realizare maximă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *