F 35A si lectia iraniana

Discutam despre F 35A(I) Adir si despre raidul pe care aviatia israeliana l-a desfasurat asupra unor instalatii iraniene de maxima importanta in razboiul anti-aerian.

F 35A este un avion multirol capabil sa duca atat lupta aer-aer cat si era-sol, dar capabilitatile sale generate de invizibilitatea radar il fac ideal pentru misiunile de tip SEAD (Suppression of Enemy Air Defenses), adica acele misiuni care au ca scop distrugerea capacitatii de lupta anti-aeriana a unei natiuni prin atacul punctiform, prin surprindere, asupra radarelor, instalatiilor de lansare a rachetelor sol-aer, centrelor de comunicatii si comanda.

Odata ce inimicul este “orbit” restul vine de la sine.

Raidul israelian a avut loc cu ceva timp in urma si de atunci multe informatii au aparut pe surse, dar o astfel de actiune este ceva prea important pentru a o discuta pe baza de zvonuri si desi israelienii au mai folosit F 35A prin Siria este pentru prima oara cand este atacata o tara, cu atat mai mult o tara (Iranul) care se astepta la un atac si era in alarma generala, in plus, dotata cu un puternic si bine inchegat sistem de aparare anti-aeriana.

Ei bine, amiralul britanic Tony Radakin  a abordat subiectul cu ocazia unei prelegeri publice si cu aceasta ocazie aflam lucruri extrem de importante.

Israelienii au folosit F 35A(I) in interiorul spatiului aerian iranian, spatiu pe care l-au traversat fara nici o problema, radarele de supraveghere nu au vazut avioanele, radarele sistemelor anti-aeriene n-au avut nici ele mai mult succes si discutam inclusiv despre sisteme rusesti S 300PMU 2. Evident ca iranienii aveau radare care puteau detecta (cel putin la nivel declarativ) avioane stealth (asa cum au si rusii sau chinezii) dar de la vorba la luat o racheta-n cap n-a fost mare distanta si radarele iraniene nici n-au dibuit vreun F 35A si probabil ca nici n-au apucat sa spuna ce s-a intamplat.

De asemenea, rusii au trimis Iranului radare special dedicate luptei impotriva avioanelor stealth americane, explicand persilor ca acesta pot detecta chiar de la mare distanta avioane precum B-2, F 22 sau F 35A. Au trimis radare Rezonans-NE care nu se stie exact ce au detectat, cert este ca israelienii le-au facut prastie centrele de comanda, lasandu-i pe iranieni sa cugete profund la cat de eficiente sunt fiarele rusesti si sa se bucure ca au avut de-a face doar cu F 35A si nu cu B-2 Spirit.

Rusii au mai dislocat radare anti-stealth si prin Siria (Nebo-M) dar asta nu i-a oprit pe israelieni sa zburde pe acolo cu avioanele lor.

Peste 20 de tinte de maxima importanta in lupta anti-aeriana au fost lovite si distruse, evidentiind capacitatea aparatului american de a lovi tinte la mare distanta de bazele propri cu maxima precizie, fara sa fie descoprit de inamic.

F 35I Adir este diferit de F 35A standard prin faptul ca israelienii au montat la bordul sau anumite sisteme locale de avionica, de razboi electronic, software ca si sisteme de arme locale (de exemplu, rachete aer-aer speciale pentru F 35, Python 5 si Derby), dar aparatul a zburat relaxat deasupra Iranului datorita, in principal, modului in care a fost proiectat si construit de americani.

Acum stim ca israelienii au reusit sa loveasca tinte de mare importanta adanc in interiorul teritoriului iranian, adica au avut de strabatut sute de km de spatiu aerian iranian. Puternicul radar AESA de la bordul F 35A – AN/APG-81 – a permis pilotilor sa detecteze si sa urmareasca tinte de la o distanta foarte mare, mult mai mare decat cea normala pentru un avion multirol modern, iar in conlucrare cu DAS (Distributed Aperture System), sistem care permite pilotului sa aiba o vedere panoramica asupra campului de lupta de 360*, a permis pilotilor sa identifice tintele si sa le angajeze de la foarte mare distanta cu maxima precizie.

Sa nu uitam ca radarul respectiv are si un mod aer-sol foarte performant.

In timpul atacului, israelienii au folosit in jur de 100 de bombe/rachete ghidate pentru a distruge cele peste 20 de tinte selectate, desi nici un avion nu s-a apropiat la mai mult de 160 km de tintele sale.

Pe zona sistemlui de razboi electronic (american, isarelian sau o combinatie intre cele doua) israelienii au reusit sa bruieze comunicatiile iraniene, sa le dea peste cap radarele, intr-un final reusindu-se performanta ca aproape intregul sistem anti-aeriana iranian sa fie distrus.

Cu aceasta ocazie, F 35A si-a demostrat nu numai exceptionala valoare in lupta ci si capacitatea sa de a strange informatii (ISR) si aceea de mini-AWACS, datorita radarului foarte puternic.

F 35A poate duce simultan lupta aer-aer, aer-sol, razboi electronic si poate strange si verifica informatii in timp real despre situatia de pe campul de lupta.

Si putem constata ca dupa atac Iranul a lasat vocea jos de tot macar si pentru ca si-a dat seama ca nu are absolut nici o sansa sa se apere impotriva aviatiei israeliene si este clar pentru toata lumea ca nu-si mai doreste ca F 35I sa mai faca excursii in grup in spatiul sau aerian, mai ales ca data viitoare ar putea fi insotit si de F 15 si F 16 cu multe tone de bombe sub aripi si din acest motiv lucrurile s-au calmat.

Ramane acum ca persii sa-i intrebe pe rusi de ce S 300 nu este bun de absolut nimic si sa spere ca macar Su 35S  (pe care intr-un final le-au cumparat din Rusia) sa le mai spele rusinea desi este foarte greu de crezut ca daca ar fi avut Su 35S situtia ar fi fost alta, poate cu exceptia catorva epave de S-35S fumegande, la sol.

F 35A nu este Su 57, nu este J 35A sau J 20 ci devine usor, usor un avion care incepe sa-si arate potentialul si, spre bucuria noastra, de prin 2030 ne vom putea si noi juca cu el.

Sa detii F 35A in flota ta este un factor major de descurajare pentru orice inamic si de aceea este bine ca ne-am hotarat sa le cumparam. Trebuie sa tinem cont ca o mana de F 35I au dat peste cap intregul sistem anti-aeriana iranian fara nici o pierdere, astfel incat cele 32 de F 35 Block 4 romanesti vor reprezenta o forta de temut pentru absolut oricine.

Iar Block 4 va veni dotat cu un radar si mai performant – AN/APG-85.

GeorgeGMT

74 de comentarii:

  1. Si cand te gandesti ca exista idioti care doresc sa plecam din NATO si sa jucam iar in echipa rusilor.Cu tot ce inseamna asta,nu numai la nivel militar.Lumea-i plina de deseuri si Romania nu face exceptie.

    58
  2. O coincidenta foarte interesanta. Iran a anuntat ca-si mareste bugetul apararii cu 200% in saptamana de dupa atacul israelian care pare sa le fi facut praf apararea AA: https://www.aljazeera.com/news/2024/10/29/iran-plans-to-increase-military-budget-by-200-percent
    In ciuda tuturor criticilor, purcelusul zburator isi dovedeste valoarea in fata mult laudatei AA de sorginte sovie… pardon, ruseasca. Intre timp, se pare ca ucrainenii sunt foarte multumiti de F-16 in ciuda faptului ca nu au inca acces la intreaga panoplie de arme a acestuia.
    Da, viitorul suna bine pentru FAR!

    33
  3. Si lui Musk nu-i place…Dar poate ca Trumpov il da afara nu numai de la Mar a lago.
    O fi si Musk asta un fel de bogpr?

    11
    • Musk si-a spus o părere. Ca mulți alții. Au sărit puhoi să comenteze, de parcă el ar avea ceva de spus în privința dotării. Ca și în cazul lui Trump jr, s-au oprit atâția ignorând faptul că respectivul nu a avut și nu are vreo influență în administrație. Eu cred că Elon se mai distrează uneori băgând bățul prin gard.

      9
    • Nici mie nu mi place:
      Eu vreau F22 I (bat cu piciorul pe podea)😂

      18
    • Lui ii place doar cybertruck, o minune a tehnicii…

      8
      • să ne râdem și de musk…

        2
        • Inițial râdeam de el, ca si de jiji becali. Acum pufnesc pe nas si scroll mai departe. Mai ții minte când se bloca accelerația la Tesla 3, a fost de vina covorașul de cauciuc…
          Unii au murit din asta. Ăsta a ajuns cel mai bogat individ de pe planetă rostogolind o groaza de informații false.
          Niște clovni mai periculoși decât joker: Trump, Musk, Becali Towers, Călin Georgescu este doar un prost solemn, Putin un frustrat complexat de înălțimea data de natură ca si țânțarul din Pipera, ăștia ne conduc?

          24
          • Până la tesla mai vezi și rechemările și morții de pe direcție și frânare de la producătorii consacrați .
            In rest fiecare cu bula lui constipationista ,succes.

            8
            • Merci, eu conduc acum un vw golf, îmi este de ajuns. Ma duce în siguranță și economic din punctul A in B.
              Fiecare cu preconceptiile lui🙂

              9
              • Nu-i mașina ca aia nemțească pre 2016 sau când a fost diesel gate în USA și avion precum B2 spirit zici ca Eminescu a fost vizionar și merge de minune ca și PR pt avioanele „invizibile”:” Era pe când nu s-a zărit, Azi o vedem și nu e.”

                3
          • Cred ca esti doar shucarit pe Musk.Este unul dintre putinii care a castigat cinstit tot ce are.Invidia proletara nu este corecta in cazul lui Elon Musk.Omul este serios si duce la bun sfarsit tot ce incepe sau promite.Ultimul angajament?A pus ochii pe ideologia woke ca pe o butelie,pentruca i-a afectat familia.Nu intru in detalii,toata lumea stie ce s-a intamplat.Asta este adevaratul motiv pentru care s-a apropiat de Trump,nu banii.Omul are bani sa-i sa-i intoarca cu buldozerul nu cu lopata.Apropierea de Donald Trump il ajuta in anihilarea wokismului.Procesul de terminarea a acestei aiureli ideologice este in desfasurare.Cand mandatul lui Trump se va termina,miscarea woke va fi o amintire urata.

            5
            • Dacă tu crezi ca cineva care a făcut zeci de miliarde le-a castigat cinstit , sa nu te superi pe mine , dar ești foarte naiv – peste un anumit nivel , oricât ai fi de harnic și muncitor , nu poți reuși fără sa fii ajutat …

              1
              • Omul a inceput sa scrie programe de calculator cand inca era un tinerel.Este foarte inteligent si a ajuns sa aiba bani,I-a folosit cu rost,i-a reinvestit si a facut putine greseli.A inceput,financiar vorbind,sa joace in liga mare.A ajuns sa construiasca rachete muuult mai bune ca cele facute de NASA si de cateva ori mai ieftin,ca el platea din propriul buzunar cercetarea,experimentele,productia.Dupa aia a ajuns sa aiba clienti grasuti,precum NASA si altii.Ce spui tu este invidie pura.Omul a ajuns unde a ajuns pentruca este pe bune destept,capabil.

    • Ar fi bine daca ati citi pina la capat ce a spus Musk, el a spus „manned fighter”. Cu alte cuvinte pt el, si pt mine, un „F35” – drona, ar fi mult mai rentabil si mai putin riscant.

      https://la-neamtu-tiganu.blogspot.com/2024/12/f-35-forta-destinului.html

      10
    • Nu-l lasă Melania…Must e poetul familiei Trump 😉
      Francezii știe…

      2
  4. „Puternicul radar AESA de la bordul F 35A – AN/APG-81 – a permis pilotilor sa detecteze si sa urmareasca tinte de la o distanta foarte mare, mult mai mare decat cea normala pentru un avion multirol modern,”

    Cu cât mai puternic, cu atât mai ușor de detectat.
    M-ar mira ca piloții israelieni au activat radarul în această misiune, mai ales că nu aveau oponenți aerieni.

    8
    • Radarul are inca vre o 2 functii, vede jos de exemplu….

      4
    • nu tre’ sa aiba toate radarul in uz, comunica intre ele

      9
      • Mai vede si pasiv – pentru SEAD am inteles ca e top… doar ca trebuie zburat impreuna cu platforme care sa care armele BVR, cum face Israelul cu F15.

        Nu te poti baga cu AWACS-uri sau cu drone de cercetare unde e nevoie de F35

        2
    • „Cu cât mai puternic, cu atât mai ușor de detectat.”

      Right…RWR de obicei functioneaza comparand repetitia si frecventa pulsului de energie provenind de la un radar. Mai greu de facut asta cand repetitia si frecventa pulsului la radare de tip AESA sau PESA sunt schimbate cu fiecare puls folosind o secventa aleatorie. It’s all in the software bro. Acum 3-4 decenii tehnologia asta se numea „low probability of intercept radar.” In ziua de astazi este o chestie perfunctorie. Au incercat francezii la Red Flag niste ani buni de zile apa cu degetul, dar au fost avertizati de la bun inceput: bro you’re wasting your time.

      Asta necesita capacitati serioase de colectare ELINT si niste putere de calcul serioasa pentru analiza.

      8
  5. https://www.twz.com/air/f-35as-25mm-gun-still-needs-tests-to-verify-it-works
    bine că nu au avut nevoie să împuște ceva😬
    oricum ăsta micu’ e TheShit dar la ce purcoi de bani se bagă în el cred și eu că lumea se uită chiorâș la el.

    3
  6. https://www.twz.com/air/su-57-felons-two-dimensional-thrust-vectoring-engine-nozzle-breaks-cover
    între timp rusnacii au trecut balerina tridemsionala la pași de dans bidimensionali,probabil unele mișcări erau inutile ,degeaba și stricau amprenta “stealth”….

    3
    • rusii avind mari probleme cu electronica si, in general, cu comunicarile, mizeaza in continuare pe vechea strategie, de ex. tractiune vectoriala deosebit de eficace intr-un dogflight, care insa nu prea se mai petrece.

      10
    • Vrejeala ieftina de marketing, n-au bani nici de Su57, modelul de baza si ei scot poze cu niste bucati de pleu adaugate , sa impresioneze babele care asculta slujbele prefericitilor.

      4
    • Psycho: SU-57 degeaba au tractiune vectoriala. F22 are si el tractiune vectoriala si nu a folosit-o niciodata in situatii reale de lupta. Aia era necesara cand existau dogfighturi, acum e utila doar la spectacole aeriene cu public. Problema cea mai mare a lui SU-57 dincolo de motoare, finisaje, lipsa pieselor si alte chestii care se spun este ca are amprenta radar de 20 de ori mai mare decat un F35 si de 1000 de ori mai mare decat un F22. Cu maxima indulgenta poti sa il consideri pe SU-57 de generatia 5 deoarece invizibilitatea e un must have pt orice pasaroi de gen 5 iar asta nu stiu cat de invizibil e daca are dea face cu sisteme radar de ultima generatie.

      5
      • Cred ca tractiunea aia vectoriala (de fapt manevrabilitatea care o implica) e foarte utila si in cazul in care vrei sa scapi de o racheta care te cauta. Sigur exista tot felul de alte contra masuri electronice, bruiere, momeli (decoys) termice si antiradar, dar manevrabilitatea si viteza ajuta si ele foarte mult.

        4
        • Dacă ai fi pilot ce ai alege: Sa nu te vadă racheta sau sa încerci sa fii Nadia Comăneci când ai o racheta după tine?
          Eu știu ce as alege 😉

          10
          • Nu cred ca am scris niciunde ca trebuie sa schimbi invizibilitatea radar pe tractiune vectoriala / supermanevrabilitate. Am spus doar ca tractiunea vectoriala e utila si in alte situatii decat dogfight. Daca ai fi pilot si racheta e fixata pe tine, tu ce ai prefera: sa ai tractiune vectoriala sau nu? Eu stiu ce as alege. 😉

            3
            • Hai, lasa vrajeala/manipularea…Merge la bugetari.

              Poti sa preamaresti supermanevrabilitatea in cate chipuri vrei, vrajeala…dar daca ??? Si intri pe terenul probabilitatii de 0.0001% sa se intample.

              Nu zic ca nu e posibil ca un F35 sa fie detectat de radar in vreun fel si in vreun mod…DAR si e un mare DAR…pana acum toate fierataniile rusesti si ale prietenilor lor au fost OARBE.

              Asa ca pana sa apara probabilitatea aia de 0.00001% ca o racheta sa ia urma vreunui F35, dispare intreaga retea de aparare antiaeriana a unei tari.

              Iran = ciocu’ mic…asta conteaza, nu elucubratii si wishful thinking pe vreun forum.

              Iar ca sa terminam intr-o nota optimista: dintre ninja si luptator sumo tu ce ai prefera sa fii?
              Eu stiu ce as prefera 😉

              1
              • Nu sunt chiar mereu oarbe, vezi F117-le ala doborat de sarbi acum multi ani. Stiu ca acolo a fost un cumul de factori, dar uite ca s-a intamplat.
                Si uite aici cum se zbate un f16 sa scape de 6 SAM-uri. E adevarat, a scapat si fara tractiune vectoriala, dar sunt sigur cs prefera sa o aiba: https://youtu.be/qUjX1RntqVw?t=186
                Sigur, probabilitatea pentru un atfel de scenariu e mica acum, dar e posibil ca in viitor sa evolueze si mijloacele de detectie, nu crezi?

                PS daca vrei sa imi radpinzi, te rog radpunde cu argumente, sau spune pur si simplu ca nu esti de acord, dar te rog renunta la mistoul ieftin. Si in caz ca nu e clar, nu preamaresc supermanevrabilitatea, ziceam doar ca e optiune care se poate dovedi utila si as prefera sa o am, decat sa nu o am.

            • Nici avionul oricat de supermanevrabil ar fi, nici omul nu pot suporta acceleratiile G pe care le suporta o racheta de top. Imi amintesc acum multi ani cand au publicat francezii filmarile reale de tragere cu MICA, lovind tinta binisor in spatele avionului, iluminata de alt interceptor. Efectiv nu ai nicio sansa sa faci manevre in fata acestui vector.
              In primii 12km racheta suporta 50G apoi scade spre 20km la 30G.
              Acum nu stiu care avion si corp uman pot depasi 9G dar sunt sigur ca suvoaiele rusilor trec de 100G, se pare ca klingonienii le-au cerut sa le vanda si lor tehnologia. Se pare ca negocierile nu merg cum trebuie, ca rusii nu le dau acceptul klingonilor sa fabrice loco sistemele, deci niet offset.

              2
  7. Interesant si foarte bucuros sa aud asta. Din pacate stiu cativa colegi de forum pe RoMil care deja isi beau cafeaua suparati si pregatesc textul 🙂

    4
  8. F 35 israeliene sunt cele mai sofisticate .
    Au chestii pe ele că și americanii au cerut să le aibă .
    AA rus e foarte bun, foarte frumos. La parada și atât.

    1
  9. La noi depind multe de cum se vor termina alegerile. Daca parcursul tarii Pro-Vest va continua, in 2030 vom avea F35. Daca conducerea tarii va intra in mana tradatorilor de tara si a spionilor/trimisilor Rusiei nu vom primi nimic chiar daca s-a semnat contractul. Eu inca am emotii pana cand nu vad ca s-au terminat alegerile si totul e OK. La parlament cred ca va intra tot coalitia PSD-PNL, care e o mizerie de care nu mai scapam, dar barem nu e asa periculoasa pentru parcursul Romaniei ca daca ar fi intrat la guvernare AUR si celelalte partide pro-ruse. Sa vedem in urmatoarea perioada si un presedinte ales care sa fie cu toate tiglele pe casa si sa nu fie tradator si ne putem linisti. Pana atunci insa nu va bucurati.

    14
    • O sa vedem daca avem un patriot in tara asta, sa faca un exemplu de „asa nu” din oamenii rusilor.
      Sau toti „patriotii” isi scot de la naftalina cravatele si steagurile rosii si ii asteapta pe „eliberatori”, cu flori in mana.

      Tare cred ca mai plauzibila e varianta 2.

      6
      • Romania este impanata de conserve muscalesti,din pacate.Intr-o situatie pur ipotetica in care as ajunge eu la butoane,prima miscare pe care as face-o ar fi eliminarea la nivel national a cat mai multe conserve ivanesti,a tuturor,daca ar fi posibil.Si as incepe cu deratizarea ,,serviciilor”.

        6
  10. Cele 31 de F35, pe care le vor primi Romania, vor avea nevoie de cel putin 100 de piloti. Pt pregatirea unui pilot, dupa ce s-a dat cu IAR 99, ar fi nevoie, estimez eu, de cca 400 de ore in doi ani, basca orele de simulator, pe care nu le mai socotesc.
    Presupunind ca ora de zbor ar costa 40000 dolari, si sperind ca nu am gresit la zerouri, asta ar costa pe total 1.600.000.000 $.
    O drona „F 35” ar putea fi pilotata si de handicapati, (glumesc), nu e nevoie de tineri f sanatosi care ies la pensie la 45 de ani, cu salariul minim pe economie (glumesc), care s-ar antrena aproape exclusiv pe simulatoare.

    6
    • @neamtu tiganu
      Problema sta in cum numeri ora aia de zbor.
      La americani din cate imi amintesc ora aia de zbor intra atat salariul pilotilor cat si salariile tehnicienilor si alte costuri aferente. Uneori intra si munitia de aia poate sa varieze de la an la an in functie de ce munitii au folosit.

      Alte tari folosesc alte scheme de calcul a acelei ore de zbor.

      7
      • „ora aia de zbor intra atat salariul pilotilor cat si salariile tehnicienilor si alte costuri aferente”
        da.. si ce vrei sa spui, ca-n Ro astea nu intra?

        4
    • nu e mai economic un AI? Dublat prin o coducere umana pe baza de task-uri si acceptante, ceva low transfer rate.

  11. Neamtu tiganu – Sunt 32 de avioane pt care s-a semnat contractul si eventual inca 16 ulterior dar pt care inca nu s-a semnat nimic. Nu vor trebui 100 de piloti nici daca luam in considerare 48 de avioane cat ar trebui sa fie in total in cele din urma. Trebuie cam intre 1.3 si 1.7 piloti pt fiecare pasaroi deci in prima faza intre 45 si 55 piloti ar fi suficienti. Nu iti face griji pt piloti. Se vor face cand vor incepe primele avioane pt Romania sa iasa din fabrica. Primele nici nu se vor livra de la inceput ci vor fi tinute in US pt antrenarea primilor nostri piloti care vor fi alesi dintre pilotii existenti de F16 asa ca nu vor incepe de la zero. Iar ulterior pt pregatirea pilotilor noi se vor folosi F16 si simulatoare de F35 din care deja unul urmeaza sa ajunga la scoala de la BV. Iar tineri dornici sa devina piloti vor fi….Una e sa gasesti tineri care doresc sa se faca pilot de teava cum era cazul la noi pana acum cativa ani si alta e sa gasesti tineri dornici sa devina piloti de F35 sau chiar de F16. Deasemenea costul orei de zbor cel mai probabil se va micsora in timp pe masura ce sunt rezolvate problemele cu mentenanta si cu uzurile premature ale unor piese care apar momentan la acest avion, asa cum se intampla la toate avioanele pe masura ce se maturizeaza si sunt rezolvate ”problemele copilariei”. Deci sa ne vina noua pasaroaiele ca de restu’ nu ne facem noi probleme. Probleme mari cu acest contract au aia care tin cu rusii.

    10
    • @ Dragos „Trebuie cam intre 1.3 si 1.7 piloti pt fiecare pasaroi”, sunt unu care e gata sa-nvete, ma bucur sa aflu de acest raport. Ai vreo sursa, sau e doar asa o imaginatie debordanta?

      ”problemele copilariei”, F 35 a zburat prima dat acum 18 ani, deja isi ia bacalaureatul.

      „Deci sa ne vina noua pasaroaiele ca de restu’ nu ne facem noi probleme”

      Ba ar trebui sa va faceti probleme, chiar din timp, nu cred ca ar fi in folosul cuiva daca le veti tine la sol.

      6
      • Neamțu țiganu- asta e numărul de piloți pe care îl au cam toate tarile indiferent ca vorbim de Mig29, Su35, F16, F35…. Ai nevoie de minim 1.3 piloti/avion ca sa nu te trezești ca ții avioanele la sol ca își ia pilotul concediu. Nici un număr prea mare de piloți nu se justifica deoarece nu vor reuși sa zboare suficient pentru a își menține un nivel de pregătire ridicat.
        De ce nu îmi fac griji pt piloți? În școlile de pilotaj deja vor începe noii piloți sa se antreneze pe simulator de F35 deoarece acesta va exista cat timp noii piloți fac scoala. Deasemenea avem centrul de pregătire pt piloți de F16 la noi în tara și avionul cel mai recomandat pt pregătirea piloților de F35 (in afara de F35) este exact F16. Deasemenea avem 49 de avioane F16 (de fapt vom avea la anu’ nr asta, momentan avem doar vreo 29) pentru care acum pregătim piloți tineri, piloți care în 2029-2030 când vor ieși primele F35 vor fi suficient de „maturi” și cu destulă experienta de zbor pe F16 pt a ii trece foarte usor pe F35. Deci dupa cum spuneam nu trebuie sa ne facem probleme prea mari ca nu vom avea piloți la momentul acela.
        Mai mult mi-as face probleme ca după 2035-2040 vom avea doar F35 în dotare. Eu cred ca asta e o greșeală dacă se intampla. Ar trebui sa ținem macar încă 2 escadrile de F16 deoarece nu rentează sa trimiti F35 în misiuni simple, iar dacă ai nevoie de un avion care sa care mult armament …. nu e F35 acela decat daca renunti la invizibilitate si il „faci F16”. Deci dupa parerea mea, musai ar trebui și un avion mai ieftin, iar noi avem tot ce ne trebuie pt F16 asa ca asta ar fi cel mai OK pt noi chiar dacă poate F15 sau EF ar fi mai utile poate în anumite situatii.

        7
  12. EDITAT! Pe motiv de incecare prosteasca de manipulare.

    2
  13. Deci, in primul rand, Alecu e la bar !
    Si sa stiti ca noi, iranienii, de fapt, le-am vazut toate avioanele dar ne-am facut ca nu le vedem, ca sa nu se prinda ca noi le vedem, dar noi de fapt le vedeam.
    Si au avut noroc ca nu le-am tras unaaaa, ca daca le trageam unaaaaa, murea toate avioanele !

    4
    • Problema nu e sabia, e bratul care o poarta.
      Dobitocii de iranieni au făcut precum dobitocii de irakieni acum 20 30 de ani.
      Uitati-va la ucraineni, cum si-au protejat resursele, înțelegând ca important e întâi sa supraviețuiești și după sa combați.
      Toate bateriile alea ar fi rebut sa fie în mișcare nu pe amplasamente cunoscute și cu radarele aprinse.
      Dar dacă atat ii duce capul…

      1
  14. Pai da,plus ca umbla vorba ca toate radarele superultramegasensibile si performante ale ivanilor au avut probleme babane cu ochii cand s-au bunghit la F-35-urile amerecane.Pai poti sa crezi asa ceva?Numa’ minciuni,barfe si manipulari ale capitalistilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *