In luna octombrie primele 20 de aparate FA 50 au fost acceptate in serviciu de catre fortele aeriene coreene. Livrarile au inceput inca din 2013, iar ultimul sosit a fost “incorporat” spre mijlocul toamnei, avioanele fiind comandate din 2012, la un pret mediu de 30 milioane de dolari per bucata.
FA 50 este un avion multirol usor si are o configuratie cu un singur motor, un singur pilot, fiind varianta de atac a avionului de antrenament avansat T-50. Programul T/FA-50 este un parteneriat intre Coreea si Lockheed Martin, aparatul atingand o viteza maxima de Mach 1,6 si putand transporta pana la 4,5 tone de armament. Avionul are integrat la bord si un tun automat calibrul 20mm.
Singurele diferente intre T 50 si varianta de lupta – FA- 50, cu exceptia faptului ca “T”-ul are doua locuri, este dat de existent la bordul FA-50 a sistemului de control al focului si radarului de bord, aparatul fiind proiectat sa inlocuiasca in dotare avioanele americane F 5.
La viteza de croaziera FAul poate zbura pana la 4 ore si are o durata de exploatare de pana la 8000 de ore de zbor.
Nu cred ca mai este cazul sa spun cat de mult apreciem noi acest avion, pe care il consider ideal pentru Romania, in paralel cu 2 escadrile de avioane supersonice destinate superioritatii aeriene…
GeorgeGMT
Ar fi fost mai bun si mai ieftin pt necesitatile noastre decat F-16 achizitionate pt politia aeriana si trecerea de la un trainer IAR-99 Soim catre un 4++.
Pana la urma, hai sa le dam circumstante atenuate mai marilor nostri care au luat decizia sa ia F-16, poate e sigurul avion de care stiau ca exista si ca mai toti din NATOplus altii l-au achizitionat. Dar pentru faptul ca l-au luat deja pensionat sila mana 3-a, pentru ca e un aparat gata de pensionare pe care aproape nimeni nu-l mai vrea nici nou, pentru faptul ca au luat doar 12 si pentru faptul ca achizitia a fost facuta in asemenea hal nu mai au nici o circumstanta atenuata iar aici ar trebui sa existe o raspundere penala.
nu era mai bine daca luam, bineinteles cu off-set si in conditii avantajoase pt. Romania 12 F/A-18 CD Hornet noi? si poate urmatoarele 12 sau dc nu 36 F/A-18 CD Hornet sa le fi asamblat si partial fabricat in Romania? ca sa fi avut 48 de avioane supersonice multirole, numarul minim cerut de NATO la aderarea Romaniei in 2004.
Nu stiu cum sa va zic dar al naibi daca gasesc vreo poza cu aparatul monoloc de care pomeneste articolul de unde ati preluat stirea….din ce stiu eu pana acum este biloc, pastrand si caracteristicile de antrenament si cele de fight, si are acelasi radar care este montat pe LanceR C si care a facut de cateva ori de ras radarele de F 16 Block 30/40….
varianta FA-50 e un fel de minimultirol… insa nu sunt sigur ca e biloc. O imagine aprox. e aici:
http://www.vehibase.com/kai-fa-50/photo-1.htm
http://www.airforce-technology.com/projects/-fa-50-light-combat-aircraft-south-korea/-fa-50-light-combat-aircraft-south-korea1.html
T-50 si TA-50 sunt varianta trainer, respectiv trainer-atac, ultimul avand radar similar cu MIG-21 Lancer ( EltaEL/M-2032 sau AN/APG-67 pentru T50):
http://www.rumaniamilitary.ro/o-noua-comanda-de-kai-fa-50-pentru-fortele-coreei-de-sud
Mai exista in lucru si o a 4-a varianta, o dezvoltare ulterioara a FA-50, denumit F-50 .
„FA-50 este cea mai bine echipata varianta, dispunand de un radar EltaEL/M-2032 imbunatatit de catre LIG Nex1 , cu raza de detectie crescuta cu 2/3 fata de versiunea de baza. Se au in vedere si alte radare (Raytheon Advanced Combat Radar si Northrop Grumman Scalable Agile Beam Radar ), printre care si un AESA dezvoltat de coreenii de la Samsung Thales, importanta fiind alegerea de modernizare a KF-16 cu care va trebui sa aiba acelasi tip de radar. Alte elemente specifice versiunii ulterioare a FA-50, numita F-50, sunt anvergura extinsa a aripilor pentru a acomoda cate 3 piloni sub fiecare aripa (fata de doar 2 pentru TA/FA-50), capacitate marita a rezervoarelor, conul botului marit, avionica imbunatatita si un sistem tactic de legatura de date. Primele variante de FA-50 au constat in 4 exemplare T-50 convertite in multirol, primul zbor avand loc in 2011.”
In fine, din imagini pare ca si FA-50 e biloc, insa multi fac confuzii intre membrii familiei T-50. E posibil ca si imaginile date sa fie ale prototipului, care este un TA-50 modificat, deci biloc:
http://www.airforce-technology.com/projects/-fa-50-light-combat-aircraft-south-korea/
https://www.youtube.com/watch?v=0Gm3eqc6xGs
Adevarul e ca deocamdata nici eu n-am gasit o poza cu unul monoloc…
Lasa George ca astia nu vor sa inteleaga nici ca Daewoo Craiova a fost un mare pas inainte fata de OltCit asa ca nu vor incerca nimic in combinatie cu Coreea de Sud ca aia daca sunt prinsi ca dau mita se cam sinucid iar ai nostri nu stiu cum sa faca sa mai ia o spaga asa pe la spatele DNA-ului….
Mai de graba Croatia va face miscarea cu FA 50-ul deoarece aia sunt pragmatici.
Cam asa e… Parca am fi blestemati, toti prostii s-au adunat la noi in conducerea tarii.
Mai stie careva ceva de proiectul ala bot de rata, IAR DT/XT?
🙂 Pai ce ar fi de stiut?! Of course nada money, yoc avion! 🙂
sustin george, FA-50 este ideal pentru Romania
Sweet dreams ….
Off topic (scuzà-mà cà abuz de tipul acesta de comentarii, dar îmi place sà împart cu voi unele stiri sau link-uri; poate ar fi bunà o rubricà permanentà de tipul acesta).
Asediantii rebeli condusi de „Motorola” permit re-aprovizionarea asediatilor loialisti din aeroportul Donetk. Sunt urme de civilizatie, departe de conflicte ca cel iugoslav.
https://www.youtube.com/watch?v=RXKye9_aC14#t=158
Le permit la fel cum le-au permis retragerea celor ateva sute incercuiti la Ilovaisk? ( i-au macelarit cu artileria). Aducand in prezent zicla cu grecii, am putea zice „sa nu te increzi niciodata in rusi, nici cand iti aduc daruri.”