FA-50 pentru Malaezia

Dupa filipinezi (primii clienti in 2014) si apoi polonezi (2022), a venit randul malaiezienilor sa comande sud-coreeanul FA-50! Malaezia este al saselea client extern al familiei de aeronave T/A-50/FA-50 dupa: Irak (24 bucati T-50IQ), Indonezia (22 bucati T-50I), Filipine (12 bucati FA-50PH), Thailanda (14 aeronave T-50TH) si Polonia (12 aeronave FA-50 si 36 FA-50PL).

Astfel, Malaezia a comandat 18 aeronave biloc de lupta usoara si antrenament avansat de tip KAI FA-50 Block 20 Golden Eagle. Contractul valoreaza aproximativ 920 de milioane de dolari SUA si primele livrari planificate in 2026. A fost prevazuta si o optiune de comanda totala de pana la 36 de aeronave. Comanda polonezilor pentru 12 aeronave FA-50 se cifreaza la 705 mil.$, pentru comparatie.

 

FA-50 a iesit castigator din competitia Fighter Lead In Trainer-Light Combat Aircraft (FLIT-LCA) a Fortelor Aeriene Malaieziene, anuntul datand din iunie 2021. Dupa ce Leonardo M-346FA, JF-17 Thunder si MiG-35 au fost eliminate din competitie, FA-50 a ramas in finala cu HAL Tejas, rezultatul nefiind o surpriza, avand in vedere problemele si nivelul de maturitate ale indianului.

KAI FA-50 vor inlocui aeronavele de antrenament britanice BAE Hawk Mk 108 si Mk 208 in cadrul Fortelor Aeriene Malaieziene.

 

Golden Eagle a aparut din necesitatea unui avion de antrenament supersonic care sa inlocuiasca T-38 Talon si A-37 Dragonfly in formarea pilotilor sud-coreeni pentru F-15K si F-16K. Aeronava a fost conceputa cu 70% fonduri ale statului coreean si cu sprijinul Lockheed-Martin si este 80% din dimensiunile unui F-16 avand si o configuratia similara acestuia. KAI T-50 se apropie de dimensiunile si sarcina utila a unui JAS-39 Gripen C/D, avand si o motorizare similara, si anume motorul General Electric F404.

Primul prototip a zburat in 2002 iar in 2006 a intrat in serviciul activ al Coreei de Sud, in versiunea de antrenament avansat T-50. Echipa de acrobatie aeriana sud-coreeana a fost echipata cu varianta T-50B.

TA-50 a aparut ca versiune de antrenament si atac usor, echipata cu radar ELTA EL/M 2032 si fiind mai bine inarmata, de la arme de precizie la munitii aer-aer si aer-sol cu raza scurta, dar si cu sisteme de recunoastere si razboi electronic.

Versiunea FA-50 beneficiaza de mai multe ameliorari: capacitate crescuta pentru combustibil (rezervor in cocoasa dorsala si rezervor conform), con de bot mai lung, datalink, capacitate de realimentare in zbor si avionica mai performanta, bazata pe o versiune coreeana a radarului ELM 2032 (existand si o versiune AESA ELTA EL/M 2052 in integrare), radar avand o raza de actiune extinsa cu 2/3 fata de cel al TA-50. Versiunea Block-20 a lui FA-50 are in curs de integrare rachete aer-aer si aer-sol cu raza medie, racheta antinava NSM si o versiune a rachetei de croaziera KEPD 350K-2. Versiunea avion de lupta monoloc denumita F-50 a fost anulata in favoarea programului KF-21.

KAI T-50 si FA-50 variante (sursa  Thai Military and Asian Region)

De ce o tara si-ar cumpara FA-50? In primul rand ca ar avea nevoie de un avion de antrenament avansat, capabil de regim supersonic. Costul de operare al unui FA-50 este probabil destul de propiat de al unui JAS-39 Gripen, posibil mai redus in cazul unui T-50 datorita avionicii mai simple. Dar asta inseamna ca acest cost este destul de ridicat pentru o misiune doar de antrenament. Un astfel de avion ar fi interesant in cazul tarilor care exploateaza F-35, care nu are versiune de antrenament ci doar simulator, fiind util pentru cresterea numarului de ore de experienta de zbor ale pilotilor pe supersonic, beneficiind si de un instructor la bord.

In cazul versiunii de lupta FA-50, acesta ar fi un complement pentru o flota de avioane bimotoare sau cu costuri de exploatare ridicate, putand efectua anumite misiuni de sprijin si politie aeriana si reduce pe ansamblu costurile respectivei forte aeriene.

Ca sa ne lamurim putin si in legatura cu costurile de exploatare, chiar daca pentru T/FA-50 nu am reusit sa gasesc date… Dar… ora de zbor pe Alpha Jet costa in jur de 7800 de euro, cea de T-38 Talon spre 9000 $, ceea ce inseamna un cost probabil apropiat, in jurul a 10.000$ pentru ora de zbor a KAI T-50, cu variatii in functie de varianta. Un M345 HET are costul orei de zbor pe la 3000$, probabil IAR-99 este tot pe acolo.

Un cost de achizitie pentru T/FA-50 intre 40-50 mil.$/ bucata este apropiata de cel al unui F-16 second hand portughez plus pachetul de modernizare la standard Viper…

In cazul Romaniei care tocmai modernizeaza IAR-99 Soim si este in curs de crestere a flotei de F-16, un T/FA-50 si-ar gasi cu greu locul, chiar daca ar putea fi un echivalent mai modern al MIG-21 Lancer (la a caror retragere este demontata avionica Lancer). F-16 are varianta biloc pentru efectuarea antrenamentului supersonic, iar pentru necesitatile noastre ar trebui probabil luate mai multe astfel de celule decat cele prevazute in achizitia norvegiana care au si resursa redusa.

Chiar daca un KAI T-50 este ceva mai ieftin de operat decat un F-16, diferenta este marginala mai ales in cazul folosirii unui trainer subsonic care are costuri semnificativ inferioare. In acelasi timp caracteristicile tehnico-tactice ale unui F-16 sunt semnificativ superioare. In acest moment, F-16 second-hand si biloc cu suficienta resursa pentru 20 de ani de exploatare sunt probabil mai indicate pentru aviatia noastra decat F-50… Dar poate un pic mai incolo, cand se intrezareste pensionarea IAR-99…

Dar ar fi de remarcat rapiditatea cu care tara asiatica a luat hotararea, in mai putin de doi ani, cu sase oferte pe masa (din care cel putin trei erau serioase: sud-coreenii, italieni si chinezii) au reusit sa semneze contractul. Nimic altceva de comentat.

Marius Zgureanu

 

Surse:

KAI T-50 and FA-50 Golden Eagle | Thai Military and Asian Region

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=39374

 

23 de comentarii:

  1. F 50 a apărut inițial ca avion școală pentru piloții de F 16 din Corea de Sud.
    E construit cu comenzile din cabina foarte asemănătoare cu cele de pe F 16.
    Practic era etapa ultima și premergătoare pilotării F 16.
    ( tehnic se cheamă perioada preoperativa. Exista la toata aviatia militara moderna )
    Varianta de scoala- atac ușor a apărut imediat după.
    Împăcând capra și varza. Scoala cu lupta ușoară.
    Eu nu vad IAR 99 (chiar modernizat ) să poată să facă ce face FA 50.

    6
    • 1. Formarea pentru F-16 se face pe… F-16 biloc

      2. Ca scoala-pregatire pentru trecerea pe avion reactiv, ce face IAR-99 e clasic si arhisuficient. Sa fie clar, vorbesc de IAR-99 si nu varianta cu avionica avansata Elbit, denumit IAR-99C Soim.

      3. Ce face IAR-99C Soim este putin folosit in scoala de aviatie de la noi, simularile avansate fiind relativ putine in faza de scoala.

      4. Ceea ce face in plus exclusiv dpdv al scolii FA-50 fata de IAR-99 este capacitatea de zbor supersonic, ceea ce face ora de zbor semnificativ mai scumpa decat la un avion de scoala subsonic. Ceea ce pentru peste 90% din antrenament nu renteaza, fiind suficient u navion subsonic, sau chiar turboprop in unele cazuri.

      5. Capacitatea de arme si munitii este putin utila in faza de scoala, putand fi folosita mai degraba la trecerea pe F-16 biloc, care are o panoplie mult mai mare de arme si muntii si regimuri de zbor superioare.

      6. Daca se vrea folosit ca avion de lupta, FA-50 este semnificativ inferior unui F-16 sau JAS-39 Gripen.

      Deci depinde cum iti imparti fazele de pregatire si ce mai ai in inventar.
      Francezii tocmai renunta la Alpha Jet folosind doar simulator + turboprop PC21 + Rafale…
      https://www.rumaniamilitary.ro/wp-content/uploads/2021/07/PilatusTraining.jpg

      14
  2. „De ce o țară și-ar cumpăra FA-50? În primul rând că ar avea nevoie de un avion de antrenament avansat, capabil de regim supersonic.”

    Ținând cont de necesitatea creșterii numărului de piloți pentru F16, de antrenamentul lor (la preturi mai mici) dar și de misiuni de poliție aeriană în vremuri mai pașnice, sunt de părere că pe lângă Șoimii noștrii, nu ne-ar fi stricat deloc o escadrilă de 12 aparate FA50.

    Dar… trecând peste faptul că nici bani nu prea sunt (iar cei care sunt ar merge mai bine către segmente mai importante), iar fereastra de timp pentru a le achiziționa s-a cam închis (în mod ideal, Șoimii ar fi fost deja modernizați iar FA-urile 50 chiar dacă nu le-am fi avut „în curte”, ar fi trebuit să le avem deja contractate și să înceapă livrarea lor), rămânem doar cu visul de cum ar fi fost dacă…

    2
  3. Trecerea de la F-16 la F-35 se face prin ore pe simulator. F-35 nu este biloc. Deci adormiții din meapene să mai ia F-16 biloc, trimiși doi trei piloți în SUA pentru toate modulele de antrenament (parcă trei) și să facă școală de pilotaj la Bobocu cu tot ce trebuie. Și România nu cred că poate fi controlată aerian cu nici 50 de avioane., grosier privind pe hartă poate fi înscrisă într-un cerc ?. Împărți acest cerc în trei sectoare (escadrile) și e de ajuns? Lunca, Borcea și MK? Mai trebuie una.
    Avioanele coreene (bravo lor, în 1953 arăta țara lor ca Mariupol, acum sunt tigri.) sunt probabil eficiente, dar nu ce să facă România cu ele.

    4
  4. Iar iar-99… Comparam un aparat modern de azi cu unul din anii 80. Iar-99 e istorie, a fost un aparat decent acum 30 de ani. Și atunci a avut nevoie de modernizări, că era depășita avionica și a ieșit iar-109 la scurt timp, pt export. Vanzari externe canci.Toate modernizarile la iar-330, iar-99, tr-85, mli-84, MLVM etc etc etc au avut sens atunci, au fost aduse la nivel occidental cat s-a putut financiar. Acum sunt bani și vrem iar să punem doar petece sau sa facem cai verzi pe pereți gen Duster militarizat.

    5
    • Pai de ce am compara?

      Doar ca IAR-99 este care este si in curs de modernizare. Deci daca ai IAR-99 care este, si ai F-16 biloc, care ar fi scopul cumpararii de FA-50 in urmatorii 10 ani? Asta iaste intrebarea!

      Si mai iaste o intrebari: aia care au mai avut in competitie T-50 cu M346 pentru antrenament, au cam ales M346 (polonezii si israelienii). Oare de ce?

      Astia de iau FA-50, iau mai degraba pentru politie si lupta: Irak, Filipine…

      12
      • Many years ago, the Israeli Air Force rejected the assumptions about the operational use of similar aircrafts. They absolutely does not conform to the reality, only training.

        2
        • (google) „Acordurile cu Korea Aerospace Industries prevăd livrarea anul viitor a 12 avioane de antrenament de luptă FA-50 în versiunea actuală și a 36 de avioane în 2025-2028 într-o versiune adaptată la cerințele forțelor aeriene poloneze. Contractele acoperă instruire, logistică și suport tehnic. Costul contractului de performanță pentru primele 12 vehicule este de aproximativ 700 de milioane de dolari, pentru 36 de vehicule în varianta FA-50PL, mai puternic înarmate, dotate cu radar AESA și capacitatea de a alimenta în aer – Polonia trebuie să plătească 2,3 miliarde de dolari” Good luck to them, that’s their business.

          4
        • Și se sperie rușii de FA-50? Și luate noi nouțe câte zeci de ani vor fi folosite? Discuția pe acest site a fost mereu despre cât de tâmpiți sunt politrucii noștri, și câți adormiți sunt în conducerea armiețâi. Dacă e să fie noi, păi să fie block 70 Viper.

        • Polonezii cu cumparat FA-50 avand principalul motiv ca avioanele o sa vina foarte, foarte repede, ceea ce nu ar fi cazul la un avion cat de cat similar occidental. Si cel mai probabil nu-l vor trimite sa se bata cu SU 35, ci ca avion de linia 2, care va sustine F-16 si ce o sa mai fie prin zona.

      • bingo! Si aici ar trebui sa ne dea de gandit de ce polonia a ales dupa M 346 pe FA 50, nu crezi ca s-au prins ca sunt chestii pe care nu pot sa le exerseze pe M 346? In plus cu razboiul la usa parca iti prinde bine sa mai ai 12-16 avioane care sa iti acopere o parte a teritoriului chiar daca nu sunt cele mai bune.
        Sa nu uitam ca FA 50-ul este superior in multe privinte MIG 21 LanceR C-ului datorita avionicii moderne dar si a profilelor de zbor, exceptie fiind viteza ascensionala si Mach 2-ul.

        3
        • Da, FA-50 is pentru lupta, M346 pentru antrenament… cam asa pare ca gandira polonii.

          3
          • Adica IAR 99C Soim pentru antrenament – FA 50 pentru exersarea capabilitatilor de lupta tactici si utilizarea unei panoplii mult mai largi de armamant pana la trecerea pe F 16 sau F 35….cam asa le vad eu pentru Romania.
            Din acest motiv l-as vrea in RoAF 12-16 exemplare care pot sa aiba si rolul de avioane pentru politie aeriana – de cele mai multe ori poti sa iesi la interceptie autobuze cu aripi cu FA 50-ul Block 20.
            Apoi – sa nu uitam ca pe partea electronica avem comonalitate cu LanceR-ul la echipamente cheie deci ar avea sens.

            3
            • singura chestie utila ar fi fost sa refolosim avionica data jos de pe Lancer, care totusi a devenit putin cam prea veche dupa 20 de ani. Doar ca sa iesi la interceptie cu FA-50 in loc de F-16 SH, ambele costand la fel cu banii jos, diferenta fiind doar la costul de exploatare, pe la jumatate… nu stiu. Ca pilot, cred ca ar fi preferinta pentru performantele unui F-16… ca iesi la interceptie, dar nu se stie ce prieteni mai aduce intre timp interceptatul prin zona, chair de o fi el autobuz.

              Plus ca la Marea Neagra, autobuzele din Crimeea sunt extrem de rare.

              Tacticile le faci direct pe F-16, nu are rost de avion intermediar.

              3
              • tacticile le-ai face pe F 16 MLU daca ai avea suficiente ore de zbor problema mea este ca nu prea o sa le avem.
                Normal ca orice pilot isi doreste cel mai potent avion fara nicio indoiala despre acest aspect insa exista limitarea la bani alocati de la buget.
                Apoi FA 50 – nu il vad la misiuni de interceptie in largul litoralului dar il vad la misiuni de politie aeriana in interiorul tarii, sa nu uitam ca mai avem si misuni de politie aeriana de rutina cand interceptam Airbus si Boeing care din diverse motive deviaza de la traiecte.
                FA 50 poate fi folosit ca avion de trecere pe F 35 si complementar F 35 daca gandesti achizitia in perspectiva ca nimeni nu o sa ti le livreze pana in 2026-2028 la ce comenzi sunt acum.

                2
                • de aia ziceam ca mai trebuie luate vreo 6 F-16B MLU cu resursa… pe care le poti aduce la standard V cu banii de 6 KAI T-50 🙂

                  mai speram la inca 6-10 A-uri cu resursa, sa completezi cele 3 escadrile pe cand or incepe sa cedeze orele la norvegiencele mai forjate.

                  P.S. pentru trecerea pe F-35, tot F-16 biloc as folosi, cu un pachet extra de amenajare a cabinei 🙂

                  1
                  • intrebarea este de unde iei MLU-urile care sa aiba si resursa, si sincer….tot as vedea un numar limitat de LIFT in RoAF. Apoi mai ai si echipamentele pe care le demontam de la LanceR C, casca cu vizor integrat de exemplu este inca eficienta si din ce stiu are durata de viata inca in ea, la fel radarele Elta EL/M – pot fi folosite macar pentru a fi piese de schimb pentru FA 50-urile alea.
                    Mai este si aspectul comonalitatii cu Polonia care poate nu e o idee asa de rea, apoi sa ai pilotii pregatiti in lupta aeriana apropiata care sa si stie tacticile de lupta BVR, atac la sol cu supersonic si lupta apropiata in formatii medii inainte de a pune piciorul in F 16 MLU.

                    1
                    • MLU-uri gasisem in AMARg cateva duzini cu resursa consumata pe la 4-5000 de ore, poate chiar si 6000. S-or mai fi dat din ele sau au fost dronizate
                      https://www.rumaniamilitary.ro/perspective-ale-f-16ab-in-fortele-aeriene-romane

                      Pana la 8000 tot ai resursa peste 2000 de ore, ulterior poti sa extinzi pana la 12-14.000 ore, in functie de starea celulei.
                      Cum scot si belgienii si olandezii, alaturi de danezi flota de F-16 la vandut, o duzina de F-16A/B ai putea alege si de pe acolo, cu rezerva posibil mai mica, mai aproape de 8000 ore consumate. Aici mentionasem apropierea de 8000 ore/ aparat a mediei flotei belgiene in 2023:
                      https://www.rumaniamilitary.ro/costuri-f-16-vs-inaintasii-si-concurenta
                      Olandezii sunt mai conservatori cu durata de viata a celulei de F-16 A/B si au revizuit-o in scadere de la 8000 la putin peste 6000 de ore.

                      2
                    • @Marius Z – cum o dai tot este suboptim eu cred ca transa de aparate F 16 MLU via Norvegia a fost ultima sansa, ultimul tren ca sa ajungem la aparate F 16 MLU care sa aiba resursa de zbor suficienta disponibila.
                      Apoi FA 50 – vine nou, cu ce specificatii le vrei tu ca stat si cu 7800 de ore de zbor durata de viata, si un cost al orei de zbor probabil undeva la 2/3 din F 16 MLU.
                      Pentur Polonia cred ca a fost si o decizie de a tranti usa in nas Lockheed Martin deoarece la F 16 V erau pusi pe o lista lunga de asteptare dar a fost si o decizie de a avea aparate suficiente ca numar ca sa pregateasca repede pilotii lor.
                      Acum trebuie sa o punem si in contextul actual cu MIG 29 A/B care vor trece in Ukraina dar si cu faptul ca Polonia se vrea a deveni un hub industrial pentru Europa Centrala si de Est. Practic la 48 de avioane comandate are sansa sa faca cel putin reparatiile capitale si de ce nu chiar asamblarea finala acasa la ei pentur toate restul statelor NATO sau europene care vor achizitiona pe viitor acel model.
                      Statele baltice s-ar putea sa urmeze achizitia Poloneza si sa isi faca o forta aeriana comuna, s-a vazut si in Ukraina cat de important este sa ai nu numai calitate dar si numar de aparate care sa iti indeplineasca misiunile.
                      Si acum trebuie sa o recunoastem LIFT nu este fighter, nici nu si-a propus sa fie, orice comparatie cu Gripen C/D-ul se opreste la stadiul acesta, pachetul de razboi electronic nu se compara intre cele 2 aparate, la fel tunul de bord este o varianta mult mai usoara fata de F 16, insa acest aparat are sansa sa fie foarte apropiat de profilul de misiuni de atac la sol cu arme stand off si aici ar face treaba buna, mult mai eficient decat poate fi IAR 99C Soim/ Super, ulte mega sau cum s-ar mai chema.

                      2
                    • 1.) FA-50 e si Lockheed Martin.

                      2.) Fa-50 nu are capacitatea unui F-16 nici a unui Gripen, aici suntem de acord.

                      3.) „FA 50 – vine nou, cu ce specificatii le vrei tu ca stat”. Vezi sa nu! FA-50 Block20 vine cu ce are acum integrat, extrem de putin, e inca la inceput de drum si nu are multe chestii sofisticate integrate, inca nici armamentul cu raza medie. Poate duce doar munitii de mici dimensiuni, chiar si Taurus KEPD are nevoie de o varianta mini. Deci nici la arme standoff nu sta grozav. Ca sa mai integrezi chestii pe el, trebuie sa platesti vreo 15-20 mil.$ / functionalitate de armament si ia niste ani. Merita asta pentru o duzina cumparate?
                      Polonezii comanda 48 de aparate si o fac pentru capacitate industriala, ceea ce nu ar fi putut face la aceeasi scara pentru F-16 (au facut ceva prin offset, dar probabil nu sunt multumiti)

                      4.) Ce inseamna la tine suficienta resursa pentru F-16? Unul cu 6000 de ore cheltuite mai are 2000 pana la un SLEP, dupa care i se mai pot adauga 4-6000 de ore.
                      In RoAF se zboara cam pana in 150 ore/an, hai sa zicem ca un avion e folosit cam 200 ore/an in viitor, sa simplificam. Deci 2000 de ore ajung inca 10 ani, 4000 ajung 20 de ani iar 6000 – 30, samd. Deci pana cand sa le zburam? 2060-2070?

                      5.) Desi FA-50 imi place, nu vad alta logica pentru el decat atunci cand vom avea F-35 si vom retrage IAR-99. Pe F-35 mare parte din formare se face pe simulator, insa pentru a reduce riscurile pilotilor si a avea totui un numar rezonabil de ore de supersonic la activ, un mini-fighter/trainer din asta ar fi interesant de adaugat dupa formarea initiala pe turbopropulsor. Si atunci nu mai folosim un alt trainer reactiv subsonic. Chestia e ca vizand 1-2 escadrile de F-35, am avea nevoie de doar cateva FA-50, hai maxim o duzina sa ai cateva si pentru politie aeriana si alte misiuni.

                      P.S.: tocmai targul din Norvegia nu era prevazut initial pentru bifarea intregului nostru parc de F-16, si tocmai din cauza resursei scazute a celulelor norvegiene. Ai nostri au pus ochii pe capacitatile de mentenanta, bancuri de test, piese si evident, trebuiau sa ia ceva la pachet din parcul norvegian. Practic am luat si 32 F-16 la pret de piese de schimb.
                      De aia tot scriu ca ar mai trebui sa ia o duzina cu resursa pe alese de prin AMARG sau de pe la olando-belgo-danezi…

                      4
  5. Metre, bun articol, succint dar documentat.?
    Dar stii cum suntem noi, ca niște copii pofticiosi. Daca ne arati jucării noi le vrem instant, dar nu trebuie să ne spui ca nu ne trebuie neapărat. Că atunci ne bosumflam și nu zicem nimic… Repet fără nicio urmă de ironie, unul dintre cele mai bune articole de anul ăsta, multumesc☺

    5
  6. FA-50 Golden Eagle e bun pt tzari cu bugete nationale slabutze ca avion de lupta multirol principal de aceea a fost cumparat cu mare greutate si de Filipine, iar acum si de Malaysia.
    Pt filipinezi ar mai trebui macar inca o esadrila de 12 FA-50 Golden Eagle si poate inca 2 escadrile de F/A-18 CD Hornet sh adecvate caraterului insular/arhipelag al Filipine. Deoarece filipinezilor le dau mari tercoale chinezii hrapareti cu toate ca USAmericanii ii vor apara.
    Bag si eu acum un vis sf pt FARo : nu ar fi bune pt FARo 32 F-15 E Strike Eagle sh din AMARG modernizabile + piesele de schimb aferente pt superioritate aeriana, atac si sprijin achizitionate pe modelul F-16 ABM Falcon sh din Norvegia in plus fata de cele 48 F-16 ABM Falcon sh? Chiar daca MAPN.Ro nu concepe avslmr bimotor pt ArmRo si FARo! Cu rushii agresivi in Crimea trebuie ca Romania sa fie super bine inarmata si super pregatita pt a se apara!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *