Totuși, înainte de finalul secțiunii dedicate balizelor dezvoltate în US, cred că o sumarizare a caracteristicilor celor mai folosite balize până în momentul de față este potrivită. Să îi spunem
Mic memorator al balizelor US Navy
În imaginea următoare se află ceea ce ar putea fi considerat arborele genealogic al balizelor, cu evoluția lor din al doilea război mondial până astăzi.
Evolutia balizelor sonar
Tabelul următor prezintă succint caracteristicile balizelor. Din nefericire nu este complet (lipsa informațiilor bat-o vina), însă permite formarea unei imagini de ansamblu.
- A: 4 7/8 x 36 in
- B: 6.875 x 60 in
- F: 4 7/8 x 12 in
- G: 4 7/8 x 16.5 in
Frecvențele pe care au transmis balizele s-au schimbat de-a lungul timpului. Rândurile următoare iși propun să evidențieze această evoluție și generațiile, mai ales că în acest moment se folosește pentru descrierea capabilităților balizelor numărul de canale.
Prima generație de balize sunt cele care în al doilea război mondial au folosit frecvențele între 60 – 72 MHz, pe 6 canale. Dispărute acum din peisajul operațional, sunt doar obiecte de interes istoric.
A doua generație de balize avea 16 canale separate la 750 kHz, între 162.250 și 173.500 MHz. Receptoarele folosite au fost R-156/ARR-16B.
La a treia generație lățimea unui canal a fost împărțită la jumătate – 0.375 MHz. Existau astfel 31 de canale, de la 162.250 la 173.500 MHz. Receptorul folosit era R-1170/ARR-52A, cu 31 de cristale controlate de un cristal.
La a patra generație numărul de canale a fost crescut la 99 (sau 100?) prin adăugarea de canale pornind de la 136.000 MHz (canalul 32) până la 161.125 MHz (canalul 99), cu aceeași lățime de bandă de 375 kHz. Canalele cu frecventele 161.500 și 161.875 MHz au fost sărite (probabil deoarece aceste frecvențe sunt folosite pentru comunicații maritime și anunțurile de vreme ale NOAA), iar canalul 15 (172.75 MHz) este folosit pentru operațiuni de căutare și salvare.
Canalele din generația a treia se află în tabelul de mai jos.
Ch | Freq (MHz) | Ch | Freq (MHz) | Ch | Freq (MHz) |
1 | 162.25 | 6 | 166.00 | 11 | 169.75 |
17 | 162.625 | 22 | 166.375 | 27 | 170.125 |
2 | 163.00 | 7 | 166.75 | 12 | 170.50 |
18 | 163.375 | 23 | 167.125 | 28 | 170.875 |
3 | 163.75 | 8 | 167.50 | 13 | 171.25 |
19 | 164.125 | 24 | 167.875 | 29 | 171.625 |
4 | 164.50 | 9 | 168.25 | 14 | 172.00 |
20 | 164.875 | 25 | 168.625 | 30 | 172.375 |
5 | 165.25 | 10 | 169.0 | 15 | 172.75 |
21 | 165.625 | 26 | 169.375 | 31 | 173.125 |
16
|
173.50 |
CFS (Command Function Select) este sistemul prin care balizele primesc comenzi de la sistemul de management, aceasta fiind o evoluție firească față de momentul când deciziile erau luate înainte de lansare. Frecvențele UHF folosite pentru transmiterea comenzilor sunt 282.900, 291.300, 291.400, 291.500 MHz.
Avioanele și elicopterele folosite de US Navy în ASW sunt S3-A/B Viking, Sikorsky SH-3D Sea King, P-3 Orion, P-8 Poseidon, Sikorsky S-70L, SH-60B, SH-60F Seahawks (elicopterele având sonar Bendix AQS-13F).
Sunetul linistii, partea a IX-a
Iulian
Foto: interwebs
Informatii: interwebs; URL:
https://en.wikipedia.org/wiki/SOFAR_channel
https://www.ibiblio.org/hyperwar/USN/ref/ASW-Convoy/ASW-Convoy-2.html
https://www.ibiblio.org/hyperwar/USN/ref/Radar/Radar-14.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Sonobuoy
http://jproc.ca/rrp/rrp3/lanc_crt1.html
http://www.iwm.org.uk/collections/item/object/30117380
http://www.iwm.org.uk/collections/item/object/30005817
http://www.wehrmacht-awards.com/FORUMS/showthread.php?t=718365
http://www.prc68.com/I/CRT-1BSonobuoy.html
http://www.prc68.com/I/Sonobuoy.shtml
http://vk2bv.org/archive/museum/arr-3.htm
http://www.jhuapl.edu/ourwork/nsa/papers/art4-sp05.pdf
http://uboat.net/allies/technical/sonobuoys.htm
http://jproc.ca/rrp/rrp3/neptune_ssq2.html
http://jproc.ca/rrp/rrp3/avenger_ssq2.html
http://www.maritime.org/doc/ecat/cat-0390.htm
http://jproc.ca/rrp/rrp3/neptune_equipment_details.html
https://ww2aircraft.net/forum/threads/the-legend-of-julie-jezebel.1413/
http://www.pilotbill.com/Q2%2012/PaxRiver_24Apr12/PaxRiver_24Apr12.htm
http://www.globalsecurity.org/military///systems////////ship/systems/an-ssq-41.htm
http://www.globalsecurity.org/military/systems/ship/systems/an-ssq-47.htm
http://www.globalsecurity.org/military/systems/ship/systems/an-ssq-57.htm
http://www.globalsecurity.org/military//systems///////////ship/systems/an-ssq-53.htm
http://www.globalsecurity.org/military/systems/ship/systems/an-ssq-77.htm
http://www.globalsecurity.org/military/systems/ship/systems/an-ssq-62.htm
http://www.globalsecurity.org/military/systems/ship/systems/an-ssq-58.htm
http://www.globalsecurity.org/military/systems/ship/systems/an-ssq-36.htm
http://www.globalsecurity.org/military/systems/ship/systems/an-ssq-101.htm
http://www.globalsecurity.org/military/systems/ship/systems/an-ssq-110.htm
http://www.globalsecurity.org/military/systems/ship/systems/an-ssq-86.htm
http://www.globalsecurity.org/military/systems/ship/systems/an-ssq-95.htm
https://fas.org/man/dod-101/sys/ship/weaps/an-ssq-41.htm
https://fas.org/man/dod-101/sys/ship/weaps/an-ssq-47.htm
https://fas.org/man/dod-101/sys/ship/weaps/an-ssq-57.htm
https://fas.org/man/dod-101/sys/ship/weaps/an-ssq-53.htm
https://fas.org/man/dod-101/sys/ship/weaps/an-ssq-77.htm
https://fas.org/man/dod-101/sys/ship/weaps/an-ssq-62.htm
https://fas.org/man/dod-101/sys/ship/weaps/an-ssq-36.htm
https://fas.org/man/dod-101/sys/ship/weaps/an-ssq-110.htm
https://fas.org/man/dod-101/sys/ship/weaps/an-ssq-86.htm
https://ru.wikipedia.org/wiki/AN/SSQ-101
https://ru.wikipedia.org/wiki/AN/SSQ-110
http://www.janes.com/article/54256/sonobuoys-shrink-for-uavs-dsei15-d1
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%B8%D0%B4%D1%80%D0%BE%D0%B0%D0%BA%D1%83%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%B5%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%B1%D1%83%D0%B9
https://ru.wikipedia.org/wiki/Гидроакустический_буй
http://javasbachelorpad.com/gibson.html
http://www.ultra-sonar.com/solutions.php
http://www.ultra-ussi.com/products-main
http://ss.sites.mtu.edu/mhugl/2015/10/11/sonobouy-sparton-corporation/
Alte surse:
- Wireless World, noiembrie 1958
- S. Navy Journal of Underwater Acoustics, 62.2 (Ianuarie 2014)
- The Ears of Air ASW; A History of U.S. Navy Sonobuoys – Roger A. Holler, Arthur W. Horbach, James F. McEachern
- Broșurile produselor
In continuare un super-documentat articol !
Te rog sa nu uiti de promisiunea ca pe final ne scrii si despre dotarea IAR-330 Puma-NAVAL…
Nu am uitat. 🙂
Foarte interesante si informative aceste articole.
App de Puma Naval – de la canadieni:
„A Romanian helicopter lands on HMCSCharlottetown in the Black Sea;
Si un comentariu: „it is embarrassing that Romania has newer helicopters than rich, first world Canada. Get it done, our people deserve it!” 🙂 .
Ce oameni si americanii ăştia!
Special le-au făcut calibrul 124mm ca să nu le putem noi lansa din burlanul de 122mm de Grad. 😉
Off topic, o veste buna pentru noi:
http://www.janes.com/article/62776/india-to-acquire-three-admiral-grigorovich-class-frigates-from-russia