Indienii nu sunt absolut deloc multumiti de noul avion ruso-indian de generatie a V-a pe care cele doua tari il dezvolta impreuna, intr-un program finantat in parti egale de India si Rusia. Mai exact indienii nu mai au incredere ca avionul rusesc de generatia a V-a va avea performantele pe care rusii le-au promis. Mai mult decat atat, intelegerea initiala intre cele doua tari avea la baza conditia ca Rusia si India sa aiba acces total si egal la intreaga tehnologie necesara fabricarii avionului.
India chiar urma sa-si construiasca propria sa varianta a PAK FA numita FGFA, care varianta urma sa stea la baza dezvoltarii pe mai departe a unui avion indian 100% de generatia a V-a, program numit Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA).
Intr-o intalnire care avut loc pe 24 decembrie, Gokul Chandra Pati, secretar de stat pentru productia industriei de aparare a declarat ca avionul pe care urmeza sa-l primeasca Aviatia Indiana este mai slab decat se asteptau, atat ca performante cat si din punct de vedere tehnic formuland mai multe obiectiuni fata de mersul programului, primele trei “dureri” ale indienilor fiind:
- Motorul current al PAK FA, AL-41F1 este doar unul usor modernizat de pe Suhoi 30MKI – AL 31 ;
- Motorul este prea scump, inadecvat si nu dezvolta suficienta putere;
- Rusii sunt foarte incapatanati in a impartasii partenerilor indieni anumite carateristici foarte importante in economia generala a proiectarii avionului si tinand cont ca India plateste 6 miliarde de dolari R&D bugetul apararii este foarte tensionat fara ca viitorul sa aduca vreun beneficiu marcant.
Pe 15 ianuarie Fortele Aeriene Indiene si-au reluat “atacul” asupra Ministerului Apararii de la New Delhi, comandantul adjunct al acestei structuri a declarat ca FGFA are un motor cu o fiabilitate scazuta, un radar inadecvat, in timp ce caracteristicele stealth sunt ca vai mama lor, in timp ce rusii refuza in continuare sa puna toate datele tehnice pe masa, iar pretul aparatului va fi exorbitant la data intrarii sale in serviciul operational.
Acum daca privim cu seriozitate programul PAK FA nu putem sa nu-i dam dreptate generalului indian. Americanii au bagat sute de miliarde de dolari in F-35 si abia-abia il pun pe picioare cu o gramada de probleme pe cap, iar lumea se astepta ca rusii sa faca acelasi lucru cu cateva zeci de miliarde de dolari in doar cativa ani?!
Cu atat mai mult cu cat Rusiei ii lipseste capacitatea industriala de nivel high-tech de care americanii dispun si de asemenea si experienta pentru avioane stealth in timp ce yankeii sunt cu F-35 la a patra generatie de astfel de avioane: F-117, B-2, F-22. In mod sigur PAK FA/FGFA nu va fi la nivelul F-35 tehnic vorbind si nici avionica nu se poate ridica la ceea ce va avea F-35 cand va intra in serviciul operational, pentru ca este imposibil ca americanii sa aiba nevoie de 400 de miliarde de dolari pentru cercetare-dezvoltare si productia primelor aparate, iar rusii sa reusesca acelasi lucru, avand un start mult mai prost, fara experienta, la un pret de zeci de milirade si intr-un timp record…
Ori programul PAK FA va avea mari intarzeri la intrarea in productia de serie, ori acest aparat va fi cel mult mediocru, fiind insa baza de plecare pentru un alt program rusesc care sa duca la un avion de generatie aV-a cu adevarat performanta. Si cred ca din acest motiv, slaba competitivitate, rusii au fost dispusi sa primeasca pe oricine in program. Astfel pe langa India, Rusia a invitat si Brazilia, oferindu-se sa faca chiar si transfer tehnologic, ori daca rusii sunt gata sa vand a o tehnologie au in mod sigur in dezvoltare ceva mult mai performant decat ceea ce vand.
Astfel PAK FA s-ar putea sa fie doar un demonstrator ceva mai scump si care va intra pana la urma in dotare, dar bataia pestelui pe termen lung, va fi fi ori o modernizare substatiala ori altceva…
Revenind acum la scandalul dintre IAF si Ministerul Apararii Indian, rusii in acord cu ministerul au spus ca actualul motor nu este cel care va dota FGFA si ca este folosit doar pentru zborurile de probe pe avioanele de test. Radarul, pe de alta parte, va fi o coproductie indo-rusa si va fi net superior celui aflat acum pe avioanele de teste, insa trebuie sa stim ca indienii au cerinte mai mari decat rusii in privinta performantelor noului lor avion.
Exista zvonuri precum ca programul FGFA ar fi in competitie financiara neoficiala cu MMRCA-Rafale si ca IAF-ul ar dori sa-si asigure finantarea pentru achizitia si producerea avionului franntuzesc in fata in fata PAK FA, de aici si disensiunile intre MoD-ul indian si oficialii Fortelor Aeriene.
Sursa: Asian-defense
George GMT
Indienii ar trebui sa se uite in ograda proprie…..sa nu uitam esecurile LCA,Arjun(programe ce se deruleaza de zeci de ani si care au inghitit miliarde)-acum isi inchipuie ca daca scot din buzunar cateva miliarde un avion ca PAK FA este gata imediat
Corect, ce e „made in India” ar trebui interzis in Romania pentru siguranta cetateanului….
PAK FA are potential…acum depinde daca o sa il scoata prea devreme, si o sa ajunga sa fie un avion mediocru tip Made in China, sau daca o sa astepte ceva timp pana sa il scoata…insa probabil cand ei o sa il scoata, americanii o sa inceapa deja cercetarile pentru generatia 6
Bre, de ce nu puneti in loc de sliderul ala cu poze un slider mai avansat care sa contina si text. Nu tre sa mai puneti text direct in poza… si eventual puteti schimba usor textul ulterior daca e cazul.
Un exemplu live aici:
http://unslider.com/
Zi-mi pe mail cam ce ar trebui sa fac pt ca eu sunt bata la calculatoare.
Eu as prefera sa.l scoti de tot, e foarte obositor cand esti pe android si vrei sa rulezi pagina apesi pe el fara sa vrei!
Am mari dubii in ceea ce priveste caracteristicile stealth ale acestui avion si avionica sa.
Rusii fac un avion dupa aceleasi principii din anii ’80 ignorand avansul in lupta dincolo de raza vizuala…
Viitorul este al rachetelor de raza mare de actiune si al radarelor foarte puternice. Rachetele nu mai sunt aceleasi ca in anii 60-70 in razboiul din vietnam sau ca acum 20 de ani in golf.
@robi, sa vezi ce so ‘e GSG9 de la ardeleni daca mai tat continua ase 😛 :)))
@Robi
Sa vezi ce ti-o iei de la toti admiratorii de tehnica militara rusa, de la moldovenii rusificati emigrati in Occident si de la anti-americanii „din principiu” 🙂 🙂
Vai de pielea ta 🙂 🙂
Eu prefer ca indienii sa se duca cu cateva condimente (spice) si ceva reclame bolywoodiene la americani si sa vezi ce proiect super tehnopogic le fac aia boeing/lokeed martin de numa numa.
Pai de la americani cu 6 miliarde in cel mai bun caz ii lasa sa-si aleaga cateva martoage din Tucson Arizona, si vor fi cel mult invizibilele f-16 block 1.1, si la numar 10.
Pe langa asta mentenanta ii va mai costa inca 25 miliarde, asa pentru intretinerea capitalismului.
Mde, mai Mircea … Dupa ce indienii s-au fript cu INS Vikramaditya, acum sufla si-n iaurt 🙂
Nu prea inteleg de ce te superi pe ei, doar baga 6 miliarde in proiectul asta. Au tot dreptul sa intrebe care este stadiul de dezvoltare al lui PAK-FA.
Rusii au noroc ca F-22 nu e si la export. Alea 6 miliarde ar fi luat-o catre Vest.
Nu cred ca F-22 ar fi un avion fara probleme nu ar fi exportat, din acel f22 americanii au facut o ideal care nu e nici pe departe asa cum il descriu si cu el defileaza.
Pai sa bagi atatia bani in acel avion, il promovezi ca o perla a aviatiei, dar nu face nimic decat sa defilezi cu el, normal ca reclama e sufletul comertului, si cand ti se spune fara sa ti se arate dar agresiv ca e invizibil si e cel mai cel ajungi sa crezi, mai ales la cei care prinde.
Pai daca ar fi exportat, cred ca picau mai ceva ca migurile la noi, si atunci sa vezi cat se faceau de rahat cu ele, si cine crezi ca e talamb sa bage atatia bani in ora de zbor, defectiuni peste defectiuni, mai ales cand ei sau saturat la ei in ograda de belele, dapai cu altii care cu aceste f22 trebuie sa le manuiesti ca pe paharele de cristal.
Parerea mea e ca americanii stiu cat de slab e avionul si ca sa nu iasa un scandal monstru il tin pentru ei si nul exporta.
🙂 😉 😉 Ce stii tu despre PAK FA sau despre F-22 Raptor?! Absolut nimic…
Mircea/Kala 🙂 Bre, tu ai idee de ce picau MIG-urile pe la noi?! Acu’ hai sa-ti vand un pont, ca ne stim de mult; daca maine Romania ar fi invadata de Armata Rusa (n.a. din nou) io cred ca, dintre noi, pe tine te-ar impusca KGB-ul primul si asta pentru ca in efortul tau de a ne convinge cat de buna este tehnologia rusa si cat de proasta cea americana, faci de fapt pe toata lumea sa-i injure pe rusi, aducandu-le astfel enorme …beneficii de imagine si folosind „argumente” pt care eu, daca as fi ofiter KGB, te-as spanzura cu corzi de pian si m-as imbata de fericire dupa aia. Tu de fapt nu faci nimic altceva decat sa arunci cu noroi in imaginea Rusiei si tehnicii ei militare. Nu stii absolut nimic despre tehnica sau istoria Rusiei, nimic despre mentalitatea acestui popor, nimic despre Vladimir Putin, nimic despre Armata Rusa, dar continui sa-i lauzi intr-un mod descentrat si agramat.
Io poate mai scap, ca mie chiar imi place tehnica lor de lupta si poate dupa 5 ani prin Siberia mai revad Carpatii, dar pe tine singur te impusca! 🙂 😉
Apropo, stii matale de ce avioanele rusesti MIG si Suhoi au o parte importanta a motoarelor in afara fuzelajului, in timp ce avioanele de vanatoare americane si europene au motoarele aproape cu totul carenate?!
Sfat: nu cauta pe Google ca tre sa stii ce sa cauti si n-ai sa gasesti…
Alt sfat: ramai bre pe celalat site acolo macar s-au obisnuit cu tine.
Acum 2 ani toate f 22 au fost „grounded” pentru ca au gasit cracks in cabina si in materialul de composit de stealth. CNN au avut o ora despre the fail of the f 22 si multi experts aice spun ca f 22 is a incapable plane to execute missions. Saptamana trecuta au avut 4 experts de avioane din care 3 au zburat in Vietnam au vorbit despre F-35 si the waste of the peoples money on a plane they won’t deliver. Nici tu George nu stii multe despre f 22 si f 35 si eu tin cu USA pentru ca aici locuiesc si urasc pe rusi pentru cit au facut pa romani sa sufere
mie unul imi placeau avioanelel rusesti care decolau indiferent de vreme…asa cum au fost MiG-21…de astea mai noi scoase de Suhoi nu stiu ce sa zic…eu sunt fan MiG 🙂 acum americanii fac avioane bune, insa s-au stricat cu fixatia lor pentru stealth…sunt fan F-16 si F-15…insa nu prea imi place F-22(prea costisitor, iar faza cu 31 de ore de mentenanta e nesimtire)…nici in F-35 nu prea am sperante, insa daca o sa le iasa asa cum il vor o sa fie intr-adevar o revolutie…in prezent sunt pentru avioane europene 🙂 adica gripen, eurofighter si rafale…
Si mie mi-a placut F16A ca light fighter. Pacat ca nu se mai fac cu un motor mai puternic si avionica updata. Sau poate s-ar face pentru cine are bani.
Pai tocmai ca exista variante mult mai performante de F-16 decat ce am luat noi si chiar si ale noastre pot fi aduse, in proportie de 80-90% la respectivul standard (vezi cazul Taiwanului care isi modernizeza 145 de F-16A/B Bl20 la ultimul standard, V). Uite aici:
http://www.rumaniamilitary.ro/concepte-f-16v-un-standard-prea-indepartat-pentru-fortele-aeriene-romane
http://www.rumaniamilitary.ro/perspective-ale-f-16ab-in-fortele-aeriene-romane
Alte variante:
http://www.rumaniamilitary.ro/un-viitor-program-lancer-pentru-f16-baza-a-parteneriatului-strategic-romano-israelian
http://www.rumaniamilitary.ro/multirolul-si-optiunile-romaniei
http://www.rumaniamilitary.ro/impactul-deciziei-de-achizitie-a-avioanelor-f-16-din-portugalia
@M. Zgureanu
Eu am zis ca avion de vanatoare usor cum a fost gandit initial,mai mic, usor si agil. Nu multirol cum au fost versiunile urmatoare. Ca se fac modernizari la alea vechi da, dar prin „nu se mai fac” vroiam sa zic ca nu se mai fac de noi.
@mach1
…easy, tiger…this blog has a „certain history” regarding some members, don’t interfere in unfamiliar disputes, take it slow…
Yap … “certain history” regarding some members! 🙂 😉
@George ce te.ai turat asa, unde vezi ca nu am dreptate, este o realiate, de unde credinta asta ta oarba ca f22 de ar fi asa grozav amerlocii nu ar dorii sa.l vanda.
imi pui in carca cunostintele, ma mira ca voi le aveti direct de la USAF, si poate cei ca tine le.ati pilotat.
Da imi plac avioanele rusesti, si voi ramane la ele, nu m.am bagat in discutii pe alte teme, asa pardon dar turatia ta da cu abateri.
Atata timp cat tu si inclusiv si alte zeci de surse neaga „minunatiile” alea de f-uri invizibile ca find nereale scumpe si cu mari probleme, oare carcasele alea cu data link ti-a luat ochii?
Sa spui de impuscat si spanzurat, frate aici deja e o problema, tu o stii care sa nu o fac publica.
Eu doar atat scot in evidenta ca acelele invizibile americane au papat exorbitant de multi bani fara a dovedii ceva concret.
Migurile la noi au picat ca 1. proasta intretinere si orele putine ale pilotilor si 2. ASTA O SPUN CA SA MORI DE OFTICA 😀 😛 pentru ca au fost modernizate de marele si luminatul israelian, ca sa nu gresesc cred ca Elbit, nu?
Acum hai ca merg pe celalat site ca nah, prea mult capitalism la unii, si nu vreau sa primesc democratia cu forta ca in Liban, Irak, Egipt, si batranul Vietnam.
Peace, The best multirol fighter is F-22 and F-35 made in USA 😀 , ei e mai bine acum cu agramatele mele, par mai proamerican?
I was stating a fact I didn’t attack anyone I been reading the articles Nd your guys coments for almost 2 years sorry for the miss understanding anyway where do you live ?
@Kala .Drum bre si cale batuta!
@George, yep acum poti confirma public ca f22&35 a obtinut prima victorie in fata lui PakFa.
tule mama lor de comunisti! 😀
Acum mai lasa si tu de la tine ca pana la urmatoarea postare cu un suhoi sau mig redevenim prieteni si impartim lumea pe din doua, in functie de interese, Rusia vs. SUA.
@Mach1, here we not fighting, just we have different opinions, but every body knows about f22 and f35 is not asuch grate how make americans in advertising, but knows the advertising is soul of commerce!
Razvan Mihaianu where do you live
Din pacate Rusia numai dispune che capacitatea finantiara sa dezvolte singuri singurei un avion de ultima generatie.
din pacate pentru ei, din fericire pentru noi 🙂
corect 😉
Sunt in USA Da 24 de ani aice sa dai o besina guvernu celtueste 10 miliarde sa bars ce si cum nu poti sa compari 100 de miliarde intre USA si Russia am in canal military chanal si ei spun ca nu mai est diferenta intre bvr Russia Su USA spun ca they ca fire beyond visual range up to 120 miles if more TOT spun ca the gap is closing fast
Military channel spun ca the gap is closing fast on bvr Russian airplanes pote sa fire their missiles from 120 miles away or more
Se pare ca si in domeniu super tehnologic ca acesta is compani care incearca sa intre cu produse „Low cost” pt tari cu bugete mici
http://www.arabianaerospace.aero/cessna-launches-its-first-military-jet.html
Contează mai puțin ce e și ce nu e în stare India să facă în materie de tehnica militara. Atâta vreme cât dau bani, au dreptul să miorlăie.
Ceea ce mi se pare aiurea e faza cu producția locală a tot ce vor să cumpere. Nu le-a ieșit LCA și o să le iasă PAK-FA…. De acord că e bine să nu depinzi de furnizori externi, că poți s-o pățești ca Venezuela, dar e la fel de important să fii realist cu privire la ce poți produce local. Unele chestii merg, altele nu. Și de multe ori problema nu e absența resurselor financiare și a minților luminate, ci corupția, luptele politice, uneori chiar trădarea. Valabil în România, valabil, cred eu, și în India.
Bah da indienii astia se tot plang de la o vreme….Arjun-ul 2 nu le iese ca Israel e baieti rai si LAHAT da rateuri si scoate fum, rusii ca PAK FA care inca e prototip nu o sa ajunga avion la fel de bun ca F 35 sic si tot asa…..maine poimaine poate fac o analogie cu cei care sunt mai inchisi la culoare de la noi din Rromanica sicare au pierdut una bucata imparat iulian la Turci….ales ca is acelsi popor….Rromanes/tzigani….tare is curios la japi ce o sa le bage de vina peste 3-5 ani cand o sa cumpere niscai chestii si de pe la aia…
Cine are minte sa citeasca printre randuri o face. De ce se plang indienii ca PAK-FA nu atinge performantele promise? Din simplul motiv ca rusii nu dau drumul la tehnologie inspre indieni, adica e ceva de genul, „dati-ne si noua toate informatiile secrete despre PAK-FA ca nu corespunde standardelor noastre si poate-l tunam noi”.
Nu cred o iota din ce spun indienii si ca argument va invit sa va amintiti ce au spus indienii despre Rafale in competitia MRCA atunci cand a fost eliminat printre primele. Au spus despre Rafale ca este mult sub standardele cerute, ca este un avion neperformant. Ghiciti acum ce avion a fost selectat la final cu conditia de cedare de tehnologie, chiar mult hulitul Rafale. Ce rasturnare de situatie!!
In alta ordine de idei, ard de nerabdare, ca tot vorbiti de BVR, sa vad o confruntare intre F-22 si Mig-31. Ard de nerabdare sa vad un Raptor prajit de Mig-31! Chiar sunt curios cat de repede il detecteaza Migul cu al sau radar.
Surse de pe net, indiene in general, sustin ca de fapt situatia este chiar mai nasoala decat se spune oficial. Mai clar industria indiana este la ani lumina de posibilitatea reala de participa la construirea unui avion de talia PAK FA. De fapt pe aici am mai scris despre imposibilitatea aproape fizica a indienilor de a integra sisteme sofisticate de armament, in industria nationala. Au probleme mari cu T-90, iar cu francezii se pare ca tot de aici au iesit discutii, indienii avand pretentia ca Dassault sa ofere garantie si pentru avioanele care vor fi ?! construite de HAL, lucru pe care francezii l-au refuzat foarte ferm.
Practic indienii s-au bagat cu multe miliarde de dolari in PAK FA si acum nu sunt in stare sa asimileze tehnologia pusa la dispozite de rusi, ramand si cu bani dati si cu… 🙂 .
Daca ei n-au fost in stare in 20 si ceva de ani sa fabrice un amarat de monomotor – Tejas si un motor -Kaveri -, ce pretentie or avea la Rafale si PAK FA?! Nici macar o racheta AT neaosa nu le iese…
„Tata Nano scores ZERO stars in Global NCAP crash tests”
http://www.youtube.com/watch?v=buMXtGoHHIg
Bine ca n-a obtinut -1…E de viitor.
treburile nu stau asa de simplu,pakfa e in lucru si va fi bun…ca nu degeaba baga bani in el…acum indienii sunt invidiosi si ar vrea parte egala.f22 nu e de vanzare pt. nimeni…normal ca f35 e mai slab.acum tu rusia sau eu sua iti dau tie piese la fel de bune?pai eu trebuie sa fiu superior cu cel putin o clasa peste tine.