Francezii au introdus primii (in NATO), cred, in dotarea standard a trupelor lor terestre transportoare blindate hibride (din punctul meu de vedere), dar nu in sensul propulsiei ci al filiatiei.
Astfel, Griffonul francezilor pare a avea in linia sa genealogica cel putin un bunic-camion de marfa greu 6×6. Griffonul va inlocui in dotare un transportor de trupe clasic – VAB.
Ucraina are si ea astfel de preocupari, avand deja in dotare Kozak-2 (tot un 6×6 care arata a camion civil blindat) plus alte proiecte mai putin norocoase cum ar fi KrAZ Shrek. Iar cehii de la Tatra, avand deja experienta lui Tatrapan Zasa 6×6, s-au lipit de Nexter pentru a furniza platforma Titus 6×6, armata ceha comandand 62 de vehicule Titus in 2017 pentru a echipa 2 brigazi: a 4-a de reactie rapida si a 7-a mecanizata…
Finlandezii tin si ei tendinta dezvoltand un transportor blindat 6×6 care seamana izbitor de mult cu un camion “heavy-duty” trimis la scoala de MRAP-uri, scoala pe care a absolvit-o cu magna cum laude dupa cum arata si dupa cum ii descriu finlandezii capabilitatile.
Facem o paranteza si observam ca cam toate aceste proiecte de transportoare blindate 6×6, ce seamana foarte mult cu un camion mai musculos, au ca baza de plecare un foarte ridicat nivel de protectie anti-mina sau anti-IED iar “codobatura” finlandezilor nu face exceptie, conform producatorilor sai ar rezista la explozia a numai putin de cinci mine si tot ar exista supravietuitori in habitaclu, desi nu stim in ce stare mentala ar mai fi dansii.
Inchidem paranteza si aflam ca producatorul – compania finlandeza Protolab – vine cu Protected Multi-Purpose Vehicle (PMPV) 6×6 MiSu (despre care am mai scris), un vehicul introdus de ei la categoria APC, adica transportor blindat pentru trupe.
Protolab si-a dezvoltat produsul in asteptarea lansarii de catre armata finlandeza a unui program ce vizeaza achizitia de transportoare blindate pentru trupe.
Ca sa intelegem ce inseamna ca vehiculul a rezistat exploziei a cinci mine, il citam pe Juhani Kivimaki, inginer-sef de program care ne explica ca pentru a intra in standarde este nevoie ca carcasa blindata sa reziste unei singure explozii, a lor a rezistat la cinci iar mai apoi vehiculul a putut fi reparat si a revenit operational.
“Typically a vehicle must survive the single required kinetic blast to achieve the highest STANAG rating, whereas we put a single PMPV chassis through five blasts – one of which was double the required explosive mass; and still ended up with a vehicle that could be repaired for service.”
La nivel de motorizare se poate cam ceea ce doreste clientul, existand motoare de la 325cp pana la 450cp, cuplate la o transmisie automata Allison.
Echipajul este format din doi membri, militarii transportati – 10 bucati complet echipati, sau o incarcatura de pana la 10 tone.
Daca aceasta tendinta se va pastra si chiar extinde ramane de vazut, deocamdata acest tip de transportoare blindate nu au foarte mult succes, asta daca nu adaugam la ele si MRAP-urile dedicate care tot transportoare blindate de trupe sunt doar ca sunt unele foarte specializate.
Din punctul meu de vedere, acest concept, ca si Griffonul francez sau Kozak-ul ucrainean, imi pare ciudat macar si pentru ca are parbriz ca orice camion, usa la sofer si stergatoare de parbriz. Aduce adica prea mult a camion si mai putin a transportor blindat clasic cu care eu sunt obisnuit.
Iar „camionul” finlandez este chiar amfibiu…
GeorgeGMT
Conceptia a aparut pe la inceputul anilor 1970 cu introducerea Buffel in dotarea South African Defence Force. Daca nu ma insel Buffel se foloseste de un sasiu de Mercedes Unimog.
da,sudafricanii au fost pionerii la MRAP-uri… si o vreme au cam fost singuri pe nisa asta.
Buna ziua ,am si Eu o curiozitate la Noi ce se mai aude ? Programele in curs mai functioneaza[ Piranhia , Iveco Dsuter 4×4 etc ]? Licititaiil pentru MASINI 4X4 , sau oricare alt program de inzestrare se misca ? are cinve info ? Multumesc .
Buey, tu matale vrei informatii de la MApN? Asteapta pana in 2030!..scuzata sa-mi fie gluma…
O corecție minoră, dacă mi se permite.
Primii, în NATO, cu preocupări de gen au fost nemții, cu Dingo, apărut în anii ’90.
Părerea mea, hîc…
a fost inaintea lui cougar?
@robi
Dacă te referi la Cougarul american, da, Dingo a aparut prin ’95, iar Cougarul prin 2004, ca cerința urgentă in Iraq.
Părerea mea, hîc…
nu stiam. cand ma gandesc la mrap-uri in general ma gandesc la cougar
Conceptul este foarte bun si serveste capacitatii de manevra a infanteriei.
Conteaza insa prețul. Daca prețul e comparabil cu al unui MLI (fiindca chipurile e produs militar) atunci, pas.
Cand se desfunda drumurile-n Finlanda, sa vezi ce-o sa mai manevreze infanteria in camioanele astea blindate pe roti, mai ales dupa ce dau si zapezile. Francezii au tras recent pe dreapta VBCIurile in Tarile Baltice din cauza solului afanat si le-au inlocuit cu BvS10 prelevate de la vanatori de munte.
In Franta Griffonul 6×6 va inlocui VABul ca transportor blindat polivalent si va dota infanteria usoara blindata, geniul de asalt, artileria usoara (mortiere 120mm purtate care la Francezi fac parte din regimente de artilerie separate) si specialistii de toate felurile. Varianta de baza, insista Francezii, costa pana intr-un milion de Euro bucata si probabil ca nici la Finlandezi nu face mai mult.
stai linistit, ca finlandezii au si senilate si pe roti. Sisu Pasi 6×6 iti spune ceva? Il au demult, e un fel de Saur cu mult spatiu interior, deci stiu cu ce se mananca. Ideea ca sunt macar amfibii, si asta conteaza de asemenea.
Si Crotale e tot pe Sisu Pasi… si la noi se pregatea Saur2 pentru el.
Era vorba strict de manevra, si mai mult, de infanterie, in mediul specific finlandez. PMPV chiar vine in programul de inlocuire al lui Pasi 6×6. Fiecare crede ce vrea, eu personal sunt sceptic cu privire la manevra cu platforme grele pe roti intr-o tara cu profilul geo-climatic al Finlandei (si nu numai). As prefera de 10 ori ceva gen BvS10, desi e mai scump. In roluri secundare (non-contact) sau in forte expeditionare aceste 6×6 sunt intr-adevar utile, in functie insa si de starea solului si a retelei rutiere din zona de operatii.
La 13 tone, 6×6 PASI nu e o platforma grea, cum nu e nici Saur 8×8 la 15 tone.
Pasi 6×6 facut pentru nevoile finlandeze, nu pentru expeditionar.
Pai au si Haegglund (https://puolustusvoimat.fi/en/equipment#/asset/view/id/105) si variante/derivate fabricate de Sisu(https://puolustusvoimat.fi/en/equipment#/asset/view/id/214). La variantele pe benzina (NA-140) au renuntat
Cel mai mare atu al acestui camion-MRAP-TAB cred ca este pretul mult mai redus decat al unui transportor blindat clasic.
Din punct de vedere al mobilitatii trupei face fix acelasi lucru ca si un TBT, poate cu un risc mai redus fața de pericolul minelor. Ar fi ideal ca sa poti transporta un volum dublu sau triplu la acelasi buget de inzestrare.
Plus repararea mult mai facila in caz de dauna
Mrap-urile au in general chestia asta fata de tab-urile clasice
Toate componentele sunt simple si usor de inlocuit
Sunt facute sa incaseze
Acesta este pur si simplu un camion de transport cu blindaj,nu stiu de ce incercati sa-l comparati cu un transportor blindat sau un MLI.Se stie ca razboiul modern,de miscare,inseamna de multe ori sa ai subunitati inamice intercalate printre trupele tale.
Trupele din prima linie au nevoie de un flux constant de camioane pentru aprovizionare.Dar cativa trupeti inamici pot sa-ti faca praf o coloana de aprovizionare folosind doar armele usoare.Iar trupele tale,ramase fara munitie sau carburant se vor opri privind melancolici cum dusmanul fuge linistit pana la primul obstacol natural unde va incropi o noua linie de aparare.
Pentru a evita un asemenea scenariu a inceput sa apara inca de acum vreo 50 de ani acest concept de camioane blindate care sa aprovizioneze trupele in lupta,rezistand la armele usoare de infanterie si la mine.
Ideea este f. buna,dar nu s-a dovedit necesara pana acum.Un camion obisnuit este mai ieftin si usor de intretinut decat unul blindat,are o durata mai mare de viata.
Insa daca va fi nevoie in viitor vor fi usor de produs in serii mari.