USS Minessota
Cu doar cateva zile in urma Marina Americana a primit cel de-al zecelea, din cele 30 programate, submarin de atac din clasa Virginia. USS Minnesota (SSN 783) a fost predat Marinei chiar cu 11 luni mai devreme decat era programat, iar acest lucru nu ar trebui sa ne mire atata timp cat cel de-al cincilea submarin Virginia class a fost predat, in urma cu cinci ani, mai devreme cu cinci luni si a costat mai putin decat suma initial prognozata. In acest moment cadenta pentru submarinele Virginia este de unul pe an, in conditile in care constructia unuia dureaza in medie cam cinci ani.
Dar aceasta cadenta va creste in viitor la doua nave pe an, datorita cerintelor de inlocuire a submarinelor de atac din clasa Los Angeles, insa o data cu inlocuirea acestora cu Virgina, numarul total de submarine americane va scadea, datorita faptului ca Virginia nu inlocuieste Los Angelesul in raport de 1:1. Asa ca flota Americana de submarine SSN va scadea in viitor de la 55 de nave undeva sub 45.
Astfel un submarin din clasa Virginia are ca principale elemente constructive: deplasament-7800 tone, pret – 2.2 miliarde dolari, lungime – 115metri, viteza maxima – 50km/h, adancime maxima admisa – +250metri (probabil ca ajunge la 400 fara probleme). Ca armament submarinul este dotat cu 12 tuburi de lansarte verticale care adpostesc in mod normal rachete Tomahawk si mai dispune si de patru tuburi lans-torpila de 533mm, dar principalele arme ale acestui tip de submarin sunt sistemele electronice care-i permit sa stranga informatii, sa fie foarte greu detectabil si chiar sa actioneze in apele de coasta.
Virginia este de altfel special proiectat pentru a putea folosi in lupta unitatile speciale ale Marinei, SEAL, dispunand inlcusiv de capacitatea de lansa si recupera vehiculele destinate acestora. Reactorul sau nuclear este si el de ultima generatie, acesta avand nevoie de o realimentare dupa 33 de ani de folosire.
USS Minnesota face parte din Virginia class Block II, varinta care a reusit sa incorporeze tehnologii constructive mai ieftine, de aici si economia de bani, iar varianta Block III va aduce noi tehnologii de constructie si de asemenea va incorpora si anumite modificari structurale.
In acest moment US Navy opereaza trei tipuri distincte de SSN-uri:
-primul si cel mai numeros deocamdata este Los Angeles class. Construite intr-un numar total de 62 de nave, doar 41 mai sunt astazi operationale. Aceste submarine pot folosi atat torpile cat si rachete de croaziera Tomahawk, ultimele 31 de nave construite avand in dotare tuburi de lansare verticale pentru acest tip de rachete. Primul Los Angeles a intrat in dotarea marinei in 1976, ultimul in 1996. O astfel de nava poate fi folosita intensiv cam 30-35 de ani, inainte de a avea nevoie de o reparatie generala si alimentare cu combustibil nuclear. Timpul necesar unei astfel de revizii este de cam 4-5 ani si costa undeva in jur de 500 milioane dolari.
Los Angeles class este insa eroul Razboiului Rece, un submarin de atac care nu a dezamagit deloc si care si-a facut datoria cu prisosinta, impotriva boomer-lor sovietice.
Sea Wolf
-al doilea tip de SSN este nava care se credea ca va inlocui clasa Los Angeles in Razboiul Rece: Sea Wolf class. Numai ca sfarsitul clinciului cu sovieticii l-a lasat pe proaspatul campion american fara obiectul muncii, iar pretul foarte mare de constructie l-a facut sa fie construit in doar trei exemplare. Sea Wolf este o nava mai mare decat Los Angeles si Virginia class, ajungand la 9000 tone deplasament. Acesta clasa are capacitatea de folosi torpile calibrul 660mm, rachete de croaziera Tomahawk si rachete anti-nava Harpoon si poate depasi 60km/h in imersiune.
-cel de-a treia clasa de SSN-uri americane, clasa construita sa inlocuiasca tocmai Sea Wolf-ul cel scump, este in esenta o nava multirol, un Sea Wolf down-gradat si transformat dintr-un vanator dedicat, dintr-o arma cu luneta, intr-o arma de asalt, bun la mai multe lucruri in acelasi timp, semnificativ mai ieftin si mai usor de produs. Virginia class este in esenta un submarin de marinea unui LA, dar care incoporeza o mare parte din tehnologia dezvoltata pentru Sea Wolf, dar care costa jumatate din cat costa predecesorul sau.
Numai ca pretul mai mic al unui Virginia class este rezultatul unei mici si nevinovate “smecherii”: mare parte din tehnologia folosita pentru acest submarin fusese deja dezvoltata pentru Sea Wolf si astfel costurile sunt mult mai scazute.
Sursa: strategypage
GeorgeGMT
Da dar are si tehnologie de ultima generatie care clasele Los Angeles si Sea Wolf nu o au: sonar de mare frecventa, care orice ar fi numai ieftin nu este. In loc de elice traditionala are un propulsor, de asemenea tehnologie noua. Si reactorul este nou ca conceptie, dar nu foarte diferit din punctul de vedere al conceptiei de predecesoare.Dupa cum relevi in articol George Electric Boat a facut progrese enorme in procesele de fabricatie si de aici vine o mare parte a taierilor de costuri. De asemenea costurile au fost taiate prin incorporarea unde a fost posibil de tehnologie comerciala, in special tehnica de calcul.