Un nou raport asupra cauzelor pierderii fregatei FSM Helge Ingstad a fost dat publicitatii si aduce lucruri noi la suprafata. Noi si foarte stanjenitoare.
Realitati socante pentru o marina militara in care profesionalismul ar trebui – sau asa ne-am astepta noi – sa fie la el acasa. Ei bine, lucrurile arata rau de tot pentru urmasii vikingilor si daca raposata FSM Helge Ingstad avea aceste probleme putem sa deducem usor ca si restul navelor Majestatii Sale Norvegiene sunt cam in aceeasi situatie.
Oare care este situatia in fortele aeriene sau cele terestre? Retoric…
Revenind la raportul intocmit de comisia care a investigat accidentul, aceasta a constatat ca nava s-a scufundat nu datorita impactului cu petrolierul maltez “Sola TS” ci din cauza incompetentei intregului echipaj: marinari,ofiteri si subofiteri. Cu totii oferind o mostra de incompetenta pura, atat din punctul de vedere al conducerii navei cat si a expertizei lor in cazul unor situatii de criza. Situatii de altfel banale la bordul unei nave de lupta, unde presupunem cu totii ca o gaura de apa este luat in considerare ca fiind una dintre avariile foarte posibil de intalnit in lupta.
Ba ca lucrurile sa fie chiar haioase (daca n-ar fi inca o dovada de delasare), s-a constat ca doi din oamenii de veghe de pe puntea de comanda aveau probleme cu vederea (cel mai probabil cu vederea pe timp de noapte/luminozitate scazuta – orbire de noapte), adica aveau o acuitate vizuala mai slaba decat prevede regulamentul si efectiv n-au putut distinge ditamai petrolierul venind spre fregata lor. Aici trebuie insa sa spunem ca si echipajul petrolierului a gresit navigand cu luminiile de lucru aprinse, fapt care ingreuneaza in mod desosebit distingerea navei de tarmul si luminile de pe el.
Dar raportul arata fara urme de indoiala ca echipajul fregatei era foarte slab instruit, cel putin pentru situatii de urgenta, si in graba evacuarii navei a lasat multe tambuchiuri si usi etanse deschise. Nu vorbim de 1-2 ci de foarte multe, conform cu imaginea de mai sus. Ori in acest caz avem a face cu o crasa incompetenta si nu discutam aici despre marinarii de rand ci in primul rand despre subofiterii si ofiterii aflati la bord, oamenii care raspund pana la urma de modul in care echipajul isi indeplineste sarcinile de serviciu, dar raspund si de buna pregatire a militarilor.
Mai pe romaneste, echipajul a intrat in panica si a lasat usile etanse deschise, iar subofiterii si ofiterii aflati la bord – despre comandatul navei nici n-are rost sa mai discutam – n-au fost in stare sa-si struneasca echipajul si sa-l puna sa faca ceea ce ar fi trebuit sa faca. Toata lumea a tulit-o si cu asta basta. Si asta s-a intamplat desi echipajul a evacuat nava intr-un timp relativ lung, peste o ora, de te si intrebi cum de n-au inchis etans toate usile cand este clar ca n-au sarit peste bord toti odata?
Iar acesta stare de fapt arata cum corpul subofiterilor si cel al ofiterilor sunt foarte slab pregatiti, avand probabil si ceva probleme la selectia cadrelor. Nu atat membrii simpli ai echipajului sunt de vina ci cei care ii comanda si care n-au fost in stare sa-si mobilizeze oameni sa-si faca datoria.
Raportul mai observa si slaba pregatire a ofiterilor de pe puntea de comanda care nu au stiut sa foloseasca toate echipamentele aflate la dispozitie pentru indentificarea navei care i-a lovit (radar sau sistemul AIS), iar ofiterul care era la comanda atunci este considerat a fi tanar si fara experienta necesara, ca sa folosim un limbaj bland.
Dar una peste alta, biata fregata a iesit in larg cu un echipaj antrenat de mantuiala si comandat de un corp de ofiteri “alesi pe spranceana” si intr-un final mare minune ca n-a murit nimeni.
Imaginea de mai sus nu aduce a marina europeana ci mai mult a una arabeasca, dar asta-i situatia reala, nu cea prezentata in pliante, asta-i realitatea de la care norvegienii trebuie sa se apuce sa-si recladeasca marina militara pentru ca se vedea treaba au multe de recladit…
Asadar, dupa o ancheta care a durat doi ani am aflat ca de vina pentru scufundarea navei este incompetenta echipajului (stiam deja asta dintr-un raport preliminar, ce nu se cunoastea era gradul major al incompetentei): de sus si pana jos, de la comandant la simplu marinar, de la ofiteri, la subofiteri, la simpli membrii ai echipajului. Si un pic de ghinion si un pic de lumini de lucru de la petrolier. Dar o intrebare ramane.
KNM Helge Igstad dupa ranfluare
In primele rapoarte despre cauzele scufundarii, norvegienii au indicat probleme structurale grave, din constructie, ale navei. Ei sustineau ca apa a continuat sa se infiltreze pe langa peretii etansi, pe langa arborele port-elice (dupa ce usile etanse ar fi fost inchise) si astfel s-a ajuns la scufundarea totala a fregatei. Nu au pomenit nimic atunci despre usi etanse lasate la perete si ma intreb daca acum acuzatiile aduse constructorului navei – Navantia – mai stau in picioare, pentru ca este greu de crezut ca infiltratiile pe langa peretii etansi ai navei (daca chiar au existat astfel de infiltratii) ar mai fi contat fata de debitul unei inundatii printr-o usa etansa lasata deschisa, daramite printr-o multitudine de astfel de usi etanse, toate de perete.
A avut Navantia vreo vina pana la urma sau pur si simplu expertii norvegieni nu si-au dat seama decat mai tarziu – cand au examinat epava scoasa la suprafata a fregatei – ca echipajul nu a etansat nava asa cum se credea initial?!
Pe ce baza au acuzat constructia defectuoasa a navei? Au presupus – sau au fost informati gresit de catre echipaj – ca nava s-a scufundat cu usile etanse inchise?!
Dar intr-un final nu putem decat sa salutam cu mult respect Marina Regala Norvegiana care nu se fereste sa-si arate public slabiciunile ci dimpotriva face totul public, isi recunoaste greselile si nu ascunde gunoiul sub presul secretului militar asa cum fac altii mai damboviteni de felul lor.
Pentru ca si atunci cand faci greseli – pana la urma cine nu face? – poti da dovada de onoare, le recunosti public, sau poti da dovada de lipsa de onoare si continui sa minti, sa sa le ascunzi sub diverse pretexte fara ca macar sa incerci remedierea lor.
GeorgeGMT
De citit si:
Asa, pentru a completa contextul: Armata Norvegiei a avut, pana acum 4-5 ani doar 2 corpuri: cel al ofiterilor si cel al soldatilor. Mai mult decat atat, profesionalizarea a fost si este rezervata unor anumite zone, grosul fiind dat de militari in termen – recrutati pe baza de …voluntariat si fara diferentiere de gen. Corpul subofiterilor este in formare, initial fiind scindat cel al ofiterilor, tot pe baze voluntare. Cam asa sta treaba intr-o armata (destul de sociala, daca ma intrebati pe mine) a unei societati aparte, dar cu unele trasaturi greu de egalat.
In acest caz, e posibil sa fi fost furtuna perfecta.
Cum i-am spus și lui Nic la vremea respectivă. Pierderea navei a ținut de DC (damage control) sau lipsa ei. Nu ai cum sa te scufunzi daca afirmi că tu erai la „condition zebra” sau „modified condition zebra.” De fapt din filmările efectuate lin vremea ranfluării se poate observa că nava nu era la una din condițiile de mai sus.
Domnule Alex, vă înțeleg perfect în lupta contra agenților poliției gramaticale. Dvs vă confruntați doar cu șantajul unui autocorector insuficient optimizat. Dar noi, ca mine?! Eu postez după ce scriu cu o mașină Olympia din 1938. Vă dati seama ce se întâmplă dupa ce greșesc ceva?!! Scoate omule foaia de hârtie A4 din dispozitiv. Răzuiește cu grijă cu o lamă de bărbierit gilette. Finiseaza cu o gumă de șters made în PRC cu aromă de fructe. Bagă înapoi hârtia. Potrivește exact pe cuvântul șters. Ai grijă să nu greșești din nou! Păi, ce mai vorbim?!:)
Fix la asta m-am gandit cand am vazut articolul. 🙂
Probabil ca asta a facut diferenta dintre US Navy si astia.
ai dreptate
la cum bate vantul prin usile acelea nu erau nici macar la yoke.
se credeau inca la cheu, in xray
Eu am citit un articol acum cateva saptamani unde norvegienii exonereaza constructorul navei.
https://pledgetimes.com/norway-exonerates-navantia-from-sinking-a-frigate-of-its-navy/
Legat de faptul ca erau slab pregatiti, nu ma mir… va fi tot mai greu pt marinele europene sa gaseasca echipaje. Olandezii trag la cheu o fregata din lipsa de personal.
https://marineschepen.nl/nieuws/Personeelstekort-Van-Speijk-tegen-de-kant-220421.html
Ei bine, se vede treaba ca raportul respectiv era eronat si echipajul n-a etansat nava ci a lasat destule usi etanse deschise. De altfel daca nava era atansata nu cred ca s-ar fi scufundat deloc…
Pai asta spune si in articolul postat de mine.
„exempts the Spanish company Navantia, the ship’s manufacturer, from all responsibility”
„The investigation has concluded that the collision caused serious damage to the frigate, above that for which it was designed.”
domnia si prostia se plateste…de fiecare data…
Eu zic sa le facem o ,oferta olandezilor …..Ei construiesc navele ….că echipaje le dam noi …. Poate ai noștrii ,vor avea mai multa grije de bărcuțele alea frumos pictate ….. !!!
Paul, nici marina noastră nu sta prea bine la echipaje. Cand pleaca Maria sau Ferdinand sau corveta CAm Eustatiu Sebastian in misiune internațională, trebuie să completeze echipajul de la alte nave…
Parca n-am mai vazut asa raspicat spuse lucrurile. Inseamna ca la nivel superior lucrurile stau totusi bine, pot sa indrepte ce nu merge bine. In orice caz este absolut surprinzator(pt mine) calitatea acelui echipaj, cum dr au fost alesi ?
Oare la noi cum sta treaba ?
Si la noi sunt probleme cu echipajele, nu avem suficienti oameni.
Ai noștri suplinesc prin talent și dăruire.
@George, este absolut normal si obligatoriu ca o institutie ce traieste din banii publici sa prezinte un raport in care sa se prezinte cauza unei pierderii financiare. Vasul a fost construit din taxele norvegienilor, este obligatoriu sa le spuna cineva de ce a fost pierdut. Paralela cu obiceiul celor din est pleaca din diferenta de mentalitate, nu constientizeaza de unde vin banii si considera bugetul un fel de pool de unde se aprovizioneaza, nu au responsabilitate fata de sursa bugetara. Mostenire comunista, cand statul era stapan si omul era un executant.
Mentalitatea asta o vezi la orice functinar public roman.
Legat de profesionalism, nu este de mirare pentru o tara cu nivel de trai foarte ridicat, tinerii capabili nu sunt atrasi sa lucreze sub constrangeri militare. Aceeasi problema o au cam toti vesticii vezi UK care tin fregate la cheu din lipsa de personal. Chiar si noi avem probleme cu asamblarea echipajelor.
Inteleg ca nu au suficient personal, stiam asta de foarte mult timp, dar aceasta stare de fapt obiectiva si neimputabila marinei, nu justifica ceea ce s-a intamplat acolo. Absolut deloc.
Eu spun ca te inseli, asambleaza echipe cu ce au la dispozitie din dorinta superiorilor de a pastra capabilitatile. Nu exista sef fara echipa, de aceea in cazurile in care nu ai resurse umane la nivelul cerut esti tentat din prisma pastrarii pozitiei manageriale sa inchizi ochii la problemele de calitate ale resursei umane.
Mai pe scurt, ca sa ramai sef, stii ca oamenii sunt slabi dar nu ii dai afara pentru ca nu ai altii si daca pleaca toti implicit tu ramai fara job. Se merge pe logica ca ne descurcam la fata locului.
Se intampla si in viata civila frecvent, asa se intarzie orice proiect, se asuma livrabile cand din start se stie ca nu exista capacitate, dar… poate ne descurcam. Mai este un concept idiot in viata civila, se calculeaza resursa pe baza unui green line, fara marje de siguranta. Cand apar probleme ca asta se duce de rapa totul.
Radem de ei degeaba, sunt sigur ca nici noi nu suntem departe prea mult.
In mare ai dreptate, in special cu exemplele din viata civila. Dar, exista un dar. Echipajul ala nu era compus din nu stiu ce genii in IT, sau nu stiu ce specialitate la mare pret in civilie ci dintr-o masa de mediocri, in marea lor majoritate, cam ceace intalnesti la toate armatele planetei. Diferenta o face antrenamentul pe sepcialitati, urmat de de antrenamentul ca echipa. Fara a folosii vre-o metoda super stintifica reusesti sa faci intr-un timp rezonabil si o „maimuta” sa aplice o procedura fara sa stea sa se gandeasca. Se numeste antrenament. Scopul acestuia este de a crea reflexe conditionate aplicabile unor situatii date (procedura aferenta -damage control, de exemplu). Cu cat perioada de antrenament este mai lunga si mai intensa cu atat rezultatele sunt mai bune. Nu ai nevoie de genii, ba chiar s-ar putea ca o resursa umana cu o „valoare mai scazuta” dar mai bine antrenata sa aiba rezultate mai bune decat echivalentul lor „genial”.
Opinia mea, este ca de fapt, problema se datoreaza corectitudinii politice care a cuprins in majoritatea ei lumea occidentala, si care considera „inumane si nepotrvite”metodele de antrenament clasice, care implica un anumit nivel de”incalcare” a dreptului cetateanului., basca selectia si promovarea pe criterii pe care numai bunul Dumnezeu le intelege. Ca de exemplu promovarea , furibunda , as putea spune a femeilor in ipostaze pentru care natura nu le-a dotat cu abilitatile necesare pentru a face fata. Chestie care la nordici (exceptie finlandezii -zic eu) e litera de lege.
Asa ca…….
Opinia mea, este ca de fapt, problema se datoreaza corectitudinii politice care a cuprins in majoritatea ei lumea occidentala,
Exact, asta vroiam sa spun si eu… Doamne fereste sa se intimple vreun conflict in Europa, stim noi cu cine, suntem cu chilotii in jos, nu numai echipamentul lipseste ci, mai ales fondul uman.
Suntem tari la panselute!
@Je, recunosc ca ai dreptate. Regulile nou propovaduite sau chiar impuse de societatea occidentala nu prea sunt compatibile cu disciplina spartana necesara unei organizatii militare. O vedem mai simplu in reactiile fortelor de ordine fata de grupurile terorist-anarhiste din vest. Au ajuns sa existe adevarate enclave no mans land in orasele lor. Avem si noi asa ceva, in satele minoritarilor de prin sud, politia intra dupa ce discuta cu primarul.
@neamtu tiganu, nu oamenii sunt problema principala a vestului ci regulile idioate care duc la asa ceva. Am ajuns sa acuzam granicerii ca se comporta abuziv si nu respecta drepturile celor care trec frontiera fraudulos. Asa au ajuns sa se incuie in case noaptea occidentalii din orasele mari.
Io zic ca n-are. Nu cred ca are legatura cu vreo impunere sau propovaduiala a unei corectidutini politice, de fapt vezi contradictia dintre asa-zisa impunere sau reguli (de orice fel) si delasare sau abandonare a rigorii militare.
Parerea mea e ca asistam la o consecinta naturala a evolutiei societatii (da, in principal cea occidentala). Libertatea si capacitatea proprie de decizie vine cu un pret. Armata & Patria nu mai vinde si nu mai seduce. Nici cu entuziasm si nici cu parale. Sute de ani s-au varsat rauri de sange intre feude, tari si religii, ca in final occidentalul sa stea cu burta in sus, sa cumpere crypto si actiuni Tesla de pe telefon, sa-si dea intalnire pe aplicatii de socializare cu vreo portugheza mulatra si sa mearga la la heli-ski. Voi ce vreti? Sa renunte la astea de dragul militariei? de ce? care-i drive-ul? nu mai vrea doar money, el vrea easy-money sau time-value-money si se pare ca-i obtine. nu-l mai intereseaza sacrificiul pentru onoare si prestanta, el vrea sa se simta bine, sa traiasca lejer si fara impuneri
Ati auzit vreodata de recrutori militari? ati vazut pe e-jobs posturi ale armatei? o firma privata isi stabileste profilul de angajat si competente necesare, are o tinta, niste filtre. Dupa care iese cu ele pe piata si ofera ceva sexy sa atraga.
De ce armata sau marina s-ar comporta altfel? din inertie cumva… din faptul ca „asa ceva nu s-a mai facut pana acum” ? Spune-i aluia pe care l-ai tinut 16 luni intr-o detasare, timp in care o criptomoneda s-a triplat ca valoare dar solda lui a ramas aceeasi, ca e grozava militaria.
ideea ca „dar daca vin aia… ce facem?” nu mai sperie si nici nu mai atrage. Creierul tanarului de azi din occident nu mai accepta posibilitatea unui conflict militar. Pur si simplu o ignora, o baga la capitolul „vedem atunci ce facem”.
Nu e nicio vina a nimanui. se numeste evolutie si are si bilele ei negre
Asa ca dear Army&Navy: you have to face it and work with it!
Repet aproape totul tine de vointa politica, adica daca se vrea se face. Aici intervine corectitudinea politica si se intampla tot ce pomenesti tu mai sus. Metode de a face rost de personal sunt, vointa sa fie. De exemplu (asta mi-a venit acum in cap) lege prin care daca vrei sa accezi intr-un post la stat trebuie sa prestezi 2 ani serviciu activ si 10 rezerva, daca nu poti sau ai probleme de constiinta, 5 ani serviciu alternativ si 7 rezerva. , cu adaugarea vechimi la schema de pensionare, si bonificatii in situatia ramaneri in serviciu acctiv. Sau alta schema, ideea e sa aiba zaharelul si biciul. Nu am inventat eu mersul pe jos si apa calda, astea s-au folosit si probabol ca se vor mai folosi. Repet, tine de vointa politica, easy -money si mulatra imi plac si mie dar daca vine onor autoritatea si zice ca asa s-a hotarat viata devine mult mai complicata. Atata vreme cat autoritatea statului se „rusineaza ” de corectitudinea politica, nu o sa se intample nimic. Ca simplu cetatean nu ai multe alternative la o abordare legislativa cum am mentionat mai sus, pot sa protestezi, dar daca pe decidenti ii doare la basca de tine ramai cu protestul si te conformezi , in mod democratic , evident.
Peste tot in lume sunt cazuri asemanatoare. Nu exista militari perfecti si incredibil de eficienti. Se stiu cazurile din us navy si ale lor AB uri busite anii trecuti din cauze umane, din armata israeliana, cu ale lor patrioturi trimise dupa drone civile(nici macar nu le au doborat) sau david sling lansate impotriva unor tocka ce nici macar nu atingeau israelul(ca nu au raza de actiune necesara). Sau duzina de tamiruri lansate impotriva unor salve de mitraliera de 14,,5.chiar acum citeam ca ultima lansare a unei LGM30 a fost un esec, racheta turtindu se de sol imediat dupa lansare. Si nu e vreo arma care sufera de bolile copilariei(varianta III are juma de secol) iar baietii de se ocupa de ele sunt probabil za best in us army. De gafele din red army nu mai vorbesc, sunt prea multe.
Unde o vezi „turtită de pământ”?
https://www.military.com/daily-news/2021/05/05/air-force-aborts-icbm-test-after-problem-ground.html
Bai boss , stii ca io i-ti tin partea de fiecare data cand ai dreptate si pe drept cuvand de multe ori ai…da cum Dumnezeule Doamne din toate exemplele pe care le-ai dat n-ai nimerit si tu vreun exemplu rusesc ori altceva de numa pe evrei si americani i-ai gasit?!….asa de dragul impartialitatii si a echitatii fratesti intre popoare fa si tu o erata cu ceva Iskandere, Kalibre si Kinzaluri care s-au dus in balarii in loc sa-si atinga tinta…..macar una si-i de ajuns, s-ar reface dezechilibrul expunerii.
Multumesc Strumpf
la vremea respectiva multi au criticat Navantia in conditiile in care este un producator de nave militare cu vechime si furnizor pt multe marine militare serioase,
nu de astea de la noi, cu conducere luata la pila
la mintea mea, este corecta descrierea modului de producere al episodului cu nava norvegiana,
intrebarea este ce ar face marinarii nostrii in situatii similare,
nava asta norvegiana cu comanda umana defecta este cam peste toata marina noastra la un loc: sisteme de lupta, etc.
si noi am avut ceva incidente asemanatoare cand una din frecatele lu nastase platite la suprapret adevarat, a ciobit delfinu,
in conditiile in care delfinu era stationat de cativa ani, multi,
ce se intampla daca delfinu era in miscare si lua frecata din lateral,
cred ca toti is nevinovati,
o fi de la numaratu oualelor
si englezii au avut un episod de asta cand un submarin nuclear a intrat intr-o nava civila pe langa Gibraltar
vorba cea: mie mila de tine dar de mine mi se rupe inima
Asta este si un fel de aviz amatorilor care prezinta ca fiind foarte in regula sa ai echpaje de ordinul 60-80 de membri la o corveta grea sau fregata.
Totul este bine pana nu apare o situatie neprevazuta si din aceasta cauza daca ne uitam la USN, UK Navy la marina Rusiei si Frantei o sa observam echipaje mult mai numeroase ca idee asta vine si din experienta mult mai mare de situatii reale in comparatie cu altii.
Totusi sa nu uitam ca initial echipajul asta a fost laudat ca ce bine s-au miscat etc…ce or fi facut in o ora intreaga pana au evacut nava>
Când te gândești unde ajungeau cu o bărcuță vikingii acum o mie de ani. Chiar și în Newfoundland… Cei de acum nu sunt în stare sa iasă din port fără să lovească oarece, se lasă macelariti de un breivik și au cea mai scumpă benzină din lume când se scaldă în petrol. Și era să uit de barnevernet…
Inteleg abordarea lor. Este normal sa identifici slabiciunile si sa le adresezi corespunzator. La noi, societatea este de vina pentru totul. Conducerea ministerului este pur si simplu divina si astrala.
George zice bine ce zice. O conducere ce nu pune batista pe tambal si recunoaste ca a avut un mare esec in urma caruia s-a dus pe apa sambetei cam 1 miliard de dolari (presupun ca echipamentele sensibile sunt pierdute definitiv), inseamna sa-ti scoti palaria in fata ei. Presupun de asemenea ca s-au emis sute de pagini de recomandari, ce vor deveni obligatorii pentru viitor. Partea asta de recomandari ar fi bine de preluat de marina noastra, prelucrata cu oamenii, functie de ce putem adapta la copaile noastre si bagata bine la cap de catre echipaje. Plus cat mai multe exercitii pentru prevenirea si stapanirea unor situatii de genul asta, cred ca ar fi pasii de urmat.
Ma intreb numai cat de ‘profesionisti’ sunt specialistii nostri de pe navele militare marine, ca aia de pe dunare pot scapa doar inotand pana la mal la o adica! 🙂
Si inca ceva…la cat de vechi si putin modernizate sunt navele noastre, avem o multitudine de personal ‘specializat’ care lucreaza pe aceste nave!
Noi chiar avem de unde seleta pentru viitoarele 4 corvete.
ca aia de pe dunare pot scapa doar inotand
*****
Citi dintre ei stiu sa inoate?
Daca intr-o Marina de nivelul celei norvegiene, intalnim probleme de genul asta, va imaginati cum stau lucrurile in Marina rusa cu semianalfabetii si alcoolicii lor din echipaje ?
Pe ce te bazezi cand pui etichete din astea? Cliseu,experienta adevarata sau ce mai exact?
Daca rusii sunt asa de varza inseamna dupa acelasi rationament ca nu trebuie sa ne facem griji de ei ca oricum se scufunda in grup si nu ajung niciodata sa se bata macar cu noi, nu-i asa?
Acest incident naval imi aminteste de catastrofa navei scoala a marinei militare germane (sora cu Mircea al nostru) care s-a scufundat in Atlantic cu tot echipajul (elevi si profesori) asa ca lor le lipseste o intrega promotie de ofiteri de marina. Dimineata in port aeriseau cazarmile (adica deschideau hublourile de la dormitoare) dar din obisnuinta au facut asta si in larg, valurile au inundat nava si s-a scufundat. Bine ca la norvegieni nu a murit nimeni. Cum spun chinezii: un recrut viu valoreaza mai mult decat un erou mort.
si chinejii chiar au de unde…
Daca te referi la Pamir:
– nu e nava sora cu Mircea
– era nava scoala pentru marina comerciala, nu militara
– cauzele naufragiului nu sunt cele mentionate de tine
– functiona si ca nava de transport, la momentul naufragiului avand la bord aproximativ 3800 tone de grane, stocate necorespunzator
Daca te referi la alta nava, poti da ceva mai multe detalii te rog?
Inchiderea portilor etanșe , după ce știu eu , se face local ușă pe ușă sau centralizat. Cu un singur buton , se pot închide toate. Din planșa/ punctul de comandă/ control al navei.
Daca au fost lăsate deschise, e dovada de panica generalizată. Inclusiv în categoria ofițerilor.
Și atunci :
– cum se avansează în grad ?
– cum se obțin funcții de comanda pe nave de lupta ?
Și în general , statul major al marinei norvegiene are habar de gradul de pregătire a flotei sau le țin ” de paradă ” ?
Ca comparație , la nave militare americane care au avut ciocniri cu alea civile , au zburat o grămadă din funcții. Iar în cazul submarinului care a lovit fundul marii cu burta ( noroc că fara pagube grave) au zburat comandantul , vicele dar și contramiralul șef al flotilei.
Oricum apreciez că publică rezultatele anchetei. La alții , pot sa cadă și 10 avioane că tot nu publica nimic. Cel mult asigura pompos avansare post mortem și o decorație pe sicriu.
https://www.rumaniamilitary.ro/rusii-au-ramas-calici-de-o-nava-militara-de-recunoastere-informatii
Au și ei ghenerali gen Oprea ,Onțanu,Zisu,etc.
faptul ca au pus pe hartie la vedere incompetenta lor e de laudat. vor lua masuri si pe viitor vor deveni un pic mai buni. pt ca vor invata sa inchida usile cand e umezeala mare
slaba pregatire vine si din faptul ca nu prea te trage sufletul sa te faci militar si sa iti restrictionezi niste drepturi sau obiceiuri intr-o tara care are un nivel de trai f mare comparativ cu altii…chiar daca asa cum zicea cineva ….au benzina scumpa desi inoata in petrol
probabil pe viitor invata si ei cum si cand se inchid usile
probabil ca si terestru sunt tot pe acolo
cred ca toti fac boacane mai mult sau mai putin . evident asta a fost una mare
dar ne-am gandit daca noi suntem mai destoinici? la ei daca e dificil sa convinga lumea ca e necesar sa mai faca 100 de vase de razboi, sau tancuri ori avioane…..
bani au sa le faca a doua zi
noi trebuie sa ne intrebam si sa verificam daca suntem mai buni. sa invatam si noi din greseala lor! am mari dubii ca suntem mai breji. poate suntem avand in vedere ca mai facem exercitii in cadrul NATO si trebuie sa facem impresie
nu stiu cat de pregatiti sunt marinarii si mai ales cati sunt!
am mai spus….daca maine Zana Cea Buna ne pune pe balta 4 corvete , un submarin si inca 5-6 nave de patrulare…..ne trebuie vreo cativa ani pana reusim sa le pornim
de aceea cand ne dorim cu ardoare( si asta e bine) 700 de tancuri , inca 48 de avioane, sute de obuziere, rachete, baterii de coasta si alte bunatati( foarte necesare de altfel) , ne pune intrebarea daca avem oameni pt ele???
noi avem o oportunitate aici. nivelul de trai e cum e si cariera militara poate fi o solutie buna. mai ales ca ai ceva avantaje
e clar ca tineretul se indreapta catre o viata ca in occident dar faptul ca nu e asa roz viitorul la noi e un avantaj ,daca vrei sa il orientezi spre militarie
faci cateva scoli de intructie cumperi cateva din fiecare( tanc avion artilerie nave etc) pt ca omul sa se antreneze pe scule de ultima generatie sau ma rog, unele moderne si in 5-6 ani pina dai gata o tura de soldatei poate achizitionezi si o parte din scule , pt ca oamenii sa poata sa desfasoare activitatea
poate daca renuntam la catania veche , cu umilintele gratuite si fara sens, pe viitor sectorul asta ar deveni atractiv
sunt tineri nascuti in multe zone ale tarii unde viata nu iti ofera multe si cariera militara poate i-ar salva pe multi
pina la urma exemplul norvegian e graitor( si ati mai precizat cateva) : degeaba ai unelte bune daca cel ce le foloseste nu prea are habar
in oameni ar trebui investit puternic
dintr-o generatie ies cateva minti luminate,care minti luminate pot sa dezvolte la randul lor domeniul in care activeaza
si asa ai avea peste 20 – 30 de ani ceva care chiar ar fi asemanator cu un furnizor de securitate…..macar la nivel local
sa nu uitam ca acum 2 ani sau 3 , armia romana impresiona populatia prezenta de ziua marinei la spectacol , cu un exercitiu demonstrativ de respingere a unui atac aerian la joasa inaltime cu tab-ri si pistolari care trageau dupa avion! ( clasica aviatie inamica de prin anii 80)
drept urmare pe linga multe acareturi scumpe ar trebui sa ne dorim un numar de militari si o calitate umana corespunzatoare
la buna vedere, domnilor
Explicatia e simpla. In nicio țară civilizata nu se mai da importanță milităriei. Până și rușii au cheltuit pe asta sub 4% din PIB in 2019.
Anul trecut ministrul sănătătii din Norvegia a interzis deplasarea echipei naționale de fotbal a Norvegiei in Romania din cauza covidului. Chiar dacă se pierdea meciul prin neprezentare. Si norvegienilor li s a parut normal ce a facut ministrul si l au susținut. La noi se gasesc o grămadă de idioți care ar fi spus ca e un abuz si ca se distruge fotbalul, un idiot a si spus ca norvegienii au exagerat. La ei a fost vorba doar despre respectarea regulilor si asta a fost ceva normal.