Fortele Aeriene Romane, planuri si capacitati

 

Aeroporturi militare Romania anii 1990

Daca la inceputul anilor 1990 existau aproape douazeci de aeroporturi militare pe teritoriul Romaniei (si 32000 militari in fortele aeriene), reducerea repetata a efectivelor si restructurarile aferente au dus la dispunerea de pe harta de mai jos:

 

Dupa unele surse, la inceputul anilor 2000, Fortele Aeriene Romane au facut tranzitia catre urmatoarea structura:

  • 1 ASOC (Air Support Operations Center) – centru comanda operatiuni
  • 6 Escadrile de lupta aeriana
  • 1 Flotila de Transport Aerian
  • 1 Brigada de Aparare Antiaeriana
  • 1 Regiment de aparare AA
  • 4 Baze Aeriene
  • 2 Baze de antrenament
  • 1 Centru Releu Radio
  • 3 Regimente de Semnalizare

Rezerva teritoriala

  • 2 Comandamente Div. aeriana
  • 1 Regiment SAM
  • 1 Regiment genisti/intretinere
  • 2 Escadrile de antrenament
  • 2 Baze rezerva

Astazi, structura Fortelor Aeriene Romane este compusa din 3 escadrile de vanatoare, una de transport tactic, una de transport si recunoastere, doua de antrenament si 2 escadrile de elicoptere de atac, respectiv 6 escadrile de elicoptere de transport/evacuare si una de antrenament elicoptere.

Acestea sunt grupate pe 3 baze principale pentru aviatie de lupta, o baza secundara, o baza de transport si doua baze de rezerva :

  • Escadrila 712 Elicoptere cu IAR-330 L/M/M (MEDEVAC)
  • Flotila 86 Aeriana – Baza aeriana Fetești „Locotenent Aviator Gheorghe Mociorniţă”
    • Escadrila 53 Aviație Vanatoare – cu F-16 AM.
    • Escadrila 862 Elicoptere – cu IAR 330L/M/M (MEDEVAC);
  • Baza aeriana 57 Constanța – Mihail Kogalniceanu – anexa a bazei Fetesti
    • Escadrila 861 Aviație Vanatoare – cu MiG-21 LanceR;
    • Escadrila 863 Elicoptere – cu IAR 330L/M/M (MEDEVAC)/ Naval;
  • Flotila 90 Transport Aerian – Bucuresti – Otopenicomandor aviator Gheorghe Banciulescu
    • Escadrila 901 Transport Aerian Tactic – cu C-130 Hercules;
    • Escadrila 902 Transport Aerian si Recunoastere – cu Antonov An-26 / Antonov An-30/ C-27J Spartan;
    • Escadrila 903 Elicoptere de Transport – cu IAR-330 Puma L/M;
    • Escadrilele 904 si 905 Elicoptere – cu IAR-330 Puma – posibil desfiintate;
  • Flotila 95 Aeriana – BacauErou căpitan aviator Alexandru Șerbănescu
    • Escadrila 951 Aviatie Scoala – cu IAR-99 SOIM;
    • Escadrila 952 Elicoptere – opereaza IAR 330 Puma SOCAT;
  • Escadrila 142 CercetareTimișoaraGiarmata – opereaza UAV-uri Shadow 600
  • Școala de Aplicație pentru Forțele AerieneAurel Vlaicu” (dotare: Iak-52, IAR 99, IAR 316)
    • Escadrila 1 Antrenament de Zbor faza AI-A, cu IAK-52 si IAR 316B
    • Escadrila 2 Antrenament de Zbor faza AII-A, cu IAR 99 Standard

 

In contextul in care Fortele Aeriene Romane isi doresc operarea a 3 escadrile de F-16 si al achizitiei din Norvegia, s-a anuntat si faptul ca dupa baza Borcea, aeroportul de la Mihail Kogalniceanu ar fi casa urmatoarei escadrile operationale, pentru a inlocui aliatii care vin prin rotatie pentru politie aeriana la Marea Neagra. Cea de-a treia baza ramane cea de la Campia Turzii, unde sunt planificate de asemenea investitii si unde de asemenea sunt detasate prin rotatie aeronave aliate.

 

Prin pozitionarea pe harta, majoritatea fortelor aeriene se afla in triunghiul Bucuresti – Constanta – Bacau, Turda trebuind sa asigure restul de mai mult de jumatate din tara.

Bacaul are doar niste IAR-99 Soim pe post de aviatie de lupta, iar Timisoara si Craiova (Deveselu s-a desfiintat) baze de rezerva – nu au nimic la acest capitol. De bine, de rau, datorita prezentei Aerostar, Bacaul este vizitat prin rotatie de MIG-21 Lancer pentru reparatii si revizii iar in viitor si de F-16. Pentru serviciul de politie aeriana extinsa s-a ajuns sa se apeleze inlusiv la IAR-99C Soim dar si la IAR-330M Puma SOCAT.

Prin achizitia celor 32 de F-16 norvegiene, datorita resursei disponibile de pana in 2200 de ore/aparat (fara o extindere suplimentara dincolo de 8000 de ore, destul de costisitoare), exista riscul ca un numar semnificativ de aeronave sa isi epuizeze resursa la orizont 2030-2035 (200 de ore de zbor/an/structura). In plus, datorita uzurii, procentul de disponibilitate operationala va cobora probabil sub 60%, ceea ce inseamna cam 9 avioane active in orice moment in fiecare din aceste doua noi escadrile.

Pentru a menaja resursa ramasa a aeronavelor norvegiene si a avea 3 escadrile operationale dincolo de 2030, o solutie ar fi mixarea acestora cu cele din prima escadrila, cu mai multa resursa, si completarea prin programul portughez cu inca o duzina de aeronave cu mai multa resursa. Dintre acestea, macar 6 ar trebui sa fie dubla comanda, deoarece in urmatorii ani efortul major va fi scolarizarea pilotilor iar celulele norvegiene de acest tip probabil stau cel mai rau la resursa ramasa.

Astfel aproape 30 de celule plus inca cateva cu mai multa resursa dintre cele norvegiene ar constitui nucleul cel mai activ al celor 3 escadrile (aproape o duzina per escadrila).

In plus, numarul de aeronave F-16 din inventar urcand spre 60-64 de carcase, ar exista rezerva pentru pana la doua escadrile extinse (24 de aeronave fiecare) sau chiar 4 mini-escadrile. Avand in vedere ca la sfarsitul deceniului vom fi aproape singurii operatori de F-16 A/B MLU in Europa, ar fi recomandat sa cumparam un numar cat mai mare de aeronave pentru a avea o rezerva confortabila de structuri dar si pentru canibalizare (72 ?). In anii urmatori tarile Benelux si Danemarca vor oferi la vanzare propriul parc, care alaturi de programul de recuperare pe filiera AMARG ar constitui o paleta larga pentru alegere.

Daca aeronavele MIG-21 Lancer vor fi inca operate niste ani si retrase cat mai aproape de momentul intrarii in serviciu a unei escadrile de F-35, pe masura ce celulele inca apte de zbor isi vor epuiza resursa dar si datorita invechirii echipamentelor, armamentului si avionicii (modernizare putin probabila in acest moment), o varianta ar fi repozitionarea lor pentru politie aeriana cu raza scurta si antrenament : – in prima instanta la Bacau iar apoi in Vestul sau Sud-Vestul tarii (Timisoara sau Craiova). Baza aeriana militara de la Timisoara a mai operat MIG-21 Lancer si are niste hangare betonate (necesita probabil renovare), deci ar adaposti in conditii bune o parte din MIG-urile 21. Cea de la Craiova ar fi recomandata de proximitatea centrului de incercari in zbor si a bazei de la Deveselu, dar putin probabil sa poata adaposti o intreaga escadrila. La fel de bine, desi se mai complica logistica, baza de la Timisoara ar putea fi cea principala, dislocand prin rotatie cateva aeronave la Craiova.

Ramasitele aeroportului militar Timisoara

In acest mod, Lancer-urile vor fi mai putin solicitate executand sarcini de intensitate redusa, conservandu-si mai mult timp resursa ramasa. In plus, dintre cele aproximativ doua duzini reprezentand pe hartie doua escadrile astazi, o parte vor fi prin rotatie la Bacau, pentru intretinere.

Astfel escadrila de la Turda s-ar ocupa de Centru-Nord si Nord-Est, putand sprijini la nevoie celelalte 2 escadrile  de F-16 din estul tarii. Una dintre escadrilele extinse ar putea stationa cateva aparate la Bacau, pentru a putea acoperi la nevoie si R. Moldova pentru politie aeriana.

Si daca tot vorbim de politie aeriana, ar trebui mentionat ca astfel de atributii are si Unitatea Speciala de Aviație, apartinand  Inspectoratului General de Aviație al Ministerului Afacerilor Interne, dotata cu aproape 20 de H135 si care va primi si duzina de S-70i Blackhawk.

In completare, putem deduce din tiparul dizlocarilor americane la Campia Turzii, ca ar mai fi nevoie de cel putin un sistem din categoria MQ-9 Reaper/Hermes 900 (un al doilea posibil in versiunea maritima) si de o escadrila de superioritate aeriana (ex. F-15). Aici trebuie vazut daca mecanismul rotatiei americane se poate permanentiza sau ar fi nevoie de o contributie proprie.

Desi lucrurile s-au precipitat putin prin achizitia F-16 norvegiene, mai dureaza pana la a le operationaliza, a avea piloti suficienti numeric si ca pregatire dar si armamentul necesar.  Pana sa ne gandim la F-35, mai sunt niste pasi importanti de facut, care sa dureze probabil pana la sfarsitul acestui deceniu.

 

Marius Zgureanu

 

154 de comentarii:

  1. An nou fericit.
    O singura intrebare:
    Este sigur că piloții de F-16 zboară/ vor zbura 200 ore / an/ pilot ?
    Eu am mari dubii. Costa o grămadă de bani așa plan de zbor.
    Basca conform metodologiei NATO , la 20 de aparate ai nevoie de 30 de piloți.
    Costurile sunt marea problema.

    3
    • Marius nu spune asa ceva ; ” (200 de ore de zbor/an/structura)”
      Structurà, adicà aparat, nu pilot.

      5
      • stiu ca a declarat Micloș acum ceva vreme (cred ca , chiar aici am citit) ca un pilot operaționalizat sau care urmează sa fie operaționalizat, are alocat minim 140 ore de zbor pe an. Tot el a spus ca sunt piloți care au planificate 180 de ore de zbor pe F16. deci borna aia de 200 nu este nici departe dar nici aproape – oricum, dacă chiar reușesc sa asigure un minim de 140 de ore pe an / pilot, nu e rău, mai ales la cât de pârliți ne consideram (desi nu suntem) financiar.

        5
    • Nu cred, eu sper sa atinga macar alea 120 de ore…
      Eu m-am referit la 200/an/structura, nu pe pilot

      4
    • @Stefan60
      Piloții de F-16 au alocate, și zboară, câte 180 de ore!
      Părerea mea, hâc…

      8
    • Foarte putini piloti military zboara 200 ore/an. In tarile bogate in jur de 145-165 ore/an. In Romania si tarile cu un buget sarac probabil in jur de 20-40 ore/an. Deci insuficient petru mod combativ. 30 ore ajung numai pentru a nu uita decolare/aterizare avioane civile nu de lupta. Norocul Romaniei e ca de exemplu pilotii unguri / alte tari sufera de aceaiasi lucru – lipsa de antrenament. Chiar in Polonia e lipsa de piloti la nivel si o mare parte din F-16 poloneze sunt parcate acumuland putina rugina in cilindri in asteptare de piese de schimb. Pilotajul de avion este un „perishable skill”. Invit pe pilotii esiti la pensie sa comenteze in raspuns. Dar fara „bullshit”. Sper ca 2022 sa intareasca capabilitatea aviatiei Romaniei.

      1
  2. NV- ul nu prea e acoperit…nu cred ca ungurii si sarbiii sant neaparat cei mai buni amici ai romaniei la ora actuala…dar si daca ar fi, ajunge doar Luna pentru aratat pisica?
    Ce mi-e mie e ca si la terestru sintem tot asa de-n dosul gol…

    10
    • Goi și tratați de toți ce au fost în structurile de securitate !
      Ce căcat infară de băgat în gușă și umflat pensiile și salariile altceva nu au făcut ! Toți deportați pe bună dreptate că trădători și leneșii ! De la lipsa de armament la lipsa de personal și mai important disciplina și educație populației în caz de atac este trădare națională ! Lipsa de fonduri în fiecare an și mereu aceleași scuze nu sunt banii este la fel o lista acuta de interes ! Nu au motive și nici scuze de când suntem în EU se da banii de pomană pe toate palierele dar ei nu sunt capabili și nici nu vor daca nu pot fură să facă ceva ! Nu poți face peste noapte ce au stricat in 30 de anii dar nici sa dormi cu judecători și procurori ce conduc de atâția anii !!! Toții la închisoare și confiscate bunuri și de la strănepoți nu doar nepoți !!! Lăsate doar cele esențiale o locuință și doar o mașină ! Și tot ce e trecut pe alte nume neamuri etc confiscate ! In ziua de azi cum totul e conectat poți găsi vinovați mai ușor de se vrea !

      21
  3. În 1990 pe aeroportul de la Târgu Mureș erau staționate avioane militare. Nu mai știu de care, eram elev de liceu pe atunci și cu excepția MIG 21 nu cunoșteam alte tipuri de avioane militare. Spun asta pentru că nu am văzut pe hartă aeroportul de la Târgu Mureș.

    6
    • Erau MiG-21 de la Luna ( azi Campia Turzii ) , au fost dislocate la Targu Mures cat s-au executat lucrari la pista .

      4
      • Deci Tg. Mures era aeroportul de „rezerva” in respectiva situatie…

        1
        • Ai dreptate,in ’90 am fost parașutist la Luna, militar în termen și se lucra la pistă,prin ’90 vara,daca nu mă înșel,au adus înapoi avioanele

          5
        • ” Deci Tg. Mures era aeroportul de „rezerva” in respectiva situatie… ”
          Nu neaparat , era si Cluj Napoca – Someseni vizat , atata ca erau elicopterele acolo atunci .
          Orice aeroport cu pista suficienta de lunga pentru MiG-21 era vizat , PNA-ul se muta auto .
          Mai erau .

          Si a mai fost si un exercitiu de dislocare a IAR-93 , prin ´88 sau ´89 , cand tensiunile cu Ungaria ajunsesera la maximul permis pentru Tratatul de la Varsovia .

          2
  4. Asta este din ciclul ce am fost si ce am ajuns. doua nelămuriri am eu la toata problema expusă, si aici ma refer la capacitatea factorilor decizionali.
    1. Nu mai suntem in anii 90. Teoretic suntem într-o alianță militara diferita) . o sa vedem mai bine cum sta treaba după summit-ul USA-Rusia.). La ora asta ar trebui minim 2 baze noi. una un vestul țării, unde avem vecini foarte bine dotați militar si rusofili, ma refer la Serbia. Nu cred ca ar ataca dar si democrații nostri au lăsat pe alții sa îi atace. Iar alta ar trebui mai aproape de Ucraina pentru ca acolo e cea mai mare problema daca ne trezim la granita cu Rusia.
    2. Sa imi explice si mie cineva cum dragii noștri responsabili au reușit sa piarda o duzina de avioane norvegiene la Draken care au semnat cu 2 săptămâni înainte de a se anunta la noi. deci in teorie negocierile au fost concomitente. care au mai cumpărat si de 16 din Belgia tot cu cateva luni înainte. In timp ce noi teoretic ne informam la toți operatorii de f16 si cica numai la norvegieni am gasit. si nici alea toate.

    17
    • Aici e diferenta dintre public si privat.Ala privat are mana libera,la stat trebuie sa raportezi mereu si pentru orice se face o sedinta si se scrie o hotarare.
      Cum vrei sa fie la fel de eficienti ?

      4
    • Cei de la Draken vaneaza ‘chilipiruri’ de mult timp, cum apare ceva disponibil ei intra direct sa cumpere, fiindca cu cat au mai multe avioane, cu atat creste profitul prin noi contacte (sau in cel mai rau caz se asigura ca au avioane de rezerva penbtru contactele existente, fiindca nici flota lor nu este foarte noua).

      La noi domnii conducatori iau acelasi salariu indiferent de cate avioane avem, asa ca nu este stres. Daca se poate, sa vina la noi aia care vor sa vanda.

      13
    • Oare chiar sunt asa bine dotati Sarbii, precum crezi?
      Eu cred că nu ne facem prea mari probleme cu ei in caz de ceva.

      11
  5. Eh, am spus de fiecare dată că escadrila trebuie să fie de 24, pe motiv de disponibilitate. Au scăpat deja cele 12 norvegiene către Draken, mai rămân danezii, belgienii, olandezii. Îngrămădeala e mare la ele, deja guvernul Mă Ciucă a luat împrumut serios ieri, alaltăieri să finanțeze deficitul la pensii, alocații, pomeni. Altele, nu mai vedeți!

    5
  6. Mai intai ar trebui sa renuntam la idei gresite,cum ar fi cel de mini-escadrila.Escadrila,bateria,batalionul sant (sub)unitati tactice cu efective potrivite cu scopul lor,nu poti sa le amputezi la mini-escadrile,semi-baterii sau batalioane usoare daca vrei eficacitate.
    Deci se va urmari ca fiecare escadrila sa aiba gata de lupta cate 12 avioane.Acum o sa vedem daca asta va fi posibil si in realitate.
    Ceea ce nu se apune acum este ca odata cu venirea norvegienelor devine acuta problema apararii lor.Una e sa aperi niste MIG-uri,alta e sa aperi F-16,exista distinctii mari la varf.Va trebui suplimentata si completata AA,alte cheltuieli,alte prioritati.Spre revolta altor categorii de arme,satule sa tot astepte pana le vine randul.Deja se scot cutitele ..
    Deci eu cred ca in perioada urmatoare sant putine sanse de noi relocari si reorganizari.Toti vom fi ocupati cu infrastructura,instruirea pilotilor,alea alea ..

    7
  7. Frumos nu prea găsești prin presă astfel de articole.Majoritatea articolelor din presa scrisa sunt comunicate de presa pe care le preiau cam toate publicațiile.Subscriu la idea de a achiziționa in continuare f16 second și de a renova minimal mai multe baze aeriene ,noi find o țară mică eu cred că e bine sa ai avioanele cat mai dispersate în caz de bum bum .

    2
  8. Probabil ca bazele aeriene din vest (Timisoara, Caransebes, Sibiu-Turnisor) vor trebui re-activate sau macar pregatite pentru o activare rapida in caz de nevoie, mai ales ca F-16 are alte nevoi logistice, mai complexe, in comparatie cu MIG-urile. In cazul unui atac rusesc probabil ca bazele aeriene ar fi primele vizate asa ca avioanele ar trebui protejate de primul val de rachete rusesti.

    Apoi, mi se pare clara nevoia de a avea un avion de vanatoare/superioritate aeriana, pe langa cele 3 escadrile multirol. Optiunea mea ar fi Eurofighter / Meteor, eventual avioane la mana a 2-a aduse la zi.

    Apoi V/SHORAD, inclusiv aparare anti-racheta a bazelor aeriene si drone. La cele doua escadrile de antrenament mai tragem de Soim niste ani.

    2
    • Daca e paruiala cu ivanii, fii sigur ca in primele 24 de ore pierzi absolut orice control al spatiului aerian, in cel putin 300 km linie de contact toaca tot, electronic 100 km control pierdut, inclusiv civil, iar varianta optimista e sa fie tot balamucul pe linia Carpatilor, cu marea problema poarta Focsanilor. Nu zic eu, ci oaresce baieti despeti de pe la NATO si muricani. Nici macar nu prea pot sa ne ajute in 72 de ore, ca nu avem infrastructura. In momentul asta, o paruiala la scara larga cu rusii, foarte improbabila, pentru ca nici ei nu pot sa isi ascunta fortele si pregatirile, totusi, in caz de paruiala, aliatii vor veni sa ne elibereze, nu sa ne ajute. Multumim generatiilor de patrioti perindati prin conducere.

      9
  9. https://www.tu.no/artikler/norske-f-16-skal-selges-ma-komme-andre-nasjoner-i-forkjopet-for-a-fa-best-pris/477518

    Fordeling av flytimer

    I oppdragsbrevet får Forsvaret blant annet beskjed om å utrede og anbefale mulige tiltak for at flest mulig av de siste 28 maskinene skal ha minst 1.200 timer flytid igjen på skrog og belyse konsekvensene av dette.

    F-16 er i utgangspunktet konstruert for å klare minst 8 000 flytimer. Gjennomsnittlig flytid på de norske skrogene har passert 6 000 timer, fikk Teknisk Ukeblad opplyst i vår.

    Distribution of flight hours
    In the assignment letter, the Armed Forces is instructed, among other things, to study and recommend possible measures so that as many of the last 28 machines as possible will have at least 1,200 hours of flight time left on the hull and shed light on the consequences of this. The F-16 is basically designed to handle at least 8,000 flight hours. The average flight time on the Norwegian hulls has exceeded 6,000 hours, Teknisk Ukeblad was informed this spring.

    3
    • https://daydaynews.cc/en/military/541942.html

      Breaking the rumor that it is not durable, another US F-16 has more than 10,000 flight hours, mainly relying on maintenance

      mainly relying on maintenance

       2020-05-01 09:48:04 

      Last Thursday, the U.S. Air Force’s No. 343 F-16 fighter jet at Spangdahlem, Germany achieved a milestone of 10,000 flight hours. At this time, nearly 27 years have passed since it moved off the production line and entered the 52nd Fighter Wing.

      To be precise, this F-16 is F-16 Block 50, the second in the US Air Force’s active fleet to reach 10,000 flight hours, and the first one to reach 10,000 hours. The F-16 is deployed at the 35th Fighter Wing of Misawa Air Base in northern Japan. It has been in service for 29 years and has been performing missions in Japan in the past.

      For the F-16’s flight hours exceeded 10,000 flight hours, the official and pilots of the US Air Force expressed their gratitude to the ground crew for their extensive and comprehensive maintenance work.

      5
    • Yep, status dating 29. okt. 2019
      We are in 2022… so situation even worse…

  10. Intrebare, avem vreun tratat cu R. Moldova pentru a le face politie aeriana? Totusi, ca ne place sau nu, este stat suveran autodeclarat neutru si cred ca va ramane asa pentru multa vreme.
    Ungurii (12 Gripen) si Serbia (cate Mig-29 si la ce standard?) nu reprezinta o amenintare, le lipsesc pur si simplu numerele, cel putin pentru moment. In caz de bum-bum, totul va fi retras la Campia, e mai protejat natural decat Borcea sau MK.
    Zic si eu… 🙂

    7
    • nu poti sa stai intr-o singura baza. parerea mea ca trebuie cel putin 3-4 in partea de vest, eventual in conservare sau cu o unitate de geniu/paza/intretinere care sa le amenajeze rapid in caz de nevoie.

      de asemenea ar fi nevoie de un plan de relocare a capacitatilor de intretinere de la Aerostar la Craiova sau Timisoara.

      eu nu prea inteleg ratiunea investitiilor americane in MK; bine, e la mare, dar e foarte expusa.

      15
      • In cazul putin probabil al unui conflict deschis NATO / SUA vs. Rusia la Marea Neagra, rusii iti vor pisa bazele aeriene cu Kalibr/Iskander de la bun inceput. Asa ca, atat timp cat nu poti sa pleci cu ele in spate de colo-colo, poti sa ai cate vrei, o racheta va primi fiecare.
        Romania are o infrastructura aeroportuara dezvoltata si, orice pista e o pista ce poate fi folosita. Mai important mi se pare sa pregatesti logistica aferenta pentru a fi capabil sa ai centre de coordonare a zborurilor mobile, logistica aferenta armamentului, capacitati tehnice pentru a repara cat mai repede pistele etc samd
        De asemenea, posibilitatea avertizarii timpurii, cu cat afli mai repede, cu atat poti sa faci lucruri.
        Relocarea nu prea merge, Kalibr bate oriunde in Romania.
        Ratiunea investitiilor este descurajarea. In caz de bum-bum, totul se retrage la Campia, mult mai bine protejat in interiorul arcului carpatic, ceea ce asigura si un timp de reactie rezonabil.
        Zic si eu… 🙂

        22
        • Eu sincer nu prea cred in aceasta mantra a valului atotdistugator de rachete rusesti. Nu ca vreau sa fiu gigi contra, dar istoria recenta nu pare sa sustina aceasta idee:
          1) in 2008 rusii au fost departe de a dezlantui un tir intens si precis asupra obiectivelor georgirene. E drept ca au trecut 14 de ani de atunci, si Rusia si-a crescut arsenalul, dar am mari dubii ca si-ar putea permite un atac cu cateva sute de rachete de precizie (vezi si articolul de saptamana tecuta legat de stocurile de munitii).
          2) in 2017, americanii au lansata un atac cu 59 de Tomahawk asupra bazei aeriene Shaiyrat din Siria. Rezultatele au fost cel putin indoielince, pagubele produse variind in functie de sursa raportului. Ce este absolut sigur este ca la cateva ore de la atac, aeroportul lansa misiuni de lupta.
          3) Nu o fi Romania vreo mare forta, dar incepe sa aiba o aparare AA decenta, mai ales daca se porneste si programul SHORAD / VSHORAD. Iar colegii americani ar contribui si ei la apararea AA intr-un scenariu NATO – Rusia, atat cu armament cat si cu echipament de bruiere. Considerand punctul 2, si plecand de la ideea ca rachetele rusesti sunt similare celor americane ca si precizie si putere de distrugere, de cate rachete crezi ca ar fi nevoie ca sa neutralizeze MK? Costul ar fi imens, si rezultatul oricum derizoriu, avioanele sunt probabil instrumentul cel mai usor de dislocat in Romania de aliati, macar ca sunt lansate de la baze din tarile vecine si eventual vin cu rezervoare suplimentare.

          21
          • 1. Am senzatia ca la momentul Georgia, Kalibr inca nu era pusa la punct. Din surse publice, rusii cred ca au acum cateva sute de Kalibr, am citit la un moment dat ca facusera vreo 80 intr-un an. Nici eu nu cred in “ploaia de rachete” ci doar in folosirea acestor rachete pentru distrugerea unor puncte de comanda, radare, hangare cu avioane in ele.
            2. Pentru pistele de avion erau munitii speciale, nu stiu cat de potrivit e de fapt un Tomahawk pentru asa ceva… Atacul ala a fost si de show-off.
            3. Munitia ar fi marea noastra problema si aici. Stocuri prea mici de rachete AA la Patriot si lipsa Shorad modern, nu stiu Hawk cat de bine se mai descurca pe zona asta.
            Nu doresc sa te contrazic cu orice pret, doar sa nuantez nitel… 🙂

            13
            • Nu „ploaie de rachete”, dar numai cu o mica fractiune din inventarul rus Kalibr sau alte croaziere, a-r destrama complet Romania. Fara o Garda Nationala, cu o infrastructura teribila, fara „stocuri munitie” adecvate si o conducere dubioasa, la ce te astepti? Asteptati ajutor NATO? Nu mai vorbim de capacitati urgente medicale, pompieri, rezerve, etc.

              4
      • exista deja structura cu 2 baze de rezerva, cele mentionate in articol. Poate inca o baza ar fi de interes, daca apare o a patra escadrila, care nu ar fi colocalizata cu celelalte 3. La polonezi, doua din cele 3 escadrile de F-16 sunt la aceeasi baza.

        Pentru elicoptere exista si alte locatii decat cele comune de acum, care ar fi poate mai potrivite pentru cele de atac ale Fortelor Terestre, cand le-om avea.

        MK e strategica acolo, pentru ca permite sa controlezi o parte din Marea Neagra, mai ales de cand cu Crimeea. Si daca sunt si americanii acolo, va fi foarte bine aparata, probabil mai bine decat capitala. E practic cea mai importanta baza americana si NATO la Marea Neagra si posibil din partea asta de Europa, daca turcii continua sa isi subrezeasca pozitia in NATO.

        12
      • Am sugerat si io ca ar fi bine ca macar o parte din ce face Aerostar sa se faca la Baneasa si IAR Brasov, Craiova nu stiu daca mai e in stare sa faca ceva.

        Problema cu Aerostarul n-ar neaparat de expunere ca pana la urma daca Bacaul e expus atunci e expusa toata Romania, problema principala ar capacitatea lor de a face mentenanta in timp util la 49 de aparate in caz de conflict, RK-ul sa ramana la ei dar verificarile curente si alte chestii ce nu tin de reparatii capitale sa se poata face si in alta parte.

        Din am inteles eu Aerostar a fost ales din cauza experientei pe care o au pt aviatia militara mai ales in urma colaborarii cu Elbit dar si pt faptul ca ei si produc diferite componente pt ind de armament pe cand ceilalti nu prea.

        Cat de realizabil ar fi acest demers habar n-am, ei is firma privata si sunt acreditati celelti habar n-am , poate doar daca ar cumpara/inchiria hale la Baneasa sau Brasov si sa fie considerate operatiunile lor.

        1
    • Nu avem tratate de apărare cu RSS Moldova, că suntem in NATO, nu încheie România din astea fără acordul scris al comandamentului european. Care nu va veni. Pe de altă parte, mai urmăriți și viața politică și tendințele cetățenilor RSS Moldova. Nu ne vor acolo, nu vor limba română, doar banii trimiși de România îi vor pentru că plătim datoria din timpul ocupației române. Asta spun ei, nu eu. După mine, mai dă-i încolo de rusofili,excepție câteva sate și un oraș, hai două. Mai puțini bani băgați aiurea in kourul lor, și mai multe conturi pe rețelele de socializare, ferme bot, că la orice știre despre România sau ce face Maya când vine la București, în câteva secunde se activează trollii. Dacă rușii pot, noi de ce stăm cu capul pe umeri? Doar ca să nu ne plouă in gât?

      36
      • Moarte tradatorilor

        gabi S dupa cum scrii sigur esti un trol care lucriaza pentru rusi. Cam asa este stilul lor de a demoraliza adversarul ori cel putin ai statut de *editat. Esi in strada si intriaba unde se afla RSS Moldova sau cum se scrie cuvintul kourul.

        6
    • O tot tineti cu 12 Gripen la unguri dar cel putin dubla a fost inlocuita, nu stiu de C-ul pus pe burta la aterizare.

      3
    • Nu exista vreun tratat sau…nimica sa le facem politie aeriana. Nici nu avem cu ce, nici obligatie, nici macar vreun fel de infrastructura comuna pentru asa ceva. Si in nici un caz nu le putem face asta pe spinarea NATO, ca nu au treaba ei cu alianta. Comanda NATO nici macar nu e in RO, pentru politia aeriana. Si zici prost, sorry, ungurii sunt in acelasi NATO cu noi, cooperam cu ei chiar extra, iar sarbii….serios, ce treaba ai cu ei? Sunt cam ocupati cu ale lor, si in nici un caz vreun fel de amenintare nu sunt…geopolitic, practic nu exista, nu inteleg de ce tot vezi dusmani in toate colturile vecinatatii…

      5
  11. celule se vor gasi, problema va fi personalul cu experienta. Sunt foarte intarziati la acest capitol, practic capacitatea celulelor se va dubla in 2 ani si nu cred ca este posibil sa pregateasca in acest timp in jur de 45 noi piloti. Probabil ca va urma accelerat un program de trecere de la Mig 21 catre F16, pe la noi, norvegieni si portughezi. Si la personalul tehnic va fi aceeasi problema, avioanele sunt total diferite ca si standardul de mentenanta.
    Deci la final, batranele Mig uri vor ramane fara personal. Va fi o persistare in prostie sa le traga pe dreapta afara in ploaie in purul spirit romanesc. Solutia este sa le detaseze in 2 baze aeriene de rezerva si sa demareze un program pentru rezervisti la Timisoara/Craiova si Bacau pentru a fi in apropierea unor aeroporturi civile unde de regula pilotii rezervisti vor activa in flota civila.
    Mai este o problema legata de F 16, ora de zbor va fi foarte pretioasa, nu are logica sa faci politie aeriana cu un F 16 de la Campia sau Borcea in zona Timisoara/Craiova unde un avion civil nu mai comunica sau sarbii se joaca pe langa granita. Aceeasi poveste si la Radauti/Iasi unde trec unii cu Anedoiuri. Escadrilele astea de rezerva le poti incadra cu un numar restrans de piloti activi pentru acest scop permanent.
    O alta problema va fi Aerostar, se vor trezi pe cap cu o flota aproape tripla de F 16, mai vechi decat primele. Iar in paralel mai trebuie sa aibe grija si de Mig-uri. Va fi dificil sa gaseasca personal tehnic calificat, statul ar putea sa le dea fabrica de la Craiova unde sa-si dezvolte punct de lucru si sa faca intretinere/upgrade la IAR si Mig, oricum managementul Aerostar este infint mai bun decat cel actual de stat. Asa si fabrica aia va capata un scop si scapa statul de o povara. Aerostar au experinta bogata cu evreii, deci pot incepe proiecte noi gen drone, sisteme de armament etc.
    Cand ai o flota veche secretul este eficienta, trebuie sa optimizezi totul pentru ca altfel costurile o iau razna.

    31
  12. Felicitari pt.articol! F.bine venit!
    Am o intrebare : cam cat ar costa 32 F-15 AB/CD/E Strike/Eagle sh sau F/A-18 AB/CD/EF Super/Hornet sh sau EF Typhoon tranche 1 sh pt superioritate aeriana, atac si bombardament, toate aceste tipuri de avioane cu resursa minima de 2000 ore de zbor si stockuri masive de piese de schimb, pt a completa/pt a se adauga la cele 49 F-16 AB MLU Block 15 6.5.2 din dotarea FARo si care sa fie achizitionate de catre GuvRo si MAPN.ro dupa schema celor 32 F-16 AB MLU Falcon sh ex-norvegiene? ArmRo si FARo au nevoie si de avslmr bimotoare avand in vedere pozitia strategica a Romaniei si situatia geopolitica din Europa acum!!!
    Cu 80 de avslmr FARo si ArmRo ar fi niste forte aeriene si armate care chiar ar conta in zona de est a NATO si UE.
    MAPN.ro trebuie sa activeze bazele aeriene de la Craiova nr.67 si Giarmata TM nr.93 si plasate pe aceste baze a cate o escadrila de 16 avslmr sau macar cate un escadron de 8 sau 12 avslmr, pt ca vestul si sud-vestul Romaniei sunt descoperite dpdv al aviatiei de lupta multirol supersonice.
    Baza aeriana 95 de la Bacau trebuie neaparat sa aiba o escdrila de 16 avslmr iar pe Baza 57 de la MK CT un escadron de 8 avslmr transferate de la Baza 86 Borcea-Fetesti ar fi de ajuns.
    Ar fi bine sa se puna si un escadron de macar 8 sau 12 avslmr pe Baza 90 Bucuresti-Otopeni pt apararea Bucuresti-ului si a Ploiesti-ului.
    Nu stiu daca se va putea ca FARo sa aiba in dotare 24 de IAR-99 SoiM (ar mai trebui fabricate inca 5 IAR-99 SoiM) sau achizitionate macar 8 avioane sh gen IAR-99 SoiM pt a se pune cate 8 la Bobocu, Sibiu si Oradea. De ce oare s-a renuntat de catre MAPN.ro la avioanele L-39 ZA Albatros si nu s-a continuat operarea lor in tandem cu IAR-99? Bine extrapoland revine obsesiv intrebare dc FARo a renuntat la MIG-23/-29 si IAR-93 Vultur, dar asta este alta poveste rastalmacita si intoarsa pe toate partile pe f multe surse de informatii.
    IAK-52 poate ar trebui puse pe noul aeroport de la Brasov-Ghimbav unde este Academia FARo pt antrenamemtul de baza iar pe Baia Mare, Suceava, Tuzla CT puse UAV-uri Hermes-450, Shadow-600 si poate in viitor Hermes-900, MQ-9 Reaper si/sau alte modele de UAV-uri multirol.
    Elicopterele IAR-330 Puma-L/-M/SOCAT/Naval ar trebui puse pe fiecare baza aeriana importanta : pe MK CT 6 (3+3 in viitor) IAR-330 NAVAL, pe Bobocu 8 IAR-316 B Allouette 3, iar pe Otopeni, Fetesti, Bacau, Craiova, Luna CJ, Giarmata TM, cate 6 IAR-330 Puma-L/-M/SOCAT.
    In timp si cand speram ca Romania va avea mai multi bani vor trebui cumparate pt FARo si ArmRo mai multe avioane de transport greu/mediu/usor, antrenament primar si avansat/atac/bombardament usor., UAV multirol si elicoptere de transport greu/mediu, lupta/atac, cercetare/antrenamet/atac usor si poate redeschise si modernizate noi baze/aeroporturi precum Silistea-Gumesti TR, Ianca BR, Caransebes CS.
    Avioanele si elicopterele FARo vor trebui sa poata decola de pe si ateriza pe toate aeroporturile civile din Romania cu piste betonate/asfaltate si relocate pe aceste aeroporturi in caz de necesitate.

    5
    • Discutam discutii.Romania a aratat clar ca nu doreste bi-motoare si a mers catre F 16. Stop! Despre ce mai vorbim?! 32 de F 15, de Eurofighter? Nici macar n-are sens sa punem o astfel de intrebare. F 15 n-are nimeni in Europa, oare de ce, iar Eurofighter, cu 80 de mii de euro ora de zbor, gratis daca l-am primi nu l-am putea zbura. F 15 si ET sunt aparate pt tari foarte bogate, indiferent cat de performante ar fi ele ca avioane.

      22
    • Quebec, iar ti au picat greu sarmalele primite par avion din Romania? Aceeasi obsesie cu bimotoarele de superioritate aeriana in FaRO? La o tara care are 500km de la un capat la altul? Repet, mai bine interpeleaza l pe musiu Trudeau(caruia ii platesti salariul din impozite) ca daca nu inlocuieste mai repede Horneturile vin romanii cu F16 norvegiene sa va faca militie aeriana. ?????

      13
    • @nl81
      Eu nici nu mai citesc postările tale. Începi să enumeri cantități, mărci, locații, așa într-o veselie, ca să fie. Nimic hotărât. Canouk!

      14
  13. Normal ar fii in perioada urmatoare o comanda serioasa catre USA pentru inarmarea f 16 norvegiene tot ce se poate cumpara s a se cumpere plus o strategie bn pusa la punct in caz de bubuiala cate plinuri vom avea pentru toate f urile !!!Degeaba ai avioane de lupta daca ai armament pentru o singura confruntare tre s a poti sustine o lupta de minim 1 luna de zile ….Ne bucuram ca au o conf. superioara da nu o punem in functiune parca vad lipsa bani domne ce sa facem .

    11
  14. Va trebui facut un efort enorm pt inarmarea aparatelor, in conditiile in care nici cele 17 din Portugalia nu au nici macar cate 2 AMRAAM per aparat. Plus ca cele din Norvegia pot folosi si alte tipuri de munitie si ar fi pacat sa nu le aiba in dotare macar in cantitati minime.

    27
    • 23 ul de pe pagina este cumva de la Timisoara? Acum 7-8 ani parca am vazut imaginea asta cu hangarul si 23 ul abandonat undeva pe la capatul pistei.

      1
    • @George Apropos de munitie, vroiam sa zic si la celalalt articol dar era f greu cu netu’ atunci ca-s la dracu’-n praznic. Toate armatele europene au probleme cu munitia. Citeam de Royal Navy care plimba rachetele intre nave si am mari dubii ca au suficiente pentru un plin de rachete/fiecare nava.
      Parca stocul initial de rachete ne-a costat in jur de 450 milioane USD (cifra maximala de pe site-ul DSCA, cifra reala fiind cel mai probabil mai mica). Un stoc serios de munitie va depasi probabil 1 miliard USD. Si ar cam trebui sa-l facem, mai ales pe munitie AA.
      Simularile de pe corporal frisk – a fost pus link acu’ ceva timp arata un consum impresionant de munitie in primele ore ale conflictului deschis simulat intre Finlanda si Rusia. Arata si un rol interesant pentru Gorskoave in materie de AA printre altele…
      Avantajul munitiei moderne este ca poate fi pastrata mai mult timp daca exista conditii bune de depozitare si se fac reviziile periodice care nu par foarte complexe/laborioase.
      P.S. Daca norvegienii mai au stocuri viabile de Pinguini, poate n-ar strica sa le luam si p-alea…

      18
  15. Pace si fericire la toata lumea!
    Amu zic si eu o traznaie. Din moment ce chinezii au produs pana prin 2013, avioane J- 7 Chengdu care sunt de fapt MIG – 21, nu ar putea ai nostri sa targuiasca de la ei niste piese de schimb, la preturi rezonabile ca sa le mai lungeasca batranetile Lancerelor noastre asa, pana prin 2030 – 2032 ? Eventual sa mai revitalizeze si din alea pe care le-am bagat la conservat. Ca si noi ii ajutam la preturi omenesti cu minereu de cupru ( de fapt polimetalic care contine si ceva aur ).

    5
  16. Traind intr-o tara normala, ar fi de regandit mutarea aviatiei militare in interiorul arcului carpatic, folosind relieful care chiar ajuta si un plus de departare fata de amenintarea de la est. Adica un plus de cateva secunde, in caz de hipersonice, va face nitica diferenta, iar daca la Suceava nu se vad AN-2 trecand fraudulos granita, nu va asteptati ca Bacaul sa fie mai breaz. In caz ipotetic de bumbum primele sterse de pe fata pamantului vor fi Bacaul si Constanta, Bacaul care are experienta Aerostar-israeliana relevanta dar care din punct de vedere aviatie militara acum inseamna doar Iar -99 si Puma +cateva zboruri de Mig-21 din ani in paste, iar pista se imparte cu aviatia civila. Deci de la un aerodrom militar pe vremea lui Ceasca, acu e Blue Thin Air. Relocarea bazelor in interiorul arcului imi pare nu esentiala ci de terminat ieri daca s-ar putea. La cele doua orase ca tinte primare se poate aduga lejer si Focsaniul cu Himarsul. Evident aceleasi prioritati. Pe exteriorul arcului carpatic ar fi optim de mentinut apararea aa stratificata+unitati de blindate. Vise umede

    1
    • Arcul Carpatic nu este Himalaia, o Klibr poate sa-l treaca si prin Defileul Jiului – este ob racheta suficient de buna, si poate ataca Campia Turzii si dinspre Ungaria, pt ca are o raza care-i permite asta.
      Singura aparare a bazelor aeriene este apararea AA stratificata in jurul lor. SHORAD, VSHORAD, artilerie AA etc. Si evident detectie.
      Ceva aparare AA artileristica avem, necazul este ca trebuie modernizata, sa lucreze impreuna cu radarele, automat, ne mai trebuie un sistem SHORAD foarte bun si am sta chiar bine pe zona aparariii anti-aeriene si anti-racheta.

      19
  17. Se pare ca tara era impanzita cu aeroporturi militare. La inceputul anilor ’90 mai era un aeroport militar si in comuna Balaci (pista se poate inca vedea folosing Google Earth). In centrul comunei este acum expus unul dintre Mig-urile 21 – link pentru Google Street View

    https://www.google.com/maps/@44.3419306,24.9244011,3a,75y,3.95h,82.64t/data=!3m7!1e1!3m5!1s8aPuTp2znEstGXKS_79aog!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3D8aPuTp2znEstGXKS_79aog%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D268.41165%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656

    6
  18. Salut îmi mențin ideia că avem nevoie de armata obligatorie și un număr de soldați profesioniști mai puțini decât azi ,in contextul actual al capacității de lupta a Armatei Române și al faptului că numeric avem o armată mică având lângă noii un războii. Oficial din 2024 vom renunța la Mig , dar ce se întâmplă cu piloții care inca zboară ? In 2021 am avut 4 piloții care au trecut botezul zborului pe Mig ,plus că și anul acesta avem în pregătire 4 piloții de Mig conform declarațiilor oficiale. Ce vom face apoi cu ei?. Cât despre F16 norvegiene cred că la un moment dat le vom prelungi resursa de viață ,nu știu dacă vor avea 140 de ore acum per pilot an pentru că costurile sunt marii și trebuie să avem piloții acum destui de multi , cel puțin 80-90 de piloții tot declarațiilor ,vom pregăti cel puțin 4 pe an în SUA și Portugalia ,plus 2,3 în țară. Nu cred că vom mai lua celule de F16 pentru piese. Acum avem piese de la norvegiene și cred că vom lua și din State prin Aerostat. Chiar nu înțeleg de ce nu am luat din State F16 cu resurse mai bune și să le upgradăm. Facem dor jumății de măsură. Avem atât securitate câți bani avem ,păi dacă nu ar fi sistemul bugetar stufos și cu privilegii și pensii exorbitante cred că am putea sa ne permitem mai multe. Păcat că nu avem o industrie de apărare și să producem noii pentru noii ,mă gândesc la SAUR care putea fi produs in cantități bune încât să avem o anumită expertiză,dar na clasa conducătoare daca nu atinge ea banul public nu își are rostul.

    3
    • Doamne, de unde tot apareti frate pe site, nu stiu!! Dupa ce ca sunteti „tufe de venetia” in domeniul militar nici macar corect gramatical nu postati. In infinita ta candoare, tu ai impresia ca un pilot „zburator” pe MIG doar pe avionul ala zboara toata viata? Tu daca faci scoala de soferi pe Logan doar asta conduci(intrebare tampita ca sunt sigur ca nu ai nici varsta necesara ptr carnet)? Pe bune, daca nu te priceppi, nu mai arunca opinii aiuristice de dragul de a posta ceva. Sau macar da un search pe google inainte.

      20
  19. Corect George dar … Absolutizam cam tare chestiunea cu precizia revolutionara, in Siria pe Fencer aveau gps-uri Garmin de astea civile. Cum merg mult prin tara, nu vreau sa-ti spun ce erori are waze-ul israelian cand e rulat pe un telefon cu Glonass. Si erorile alea sunt fix pe partea unde ar trebui sa avem aeroporturi militare. De doua ori am patit waze pus pe Piatra imi arata invers drumul spre Brasov. Nu e de la floarea albastra a lui Pavel Corut si nici de la cusma mioritica a Sfinxului. Dar mi s-a intamplat si nu o data. Cum ar trebui sa avem si ceva razboi electronic de operat, as zice ca nu e chiar simplu. Iar relieful ramane un atu nu o inexistenta, e o parere pe care mi-o asum. In rest pe Glonass e ok, vede tot si bine pe campii si dealuri. In achizitia tintei, io ma gandeam la tata Kinzhal, ai fost tu indulgent cu Kalibr. Da hai sa fim de acord ca nu trebuie omis Iskanderul versiune de baza care zic eu ca va zbura (mai)des. Sa speram ca nu.

    5
    • Nu trebuie omis nimic, pe de alta parte noi cadem in greseala de a ne numara 1:1 cu rusii, ceea ce este evident de nenumarat. Rusia este o super-putere noi nu suntem, asa ca vrem nu vrem nu putem gandi la paritate cu ei, adica nu ne putem pregati serios pentru toate tipurile de amenintari care vin de la est…

      11
      • Ai dreptate însă o eficienta AA stratificata care sa ne permită controlarea spațiului nostru aerian , trebuie obligatoriu sa ne pregătim.

        4
        • Greul l-am facut, am cumparat Patriot, daca reusim sa facem si pasul urmator (SHORD), atunci ne mai ramane sa modernizam GDF 003 (este pe lista prioritatilor) si am avea cel mai puternic si bine dotat sistem AA din Europa de Est.
          Tunurile AA de 30mm romanesti sunt si ele foarte utile dar trebuie integrate in sistem, modernizate etc. Dar sunt acolo si conteaza…

          11
  20. Smaranda Florin

    Citind articolul ajung la concluzia ca suntem cu izmenele rupte si ne comportam ca si cum am purta haine de firma. Ne lipseste cea mai importanta resursa si anume cea umana. Din pacate bani in Romania se gasesc numai pentru furat. Cat timp coruptia este la loc de cinste nu o sa se faca nimic, niciodata. Norocul nostru este ca suntem membri NATO si UE ca altfel Belarus scria pe noi.

    9
  21. Ar mai fi ceva… 🙂
    “Pana sa ne gandim la F-35, mai sunt niste pasi importanti de facut, care sa dureze probabil pana la sfarsitul acestui deceniu.”
    Din contra, daca vrem sa evitam situatia actuala, imediat ce toate F-urile 16 sunt acasa, trebuie sa ne apucam de achizitia F-35, presupunand ca asta vrem in continuare. Cel mai tarziu in 2027 ar trebui sa demaram formalitatile pentru achizitia primei escadrile de F-35 Block 4. Eventual un contract cadru pentru 32-48 de aparate cu livrare etapizata. Cand va veni momentul, F-urile 16 se vor duce toate, sau aproape toate, mai ales daca nu le facem SLEP…

    17
    • @nicolae,

      Pai tocmai aia e, avem doua variante , una sa luam carcase multe pt piese de schimb cum zicea mosieur Zgureanu, remotorizare macar la 1/3 din ele si sa tragem mai mult de alea cu resursa suficienta, pregatiti piloti la greu si armament in cantitati indestulatoare care probabil va costa cam de 2-3 ori mai mult decat dam acum pe alea 32 de norvegience si aia e, le zburam intercalat si cel mai probabil vom vorbi de F16 in RoAF pana prin 2040, nu cred ca e nevoie de prelungire resursa, 21-le cica nu mai are resursa de prin 2010 si iote-l ca inca zburataceste….o chestie faina de facut ar fi de pus AESA macar pt avionul comandantului formatiei de vanatoare.

      Varianta numarul doi , e varianta in care suntem seriosi si pregatim din timp trecerea la F35 in functie de cat zburam F16, zburam mult (ceea ce ar trebui sa se si intample daca vrem cu adevarat sa avem piloti si pregatiti si multi) atunci devansam putin programul si de prin 2025 facem cu zici tu un acord cadru pt 48 de aparate minim.

      La bazele aeriene, ma gandesc ca e mai bine sa i mai multe unde sa poti stationa, alimenta cu munitie si carburant etc F16 decat bazele la care sunt ele dizlocate asta ar fi o chestie de precautie.

      1
  22. 100% de acord cu comentariul lui Nicolae (primul, ca la al doilea referitor la F-35, am serioase dubii ca vom avea resurse financiare sa ne anagajam, tinand cont de cate „gauri” sunt de astupat in dotarea armatei)
    La fel si cu comentariile lui George: avem F-16, cu astea vom defila cativa ani buni ca ne place sau nu ( si vom gasii suficiente carcase sa le tinem in viata ceva ani buni), si ar fi cazul sa le inarmam cum trebuie si sa obtinem maxim de la ele

    Ne-ar trebui bimotoare (ca le spunem multirol, interceptoare, etc chiar nu conteaza, ceva care sa fie ca si contrapondere la ce exista acum peste drum la Marea Neagra: Su27, Su30, Su24, Mig31, etc)? Parerea mea este ca da (noi spunem ca F-16 este superior lui Mig29, insa nu cu asa ceva vor venii la noi potentialli agresori). Avem bani de achizitii, intretinere, formare piloti, personal de la sol, etc? NU. Asta inseamna ca vom vedea aliatii venind aici cu exact ceea ce nu avem

    Avem bani sa tinem macar in rezerva aeroproturile actuale? Nu stiu. M-as bucura sa le facem functionale pe cele de pe care vor fi operationale F16.

    Nu vad de ce ne-am face probleme in prinvinta Ungariei: suntem aliati in NATO…sau? In plus ei au un singur aerodrom destintat aviatiie de vantoare (Kecskemét), iar de aerodromul de la Pápa in care btw, guvernul USA va baga cateva zeci de milioane de USD anul acesta in modernizari, beneficiem si noi prin inetrmediul SAC (https://www.sacprogram.org/en/Pages/HDF%20Papa%20Air%20Base.aspx#pabandsac ) . Care doreste sa afle mai multe despre ce au avut ungurii gasiti informatii pe acest site: http://easternorbat.com/html/hungarian_air_force_eng.html

    Cred ca RoAF are destule de facut acum, cu achizitia F-16 de la norvegieni, cu bateriile Patriot care le va primii (4 din cele 7 vor fi ale RoAF), dupa care SHORAD / VSHORAD, dupa care probabil vor ven ii elicopterele la rand.
    BTW, din cate imi aduc aminte USAir Force are escadrile de vanatoare formate din 18 pana la 24 de avioane-numarul de avioane depinde de tipul lor si de arma ( ex o escadrila de elicoptere din USMC are alt numar de aparate de zbor). Daca ar fi sa ne mulam pe aceasta organizare inseamna ca 3 escadrile x 24 de aparate pe escadrila = 72 buc cu o disponibilitate de max 70% , ar fi cca 50 de aparate, caci daca socotim invers , 70% din 49 de avioane, nu ne ies nici macar 3 escadrile a cate 12 aparate.

    Nu vad cum i-am putea ajuta pe cei din Rep.Moldova altfel decat sa le transferam parte din echipamenul militar ce va fi disponibilizat de la noi odata ce vor fi operationale noile sisteme sau/si echipamente (si de care ei sa aiba nevoie)

    Bottom line: din 2023 (asta era comunicatul guvernului norvegian, si nu 2022 cum spun politrucii de la noi), vom avea cel mai probabil 48 de F-16 si 19 de IAR-99 toate la standard de Soim (atatea dau cei la flightglobal: https://www.flightglobal.com/download?ac=75345 in 2021) , ceea ce e mai bine decat astazi

    46
  23. In legatura cu resursa si orele de zbor ale pilotilor, as mentiona ca nu toate orele de zbor sunt la fel. Nu se compara o ora de zbor „meteo”, sau recunoastere, cu una de lupta simulata. Dupa cite stiu structura F16 e sensibila la lansarea rechetelor de la extremitatea aripilor, deci in functie de asta se poate mari, sau nu resursa.
    De altfel asta e gogorita F 35, monitorizarea intregii activitati a avionului si in functie de asta planificarea lucrarilor regulamentare. Asa numita Structural Health Monitoring.

    14
  24. La multi ani neamtu tiganu !!

    Pai si e gogorita pe bune sau e o autodiagnoza/program de mentenanta…..pai o chestie de genul (nu identica cu siguranta dar cred ca principiul e identic – modul de exploatare) este implementata in automotive numita generic interval de schimb flexibil, adica, nu se mai face mentenanta la intervale de timp si distanta parcursa fixe (ex 20000km sau 1an care se stinge primul) ci in functie de modul de exploatare (urban/extraurban, nr de porniri, temperatura de functionare motor, viteza, nr de regenerari ale DPF-ului etc mai multi parametri interpretati de soft dupa care i-ti spune cand sa faci revizia) ….in felul asta te trezesti ca la o masina la care intervalul standard de revizie e de 20000km ca tre’ sa-i faci revizia la 8500km, sau la altele mai cu stai la care revizia e la 30000km calculatorul i-ti cere sa faci asta la 18000km vorbesc de cazuri reale.

    Personal chiar nu vad asta gogorita, cred ca-i o chestie care poate fi implementata si la avioane mai vechi cum e F16 in functie de diferentele spuse de tine intre orele de zbor de recunoastere si lupta simulata.

    2
  25. Concluzia era ca daca dau ai nostri de softul asta nu mai scapam de F16 nici in 2150…nu le da idei ca astia-s in stare

    4
  26. Mai oameni buni, dacă vrem sa ne păstrăm societatea asta imperfecta pe care o avem, trebuie sa băgăm bani în armata. În primul rand în aviație și marina și apoi în trupele terestre. Când va fi sa ai nevoie de terestrii, deja purceaua e moarta în coteț. Asa ca descurajarea timpurie o faci cu aviația și marina. Nu suntem săraci, suntem doar prost conduși.

    12
  27. Nu stiu cum calculeaza RoAF durata de viata a unui motor, insa pt Pratt & Witney care doteaza F-16 (cele care vin din Norvegia au F100-PW-220E), de exemplu TAC sau „Total Accumulated Cycle” sunt definite distinct orele de functionare ale motorului (EOT-Engine Operating Time), si orele de zbor (IFT-Engine In Flight Time) si calculul se bazeaza pe raportul 0-20-5-1-1

    Ca sa rezum doar la 3 criterii care induc uzura motorului (sunt luate in considerare mai multe) : numarul de porniri / opriri , regimul de functionare (rpm), numarul de cicluri dintre idle / zona de regim mediana si MIL (full throttle), numarul de accelerari si decelerari (de la decolare pana la aterizare-idle la sol si idle in timpul zborului nu este acelasi lucru)

    Daca avionul este adus din Norvegia si zboara in regim de croaziera, probabil va inregistra doar 3,4 TAC pe durata unui zbor ceva mai indelungat

    Daca avionul va zbura in regim de misiune de politie aeriana (lupta aer-aer), va inregistra probabil intre 10 si 20 TAC intr-o perioada foarte scurta. La asta se poate adauga si realimentarea in aer (ex: accelerare, ajunge la plafon, decelereaza, idle pe timpul alimentarii, accelereazaca sa degajeze)

    Asa incat doar orele de zbor nu sunt relevante in calculul uzurii motorului.

    43
    • norvegienii si zboara des politie aeriana, fiind o zona „fierbinte” pentru rusi, asa ca in contextul asta si motoarele cred ca sunt destul de forjate, comparativ cu Benelux, cu portughezii sau cu cele ale ANG.

      4
      • Marius, dificil de spus
        Ce cred ca putem accepta cu oarecare certitudine: le-au intretinut corect

        In rest sunt multe variabile care influenteaza: altitudinea (ex: cu cat creste altitudinea nr de rpm in IDLE este recomandat sa creasca ceea e si la un simplu zbor de croaziera si duce la uzura mai mare) temperaturile (cu cat e mai frig eficienta motorului creste, insa trebuie tinut cont ca motorul in regim normal de functionare datorita dilatarii, „se lungeste” cu cca 40 mm), anvelopa de operare (ce restrictii exista functie de altitudine si regim de functionare a motorului)

        Motorul are un modul de gestiune electronica (DEEC-digital electronic engine control). Separat ai modulul care gestioneaza carburantul (MFC-main fuel control). DEEC este montat pe motor si este un computer (solid state) racit (egentul de racire este carburantul inainte de a fi injectat in camera de ardere). Separat mai exista un sistem redundant (SEC-secundary engine control, care este hidraulic/mecanic si intra in functiune daca DEEC e defect).

        Toate datele de functionare sunt stocate (exista un EHR-engine history recorder alimentat de la baterie, din BUS no.2 nonessential AC, astfel incat daca pica toate sistemele de alimentare cu electricitate: generator de pe motor, apu, inclusiv cel cu hidrazina, EHR ar trebui sa inregsitreze datele de functionare)

        Exista un modul de diagnoza (EDU-engine diagnostic unit) care comunica in timp real cu bus-ul MUX, si functie de comenzi si evenimente inregsitreaza parametrii

        Oricum< motoare se mai gasesc, piese pt ele se vor gasii in continuare. Nu uita ca F-16 oermite montarea oricarui tip de motor del P&W sau GE din indiferent ce generatie este (putem lua un motor GE de la greci sau polonezi si se potriveste – unde se monteaza motoare mai moderne, ramana anumite cuple "blind"si simplist spus: parametrii respectivi sunt dati ca valori fixe de calculatorul de gestioneaza motorul)

        33
        • nu merge chiar cu montarea oricarui tip de motor. intre GE si PW admisiile sunt diferite ca volum de aer.

          Cat despre viata motoarelor si a structurilor – fiind folosite destul de intens si cu politie aeriana frecventa, sansele sunt ca sa fie „obosite” peste medie.

          Dincolo de oboseala structurala si invechirea electronicii, motoarele sunt contribuitorii majori la costurile de operare, si cand trec de o anumita varsta, incep sa manance accelerat resurse.
          Oricat de bine intretinute ar fi, de la un punct incolo poate e mai bine a le inlocui cu totul (daca le mai folosim inca pana in 2000 de ore, poate nu, dar daca mergem spre 3-4000, poate merita, daca pui cap la cap costurile). Amu’ PW220, cate or mai fi de noi in kit-uri de rezerva?

          La avionica cam la fel… si am avea acces si la „BL-52+” adevarat, nu din asta care doar arata ca si…
          Cu toate modernizarile „MLU”, avionica BL.20 nu mai e avionica de linia intai, si cam toti o schimba pe standard Viper, inclusiv cei cu BL40/50/52. Ori noi cam suntem in prima linie de aparare…

          5
          • Marius

            Cu toate ca marea majoritate prefera GE (plusul de putere la F110-GE-132), motoarele P&W au un MTBF (mean time between failure) si TBO (time between overhaul) excelente.
            P&W afirma ca pe F100-PW-229 Engine Enhancement Package au crescut intervalul dintre doua interventii de la 4300 TAC la 6000 TAC (“The F100-PW-229 Engine Enhancement Package (EEP) – the newest member of Pratt & Whitney’s F100 engine family – achieves the objective of increasing engine depot maintenance interval from 4,300 to 6,000 total accumulated cycles (TACs), effectively extending the typical depot interval from 7 to 10 years and provides a 30 percent life-cycle cost reduction over the life of the engine.”), insa pt noi ai dreptate: TCO va creste

            Ca sa vezi niste costuri de operare&mententata pt o escadrila de F-16 cauta raportul celor de la rand: RAND_RR150

            Doua articole m-au facut sa cred ca polonezii chiar stiu ce fac, si nu degeaba LM are baza de fabricatie si mentenanta la ei (daca ait imp si esti curios sa vezi cum e cu intretinerea si uzura motoarelor, le gasesti relativ usor):

            F-16 turbofan engine monitoring system. Combustion Engines. 2019, 177(2), 23-35. DOI: 10.19206/CE-2019-205 – Slawomir SZRAMA

            INFLUENCE OF MODULAR F100-PW-229 ENGINE CONSTRUCTION
            UPON THE FLEET OF F-16 AIRCRAFT EXPLOITATION – Wojciech Kotlarz, Mieczyslaw Królik, Rafal Kolasa

            Asa cum am scris in articol (https://www.rumaniamilitary.ro/f-16a-b ) motoarele GE cu P&W sunt interschimbabile.

            Poti gasi mai multe surse insa cea mai rapida este: https://heattransfer.asmedigitalcollection.asme.org/GT/proceedings/GT1985/79382/V001T01A007/235956

            12
    • OK, uzura-i data de regimul de functionare determinat de N parametri, ori chestiile astea pot fi interpretate cu siguranta de un soft, softul ala poate fi instalat direct pe avion dupa care sa-si faca o autodiagnoza cum zicea neamtu sau poate rula ca un program de scanning prin intermediul unui tester/interfete de diagnoza…..ceva in genul am vazut pe youtube un filmulet cu un Gripen, se interoga fiecare modul in parte cumva asemanator ca la auto, banuiesc ca la F16 e ceva asemanator.

      1
      • @serghey

        avionul nu e telefon mobil cu SO open source sau la care proprietarul SO sa-ti permita sa scrii tu tot felul de aplicatii care ruleaza pe telefon

        nu-ti va permite nici LM nici P&W sa ai acces la soft ca sa mai scrii tu doua linii de cod

        cu tot respectul, youtube sau wikipedia nu este 100% reliable. pentru informatii certe trebuie citit (manuale de operare, instalare, mentenanta, etc)

        regimul de functionare al unei turbine pe gaz, poate fi asemuit doar in anumite privinte cu un motor cu piston, asa incat analogile dintre ele nu sunt tocmai ok Ex: motorul de pe masina ta functioneaza intre 2000 si 4000 rpm, turbina functioneaza la 60000, 70000 rpm; ex: o motorina mai proasta cu anumite impuritati (parafina, asfalteni) influenteaza randamentul motorului diesel pe cand un carburant care nu corespunde standardelor (Annex C to STANAG 1135) duce la distrugerea turbinei (anumite impuritati care depasesc limitele admise, de ex. H2S, duc la obturarea orificiilor de racire din palele turbinei, si acestea nu vor mai rezista la temperaturile extreme la care sunt supuse)

        tocmai ce am scris mai sus (cat de concis se poate) ca exista colectate, memorate datele de functionare ale motorului, care ulterior duc la stabilirea uzurii acestuia

        18
        • @iat

          multam, mi-ai confirmat ceea ce intuisem ,,…doar orele de zbor nu sunt relevante in calculul uzurii motorului.” si ca se poate stabili uzura motorului reactiv in functie de datele colectate prin corelarea acestora.

          Cat despre asemenarile dintre un turboreactor si un MT fie el MAC sau MAS mi-am imaginat si eu ca-s putine, in 15 ani de stat prin service inca n-am vazut niciun motor de auto sa semene cu un motor cu reactie.

          1
  28. marita resursa celor norvegiene,ale noastre prinse incontinuare la programele de modernizare,maximizarea potentialului acestor avioane prin armament suficient si integrat constant,marirea numarului de piloti scolarizati pentru falcon.
    eu sincer cred ca asta e maximul pe care il vom vedea cativa ani buni de zile pe aviatie…f35 inca este la diverse pentru noi.
    portughezele si norvegienile au motorizari diferite?
    aerostar va face mentenanta sau/si programe de modernizare?

    • Raspunsuri in ordine, la frazele tale:
      Da
      Da
      Nu
      Nu

      Cu o nuanta la ultima: cele care vin de la norvegieni sunt gata modernizate si cu o revizie capitala facuta inainte de livrare, asa ca urmatorii ani Aerostar nu va avea de facut nimic la ele.
      Va avea de lucru doar la cele portugheze sa le aduca la noul standard, si eventual la norvegience daca se strica vreunul intre timp… piese vor fi de la norvegieni.

      6
  29. Green Strumph ai vrea să fi doar tu aici pe site ? Fiecare are opinia sa ,are dreptul își exprima opinia cu respectarea celor din jur. Ești tu ceva expert și nu ne spui tu?. Referitor la Piloții majoritatea au zburat doar pe Mig 21 și mă refer după anii 2000. Apoi e logic sa le ducem la stocare la un moment dat. Dar cred că nu vom rămâne nedescoperiți la Câmpia Turzii și e posibil sa operam in caz de nevoie Mig 21 la Câmpia Turzii și la Bacău. Logic ar fi sa le stocam și să le reparam in caz de nevoie sa fie zburate din secunda 2. Deși mă îndoiesc că vom avea capacitatea de a opera în 2 ani cel puțin o escadrila sa nu zicem 2 de F16. Așa că cred că pentru Poliție Aeriană se va face complementar pe lângă F16 și Mig 21.Referitor la Republica Moldova este stat independent și suveran care e problema lor ce face. Banii noștri trebuie gestionați spre statul român și nu aruncați pe geam. E opinia mea ? deși deranjează.

    7
    • Vezi ca e mai simplu sa raspunzi cuiva apasand „raspunde” ala albastru intai. In caz ca nu stiai. Cat priveste opiniile tale cand ai afirmat ca un pilot de mig21 nu poate pilota un F16 ai spus tot. Esti varza! Ce avioane crezi ca au pilotat baietii aia de pe f16 urile de la borcea? Crezi ca i au luat direct din academia fortelor aeriene si i au urcat in americance?? Nu, au inceput cu yak52, dupa, neste L29/39 sau IAR99 si dupa au urcat in Mig21. Unii poate au prins si neste ore pe mig29. Cred ca 23 ul l au ratat toti.

      7
  30. Aeroportul de la Ianca se poate reactiva?

    1
    • Aerodrom Ianca
      http://obiectivbr.ro/content/afacerea-%C2%ABaerodromul-ianca%C2%BB
      800.000 de lei (8 miliarde de lei vechi – n.n.). Atât cheltuie, anual, Consiliul Judeţean Brăila pentru paza aerodromului de la Ianca. O sumă impresionantă, dacă ar fi să luăm în calcul faptul că obiectivul militar se află de mai bine de două decenii în conservare. Aşa se face că ceea ce era cunoscut, odată, drept Leagănul aviaţiei reactive din România, este acum doar cel mai păzit obiectiv din judeţul Brăila. Din aerodromul militar nu au mai rămas decât o pistă betonată, două hangare şi o clădire în paragină. Contractul de pază al aerodromului este acordat încă din noiembrie, anul trecut, societăţii „Bronic Security”, o firmă din Bucureşti, care păzeşte zona cu 10 angajaţi.
      Obiectivul militar a fost până în toamna lui 2009 în administrarea MApN, când Consiliul Judeţean Brăila, condus atunci de Gheorghe Bunea Stancu, l-a preluat pentru a-l face bun de patrimoniu.
      Viorel Mortu – președinte CJ Brăila: „În primul rând, avem de-a face cu un obiectiv militar, care în caz de situație limită trebuie să fie reactivat în câteva zile, deci nu se poate renunța la el. Dacă s-ar renunța cum s-a întâmplat în atâtea obiective ar fi probabil rapid devalizat, de acee noi trebui să-l păzim ca obiectiv militar până va avea o altă destinație”.
      Pana sa se facă baza multinațională de la Kogălniceanu, au vrut sa facă la Ianca, dar cineva se pare ca nu a fost de acord.

      4
    • Aerodrom Alexeni

      Aerodromul Alexeni este un fost aerodrom militar de lângă Urziceni, actualmente dezafectat. Aeroportul, are o pistă de beton groasă de 1 metru jumătate și lungă de 2500 metri (2,5 km).
      2001, atât regimentul cât și escadrila independenta au fost desființate. Nimănui nu i-a venit sa creadă până în momentul în care a sosit la unitate documentul oficial. La momentul citirii ordinului de desființare a participat generalul Gheorghe Bucșe, comandantul Statului Major al Aviației; drapelele de luptă ale unităților au fost preluate de la comandorul Trasca Puskin de către căpitanul-comandor Sandachi Paul, directorul Muzeului Aviației.

      În anul 2002, aerodromul militar Alexeni a fost dezafectat iar prin HG 611/29.05.2003 acesta a fost transferat din administrarea Ministerului Apărării Naționale în administrarea Ministerului Justiției, pentru Direcția Generală a Penitenciarelor.
      Prin o nouă hotărâre de guvern, începând din 5 august 2017, unele imobile, terenuri și construcții, vor fi transferate din administrarea domeniului public al statului și al Ministerului Dezvoltării Regionale în administrarea Consiliului Județean Ialomița, la cerința Președintelui Consiliului Județean Ialomița, Victor Moraru. După preluarea unei părți din fostul aerodrom, Consiliul Județean Ialomița dorește să facă tot posibilul ca Aerodromul din Alexeni să devină aeroport și să fie operațional. În februarie 2018, există trei oferte pentru reabilitarea aeroportului – construirea unui centru de educație și agrement acolo, reconstruirea aeroportul (prin concesionarea pe 49 de ani) sau un proiect cu finanțări din partea Japoniei care momentan este în faza de discuții.

      3
    • @aldocan , da se poate reactiva precum cel de la alexeni , caransebes etc vointa sa fie.

      1
  31. geografic nu sunt rau dispuse,ai constanta si bacau pe est extrem plus otopeniul si borcea ce tin si sud-sud vest.ar mai merge totusi ceva pe extrem vest ca ar mai elibera din est de unde se asteapta valul….craiova sau timisoara.

    • Eu cand am zis de activarea aeroporturilor Alexeni IL, Ianca BR, Caransebes CS si poate Balaci TR in comentariul meu mai sus s-au gasit destepti precum @gabi S si @Green Strumpfy sa ma ia in balon. Mai este o pista betonata pt avioane la Floreni SV.
      Neaparat ar trebui pusa o escadrila de 16 avslmr pe Giarmata TM si inca una pe Craiova sau macar 8 avslmr pe Giarmata si 8 avslmr pe Craiova. In conditiile date Avioane Craiova trb sa faca mentenanta la F-16 ale FARo impreuna cu Aerostar BC.
      IAR-99 SoiM ar trebui sa fie macar 24 dar…..asta e.

      3
      • nu cred ca mai ai ce sa reactivezi la alea 4, ca aeroporturi militare. Civil/utilitare, eventual pentru ceva elicoptere ar fi altceva.
        Nici nu ai avioane militare sa pui pe ele, la 3 escadrile lupta plus una si ceva de antrenament.

    • Eu cand am zis de activarea aeroporturilor Alexeni IL, Ianca BR, Caransebes CS si poate Balaci TR in comentariul meu mai sus s-au gasit destepti precum @gabi S si @Green Strumpfy sa ma ia in balon. Mai este o pista betonata pt avioane la Floreni SV.
      Neaparat ar trebui pusa o escadrila de 16 avslmr pe Giarmata TM si inca una pe Craiova sau macar 8 avslmr pe Giarmata si 8 avslmr pe Craiova. In conditiile date Avioane Craiova trb sa faca mentenanta la F-16 ale FARo impreuna cu Aerostar BC.
      IAR-99 SoiM ar trebui sa fie macar 24 dar…..asta e.

      • Esti luat in balon ptr ca pe acolo sunt neuronii tai. Tot timpul vrei zeci de F15, F18, EF si alte balarii. Ptr ce dracu sa reactivezi o caruta de baze aeriene sa pui 4 avioane pe una, 8 pe alta? Tu crezi ca un aerodrom militar e o casa de vacanta sa deschizi usa, aprinzi lumina si centrala termica?? Costa un morman de bani sa il tii functional. Nasol e ca nu esti singur. O gramada de nebuni pe acest site vor +100 avioane de lupta, sute de tancuri, mii de mli uri. Cu ce dracu le exploatezi, de unde oameni calificati sa lupte cu ele? Nu stiu ce fumati majoritatea dar „fumatul” dauneaza grav sanatatii!!

        4
        • Ooook f.bine sa nu se ia avioane supersonice de lupta multirol bimotoare pt FARo din varii motive. Sper ca un F-16 AB MLU Block 15 6.5.2 cu ultimul racnet de armament sa faca fata unui Su-30 Flanker-C. Doamne ajuta!
          Parerea mea este ca ar mai trebui luate inca 2 escadrile a cate 16 F-16 AB MLU Block 15 6.5.2 sh fiecare, de unde s-o putea si cat vor mai fi disponibile cu cel ptuin 2000 ore de zbor resursa precum F-16 AB Falcon norvegiene chiar daca resursa de la MIG-urile 21 LanceR cate vor mai fi nu se va epuiza total, pt a se pune pe Giarmata TM iar la nevoie un escadron de 8 F-16 AB MLU Falcon sa fie plasat pe Craiova, 8 puse pe Otopeni si inca 8 puse pe Suceava. Poate ar trebui cooptata, modernizata si acreditata si Avioane Craiova pt reparatii si intretinere F-16 AB MLU Falcon aceasta adaugandu-se la ce fac ei acum fabricare si reparatii/intretinere IAR-99 SoiM.
          Cu 80 F-16 AB MLU Block 15 6.5.2 repet, ArmRo si FARo chiar vor fi niste forte armate si aeriene respectate in zona de est a NATO si UE.
          Am si eu o intrebare : cu ce tipuri de avioane se vor inlocui in FARo AN-2, pt ca ar fi nevoie de un astfel tip de avion-transport usor si legatura bimoturbopropulsor de preferinta , YAK-52, in timp IAR-99 SoiM ?
          Poate ar mai trebui achizitioante inca 5 C-27 Spartan ca sa fie 12 in total, in final se pare ca sunt 6 C-130 B/H Hercules care sper sa zboare toate si cred ca ar trebui achizitionate macar 2 ASShW-SAR la Marea Neagra. Nu stiu daca FARo ar avea nevoie de un tip de avion AEW/C gen EL/W-2085 ?
          Elicopterele FARo din cate sunt acum cred ca ar trebui puse cate 6 IAR-330 Puma L/M/SOCAT, pe Luna CJ, Giarmata TM, Bacau, Craiova, Sibiu-reactivat, Fetesti, Baia Mare si cate 8 IAR-330 L/M Puma/SOCAT pe Otopeni si 8 IAR-330 Puma SOCAT Naval pe MK CT. 8 IAR-316 B Allouette 3 sunt pe Bobocu BZ pt antrenament. Cate si ce tipuri de elicoptere se vor achizitiona pt ArmRo si FARo in viitor ramane de vazut si depinde de multi factori.
          Ecologistu @Green Strumpf-olini cred ca dupa cum decurg lucrurile la Canada, RCAF vor cumpara F/A-18 AB/CD Hornet sh cu resursa de pe unde s-o mai putea precum fac si altii dar sigur nu vor ajunge sa le faca alte shfortze aeerene militia aereana. Sunt si niste zvonuri cu achizitionarea de JAS-39 EF Gripen…vesnicul iepure alergator :
          https://www.youtube.com/watch?v=cRjxfpyhbR0 plus arata in videoclip mentalitatea ecologista amestecandu-se in politicile de aparare ale Canadei ceea ce este de-a dreptul cretinism debil total.
          @gabi S., nu sunt idiot sa cred ca MAPN.ro se va inspira din ceea ce am scris eu aci pe site sau ca ceea ce am scris eu este adevarul absolut! Am exprimat decat niste pareri unele la modul general. Nu vreau ca sa fie cineva de acord cu ele. Traim in democratie din fericire. Daca ceea ce am scris eu nu este realizabil, np, accept criticile si dezacordurile cu ideile mele si nu astept sa fie bagate in seama de toata lumea. Omul cat traieste invata!

        • Strumpf ti-am dat un like ca sa vezi ca sunt corect cu tine pt partea a doua a raspunsului la ce am comentat eu!!!
          Omule dilema mea si cred ca a multora de scriu pe acest site este cum si ce facem ca romani cu Romania daca li se pune piticotu dilimanel la rusnaci muscaloshi pe creier sa se dea cu violenta la Plaiul mioritic carpato danubiano pontic….??? Cum ii vom putea impiedica si ce le vom putea contrapune si cu ce ii vom putea contra ataca??? Sa ne bazam total pe NATO ca ne apara si cum spun politicienii boccii si nemernici pe Shcutu da la Deveselu’, asta ar fi o mare idiotzenie si stupiditate.
          Si mai e o chestie….s-ar putea ca nu direct Ruskaya Armiya sa ne intzepe ci interpusi…precum Wagner group cam la fel cum este acum in estul Ucrainei si gagii sunt deplasati peste tot in lume unde mamushka russie are interese.
          Ca Romania nu are bani pt toate cate ar avea nevoie aste este o alta discutie si problema la care in parte se cunoaste tratamentul dar nu se vrea aplicat total de catre conducatorii Romaniei din varii motive si interese.

  32. „Prin achizitia celor 32 de F-16 norvegiene, datorita resursei disponibile de pana in 2200”

    Initial m-am speriat… Dupa aia am citit mai departe… :)))

    1
  33. De la Norvegieni s-ar putea sa luam si ceva acareturi pentru aceste aparate impreuna cu ele(echipamente de intretinere si mentenanta si tot ce tine de functionarea lor) intrucat nu vor mai avea ce face cu ele.Nu este esclusa munitia care nu va fi compatibila cu F35.

  34. @ZALMOXIS

    Eu am zis pana-n 2150, am fost mai zgarcit ca tine:)))….si io as fi vrut s-avem macar un block 50/52 dar asta e, ma consolez cu ideea ca ale americanilor au in medie 20-25 de ani unele chiar spre 30 si la fel ca si la ei coloana vertebrala a aviatiei e tot F16 deci e ghinisor.

  35. uita asa mapn-ul mai da de treaba la discutii doar ca onor generalii care se rade de comentatorii marelui furnizor de securitatecarpato-danubiano-pontic uita ca tot astia le platesc lor dotarea,echipamentul,haina,salarul si beneficiile de dupa.

    2
  36. M-am uitat la repezeala pe google maps, la bazele de la Campia Turzii si Mihail Kogalniceanu. Sper sa ma fi inselat, dar nu am vazut niciun hangar betonat.
    Doar la Timisoara am vazut 2, daca nu ma insel.
    Mi se pare extrem de grav sa nu avem adaposturi betonate, chiar daca nu ar conta foarte mult in cazul unui atac cu rachete de croaziera…

    1
  37. Stimati postaci
    Am zis si io ieri o traznaie. Anume sa luam ceva piese de J – 7 ca sa mai tinem in viata niste batrane MIG – 21. Din raspunsurile primite am inteles ca piese se gasesc pe teritoriul scumpei noastre patrii in cantitati suficiente. Apoi daca lucrurile stau asa, poate cineva sa-mi explice cum am ajuns ca de la 400 ! avioane de lupta cate ne laudam ca aveam la inceputul lui 1989 sa avem astazi doar 22 – 24 ? Chiar daca scadem MIG – urile 23 de la Timisoara si MIG – urile 29 de la C-ta si IAR – 93 si IAR – 99 si Delfinii L -29 si L-39 tot ar mai ramane vreo 300 de MIG – 21. Apoi cum e posibila o asemenea pozna ?

    2
    • pentru ca unele erau variante vechi, care nu meritau modernizate, avand epuizata si resursa.

      2
    • 1. Mare parte din avioanele acelea nu erau functionale nici in 1989.
      2. Toate armatele NATO si ale fostelor membre ale Pactului de la Varsovia au avut reduceri masive de efectiv, cu ocazia incheierii Razboiului Rece.
      3. Intrarea Romaniei in NATO, deci o securitate sporita oferita de aliati.
      4. MiG-urile 21 avute de noi erau la standardul anilor 60-70 si nu ar fi fost de foarte mult folos in ziua de azi. Pentru ce sa tii in serviciul activ niste aviane complet depasite moral? Si sarbii au avut o gramada de MiG-21 in anii 90, dar nu prea au facut mare lucru cu ele.
      5. MiG-21 este printre cele mai ieftine avioane in materie de costuri cu achizitia si mentenenta. In general, de-a lungul ultimului secol, tehnica militara a devenit mult mai capabila, dar si mai sofisticata si implicit mai scumpa (atat productia cat si operarea), deci si cantitatile au scazut.
      6. In general, cum tehnica noua e mai capabila, nu e neaparat nevoie sa fie disponibila in aceeasi cantitate ca cea veche pentru a indeplini un anumit set de misiuni, intr-o anumita masura. O aviatie cu 49 de F-16, chiar daca mai vechi, e mult peste aviatia de acum 30 de ani cu 400 de avioane depasite moral si, multe, si fizic.

      11
    • Merita sa raspund? ???Nope!!

  38. Știe cineva care va fi soarta mig urilor 21 deținute de Croația ? Daca nu mă înșel și acelea sunt tot la standardul Lance făcute la Bacău ! In opinia mea ar fi o optiune pt noi !

  39. Nea Vasile ( Dincu) a lămurit si cand vom lua F35: cand o sa avem ce face cu ele. Deocamdată, adică vreo 20 , nu ne sunt de folos. Doar daca nu cumva ne împing americanii sa le stăm alături pe unde se duc

  40. OK! Chiar asa de multe erau vechi? Din ce stiu si ce- am vazut, MIG – 21 s-a adus dupa 1970. Pana atunci s-a zburat cu MIG 15, 17, 19. Cam dupa 72 au inceput sa apara pe la parazi. Chiar nu aveam 100 – 150 de bucati bune de pastrat si de resuscitat ?

    • cele mai bune 120 au fost selectate pentru programul Lancer

      4
    • Majoritatea celor din 89 au fost pastrate si dupa, dar au trecut 33 de ani de atunci. Nu putem sa pastram MiG-urile la nesfarsit, doar pentru ca intr-o vreme aveam o gramada de ele.
      Greseala noastra nu a fost faptul ca am retras majoritatea vechiturilor sovietice, ci ca nu am plasat o comanda de macar 32 de F-16 prin 2006-2007 (cand erau si bani din plin, dar, na, au preferat sa dea pomeni electorale).

      P.S. Conform Military Balance 1991-1992, la mijlocul lui 1991 Fortele aeriene Romane aveau in inventar:
      – 14 Il-28 si 10 MiG-21 pentru recunoastere;
      – 15 MiG-15, 19 MiG-17 si 59 IAR-93 pentru atac la sol;
      – 13 MiG-29, 36 MiG-23 si 189 MiG-21 pentru lupta aer-aer.

      2
    • Primele MIG-21 au venit in 1961-1963 aduse de piloti sovietici. Au fost MIG-21F13, nu erau noi din cate stiu. Le-au zburat pana pe la sfarsitul anilor *70.

      1
  41. Scuze. M-am inselat! Acu m-am lamurit. primele MIG-21 au venit in ” 62. si ultimele in „82.

    1
  42. in concluzie aviatia de frontline bazata pe f16 daca are noroc sa decoleze nu are unde ateriza
    deci gripen . bizar ca finlandezii care sunt patiti cu rusii au dat-o pe f35

    1
  43. Pentru F-16 lucrurile sunt clare. Probabil prioritara va fi activarea escadrilei de pe Kogalniceanu, datorita pozitiei precum si a faptului ca exista niste limite in numarul pilotilor care pot fi pregatiti pentru trecerea pe F-16 simultan (nu cred ca vor reusi sa faca in doar doi ani conversia a doua escadrile si a zeci de piloti, timpul e prea scurt). Asta inseamna ca, pentru scurt timp, cei de pe Turda vor avea in sfarsit o excadrila de Lancere „completa”, momental la doua escadrile mai sunt vreo 20 de Lancer C operationale, deci 10 avioane pe escadrila (maxim).
    Incepand din 2024, Lancerele ramase cu resursa ar putea fi mutate la Bacau, unde in trecut a functionat „Centrul 95 Trecere pe Avioane Supersonice” dotat cu Lancer A/B. Aici ar putea din nou fi folosite ca si o escadrila de antrenament avensat/trecere pe supersonice, intr-o combinatie de exemplu 12 aparate, 8 Lancer C+4 Lancer B. Pilotii de peste 40 de ani care nu mai pot face trecerea pe F-16 ar putea deveni instructori, si de asemenea asigura capabilitati de politie aeriana in caz de nevoie, zona fiind momentat descoperita. De asemenea, in caz de nevoie, ar putea asigura capabilitati aer-sol cu cu bombe inteligente si containerele Litening existente in dotare. In zona, de exemplu Transnistria, nu exista capabilitati ostile antiaeriene serioase. Aceleas capabilitati aer-sol ar putea fi de folos si in cazul unei debarcari in Dobrogea sau in Delta, de exemplu. Numarul aparatelor poate fi mentinut usor deoarece exista zeci de Lancere A stocate, unele cu resursa existenta, de altfel s-a mai practicat de cateva ori transformarea unui Lancer A in Lancer C atunci cand numerele au scazut prea mult.
    https://www.youtube.com/watch?v=LIaP6OIrgbQ

    Lancerele ar putea fi folosite alaturi de IAR-99 modernizate inca vreo zece ani pentru formarea pilotilor, pana in momentul aparitiei F-35 in dotare. Atunci va trebui cumparat un avion de antrenament performant, deoarece F-35 nu are versiune duble comanda iar cei ce urca pentruprima data in el trebuie sa fie perfect antrenati.

    Ce mi se pare ciudat e faptul ca avem atatea escadrile de elicoptere (am numarat vreo 7) in conditiile in care mai avem doar vreo 57 de IAR-330 inca functionale. Ar trebui sa ramana maxim 4 escadrile, pe MK, Bacau, Turda si Bucuresti, care sa aiba numere decente de aparate in dotare.

    4
  44. Shadow 600 este scos din uz. Nu mai este un sistem uav operațional. Singurele disponibile (în cadrul MApN) sunt Raven și ScanEagle.

  45. până la ”poliția aia aeriană”, realitatea dură a arătat că au fost cel puțin 2 incidente (de care se știe sigur, celelalte cât or mai fi!) când 2 avioane AN2 cu contrabandă s-au plimbat prin spațiul aerian din zona Moldovei, au aterizat în zona Sucevei și la Vaslui (?). Aș că e destul de clar că pe partea de Nord Est suntem descoperiți!
    PS câte drone, deltaplane etc au mai circulat pe acolo …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *