Francezii se tin de plan

Si intentioneza sa trimita Ucrainei avioane de lupta Mirage 2000-5F dar modernizate. In special, se are in vedere transformarea Mirage 2000-5F dintr-un avion dedicat doar luptei aer-aer intr-un avion multirol care va putea sa duca si lupta aer-sol. Nu se stie cate avioane sunt luate in considerare pentru Ucraina, dar acestea vor fi modificate la baza aeriana Cazaux si putem presupune ca vor fi capabile sa foloseasca bombe ghidate din familia AASM Hammer, sau rachete de croaziera SCALP.

In acest moment, Mirage 2000-5F este folosit de francezi ca vanator, avand integrata racheta aer-aer MICA. 26 de aparate sunt active in inventarul fortelor aeriene franceze.

Sigur ca introducerea Mirage 2000-5 in arsenalul ucrainean nu-i lucru de joaca, vedem cat de dificila este situatia cu F 16MLU, mai putem observa ca si Suedia este gata sa livreze Gripen C/D catre Kiev dar lucrurile stagneaza tocmai datorita dificultatilor intampinate in integrarea F 16MLU.

Ca Ucraina sa integreze in acelasi timp 2-3 modele diferite de avioane de lupta este o idee cu totul nerealista si nu stiu nici daca in viitor acesta lucru ar fi posibil.

Mai trebuie luat in considerare si numarul de avioane disponibile, in cazul F 16MLU se discuta despre destul de multe zeci de avioane asa ca efortul merita si in cazul Gripen sau al Mirage trebuie tinut cont de acest aspect.

N-are sens sa trimiti 12 Mirage  pe front pentru ca ai nevoie de piloti si tehnicieni special pregatiti, piese de schimb, baze aeriene etc si atunci un numar mic nu este practic, mai mult incurca, prin disiparea resurselor ucrainene si asa putine, decat sa aduca un plus important pe partea de forte aeriene. Iar zvonurile din presa franceza vorbesc despre cateva avioane disponibile, in jur de sase unitati, pentru inceput cel putin.

Mai ales in cazul pilotilor si al tehnicienilor sunt probleme si daca ne aducem aminte din cele petrecute in WW 2 atunci stim ca germanii au gresit profund cand au dezvoltat si operat in paralel multe modele de tancuri, avioane etc, in timp ce Aliatii au mers pe o standardizare cat mai riguroasa si au reusit sa aiba o productie mare si trupe obisnuite cu respectiva tehnica.

Ucraina nu isi permite sa opereze 3 modele diferite de avioane, se vede ca se chinuie cu F 16MLU, asadar o donatie/vanzare de Mirage 2000-5 si Gripen C/D face sens, mai ales pentru Gripen C/D, doar daca numarul aparatelor ar fi suficient de consistent.

Dar este incurajator faptul ca Parisul isi tine cuvantul si merge inainte cu proiectul Mirage 2000-5F catre Kiev.

Intre timp, primul lot de piloti ucraineni au inceput pregatirea in Romania pentru F 16MLU. Sa vedem cat dureaza, iar pe 19 septembrie primul pilot ucrainean a absolvit cursurile de formare din Franta, unde a zburat cel putin 80 de ore pe Alfa Jet. Insa, atentie mare, pilotul respectiv n-a pus piciorul in viata lui intr-un supersonic. Lotul de piloti din Vest este format din 32 de tineri care si-au inceput aventura vietii lor in august 2023.

Toti cei 32 de viitori piloti sunt pregatiti pentru F 16MLU si este foarte posibil ca odata ce-si termina stagiul de pregatire de baza sa treaca prin Romania pentru trecerea pe F 16.

GeorgeGMT

2 comentarii:

  1. În ceea ce privește WW2, un pic de sare…problema a fost la formarea unui număr mare de piloți intr-un timp foarte scurt datorat cerințelor războiului. Acolo a fost călcâiul lui Ahile. FYI: 60% din avioanele Luftwaffe au fost pierdute în…Accidente 😉. Me109 era cel mai predispus datorita trenului de aterizare și dacă nu era pista de beton un pilot neexperimentat avea probleme la aterizare cu acel avion, dacă prindea o denivelare și îl arunca în sus, instinctul de începător ii spunea sa tragă de manșa când el trebuia sa pună rotile pe pământ. Nu de alta dar au produs totuși 36k Me109 în tot războiul și fără acea rata imensa de accidente alta ar fi fost situația, măcar pe frontul de est.

    4
  2. Eu nu stiu de ce dar am impresia ca
    francezii vor sa se debaraseze de
    avioanele astea cu toate ca sunt
    upgraded. Daca as fi ukrainian nu ma s atinge de ele nu numai ca e nevoie de instruire speciala a pilotilor, dar si de imprastierea fortelor de mentenanta la inca o
    parte, franceza in afara de cea ruseasca si cea americana si numai
    vorbesc de acelasi lucru cu piesele
    de schimb.
    Daca francezii sunt asa de amabili,
    i asi invita pe ei sa faca mentenanta avioanelor intr o tara vecina, Romania de exemplu….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *