La Fayette „Surcouf”
Presa franceza a incercat sa descifreaze ce a vrut sa spuna presedintele francez, Emmanuel Macron, cu ocazia vizitei efectuate in Romania la jumatatea lunii iunie.
Macron a spus, printre altele: “lucrăm la cererea autorităţilor române la un plan ambiţios de susţinere a Forţelor Navale Române.” Si de aici incolo fiecare poate specula cum crede de cuvinta.
Stim deja ca Naval Group a castigat licitatia pentru constructia a patru corvete si modernizarea celor doua fregate Type 22 si mai stim ca deocamdata nu s-a inteles cu partenerul sau, Santierul Naval Constanta.
Mai stim, si RoMilitary a scris despre aceasta problema chiar inainte ca Naval sa fie declarata castigatoare, ca SN Constanta nu prea are nici cu ce si nici cu cine sa se inhame la un proiect atat de ambitios. Naval Group ar trebui sa faca un transfer important de tehnologie pentru a putea sa construiasca cele patru Gowind in Romania, lucru care se dovedeste extrem de dificil nu numai dpdv financiar…
Aici deschidem o paranteza si ne intrebam retoric de ce MApN nu a cerut in caietul de sarcini ca companiile ofertante sa aiba santiere navale in Romania, atat timp cat existau doua astfel de companii? De ce s-a lasat MApN atras intr-o astfel de capcana? Cu atat mai mult cu cat situatia SN Constanta era bine-cunoscuta tuturor? Inchidem paranteza
Dar declaratia presedintelui Macron ar putea insemna ceva mai mult, asa cel putin suna.
Presa franceza speculeza (sau chiar stie despre ce vorbeste), aminteste si despre blocajul cu cele patru corvete dar aduce in discutie si posibila achizitie a Romaniei a 1-2 submarine Scorpene. Pe ce se bazeaza aceasta predictie?! Pai s-ar baza pe doua declaratii criptice al ministrului roman al apararii, Vasile Dancu (declaratii pe care eu nu le cunosc), care ar fi spus, citam din presa franceza:”no longer fully meets our needs” si “We need a much more complex program.”
Cele doua citate fac referire la programul corvetelor.
Si de aici incolo putem specula si noi, la fel ca francezii, si putem spera la orice ne da prin cap.
Deja unii se gandesc la FREMM, La Fayette, avioane de patrulare maritima si, evident, la submarine Scorpene. Altii spera ca francezii vor trimite niscai nave de razboi la Constanta, uitand ca Stramtorile sunt cam inchise de turci pentru navele militare ca si de faptul ca orice nava de lupta apartinand unei tari ne-riverane Marii Negre poate haladui pe plaiurile noastre maximum 21 de zile.
Macar din acest punct de vedere, singurul de altfel, NATO nu poate ajuta Romania cu nave de lupta pentru ca: Stramtori si maximum 21 de zile, de unde se vede inca o data cat de ingusti la minte sunt cei din MApN care nu si-au dat seama ca americanii, francezii etc, pot trimite rapid in Romania avioane de lupta, relativ repede trupe terestre, tancuri si artilerie, dar nave de lupta n-au pe unde trimite macar si pentru ca o FREMM nu incape pe Dunare…
Si cand te gandesti ca am fi putut avea o marina militara decenta cu 2 miliarde si ceva de euro, adica cam jumatate din cat am platit pe Patriot si cu asta basta, am fi rezolvat problema la Marea Neagra, mai ales daca tinem seama de performantele jenante al Flotei Marii Negre ruse.
Asadar, ce planuri ambitioase are Franta cu marina noastra militara? Submarine? Eu spun sa fim realisti, costa foarte mult, dureaza foarte mult atat constructia cat si operationalizarea lor. FREMM (marea mea dragoste, ca si a americanilor de altfel) costa cam un milliard de euro echipata si inarmata complet.
Poate vanzarea de nave la mana a doua, poate La Fayette? Poate, acest corvete vin in doua variante de echipare: razboi anti-submarin si lupta anti-aeriana. Au la bord si rachete anti-nava, sonare tractate, iar la nivel de lupta AA dispun de Crotale si Mistral (Sindbad), adica nu sunt ele o forta a secolului XXI dar fata de ce avem noi (practic zero) tot ar fi ceva nou, am avea capacitate de lupta, iar cum rusii s-au dovedit cam aurolaci, ar fi ceva.
De mentionat ca trei dintre navele clasei Lafayette (La Fayette, Courbet si Aconit) tocmai finalizeaza laToulon trecerea printr-un program MLU (modernizare si prelungirea vietii operationale: upgrade electronica, CMS si datalink, instalare de contramasuri anti-torpila, sonar in chila, etc). Celelalte doua, Surcouf si Guépratte, erau planificate pentru modernizari mai modeste fiind destinate unor misiuni mai modeste de patrulare pana la retragerea incepand cu 2027, si inlocuirea lor cu noile FDI.
Si inca un detaliu, pe spatiul dintre puntea de comanda si magazia tunului prova se afla un castel care ar putea probabil adaposti celule de lansare verticala, navele din clasa Formidable ale Singapore fiind inzestrate cu asa ceva (16 celule Sylver A50 si 16 celule A43):
Daca discutam despre Naval Group, aici situatia este extrem de dificiala, Romania nu poate accepta altceva decat ceea ce a oferit si celorlalte doua companii competitoare (Fincantieri si Damen) pentru ca este vulnerabila in justitie. Anularea competitiei si incredintarea comenzii pe sistem G2G ar fi poate o solutie, nu una cinstita sau eleganta, dar ar reprezenta o posibila iesire desi Damen inca isi mentine oferta de pret si nu avem absolut nici un motiv sa nu o luam in seama.
Asa ca situatia in care singuri ne-am pus este foarte dificila, vedem ce solutii se vor gasi, daca se vor gasi.
In rest, ar fi mai bine sa mai asteptam putin si abia mai apoi sa ne lasam imaginatia sa zburde liber. Nu prea avem noi fata de submarine, FREMM sau avioane de patrulare marina.
Dar problema nu este reprezentata de Naval Group sau de alte companii ci de cei care iau decizii in Romania. Daca se dorea cu adevarat, am fi avut astazi o flota militara foarte decenta, dar nu s-a vrut si nici nu se vrea. Niciodata n-a fost vorba despre bani sau alte lucruri concrete ci strict despre cei care fac tot ce le sta in putinta pentru a sabota economia romaneasca, dotarea cu tehnica de lupta a armatei, despre cei care blocheaza de 30 de ani dezvoltarea normala a acestei tari.
Nu discutam despre prostie sau incompetenta ci pur si simplu despre inalta tradare.
GeorgeGMT
Gargara….intai sa construiasca corvetele dupa mai vedem ..Si aici nimic la orizont din pacate …FNR cea mai vaduvita de achizitii si modernizare
Salut. Adevar ai grait Nea George inalta tradare si nimic altceva, razboiul e dincolo de gard si noi suntem cu ismenele la glezna, din vina tuturor, politicieni si militari.
E, a semnat Dancu o scrisoare de intentie ca nimic. Dupa capul lui, trebuie sa ne obisnuim cu rusii peste gard, deci… La Fayette ar fi super ok, ca efectiv suntem in chiloti acuma, chit ca am face o… Era sa zic chinezarie, e mai degraba indiozarie, iertat fie-mi termenul, adica un ghiveci de s-ar impusca dielectricul alora de la logistica, dar na… Nu o sa fie nici aia, oricum. Scorpene, serios? E blue water, pana sa se poata scufunda ajunge in mijlocul baltii, daca apuca, hai sa nu ii subestimam pe ivani… Bine, nu ca ar deranja asta foarte multa lume de prin ministerul asta ametit. Si da, de acord ca nu e vorba de bani, si inclin sa cred concluzia, desi doare a naibii… Nu poti pur si simplu sa ai doar incompetenti zeci de ani la rand, sa nu te trezesti nici cand razboiul e aproape in gardul tau, dupa altele din proxima vecinatate, cu acelasi actor agresiv… Si nu vorbim doar de marina…
Excelent articol.
Evident suntem țară riverană fără flotă, avînd vecini, o națiune criminală, pericol pentru noi, Europa și tot globul.
Deoarece faptele nu trebuie demonstrate, nu se poate spune nimic, pozitiv despre ruși.
Dacă Ungaria ar fi avut poziționarea noastră geografică, ar fi acționat dpdv al înzestrării armatei exact ca noi.
Asta spune totul despre conducerea noastră politică blestemată, și cît de filorusă e sau nu e.
Eu cand va scriam acu’ 3 ani… faceati cu totii bascalie de mine… ?
Situatia noastra este enuntata perfect. Concluzia a pus corect punctul pe i !
Sugestia cu sub-uri este absolut tampita, azi.
Nu avem flota la MN ?
Nici o problema. Compensam cu amirali, viceamirali, activi sau in pensie.
Contează cadrele nu dotarea.
FREMM franceze pt RO e o alta gargara.
Francezii au vândut doua din propria dotare. Una Marocului și alta Egiptului. ( Italienii au vândut alte doua Egiptului. Și la ei lipsesc nave )
Si situația în Mediterana nu e roza.
Oricum corvetele nu vor venii .
Nu cat timp e Iohannis pe fotoliu și USL II la butoane.
Împreună au distrus bugetul de stat și pus coliva pe dotarea armatei.
Romania nu are bani nici pentru salarii și pensii. Se împrumută in draci lunar și anual.
– Cel mai mare deficit bugetar din UE.
– Cea mai mare inflație.
– Cea mai mare dobânda ceruta de finanțatorii străini care aprofita ( normal) de habarnismul unei clase politice pline de ” doctori” in toate cele dar dedicata trup și suflet furtului, delapidării și tot învelit cu vinzarea cotidiană a gogoșilor ( minciuna e instituționalizată) .
Sa vă obișnuiți cu rușii la Dunăre și cu noile corvete strict doar in PDF.
Asta e strategia oferita cotidian.
Stima noastră și mândria .
cand am afirmat aceste lucruri, ca suntem la baie cu parametrii economici si deci nu sunt bani de mai nimic de inzestrare, zicea un nene ca sunt troll rus si nu iubesc Romania. Realitatea este crunta. Lock-down-urile corona au dereglat mecanisme de productie, consumul, au indatorat statele si au provocat inflatie. razboiul din ucraina e bomboana pe coliva. Romania si de fapt toate economiile sunt in recesiune, asta este realitatea.
Multe au fost date peste cap. Da, inflatie. Dar… Toate economiile in recesiune??? Sincer, mai citesti ceva, gandesti, sau doar folosesti creierul pe post de galeata?
Eu stiam ca Dragnea a pus bete in roate de fiecare data in programul corvetelor. Dar daca stii tu mai bine …. ? si a pus bete in roate atat cu Damen cat si Cu Naval Group. Nu stiu cine voia sa faca el corvetele . Probabil cu fabrica de mustar Tecuci sau ceva fabrica de la Rostov Rusia .
Daca tu crezi ca presedintele romaniei se ocupa de licitatii si aprobat contracte inseamna ca traiesti intr o lume complet paralela.
Ce e CSAT ?
Cu ce se ocupa ?
Cine e șeful ei ?
Dragnea nu putea face tot de capul lui .
Tot Dragnea NU a fost ministrul apărării sa blocheze decizia lui Ciolos.
A beneficiat de complicitatea președintelui țării. Preocupat doar de ski și golf .
Iar USL II e creația lui Iohannis.
Toți preocupați de dotarea armatei. ?
De ani buni tot ei urmăresc pas cu pas și cu îngrijorare dezarmarea națională.
Noroc cu anul marinei. Care a adus avansări în grad și atît.
Iohannis e cel mai slab și necorespunzător președinte din istoria post 1989 a României.
Fara urma de dubiu sau îndoială.
Statul eșuat nu a fost definit că atare de mine.
Tot de herr Iohannis a fost calificat că eșuat.
Un stat eșuat cu un președinte pe măsură.
de separatia puterilor in stat ai auzit ,cateodata cand vor ei exista,care e organul suprem al poporului stii?,restu din ce ai scris e gargara ,sau ai uitat cum au taiat din atributiile Presedintelui cand nu au putut sa il dea jos pe basescu acu ghici cine ,iar usl 2.0 e creatia votantului ala care nu sa prezentat la vot dar are pretentii sa fie reprezentat ,daca era capabil sa trimit psd la groapa nu mai era nevoie de USL 2.0 ,ca fara social democrati numai exista,vrei schimbare dar pui frana in loc sa le dai mana libera, de ce de frica de pierderea pensiilor si ajutoarelor sociale si slujbei la stat , ca aia taie din toate
– Cel mai mare deficit bugetar din UE.
– Cea mai mare inflație.
– Cea mai mare dobânda ceruta de finanțatorii străini care aprofita ( normal) de habarnismul unei clase politice pline de ” doctori” in toate cele dar dedicata trup și suflet furtului, delapidării și tot învelit cu vinzarea cotidiană a gogoșilor ( minciuna e instituționalizată) .
De unde ai luat chestiile astea? Pentru ca am cautat pe net si n-am gasit nimic de genul asta. Nu avem cel mai mare deficit bugetar din UE, nu avem cea mai mare inflatie si nu avem cea mai mare dobanda ceruta de finantatorii straini. Poate nu m-am uitat eu bine, dar cel putin statisticile din 2021 si 2022 nu arata ce ai spus.
Ăștia s-au căcăit câteva luni să reducă cu 50 de bani prețul benzinei ( până se publică Ordonanța în M. O., crește prețul cu mai mult). O să vedeți la Marea Neagră chestii franceze numai la gâtul amantelor și nepoatelor, bărci, fregate, submarine – – „nu ie bani”. Și dacă ar fi, cine să le opereze? Cei șase la sută care știu să scrie românește corect, vor prefera să plece, nu să asculte ordinele proștilor și analfabeților.
„În 2016, în mandatul guvernului condus de premierul Dacian Cioloș, s-a stabilit că aceste corvete, dacă vor fi realizate în țară, pot fi construite doar de Damen, la șantierele navale din Galați și Mangalia. Aceasta pentru că grupul olandez deja realizează din 2008 nave militare la Galați. Mai mult, a fost realizată și o hală imensă pentru a se realiza navele într-un spațiu închis și astfel să fie limitat spionajul cu ajutorul sateliților
Din acest motiv, în 2016, Guvernul a dorit să achiziționeze cele patru corvete prin atribuire directă, conform HG 906/2016, prin care contractul era atribuit șantierului din Galați al companiei Damen Shipyards Group.
După ce PSD a câștigat alegerile parlamentare din toamna lui 2016, Parlamentul nu a aprobat demersul Guvernului. În 2018 a fost luată decizia organizării unei licitații.”
In 6 ani aveam timp sa construim 20 de corvete. Programul corvetelor a fost blocat de politicienii inteligenti din Romania , nu de covid , nu de inflatia, nu de criza datoriilor sau de dobanzi.
Toata industria militara europeana e la pamint. Lipseste o generatie intreaga de specialisti, de la cei militari, la tehnicieni, intretinere etc. In domeniul electronic Europa e in epoca de piatra. In plus e criza de materii prime, energia e exorbitant de scumpa, iar putinii bani disponibili sunt aruncati pe vise umede traite de Ursula.
Macron e un fripturist care vrea sa-si vinda niste chestii militare, daca se poate cit mai scump. El, care pleda pt o armata europeana nu are nici o viziune, acum s-a smecherit, nu mai spune nimic clar, chipurile e secret.
Iar romanii sunt fericiti ca nu trebuie sa ia nici o decizie, oricum Bruxelles hotareste. Putin jubileaza.
Trist e ca si cele citeva amarite santiere navale de pe teritoriul Ro se concureaza intre ele in numele economiei de piata, ajungind, de fapt, sa se distruga unele pe altele.
Sa-i tina Dumnezeu pe americani sanatosi, de la ei e singura speranta!
nu sunt de acord. problemele pe care le-ai enumerat sunt de natura recenta. mai ales prin intrerupetea lanturilor de livrare o vrrme prin lockdoen uri so mai ales acum cu criza resurselor ca urmare a razboiului. nu sunt probleme structurale, ci conjuncturale. care, evident, daca nu sunt tratate cu atentie, in 20 de ani devin cronice. dar eu am incredere in europeni!!!
corral, poti sa-mi spui care au fost noile avioane de lupta dezvoltate in Europa in ultimii 20 de ani? Dar cele mai noi tipuri de tancuri, cind au fost construite?
Le poti numi pe cele americane, sau izraeliene sau, de ce nu, pe cele rusesti?
Stii ca Airbus nu mai are nici un ing dintre cei care au proiectat Eurofighter?
N-au fost dezvoltate avioane noi, s-au perfectionat cele existente.
US a dezvoltat un singur avion, F-35. Nu cred ca e un etalon. Rusii au dezvoltat proiecte din razboiul rece, sa vedem daca reusesc cu Su-57 si ce „invizibile” mai vor ei…dar uite, daca ne uitam la indieni, proiectele astea rusesti nu par lucruri noi si treaba cu motorul da de gandit.
Idem cu tancurile, in afara de rusi cu Armata nimeni n-a facut ceva nou in ultimii 20 de ani.
Eurofighter a avut primul zbor acum 28 de ani, imi imaginez ca proiectarea a inceput mult mai devreme, nu mi se pare ciudat ca nu mai sunt angajati acei ingineri…nu e ca si cum Airbus n-a mai proiectat avioane…
Problema industriei europene mi se pare alta, cerintele sunt atat de fragmentate si uneori de-a dreptul idioate (la Germania ma gandesc) incat se pierd in detalii si in chestii prea sofisticate pentru a fi si eficiente
In general e o problema de abordare care mi se pare ca are urmatoarele cauze:
– lipsa constientizarii ca rusia e un adversar
– lipsa unei viziuni strategice europene care sa constientizeze ca este nevoie si de o forta expeditionara si de una de descurajare
– cerinte mult prea complicate de la primul model (US vad ca-l fac basic dupa care il imbunatatesc din experienta)
– lipsa de initiativa politica in pregatirea armatei
Pana la urma nici americanii n-au multe modele noi ci le dezvolta incontinuu pe cele vechi..aici e o abordare la care europenii trebuie sa lucreze
Cica doar F 35, de parca asta ar fi AN 2!
Cind am spus ca numai sunt proiectanti eurofighter am sugerat ca nu mai exista experienta in proiectare avioane noi.
Modernizarea s-a limitat la vopsire. Eurofighter s-a laudat cu tractiune vectoriala si purtator de atomice, nu au facut nici una nici alta.
In rest nu faci decit sa-mi dai dreptate, in Europa nu a existat nici o preocupare pt inzestrare militara, totul s-a redus la plantare panselute.
Acum se lamenteaza, cica n-au stiut ca Putin e rau!
Apropos de industria europeana: https://breakingdefense.com/2022/06/can-european-industry-support-marcons-war-time-economy-firms-are-wary/?utm_campaign=BD%20Daily&utm_medium=email&_hsmi=217506326&_hsenc=p2ANqtz–UF-8-IQwuh3QmKY4NI-06sWnZiH-9x3IgXZss2bsBTIA4Ck18mdCJXsEWO35RgMwUePzzH6d9G3IS2xtN1QUoWscTJw&utm_content=217506326&utm_source=hs_email
F22 Raptor, B 21 Spirit, Raider..
Din pacate UE se duce pe tobogán din propie initiativa
Aparate militare dezvoltate in europa: Aermacchi 345 (acum Leonardo345), EADS Mako/Heat (abandonat), implicarile spaniole si suedeze pe Eurotrainer 2000, SAAB Gripen E/F, Boeing/SAAB T-7 (fuselajul la suedezi), Pilatus PC21, Leonardo 345 (evolutie si reproiectare SIAI-Marchetti 211), implicare BAE in proiectarea/optimizarea posteriorului si ampenajului de F35, ceva modernizari la Eurofighter (recalculari, studii utilizari compozite) si Rafale, proiectele turcesti TAI Hurkus, Hurjet, TF-X; EADS Barracuda, Dassault/SAAB NEURON,BAE Taranis; poate am scapat ceva, dar cam astrea ar fi, trainere, drone, evolutii are unor aparate existente, fara niciun avion nou de suprematie aeriana sau fighter-bomber (gripen e/f este o reproiectare totala, dar pare sa se fi pastrat conceptul in mare masura);
Dassault, SAAB, BAE, probabil si Leonardo au pastrat know-how si capabilitati; se pastreaza, desigur, si baza de contractori britanici si italieni;
In privinta EADS-Airbus Military, va cred, proiectul initial dateaza din anii ’80; dar, conceptul, era, oricum, produsul partii engleze :>
aparent, s-au mai facut studii si evolutii si in germania:
https://www.sto.nato.int/publications/STO%20Meeting%20Proceedings/STO-MP-AVT-266/MP-AVT-266-07.pdf
In ceea ce priveste tancurile situatia sta asemanator, ceva studii si evolutii pe Leopard2 si Leclerc, dar au existat studii si evolutii pe vehicule mai usoare; rheinmetall tocmai a prezentat un concept de tanc nou (panther 2, aparent nu le e rusine cu trecutul); tot rheinmetall a realizat varianta de evolutie a tancului britanic Challenger (aici se pare ca britanicii chiar si-au cam pierdut capacitatile de dezvoltare). Oricum, liniile de asamblare la KMW sau Nexter cred ca sunt inchise de ceva timp, greu de repornit.
Nici Rusia nu sta bine din punctul acesta de vedere, dar China chiar e pe val (2 concepte de avioane de generatia a 5-a lansate in productie de serie, vreo 2-3 trainere supersonice, aparate de transport greu, 2 elicoptere de atac, hidroavion gigant, etc). SUA lucreaza la bombardierul stealth Northrop B21 si declara ca testeaza un demonstrator de avion de lupta de generatia a 6-a.
cat off-topic am facut… 🙁
Sanate si UK si Poloniei, ca in rest, toti vecinii NATO sunt la pamant
Deci tot ce s epovesteste in articol este gargara atata timp cat noi nu stim ce vrem.
2 miliarde nu rasar din sant si cand ai fortele terestre dotate un pic mai bine – speram noi ca Hezbollah dar te vrei furnizor de securitate la Marea Neagra cam ai probleme de leadership la MApN.
Nu trebuie cheltuiti bani doar ca sa avem jucarii noi ci trebuie cheltuiti bani ca sa ai o forta armata respectabila si eficienta restul este gragara.
Atata timp cat avem 17 F 16 si cu alte 32 pe drum si mai avem ceva elicoptere din secolul trecut si 2 maini de avioane de transport – cati generali avem la Fortele Aeriene?
Cam ce grade au cei care comanda in UK/ Franta/ Italia sa nu ma uit la USA aceleasi numere de aeronave?
La fel este si cu Marina – Fortele Navale Romane – ce vrem de la ea, putem avea datorita investitiilor vreun castig in ceea ce priveste economia aici ma refer la investitii? Daca nu, de ce nu, daca da, de ce nu o facem o data.
Cu privire strict la Naval Group – as fi rupt contractul de prin martie 2022 si tot era deja tarziu, data viitoare sa se invete minte Franta cand doreste un contract baban aici sa joace dupa reguli clare nu sa se foloseasca de penetrarea MapN-ului ca sa afle pretul cel mai mic.
Daca nu ai investitii in aparare care sa ridice nivelul de trai si PIB-ul ala de 2% alocat MApN o sa avem acelasi statut de tara bananiera dar integrata in UE.
Amin!
NU POTI OCOLI FRANTA
1.Franta a sprijinit propunerea noastra de acceptare a candidaturi Moldovei la UE
2.Franta sprijina cererea noastra de a fi acceptati in
Schenghen
Parerea mea Macron are un cuvint de spus la Bucuresti
dragnea sa chinuit 3 ani de zile sa dea un contract MBDA si doar corvetele iau reusit si tu vrei sa il rupa dancu 😀 ,era sa cad jos din scaun de ras
O eventuala alternativa e sa „desfacem” toate „conservele” de npr-uri, asa-zise „corvete” si ce-om mai avea, se le reutilam de la zero si sa le inarmam cat mai eficient.
Pastram numai carenele care-s gata facute si le redotam
Pastrezi carenele ca sa ce?!
Crezi ca NPR sunt facute de extraterestri, exista nave mult mai moderne pentru misiunea asta.
„dispun de Crotale si Mistral (Sindbad), adica nu sunt ele o forta a secolului XXI dar fata de ce avem noi (practic zero) tot ar fi ceva nou”
adica, nu onteleg, in locul acestora nu pot fi integrate Aster, Mica etc. intr un program de modernizare? Mai ales daca suntem in vorbe ptr SHORAD-VSHORAD cu Mica si Mistral, care e deja la LaFayette? Zic si io…
Se pot integra, evident, pe La Fayette livrate altor tari e Sylver VLS.
Am si precizat in articol, langa partea cu poze, unde e locatia VLS-urilor… acum banuiesc ca spatiul ala a fost largit pentru singaporezele Formidable… deci la Lafayette ar accepta un numar mai mic de VLS (nu 32 dar poate 3×8 sau doar 2×8) si posibil mai putin adanci (Sylver A43), adica doar Mica. Modificarea mai costisitoare ar fi suprainaltarea dunetei respective pentru a permite VLS mai profund Sylver A50.
Si inca un aspect, va rog: Cum ati socotit ca cu 2 miliarde aveam o flota decenta? M-ar interesa… Multumesc!
Pai 1,2 miliarde=4 corvete si 2 fregate modernizate. De restul banilor am putea readuce la viata NPR-urile, poate chiar sa cumparam inca cateva. Daca mai pui ceva milioane am dispune de elicoptere navale adevarate, poate un avion de supraveghere martitima.
Multumesc. Deci fara submarine si nesocotite costurile de operare a tuturor celor enumerate de tine, da, iesim in 2 miliarde!
„În 2016, în mandatul guvernului condus de premierul Dacian Cioloș, s-a stabilit că aceste corvete, dacă vor fi realizate în țară, pot fi construite doar de Damen, la șantierele navale din Galați și Mangalia. Aceasta pentru că grupul olandez deja realizează din 2008 nave militare la Galați. Mai mult, a fost realizată și o hală imensă pentru a se realiza navele într-un spațiu închis și astfel să fie limitat spionajul cu ajutorul sateliților
Din acest motiv, în 2016, Guvernul a dorit să achiziționeze cele patru corvete prin atribuire directă, conform HG 906/2016, prin care contractul era atribuit șantierului din Galați al companiei Damen Shipyards Group.
După ce PSD a câștigat alegerile parlamentare din toamna lui 2016, Parlamentul nu a aprobat demersul Guvernului. În 2018 a fost luată decizia organizării unei licitații.”
In 6 ani aveam timp sa construim 20 de corvete. Programul corvetelor a fost blocat de politicienii inteligenti din Romania , nu de covid , nu de inflatia, nu de criza datoriilor sau de dobanzi.
1.2 miliarde fara TVA care trebuie si el platit. Deci 1.43 fara rachete torpile etc.
Deci 2 miliarde ajung la limita ptr 4c + 2f.
… poate submarine in schimbul renuntarii la corvete si asa suntem toti impacati
Romania, daca tot a ratat constructia corvetelor, trebuie sa-si intareasca apararea la Marea Neagra. Cat mai multe sisteme NSM cu raza lunga(185 km parca au actualele), pe camioane, greu de identificat, greu de distrus si care sa tina la o distanta respectabila orice inamic. Pentru ca vrem sau nu vrem, Marea Neagra va fi extrem de „fierbinte” in perioada urmatoare.
Practic orice achizitie in afara de cele cerute de licurici (Patriot, Himars, NSM, F-16) a picat lamentabil. Si tradarea nu e numai aici, e mai ales la faptul ca nu mai facem chestii de baza, pulbere, munitie, armament individual.
On topic:
La Fayette ar fi interesanta pentru noi cu un MLU ceva care sa includa si trecerea la Sylver VLS, altfel cu ce AA are se cheama ca cumparam ceva prea vechi, chiar n-are rost sa investim in Crotale.
ma intreb daca ar avea loc un A-70, sa obtinem si capacitatea de a lua SCALP Naval
Asa niste La Fayette cu Mica si potential de SCALP ar fi al naibii de interesante.
O mica problema e cu rachetele nava-nava, nu zic ca e rau Exocetul dar NSM e la inceput de drum, vor aparea variante mai bune si mai versatile. Ar putea ramane la sol si pentru F-16 cand va aparea varianta potrivita, atat contra tintelor navale cat si terestre.
Problema cu navele franceze de suprafata e lipsa CIWS-ului artileristic. Stiu ca e o moda sa renunti la el dar nu cred ca e sanatoasa, e bine sa ai redundanta acolo chiar daca am vazut ca Chernomorsky flot nu prea stie atacuri la saturatie…sau nu are destula munitie 🙂 si e o problema generala la ei. teleoperabila aia de 20 mm pe care o tot pun pe navele lor nu poate in nici un caz sa suplineasca un astfel de rol
Scorpene ala mic ar fi interesant intr-adevar..,nu stiu daca e ce trebuie, mie mi-a ramas gandul la Drass si la faptul ca italienii au niste santiere navale pe aici…
probabil ca ar fi prea scump pentru noi sa operam doua tipuri de submarine dar o flotila Drass cu mai multe capabilitati (si mai marunte) ar fi chiar un concept interesant pentru zona noastra costiera… e dupa modelul Decima MAS, probabiul una dintre cele mai subestimate forte din WW2.
Adica, in loc de 3 Scorpene, ar merge mai multe submarine pitice de diferite tipuri.
Ar trebui sa dam prioritate companiilor care au prezenta in Romania, discutia cu Franta pe tema navala mi se pare arbitrara ca propunere cand ar fi alte jucatii mai interesante din arsenalul lor (Rafale, Caesar)
Eu inteleg ca Franta are un interes in Mediterana de est si o relatie privilegiata cu Romania ar putea pune Turcia in situatia de a mentine capabilitati in MN dar cred ca ar trebui sa ne vedem si noi interesul
CIWS-ul artileristic se rezolva cu Oerlikon Millenium, care e aproape plug & play daca il iei cu tot cu radarul de tragere. Doar sa ai unde sa il pui… 12 mil. euro pentru 2 bucati:
https://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/year-2014-news/february-2014-navy-naval-forces-maritime-industry-technology-security-global-news/1559-a-european-navy-orders-two-oerlikon-millennium-automatic-cannon-from-rheinmetall.html
https://www.rumaniamilitary.ro/millenium-by-lockheed-martin
https://www.rumaniamilitary.ro/wp-content/uploads/2020/10/seaguard-command-control-800×600-1.jpg
Acuma, serios, tu crezi ca ai nostri au initiative de astea? :)) le iau cu ce vin pe ele, ieftine sa fie! asta ma ingijoreaza, nu faptul ca nu exista posibilitatea sa le dotezi si cu asa ceva
Lafayette sunt destul de moderne ca in cativa ani sa mai adauge niste chestii pe ele…
Amu’ ca noi nu facem deloc modernizari din astea, poate ar trebui sa incepem.
Da, Lafayette e moderna, ar fi o solutie buna, nu zic nu insa cu chestii actuale pe ea si trecuta printr-o revitalizare serioasa.
Poate intr-un final ne dau americanii peste bot si ne doteaza ei cu ceva sau macar ne indruma ca un frate mai mare spre ceva concret. Iar luam repede niste vechituri sa fie acolo ? Desfacem corvetele si nu le lasam macar sansa sa devina nave -muzeu ? Putzin dar foarte bun ! Sau mult si f bun !
Dumnezeule ce defazati suntem. Ultima data cand am avut 3 submarine in functiune, Carol al II-lea era sef de stat.
Vai de capul meu.
Era regele Mihai atunci. Delfinul, Marsiunul si rechinul nu au fost niciodata toate 3 active, dar in 44 aveam 3 submarine, doua construite de noi, la Galati parca, cu ajutor german
Mda, fuctionale. NMS Rechinul si Marsuinul a fost construite in 1938 si au fost lansate la apa in 41, Delfinul in 1933 operational in 36. Desigur cu mentiunea ca lansat la apa egal taiat operational.
Da, tehnic ai dreptate, era Mihai cand toate cele trei erau functionale. Insa au fost toate trei functionale la un moment dat, unica misiune a Marsuinului a avut loc intre 11 si 27 mai 1944, nava find atacata de sovietici in repetate randuri spre norocul nostru fara rezultat. Rechinul tot in 44 intre 20 aprilie si 15 mai a avut misiune de patrulare in proximitatea Crimeei find urmarit de sovietici, si aici submarinistii romani au scapat nevatamati. Deflinul, eh aici deja intram in legenda, 9 misiuni si un numar total de 240 de bombe antisubmarin aruncate de sovietici dupa ei si au scapat fara probleme. In cadrul misiunii de patrulare cu numarul 5 aduce si o victorie, scufundand in o nava sovietica, si la pieptului comandantului cpt Constantin Costachescu ordinul „Mihai Viteazul”.
Dar sa intrebam expertul nostru, ca aici sunt cam ruginit: Stimate domn nicolae, este?
Expert este o exagerare… 🙂
Toate 3 submarinele noastre s-au nascut greu. Rechinul si Marsuinul n-au apucat mare lucru din razboi pentru ca a durat foarte mult sa fie construite si operationalizate. Cei interesati pot lectura articolele din seria Submarinele Romaniei de mai jos:
https://rnhs.info/submarinele-romaniei-partea-i-delfinul/
https://rnhs.info/submarinele-romaniei-partea-a-ii-a-rechinul-si-marsuinul/
https://rnhs.info/submarinele-romaniei-partea-a-iii-a-cruciera-marsuinului/
https://rnhs.info/submarinele-romaniei-partea-a-iv-a-alti-combatanti-la-marea-neagra/
https://rnhs.info/submarinele-romaniei-partea-a-v-a-submarinele-italiene-sfarsitul/
https://rnhs.info/submarinele-romaniei-proiect-877-paltus-delfinul/
Au curs atatea rauri de „cerneala” pe subiectul asta incat mi s-a facut lehamite… Asa ca refuz sa mai comentez pe subiectul acestei „licitatii”, ma voi rezuma doar sa constat cateva fapte:
1. Indubitabil, marina militara franceza si industria europeana de profil au ce sa ne ofere si pot acoperi tot spectrul nostru de cerinte, de la proiecte de nava pana la armament si senzori.
2. In organica marinei militare franceze, La Fayette sunt Frégate Légère Furtive (Light Stealth Frigate) fiind proiectate pentru misiuni de patrulare si prezenta in vasta zona economica exclusiva franceza. Nu sunt nave specializate intr-un domeniu de lupta anume, sunt de uz general. Potrivit armamentului instalat acum la bordul lor, nu sunt nave de linia 1, mai de linia a 2-a asa… Dar, ca orice nava, sunt o platforma pe care se poate lucra, fapt evident in cazul versiunii construite de Singapore – Formidable, o nava capabila sa duca lupta in toate mediile. Mai multe info aici: https://www.rumaniamilitary.ro/modele-marina-statului-singapore
3. Submarinele au fost si sunt in continuare o „fumigena” pe model Fifor. Nu te poti gandi la submarine cand tu nu ai o flota de suprafata cat de cat capabila. Asta e un soi de axioma. In plus, Scorpene sunt gandite in principal ca nave oceanice. Pentru a confirma aceasta ipoteza este suficient sa ne uitam la clientii acestui tip de submarin, in principiu tari cu iesire directa la un ocean. Poate fi adaptat operarii preponderente in ape din zona litoralului? Cu siguranta da! Dar de ce sa nu apelam noi direct la specialistii in submarine concepute din start pentru a lupta in ape putin adanci? Adicatelea, U212. Uitati de visele cu constructia lor in tara, ne-ar lua o vesnicie sa le facem aici. Dar probabil ca asta este si ideea, nu? 🙂
4. Imi amintesc ca am auzit-o si eu pe asta cu regandirea inzestrarii dar nu mai stiu unde si nici n-am chef sa stau sa caut. Asta ar fi poate o idee buna. Dar asta inseamna sa anuleze dracului o data „licitatia” aia si sa se apuce naibii de ceva. Asta inseamna sa prinzi in buget partea de inzestrare si sa lase la o parte cealalta „fumigena”, creditele de angajament sau cum naiba le mai spun.
5. Si ca sa inchei „optimist”, nimic bun nu se va intampla daca nu incep sa depolitizeze armata si industria de aparare. Deci? Concluzie: vorbim vorbe de dragul de-a vorbi… Astia nu mai au nicio rusine.
P.S. George, poate ar trebui sa actualizam suma aia de 2 miliarde cu inflatia care a urcat la ceruri in ultimii 2 ani.
P.P.S. In acest moment, daca mai vor forte navale, trebuie sa lase la o parte „licitatiile” in ceea ce priveste inzestrarea lor. Sa faca un plan de inzestrare in baza unor evaluari profesioniste cu privire la ce trebuie luat pentru indeplinirea misiunilor (care si alea trebuie stabilite de cineva si nu cu copy-paste), sa puna la bataie un buget si, in functie de astea, sa se apuce de treaba prin negocieri directe cu mai multi producatori. As merge pe o colaborare mai stransa cu tarile riverane la Marea Baltica si cu turcii. Astia au experienta care (in opinia mea) ne trebuie noua. Ca noi nu mai parem in stare…
Pai soldatii aia francezi de sunt la noi in tara se retrag subit daca renuntam la Naval Grup. Cam asta e concluzia mea si acuma tembelii de la mapn nu stiu cum sa o dreaga sa fie toata lumea multumita. Declaratia lui Macron cel putin pentru mine limpezeste treaba, omul si-a marcat teritoriul „romanii sunt naval sub aripa noastra”, nave, submarine, salupe, elicoptere naval suntem la francezi cam asta ii taxa de protectie se pare…
Iaca se retrag, au rolul lor dar nu sunt de neinlocuit, sincer mai bine ne-am dota cu MAMBA ca asa au rebotezat sistemul cu Aster decat sa luam ceea ce spe poate produce in Romania.
Deci Corvete – musai sa producem in Romania fiindca avem 2 santiere navale si ambele pot sa construiasca aici corvete.
Nu ma intereseaza de Macron, ma intereseaza mai mult de alianta cu USA ca asta este primordiala acum in 2022 si in plus – cel ami mult ma intereseaza de Romania.
de acord…eu m-as duce la olandezi si le-as zice, 4 corvete damen contra schengen :))
Corect. Asta este politica actuala. Daca am cere 5 corvete, sa vezi ce ne lauda olandezii ca fiind cea mai potrivita natiune ptr aderarea la Schengen
Salut. Io zic sa nu deznadajduim., ci sa luam eczemplu de la ucrainieni, care fara nave de suprafata si fara submarine au produs mare paguba si grozava spaima in mandra Flota Pravoslavnica a Marii Negra si asta doar cu cateva rachete si niscai drone. Sa nu uitam „ingredientul secret” : ochii iscditori ai Unchiului Sam.
Partial ai dreptate, partial nu ai dreptate: da, au scufundat Moskva si alte cateva nave, dar tot cu porturile blocate stau pt ca nu au marina militara sa protejeze caile maritime pt exportul cerealelor si al altor produse. Asta inseamna sa ai marina militara, sa controlezi apele teritoriale si ZEE si sa protejezi traficul maritim al porturilor proprii
cum rusii ar ataca primii am ramane din prima noapte fara corvete si miliarde
tot bateti apa in piua cu corvetele
cam ce rol ar avea corvetele, presupunand ca ar ramane nescufundate de rachetele din crimeea?
e clar de ce are nevoie ro ca sa se poata apara, si voi o tineti cu corvetele ca ion cu fluieru.
artilerie mecano, drone, rachete, nlaw, mpad, spike pe blindate, dronedronedrone, sistem modern de coordonare si comunicatii
taiat dreaq din fireturi si denumiri pompoase
alergat 10 km dimineata si 100flotari, de la racan la maresal
Cu ce mai ataca rusii, cu pietre? Si-au consumat rachetele alea nemaipomenite si nedoborabile pe tinte civile si nicidecum militare in UKR, iar impotriva lor ai Patriot su cu putin efort poti lovi Crimeea cu ATACMS
Oricum rusii nu mai pot lua pe nimeni prin surprindere. USA au stiut cu mult timp inainte ce se va intampla in UKR, au avertizat si fiecare a luat masurile pe care le-au considerat necesare.
Cu drone, spike si alte rachetute nu deblochezi gurile Dunarii, Constanta si Mangalia de o eventuala blocada navala. Atat timp cat avem conexiuni maritime trebuie sa le protejam.
Apropo, cat timp mai functioneaza Petromidia fara petrolul kazah daca rusii vor inchide portul Novorossiysk?
https://adevarul.ro/economie/business-international/rusia-blocat-transportul-petrol-kazah-europa-invocand-gasit-doilea-razboi-mondial-portul-novorossiysk-1_62b048a85163ec4271ca83ac/index.html
scuze ca ma bag… da suveranitatea e dupa buget. Corvetele ar fi doar antiaeriene, perfecte pentru trimis prin mari cu terase ieftine si gagici bronzate. Romania nu are submarine de atac si nici macar avioane de patrulare maritima. Rusii pe de alta parte au destule pe sub apa. Mai e si Ziiminy in suspans – daca nu o recupereaza vre-o tara neostila s-ar putea sa nu ajunga banii pe trei generatii pentru aparat Marea Neagra in urmatorii 10-15 ani.
Eu cred ca de aici se trag mare parte din ambiguitatile politicii romanesti de aparare, n-or fi chiar toti in organigrama rusilor.
Alergările și flotarile nu sunt suficiente , trebuie antrenat și neuronu’ .
Asta e partea care lipsește, de la răcan la mareșal !
De fapt mai lipsește ceva …
Lipsește o generație …
Datorita acestei generații ” fantomă ” , cei care au trecut în rezervă acum 20 de ani nu au avut cui să predea registrele , sigiliul si rastelu’ etc .
S-a desființat instituția gornistului …
Am avut și noi momentul nostru de glorie , când eram respectați și temuți , adica momentul epic la trecerea de la armata RPR la armata RSR .
Cred că prin 1972 s-au schimbat căștile , gradele și uniformele sovietice / RPR si vechiturile carliste gen ZB , aruncătoare de flăcări tip ww2 etc și s-a trecut la cele intermediare , de tip RSR .
Bine diferența in dotare nu era neapărat uluitoare , spre exemplu între F1600 fabricat de Telefunken și F1602 fabricat de Electromagnetica , clar cel din WW2 era superior , fiind rezistent la apă , noroi , zăpadă , printre altele …
De binocluri nu mai discut , orice binoclu ( Leitz 6×30 și Zeiss Deltintrem 8×30 ) din WW2 dădea clasa la echivalentul 8×30 clonat de IOR .
După ce s-au retras toate 8×30 și a apărut 7×40 , treaba a devenit serioasă , dar și superbul 7×40 era un proiect Zeiss ( Jena ) .
Avea și asta un unic defect , era greu ca boala .
Si pe astea le-au casat degeaba …
Dar …
Așa suntem noi , ne naștem cu ursitoare și murim cu bocitoare … sau cum ar zice comentatorii de fotbal : ne naștem cu talent și murim cu speranța .
As dori sa aduc cateva precizari .
Telefonul de campanie F-1600 era produs in Romania .
I se mai spunea oficial si TC-72 , dupa anul omologarii , scrie pe eticheta schemei .
Dispunea si de un amplificator incoporat care functiona la apasarea unui buton metalic , soneria era clasica .
https://brx.ro/oferta/telefon-militar-f-1600-r.1150476.html
Modelul urmator F-1603 avea sonerie electronica , si daca imi aduc aminte bine nu mai avea comanda la amplificator
https://www.olx.ro/d/oferta/telefon-militar-de-campanie-tip-f-1603-IDfFIdN.html?isPreviewActive=0&sliderIndex=7
Ambele puteau lucra in regim BL si BC ( baterie locala /centrala , se putea adapta un disc pentru formarea numarului in cazul conectarii la centrala automata ) si erau rezistente la socuri / umiditate
F-1602 nu am vazut/ auzit
F-1604 era deja telefon de birou / de stat-major , tin minte ca lucra in regim BC ,
https://www.okazii.ro/telefon-directorial-comunist-romanesc-cu-disc-model-f-1604-anii-1970-a218634354
Undeva pe la jumatatea anilor `80 cineva isi daduse seama ca vor fi interceptate comunicatiile radio, am avut in unitate un pluton de rezervisti de la trupele de securitate care au fost trecuti la MApN si recalificati la CLC ( constructii de linii cablu )
Nota: comentariul este on-topic.
Tot atat cat cele relativ la politica
MEA CULPA .
Aveți perfecta dreptate , mulțumesc pentru corecție .
Mă refeream la telefoanele de camp de tip FF33 , produse la diferite firme germane : Telefunken , Siemens Halske , Lorenz sau AEG .
Au fost câteva modele constructive , foarte asemănătoare cu cele cunoscute sub denumirea FF33 .
Uzinele Electromagnetica s-a numit în timpul RPR uzinele Grigore Preoteasa , iar înainte de naționalizare s-au numit Siemens .
Probabil că documentația și licențele de fabricație au fost ” moștenite ” de Electromagnetica de la Siemens .
„Aveți perfecta dreptate , mulțumesc pentru corecție . ”
Cred ca v-ati exprimat gresit .
Ar fi trebuit sa ma suduiti , dupa tipicul site-ului .
🙂 🙂 🙂
Vorbind serios , probabil ca nu numai documentatie a ramas ci si utilaje , am vazut in domeniul materialului electrotehnic la nivelul anului 2000 utilaj de dinainte de razboi .
E adevarat ca era totalmente refacut dupa reparatiile capitale in conditii de calitate , am avut personal calificat si in domeniu , ceea ce nu pot sa mai spun acum.
Si ceea ce e mai extraordinar e ca in domeniul sau nu se inventase ceva mai bun .
MAPN si bugetul sau vaca de muls pt politicienii romani si unii militari din fruntea MAPN-ului!!! Nu ii intereseaza pe ei de Romania, romani si securitatea tarii si locuitorilor ei. Pe politrucii romani indiferent de orientare politica ii intereseaza decat buzunarele si conturile lor ca sa fie cat mai pline cu bani indiferent se surse si mijloace!!!!!
Nu cumva Ciuqa asteapta ca 4 Freedom class de la USAmericani sa fie transformate in corvete si sa le achizitioneze pt FNRo si de aceea tergiverseaza afacerea 4 corvete pt ArmRo??? Ciuqa shtiindu-se ca este omul USAmericanilor, dar pe de alta parte este ciudat dc nu cumpara armament mai mult de toate categoriile chiar si sh pt ArmRo de la USAmericani????!!!!
MAPN si bugetul sau vaca de muls pt politicienii romani si unii militari din fruntea MAPN-ului!!! Nu ii intereseaza pe ei de Romania, romani si securitatea tarii si locuitorilor ei. Pe politrucii romani indiferent de orientare politica ii intereseaza decat buzunarele si conturile lor ca sa fie cat mai pline cu bani indiferent se surse si mijloace!!!!!
Nu cumva Ciuqa asteapta ca 4 Freedom class de la USAmericani sa fie transformate in corvete si sa le achizitioneze pt FNRo si de aceea tergiverseaza afacerea 4 corvete pt ArmRo??? Ciuqa shtiindu-se ca este omul USAmericanilor, dar pe de alta parte este ciudat dc nu cumpara armament mai mult de toate categoriile chiar si sh pt ArmRo de la USAmericani????!!!!
va dau dreptate e mare frustrarea pentru ca efectiv nu cumparam nimic pentru dotare desi rusii sunt aici. Permiteti-mi sa subliniez ca ar trebui sa luam exemplu Poloniei care face ce face si isi cumpara jucari pentru armata azi chiar citisem ca au sosit primele 70 MRAP COUGAR din cele 300 dar sa tineti bine 27,1 milioane de dolari nu e o suma mare deci daca s-ar dori am putea realiza si noi punctual mai o atenta dotare dar nu se doreste si se risipesc bani publici pe fotbal , pe pensi speciale pe orice doar despre dotare nu.Nu ii pot intelege cum stau asa si nu fac nimic nimeni pentru armata si ne mint public ca Ro Army isi poate realiza scopul aparari granitelor.O dam de gard si cu aviatia si cu fortele terestre, de marina nici numai putem vorbi. Chiar crede-ti ca vom lua F35 in 2030-2040 avand in vedere ca costul urias ce presupune programul. De ce nu am luat F16 noi doar asta declara Dancu ca nu avem ce face cu F35 facand doar Politie , in 2040 ce vom face cu ele?. Cat despre marina numai sti ce sa crezi avand in vedere amanarile , ce se va intampla in septembrie ?Costul va fi clar mai mare pe zi ce trece statul declara ca nu se poate pune nimic plus in buget deci la ce se va renuta la o corveta la modernizatea Fregatelor batrane .Da perfect de acord inalta tradare lipsa clasei politice .
@ autor
@ noi toti
„Nu discutam despre prostie sau incompetenta ci pur si simplu despre inalta tradare.”
CORECT ! Asa este.
Ok și ce facem în privința asta ?
Ieșim în stradă, protestăm și zicem că ne-a trimis George…
Până ce vin corvetele, este clar ca mai durează niște ani, nu am putea pe repede înainte să înarmăm altetele regale cu ce se poate, ca să avem totuși ceva apt de luptă?
Au anulat contractul pentru drone, probabil acelasi lucru se va intampla si cu aceste corvete. Dar nu acum, mai avem de asteptat ceva luni bune.
George, ultima fraza e cea de la care trebuie reinceput totul. Modificata legislatia prin reintroducerea pedepsei capitale pentru infractiunile de tradare si dare/luare de mita. Stiu ca-mi veti sari in cap pentru ce am scris, dar din pacate nu exista alternativa. Ne-ar sari si UE in cap si toti ceilalti, dar de aici trebuie sa porneasca reconstructia Romaniei. Dupa care, ia sa vedeti domniile dumneavoastra cum incepe sa-si revina tara asta.
pedeapsa capitala intr-o tara ce face parte din UE? Ai gogosi in loc de creier? Ce te face sa crezi ca nu exista alta alternativa? Esti foarte categoric in tot felul de aiureli… cum faci deosebirea intre incompetenta si tradare… ii tragi pe roata sa marturiseasca?
Daca scrii fara sa jignesti poate iti raspund mai acesta. Gogosile pastreazati-le pentru tine.
N-am avut intentia sa te jignesc domnu…. Ideile tale sunt duse la extrem si nu vad diferenta intre ale tale si ale lui Putin care isi isi arunca de la etaj, otraveste, ” sinucide” pe oricine nu corespunde. Crezi ca sub amenintarea pedepsei capitale lucrurile vor inflori pentru va romanii nu stiu decat de frica? Poate nu ai inteles ideea …..eu ar trebui sa ma simt jignit nu tu
Daca te uiti retro in istoria romanilor, vei constata ca din pacate cel mai bine au reactionat la ‘politica biciului’ sau mai precis cand politicile sociale nu erau foarte permisive. Ai destule exemple in istorie nu le mai enumar aici. Rezultatul direct al lor a fost diminuarea hotiilor, a faradelegilor, a tradarilor. Iar rezul indirect a fost imediata prosperitate a tarii. Bineinteles ca solutia reintroducerii pedepsei capitale nu e un panaceu universal pentru problemele noastre, dar e o extraordinara frana in stoparea lor sau macar in diminuarea drastica a lor. Toti nelegiuitii se vor gandi de 100 de ori inainte de a face ceva pentru ca stiu ca nu mai raspund doar patrimonial pentru infractiunile lor ci raspund cu viata.
Asta ar fi solutia hard, aplicata chiar pana de curand. Ca o paranteza, iti amintesc poate nu stiai ca Letonia a mentinut pedeapsa capitala pana in 2012 desi era membra UE din 2004.
Exista si solutii mai soft cum ar fi marirea minimului pedepselor pentu cele doua infractiuni (tradarea si darea/luarea de mita). Asta complementar cu o dispozitie care sa stabileasca expres termenul maxim de solutionare, inclusiv toate caile de atac. Adica sa spunem ca judecatorul ar avea maxim sa zicem 1 an in care sa judece fondul si toate caile de atac, astfel incat cele doua infractiuni sa aiba solutie juridica definitiva cu celeritate fata de alte infractiuni. Am mai fi principiul distribuirii dosarelor de mare coruptie la alte instante din UE decat cele din tarile de origine a lor, inclusiv prin complete de judecatori care sa le judece, altii decat cele din tarile de origine. Adica dosarele noastre sa fie de exemplu repartizare unor judecatori delegati in Olanda, ale lor noua, ale nemtilor in Cehia si invers. Desigur asta ar insemna o uniformizare a cadrului legislativ la nivel de Uniune. Numai vointa politica la nivel de UE sa fie.
Concluzie: sunt solutii hard si soft. Dar cum alea soft nu prea au dat rezultate la romani, nu ne-ar ramane decat cea hard.
Accept ideile tale dar: ca tara UE nu poti baga pedeapsa capitala, datorita incompetentei nu se vor gasi prea multi candidati care sa accepte riscul de a-si asuma responsabilitate – suntem obisnuiti dupa 45 de ani de comunism cineva sa ne spuna ce sa facem – lipseste initiativa , tot dai inainte cu coruptia…. daca imi arati unul care nu a dat spaga ( la doctor, la politai/militian….etc) eu ma inchin lui! Spaga inseamna coruptie si , din pacate, asa functioneaza la noi. Poate vrem pe repede inainte dar obiceiurile stramosesti se schimba in zeci-sute de ani. Pentru cat am facut in 30 de ani cred ca, totusi, putem fi mandri. Pentru o tara care nu avea un drum normal – toate erau ciuruite de gropi, care nu functiona decat la modul de avarie, care avea canalizarile pline de aurolaci ….si foarte multe altele, cred ca am avansat acceptabil. Da, se putea mai mult dar sa nu uitam ca, in acelasi timp chiar daca nu suntem constienti prea mult, ne-am luptat cu dezinformarea din partea rusilor ceea ce a contat f mult. Din punctul meu de vedere, bastionul care ramane de daramat si refacut il constituie educatia. Si aici din pacate ….majoritatea anilor i-am pierdut cu Marga si Andronescu ….. 2 gropari.
As adauga ca, concluzie: trebuie sa fim cu mult mai toleranti fata de minoritatea romilor pe care trebuie sa-i ajutam in educatie pentru ca…..asta e, se inmultesc ca iepurii si vor fi si mai multi. De asemenea vor apare tot felul de minoritati de nu stiu unde: Filipine, Vietnam, Pakistan etc …. nu conteaza, vor fi cu cetatenie romana unii dintre ei. Daca vom fi precum clujenii ….toti ceilalti sunt „vinituri” atunci inseamna ca ne vom merita soarta. La fel pentru minoritatile sexuale – trebuie sa intelegem ca o tara care are un popor tolerant ( ceea ce nu prea se intampla acum) nu va avea decat de castigat si nimic de pierdut. Vremea cand se vanau investitorii – si pe care noi ii goneam ca nu ne vindeam tara – e pe cale sa expire in cazul nostru. acum trebuie sa vanam oameni – sa oferim ce nu au altii in jurul nostru inca …toleranta.
NU de legi ducem noi lipsa ci la aplicarea lor suntem penibili…pana nu va exista o masa critica care sa lucreze la asa ceva nu se va schimba mai nimic…din nefericire avem foarte multa coruptie si nepotism in institutiile statului.
Tu vrei sa desfiintezi PSD si PNL cu masuri radicale de genul asta?
Ai 2 solutii. 1 cea pasnica, alegerile din 2024. Dar si aici apare problema daca va exista o forta politica, un partid cu un candidat sanatos la cap….
2. Un 10 August cu vreo 200.000 de romani cu topoare, maciuci indreptandu-se catre Parlament. Si aici iara apare pe problema, pe cine pui pe scaun la noile legeri…
Pai….solutii nu prea sunt. Daca aveai pe cine sa pui il alegeam deja la vot. Nu ar fi cazul de un nou antrenor …ca la fotbal si inca unul de afara? Ce spuneti de Liz Truss? E data dracului tipa aia , are de 7 ori mai multe coaie ca un barbat …. numai cu privirea ii ingheata pe Putin si Lavrov :))
Pe cei 20000000 de romani,sau cati om mai fi.Daca tot castigi puterea asa,de ce o sa mai dai altuia?
Natura umana e de neschimbat.Puterea corupe si pt a preveni coruptia trebuie sa o ai cat mai distribuita.Acum poti numi pe cineva care cica te reprezinta,dar pe langa faptul ca ala are interesul individual mai depinde de hoarda de birocrati care au propriile lor interese,asa ca interesul tau ajunge undeva la etc… Plus ca oamenii sunt diversi,ce vrea fermierul nu e musai sa coincida cu transportatorii sau electricienii,asa ca reprezentantul habar nu are de 99% din probleme(presupunand ca ar fi un mare priceput pe domeniul sau de activitate).
Tu stii cel mai bine ce te roade.Asa ca fii tu ala care are o contributie directa la conducerea tarii.
Pe langa alte avantaje,daca tu decizi,nu mai poti blama sistemul.Doar o pui de un alt referendum in care corectezi eroarea.
Make democracy Athenian again 🙂
Pai prima data USR , ca impreuna cu Catu au ciordit 50 de miliarde in doi ani
# COcean`s eleven
# Cuie Mîțu
# Drulă, Lulă și Basculă
# drepturile omului e un lux – ministrul cu Pruna
#franta-despre-marina-militara-romana-nicusor -deviaza-discutia
Nicusoare da-le dracului de partide, aici macar discutam despre arme, m-am saturat de astfel de rahaturi. Toti sunt exact la fel.
Dar pacatele mele , eu nu dadeam in partide .
Nici macat nu dadeam in Iulian .
Doar faceam ce face si Iulian .
Totusi , de ce sunt chemat doar eu la ordine , cand la fiecare postare a mea despre armament romanesc sau industrie romanesca sare cineva sa ma minta in fata , si nu ii spune nimeni nimic ?
Ca de aici s-a inceput in ultimele zile .
Vorba ta , da-o dracului de treaba !
Nicușoare, personal mi se pare ca dai doar in anumite partide. Iulian macar da in toate. Si ce a început in ultimile zile de la industria românească sau te a mințit in fata?
Ca eu n am vazut decât fraza aia ca Spania ca si alte state europene exceptand Romania isi apără industria, da’ n ai dat un detaliu si zici ca trăiești in Spania.
” Iulian macar da in toate.”
Nu mai spune !
Vad ca legionarii fac casa buna cu USR-istii .
Ce-ar fi sa-ti versi mizeriile legionare in alta parte ?
Chiar m-am saturat ca cineva sa le tot debiteze , ca sa fim acuzati de stat extremist .
Multi ani am trait cu iluzia ca locuind intr-un oras mai mic , o comunitate unde toata lumea cunoastea pe toata lumea , nu am avut parte de asemenea mizerii .
Aceasta pana mi-a spus un vecin in varsta , in 1940 era de cam 14 ani , cum niste animale in camasa verde , la 250 de metri de casa mea si la 50 de metri de biserica , l-au scos pe bacanul evreu afara din magazin si l-au batut acolo in intersectie .
Doar pentru ca era evreu .
Asa si pe comunitatea RoMil .
Am trait intr-o iluzie cativa ani .
Insa ca si bacanul , voi refuza sa fac salutul vostru nazist, orice m-ar costa .
” da’ n ai dat un detaliu si zici ca trăiești in Spania. ”
Daca erai admin aveai acces la IP .
Despre protectia industriei ?
Hai sa vezi cate obiective construite / extinse cu PlanE .
Sau cate obiective construite cu fonduri ale regiunilor autonomice .
Sau cate obiective construite / extinse in cadrul programelor europene , bine negociate , nu semnat tot ce li s-a pus in fata .
Toate aceste obiective au cate un panou cu date , adica denumirea proiectului , programul , nr.contract , beneficiar, constructor , data .
Exista un milion de romani in Spania , ai de unde intreba
Un milion de romani harnici , inteligenti si combativi , alungati din tara de voi .
Ma faci sa rad la faza cu cămașa verde, cat despre ce a fost acum 100de ani, io zic sa ne ocupăm de probleme mai actuale, alea de care zici tu nu au cum sa se repete ,deci ne pierdem timpul cu ele. Desigur ca ai remarcat aprecierea deosebită pe care o am pentru Margarita Robles si pentru politica de susținere a industriei militare spaniole a guvernului socialist spaniol sustinut de PP si VOX, ca Podemos nu ajută cu nimic.
Nu ma intereseaza nici un IP, asa ca n am de unde sa stiu unde esti. Cat despre realizările din Spania, nu intetionez sa o vizitez, sanatatea mea e destul de avariata dupa 25 de ani in uniformă si oricum am alte pasiuni. Dar sunt sigur ca ai putea sa dai mai multe detalii despre industria si armata spaniolă, asa sa scrii la modul general sau sa inviti romanii sa vada realizarile din Spania, ma tem ca nu are nici un rezultat practic. Ceva mai concret ar fi mult mai folositor, de exemplu cum e posibil sa fie publice lucrarile de diplomă ale militarilor spanioli ,ca ai vazut ca sunt persoane pe site care le contestă competența, sau mai ales evolutia Santa Barbara Sistemas după privatizare, sa nu mai zica Nasui ca privatizarea firmelor de stat e o soluție universală, in Spania privatizarea aia a luo Aznar pe 5 milioane de euro mi se pare un esec. Stii cum se zice înțeleptul invata din greșelile altuia, prostul nici din ale lui nu învață.
„armament romanesc sau industrie romanesca” apai tu nu vezi ca nu mai avem nimic, nimic, nimic? Am ramas doar noi, ca prostii, sa vorbim, sa mai speram, sa facem planuri, macar aici pe site sa nu mai vorbim de partide si sa ramanem in lumea noastra paralela, unde cei care ne conduc sunt doar prosti si corupti, lucru de care eu ma indoiesc de foarte mult timp.
In urma cu 11 ani, la debutul RoMilitary, chiar credeam ca sunt doar prosti si corupti, acum lucrurile par mai nuantate.
Cel puțin am identificat problema, urmează să identificăm rezolvarea problemei.
Pai da,sunt suficient de prosti si corupti incat sa tradeze propriul lor viitor si al copiilor lor.Noi suntem doar victime colaterale.
Desigur,multi de tot sunt chiar vanduti pe bune,unii primind leafa din alt aparti sub acoperiri +-legale,iar altii mai rudimentar,stil spionii de acum 50 de ani,in plic sub a treia bancuta de pe randul 4 din parc,la ora 18:15.
Gresesti .
Au tradat viitorul Romniei nu al lor personal sau al plozilor .
Toti , batrani si tineri sunt abonati la bugetul de stat sub diferite forme .
Cine i-a fidelizat asa a stiut ce face .
Plic?
Intreaba pe tizul Nicusor de ce i se spune Plicusor .
” macar aici pe site sa nu mai vorbim de partide ”
Ai numarat cate comentarii politice au fost doar la acest subiect ?
Si asta ma supara , ca doar eu sunt admonestat .
Oricum, ai vazut ca insulte si minciuni sfruntate nu mai suport .
Exemplu comentariul cu ursul , unde din senin au inceput insultele fara nici o legatura cu subiectul .
Si fara ca cineva sa ii admonesteze .
Dar de fapt asa merge si Romania .
Tu m-ai chemat pe RoMil la inceput , sa dau o mana de ajutor .
Daca vrei , plec de pe RoMil , trebuie doar sa mi-o ceri .
Partea ta va fi sa stergi articolele si comentariile scrise de mine .
O sa ma doara o vreme , RoMil fiind singura sursa pe net unde se poate gasi armament hi-tech romanesc , articole pe care le aratam cu mandrie colegilor / prietenilor de aici din Spania .
Dar cu timpul o sa-mi treaca si daca o sa pot o sa-mi fac fac un site .
Tehnic , oricum articolele trebuie completate cu ce am mai gasit intre timp .
Acum te las sa iei decizia linistit .
Nu sterg nici un articol si nici un comentariu asa ca trebui sa ramai…
Insa ai dreptate si voi fi cat de atent imi va permite timpul sa fiu si voi sterge orice comentariu referitor la partide.
*Nicusor sunt multi care pe seama acestui site fac un ban cinstit , scrie ce ai de scris , din cand in cand da si replica dar nu le aloca prea mult timp ca tu ai si serviciu , nu te plateste partidul :-)))) [Si asa e cel mai bine , ai serviciu nu iti sugereaza partidul ce sa scrii.. sau nu scrii sa te lauzi la partid ce activitate ai… ]
** Ca veni vorba , problema cu legionarii este ca au furat si de la evrei dar si de la romani… multe din crime au fost facute sa acopere furturi ordinare ! De remarcat ca in afara de PCR/legionari sunt putine partide care au serviciu secret …functional …marea majoritate „capitalism de cumetrie ”
PS 1 apropo de „Political correctness” …ce poti zice de „Ciolacu 50 de bani” ….dar nimeni nu discuta de cnass …apropo de stirile recente …aspecte penale garla … fake news emisee continuu ani de zile …plina tara de doftori in lupta cu fake news ….
PS 2 acum un am o cunostiinta a vrut sa se „angajeze” rezervist politicosi , dar , esti batran :-)))) dupa fix 12 luni mobilizau oameni de 60 de ani cu stent :-)))) vezi presa vremii…
PS 3 cunostiinta, medic , vaccinist convins, batran dar conditie fizica excelenta … a recunoscut ca a facut tahicardie .. [pe linga averi ar trebui verificat daca toti „propagandisti vaccinisti” s-au vaccinat pe bune ]
PS4 multumim tovarasului Nicolae Ceausescu ca ne-a vaccinat ptr variola :-)))) astia mai batrani :-))) ca mai urmeaza un tun , financiar
Ionica, m-ai facut curios: cine face un ban cinstit pe seama site-ului?
Iti raspund eu :
– trolli care sunt platiti pentru asta ( am dat exemplul din 2012 , 50 bani / comenariu se laudau unii ca ei au prins mai bine , le dadeau in plus o sticla de apa si una de cola pe saptamana )
– trolli care scriu de la serviciul capatat dupa victoria in alegeri a lui Basescu PDL , a USR etc
– bloggeri platiti ( am pus link-ul catre dezvaluiri )
– ONG-isti , cu finantari obscure ( sa-i vezi pe cei cu demonstratiile ce case si-au facut de atunci , de unde bani ? , ONG-isti care impiedica fiecare proiect energetic / industrial in Romania
– lobby-isti nedeclarati ( in USA se permite, se declara si se impoziteaza , la noi se ia parandaratul si ” romanesti nu e bune ” )
– activisti de partid , care fac din RoMil vectorul propagandei
– baieti cu ochi albastri ( Gotiu a aratat cum se comenta din sistemul de telecomunicatii guvernamental , cel secretizat nu glume )
– ” jurnalisti de analiza ” care reproduc ce scriem noi
Nicusoare, da’ exemple mai concrete din 2022 nu poti sa dai?
Ca ai spus numai generalitati sau ai amintit de partide si lideri care nu mai candideaza.
” jurnalisti de analiza ” – aici esti foarte vag, se poate intelege ca intra in categorie si „pretenul” tau Ion Cristoiu, ala cu gaina care a nascut pui vii, sau asta intra la
„baietii cu ochi albastri” ca Robi parca asa ti-a demonstrat , ca e colaborator dovedit al securitatii.
Cine face un ban cinstit pe seama postărilor de pe internet?
Îți spun eu ca să nu mai ai dubii (incredibil de naive): departamentele OSINT (Open Source Intelligence sau „Sursele deschise”) din asta trăiesc, citesc ce se postează pe internet și fac sesizări,ajungându-se astfel la alăcătuirea de dosar informativ și la urmărirea informativă a țintei, și așa ajungi țintă: ești urmărit perpedes, ori prin trafic, ori prin autobuze, de mai mulți ofițeri oprerativi, mobilul și mașina monitorizate GPS, ascultate convorbirile telefonice de STS sau de omoloagele din străinătate, mobilul spart, toate pozele din mobil ori din calculator downloadate, și asta o poate face și o agenție de detectivi particulari angajată prin terți, ca serviciul să nu lase urme vizibile. Ai putea zice că e o întreagă industrie care trăiește din asta, spioni cu lefuri de zeci de ori mai mari decât câștig eu sau tu. Și nu sunt numai români, să fim înțeleși bine. Acum vreo două săptămâni numai ce aveam (încă) unul pe urme, încă unul care crede că-și face o carieră pe spatele meu.
Avem noi așa informații de interes?
Când am postat pe RM, eu cu Reis, cu câteva luni înainte, că rușii vor ataca în 22.02.2022 ce informație credeți că a fost aia? Nimereală? Muhaha! De asta nici nu prea mai deschid gura, m-am săturat să țin spioni în cârcă, mă dor șalele.
Da, bună întrebarea asta, cine fac bani pe spinarea postărilor noastre: este posibil ca unii de pe RM să aibă deja dosar de urmărire informativă. Cu cât deschizi gura și spui mai multe, și cu cât ști mai multe din ce nimeni nu știe, cu atât șansele la un dosărel cu șină cresc.
Și aici pe RM se vede că nu sunteți obișnuiți cu ”munca informativă”, e lipsă de subiecte pe acest topic, al informațiilor (militare).
Și încă ce bani se fac pe spinarea noastră! Și cariere! N-aveți idee!
Scuze de off topic.
@ Omul
Dupa stiinta mea un fisier ti se deschide si daca ti se spune prorus sau troll rus pe site .
Mai greu cu noi cei stabiliti in strainatate , dar mijloace exista .
@iulian pot sa iti zic eu cel putin o entitate care face bani de pe urma site-ului.
Providerul de platforma. Serviciile cumpara informatiile de la comanii care le cumpara de la providerii de servicii. Facebook, Twitter, WordPress etc. orice platforma care strange date le strange sa le vanda la companii pentru marketing, analiza de comportament al cumparatorilor etc. si la servicii pentru baze de date si dosare.
Pentru persoane de interes se merge mai departe si se cere prin cai legale acces direct la baza de date.
De aici teama vestica la programe si platforme chinezesti pot fi accesate cand vor ei cum vor ei.
chiar si providerii de internet fac asta cu super cookies
sunt sigur ca stiai lucrurile astea
Robi, da, cele enumerate de tine imi sunt cunoscute. Am intrebat pentru ca eram curios la ce anume se gandea Ionica atunci cand a facut afirmatia.
@Ionica Fonosch
– in timpul guvernarii legionare au existat asa-numitii comisari de romanizare , au sechestrat firme evreiesti , si dupa cum spun jurnale ale unor pesonalitati ale vremii au vandut ce au gasit acolo , dezorganizand productia
Doar evreiesti .
– rezervisti , absolut normal , am spus demult aici ca ” aparatorii patriei ” pe leafa o sa ne trimita la lupta pe noi rezervistii in caz de razboi, ei probabil o sa apere tara de dujmanii dinlauntru – cine limba lunga are trei ani va sapa la sare _ Pistruiatul
Iunie1940 _ Basarabia anexata
August 1940_ Transilvania anexata
Septembrie1940_Cadrilaterul anexat
Octombrie 1940_soldele platite la timp
Zicea nu de mmult intr-un interviu un ofiter superior ca cine se leaga de salariile/ pensiile lor e prorus .
-despre CNSAS se discuta – spre exemplu Germina Nagat a tinut ascunse dovezi despre turnatoria lui Basescu – se discuta dar nu in presa ” corecta ”
https://inpolitics.ro/bomba-cnsas-recunoaste-oficial-ca-oamenii-sai-au-palmat-dovezile-despre-petrov_1829774346.html
Si mai putin se stie despre functionara CNSAS care voia neaparat sa faca publice aceste documente , si s-a aruncat de pe bloc
” În 2012, CNSAS a redeschis un dosar de verificare pentru Traian Băsescu, la solicitarea ziarului Ring. Dosarul i-a fost atribuit Iulianei Măgirescu, de la Departamentul de Investigaţii al CNSAS, aceasta descoperind, se pare, documente care demonstrau că Traian Băsescu a colaborat cu Securitatea. Pe 13 iulie 2013, Iuliana Măgirescu se aruncă de la etajul 9 al unui bloc din sectorul 6; cazul nu a apărut nicăieri în presă. ”
https://www.observatorcultural.ro/articol/complicii-turnatorului-basescu-de-la-securitate-la-cnsas/
– pe timpul carantinei s-au facut afaceri nemaipomenite , 50 de miliarde fituite .
S-au desecretizat ?
Totusi, de ce au cumparat 25 000 de pistoale cu caiet de sarcini tip livrare in trei luni ?
Seara buna Nicusor , nu ai primit nici un like :-))))
De doamna care a sarit de la etaj , Dumnezeu sa o odihneasca , nu stiam.
[chiar daca a abolit Iliescu pedeapsa capitala , doamnei nu prea i-a folosit]
Ionica ,
Telling the truth can be dangerous business
Honest and popular don’t go hand in hand.
https://www.youtube.com/watch?v=g-mQcPsPAjc
Absolut normal depre like-uri .
Daca o sa te uiti cum se discuta tehnic acum 12 ani , si mai ales ca erau oameni care chiar aveau ceva de spus ,si acum nu mai intra , o sa ai o deceptie .
Nicușor, tu singur ai recunoscut că problema ta e cu mine, personal. Așa că nu o mai întoarce, știi bine cate mizerii si rastalmaciri mi-ai aruncat și când trebuia să răspunzi pentru ele, liniște. Mi-ai provocat doar compasiune cu acele comentarii desprinse din manualul activistului colectivist pentru că ești o victimă și încă ai sindromul Stockholm. Idolatrizezi tot ce tine de perioada in care am avut ceea ce percepem ca un maxim personal. Ți-a spus șeful strain că ești harnic și inteligent și trebuie să aflăm cu toții superioritatea ta, fiind singurul care ai aceste calitati. Nicușor, adultii functionali nu simt nevoia sa se laude cu asta; cand o fac arata doar că în trecut nu au primit aprecierea pe care o doreau/asteptau atunci când o meritau sau considerau ca o meritau (in primii ani de dezvoltare acasă si în școală, apoi ca adulti la munca si in familie, etc). Si Nicusor, cimitirele nu au o alee speciala pentru angajati harnici si inteligenti.
Oricum, depinde de tine daca depășești sau nu situatia in care te afli.
Tangential, ca tot suntem pe RM, am observat ca in marea majoritate a interviurilor in care este vorba de exercitii sau actiuni cu aliatii apare o exprimare de genul ‘aliatii ne apreciaza’, ‘am fost apreciati de aliati pentru’, ‘demonstram un inalt nivel de …, la nivelul aliatilor’, ‘aprecierile si audele primite d ela aliati’. Sistemul are (inca) o problema si nu o vede.
Revenind la subiect. Referitor la politica acesta e ultimul meu comentariu cu aceasta tema: clasa politică, cu câteva excepții e plina de indivizi nefrecventabili.
Nu sunt legat de partide sau politicieni, ițele PCR și DSS fiind peste tot. Sunt legat de idei și de idealuri și voi vota pe cei care mă conving că le pot pune in practica pentru o Românie mai buna. Și îți repet ce am scris in alta parte pentru că insiști sa rastalmacesti ce exprim: trotinetistii in momentul de față sunt praf însă nu ii vad ca fiind compromisi, fiind alegerea mai bună decât urmașii PCR și DSS aflați peste tot, inclusiv la ei (aveau o metoda de filtrare a membrilor si au fost mult mai ok înainte de fuziunea cu calul troian Ciolos și Plus, partid plin de DSS). Au o grămadă de bube, au făcut greșeli și gafe, si-au marginalizat oameni competenti si cu rezultate, au fost prosti grămadă in mai multe momente și IMO tot sunt mai votabili fata de cei aflați deja la putere. Te voi anunța când consider că nu mai sunt alegerea valabilă.
Pe tema asta probabil cădem de acord că avem opinii diferite și închidem subiectul.
Îți pot explica și cum e cu banii împrumutați, dar nu vei înțelege și nu pentru că nu te ajuta intelectul ci pentru că trebuie să accepți că nu ai dreptate.
Daca tot vrei citate, închei în forță cu un campion al democrației:
– ‘multumesc minerilor pentru înaltul spirit civic’ – Ion Iliescu, 1990, când ne-a îngropat viitorul;
– ‘proprietatea e un moft’ – Ion Iliescu, despre proprietate și garantarea ei.
” Nicușor, tu singur ai recunoscut că problema ta e cu mine, personal. ”
Am spus ca fac ce faci si tu .
Nu o mai da la intors .
In plus , ai vazut ca am luat atitudine cand se minte , cu gazele spre exemplu .
Adica si cu altii .
Si nu poti spune ca nu ai vazut acest lucru din moment ce imi citezi din ceea ce i-am scris lui Mihaeanu .
Totusi, imi parea mai bine daca citai din comentariile mele tehnice .
Ca tu nu ai de unde sti, la fel restul trollilor cu mormanul de fier vechi .
„acele comentarii desprinse din manualul activistului colectivist ”
tu personal ai facut propaganda gaunoasa USR aici pe site , la jumatate din comentarii ii dadeai inainte cu batuti si gazati , desi voi ati dat in jandarmi si ati dat foc , se pot cauta comentariile din urma
https://sorinamatei.ro/wp-content/uploads/2018/08/38860590_10155478422996890_3244931312062038016_n-Copy.jpg
https://sorinamatei.ro/wp-content/uploads/2018/08/38840340_10155477504951890_6019686657240858624_n-768×768.jpg
https://sorinamatei.ro/hell-hellvig/
Dar asa ati facut si in strainatate cu fiecare ocazie , ziarele de dincoace incepeau cu ” din surse romanesti aflam etc ”
„ci pentru că trebuie să accepți că nu ai dreptate. ”
Nu pot sa accept ca CaCîțu sa ia imprumut 50 de miliarde , ca sa faca niste asfaltari pe noroi , sa va platesca salariile de la buget , sa cumpere masti cu suprapret de la clanul camatarilor sau de la chiosc de produse alcoolice si restul sa-i faca nevazuti
Nu pot , pur si simplu
Cat despre Iliescu , il mai vizitau lideri europeni.
Si Romania a ramas intreaga in cei 2-3 ani critici de reasezare a granitelor.
S-a dat un mesaj , cat se putea .
SI pana la urma s-a intrat in UE si NATO , in ciuda clantelor linse de voi ” Romania e comunista, nu poate intra inca etc ”
Pe voi nu va baga in seama nimeni .
S-a vazut saptamana trecuta .
SUnteti tratati cum meritati .
Degeaba va impaunati aici .
#stapanul_nu_sta_la_masa_cu_sluga
#si_resturile_e_bune
” cimitirele nu au o alee speciala pentru angajati harnici si inteligenti.”
Detectez invidie ?
Am mai avut de a face cu managerul care stia doar sa taie din salarii, din piese, din orele de revizie .
Raspuns scris cu scarba .
Dar lasandu-ne mintiti , uite unde am ajuns .
Prima data mi-ai intrat in atentie cu un comentariu in care spuneai ca faci microelectronica la microscop .
WTF ?
I`ll be back
1. Nicusor, arata-mi comentariile in care am spus ca tu esti . Sau ca un voi generic ati facut. Sau comentarii care pot fi catalogate ca atacuri la persoana. Comentarii in care eu ti-am spus tie ‘voi PSD-istii ati facut ______‘. Nu vei gasi pentru ca stiu ce am scris. Deci nu faci ce fac si eu.
Citez insa din Nicusor, comentand offtopic, evident: In rest , articolul este scris de acelasi activist laudator […]. Nu o mai intoarce, Nicusor! Este ceea ce ai scris tu si este comportamentul tau.
2. Folosesti va-ul vorbind cu mine si incluzandu-ma in diverse categorii si apoi infierezi ca la PCR. Tehnica de trol si activist, Nicusor, pe care o stapanesti foarte bine. Nu stiu cu cine te certi si in ce categorie ma incluzi, asa ca daca tot am ajuns pana aici fii mai specific, nu te ascunde dupa cuvinte. Spune direct.
3. Acel voi este gresit folosit dintr-o multime de motive in continuare.
Pe scurt: protestul meu si al celor pe care ii cunosc a fost pentru ca ne-am saturat de cleptocratie, de aplicarea legii la ordin si dupa interese, de legiferarea in interesul diverselor grupuri, de dosarele Revolutiei si mineriadelor invartite de justitia ‘independenta’ doar pentru a nu mai exista scopul procesului, de tot grupul infractional numit pompos ‘statul roman’ care urmareste doar propriile interese. Daca asta ma face USR-ist (chiar daca in realitate nu am nici o legatura cu partidul), sunt mandru ca sunt USR-ist. Iar daca am fost manipulat sa am o anumita atitudine si un anume comportament (asa cum sustine trompeta antenisto-ReTeVista Sorina Matei), inseamna ca am gresit. Nu am gasit insa pana acum nici un element care sa arate ca am gresit, desi as putea avea indicii. Apoi, probabil nu percepi, dar dupa 2018 (dupa 2015 spun alte surse) viitorul Romaniei a fost ingropat probabil pentru inca 20 de ani. Asemenea 13 iunie 1990. Voi prezenta in viitor argumentele.
4. Nicusor, e evident ca nu ai nici cea mai vaga idee de unde vin banii pentru pensiile speciale, pentru maririle constante, pentru numarul crescut de bugetari in fiecare an, pentru pomenile electorale. Oricat refuzi sa concepi, este realitatea ca salariile si pensiile se platesc din imprumuturi. In 2020 si 2021 economia a produs nimic iar bugetarii si-au incasat salariile. Spune tu din ce crezi. In plus, sistemul a fost conceput in 1990 pentru ca un singur partid mare aflat la putere sa se infrupte. In 2022 sunt ambele partide mari la putere iar bugetul nu poate sustine tot aparatul de fomisti si clienti. Plus criza care e aici. BTW, ca sa intelegi in ce rahat e guvernul USLv2 si ce credibilitate au, se imprumuta de pe pietele internationale la dobanzi mai mari decat Municipiul Bucuresti.
Si Nicusor, sa va platesca salariile de la buget? Cui voua? In ce grup ma incluzi?
5. Romania a trimis cererea de aderare in iunie 1995, dupa acordul interimar din ’93. In 1999 UE a recomandat incepeprea procesului de aderare, in februarie 2000 au inceput negocierile. PSD s-a asigurat ca isi asigura imunitatea prin referendumul din 2003 (la articolul 69 se zice Deputatii si senatorii pot fi urmariti si trimisi in judecata penala pentru fapte care nu au legatura cu voturile sau cu opiniile politice exprimate in exercitarea mandatului, dar nu pot fi perchezitionati sau arestati fara incuviintarea Camerei din care fac parte, dupa ascultarea lor. Competenta de judecata apartine Inaltei Curti de Casatie si Justitie.). negocierile s-au incheiat in decembrie 2004 iar tratatul de aderare a fost semnat in 2005. Impinsi de poporul suveran, reprezentantii lui si-au facut si ei treaba.
6. Vizitatorii lui Iliescu si ai locatarului actual de la Cotroceni… Contextul e diferit, persoanele sunt diferite. Indiferent de cati oaspeti a primit, pana la urma in istorie va ramane scris tot ca Iliescu (si FSN viitor PSD) a ingropat viitorul Romaniei cu mineriadele.
7. Nu Nicusor, nu e invidie, ma bucur ca te apreciaza seful; inseamna ca esti un bun profesionist. Repet, poate intelegi mesajul: un adult functional nu simte nevoia sa foloseasca in discutii acest argument. Cat despre cimitir am incercat sa spun ca avem o resursa limitata – timpul – iar locul de munca desi este o parte a vietii el nu este cea mai importanta, ci familia si prietenii. Aprecierile de azi de la munca nu ajuta cu nimic la o fuziune sau la o restructurare in care nu ai nici un cuvant de spus si viitorul tau e decis doar din fisier Excel.
Da, Nicusor microscopul si componente SMD de dimensiuni mici. Care microscop e foarte util la pasive 0201 sau mai mici sau alte componente in pachete imposibile. Da, da, exista variante cu loturi de prototipuri cusute de firme specializate in China sau US. Depinde de buget si de timp. Mai ai WTF?
Edit (1): aici era discutia unde am spus de microscop, sa nu mai cauti – https://www.rumaniamilitary.ro/m53-59-praga#comment-372085
Edit (2): acum, ca am ‘intrat in atentia’ organului Nicusor… Hai, Nicusor! Hai, incepe ca ‘maestrul’ Coroiu: ‘de unde ai tu microscop‘, ‘unde folosesti tu microelectronica‘, ‘pentru cine faci microelectronica‘!
Iulian, pacatele mele , , eu nu am spus ca ai furat microscopul .
Am aspus ca ati furat 50 de miliarde .
Despre microelectronica si microscop , ca unul care am facut microelectronica inclusiv la unu`noaptea , in atelier , cu doua lupe la distanta potrivita si o lanterna puternica , realizez ca putin poti face cu microscopul .
Iar in mentenanta si mai putin , supriza e ca normal se duce programul .
Si in domeniul industrial , mai putin popular aici , nu gasesti ” pe net ”
Programe auto ( dat kilometrajul inapoi ) si pentru telefoane ciordite , da sunt .
Hmm, ca nu te ajuta aprecierile sau competenta profesionala ?
Eu am vazut altceva .
Cand au nevoie de tine te cauta ei si iti fac o oferta.
Aici totusi trebuie sa spun ca exista diferente intre noi. si s-ar putea ca tu sa fi vazut altceva , eu traind intr-o zona fara aglomerari urbane mari , si unde resursa de personal este mai redusa .
USR-ist mandru ?
Ziceau texanii : Daca tot ai facut-o de oaie macar tine-te batos
Daca esti fan SF stii de unde e citatul
Cu mineriadele , hmmm , Marian Munteanu presedinte ?
Acel Marian Munteanu , pe atunci cu simpatii legionare , acum prieten cu Dughin ?
Dar nu ma mai mira nimic , ca unul care ai sustinut 10 augustul pus la cale de plozii securistilor .
Acum ati luat puterea .
Si ce ati facut cu ea ?
Doar datorii !
Ca sa nu ne putem inarma / dezvolta
.
Repet , mai bine ca nu s-au cumparat fregatele .
Ar fi trebuit sa renuntam la Patriot sau la Himars .
Asa cum am renuntat la F-16 sau Grippen pe vremea lui Base al vostru pentru borduri si panselute .
Caci eu nu am uitat cum sareati toti pentru sustinerea unui criminal, iar femeia care ” s-a aruncat ” de pe bloc nu e singura victima .
Depinde pentru ce si cum il folosesti si ce alte echipamente mai ai disponibile. M-a enervat tot timpul ca trebuia sa ma uit pe ecran si nu la locul unde aveam mainile atunci cand lucram. Nu m-am ocupat si nu ma ocup de gainarii (dat km inapoi, decodat telefoane, etc). Maxim mi-am batut joc de bus-urile masinii mele.
Aprecierile nu ajuta. Competenta poate ajuta; depinde doar de managerul care alege ce angajati raman in situatia disponibilizarii si de obiectivele globale.
50 de miliarde. Explica ati furat. In ce categorie ma incluzi? Eu si cu mai cine? Ti-am spus ca nu vei accepta cum functioneaza economia Romaniei asa ca o tii in continuare pe a ta. Ar trebui sa mai vii pe aici, sa vezi realitatea.
Eu si USR-ul. Analfabetismul functional inseamna sa citesti o fraza si sa nu intelegi sensul. Poate, totusi, ai citit in graba. Sau e doar rea-vointa a ta. Tu stii mai bine.
Mineriada si turnatorul Marian Munteanu. Remarca este dovada clara ca memoria Homo Sapiens e selectiva si retine doar ceea ce considera esential referitor la un eveniment. Sau ca pentru tine, intr-adevar, IMGB a facut ordine si intelectualii buni sunt cei morti. Tu stii mai bine.
In 2008 a fost o criza economica din care cei care stiau ce fac au iesit mult mai repede ca noi. Anularea F-16 a pastrat o parte din aparatul bugetar angajat. Viziunea demonstrata a conducatorilor politici este cea unui valutist: populism si pomana la alegeri, apoi imprumuturi pentru a isi respecta angajamentele si a nu afecta fluxul de numerar catre buzunare. PSD si PNL, aceeasi mizerie. Pentru USR nu avem suficiente date, inca (datele preliminare indica niste aspecte interesante).
@Iulian, nu mai continua te rog, am avut si eu aceleasi discutii cu acest personaj. Este un individ frustrat care nu si-a mai gasit locul pe aici si viata l-a dus in pribegie. El stie despre Romania doar de prin presa si se raporteaza la experienta lui de acum 15-20 de ani. Este din catagoria parerologilor experti de la 3k de km care spun „noi nu cumparam, noi nu facem etc” dar ei nu cotizeaza niciun ban sub forma de taxe, fix ca un suporter de echipa care spune „am castigat meciul” dar el nu a facut decat sa stea pe canapea la tv si nici macar nu poate alerga de la o poarta la alta.
Ca sa vezi realitatea, se contrazicea cu mine despre poluarea din Bucuresti cand el sta in Spania si eu aici, dar el stia mai bine ca citise nu stiu ce articol despre unii care ardeau cabluri pe la 20 km cand eu merg pe strada si respir aerul cand ies masinile in trafic la ora 8.
Btw, atata timp cat un inginer automatist cu experienta in Ro castiga 1,5-2,5 k eur, iar tatal meu care a prins anii ’90 – 2000 cu meseria asta a reusit sa faca business si bani buni chiar in provincie, nu inteleg cum o alta persoana bine pregatita nu ar fi facut acelasi lucru.
Scuze @admin, dar discutiile depasesc subiectul.
ADR,
Dupa o pauza vad ca te-ai reactivat .
Cu crimele din timpul regimului Basescu s-a aprins un semnal de alarma ?
# functionara CNSAS , s-a aruncat de pe bloc cand voia sa faca publice turnatoriile lui Petrov securistul
# procuroarea care ancheta ALRO , gasita moarta in casa , tinuta la medicina legala intr-un frigider deconectat pana a putrezit- cauza mortii necunoscuta
# Codrut Marta, stia prea multe
# etc, un site a facut totalul , 2400 morti dupa 1990
Deci baiatul cu ” CNC nu ierea ”
Sunt curios , ai spus ca te-a prins lovitura de stat din 89 cu cravata rosie .
Deci facultatea ai absolvit-o cel mai devreme prin +/- 2000 .
Sunt curios cum ai ajuns sa lucrezi la Roman si Campulung cum spuneai, cand acolo dadeau afara din greu ingineri buni .
Nu zic ca nu am vazut angajari , dar cu niste pile …..
Care e problema cu ” ai voie sa comentezi doar daca platesti impozite ” ?
Ca s-a mai pus problema aici
Frustrari
Dupa ce ne-am rupt odata de viata anterioara din Romania , si ne-am construit alta aici , sa ne rupem si de aceasta
Tu o crezi ?
In luna in care am plecat unul din electricienii mei luase 160 de euro salariu .
Dar am vazut si sefuti pe care nu-i interesa asta .
” Sa nu va vad stand in loc ”
Afaceri
Deci tati facea afaceri dupa ´90 , Nicusor frustrat
Pentru cei care nu erau nascuti pe atunci , sa le povestesc cum se faceau afacerile atunci
# OROMAX cumparat de rezerva de PSD-istii aia rai , vandut din magazia uzinei de CDR-isti cu 20 de milioane , pretul vechi . Dupa o luna bubuie unul intr-o sectie , trebuie sa cumpere altul, 80 de milioane
# Instalatie pe pod rulant , au pus cablu de 4 mmp in loc de 6 sau 10 sa reziste la scurtcircuit , , contactorii intr-o cutiuta fierbinti intotdeauna , a luat foc
# Instalat pe pod rulant variator de frecventa, au luat documentatia dupa probe sa nu stim sa facem reglajele , tot ne-am descurcat
# Cale de rulare pod rulant refacuta , franele erau demonatate pentru productivitate , podul rulant o lua la vale singur
# Nu am vazut , mi-au povestit colegii , stalpi de inalta revopsiti cu bronz argintiu de sobe in loc sa fie inlocuiti cu stalpi noi zincatipe vremea CDR – nici nu m-am mirat cand am vazut la stiri ca au cazut dupa furtuna
# Romania singura tara din lume unde a fost desincriminata bancruta frauduloasa in timpul CDR , cine a furat a furat legal
Cum spuneam data trecuta , pe vremea lui Ceausescu un inginer care avusese libertatea de a umbla prin strainatate dadea lectii tuturor , ca a fost si a vazut .
Si tata il contrazice , arata clar ca un cuptor de tratamente termice trebuie amplasat lasand 10 m separatie fata de perete , ca sa se poata descarca cu ambele poduri rulante din hala in caz de avarie .
” Umblatul” nu si nu , o da la intors , bate din gura cu indicatiilor pretioase a lui Leana si Ceausescu de folosire eficienta a spatiilor de productie, tata da cu pumnul in masa , zice ca el trebuie sa scoata productia chiar si in caz de avarie .
Urmarea e ca il toarna pe tata unde trebuie si ne trimit acasa perchezitie .
Stii de ce scriu asta ?
Pentru ca scuip pe toti cei ce ” au vazut ” si au turnat .
Stii tu de ce .
Daca nu uita-te la comentariile vechi .
Bucuresti , aer de munte
Nu realizezi ca presa e on-line si vedem mizeriile de aici de departe .
Daca a ajuns si timesnewroman sa rada de calitatea aerului si arderile de deseuri, inseamna ca e groasa .
Pe cine crezi ca minti ?
Si mai am o nedumerire
Cand vorbesti de mii de euro folosesti termenul de kilo
Giulesti ?
Sper sa nu fiu acuzat iarasi ca deturnez discutia , cand altii au pus atatea dezinformari fara legatura cu subiectul
Si inca ceva, noi cei care am avut curajul sa incepem o noua viata , numai mioritic si pasivi nu suntem
A dracului, voiam sa fac azi niste print-screen-uri cu UM Plopeni .
Poate diseara sau maine
George dar de ce nu pui tu de-un partid. Eu te susțin și fac lobby în Iași…
Nu cred ca ti vor sari multi in cap pentru propunere, poate numai câțiva. Ar fi interesanta reactia populației la propunere si ce efecte ar produce pe scena politică, cat despre aplicarea efectiva a propunerii, nu ma pronunț.
MTX iliescu si emanatii revolutiei au scos pedeapsa capitala nu pt noi talpa tarii aia cinstiti ca sa intram in UE ci pt ei pt ca ,crimele impotriva umanitatii nu puteau avea decat pedeapsa capitala executat indiferent de varsta, asa ia pe viata si are peste 65 de ani, si in declaratii 80% din parlamentari o sa fie de acord ,dar votul o sa fie secret si 100% o sa fie contra
Trădare că trădare dar pt dare/luare de mită nu îți ajunge cartușele…
De ghilotina n ai auzit?
@LT(REZ)
Credeti ca se poate afla in vreun fel, cate persoane sunt inscrise pentru posturile de rezervist voluntar, pana acum? Intreb de curiozitate. Pana la data de 3 iunie erau 481 de candidati pentru 871 locuri.
Multumesc frumos.
Edit lt(rez) – Ati primit raspuns la rubrica „Permiteti sa raportez” pe Iunie. Va rog ca teme generale sa le postati acolo. Am sa va raspund de fiecare data, va garantez. Important este insa sa nu facem un ghiveci in temele de discutie.
Multumesc pentru intelegere.
Francezii se pare sunt obisnuiti cu Romania anilor 2005… merita acum sa le fie trasa usa in bot, si sa vada ca nu mai suntem un stat coruptibil. Poate asa e mai sanatos si pentru aderarea noastra la Schengen..
in caz ca mai e un secret: „negocierea” SNC si Naval Grup e un basm bun de adormit copii… adevaratul blocaj e ca Francezii vor 400Mil Euro in plus (surse parlamentare)… adica cu alte cuvinte vor sa castige licitatia pe primul loc cu o oferta care s-ar clasa in mod normal pe ultimul loc… coruptie!!!
Sher Ami roman, nou peu done le batimants dans Mers el Kebir a Roumanie ?
Poate ca fiecare are pareri diferite despre cauzele pentru care Romania se afla unde se afla, dar toti suntem de acord ca cei care au adus tara in aceasta situatie sunt vinovati de inalta tradare.
Eu inclin catre incompetenta, daca ar fi tradare poate ar fi a unuia sau altuia, daca-s mai multi ar fi rasuflat pe la colturi, si cum azi trage unul o basina si maine se impute in toata presa …… nu cred in ea. Dar cand ai o incompetenta generalizata ….uita-te la jurnalisti, poti spune unul care sa nu delireze sau deraieze, ai in minte un politician ce poate urma cu succes dupa Johannis care e cel mai praf presedinte ce l-am avut, Vacaroiu era expert pe langa Ciuca! Ai nostri nici in tradare nu cred ca s-ar pricepe
Din pacate in media de larg consum sunt invitati dncu si alti bagatori de seama doar ca sa-i laude pe rusi Despre nevoile armatei si licitatii armate e omerta ! E clar ca se coace ceva naspa . Se pare ca scopul tradatorilor astora e sa indeplineasca planul lui putler si se prea poate sa ne scoata din UE sau NATO pe sisatem drahnea daca oamenii nu baga de seama . Ce bun ar fi fost punctul 8 de la proclamatia din Timisoara in constitutie la vremea lui ?!!!
Lasati-le-ncolo de fregate si coverte si cumparati de toti banii submarine sa misune in Marea Neagra ca rechinii, va asigur ca n-are nimeni curajul sa intre in apele teritoriale ale Romaniei, ca sa nu mai amintesc de rachetele antinava care vor fi amplasate pe litoral, rachete Patriot care supravegheaza spatiul aerian plus Himars!
În opinia mea, plan ambițios înseamnă cel puțin șase acorduri și 12 scrisori de intenție.
Stiu ca o sa-mi pun multi in cap dar…
Norocul prostului.
Razboiul actual a demonstrat ceea ce teoretic se stia. Galeata Neagra a devenit prea mica odata ce rachetele antinava s-au maturizat. Nu e vorba doar de Rusia, care s-a abonat la imersiuni involuntare, ci si de Ucraina, care a preferat sa-si scufunde navele proprii pentru a nu le lasa trofee pentru rusi.
S-ar putea ca dupa acest razboi Flota Rusa a Marii Negre sa fie redusa la un minim, asta dupa ce si-a demonstrat din plin inutilitatea. Ira navele sa fie repartizate acolo unde ii este locul unei flote, la ocean.
Flota, de cand s-a inventat navigatia de mare larga, a avut rolul de a proiecta forta militara la mii de mile de bazele proprii, nu la o aruncatura de bat, cum e cazul in galeata noastra.
„situatia SN Constanta era bine-cunoscuta tuturor”… pai da… SNC-PSD-Dragnea-Parlament/MAPN-licitatie corvete…
la licitatie mie mi se pare la fel de grava introducere criteriului pretului cel mai mic.
„pur si simplu despre inalta tradare” – daca nu puteti demonstra, nu e…
pare mai mult traditionala ingemanare dintre prostie, lipsa de interes si hotie, in cel mai bun stil autohton. nu mai intereseaza pe nimeni ca faptele pot fi identice cu inalta tradare (sau sabotarea economiei nationale capitaliste)…
Submarine cel putin 3 , baterii de coasta/drone si vedete rapide fara numar…care sa apere campurile de mine navale „inteligente”. Eventual o fregata cu rol de reprezentare , parazi si alte activitati de genul asta 🙂
Orice ar veni la ro navy pe filieră franceză ar fi mai bun decât ceea ce avem acum. Un singur lucru n-aș vrea: elicopterele nh90 repatriate de norvegieni. Alea ar fi o gaura fără fund.
Vad ca inca se insista pentru fregate .
Vad ca inca ori nu se intelege nimic , ori nu se vrea .
Nu mai suntem in 1980 cu 30-40 km bataie a rachetelor antinavale si cu radare la linia orizontului .
Ucraina , un stat care nici nu mai are marina a reusit sa scfunde langa Insula Serpilor doua nave mari ale unei puteri nucleare .
Cum ?
– rachete sol-mare cu bataie mare
-sisteme de observare aeropurtate -nici macar proprii dar intangibile , e drept
– sisteme de transmisie a datelor
-compatibilitate intre protocoalele de transmisie
-data -link catre rachete posibil
Cam acestea sunt directiile de investitie .
SI da, si submarine costiere , se pot produce in tara la Timisoara si arma la Constanta, Mangalia sau unde-a fi .
S-a spus aici gresit ca trebuie sa revina in port in fiecare zi ,
dar submarinul DRASS 160 spre exemplu are o autonomie de 2000 de mile , ceea ce inseamna cam 15-20 de zile in larg .
Si sunt usor de camuflat la cheu sau in Delta .
http://www.hisutton.com/DRASS.html
Fregatele sunt doar niste tinte costisitoare in conditiile Marii Negre .
Vulnerabile pe mare, vulnerabile la cheu .
Mai bine ca nu s-au cumparat , daca se facea aceasta trebuia renuntat la unul din programele Patriot, Himars , F-16 .
Poate asta e ideea .
Ncusor, tind tot mai mult sa am aceeasi parere cu tine daca vorbim de Marea Neagra. Putem avea alte sisteme care sa descurajeze eventuale agresiuni (ma gandesc la drone) si sa corespunda situatiei actuale.
Pe de alta parte ne trebuie ceva nave cu echipaj (un minim de trei corvete) pentru:
– diverse situatii din MN in care e obligatorie o prezenta similara (de exemplu o corveta pentru a raspunde vizitelor unchesului in apropierea platformelor noastre);
– participarea la task force-uri/misiuni NATO care nu sunt neaparat in Marea Neagra.
Eu lucrul asta l-am sustinut si in ziua cand s-a aflat ca a fost scufundata nava moskva, desi imi era clar de mai demult. Trebuie pus accent pe rachete antinava de coasta, eventual lansate de pe avioane, cumparate sisteme dedicate pu lupta antisubmarin, minisubmarine sau cum vreti sa le numim, eventual semiautonome sau autonome, ceva ca dronele, dar pentru mediul acvatic (doriti sa desfasurati subiectul proiectelui celor de la TImisoara?), drone de recunoastere care sa planeze cu zilele de-asupra tintelor din Marea Neagra, drone de atac si un numar impunator de carausi de bombe/rachete, f16 si eventual f15 (varianta pentru qatar poate duce 22 rachete cu bataie la sol sau 32 rachete aer-aer sau 28 bombe smb), si respectiv liniile de productie locala pentru aceste bombe/rachete. Mi-a mai placut noua racheta spike nlos, in videoul pus acum cateva zile aici se vede un 4×4 carand 10 astfel de rachete. Buna achizitie ar fi si racheta si lansatorul. Productia locala de skyceptor e insuficienta, mai e nevoie de 1-2 tipuri cel putin integrate local. Si lasati visele cu corvetele/fregatele, sunt lente, mari si tinte perfecte pentru calibr si altele de genul, daca si sunt bune calibr atunci tocmai pentru astfel de tinte, la sol calibrul nu a adus niciun avantaj rusilor. Daca am produce corvetele local si la pretul stabilit inca ar mai merge, cel putin iti creiezi o infrastructura/industrie si poate servi un punct de pornire pentru industria navala romaneasca, dar eu nu cred ca francezii o sa le produca aici si mai ales la pretul stabilit. Si mai trebuie revuizuit, cine totusi ne este partenerul strategic, cum ne-am fi simtit acum daca franecezii ar fi reusit sa le livreze rusilor navele Mistral, e bun un astfel de partener care iti stirbeste securitatea ta?
In mare ai dreptate, dar te intreb: UKR poate folosi porturile de la Marea Neagra? Nu! Da, a respins orice tentativa de debarcare inspre Odesa dar sta cu porturile blocate pt ca navele rusesti stau la limita maxima a rachetelor de pe coasta si blocheaza traficul maritim. Cum protejezi traficul maritim si exploatarea gazelor in ZEE fara nave militare care sa tina la distanta rusnacii?
Marina militara va naviga sub protectia Patriot si a avioanelor dar va sta in larg ceea ce un avion nu o face
Deci astazi Rusia s-a retras de pe Insula Serpilor , vuieste toata presa on-line de doua ceasuri .
Deci a doua putere nucleara a lumii nu a putut controla caile de aprovizionare a unei insule aflate la 270 km de principala sa baza navala sau 175 km de punctul controlat pe uscat cel mai apropiat .
Deci forta sa navala de suprafata nu a putut descoperi si contrabate artileria din apropierea tarmului si de pe insula Kuban din Delta care bombarda insula .
Deci forta sa navala de suprafata sta mai mult incuiata in port .
De fapt asa a fost istoria razboiului naval in ultimele doua sute de ani , cu deosebirile date de progresul tehnic .
Cine nu a dominat marea , sau spatiul aerian de desupra ei , in ultima suta de ani , a fost nevoit sa-si ascunda navele , si sa treaca la razboiul submarin .
Si dupa toate aceastea mai sunt persoane care cred ca cu patru fregate amarate flota romana va controla Marea Neagra .
Submarine
Drone de observatie si lovire
Radare, la sol sau aeropurtate
Rachete sol-nava
Artilerie cu bataie lunga
Viitorul e aici , dar unii se cramponeaza de ce li se spune
ucrainenii se lauda ca au bombardat insula Serpilor folosind Bogdana 155mm, ghidat de Bayraktar
https://armyrecognition.com/ukraine_-_russia_conflict_war_2022/discover_ukrainian_bohdana_155mm_howitzer_targeting_russian_troops_on_snake_island_with_help_of_bayraktar_drone.html
https://www.youtube.com/watch?v=FGCBuY6aWyY&t=79s
Posibil.
Altii spuneau ca a fost Caesar .
Altii spuneau ca a fost M777 .
Nu stiu , vom afla probabil mai tarziu .
Dar trebuie sa fi fost ceva de 155 .
Pentru ca mi-e greu sa cred ca la asa distanta pot lovi obiective punctiforme fara proiectile cu ghidaj terminal
/dod-101/sys/land/lw155.htm
https://defense-and-freedom.blogspot.com/2015/12/indirect-fire-shot-dispersion.html .
Am pierdut un link
https://man.fas.org/dod-101/sys/land/lw155.htm
se pare ca navele rusesti nu au anti-aeriana si ciws decat pe hartie… sau cel putin asa considera comandantii flotei ruse din Marea Neagra.
18 aprilie ’88, opreatiunea „Praying Mantis”… marina iraniana lanseaza o racheta harpoon (da, una singura si model vechi) spre crucisatorul USS Wainwright. Nava americana reuseste sa bruieze racheta si ataca nava iraniana.
in mai-iunie 2022 ukrainienii utilizeaza rachete neptune(?) pentru a elimina Crucisatorul Moscova si harpoon block II (daneze) pentru a scufunda .. o nava auxiliara ruseasca. marina rusa se ascunde in port.
in concluzie, fie apararea anti-racheta a navelor rusesti nu e tocmai up-to-date (bruiaj, contramasuri, anti-aeriana, ciws), fie razboiul marin de suprafata a apus. tinand cont de ce s-a mai vazur relativ la tehnologia rusa, tind pe prima varianta.
acum un an-doi „se canta prohodul” tancului, al artileriei si al razboiului asa cum a fost cunoscut in ultimii 50 de ani. fiindca aparusera dronele. acum specialistii au descoperit rachetele anti-nava. sa insemne asta apusul navelor de lupta de suprafata? sa fie acesta un motiv sa cedam spatiul aerian deasupra apelor teritoriale? punem cate o baterie patriot langa NSM, sa pazeasca litoralul? si caile navigabile? submarine? si pe submarine cine le pazeste, le lasam navelor si elicopterelor inamice specializate in lupta anti-submarin?
ma rog, fiecare cum vede „viitorul” asta, pana la urma suntem toti aici pentru a ne da frau liber fanteziei (ca nu suntem amirali USA, nici macar politruci pusi sa ne ocupam de inzestrarea bietei marine romanesti).
eu, de exemplu, as miza pe o inzestrare cat mai varaita, cat mai completa.. corvete (sigma, ca se fac, totusi, la noi, desi visby par mai interesante; si ceva upgrade pe sistemele de aparare, tocmai de teama rachetelor anti-nava), npr-uri (skjold mi se par interesante), niste fregate (care sa stea mai in spate la novoie, sa nu ajunga langa moskova…I sau II) cu care sa alergam dupa pirati pe langa Cornul Africii, si, desigur, niste submarine (nu neaparat saab a26, dar ceva de genul; minisubmarinele par mai mult nave de suport, nu pot indeplini decat misiuni limiatate); si, desigur, navele de suport necesare. si toate astea nu neaparat azi sau maine, ci intr-un program multi-anual bine gandit. macar o data sa se trezeasca si sa faca si astia o achizitie cu cap, pe baza unei strategii…
si da, sper sa nu mai avem de-a face cu ofertele astea frantuzesti; nave scumpe si cam „chele” in materie de armament (achizitiile de a santierele franceze ar presupun si o cruce mare pe un alt sector industrial de la noi, unul dintre putinele care „mai misca”).