Franta reduce comenzile pentru Rafale. Dassault spera sa vanda mai mult la export

avion-rafale

Franta va injumatatii numarul de aparate Rafale comandate in urmatorii sase ani, au aratat estimarile Ministerului Apararii de la Paris facute publice vineri. In acest context Dassault impreuna cu guvernul francez se bazeaza pe vanzarile la export ale avionului, in speranta ca linile de fabricatie vor putea fi mentinute deschise.

Astfel pe langa mult negociatul contract cu India pentru 126 de aparate, printre potentialii clienti se mai afla: Emiratele Arabe, Qatar, Malaezia si Brazilia. Reducerile in achizitia Rafale din urmatorii sase ani au legatura directa cu incercarile guvernului de a reduce cheltuielile publice, intr-o strategie financiara mai cuprinzatoare a Frantei de as miscora deficitul bugetar.

Aceste reduceri in domeniul apararii nu vor atinge insa capabilitatile de descurajare nucleare ale Frantei, domeniu considerat un adevarat tabu pentru Paris, nici pe partea aeriana, nici pe zona de submarine strategice. Revenind la Dassault, pentru as putea mentine linile de fabricatie “calde”, compania franceza are nevoie, conform contractului semnat cu guvernul, de un numar de minim 11 Rafale fabricate anual, ori conform cu planul de reduceri bugetare anuntat de cabinetul francez vineri, Franta ca achizitiona doar 26 de noi aparate in urmatorii sase ani, ajungandu-se astfel la o rata de 4,3 avioane pe an. Asadar Dassault are nevoie de comenzi pentru inca minimum 40 de aparate in urmatorii sase ani, si asta doar pentru a putea sa tina liniile deschise si a nu pierde forta de munca inalt calificata.

Minstrul Apararii, Jean-Yves Le Drian, a declarat inca din 11 iunie ca Dassault va trebui sa se bazeze pe exporturi, pentru a putea sa sprijine productia avioanelor Rafale, avioane descrise de Le Drian ca fiind un excelent multirol, capabil sa executa o gama extrem de larga de misiuni.

Tot vineri Le Drin a declarat la un post de radio ca este foarte increzator in capacitatea Rafale de a se vinde la export, ministrul adaugand ca are in vedere cateva tari (amintite de noi mai sus n.r.) care ar putea sa fie foarte interesate de achizitia  avioanelor franceze.

Surse apropiate de Ministerul Apararii francez dau ca sigura informatia ca cel putin una dintre tarile mentionate va lansa o comanda ferma pana la sfarsitul anului 2019. In acelasi timp insa un consilier din cadrul aceluiasi minister a declarat ca guvernul francez este foarte ferm in privinta numarului total de avioane Rafale comandate si ca acest numar nu este discutabil. Oficialul respectiv facea referire la cifra de 180 de Rafale in diverse configuratii, inclusiv avioane adaptate pentru portavion.

NEUROn-CG-concept-112005-dassault

Se pare ca si Franta isi schimba incet dar sigur centrul de greutate al investitilor in industria aeronautica militara, si la fel ca Statele Unite, isi translateaza, incet dar sigur, fondurile de la avioane pilotate, catre sisteme autonome de lupta. Dassault va primii sume mari de bani in anii urmatori pentru dezvoltarea de drone, (Neuron fiind doar un exemplu) si in acelasi timp actuala flota de Rafale va fi modernizata la standardul F-3.

Ciudat, as spune, cum pe o piata a avioanelor de vanatoare, supra-saturata de oferte, in care mai toti producatori sunt aproape de inchiderea linilor de fabricatie din lipsa de comenzi, Romania nu este capabila sa gaseasca o oferta cat de cat avantajoasa pentru a se dota cu avioane noi, intr-un „mariaj” financiar cat mai confortabil, desi disperarea companiilor producatoare este deja foarte vizibila, iar pentru o comanda de macar 24 de avioane noi, sunt absolut convins ca ofertantii s-ar parui zdravan pe holurile MApN atat in preturi cat si pachete financiare cuprinzatoare.

Daca Daasault nu reuseste sa-si asigure inca 40 de aparate exportate in urmatorii sase ani, sumele necesare menntinerii linilor de fabricatie vor fi platite direct de catre guvernul francez, conform contractului, ori putem presupune ca pentru a nu arunca cu banii degeaba, mai ales in situatia actuala bugetara a Frantei, Parisul ar fi mai mult decat fericit sa ofere Romaniei o super-afacere pentru achizitia de avioane Rafale…

Daca nici in aceste conditii super-ideale pentru cumparator, cu o oferta dement de mare fata de cerere, noi nu suntem capabili sa ne dotam cu avioane noi, inseamna ori ca toate principile economice referitoare la cerere si oferta sunt apa de ploaie, ori ca suntem cei mai prostii europeni din secolul XXI!

Sursa: Defensenews

GeorgeGMT

23 de comentarii:

  1. Daca mai scad din pret si ofera si altceva in pret poate cumparam, mai stii? 🙂 🙂 🙂
    Observati cat de greu este sa sustii „doar” niste linii de fabricatie deschise? Si vorbim de Franta….:)
    Uite asa ca o idee (nu ma pricep la aviatie asa ca nu dati cu pietre prea tare!)…
    Oare pe platforma lui IAR-99 nu se poate construi o drona ? Chiar daca importam partea electronica, si tot scoatem ceva… 🙂

    • @dany: pe platforma lui 99 s-ar putea proiecta/construi cu eventual succes comercial o drona extrem de ieftina, ceva „semi-expendable” sa zicem pana in 7-800.000 $ pe bucata. Prin eliminarea tuturor elementelor legate de carlinga si partea de „life support” pt piloti si inlocuirea cu aparatura electronica necesara s-ar putea economisi cateva sute de kg marind sarcina utila undeva spre 1500 kg, deci ar iesi un fel de racheta de croaziera pe steroizi. Fiind „semiexpandable” si trecand 30-35 de ani de la proiectul initial, o gramada de subansambluri in structura nituita clasica ar putea fi inlocuite cu piese din compozite sau chiar mase plastice. Aditional ar mai putea fi adoptate cateva metode relativ necostisitoare de „stealthizare”: acoperiri cu vopsele speciale, reducerea capacelor de vizitare si imbinarilor care nu sunt strict necesare, etc. In rest, tot conceptul ar trebui sa se concentreze pe reducerea costurilor.
      Pt. conceperea unei drone „clasice” nu se poate refolosi aproape nimic din proiectul IAR-99. Pur si simplu nu merita. Poate doar niste calcule de principiu „, niste linii directoare pt. elaborarea caietului de sarcini. Cum spuneam, intre proiectul initial si zilele noastre au trecut 30 si ceva de ani, s-a progresat mult. Pe de-o parte a progresat toata ind. aerospace pe de alta parte au cazut majoritatea barierelor care in anii ’80 impiedicau chiar si achizitia unor simple garnituri sau adezivi de calitate. Nu mai are nici un sens sa gandesti in termenii si constrangerile de atunci, sa faci de exp. structuri metalice greoaie si greu de „stealthizat” cand exista compozite, cand masinariile CNC s-au generalizat, la fel programele de CAD/CAM, pur si simplu sunt prea multe lucruri care s-au schimbat pt. a le insira aici. Totusi, consider ca in Ro nu exista suficienta experienta in domeniul aparatelor subsonice cu viteze mari pt. a risca pornirea „de capul nostru” a unui aparat subsonic de viteza mare. Ca sa nu mai spun ca „potentialul client principal”, armata Ro, nu are suficienta experienta pt. elaborarea unui caiet de sarcini care sa duca la un aparat de succes. Cred ca „sweet spot”-ul pt ind. romaneasca in domeniul dronelor ar fi dronele tip MALE in genul lui TAI Anka, IAI Heron, maximum maximorum GA Predator.

      • Multumesc pentru raspuns @Stelian… 🙂
        Deci daca scoti elementele de carlinga si partea de „life support”, pui aparatura electronica, ceva piese modernizate si ceva vopsea speciala am putea face o drona ieftina si cat de cat in randul lumii… Mai ales ca viitorul aviatiei se indreapta cu pasi rapizi catre drone… Parca imi este mai drag sa trimit o drona sa faca acelasi lucru care il face un pilot… Pe alta parte instruirea celui care va pilota drona parca nu costa atit de mult cat instruirea unui pilot…Proiectul a trecut de faza cu bloile copilariei… ar fi pacat ca banii bagati in cercetare / proiectare si experienta acumulata sa se piarda… Modelul initial de drona poate fi imbunatatit mai tarziu dupa ce reusesti sa vinzi cateva zeci /sute de exemplare…important este sa stie lumea ca esti in stare sa faci ceva de calitate… Cand vinzi ieftin sigur vei gasi si cumparatori (totusi cu un profit minim!), altfel se uita lumea la tine, nu toata lumea are bani de superdrone…Inca ceva …IAR-99 parca a fost proiectat ca avion de antrenament avansat / atac la sol…Pai atunci drona derivata din el sigur poate indeplini sarcini de atac la sol, nu doar misiuni de recunoastere…cei care au lucrat in aviatie sau inca lucreaza stiu ei mai bine decat mine chestia asta…Acum am vazut caracteristicile lui in wiki…mi se pare destul de bun pentru a face drona din el…dar mai trebuie si astia care ne conduc sa vrea…

  2. Cel mai probabil Franta ar accepta sa ne vanda Rafale chiar si in pierdere, pe o logica foarte simpla: decat sa acopere integral pierderile Dassault de la buget, francezii ar putea accepta sa acopere doar 20-30%, restul fiind platit de catre Romania. nemaivorbind ca orice contract ferm de vanzare ar face o foarte buna publicitate produsului si ar atrage alte contracte potentiale.
    Am avea in mod sigur cu ce sa negociem, din pacate nu avem cu cine.

    • Eu mai cred ca totusi acesti politicieni romani asa ciudati cum ai vedem noi, poate ca asteapta un semnal … Vezi recentele discutii semioficiale despre viitorul serviciu de informatii european / armata europeana comuna… Sunt unele state europene care doresc o armata comuna europeana…
      Ar fi o chestie buna pentru armata romana macar 24 de astfel de avioane noi… poate mai fac si alte concesii si pe alte parti…

      • cool down dany, la ora actuala Rafale e mentinut in viata doar pt. ca vasta experienta a Frantei in domeniul aeronauticii militare sa nu se piarda. Francezii s-au prins si ei ca aviatia militara asa cum o stim acum are un viitor incert si nu doresc sa mizeze toti banii pe ea. Pt. Romania la momentul de fata, Rafale nu ar fi decat un elefant alb, nu vad nici un sens in a-l achizitiona.

    • Ultima referintà de pret este oferta la Elvetia.
      18 Rafale la standard F3+ la 2,53 mld € (avioane, motoare de rezervà, instructie) dar fàrà armament.

      La 140 de milioane € bucata fàrà armament, chiar cu o reducere de 30% nu este de nasul nostru, din pàcate.

    • RomaniaTricolor

      George, desi ai ca favorit pe Typhoon, vad ca esti si practic, alea 40+ bucati Rafale chiar fac cu ochiul.

      48 Rafale, distribuite fie a cate 16 la cele 3 baze (Bacau-Campia Turzii-Fetesti), fie cate 12 (a 4-a baza fiind Craiova, obsesia mea cu apropierea Deveselu – Nis).

      Iata o idee mai…”vizionara” (insa vorba ta, n-ai cu cine, intre „mutulica” Sef al SMG si „OZN” Dusa, mai degraba as miza pe ultimul…cat o mai sta si el, probabil ca o ia pe urma lui Dobritoiu cu problemele legale, in cazul lui, padurile)…care „ar impaca” intr-un anumit fel capra cu varza, ma refer la cele 12 F-16 in dauna Rafale.

      Crearea unui „Top Gun” NATO oficial la Bobocu.

      Nu mai radeti! 🙂

      Iata motivatia.

      Nu stiu cum credeti voi, dar pentru mine Thracian Star de la Graf Ignatevo-Bulgaria incepe sa devina un fel de „Red Flag/Tiger Meet/Top Gun” regional si…ma oftica situatia. 🙁 …pentru ca nu suntem noi in prim plan cu locatia.

      Asa ca, bazandu-ne pe experienta Papa-Ungaria, unde se afla cele 3 C-17 ale NATO-SAC, putem „face rost” de cateva escadrile („Red Star/Black Star/HAWX” sau cum draq vreti sa le numiti) la Bobocu (aproape de munti, nu departe de Buzau, in camp, deci posibilitatea de marire a pistei si a hangaralelor, aproape si de Bucuresti in caz de atacuri bazaconii verzi-vs-rosii cu „gazilioane” de tancuri si avioane rusesti-uncrainiene 🙂 ), finantarea fiind comuna mai multor tari care ar beneficia de pe urma locatiei-utilizarii/echipamentelor.

      Pastrand ca sablon duzina, ar exista cate o escadrila de:

      -12 F-16 VipeR ale Romaniei;
      -12 MiG-21 LanceR ale Romaniei (avem rezerva destule);
      -12 MiG-29 „ale Romaniei” (ma rog, mai sunt cateva in Republica Moldova, parca vreo 6, poate incropim o duzina, acu’ depinde si de situatia motoarelor);
      -12 IAR-99 (cel putin) ale Romaniei;
      -12 Su-25 ale Bulgariei;
      -12 Mirage „ale Frantei” (probabil s-ar face un gesheft cu UAE pentru Rafale);

      …puteti sa mai adaugati voi cateva idei…Super Etendard, F-5/38 Talon…etc

      • RomaniaTricolor

        Vaaai, l-am uitat pe Gripen? Acum imi dadui seama… 🙂 Poate imi iau o scaltoaca de la gsg9, dar am si eu voie sa visez…

        …F-16 e „baza”, asa ca salivam degeaba la bimotoare frantuzesti…mairecent, noi punem taxe pe casnice de Rupti-In-Cur-Defence ce suntem.

        • Dar un Top-Gun al dronelor de ce nu faceti? Asta chiar daca unii numesc chestia asta (dronele!) aeromodelism militar…
          Iti dai seama cum ar arata un spectacol cu drone de atac in Romania? Eu cred ca sunt destui dornici sa participe la asa ceva…
          Parerea mea, nu dati cu pietre, nu am habar de aviatie si in particular drone… 🙂

          • RomaniaTricolor

            Nu-i nevoie sa-ti faci griji pentru drone, o „sa rechizitioneze” en-gros in urmatorii ani Politia Aeriana Romana pe alea burdusite cu baxuri de tigari.

            Poate ti se pare amuzanta faza cu Top Boboc :), dar vad ca de la o vreme s-a pus iar pe tapet problema cu viitoarea Armata Europeana. Una-doua idei mai SF de pe acum nu strica, altfel sa mai luam caimac pe viitor, canci. Te pomenesti peste ceva ani ca vine altul cu capul patrat si pune in aplicare dracosenia in doua-trei locuri/regiuni in Europa (la zicem a Mediterana/Atlantic, in Scandinavia si centrul continentului) si zici: shit, uite bre, ca nu era atat de cretina idea aluia! In loc sa te carabanesti doar cu cateva pasari ca sa intalnesti forte aliate ce utilizeaza alte modele cum e cazul lui Thracian Star, mai bine stii ca ai deja baza NATO ce detine mai multe tipuri de jetfighters in tot timpul anului, simulatoare, tot tacamul. Muntii sunt aproape, marea e accesibila…let’s dogfight pana le iese pe nas buzoienilor!

            „Tiger Meet”, au inceput cu doua escadrille in urma cu jumatate de secol si acum din club fac parte mai mult de o duzina de „feline”. Insa e exclusivista, ce facem?..poreclim o escadrila ceva gen „Leii Ardealului/Matzele Atomice de la Fetesti ce fugaresc Dropii prin Baragan/Pardosii Moldovei” sau mai stiu eu ce doar ca sa se preteze la astfel de exercitii? 🙂

            Hai s-o simplificam, daca in fiecare an, in loc de Thracian Star la Graf Ignatevo vorbeam acum de Dacian Star la Cincu…
            Apropo, sunt cam sucariti grecii pe bulgari: http://eu.greekreporter.com/2013/04/15/bulgarian-map-claims-thrace/

        • Pana in acest moment eu nu am auzit de ceva gen Top-Gun pentru drone, este drept cunostintele mele de aviatie nu trec de piciorul broastei… Tocmai de aceea ziceam sa fie ceva gen concurs-demonstratie intre drone de aviatie… Daca ati incerca sa fiti primii cu chestia asta…ar fi ceva interesant! Plus ca daca in cazul avioanelor pilotate lupta in cazul asta este simulata, lupta intre drone poate fi cat de reala avand in vedere tocmai lipsa pilotului… Statele bogate isi permit sa piarda o drona sau doua cand este vorba de a-si arata suprematia in domeniu… Iti dai seama lupta in direct! Pai atunci se vede clar care este cel mai avansat in domeniu…Un fel de gladiatori zburatori robotizati! Paine si circ… sa vezi coada la bilete la Cincu si transmisii in direct… 🙂 In primul an Romania trebuie sa fie cea care asigura dronele care vor lupta, de preferinta una cumparata din vest si alta din zona estica… Cred ca ar valora ca brand chestia asta mai mult decat aia cu frunza si mai stiu eu ce… Cand vor vedea marile puteri ca Romania scoate la lupta directa doua drone, anul urmator toate marile puteri isi vor incerca fortele… Cincu are destule hectare ca sa se poata face asa ceva… Este drept sunt destui ani de cand am fost ultima oara…probabil ca de atunci l-au mai ciuntit astia cu case, casute de vacanta, retrocedari si toata gama de hotii…
          Cat despre zona Buzau, am baut destula apa pe Smeeni si imi aduc aminte si acum cainii aia de la stanele din zona…La fel berea din Crang este cea mai buna la lasarea serii… 🙂

      • Decat sa dai bani pe 12 EF/Rafale ca sa le tii la Deveselu mai bine puiIMI Extra + Delilah pe un Kogalniceanu si-l „parchezi” la Ciuperceni. Le faci varza aeroportul de la Nis si-i lasi sa se uite la avioane.

        • RomaniaTricolor

          Bre, respect ca-ti aperi monitoarele (nave fluviale, cu capacitate redusa de miscare datorita mediului in care sunt utilizate, usor de depistat), dar ce fraier din Israel iti vinde tie Delilah? O astfel de cruise-missle o pui pe jetfighter sau pe DAC in cazul in care vrei sa fii flexibil, nu pe monitoare. Bineinteles si pe nave marine de razboi daca vrei sa li se strambe ochii alora din Sevastopol…dar pe monitoare?

          • De fapt, varianta la care ma gandisem era cu IMI Extra pentru ca acopera la fix toata zona Nis. Optiunea pentru Delilah era ” ca sa muoara dujjjmanii mei” :-))))

  3. Cele 180 de Rafale comandate (din care multe livrate) nu este cifra totalà din program. Se prevàd 225 în total si nu au fost dezmintiri în acest sens.

    Dassault nu vinde în pierdere. Recent au negociat un contract de un miliard de euro pentru cercetare/dezvoltare pentru un UCAV succesor al NeuroN-ului (700 mld €) si cercetare si dezvoltare pentru standardul F3R pentru Rafale (300 mld €), ca un început de compensatie.

    Standardul F3R prevede:
    – compozanti electronici GaN
    – antene laterale conforme
    – legaturà satelitarà
    – tir discret utilizând fusiunea captorilor în mod colaborativ.

    Si mai ales primele tatonàri pentru controlul viitorului UCAV, acesta devenind o calà furtivà de bombe pentru Rafale.

  4. Cred ca e vorba de milioane € , mld inseamna din cate stiu miliard.

  5. eu sincer preferam o apropiere de Franta cu tehnica militara ca SUA e cam departe si cam dezinteresata de zona noastra
    Niste Mirage 2000-5 pt inceput si in 4-5 ani Rafale erau o alegere f buna pt noi

    • Sau Mirage 2000-9 ale EAU, sistemul de tir si navigatie este foarte aproape de cel al lui Rafale.
      În plus sunt echipate si cu rachete de croazierà.

      Dacà ar fi 2000-5, trebuie versiunea Mk-2, si ea apropiatà de sistemele de luptà a lui Rafale si cu un radar performant. Dar Franta le va pàstra, numàrul redus de Rafale nu le va înlocui cum prevàzut.

  6. Ca o opinie personala, mi-as fi dorit ca Dassault sa investeasca in Romania asa cum a facut Renault.

  7. Deja Renault colaboreaza pt construirea de camioane militare la noi in tara.
    Dintr-o benefica colaborare cu ei am avea putea avea camioane militare noi,blindate lejere(pvp panhard), rachete aer/aer si sol/aer si avioane second dar relativ noi, cum zicea colegu, Mirage 2000-9 si in cativa ani Rafale
    Vise, vise………………….

  8. Votez si eu cu Franta… Puma, Allouete, Dacia, Olcit…

    Parerea mea ca industrial este tara cu care am colaborat cel mai bine si nici n-am fost asa de trasi pe sfoara ca in alte cazuri…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *