Fregata norvegiană care a lovit un tanc petrolier s-a scufundat aproape în totalitate

 

Fregata norvegiană care s-a lovit de un tanc petrolier joia trecută s-a scufundat marți și mai mult și este aproape în totalitate sub apă, arată imaginile postate de administrația de coastă norvegiană.

https://www.kystverket.no/Nyheter/2018/november/kollisjon-mellom-tankbat-og-fregatt/

Armata norvegiană încearcă de joi să salveze nava, legând-o de mal cu cabluri, dar unele dintre acestea au cedat, notează Reuters.

HotNews.ro via fightman (multam pentru semnalare)

Nicolae update: mai jos am postat un clip cu traseul petrolierului conform imaginii AIS. Se poate remarca drumul petrolierului (spre nord) dar si faptul ca la un moment dat vireaza la tribord. La putin timp dupa ce petrolierul vireaza, apare AIS-ul fregatei, semn ca l-au pornit dupa coliziune. Conform clipului, am avea de-a face cu o situatie de „crossing / incrucisarea drumurilor”, caz in care petrolierul ar putea fi vinovat de producerea coliziunii conform COLREG. Momentan este greu de spus ce s-a intamplat acolo, insa inregistrarile radio par sa arate ca cei de pe fregata au pierdut orientarea in spatiu.

Pentru inregistrarile audio, accesati: naval news

Clipul ar trebui vazut cumva in slow-motion.

P.S. Incep sa cred ca reducerea numarului membrilor echipajului nu este neaparat cea mai buna idee, atat din punct de vedere al carturilor cat si din punct de vedere al combaterii avariilor.

Share

 

74 de comentarii:

  1. 1. cum de nu a reusit sa evite petrolierul, nu e asa micut sa nu il vezi
    2 cum de nu reusesc sa salveze nava la 2 pasi de tarm. Daca era pe Ocean ce mai faceau

  2. Petrolierul pare a fi fabricat la Mangalia (eu am gasit o sursa care preciza asta).

    Am vazut semnalat incidentul la „Permiteti sa raportez” dar atunci fregata nu avea suprastructura sub apa; n-as fi crezut ca nu vor reusi sa stabilizeze situatia si vasul va ajunge sa se scufunde complet. Urat incident, si urat deznodamant al seriei de coliziuni navale pe care am vazut-o in ultima perioada.

    Ar fi interesant sa aflam si concluziile investigatiei cand/daca vor fi publicate.
    Off topic: eu inca nu stiu daca au fost publicate concluziile investigatiilor aferente celor doua incidente aviatice de anul acesta de la noi.

  3. Incidente ca acesta s-au mai intamplat, in ultimul timp. Dar, mi se pare surprinzator ca sunt pe cale sa piarda nava cu totul. Si nu e o nava mica, e o fregata AEGIS serioasa de 5000 t+. Norvegienii parca erau specialisti in salvarea de nave esuate/avariate. Parca ei au scos si Kursk.

    In alta oridine de idei, mi se pare inacceptabil ca o nava militara poate sa o sfarseasca in acest mod. Chiar daca petrolierul ar fi fost de vina, fregata (echipajul acesteia) ar fi trebuit sa preintampine orice accident (doar cele mai performante echipamente). Ma intreb cum ar supravietui pe timp de razboi.
    Atentie si pentru Fortele Navale Romane, acum ca vor trece de la Dacia 1300 la Logan Stepway :).

  4. Fregata nu avea suprastructura sub apa, cand au adus-o langa tarm.
    Cum nu au reusit sa o stabilizeze… nu inteleg.
    Sunt mai multe intrebari:
    – De ce nu au dus-la apa mai mica?
    – De ce nu au ancorat-o de pontoane sa o pastreze pe linia de plutire?

    La un moment dat o vor acoate la suprafata… dar nava nu va mai fi niciodata operationana.

    Daca vor recupera coca + motoarele + hidraulica, din pacate… electronica e pierduta.

  5. Petrolierul a incercat mai multe minute sa avertizeze fregata sa schimbe directia. Nava militara era mult mai mica si putea vira. am ascultat inregistrarile audio sunt destul de clare. Nava e de cateva zile in apa, initial toata suprastructura, mai ales radarul si senzorii de pe turn erau in afara apei.
    chiar daca o scot, vor trebuie sa o echipeze de la zero, pt ca eletronica si motoarele au stat prea mult sub apa probabil.
    stiu ca se foloseaua niste baloane la ranfluarea navei, oare de ce nu le-au folosit?

  6. Daca se intampla la noi, sigur ieseau 10000 de ziare si site-uri cu 10000 de specialisti sa ne spuna cat de „prosti” suntem si noi, cat de prosti este echipajul, ca „asa e la noi”, „romania, ce vrei” „ca la noi e numa prosti” etc… Uite ca se intampla si la case mai mari!

    • Ar trebui sa renuntam la vorba asta: „Uite ca se intampla si la case mai mari!” La noi trebuie sa nu se intample si punct. Daca ne multumim ca moare si capra vecinului nu o sa ajungem prea departe. Si da, intr-un astfel de caz ar trebui sa sara 10000 de ziare si 10000 de specialisti si sa spuna ca asa ceva este inacceptabil

  7. Poate la centrul de comanda erau noi recruti multiculturali din Somalia ca sa fie inclusiva si marina militara…si aia de colo au auzit petrolierul avertizand ce au zis….I a sa se dea ei ca noi avem tunurile si mitralierele….iti dai seama de la dingi boat cu AK 47 la minunatia asta…au zis ca l au luat pe Dumnezeu de picior…..https://youtu.be/cxGPHW616nE
    Yeap Tiger Mafia…????

  8. Din cate am auzit era si un Bear Tu-95 pe deasupra in timpul manevrelor. Dar e aiurea, cu atata tehnica de anticoliziune inca o nava nato nu e in stare sa mearga pe un curs sigur. Ce e in neregula cu acesti capitani, presupun ca sunt alesi pe spranceana.

  9. idioți,marinarii lui captain sparow se descurcau mai bine…încă o breaslă căzută în autosuficiență.

  10. Dpmdv de vina este comandantul fregatei norvegiene. Chiar daca legal petrolierul ar putea sa fie de vina, o fregata este suficient de manevriera si rapida pt a scapa. Ca si in cazul celor doua distrugatoare americane, de vina este echipajul, dar in final, comandantul navei…
    Lipsa de profesionalism, pana cand vom afla mai multe.

    • In primul rand, incepe sa sune a dauna totala… 🙂
      Intr-al doilea, nu m-as grabi cu acuzatiile de lipsa de profesionalism. Oamenii veneau dupa o aplicatie probabil solicitanta iar navigatia de noapte in zone costiere aglomerate nu e usoara (parca a fost noaptea, nu?)
      Conform wiki, au un echipaj standard de 120 de oameni, poate acomoda pana la 146. Incep sa cred ca au mers cam departe cu “automatizarea” si au redus echipajele prea mult pentru a face fata in conditii de “lupta”.
      E doar o opinie prealabila, pana aflam mai multe. Insa echipajul tot zicea ca e in “control” pana a facut poc.

      • Gaura mare de apa sau i-au prins cu usile etanse date de perete?! Scaderea in extrem a numarului de oameni de la bord poate duce la catastrofe…

        • Da george. E cel putin ciudat ca au pierdut nava dupa o lovitura cu alta nava. Fie nava aia si un petrolier.

          Asta sunt etansate se inchid compartimentele si tot pluteste fie ca un sfert din ea a disparut

          Daca o lovea o torpila ce se intampla?:)

          Ciudat oricum. ori, calitatea acestor nave nu e cea clamata de producatori….dracu stie

          • Daca nava era lovita de o torpila, probabil se rupea cel putin in doua.

          • La asta ma gandesc si io, dat fiind ca navele militare au rezerve mai mari de flotabilitate decat cele civile plus mai multe compartimente etanse… ciudat cum au pierdut-o cu totul.
            Mai ales ca acu’ s-a dus cu totul la fund, probabil panta mare acolo unde au aruncat-o pe uscat, dar asta inseamna si ca s-a inundat complet. Prin urmare e posibil sa-i fi prins cu usile etanse date de perete.
            Cine stie, or fi cedat peretii etansi…
            Acum, cu atat mai mult e de urmarit competitia FFG(X). Americanii au insistat ca vor nave mai rezistente.

        • Gaura de apa este enorma, pe toata lungimea hangarului si sub linia de plutire si deasupra… si citeam ca a lovit zona salii masinilor.
          Nu stiu cum are impartite compartimentele etanse dar e totusi ciudat ca n-au reusit deloc sa tina inundatia sub control.
          Fiind in aplicatie usile etanse ar fi trebuit sa fie inchise. De recitit articolul despre navele americane, ei au niste reguli cu treaba asta, sigur au si norvegienii.

        • Ca sa ai usile etanse inchise trebuia sa fii la conditia de operare Z (Zebra). Nu aveau de ce sa fie la acesta conditie daca se aflau in conditii normale de navigatie. Ai putea sa acuzi echipajul de lipsa de cunostinte de DC (damage control – controlul avariilor).

      • Regula numero uno a tuturor aplicatiilor militare (si civile): au tendinta sa devina „exercitii” reale cand nu te astepti.

  11. Intrebarea este:

    – Oare are armament la bord? :)) :))
    – E pazita? Ca se gasesste vreunul sa-si ia vreun suvenir… cateba proiectile de 76mm sau vreo rachetura, ca sa faca foc de artificii de revelion.

  12. Poate acum isi va pune cineva problema si la cum sunt construite navele militare si ce probabilitate de supravietuire au in caz de conflict.
    Sunt foarte curios care au fost normele dupa care s-a facut aceasta fregata si rezerva de flotabilitate.
    Acum poate sa isi raspunda si cei care isi puneau intrebari de ce unii pun pe un SAAR 72 de toate in 1000+ de tone si altii pe o fregata nu sunt in stare sa „inghesuie” atata armament.
    Acum e interesant de vazut si cum s-ar comporta o fregata din WW 2 la o ciocnire similara….sigur la un duel cu tunurile fregata din WW 2 ar fi avantajata la capitolul blindaj.

    • Very good point! 🙂
      In mod cert, otelul de acum nu mai are aceeasi grosime ca cel din WW2 dar si comparativ cu o Stark de exemplu, care au incasat rachete AN si au sarit pe mine.

    • Nu stau sa caut sa vad cu ce petrolier s-a ciocnit, dar fiind petrolier sigur e o nava de dimensiuni mai mari ca fregata asta si banuiesc, si ar fi si logic, ca otelul din care e facuta coca petrolierului e mai gros decat cel al fregatei asteia.
      Acum nu se mai fac nave cu blindaj ca pe vremea celui de-al doilea razboi mondial ca navele nu mai trag cu tunuri una in alta. La rachetele din ziua de azi nu mai conteaza blindajul.
      Totusi, portavionele Nimitz, probabil si Gerald Ford au protectie suplimentara de kevlar de 64 mm in unele zone cum ar fi in jurul reactoarelor. La fel si Kirov. Si crucisatoarele Ticonderoga au placi de kevlar.

      • E ca si cum s-ar fi ciocnit un Tico cu o basculanta d-aia de 100 de tone… diferenta enorma de mase.

      • Kevlar? WTF? Astea sunt nave si nu vehicule blindate unde kevlar este folosit pentru a proteja echipajul de aschii metalice (spalling).

        • Cauta pe google „nimitz class kevlar”, se pare ca are protectie de kevlar in unele zone critice, probabil in cazul unor explozii la bord sau daca e nava lovita de rachete. Acum nu stiu care sunt zonele alea critice, dar sigur zona in care se afla reactoarele nucleare e printre ele.

          • Astea sunt povesti de adormit copiii. „Fireproofing” si „bomb proofing” spatii pe navele de razboi se face altfel; cu armura si spatii de deflectie si nu cu cativa centimetri de kevlar. In cel mai bun caz te poti folosi de kevlar ca un instrument pentru a apara personalul de la bord de schije metalice si cam atata tot.

            Am auzit si am fost la carma unor salupe de genul rigid raider craft care sunt construite din kevlar dar cam atat.

      • Odata la mangalia , cand lucram in doc a venit un petrolier la reparat
        „Intrase” pe pietre , „zgariasera” tot fundul navei
        E curios sa vezi tabla de (o pun din burta) ..5 cm nu mm ..zgariata ca hartia de ziar mototolit( nu e exagerare)
        Totusi partea interioara a structurii de la dublul fund intacta
        Structural , daca un petrolier urca cu „nasul” pe un val ..si ar ramane mult in aer ..s-ar rupe in doua chiar de e gol
        Structural o fregata din asta o pui ca un titirez pe o piatra si nu se rupe
        Spaniolii ..radeau , faceau misto de englezi cu type-urile 22 in falkland ..si le numeau un fel de design nefast
        Eu imi aduc aminte imagini din epoca cu nave rupte in doua si plutind
        Tot ei spuneau ca nu intelegeau de ce voiau norvegienii castelul complet presurizat
        Se vede ca la linia de plutire si sub navele astea sunt vulnerabile
        De acord cu cei ce sustin rezerva de masa

      • apare in poze pe naval news. e o nava enorma, probabil de 3-4 ori mai mare decat fregata.

    • In WW 2 nu au existat nave clasificate drept fregate.

        • Nu erau incadrate ca fregate, dar erau exact acelasi lucru…

        • In lista lu’ wikipeste apar 2 nave clasificate ca fregate. Repet in WW2 au fost vedete , torpiloare ( mai ales in marine costiere), corvete scoase de englezi de la naftalina ca nu mai aveau solutii ieftine contra submarinelor germane, distrugatoare (numite uneori si escortoare), crucisatoare etc. Nu avem pt WW1 si WW2 o clasa de nave de lupta distincta fregata. Fregata murise odata cu apusul navelor cu panze. A reinviat dupa WW2 odata cu schimbarile aparute in paradigma luptei navale datorita apusului erei cuirasei si inceputul ascensiunii rachetelor ghidate. S-a produs atunci un transfer de roluri iar fregata a fost reinventata. Lasa tu listele facute de scriitorii de wikipedia si da-mi actiuni de lupta jn care sa fie mentionate fregatele in WW2. Eu in ce am citit nu am intalnit nici in batalia Atlanticului nici in luptele din Pacific nici in Mediterana. La categoria asta de nave am intalnit in special distrugatoarele si mai rar corvetele.

  13. NU pot sa ma uit serios la povestea asta
    Prima idee: In razboiul de la cercul polar Norvegia 0 si Malta 1. Cu un sut de petrolier bine tintit.

    A doua idee: am rasfoit pe tema un pic internetul. Nu inteleg ce aveti cu echipajul norvegian. Au evacuat perfect si eficient nava, n-au stat pe ganduri. Adica au fugit ca soarecii.
    Restul e istorie.

  14. Perfect.
    O flota de petroliere si mineraliere in Marea Neagra, si sintem asigurati.
    Aparare mai buna nu ne trebuie.
    Acuma sincer eu m-am saturat sa aud despre nave militare scufundate de nave civile.
    Deja pute a lipsa de profesionalism.

  15. Singura explicatie posibila: norvegienii erau dupa niste doze zdravene de halucinogene. Orice alta explicatie schioapata.

  16. Comisaru' Moldovan

    Cam toate armatele europene sunt la pământ din punct de vedere al profesionalismului pe unul sau mai multe paliere. La alții nici nu mai putem vorbi de armată. Înțeleg că altfel se poartă azi războaiele și noi ar trebui să știm cel mai bine, dar nici chiar să dai cu fregata în baltă, să nu fii în stare să decolezi sau să aterizezi un avion de vânătoare ori să repari prin service-uri civile tehnica militară.
    NATO ar trebui să pună piciorul în prag că de pacifistii marxiști de la mUE nici nu poate fi vorba.

  17. Comisaru' Moldovan

    Domnilor, vă apreciez munca și mi-aș dori un răspuns. Puteți efectua o comparație între jandarmeria noastră și cea turcă/spaniolă/carabinierii italieni? M-am uitat la jandarmeria sârbă și mi se pare fix ce avem nevoie, o veritabilă armată de rezervă care pe timp de pace asigură păstrarea și restabilirea ordinii publice, păzește unele obiective importante inclusiv păduri și parcuri naturale.
    Nu o fi o forță a NATO dar mi se pare mult mai potrivit decât modelul francez ori cel olandez spre exemplu.

  18. Tradusa de un tip de pe un forum.

    Radio recordings from communication between the warship and tanker was published today:

    60 sec before the crash:
    TS Sola: „Is it you Helge Ingstad that is approaching?”
    Helge Ingstad: „Yes it is.”
    TS Sola: „Turn to starboard immediately”
    Helge Ingstad: „Then we get too close to the blocks/rocks”
    TS Sola: „Turn starboard if its you that is approaching, right, you have…”

    7 sec break
    Helge Ingstad: „I have a couple degrees starboard when we have passed ehm, ehm, starboard”

    3sec break
    TS Sola: „Helge Ingstad, you got to do something. You are starting to get very close”

    15 sec break
    TS Sola: „Helge Ingstad! Turn!”

    3 sec break
    TS Sola: „Then there will be a collision”

  19. Petrolierul era cumva……rusesc!?

  20. S-a dus si aegisul f sub apa

  21. Potrivit popularmechanics.com ( https://www.popularmechanics.com/military/navy-ships/a25061265/wrecked-norwegian-frigate-helge-ingstad/ ) nava are 13 compartimente etanse, si era proiectata sa pluteasca cu doua compartimente inundate.

    Gaura de apa imensa rezultata in urma ciocnirii e posibil sa afecteze mai mult de doua compartimente etanse. Mai mult, in urma cresterii pesacjului ca urmare a apei luate (si a canarisirii navei) e posibil ca apa sa fi putut patrunde si in alte compartimente, neetanse. Conform aceeleasi surse, la mumentul abandonului pe nvava exista inca compartimente „uscate”, deci probabil au reusit sa etanseze unel compartimente dar aparent nu destule. Nu stiu cat de mult a fost afectata flotabilitatea navei de compozitia apei (in fiorduri, cel putin spre suprafata, salinitatea fiind foarte scazuta).
    Decizia imediata a capitanului de a esua nava a fost corecta, din pacate in fiorduri coastele sunt abrupte si aparent nu a facut decat sa intarzie inevitabilul. Norvegienii inca se jura ca or sa o recupereze, sa vedem daca si reusesc.

    Legat de otelul navelor de azi fata de WW II, Missouri (Iowa class) si-a rupt nasul (prova) intr-un banc de nisip / noroi, si acolo vorbim de blindaj serios. Ce vreau sa zic e ca nu doar grosimea blindajului conteaza, sunt multi factori de lua in calcul.

  22. Conform mai multor surse, fregata Helge Ingstad a avut transponderul (AIS) închis până după momentul accidentului:

    https://medium.com/@cargun/radar-images-audio-log-of-knm-helge-ingstad-frigate-sola-ts-oil-tanker-collision-a71e3f516b54

  23. Oare bruiajul GPS sa fi avut un rol in ciocnirea asta? Finlanda chiar s-a plans de problema si a acuzat Rusia ca a bruiat sistemele GPS.

    De retinut ca nu trebuie contat pe ele in caz de ceva.

    https://edition.cnn.com/2018/11/14/politics/russia-nato-jamming/index.html

    • Nu se poate conta pe ele daca esti CIVIL, zic si aia in declaratii. Militarii in caz de ceva stau linistiti, doar daca dau rusii satelitii jos e naspa pt. militari 😉

  24. Mi e greu sa nu fiu glumeț cu povestea asta, parcare din filmele cu Mickey Mouse. In același ton luna asta și rușii au avut o realizare la marina. Și-au dat cu macaraua peste singurul portavion. Și i-au dat și să bea putina apa.
    Intorcandu-ma cu fața la norvegieni ar trebui sa obținem răspuns la următoarele întrebări. De ce o nava militara, extrem de moderna, in deplinătatea funcțiuni și care aparent a primit și avertizare din partea petrolierului a produs un astfel de accident. De ce nu a efectuat manevre de evitare sa daca le-a făcut au fost tardive și ineficiente. Dialogul daca e real îmi aduce aminte de legenda „USNavy vs farul spaniol”.
    A doua întrebare se referă la antrenamentul echipajului. Se pare că s-au pus accent pe evacuarea navei și nu pe damage control. Daca e așa, atunci norvegienii mai bine stau acasă în caz de război. Sa se ocupe doar de misiuni umanitare.

    • Nava asta era mandria flotei norvegiene.De ce? Scrie la revista https://forsvaretsforum.no/ForumDocuments/F2%202017.pdf

      Translate

      ”Four out of five navigators on frigate KNM Helge Ingstad are women.

      „It is an advantage to be many womenon board. It will be right away a natural thing and a pretty thing different environment that I’m looking at as positive, Lieutenant Iselin says Emilie Jakobsen Ophus (pictured).
      She is a navigation officer atKNM Helge Ingstad.
      On exercise. The frigate KNM Helge Ingstad left kai on Haakonsvern Monday March 6th and sat course towards northern sea areas to participate exercise Joint Viking 2017. On bridge there are four women ready to address the challenges that await.
      The Navy receives a much higher number Women after the universal conscription became introduced. Therefore, more women are also larger degree motivated for further career in the Armed Forces.
      …\
      *editat, prea multa polologhie, evem linkul, e de ajuns translate

  25. 313, scufundata in 13… Ghinion, cum ar zice un celebru in viata…
    Sigur era o frecata ASW, nu anti-oil tanker… ei se uitau pe subt apa, nu la tankere…

  26. Operatiunea Ovine (sebi dixit) aka „Bisisica Incident” – Part Deux…

    Fake – but funny (‘cause no one died) – news, from Bosphorus Naval News Twitter page via Mr.T on snafu-solomon:

    And the real McCoy:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *