Geaba iti da Dumnezeu daca nu te duce capul

In media ultimelor saptamani a aparut o stire care desi pare ciudata are toate sansele sa aiba un sambure de adevar: pe irakieni ii bate capul sa vanda avioanele aproape nou-noute F 16IQ – standard aproape de F 16 Block 50/52+ – si sa-si cumpere aparate rusesti MiG 29 sau chiar Suhoi Su 57.

Motivatia?! Relativ simpla: nu sunt in stare sa le intretina si drept urmare le-au si retras din razboiul impotriva ISIS. Dreptu-i ca F 16le irakiene au avut probleme inca de la inceput. Mai intai si mai intai nu s-au gasit suficienti piloti irakeini capabili sa le zboare, mai apoi – dupa retragerea americana – irakienii nu au mai fost capabili sa intretina si sa zboare aparatele pentru antrenament si trecerea pe supersonic, ba n-au fost in stare sa sustina la zbor nici macar avioanele cu elice pentru antrenamentul primar.

Doi irakieni intr-un F 16IQ

Pe de alta parte, aparatale F 16IQ sunt destul de sever castrate, iar armamentul oferit de americani vine dintr-o alta epoca, mai apropiata de razboiul din Falkland: rachete aer-aer Sidewinder AIM-9L, AMRAAM n-au primit deloc, in schimb au la dispozitie veterana AIM-7M-F1 / H Sparrow si variante ale AGM-65D  Maverick.

Pentru atacul la sol au primit bombe ghidate din generatiile mai vechi Paveway II / III…

Si pana la urma este normal ca americanii sa nu le puna la dispozitie chiar ultimelele modele, macar si pentru ca n-ar avea ce face cu ele si probabil ca nici n-ar fi in stare sa le foloseasca.

In total irakienii au primit 36 de aparate, doua s-au prabusit, iar pe la mijlocul anului trecut doar 20% din avioane erau in conditie de zbor, astfel ca in decembrie 2020, F 16 a fost retras din misiunile anti-ISIS desfasurate de aviatia irakiana.

Cu toate acestea, in decembrie 2020, cu ocazia implinarii a 100 de ani de la infiintarea armatei irakiene, 24 de F 16 au fost si ele la parada, dar au fost doar de parada, conform surselor irakiene, 23 de aparate nu ar fi primit acceptul de ridicare de la sol intr-o tara civilizata, majoritatea avioanelor ridicate de la sol neavand la bord sisteme importante, precum: radare, sisteme de avionica sau capacitatea de a transporta armament.

Cum s-a ajuns aici? Relativ simplu: coruptia endemica din Irak, americanii s-au retars si i-au lasat pe arabi sa se joace cu avioanele, foarte slaba calitate a personalului navigant cat si a celui de intretinere, lipsa cronica de piese de schimb, lipsa si mai cronica de cunostinte a personalului tehnic a in a folosi piesele de schimb, prea putine ore de zbor alocate Ma rog, chestii tipice prin Orientul Mijlociu.

Coruptia este evident mama tuturor necazurilor F 16 irakiene. Toate contractele se dau pe spaga, se falsifica documente, se fura fonduri in stil mare. Prin falsificare de documente intelegem ore de zbor marcate ca efectuate fara ca avionul sa se ridice de pe pista, operatiuni de intretinere bifate doar pe hartie. Se mai practica furtul de combustibil si a altor consumabile etc.

Si cum relatiile dintre Bagdad si Washington nu mai sunt chiar atat de dragastoase odata ce americanii s-au cam retras si mai ales dupa  dupa l-au cam omorat pe generalul iranian Kasem Suleimani, lucrurile au degenerat, astfel inca guvernul american a stopat – la sfarsitul lunii ianuarie 2020 – livrarile de armament pentru F 16IQ.

Nu stim cum se descurca irakienii cu armamentul rusesc, Bagdadul achizitionand deja elicoptere Mi-28Neja E si Mi-35M, sisteme anti-aeriene Pantsir S-1, sau tancuri T 90.

Iar zvonurile au aparut cu privire la eventuale achizitii de S 300/S 400, sau aparate MiG 29.

Cu toate ca zvonurile circula si exista o apropiere intre Moscova si Bagdad, vanzarea F 16IQ este foarte improbabila, desi achizitia de MiG 29 poate fi luata in considerare.

Ca sa vanda F 16 este nevoie de aprobarea americanilor, pe de alta parte Irakul a cheltuit deja peste patru miliarde de dolari cu achizitia si implementarea noilor avioane in arsenalul fortelor aeriene, s-au chinuit ani de-a randul cu infrastructura, tehnicienii si pilotii, armament etc, astfel inca inlocuirea F 16 nu este nici pe departe atat de simpla. Iar relatiile cu americanii se pot imbunatatii din nou.

Despre Suhoi Su 57, aici discutam doar despre un zvon haios. Irakul nu numai ca nu ar avea ce face cu un astfel de aparat, dar credem ca n-ar fi nici in stare sa-l zboarae, daraminte sa-l si foloseasca eficient. Cand dai cu bombe dupa descultii din ISIS chiar nu ai ce face un un aparat stealth de superioritate aeriana.

Dar chiar daca americanii revin la sentimente mai bune nu cred sa ajute cu mare lucru, coruptia si incompetenta irakienilor, deja legendara, va lovi din nou si orice ar face americanii aparatele tot nu vor fi operationale, doar daca se aduc piloti si tehnicienii americani sau europeni.

Asadar, ai bani, ai tot ce vrei, dar daca esti talamb din fire le cam ai degeaba…

Noi am mai scris despre irakieni si F 16 inca de dinainte sa le cumpere, prin 2013.

PS – Si evident ca voi, cei care veti citi acest articol, o sa va simtiti macar un pic superiori irakienilor. „Uite domne ce prostanaci sunt arabi irakieni!” Dar inainte sa va simtiti foarte superiori ganditi-va ca irakienii, din toata prostia si coruptia lor, ar putea sa vanda doua escadrile de F 16IQ, pe cand noi inca ne chinuim sa operationalizam o singura escadrila si aia dotata cu F 16MLU…

GeorgeGMT

106 comentarii:

  1. Începând să citesc articolul, începusem să și visez la cum ar fi să le cumpărăm noi însă,… pe măsură ce citeam (atât despre faptul că sunt “castrate” cât și de lipsa echipamentelor/radar) mi-a, trecut rapid entuziasmul.

    10
  2. „Toate contractele se dau pe spaga, se falsifica documente, se fura fonduri in stil mare.”

    Citii borduri in loc de fonduri…din reflex…

    27
  3. „Despre Suhoi Su 57, aici discutam doar despre un zvon haios.”
    Ai dreptate despre zvonuri. Mà încàpàtânez sà spun ca Su-57 nu este propus la export, deocamdatà. Nu o sà gàsiti nici-o declaratie în acest sens a unui responsabil rus cu adevàrat autorizat sà vorbeascà în privinta asta.

    Chiar si proiectul de colaborare cu India nu era pentru Su-57 ci pentru un aparat derivat.

    4
  4. Salut. Pai la noi e altfel?, ca tot ieri cineva pe aici spunea ca nu ne putem compara cu suedezii la capitolu tehnologie dar mai ales seriozitate, atunci dupa cum merge poveste a cu alé noastre zburatoare americanesti suntem frati cu irachienii.

    7
    • Chiar cu irakienii nu ne comparam…

      2
    • nu este nimic de blamat si nu coruptia este principala cauza. Cam toti cei din zona, poate cu exceptia persilor au o problema cu specialistii, le lipsesc cam 2 generatii de oameni instruiti. Civilii nu au nicio vina ca au avut parte de atatea razboaie in 50 de ani.
      Cam in orice domeniu tehnic situatia este comuna, resping complexitatea tehnica pentru ca nu o inteleg si ajung sa cumpere lucruri simple si mai putin performante.
      Cred ca si Mirage au avut clauza de instrainare, dar tot au ajuns in Iran 🙂

      2
  5. ce standard e IQ ăsta ….e mai sus ,mai jos de MLU sau e ceva special pentru irakieni?

    2
  6. Nu am putea să le luăm noi ?
    Dacă nu renunțau decidenții noștrii prin 2005 la datoria istorică a Iraq-ului către noi, puteam să le luăm chiar gratis.

    15
    • @Costica, asta da cutit in rana ?. mari idioti mai suntem sa renuntam la 2 mld plus dobanzi de la o tara exportatoare de petrol. Parca i -am pus noi sa isi faca praf tara pentru care le construisem sisteme de irigatii, facilitati petroliere si retele electrice. Crezi ca irakienii sunt la fel de idioti ?

      11
    • Foarte bine punctat.

      1
  7. Irakienii nu le pot vinde decat cu sume modice pentru ca la momentul actual cred ca sunt sub ale noastre ca avionica, exceptand radarul. Avioanele sunt putin zburate, clima uscata nu le-a afectat prea mult cu siguranta si ar putea fi aduse la standardul V. Dar trebuie facut un calcul simplu, de nou un F16 bl70/72 este 64 mil dolari (atat e in cazul celor bulgaresti), iar o aducere la standardul V este cam 30 mil usd (Taiwan), corectati-ma, dar sumele asa le tin eu minte. Asa ca trebuie sa joci/cumperi in cei 34 mil de usd pe aparat profit, ceea ce s-ar putea sa te faca sa iei aparate noi. Sau poate vrei doar sa le aliniezi la ceea ce avem acum / ce vom avea,MLU 6.5 si in cazul asta sa fie mai avantajos, dar nu cu mult, ca nici asta nu a fost prea ieftin. Deci, mai bine doua escadrile de F15 EX pentru noi :)))).
    Link cu pretul de nou a F16 https://dsm.forecastinternational.com/wordpress/2020/04/03/lockheed-martin-gets-pentagon-contract-for-bulgarian-f-16s/

    6
    • VS ai un big like de la mine asa la inceput de saptamana. Vad ca nu sunt singur pe aici care se uita la EX ca la solutia optima pentru noi.

      2
      • MTX, ma uit cu jind si ma gandesc eu ca un profan ca doua escadrile de F-15 EX si urmata de doua de F-35, ar fi o combinatie foarte buna. Cele doua par sa se complementeze foarte bine, F-15 EX capacitate mare de a cara armament si performeaza bine si aer-aer si aer-sol, iar F35, lovituri chirurgicale, deschide drumul pentru F15 si de asemenea ar suplini si necesitatea unui AEW&C. Dar, slabe sperante de asa ceva, probabil ca sunt zeci de argumente pentru a opera doar un singur tip de avion. Macar sa avem un numar decent de F-16, de care ar fi ele…

        2
        • Asa e VS. Si dovada ca e asa vine de la USAF care au comandat deja 8 bucati si le vor baga imediat in evaluare. Cele doua se completeaza perfect si daca e considerata solutia ideala pentru ei, atunci pentru noi ar fi solutia ‘parfum’. De unde bani? Pai vezi datele despre pensii speciale si ajutoare sociale. Daca s-ar taia astea, la fiecare 3 ani am avea bani de o escadrila de EX sau 35. La fiecare trei ani!!!! Ce dracu sa mai zic ca ma cuprinde nebunia si-mi vine sa pun mana pe topor

          1
      • F-15 din pacate depaseste capacitatatile noastre atat tehnice cat si financiare. F-16 este cel mai complex aparat din dotarea RoAF, urmat de MiG-29 si MiG-23. Iar F-16 e in general privit ca un aparat „popular” dpdv a mentenantei/exploatarii prin comparatie chiar si cu F-18, nu mai spun de F-14/15. Deci daca vreti hangar si parade queens, F-15 all the way. Se pare ca exista totusi un mic irakian si in romanii nostri.
        Irakienii totusi au decazut nasol de tot fata de vremurile lui Saddam, de bine de rau atunci exploatau MiG-29, Mig-23, MiG-25 (toate trei destul de pretentioase), Mirage F1…

        7
      • F15 EX = most deadly fighter, este solutia corecta la numere mici. Cu 12 EX pe MK chiar poti spune ca ai stricat echilibrul regional, daca vrei poti face no-fly zone si in Georgia ?.
        o comparatie de cost cu F35 https://www.google.com/amp/s/www.fool.com/amp/investing/2019/05/18/lockheed-martin-in-a-dogfight-with-boeing-puts-the.aspx

        • daca l-am avea, nu l-as risca pe MK, ci in zona bine protejata, la Campia Turzii

          5
          • @Marius, esti asa de sigur pe unguri sau ucrainieni? Din punctul asta de vedere cred ca cea mai buna optiune este Bucuresti sau daca vrei Alexeni…da cine mai stie ce o fi pe acolo.
            Legat de unguri, pe logica Grecia-Turcia membre NATO, vom fi cam pe pielea nostra iar astia ca si turcii nu se feresc sa o spuna ca au luat teapa la final ww1. Pe logica dinainte de ’89 cand eram tot aliati, astia aveau pozitia privilegiata in planurile de aparare si am vazut cu totii ca a fost pe bune, cu prima ocazie au sustinut revolte cam la 100 km de locul de care spui.

            4
            • Deocamdata
              1.) ungurii sunt in NATO.
              2.) ucrainenii sunt cu americanii in brate
              3.) baza de la Campia Turzii e preferata aeronavelor americane stationate in Romania, asa ca sigur va fi bine aparata
              4.) Tocmai ca locatia ar justifica prezenta unor unitati terestre capabile, poate suplimentate fata de efectivul actual. Vorbeam noi la un moment dat, visand frumos, de inca o unitate VM in zona respectiva.

              6
              • Razvan, ungurii sunt in NATO asa cum erau in 89 in OPW, sau daca imi permiti asa cum sunt si turcii, asta nu ii impiedica sa se faca sicane grecilor. Politica divergentelor interalianta este cea mai sensibila, fiecare actor are sustinatorii lui.
                Daca ar fi un conflict cu ungurii, va fi copy paste dupa ’90 cu revolte populare in HarCov, ce faci daca civilii ataca baza ? Tragi in ei ? Daca faci asta ce ii impiedica pe fratii lor sa intervina plus blam din partea sponsorilor Ungariei.
                In alta ordine de idei, daca ai fi Rusia si ai vrea sa destabilizezi zona asta Nato, un conflict intre noi si unguri este solutia ideala.
                Dupa mine, pe o scara 1-10, un confluct cu Rusia este la 2 iar cu Ungaria este la 5. Iar Ungaria merge pe burta si se inarmeaza, dar impotriva cui ? Se pregatesc sa ne apere pe noi, polonezi sau baltici daca vin fratii lor ivanii…sigur ?
                De aia am spus ca facilitatile cheie ar fi bine de instalat in zone controlabile 100%. Legat de ucrainieni, cat timp au problema cu rusii suntem safe, nu ca ii iubesc ei prea mult pe americani dar nu au ce face.

                6
                • „Legat de ucrainieni, cat timp au problema cu rusii suntem safe”

                  Nu suntem, pentru ca nu au nici o problema reala. Daca in asta consta siguranta Romaniei, atunci vai de mama noastra…

                  2
                  • @anonim, dupa cata mizerie au facut ivanii acolo, nu mai exista impacare prea usor. +12k morti, teritorii luate cu japca, flota, smecherii care au patronat jaful 20 de ani. No way asta nu merge inghitit chiar si de la fratele mai mare.
                    Alta combinatie poate fi urata, sa intre sub patronajul Chinei, aia le pot da arme de satura orice cazac din dombas de metal, plus investitii ca sa-si faca un cap de pod in Europa. Iar marele popor chiar poate sa ii tina la respect pe ivani.

                    2
                • Ca si @anonim mai jos, tot de Ucraina mi-e mie mai frica la o tavaleala. Ungaria ce poate sa faca daca la granite ii vin cateva escadrile de avioane in aer iar pe autostrazi ditamai convoaiele – le refuza intrarea? In conditiile in care ei ar avea mai putin decat vine prin ei la noi? Ca-n bancul cu „intra de mai multe ori”, doar ca aici e invers – 50 intra mai bine peste 20 decat intra 20 peste 50.

                  De irakieni si ale lor, parca mai an, insusi americanii i-au orientat spre tehnica ruseasca la tancuri si elicoptere. Ca sa nu le mai ia ISIS Abramsuri si alte bunataturi contra Israelului, plus ca ar fi fost mai usor de folosit/intretinut (de asta nu mai sunt sigur, era ca la anumite categorii, s-ar preta mai bine tehnica ruseasca si nu mai gasesc link acum).

                • Civilii nu ataca nicio bază, asta pot s-o facă numai oameni special instruiți.
                  Rusia ar vrea să destabilizeze toata NATO, intrebarea e cu ce forte si prin ce mijloace.
                  Conflictul cu Rusia deja este în Transnistria!

        • F15 este prea mare, prea scump si nu aduce nimic pentru cerintele armatei romane (politie aeriana). Si cred ca ar cara singur tot armamentrul pe care il avem acum pt tot lotul de F16StandardBunicutza.
          Armata isi doreste un iar99 supersonic pentru interceptari pe Marea Neagra. Very very low cost!
          Eu as vedea utile 2 escadrile de f35 pentru vremuri tulburi (sau macar 2 Rafale, daca am dezvolta parteneriat strategiccu francezii) plus 2 escadrile antrenament supersonic/sprijin/politie aeriana (gripen c,fa50, ceva..)…
          Fara a fi un avion rau, reputatia f15 este „umflata”…


          Si totusi, cum ar fi 2 escadrile f35 si 2 escadrile Rafale?

          1
    • Deci tu compari de adus la standard V – F 16 Block 20 (Taiwan) cu Adus la standard V un F 16 Block 50/52+ castrat doar din software.
      Nu este acelasi lucru, F 16 IQ se poate upgrada din SW ca sa poata utiliza AIM 120 AMRAAM.

      4
    • VS. Deci, mai bine doua escadrile de F15 EX pentru noi :)))). Accepte

  8. Si aici deine notorie declaratia generalului american dupa Razboiul din Golf din ’91 ca si daca americanii erau cu T 72 rezultatul ar fi fost acelasi doar ca aveau poate ceva mai multe pierderi.
    Jumatate din capacitatile unei arme este data de pragatirea personalului care o deserveste.
    La fel si cu MIG 29 o sa se dea cu capul de intretinere si mentenanta la fel ca si cu F 16 IQ – nu ma astept sa fie deloc altfel, de SU 27 sau Su 30 nu am cuvinte, sigur nu o sa il poata opera, o sa aiba aviatie doar pe hartie.

    9
    • Dacă irakienii se vor dota cu avioane rusești, cred ca rusii se vor ocupa, personal, de mentenanța lor.Pilotii irakieni cel mult le vor pilota. Posibil sa se ajungă la situația în care piloți rusi, prin rotație, sa deservească avioanele irakiene.

      2
      • Exact!

        Rusii au un interes major ca toti din jurul Israelului sa aiba echipament rusesc. Este singura metoda de a-si masa tot echipamentul de lupta acolo fara sa dea motiv de ingrijorare celorlalti, si sa le permita in acelasi timp un atac fulger, masiv, din toate partile.

        Decizia Irakiana e logica de vreme ce americanii i-au abandonat. Stati cu ochii pe Biden, ca nu degeaba a fost pus acolo de mondialisti…

        Multumim pentru informatii!

  9. Tare as dori sa stiu cum stau cu TA 50 IQ ca Irakul are si din astea, cu cele koreene se descurca mai bine?

    1
    • Abia s-au incheit livrarile in 2019 pt. T-50 IQ… cred ca nu sunt inca operationalizate.
      Probabil calul de bataie la jet-uri sunt L-159, fiind cele mai simplu si ieftin de operat… restul turboprop.

      1
      • deci putem sa cumparam si TA 50 IQ peste cativa ani :))) lol – si uite asa se vede de ce „a 5-a armata din lume” si-a luat-o asa de zdravan de la USA si Coalitia internationala.
        Inca o demonstratie ca mai mult de MIrage F1 sa folosesti inteligent in Golf un aparat este destul de greu.
        Ma intreb la Emirate si la Quatar cum merge treaba cu aparatele noi dar o sa vedem peste cativa ani.

      • Su-25 sînt calul de bătaie la jet-uri.
        Le-au adus de urgență cînd erau să piardă cu ISIS.

  10. Cele 2 escadrile de F-16 IQ (34-36 aparate) sunt exact ce ne-ar trebui, daca pretul ar fi unul decent.
    Avioanele sunt oarecum castrate acum, insa radarul AN/APG-68 (V)9, avionica, motoarele F100PW-229, structura – totul este practic standard BL52+.
    Trebuie doar ca Lockheed Martin sa aplice niste patch-uri ca sa redevina standard.
    Daca le scoti la un pret bun, pana in 40 mil.$ bucata, ar fi chiar interesant, avand in vedere ca F-16 MLU le luam pe la 20 mil.$ si apoi platim upgrade.
    Apoi, astea sunt exact pe directia de upgrade pentru F-16 MLU, ale noastre avand motorul P&W predecesor, 220E.
    F-16 A/B Block 15 MLU ale Indonesian Air Force si Royal Thai Air Force au fost modernizate exact cu radarul AN/APG-68 (V)9.
    Pentru cine nu se grabeste la AESA, asta ar fi o optiune decenta.

    9
  11. Salut. Nici noii nu o ducem prea bine , vezi bine ce se întâmplă în țară și ce armată avem , fără ,tancuri moderne, aviație ,marină și nici nu am învățat valoarea istorie noastre. Un exemplu de urmat este Ungaria care desi noii nu o luăm în seamă vedem bine , tancuri moderne, transportoare , aviație de transport în cantități mici de acord dar e un pas înainte să ai și aceea tehnica nouă chiar dacă nu e in cantități mari , îți familiarize-zi armata, le poți opera și pe când noii încă cu T55 , Mig 21 , despre marină ce să mai putem zice ?.Atât timp cât statul e corupt , nivelul de trai și indicele de viață e jos , vedem bine anul 2020 cele mai puține nașteri din ultimii 53 de ani iar guvernanții se fac că uită . Asta e realitatea.

    10
    • Ungaria nu este un exemplu de urmat.
      Ungaria nu are deocamdata decat cateva Leopard 2A4 pt scoala si niste Aro-uri turcesti cu tabla mai groasa. Mai dureaza pana primeste Leoparzii de lupta si pana isi operationalizeaza un batalion de tancuri, iar la Lynx de abia acum se apuca de treaba si va dura ceva pana incepe productia. Cat despre aviatia de transport, acele A319 sunt pt zboruri lowcost, nu pt transport militar.

      Nu are aparare antiaeriana, nu are capacitate de lovire la distanta. O coloana blindata cu cele mai noi jucarii are aceeasi soarta cu o coloana blindata de vechituri cand e atacata din aer sau cu rachete.

      Hai sa nu ne mai plangem atat de mila si sa supraevaluam toti dictatorii din regiune.

      8
      • @VMN

        PZH 2000 nu sunt table groase iar H145Ms nu vad ca noi am avea ceva similar

        • Pzh2000 nu reprezinta capacitate de lovire la distante mari si, precum Leoparzii, nu exista inca.
          H145M nu este decat un elicopter civil care a fost militarizat. E bun pt SAR si „recunoastere” (in conditiile in care are cine sa-l protejeze, ceea ce nu prea e cazul la unguri).

          Nu zic ca noi am fi perfecti, dar ordinea in care am decis sa atacam reinarmarea mi se pare mult mai corecta decat ce fac ungurii si nu cred ca e cazul sa ne lamentam atat.

  12. Așa e romanul, obișnuit sa caute numai prin gunoaie, gunoaie arunci gunoaie culegi.

    N-am fi si noi odată serioși si sa spunem ca nu ne trebuie armata mare si prost dotata in care banii sa se cheltuie numai pe salarii,pensii si taxa de protecție si sa ne facem o armata acătării , mai mică dar mai bine echipata si cu cât mai multe chestii loco ca slava Domnului avem multe companii din sectorul privat carbpot multe dar numai sa le punem la treaba.

    Apropos , sunt curios cum vor restructura astia min Exonomiei si ce implicații va avea asupra Rimarm.

    Concluzie: F35 fără ciurucuri de la altii

    1
  13. Eu cand spuneam ca arabetii in general(si irakienii in special) sunt prosti genetic!! Astora poti sa le dai si warbird uri klingoniene ca tot isi iau bataie. Irakieni, sirieni, egipteni, sauditi, emirati toti o apa si un pamant. Varza din toate punctele de vedere, noroc cu petrodolarii ca reusesc sa isi dea odraslele la oxford, princeton si alte alea in care intra vite si ies tot vite dar cu diploma. Cand am citit zilele trecute de incredibila misiune spatiala spre marte parca a emiratilor am ras copios. Au facut aia un laborator spatial, ei cu manutele lor tuciurii?? ??? Sunt curios daca l au primit gata montat si au lipit colantele cu inscriptii in araba sau au facut lego din module? Inclin spre prima varianta.

    14
    • Conform distributiei gausiene nu prea poti sa spui ca nu ii ajuta genetica, in plus ei cu programul lor platit sau nu ajung pe marte, noi de pe margine ramnem la misto-uri fine ca doar noi suntem urmasii dacilor si comunicam wireless in antichitate.

      14
      • @mecanicu are dreptate strump sunt prosti rau astia cu prosoape pe cap

        2
      • Genetica lor e foarte consangvinizata de la casatorii aranjate intre veri deci IQ mai mic. Au cultura si religie inchise, sunt tribalizati, nu impartasesc informatia cu cei din afara clanului pt ca cine are informatia are putere. Nu au comunicare deschisa si cinstita, le e rusine de critica, vor sa isi acopere deciziile riscante. Cei scoliti / civilizati mai bine de britanici mai misca ceva, gen Emiratele si inca unii. Sau mai pe larg cum zice aici:

        https://www.meforum.org/441/why-arabs-lose-wars

        Daca ma gandesc bine, mult din ce scrie aici s-a aplicat la noi in cele 2 mondiale, poate si pe acum…

        2
      • Nu subestimati fratii vitregi ai Israelului (ma refer la toata lumea araba) … Au multe premii incasate. Mai multe ca Romania, cred. Genetica e ok, ura lor fata de Israel ii va distruge.

        4
    • aia cu oxford sunt max 1% din populatie, restul sunt vai de steaua lor, educatia se face la mochee. Te dezamagesc putin, dar irakienii chiar au fost best of, pe vremea lui Sadam scoala era pe stil comunist si ii ducea cu forta la invatat. dezvoltase o clasa medie cat de cat instruita.. asa pentru nivelul zonei. dar de 30 de ani s-a ales prafu’ de tot. Siria mai avea acelasi system, dar sunt mai praf acum.

      6
  14. Faina treaba. Cand o tara devastata de razboi iti da lectii.

    4
  15. Ultima fraza este de descurajare :)), nu?
    Descurajarea comentariilor de genul: „la ce prosti suntem noi, n-ar trebui sa mai facem bascalie de altii”.
    Experienta isi spune cuvantul!

    3
  16. Su 57 este un avion potrivit pentru irakieni si altii de nivelul lor, un avion ieftin, simplut, fara prea multa tehnologie si electronica, usor de reparat si intretinut de tehnicienii si inginerii lor cu maxim 8 clase.

    Su 57 poate fi folosit pentru pregatirea pilotilor incepatori pentru trecerea pe aparatele avansate, F-16 & Co.

    La cat de disperati sunt rusii, l-ar vinde oricui, l-ar da si la schimb pe mancare sau alte produse.

    13
    • Daca citeste Putin ce ai scris, cred ca isi tirmite asasinii dupa tine 🙂 Su57 ieftin, simplut, frara multa tehnologie, usor de reparat? Esti sigur ca e vorba de Su57? Poate te gabdesti la alt avion?

      9
    • Hai ca deja exagerezi cu hate ul. In primul rand a fost facut cu muuult mai putini bani ca „minunea” f35. A zburat prima oara acum 11 ani in timp ce f35 acum 15 si desi au fost produse peste 600, f35 este tot in faza de LRIP. De ce? Ca tot timpul apar hibe mai mici sau mai mari. Ba probleme la software, ba la inst de oxigen, ba defecte structurale premature sau limitari de viteza ca ramane fara coatingul stealth sau derive. Nu mai vorbesc de bugetul imens de rdt&e bagat in fundul lui sau de faptul ca initial au cerut common alitate intre cele 3 variante de 70%si in final a ajuns la vreo 25%.partizanii lui vor sari cu argumentul bolilor copilariei. Asta e valabil si ptr concurenta su57 sau j20. Si dupa 15 ani asta e deja adolescenta nefericita.

      9
  17. Oare noi avem cu cine si cu ce să zburăm la o adică trei escadrile de F16?

  18. https://m.defenseromania.ro/india-va-achizitiona-aproximativ-100-de-avioane-mig-35-din-rusia-new-delhi-si-moscova-au-batut-palma_608273.html

    Cam pe aceeasi tema. Si da, stiu stie-ul nu e cel mai de incredere.
    Dar cred ca nici India nu isi permite F-21 si nu neaparat achizitia in sine, ci operarea si inarmarea lor. Cu toate ca din perspectiva de a avea doi vecini buni, Pakistan si China, poate ar fi meritat. Daca se adevereste, probabil va fi un program in genul Su-30.

    5
    • Stirile din India spun ca mai curand vor mai comanda Rafale de care sut foarte multumiti se pare. Nu mai am acum linkul la indemana.
      Inutil sa precizam ca Rafale e mult mai modern si mai performant decat vechitura de Mig-35 (upgrade de 29)

      2
      • Se pare ca sunt f multumiti de Rafale si parca ar mai vrea 2 escadrile. Clar e altceva fata de ce au. Dar au sute de avioane de inlocuit si cam vor 1 la 1. Nu cred ca Rafale si-ar permite. Acum ramane de vazut, dar ii scoti cam greu pe indieni din paradigma armamentului rusesc. Vezi si S400. Cred ca factorii decizionali au o relatie lungaaaaa cu rusii 🙂

        2
        • Din ce am citit eu vor sa suplimenteze mult Teja, si sa se aiba suficiente Rafale si SU-30.
          Adica rolul de cal de bataie pe care il are acum Mig-21 sa fie luat de Tejas. Acum ce vor face nici ei nu stiu acum. Probabil depinde de cine da spaga mai grasa 🙂

          as pune pariu ca daca relatiile cu China raman fierbinti vor paria pe Rafale. SU-35 chinezesti sunt peste Mig-35, si asta fara sa mai luam in considerare „invizibilile” chinezesti.

          1
    • Mig35? Simpatia lui România Inedit care a activat pe acest blog și a fost mare fan Mig35.
      Ar fi ceva de vis pt rusi sa își poată vinde la export Mig35 pe care nu îl vor nici ei, pt aviatia lor militara. Poate îl vor cumpăra irakienii, după indieni.

  19. Cred ca în afara corupției și ineficientei administrative a guvernului irakian, respectiv a faptului ca F16 este foarte pretențios și costisitor la întreținere, și răcirea relațiilor politice dintre SUA și Irak, dominat din ce în ce mai mult de șiiți, pro Iran, orientează Irakul spre tehnica militara ruseasca care nu este asa de pretențioasă și costisitoare la întreținere Practic irakienii se eliberează de dependenta logistica pe care o au fata de SUA, ca să poată întreține și exploata tehnica moderna de lupta, sofisticata, de provenienta americana. Dacă irakienii vor opta pt avioane rusești, este foarte posibil ca de mentenanta lor sa se ocupe rusii, în mod direct sau iranienii care vor și ei avioane rusești. În Irak, sunniti sunt minoritari iar siitii, majoritari. Din motive religioase, asa cum este firesc, siitii irakieni vor relații strânse cu Iranul și distanta fata de SUA. Îmi dau și eu cu parerea.

    4
  20. Irakienii sa opteze pentru tehnica de lupta ruseasca si apropierea de Moscova si Teheran?

    Au memoria scurta domnii irakieni, au uitat cam repede ca bataia doare.
    Nu-i nimic, le reaminteste US Military.

    2
  21. Dacă suntem isteți ne luăm 36 f16 noi și ne grăbim cu elicopterele.

    3
  22. Eu as zice sa achitam 24 f-16 irakiene daca unchiul Sam ne ofera.. Au putine ore de zbor, nu rugina, nu sunt fortate, si tehnic chiar daca sunt mai slabe ca ale noastre.
    1) putem antrena si pregati mai multi piloti.
    2) acuma avem 17 bucati + 24 irakiene= 41 F-16, . Adica vom fi ceva mai „” relax „” impotriva sarbilor, ungurilor si a bulgarilor. Chiar daca intre timp cele irakiene vor primi treptat updaturi vom putea cere poate peste 4 ani, vreo 13 f-16 noi noute. Plus ca avem intre timp piloti pregatiti, nu vom pierde 2, ani de asteptare pana vor fi operationale.
    – daca nu ne permitem sa intretinem cheltuielile la + 24 f-16 irakiene, nu are rost sa visam 24 F -35…. sa fim sinceri…

    5
    • Aaaa … cred ca ministrul apararii a precizat de curand ca urmatoarea tura v-a avea cel putin dotarea celor ce le avem deja (modernizate). Adica 6X parca

      1
  23. Hi hi hi ?. Ce visați, amigos? Doar pe site-ul acesta M. A. N a fost botezat „ministerul de somn”

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *