General de divizie Artur Phleps

M-am gandit mult daca sa scriu acest articol sau nu, daca sa vi-l prezint si pe generalul Phleps sau nu. Tin sa mentionez din start ca nu fac o apologie generalului Phleps ci doar raman credincios unui principiu care mi-a fost introdus cu tolcerul in cap in perioada studiilor: Istoria este formata din lumina si umbra, depasind o istorie-povestire la nivelul clasei a 8-a, trebuie sa acceptam istoria asa cum este, cu foarte multe greseli dar in egala masura reusite, astfel incat ce-i gresit sa nu mai repetam, iar ceea ce a fost un succes sa-l sarbatorim asa cum se cuvine. Ca sa rezum, istoria este compusa si din batalia de la Turtucaia dar si din batalia de la Marasti. Pe langa acest fapt istoria mai este compusa si din deciziile oamenilor nostri de stat, decizii care au fost unele bune si altele rele. Nu oculta mondiala, puterile straine si telepatia ne plaseaza intr-un pol sau altul al trecutului sau al prezentului, ci deciziile noastre asumate.

V-am prezentat atatia ofiteri de exceptie, este de datoria mea sa va prezint inca un ofiter remarcabil profesional dar care a gresit fundamental la sfarsitul carierei sale. Tot un militar mi-a spus ca succesul nu necesita explicatii si nici greseala justificari.

Povestea generalului Phleps este un testament al faptului ca militarul, oricat de abil ar fi, daca slujeste un regim diabolic, isi pateaza onoarea. Trebuie de asemenea mentionat faptul ca generalul nu a exprimat niciodata o opinie politica iar acest lucru pus in contextul articolului ne ajuta sa intelegem mai bine acesta personalitate.

Artur Phleps

Asadar vom trece in revista noastra de front pe capitanul K.u.k din Biertan, Artur Phleps, generalul de divizie roman Arthur Phleps si din pacate Obergrupenführerul SS (generalul corp de armata echivalent in perioada respectiva) Artur Phleps.

Din start am sa mentionez mai intai de toate ca generalul Phleps a fost executat la Arad in 1944 iar la Nüremberg s-au plasat asupra sa acuzatii de crime impotriva umanitatii alaturi de comanda structurii din care a facut parte spre sfarsitul vietii. Fiind la momentul respectiv decedat nu s-a procedat mai departe.

Povestea lui Artur Gustav Martin Phleps incepe in localitatea Biertan din apropierarea Sibiului in anul 1881 din parinti instariti de origine saseasca si romana. Tatal sau a fost medic iar mama fiica unui mestesugar. Tanarul Artur este atras de mic de cariera militara si dupa finalizarea studiilor la Sibiu, el urmeaza cursurile scolii militare din Pressburg (Bratislava), cea mai grea arma, vanatori de munte. Ulterior este admis si la celebra academie militara Tereziana din Viena. Este desigur repartizat la aceasta arma in muntii Tirol, la batalionul de Vanatori de munte Imperiali (Kaiserjäger) in preajma anului 1901. Desi specialist in lupta in conditii de munte, el se specializeaza si pe logistica specifica unitatilor de munte.

La inceputul razboiului capitanul Phleps a luat parte la luptele din Galitia inregistrand succese notabile in luptele cu unitatile imperiale rusesti. Ulterior devine logistician al armatei germane, fiind transferat in cadrul acesteia. Este decorat pentru seviciile sale cu medalia germana Crucea de fier. Sfarsitul razboiului il prinde pe locotenent colonelul Phleps comandant al intreg frontului alpin din Tirol, o functie detinuta in mod normal de un general cu doua sau trei stele.

Artur Phleps

Colonelul Artur Phleps

Dupa finalul razboiului Arthur Phleps s-a intors la Biertan si a devenit comandantul garzilor sasesti din Transilvania devenind parte integrata a Armatei Romane. In acesta postura lt-colonelul Phleps a actionat decisiv impotriva extremistului Bella Kun chiar ignorand ordinele comandatilor sai. Desi operatiunea militara prin care a respins atacurile unitatilor maghiare a fost un succes, Phleps a fost adus in fata instantei militare. In urma procedurilor specifice si cercetarii s-a clarificat faptul ca prin actiunea sa nu doar a respins atacul ci a salvat vietile mai multor militari din mai multe unitati romanesti si a unor civili. Instanta militara l-a eliberat iar pentru merit a fost avansat la exceptional la gradul de colonel. Pasiunea sa pentru razboi montan si logistica i-a adus o functie de profesor la Academia Militara denumita la vremea respectiva Scoala Superioara de Resboiu, Artur Phleps redactand primul manual modern de logistica militara, manual care devine carte de baza la academie in acea vreme. Alaturi de generalul Hanzu, parintele vanatorilor de munte romani, Phleps organizeaza si eficientizeaza aceste unitati. Este numit la comanda brigazii 1 Vanatori de munte si este avansat la gradul de general de brigada.

Artur Phleps

General de divizie

Anii 1930 aduc generalului Phleps imaginea unui strateg deosebit in randurile armatei romane si profesor la „Scoala Superioara de Razboiu”. Refuza categoric orice propunere pentru functii publice altele dacat cele militare. Accepta insa numirea in functia de consilier al Regelui pe probleme militare si din aceasta functie vede in detaliu situatia armatei regale romane.

Atipic pentru un militar el critica public din pozitia de general activ politicile de aparare si subfinantarea cronica a armatei. De asemnea critica pe Carol al II-lea strict legat de functia sa de comandant suprem al armatei, armata atat de prost inzestrata la vremea respectiva incat, in orice conflict ar fi angajata, ar suferi uriase pierderi conform evaluarii generalului Phleps. De asemenea (de parca asta nu a fost destul, tineti-va bine) critica public si vehement coruptia din cadrul armatei, avansarile pe cunostiinte si relatii, camarila regala si pe Elena Lupescu.

Este trecut in rezerva instant cu toate ca este la momentul respectiv unul din cei mai decorati ofiteri romani, dupa unii autori, cel mai decorat. Insumand pana in 1940, 40 de ani de serviciu militar, Phleps conform autorului F. Thomas  a fost decorat cu: Medalia Imperiala Signum Laudis din bronz in 1914 si din argint in 1916, Meritul Militar Austriac cu insemne de razboi in 1915, In serviciul Crucii Rosii cu insemne de razboi 1915, Crucea de Fier germana in 1917, Ordinul Coroanei Imperiale cu insemne de razboi si sabii (ordin superior „simplelor” insemne de razboi) 1917, Crucea de ofiter al ordinului Franz Josef 1918, Ordinul Steaua Romaniei in grad de comandor cu panglica de virtute militara 1920, Ordinul Coroana Romaniei in grad de comandor 1927, Crucea Cehoslovaca de Razboi 1928, Ordinul Iugoslav al Coroanei  1933, Ordinul Steaua Romaniei in grad de comandor 1933, Ordinul meritul militar al Bulgariei 1934, Crucea de fier germana cu panglica in 1939 si Ordinul Coroana Romaniei in grad de Mare Cruce tot de 10 mai 1939.

In perioada imediat urmatoare Romania va intra in razboi alaturi de Germania insa generalul Phleps nu este rechemat in serviciul activ. Din pacate generalul Phleps vazandu-se dat la o parte desi din punct de vedere profesional a fost fara cusur pana in acel moment, scrie o scrisoare comandamentului Wehrmacht-ului (Oberkommando der Wehrmacht /OKW) solicitand integrarea in randul armatei germane. Actele ramase de pe urma generalului il identifica ca si cetatean roman. Acest lucru i-a adus incompatibilitatea cu intrarea in randul armatei germane. Capacitatile sale nu au fost desigur trecute cu vederea si este contactat de un subaltern de-a lui Himmler. Este  chemat in randurile Waffen SS-ului / SS-ul inarmat specializate in razboi montan cu gradul de colonel. Structurile voluntare SS putand fi accesate si de cetateni negermani. Solicita aprobarea si din partea conducatorului statului roman, Ion Antonescu si o primeste, Antonescu socotindu-l ca fiind un militar capabil si eventual o persoana de legatura utila in cadrul aliantei cu Germania.

In cadrul SS-ul abilitatile generalului roman sunt repede recunoscute si este avansat fulgerator pana la gradul de Obergruppenführer Waffen SS, adica general de corp de armata trecand prin toate gradele intermediare.

Artur Phleps

In SS

In aceasta perioada generalul roman Phleps devine comandantul diviziei SS de munte Viking si ulterior Corpul 5 SS de Armata. Aceste structuri au actionat printre altele si impotriva partizanilor iugoslavi din zona balcanica.

Este prins de catre sovietici la Arad si executat fara proces. In urma unui atac al aviatiei germane asupra pozitiilor sovietice, generalul Phleps si inca doi ofiteri au fost executati si corpurile distruse.

Spre deosebire de celelalte articole nu voi pune nici o concluzie, exprimandu-mi de-a lungul timpului o pozitie clara antiextremism. Raman a reitera ce am spus initial, militarul trebuie sa aiba mai sus de toate onoare. La fel un cod de onoare cu principii valabile de la emiterea tratatului de la Geneva trecand prin zilele Revolutiei Romane si terminand cu prezentul.

Poate si cei care au actionat la 10 august 2018 ar putea intelege substratul articolului, mutatis mutandis, pastrand proportiile obligatoriu si nepunand semne de egal acolo unde nu-si au locul.

 

Ma semnez al vostru lt(rez)

 

Surse:

https://web.archive.org/web/20151121054825/http://avalon.law.yale.edu/imt/08-06-46.asp

Kaltenegger, Roland (2008).  Skull and Edelweiss :General Artur Phleps and the Southeastern European Mountain Units of the Waffen-SS in the Partisan Struggle in the Balkans 1942–1945] (in German). Graz: Ares Verlag. ISBN 978-3-902475-57-2.

Aricol cu privire la unitatile militare interbelice din Bistrita Nasaud, articol de Col.(rtg.) Cordovan Ioan, Col.(rz.) Magerusan Vasile: http://bistrita-news.ro/index.php?mod=article&cat=18&article=12867

https://www.academia.edu/5315092/Tragicul_destin_al_sa%C5%9Filor_din_jude%C5%A3ul_Bistri%C5%A3a-N%C4%83s%C4%83ud_la_sf%C3%A2r%C5%9Fitul_celui_de-al_doilea_r%C4%83zboi_mondial_%C5%9Fi_%C3%AEn_anii_comunismului

Wiliam Torok, Elena Irina Macovei – Despre reconsiderarea critica a trecutului – Ion Gavrila Ogoraru si rezistenta armata anticomunista din Romania – 2016  – ISBN – 9789734662067

Thomas, F. (1994). The Knight’s Cross of the German Wehrmacht 1939-1945 Part VI: The The Mountain troops Volume 2: L-Z [ The Knight’s Cross Bearers of the German Wehrmacht 1939-1945 Part VI: The Mountain Troops Volume 2: L-Z

Op cit: “La comanda Diviziei XVI a fost numit generalul Alexandru Hanzu si lt.col.Phleps Artur-sef de Stat Major.”

Preluare poze cu mentionarea sursei: http://www.forosegundaguerra.com/viewtopic.php?t=21245

http://amnr.defense.ro/app/webroot/fileslib/upload/files/Revista_Document/Revista_083_2019.pdf

Cu deosebite multumiri Revistei arhivelor Militare pentru amplul material dedicat generalului Phleps extraordinar de bine cercetat.

Nota: Recomand oricarui militar citirea lucrarii: Servicii si etape: Principiile fundamentale de organizare si functionare, redactata de profesorul colonel  A. Phleps din Marele Stat Major – 1926

167 de comentarii:

  1. Așa se întâmpla cu „Oamenii Mari ” pe care oamenii mici mici si cu mintea îngustă de invidie cei multi îi dau la o parte pentru interesele lor meschine ca si in ziua de azi

    5
  2. Bine bine, a luptat in SS, dar a comis crime, a ucis civili, prizonieri de razboi? Unde e pata de pe cariera lui? Doar ca a cerut sa lupte intr-o armata străină ( care i-a si recunoscut meritele) , cand propria lui țară l-a atuncat ca pe o masea stricata, doar pentru ca spunea adevarul?
    Sa fii primit in SS pe vremea aia era recunoasterea unor capacități, erau trupe speciale, nu orice ajungea acolo. Deci nu vad cu ce a gresit omul asta, nascut sa fie militar de catiera, pentru faptul ca a vrut sa-si puna toata stiinta si efortul personal in lupta contra sovieticilor, si doar ” baietii rai” l-au primit in randurile lor.

    16
    • „Sa fii primit in SS pe vremea aia era recunoasterea unor capacități, erau trupe speciale, nu orice ajungea acolo.” În SS au fost primiţi danezi, olandezi, suedezi, englezi (proveniţi din prizonierii de război), români, unguri, austrieci, chiar şi ucrainieni. Fra un fel de legiune străină. E specificat în articol că a condus trupele SS care au luptat împotriva partizanilor din Iugoslavia, iar acele trupe SS au făcut crime de război. Multe. Şi cele mai multe cu acordul sau în urma ordinelor primite de la comandanţi. Iar acţiunile pe care le fac soldaţii pe care îi ai în subordine se reflectă asupra ta ca şi comandant.
      „nu vad cu ce a gresit omul asta, nascut sa fie militar de cariera, pentru faptul ca a vrut sa-si puna toata stiinta si efortul personal in lupta contra sovieticilor, si doar ” baietii rai” l-au primit in randurile lor”
      Exact la fel consider şi eu. Este ceva tipic conducerii politice române. Cine ajunge şef de partid, indiferent de orientarea politică, se crede un mic zeu şi vrea să devină mai mare. Orice şef de partid din România se visează măcar premier dacă nu preşedinte. Iar în perioada în care s-a înrolat în SS, era chiar mai rău decât acum, luând în considerare cine conducea ţara.

      4
    • Pata pe cariera sa era apartenenta la unitati care au fost acuzate si condamnate pentru crime de razboi.
      In mod cert nu a fost tratat corect in opinia mea de tara sa, dar asta nu justifica optiunea sa. De multe ori ma gandesc din perspectiva istorica, noi avem luxul de a judeca de la aproape un secol distanta cu informatile pe care el avem acum, din fotoliu. In contextul vremurilor greu de spus cat de gresita a fost optiunea sa la momentul respectiv.

      7
      • Inca ceva, greu de spus de asemnea cate crime de razboi s-au executat la ordinul sau, dar, daca trupele sunt indiscuplinate asta nu scuza comandatul de pe vremea lui Sun Tzu.
        Cert este ca ca aprotul sau in armata aromana a fost unul considerabil, ne-a lasat un manual de logistica, iar cei familiari cu logistica militara stiu ca marii doctori in stiinte si experti de astazi ii copiaza in linii mari manualul sau. Acel manual a fost o revolutie in gandire logistica la vremea aceea.

        13
        • In niciun caz nu admir criminalii, cu atit mai putin pe cei de razboi. Pentru ca spre deosebire de crima civilă, cea de razboi are sanse mari sa fie acoperită de context. Doar ca si crima asta trebuie dovedită!
          Uite un subiect de articol interesant – crima de razboi in razboiul modern. Sa incepem cu bombardarea trenului de navetisti in 1999. A infinsat vreun pilot ametican puscaria pentru aia? Dar superiorii pilotului?

          7
          • Tinta a fost un pod de cale feratà, nu trenul propriu-zis. Pasagerii trenului au avut nenorocul ca tocmai atunci sà se angajeze trenul pe pod când pilotul lui F-15 a tras prima rachetà. Când a tras a doua rachetà situatia ar fi mai discutabilà. Îmi aduc si acum aminte videoul care prezenta sosirea trenului, zicându-mi cà nu se putea prevedea la viteza respectivà. Abia mult timp dupà aceea am aflat cà tovaràsii americani au accelerat filmul de cel putin trei ori, schimbând astfel viteza perceputà.

            Dacà ar fi de càutat crime în interventia ilegalà (dpdv a dreptului international) din Iugoslavia (Serbia-Muntenegru) este ansamblul bombardamentelor contra tintelor civile (poduri, uzine, centrale electrice, samd).
            Pe de altà parte adevàrat cà operatia Matrix visa obiective economice selectionate de CIA, apartinând cercului puterii lui Milosevici. Dar erau totusi civile.

            2
            • Hey. Dar mai sunt si zeci de alte cazuri in care au fost ucisi civili, adulti si copii…
              Si nu cred ca a infundat careva puscaria, sa nu mai spun ca unii dintre ei au fost promovati
              https://www.reuters.com/article/us-pakistan-taliban-idUSKCN0ZT21O

              2
              • iat v-ați activat, dar de crimele sovietice nu băgați…mai greu de găsit ce-i drept,ele de fapt sunt fapte eroice?

                12
                • @psycho, de ce te iriți daca scoatem mizerii d’ale yankeilor de sub preș? 🙂 Poti exemplifica tu crimele de razboi ale sovieticilor ca sa le afle si cei care nu le cunosc.
                  In contextul comentariilor de mai sus era vorba de americani, si am dat un alt mic exemplu, desi ele sunt mult mai multe.

                  Hint: Marea majoritate a combatantilor WWII au comis crime de razboi, atrocitati sau/şi genocie, printre ei se numara: sovieticii, americanii, nemții, japonezii si italienii.

                  4
                  • nu ma irit deloc doar reamintesc de dragul deotologiei.
                    intodeauna este vorba doar despre unii si in special de americanii..ca colonie,ca adn,ca criminali,ca banditi,ca nenorociti,etc,smad.
                    si curios cum intodeauna daca nu intervine unul sau altul sa mai puna frana si sa reaminteasca de binefacerile prietenelui de la rasarit discutiile se termina foarte convenabil pentru unii.

                    3
            • Obiective civile care putea fi folosite în scop militar. Și cu siguranță au fost utile regimului Milosevici, pana ce au fost distruse.

              2
  3. @IS28B2
    Cred că autorul articolului are o bibliografie din care a spicuit date mai importante. Deci, știe mai multe. În al doilea rând, SS nu erau băieții răi, erau Satana în persoană. Am vaga impresie că îi admirați.

    15
  4. _da un militar ramine militar si el militqrul rareori e chemat sa judece politicienii deci inclusiv pe/hitler.. _la vremea respectiva acest om generalul phelps a avut un crez militar si anume incadrarea in cadrul wermachtului armata germana de razboi care a lasat opt 8 milioane de morti pe si in toqte fronturile europei.. _nu a gresit cu nimic ca militar.. _curios insa conditiile/tactice in caee a fost surprins la final.. specialist trupe montane si lupte in munti este prins la arad regiune de cimpie fugind dinspre vestul sirbilor probabil.. __arcahicxn

  5. De-ar fi fost unicul militar român care a gresit. 20 000 de civili in doua zile la Odesa pentru ce? In memoria populației pestrițe a Odesei dpdv etnic, cultural și ideologic, am fi putut ramane ca cei care i-au scapat de sovete, la fel cum i-am eliberat si pe unguri de un regim bolsevic 20 de ani mai devreme.

    9
  6. A existat o întelegere scrisă intre Hitler și Antonescu, înțelegere în baza căreia enticii germani cețățeni români (așa numitii „volksdeutsche”) executau serviciul militar în forțele armate germane. Cu titlu informativ, divizia de cavalerie SS, cea care a apărat pozitiile strategice de pe dealul Sângorgiu în fața atacului Diviziei 9 Infanterie, (Bătalia de la Oarba de Mures din septembrie – octombrie 1944), era formața preponderent din sasi ardeleni, (acesti volksdeutsche români), chestie care a generat niste confuzii de loialități urâte de tot în rândul ambelor tabere.

    9
  7. Daca inteleg bine se sugereaza ca greseala lui Phleps ar fi fost cererea de intrare in trupe SS!?
    Cred ca nu prea a avut de ales, militar fiind nu a rezistat sa stea la gura sobei tocmai cind se petreceau cele mai mari actiuni militare.
    Povestea ne mai invata si altceva, usurinta cu care politicienii se dezbara de oameni competenti din tot felul de ambitii personale.

    13
    • 2RM a fost un moemnt un „politica” a atins apogeul nebuniei. Da, nu cred ca trebuia sa se alature acestor unitati.

      2
      • Nu trebuie sà facem anacronisme. La epoca fàrà televiziune si internet, Waffen SS era o elità glorioasà (cu costume Hugo Boss).

        5
      • Nu exista o alta variantă Era impur rasial.In alta ordine de idei,rog pe cei mai docentati sa explice baza legala de functionate a ,,partizanilor”…

        2
        • Nu exista pe atunci nici o baza legala de functionare a „partizanilor”. Potrivit legilor internationale de atunci, actiunile „partizanilor” erau considerate ca actiuni teroriste si pedepsite cu represalii. Este exact ce s-a intamplat la Odessa cand a fost aruncat in aer comandamentul militar roman. Aceleasi legi au fost aplicate de armata americana cand a intrat pe teritoriul Germaniei in 1945. Toate aceste fapte sunt prezentate de istoricul Alex Mihai Stoenescu in cartea sa „Armata, maresalull si evreii”.

          11
          • E, nu exista!
            20000 de civili, toti „partizani”?
            Iar tu ni-l propui pe negationistul Alex Mihai Stoenescu, om de „dreapta”, activ colaborator al Securitatii, cu decizie definitiva in instanta in acest sens? Sau pe colaboratoul lui Gigi Becali?
            Caracterizarile ofiterului de Securitate ce s-a ocupat de el:
            „În perioada care a trecut de la recrutare, informatorul a desfășurat o activitate informativă corespunzătoare, desfășurată cu pricepere și pasiune, concretizată în 43 de informații scrise”…
            „…Deosebit de dotat pentru activitatea de culegere de informații, cu spirit de inițiativă și multă promptitudine în îndeplinirea sarcinilor trasate”.
            „Seriozitate, pricepere, pasiune, vigilență, patriotism fierbinte, disponibilitate totală și dotare deosebită pentru culegere de informații”
            Almir…

            11
            • Coane, bine ai venit inapoi. Te-am mai poment pe aici, nu ai sughitat?
              Bine ai revenit.

              3
            • @priam
              https://www.academia.edu/17057536/PARTICIPANŢII_LA_CONFLICTELE_ARMATE
              Ia de citește! pentru restul, vezi celălalt comment al meu!
              părerea mea, hîc…

              1
              • @sharky
                Întâmplător am făcut dreptul și am avut și un examen din materia la care faci referire.
                Știu că ai auzit de Lidice, de Sant’Anna di Stazzema, Lipa, Wolla, Tullle, Oradour-sur-Glane și lista poate continua. Pe logica ta, au fost acte justificate.
                Mai multe, comandamentul Diviziei 10 Infanterie a fost aruncat în aer de Armata Roșie, nu de partizani…

                3
                • @priam
                  Întîmplător, scoți din context și tragi concluzii greșite referitoare la logica mea!
                  Părerea mea, hîc…

                  2
                • La Odesa, din ce știu, NKVD a aruncat în aer comandamentul nostru. Clădirea a fost sediul NKVD și înainte sa se retragă din Odesa, aceasta clădire a fost minata, iar la momentul potrivit a făcut Bum. Trist este ca factorii decizionali romani au ignorat informația primita, respectiv ca este minata clădirea și nu au dispus verificarea riguroasa a clădirii. Superficialitatea a costat vieți nevinovate. Atât din rândul armatei noastre cât și a civililor evrei care au fost executați.

                  3
            • Veniamine Franqueline

              Domnule Priam, ce faci tu se cheamă ‘character assasination’.
              Nu este de interes aici dacă Alex Mihai Stoenescu a omorât negri ?, ci dacă afirmațiile sale au o baza reală.

              2
              • @Veniamine…
                Bineînțeles, ideile lui nu au nicio legătură cu personajul?
                Adică tu afirmi că individul nu a avut niciun interes sa scrie ceea ce a scris?
                Iar legat de bază reală, cert e că armata română a omorat civili, in mod barbar, la Odessa și prin alte părți. Nu va atacați, au făcut-o și alții, dar asta nu scuza comportamentul.
                Tot așa, a omorât oameni la Revoluție.
                Sunt fapte istorice.
                In primul caz, sunt o grămadă care încearcă să le nege in totalitate sau sa le pună într-un context favorabil ( cazul ilustrului colaborator al Securității), in al doilea caz, e ” superior stampa” generalizată, tot un fel de negare.

                2
            • Poate ne explici si noua ce legatura are faptul ca era securist cu datele istorice. M-am saturat de cliseul asta.

              Iar daca ai facut dreptul, cu atat mai putin poti sa faci genul asta de afirmatii. Asta daca nu esti avocat.

            • @priam

              1. Faptul ca Stoenescu a fost colaborator al securitatii nu-l face un om „onorabil” in ochii mei.
              Problema este daca informatiile prezentate in carte sunt sau nu reale.

              2. Iata ce spune Stoenescu cand de refera la legalitatea partizanilor:

              „Nu exista un statut al partizanului.Principalul instrument international invocat la Odessa era Conventia a IV-a de la Haga din 18.X.1907, cu titlul „Conventie privitoare la legile si obiceiurile razboiului pe uscat”. Legea a intrat in vigoare la 26 ianuarie 1910 fiind ratificata si de Rusia. In Anexa, sectia I,cap. I este stabilita calitatea de beligerant. Conditiile erau urmatoarele:

              a. de a avea in capul lor o persoana raspunzatoare pentru subordonatii ei;
              b. de a avea un semn distinctiv usor de recunoscut de la distanta;
              c. de a purta armele pe fata;
              d. de a se conforma in operatiunile lor legilor si obiceiurilor razboiului”

              Sursa informatiilor lui Stoenescu: Dr. Ionel Closca- Dreptul international umanitar al conflictelor armate, pag.22

              Uciderea ofiterilor romani se inscria in categoria actelor teroriste, iar dinamitarea cladirilor ,in cea a sabotajelor.

              3. „20000 de civili toti partizani?”

              Iata ce spune Stoenescu despre represalii:

              „La 22.X.1941, ora 19:00 generalul Iacobici cere represalii dupa aruncarea in aer a comandamentului. La ora 20:00 maresalul Antonescu le aproba laconic. In ziua de 23..X.1941,ora 12:30 va reveni cu un ordin general si explicit:

              a. Pentru fiecare ofiter roman sau german mort in urma exploziei vor fi executati 200 comunisti, pentru fiecare soldat mort cate 100 comunisti
              b. Toti comunistii din Odessa vor fi luati ca ostateci;
              c. De asemenea va fi luat cate un membru din fiecare familie evreiasca. Li se va aduce la cunostinta represaliile ordonate in vederea lor si familiilor lor, ca la al doilea act asemanator vor fi toti executati.”

              Pasajul cu referire la evrei este distinct si afirma ca este doar o luare de ostatici; altfel nu se justifica pasajul unde se spune „la al doilea act asemanator vor fi toti executati”

              Pentru a obtine o cifra aproximativa a celor care urmau sa fie executati:
              24 ofiteri morti x 200 = 4800
              22 grade inferioare x 100 = 2200;

              In nota informativa trimisa Marelui Stat Major gasim o posibila cifra oficiala a executiilor:

              Rgt. 23 – 102
              Rgt. 33 – 85
              Rgt. 38 – 100
              Rgt. 3 Art – 130

              TOTAL: 417 EXECUTATI”

              Sursa informatiilor lui Stoenescu: fond Divizia 10 Infanterie, dosar nr. 830, f.487

              Despre masacrul de la Dalnic din data de 24 octombrie in care se spune ca au fost omoriti circa 20000 de evrei de catre Compania a 2-a Batalionul 10 Mitraliere. Maresalul Antonescu va declara la proces:

              „Dalnicul se afla la 4-5 km de Odessa. 20000 de soldati incadrati militareste se intind pe sosea pe 20 km.Patru baraci a caror dimensiune era de 25/16 reprezinta 1200 mp. Socotind 2 si chiar 3 oameni pe metrul patrat, ceea ce este o imposibilitate, nu depasim cifra de 3000 de oameni”

              2
              • Tu te faci că nu înțelegi, nu? Uciderea unor civili, bătrâni, femei, copii nu poate fi justificată în niciun fel, iar asta e ceea ce încearcă să facă sifonul ăla comunist.
                Clădirea a fost minată de Armata Roșie in retragere și a fost aruncata în aer radiocomandat. A fost un act de război, nu unul terorist. Iar autoritățile române și-au ascuns incompetenta ( fuseseră avertizați) dând vina pe partizani. Ia spune, cate kilograme de trotil trebuiau să pună „partizanii” in clădire, să obțină o deflagrație de o asemenea magnitudine?
                Trecând de „numere”, că e clar că avem opinii diferite, a omorât Armata română civili la Odessa, da și nu, justificat sau nu?

                3
          • Exista ,se numea ,,conventia de la Geneva”si intericea expres necombatantilor sa intreprinda orice activitate armata .Ce imi pare ciudat este existenta ,,partizanilor”intr-o tara care semnase aceste acorduri internationale

            1
          • Am citit cartea. Mi s-a parut o perspectiva interesanta. Problema sta asa din punctul meu de vedere:
            10 partizani, aruncand in aer o garnitura de tren = act de sabotaj, executarea celor 10 in conditile de razboi de atunci era acceptabil si nimeni nu ridica o discutie acolo, repet pe vremurile respective.
            Represalile din pacate nu erau indreptate asupra celor 10, ca aia nu se incadreaza in definitia cuvantului represalii. Represalile erau inderptate impotriva populatiei civile, si abia acolo incepe discutia. Vezi ca la Odessa si Stoenescu spune ca represalile au fost indreptate impotriva civililor, evrei majoritar.

            9
      • Tu gândești ca un roman, fost ofiter de intendenta. Dacă erai etnic german, cu trecutul lui militar, în acea perioada, procedai exact ca el. Ce pot sa ii reproșez generalului SS? Modul stupid cum a ajuns pe mana sovieticilor.

        • Sorin, logistica, intendent nu am fost niciodata. Intamplarea face ca eu sa fi avut in familie țípțeri austrieci in familie care au suferit enorm dupa anii 1947. Dar enorm.
          Nu stiu ce as fi facut in locul sau, nu stiu cum as fi comandat un corp de armata. Eu am prostul obicei sa imi vad lungul nasului si plutonul. Nu am bastoane de maresal, ca multi ofiteri romani in ghiozdan, am doua carti doua pixuri, niste bani, un caiet si incarcatorul de la telefon.
          Pe de alta parte au fost etnici germani si germani 100%, ofiteri de exceptie, care au murit luptandu-se fix cu acesti dementi condusi de dobitocul ala de Himmler, un ratat in viata care a ajuns pe culmile gloriei dupa ce a fost un slugoi politic altui dement.Chiar Vulpea destertului, al carui mormant in Ulm l-am vazut a sustinut lovitura planuita de o parte din vechii ofiteri prusaci. Scopul lor principal in operatiunea Valkyrie a fost ca SS-ul sa nu puna mana pe putere. Ca sa rezum imi este imposibil sa apreciez ce as fi facut in locul sau, poata deaca nu eram primit la armata nu ma duceam la MAI nici batut. Dar dupa cum spun asta este luxul nostru de a judeca la atata timp distanta.
          Generalul a fost un militar extraordinar, la un moment dat dupa cum am mentionat, cel mai decorat ofiter roman. Eu asta as vrea sa se retina despre sasul din Biertan.
          Mai urmeaza un articol despre un general sas, ofiter roman si luteran ingropat la o manastire ortodoxa cu mentiunea „General erou”.
          Da, gandesc ca un roman, asta o iau ca un compliment.

          8
          • Traiesti in clisee, vulpea desertului.. Pe bune Rommel nu a zis nici da nici nu. Asta e ce a inteles dl lt. Sasul din Biertan a fost un criminal de razboi. Atat.

            1
            • Marius, daca vrei aprecieri personale, am si eu una: te-ai tars tu de bretele cu Rommel sau ce? Ii un termen specific pentru persoanele care citesc ceva si nu inteleg ceea ce citesc.
              Cred ca am fost clar. Hai explica-mi cat ai inteles tu, ca arhivist nu te-am vazut pe aici.
              S-a impuscat omul in cap pentru asta… bai frate zici ca unii isi dau shut-down la creier.

              • Dar dumneata, ai spalat vesela, gamela, l-ai sters la fund, pe maresalul-postmortem, ca doar esti intendenta? Ai stat langa Rommel, ai fost confident de taina? Te afisezi ca un om care a citit, te-ai gandit ca poate nu esti sigurul? Apreciez ca ai servit tara dar asta nu-ti da nici un drept in plus, nu te ajuta sa faci parada ca ai facut armata si ca stii tu cum sta treaba cu shut down ul la creier. Mai usor cu gradele pe internet camarade.

          • „Mai urmeaza un articol despre un general sas, ofiter roman si luteran ingropat la o manastire ortodoxa cu mentiunea “General erou”.”

            Aștept cu interes articolul….ar fi interesant să fie chiar după articolul ăsta….
            Și comentariile despre acel general…..

            Nu îi dau numele, să nu stric surpriza….

    • Corect. Subscriu.

      1
  8. „In aceasta perioada generalul roman Phleps devine comandantul diviziei SS de munte Viking si ulterior Corpul 5 SS de Armata.”

    Generalul Phleps nu face parte din lista comandantilor a 5. SS-Panzer-Division „Wiking“

    1. Dezember 1940 bis 1. Mai 1943: SS-Gruppenführer Felix Steiner
    1. Mai 1943 bis 20. Juli 1944: SS-Gruppenführer und Generalleutnant der Waffen-SS Herbert Otto Gille
    20. Juli bis 11. August 1944: SS-Standartenführer Eduard Deisenhofer
    11. August bis 9. Oktober 1944: SS-Standartenführer Johannes-Rudolf Mühlenkamp
    9. Oktober 1944 bis 5. Mai 1945: SS-Oberführer Karl Ullrich

    1
    • Am gasit „detasat la comanda” in lucrarea lui Kaltenegger, Roland din 2008. Era la momentul acordarii gradului de general de brigada.

      2
      • In completare il gasesc la comanda la div de voluntari Prinz Eugen dar la Wiking nu. Detasarea eventual a fost temporara, nu stiu.Cert este ca a fost incadrat in acesta divizie, si acolo a obtiunut gradul de general de brigada
        Imi asum gresala daca autorul Kaltenegger a gresit de asemnea. Merci de notificare.

        2
    • A comandat divizia 7 munte SS Prinz Eugen nu Wiking. S-au ocupat mai mult cu lupta antipartizani in Balcani.

      • Functia de gral de brigada este de loctiitor la divizie sau comanda. Detasarile nu le gasesti in galeria comandatilor de pe google, ci la autori precum Kaltenegger, Thomas si altii.In cadrul div Wiking a comandat la nivel de regiment, problema apare la acordarea gradului, inteleg logic afirmatia lui K.

        2
        • 5th SS Armored Division „Wiking”
          1941 . Phleps decided to enlist in the German army. He joined the staff of the 5th SS-Panzergrenadier-Wiking Division. He quickly advanced into the divisional ranks, and after the death of Hilmar Wäckerle, received command of the SS-Westland Regiment. Thanks to his organizational skills, Phleps quickly progressed to the rank of Gruppenführer SS, and in 1942 . he was tasked by Heinrich Himmler to organize a new SS unit composed of Volksdeutscher or the German minority from Yugoslavia, Hungary and Romania.
          {gral de brigada la Wiking, apoi comanda la Pr. Eugen}
          7th SS Volunteer Mountain Division „Prinz Eugen”
          Mainly because of the origins of his troops and his character as a mountain unit, Phleps’ new order was designed for anti-partisan warfare and deployed to areas occupied by partisans across annexed Yugoslavia. At first, all of his soldiers were volunteers, but as they had to fill the vacant ranks, recruitment was introduced. In early October 1942 , the 7th SS Division „Prinz Eugen” constantly fought against the partisans in the so-called. The Banden-und Partisanenbekämpfung has been involved in numerous war crimes against civilians.

          • „Functia de gral de brigada este de loctiitor la divizie sau comanda.” „After the death of Hilmar Wäckerle, received command of the SS-Westland Regiment”, unde apare comanda diviziei/loctiitor la Phleps?

            3
            • Iti dai likeuri la proprile comentarii, ceea ce este trist. Reiterez, esti semianafabet functional?
              Nu intelegi ca a primit gradul de gral cat era la Wiking, dupa ce a comandat un regiment? Si la Pr Eugen apare cu doua stele si a murit cu 3 pe umar si comanda la corp de armata.
              Am spus ca afirmatia autorului pe care l-am preluat este logica.
              Reiterez deci intrebarea…

              1
              • Nu mai reitera (stii, nu pari mai inteligent daca folosesti cuvinte care ti se par tie dificile sau suna razboinic). Sunt satul.
                Ai afirmat ca a comandat divizia Wiking.
                Nu a fost asa.
                Te-ai oparit la cur si o iei pe campii.
                Incepi cu jigniri.
                Succes.

          • SS-Gruppenführer und Generalleutnant der Waffen-SS Artur Phleps, este responsabil de uciderea a vreo 3370 de civili in localitatile Karlovac si Resanovci de catre 7th SS Freiwilligen Gebirgsdivision „Prinz Eugen”, in timpul desfasurarii Operatiunilor de lupta antipartizani Weiss 1 si Weiss 2.

            • Ai vreun link pentru afirmatiile acestea ? Nu de alta, dar 3370 nu sunt putini si cu toate eforturile mele nu am reusit sà dau de niciun masacru perpetuat în localitàtile respective în 1943.

              • Cel mai la indemana:

                “ Everything they came across they burnt down, they murdered and pillaged. The officers and men of the SS division Prinz Eugen committed crimes of an outrageous cruelty on this occasion. The victims were shot, slaughtered and tortured, or burnt to death in burning houses. Where a victim was found not in his house but on the road or in the fields some distance away, he was murdered and burnt there. Infants with their mothers, pregnant women and frail old people were also murdered. In short, every civilian met with by these troops in these villages was murdered. In many cases, whole families who, not expecting such treatment or lacking the time for escape, had remained quietly in their homes were annihilated and murdered. Whole families were thrown into burning houses in many cases and thus burnt. It has been established from the investigations entered upon that 121 persons, mostly women, and including 30 persons aged 60–92 years and 29 children of ages ranging from 6 months to 14 years, were executed on this occasion in the horrible manner narrated above. The villages [and then follows the list of the villages] were burnt down and razed to the ground. ”
                — Dr. Dušan Nedeljković, Yugoslav State Commission, Document D-940,

                1
  9. Ce faci tu,fost luptator de elita …daca incepe un razboi si ai tai te țin ca pe o babă,pieptănandu-te?

    2
  10. Tragica poveste a noastra, sa ai o tara frumoasa si mult potential dar sa-ti bati joc de ea. Sigur au mai fost multi ca el de care nu se stie sau se stie putin sau mai rau nu se vrea sa se stie din cauza prostiei.

    1
  11. Diviziile lui au savarsit multe atrocitati in fost Yugoslavie. Toate partile din acel conflict, care seamana intrucatva cu Siria (nu existau linii a frontului clare, aliantele erau dubioase, se bateau frate cu frate, iar crimele de razboi erau la ordinea zilei) au comis atrocitati, dar asta nu-l scuza pe gen Phelps.
    Putem banui ca nici in Rusia nu a fost vreun inger

    3
    • Waffen SS a raspuns la teroarea manifestata de partizanii comunisti cu teroare.
      Fiecare raspunde pentru faptele sale.Ce vina are un comandant de corp de armata ca un pluton, din proprie initiativa, dorind sa razbune moartea in chinuri a unor camarazi, la randul lor raspund cu aceeasi moneda partizanilor sau celor care sprijineau partizanii?

      2
      • Păi dacă un pluton acționează din proprie initiativa si comite crime de război (razbunare pe civili, necombatanti, prizonieri) trebuie desființat. Ofiterii, soldații cu initiativa si executanții nemijlociti trebuie trimisi in fața tribunalului, restul soldaților, distribuiti pe la alte subunitati. Altfel comandantul corpului de armata imparte vina cu plutonul.

        3
        • Atât germanii cât și americanii, britanicii, francezii și sovieticii nu au făcut ce zici tu. Mai ales dacă oamenii aia sunt buni militari. Și sa știi ca se știa în toate armatele de atrocitățile comise de proprii militari. Însă dacă tu câștigi războiul, ești jupan. Tu faci și aici legea, asa cum vrei tu. Inclusiv abuziv și imoral.

  12. Pentru cei care reventileaza propaganda URSS-ului referitoare la Romania, din timpul si de dupa WW2, prezint aici un punct de vedere, formulat cu acrivie stiintifica, contrar proclamarilor neprobate facute pe aici: https://kupdf.net/download/alex-mihai-stoenescu-armata-maresalul-si-evreii-04_59f504a6e2b6f5163a115ae5_pdf Nu neg dreptul ventilatoarelor de propaganda antiromaneasca de a-si prezenta punctul de vedere, dar opinia contrara are dreptul sa existe in spatiul public, pentru ca in Constitutia Romaniei art. 1 alin. 3 se prevede ca suntem democratie.
    Cele prezentate in carte sunt stari de fapt care probabil au motivat pe multi care nu au putut sta acasa si s-au dus sa lupte cu Comunismul. Atat deciziile corecte, cat si cele gresite, fac parte din istorie. Iar istoria este neutra. Cand nu mai e neutra, e doar propaganda.
    Cat despre generalul in discutie, am dus mana la palarie sa-l salut pentru prima parte a carierei, dar am lasat-o fara ezitare jos pentru cariera sa din SS. Ce au facut trupele din subordinea lui in Iugoslavia este impardonabil, iar generalul nostru este legal responsabil (https://en.wikipedia.org/wiki/Command_responsibility).
    Salut pozitia obiectiva utilizata in scrierea acestui articol. Macar pentru a invata ce inseamna sa iti bati joc, la nivel de stat, de oameni capabili si integrii (la momentul prezentei sale in structurile politice ale Statului Roman) si tot trebuia scris.
    O lacrima pentru statutul de victima al generalului si un regret profund pentru statutul sau final de calau.

    8
    • Dupà ce m-am documentat, generalul Phelps nu mai era comandantul diviziei Prinz Eugen dupà 15 mai 1943 iar crimele de care aceastà divizie este acuzatà sunt posterioare acestei date.
      De mentionat cà în timpul comandamentului sàu a fost operatia Fall Weiss (cu finala bàtàlie a Neretvei) unde nu s-au raportat crime de ràzboi.

      7
    • Multumesc. Incerc sa ma axez doar pe fapte care pot fi probate si nu pe opiniile unora sau altora.

      1
  13. Cui a jurat credință ?
    Austrobozgoriei ( care nu a mai existat de facto la sfârșitul WW2 ) și ulterior României ?
    După aia a jurat din nou credință unei alte țări , adică Germaniei , ca voluntar ?
    Păi unde e onoarea ?
    Poate că avea merite militare de bun organizator pe linia de muncă de tip intendență – logistică , dar cum rămâne cu onoarea ?

    3
    • @habarnistul
      Karl Eitel Friedrich Zephyrinus Ludwig von Hohenzollern-Sigmaringen a fost ofițer de artilerie și ajurat credință Prusiei.
      Asta nu l-a împiedicat să devină Regele României.

      10
      • Dar dupa ce a devenit Regele Carol I al Romaniei a pus tara inaintea credintei sale de fost ofiter prusac si a actionat conform vointei populare

        4
      • Wow , total întâmplător amândoi aveau origine nesănătoasă , dosarul de cadre nu se intocmea degeaba .
        Nu sunt partizanul regalității .
        Regina Maria a fost o unică excepție în istoria noastră , deoarece nici ea nu avea origine sănătoasă .
        Nu doresc sa va jignesc sentimentele , dar săsălăul a trădat România .

        • Habarniștule

          In primul rand, nu sunt monarhist, asta așa, sa punctam contextul.
          Phelps nu a trădat nimic, a fost dat afara din Armata română și nu a fost reactivat la începerea războiului, fapte peste care treci foarte ușor. Apoi a avut acceptul Conducătorului să treacă la nemți.

          Legat de jurăminte, îmi amintesc că ești artilerist și ai trecut pe la Ioan Vodă..
          Din afirmațiile pe care le faci, obsesiile pe care le exprimi etc, trag concluzia că erai in sistem în 89…
          Și tu ți-ai încălcat jurământul, vrei sa vorbim de moralitatea ta?
          Cum sună, îți mai amintești?

          Eu, cetăţean al Republicii Socialiste România, intrând în rândul forţelor armate, jur să fiu devotat poporului muncitor, patriei mele şi conducerii de stat a Republicii Socialiste România.
          Jur să-mi însuşesc temeinic toate cunoştinţele mele, pentru a fi un bun militar al Forţelor Armate ale Republicii Socialiste România.
          Jur să fiu luptător dârz, cinstit, curajos, disciplinat şi vigilent, să păstrez cu stricteţe secretul militar şi de stat, să păzesc cu grijă avutul militar şi obştesc, să execut fără şovăire prevederile regulamentelor militare şi ordinele comandanţilor şi şefilor mei.
          Jur să urăsc din adâncul fiinţei mele pe toţi duşmanii patriei şi ai poporului muncitor.
          Jur să fiu gata oricând să lupt pentru apărarea patriei mele, Republica Socialistă România, şi ca militar al Forţelor Armate ale Republicii Socialiste România să lupt cu toată dârzenia şi priceperea, neprecupeţind sângele şi viaţa mea, pentru dobândirea victoriei depline asupra duşmanilor.
          Dacă voi călca jurământul meu, să mă lovească pedeapsa aspră a legii Republicii Socialiste România şi să-mi atrag ura şi dispreţul oamenilor muncii.
          Mă leg să îndeplinesc întocmai jurământul meu, pentru libertatea şi fericirea patriei şi a poporului muncitor.

          10
          • Ma inclin asupra argumentatiei. Traduc aproximativ o vorba din latina: fie ca ratiunea sa triumfe in orice situatie.

            3
          • @priam
            Sunteți singurul care meritați un răspuns corect din partea mea .
            Dar nu cred că îl pot formula in scris cu cap și coadă … voi incerca , atât cât mă pricep .
            Asta e.
            Republica Socialistă România și Republica România sunt una și aceeași Patrie .
            Are același valori , tradiții , același relief etc .
            Înaintea noastră am fost tot noi , nu am venit de aiurea și nu am furat pământul altora .
            Eu am depus jurământ față de Patrie , nu față de clica aflată vremelnic la putere , chiar daca unii vor susține că litera jurământului e una , spiritul jurământului e alta .
            Nu știu cine ar putea avea dreptate .
            Sper că nu faceți confuzie între Patrie și orice altceva !

            2
            • Nope, nu este aceeasi patrie.Dupa juramantul vechi militarii trebuiau sa extermine „huliganii” care au iesit pe starzi in 89 sa „intineze nobilele valori ale socialismului”.
              Aaaa, tu zici de geografie… mna bine…. Jur sa apar x metrii patrati de pamant…

              6
          • ce juramant de cacao era pe vremea aia….

            1
        • Origine nesanatoasa? Puti a bolsevic de la o posta

          1
      • ..Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus von Mozart a fost general de orchestra si a jurat credinta Austriei.

        Asta nu l-a impiedicat sa devina geniu planetar! 🙂

        4
    • Generalul Phelps a fost si un bun militar de front si stat major.Omul asta s-a nascut si crescut in Austro Ungaria.Dupa razboi, a revenit pe meleagurile natale si a jurat credinta noii sale patrii insa conducatorul suprem al acestei noi patrii, l-a marginalizat profesional pentru ca si-a permis sa spuna adevarul si sa aiba o atitudine demna fata de mizeriile facute de Carol II si camarila sa.Noua sa patrie, Romania l-a aruncat la gunoi.Acest om a fost etnic german din Transilvania asa ca , atunci cand a avut ocazia, s-a oferit sa intre in serviciul Germaniei, tara sa mama, care l-a tratat pe masura valorii sale.La fel a procedat RFG si cu etnicii germani din Romania, dupa razboi, oferindu-le dreptul de a se repatria, dupa sute de ani, inapoi in tara mama unde au fost bine primiti si au primit drepturi egale cu ceilalti germani.

      6
      • Da si nu Sorin, sunt multi etnici germani, la mine in familie inclusiv, care spun patria mea este Romania, sunt cetatean roman.
        However, Ceausescu i-a vandut precum vitele Germaniei nu a fost nici o repatriere acolo. Orginari multi din etnicii germani din Romania nu a au avut istoric nici o legatura cu germania find multi schwabi, tipteri si doar o cota parte mica saxoni, recte sasi.
        Si multi, in zona unde locuiesc eu au iest la pensie si au venit in Romania inapoi. De ce? Nu s-au putut acomoda, caci ei germani nu vor fi niciodata.

        5
      • Cum era Germania țara mamă dacă era născut în Transilvania?

        2
        • Buna intrebare. Repet, ascultand CD-ul cu Ricky Dandel, ei nu vor fi nemti niciodata si multi s-au intros la pensie si in pamantul Romaniei se vor odihni pe veci.

          2
  14. Excelent articol, Lt, ca de obicei!
    Chapeau!
    Vad ca multa lume nu stie sa faca diferenta intre Waffen SS si trupele SS!
    Waffen SS era ramura de elita a trupelor SS, ai carei membri erau riguros selectionati si antrenati, si luptau, alaturi de Wehrmacht, pe front, nu se ocupau cu paza lagărelor, etc… De obicei diviziile Waffen SS beneficiau de cel mai nou si mai bun echipament disponibil, si pe unde au luptat, s-au acoperit de glorie, plus că au cam făcut ravagii printre aliați.
    Luptele cu partizanii întotdeauna au fost sîngeroase erau care pe care, precursoarele COIN wars de azi, dacă vreți! Pe atunci partizanii nu erau recunoscuți ca și combatanți, și erau tratați ca atare! De abia după 2RM , în 1949 au fost recunoscuți ca și combatanți!
    Părerea mea, hîc…

    11
    • Waffen SS a fost legiunea straina germana, pe scurt

      2
      • Merci Sharky, cu drag, ca de obicei.

        4
      • Si in Wehrmacht au fost sute de mii de straini.Mai ales rusii lui Vlasov, ucraineni, baltici si musulmani din Caucaz care au comis multe atrocitati pe frontul de vest , in Franta, iar nota de plata a revenit Waffen SS.In cadrul Wehrmachtului, pana la mijlocul anului 1943, au activat in Divizia Albastra, prin rotatie, zeci de mii de spanioli care in marea lor majoritate, erau ofiteri si elevi ai scolilor de ofiteri din Spania.La presiunea UK si SUA, Franco a retras acesti ,,voluntari”.

        1
    • Waffen SS ca trupe de soc da, poate prin prisma fanatismului, in Polonia au fost aproape exterminati. Ultimul echipament? Esti pe afara rau de tot cel putin in prima parte a razboiului erau echipati cu material de captura fiind in afara lantului logistic al Wehrmacht-ului.. Prinz Eugen avea tancuri frantuzesti din 1930~ Ce elita? 36 SS Grenadieri? Mai usor cu glorificarea criminalilor. Si nu, nu-i iubesc deloc pe rusi, dar nici ridicarea pe piedestal al SS-ului nu merge(Separarea Waffen vs restul_pe bune?). De alfel de unii singuri fara Wehrmacht nu au facut nimic notabil. Mai studiati chiar daca va considerati superiori ca ati purtat uniforma, tot respectul pentru asta da’ nu e destul.

      4
      • @ Marius
        Ce te face să fii așa sigur pe tine cînd faci afirmațiile astea? Ai luptat alături de ei?Sau împotriva lor?
        Părerea mea, hîc…

        2
        • Cu toata stima, dumneavoastra ati luptat cu ei sau impotriva lor astfel incat afirmatia de mai sus sa fie valida? Cred ca nu. Ma’ greseste omu’ la bautura, ohoo (asta e pentru/referitoare la mine, ca sa nu apara discutii). Sanatate!

      • Partial adevarat – In Polonia, la inceput, nu aveau experienta de lupta… si da, la inceput, erau dotati si cu MP28, de exemplu… mai tarziu au fost bine dotati… fanatism? Pe bune? Waffen SS criminali? PFUI! DACA ESTI CRESCUT NORMAL, INTR-O FAMILIE NORMALA, NU MARXISTA, SATANISTA si acum neo-marxista, libtarda, normal ca pui mana pe arma sa lupti contra BOLSEVISMULUI SATANIST reprezentat de URSS (patria gulagului in care au fost ucisi zeci de milioane de oameni nevinovati) si agresorul Stalin! Toti tinerii francezi, belgieni, norvegieni, danezi, romani, unguri erau criminali, nu? Ca erau anticomuisti, nu? Poate, doar poate – ai auzit si tu asa, vag, de Leon Degrelle… un criminal si asta, nu?

        • Da. Un criminal și el. SS a fost armata personală al lui Himler. Și membrii ei erau la fel de anormali ca și stăpînul lor. Războiul l-au început germanii și sovieticii. Ambele părți adepte ale unor ideologii socialiste înfrățite.

          Fără supărare locotenentule, articolul e cum e, dar comentariile au luat-o razna rău. Subiectul articolului e un german născut în Transilvania și supus austro-ungar care ajunge ofițer cu merite deosebite în armata imperială. După război rămîne pe meleagurile natale și ajunge, de conjunctură, cetățean român. Este cooptat în structurile militare ale statului român. În timpul războiului proaspăt început se înrolează în forțe armate ale Germaniei, țară care începuse un război și cu care, de nevoie, eram aliați (sper că nu mai e nevoie să povestesc cum am ajuns în alianța asta). Acordul conducătorului țării nu cred că se poate lua în considerare, fiind un act formal. Și acum, omul nostru se distinge la conducerea unor unități SS, e prins de trupele sovietice și executate sumar.

          De la asta s-a ajuns la elogii aduse trupelor SS și membrilor lor, se caută justificarea unor morți și unor momente în care Artur Phleps a condus sau nu trupe care au comis barbarii pe cîmpul de luptă, dacă a fost la un moment dat acolo unde s-au petrecut barbariile sau nu. Se numără morții la zecimală de parcă între o sută și o mie de morți nevinovați e vreo diferență.

          Și sovieticii și germanii erau conduși de doctrine criminale, care aveau ca obiect provocarea morții oponenților și reeducarea supraviețuitorilor. Ambele părți au fost abjecte și faptul că au ajuns să se încaiere între ele nu îndeamnă că unii erau mai buni decît alții, nu înseamnă că crimele comise de unii erau mai scuzabile decît crimele comise de ceilalți.

          9
  15. Respect.Douglas MacArthur spune old soldiers never dies, they just fade away.Omul asta a fost soldat, militar, ofiter nu merita sa moara asa,Nu merita ca vremelnicii conducatori ai tarii din pamantul careia s-a intrupat sa-l trateze atat de mizerabil.
    Alt general ,amerloc cum mai spun unii pe aici, zicea ca -lasii se intorc si zamislesc alti lasi-.El nu aputut sa fie las.Probabil ca una din cele mai bune resurse umane ptr.Romania de dupa Unire au fost acesti transilvaneni indiferent de profesie, formati in sistemul kakaniei.Nu Ne-am Priceput sa-i integram.Sau ar fi trebuit sa ne integram in sistemul lor.

    2
    • Da fost o infuzie atunci de oameni formati cel putin diferit fata de cei din Regat. Desigur ca Vechiul Regat a dat natiunii romane niste personalitati de exceptie, printre care militari extraordinari.
      Ce mi se pare extraordianr in acel moment este ca a fost una din putinele momente in istorie cand am inteles ca romanii nu trebuie sa fie in competitie unii cu altii ci in camaraderie si munca pentru un scop comun. Dar munca pe branci a fost atunci, ca ceea ce ne-a lasat generatia interbelica, generatia Romaniei Mari, nu se putea face fara munca serioasa.

      3
  16. https://en.wikipedia.org/wiki/7th_SS_Volunteer_Mountain_Division_Prinz_Eugen
    O prezentare a diviziei pe care a comandat-o domnul general.
    La ce componență avea divizia, aș spune că acele crime de război erau inevitabile.
    Populația din zonă practica uciderea în masă a celorlalte națiuni conlocuitoare chiar fără a fi încadrată in Waffen SS, iar facțiunile existente ( cetnici, ustași, belogardiști, etc.) practicau și ele cu spor același tip de „operațiuni”. Au demonstrat-o cu prisosință cu prima ocazie avută, în războaiele din anii ’90.
    Părerea mea, hîc…

    12
  17. Pe de alta parte as fi sperat sa discutam despree ceea ce a facut generalul pentru Armata Romana, pentru Vanatorii de munte, si nu despre cei putini ani petrecuti sub stindardul negru.
    As vrea sa vad unul, dar unul singur, activ sa vocifereze impotriva jegomaniilor din armata in prezent, sa se ia la tranta cu seful statului nu pe politicianisme ci pe atributii constitutionale si sa mai ia la suturi si amatele unora.
    Mda… astept mult si bine pana rez-ul ala se va transforma din ratiuni biologice in ret…

    10
    • some say…cica pe vremea tovarasului ”vanatorii de munte” reprezentau cel mai periculos adversar pentru sovietici si poate unul din motivele pentru care nu au intrat .

      2
      • pai tre sa fii idiot ca dupa ce iai folosit in muntii Cehoslovaciei sa lupte in avangarda unitatilor tale dupa 23 august 1944 si stii ce le poate capul sa iti imaginezi ca esti capabil sa ii infrangi in Carpatii Romanesti usor fara pierderi uriase

        1
  18. acum intreb si eu ..crimele impotriva romanilor din decembrie 1989 nu din 1944 si pe timp de pace nu de razboi facute de militari unde se incadreaza?!
    germania si-a recunoscut vina oficial dupa razboi dar onor ministerul apararii (cui?) din romania refuza sa-si ceara scuze in mod oficial natiei romane si si-a acoperit toti vinovatii.

  19. cu pata parca nu e clara treaba -mai ales dupa ce a scris MirceaS, si sincer nu prea conteaza pt noi azi, dar faptul ca a criticat in sus lipsa de dotare si a sustinut profesionalismul, pregatirea si dotarea face de 1000 ori mai mult, ar fi interesant daca au mai fost si alti comandanti in acceasi epoca cu el care au facut asa ceva. Mai simplu spus tot respectu pt tipu asta, merita articolul si multumesc autor pt info

    1
  20. Etnicii germani aflati ca militari, de regula, in termen, in armata romana, au fost tratati cu multa badaranie si umiliti, ceea ce i-a determinat pe acestia, cand au avut ocazia, sa opteze pentru fortele armate germane.
    Bunicul unui etnic german din Timisoara, aflat in armata romana, cu gradul de sergent, la cavalerie, a trecut impreuna cu toti militarii in termen din escadron, atunci cand s-a putut legal, in Waffen SS.Prima data la Divizia 7 cavalerie Florian Geyer apoi, dupa ce a urmat cursuri, a ajuns ofiter si a fost repartizat in Divizia 13 Handschar.Dupa razboi, acest om nu a mai revenit in Romania.A ramas in RFG.
    Generalul Phelps a fost un adevarat militar de cariera.Toata viata sa, militarul se pregateste pentru razboi.Fiind razboi, generalul Phelps a facut ce a fost mai corect si bine pentru el.A optat pentru a activa in trupele germane si a fost repartizat la Waffen SS care ducea mare lipsa de cadre militare competente.Pana pe la mijlocul anului 1943, conform celor crezute de multi, din punct de vedere tactic, Waffen SS era inferior Wehrmachtului care avea adevarati profesionisti ca ofiteri si subofiteri.Foarte multi ofiteri si subofiteri din Wehrmacht erau veterani ai WWII sau militari cu vechime in domeniu.La Waffen SS, era lipsa mare de cadre competente deoarece nu avea asa ceva in organigrama.Odata cu inceperea razboiului, din cateva subunitati , Waffen SS si-a format divizii, foarte bine dotate cu tehnica de lupta in raport cu Wehrmacht, care insa nu aveau ofiteri si subofiteri cu experienta.Cei din Waffen SS aveau oameni de calitate insa total lipsiti de experienta militara.E, incepand cu anul 1943, cadrele Waffen SS au acumulat experienta reala de front iar din acel moment, in majoritatea cazurilor, au fost la nivelul celor din armata.Din anul 1944, datorita uriaselor pierderi umane pe front, fortele armate germane au fost doar o umbra fata de ce au fost pana atunci.Si si-au completat efectivele cu cine au putut.

    7
  21. @lt

    „As vrea sa vad unul, dar unul singur, activ sa vocifereze impotriva jegomaniilor din armata in prezent, sa se ia la tranta cu seful statului nu pe politicianisme ci pe atributii constitutionale si sa mai ia la suturi si amatele unora.”

    Eu sper să nu apuc ziua in care militarii din armata RO să „demisioneze” pt că nu au dotarea necesară….și nici stocurile de care au nevoie….

    Pandemia ne arată lipsurile ……logistice….suntem cam în posterioru gol….

    Se va trezi oare cineva care sa pună capăt strategiei de licitații bazate pe „pretul cel mai mic”, , ” e mai rentabil să importam „(orice, mâncare, medicamente, cartușe etc) ?

    2
    • Dan, doamne fereste nu sa demisioneze, ci sa vocifereze si nu ma refer la nemti neaparat. Ajungem si la francezi un seful SMAP al lor acumc ativa ani i-a zis in fata(si in presa) la comandantul suprem: bre, eu cu banii astia nu pot sa apar nici carciuma din sat. L-a costat functia evident, dar omul acela ala ramne demn orice vreme va veni.

      1
      • Lt.

        Întocmai, sper să vocifereze acum, pe timp de pace, și nu după, cum au făcut unii din sistemul medical, când a venit pandemia peste ei….

        Până la pandemie, doar salarii, eventuala șpagă, și raportări masluite, de la manager, până la asistenta șefă….

        „Demisie” la militari știm cu toții ce înseamnă, in cazul în care vrea vreunul să o facă după declanșarea unor evenimente „contondente”…..fie militarul activ, sau rezervist mobilizat…..

        Pandemia și criza ce va urma după vor da motive pt amanarea in continuare a dotarii, pt cel puțin un deceniu….
        sau vor cumpara in cantități mici, fără nici o logică din punct de vedere logistic….
        Dacă facem achiziții „de pe raft”la orice,suntem „mâncați ”
        Politicile aliaților se pot schimba, sau poate pur și simplu la un moment dat ……nu mai pot….
        In ww2 :
        -alianțe-avut : Franța, UK, Polonia, etc
        -comenzi de tehnică din Cehoslovacia,
        ulterior Germania- avut
        -Începe „petrecerea” și se duc dracului și alianțe, și comenzi….
        -Finalul îl știm…..

        3
  22. Realitatea este intotdeauna mai complicata

    Putina istorie si documentare nu strica: Biertan a fost unul din cele 7 localitati ale Siebenbuergen iar Hermann Phleps a fost cel care s-a ocupat de restaurarea biserici fortificate din Biertan
    In ziua de astazi, sasii spun ca Germania este Vatterland insa Romania este Heimat
    Mai toti sasii apti de lupta au fost incorporati in armata germana in 1943 (si ulterior razboiului, supravietuitorii au fost deportati in Siberia).
    Aici aveti o dovada clara: https://www.youtube.com/watch?v=0ltMs3TR3pw
    Intre 1940-1941 a fost stationata in Biertan o divizie de tancuri
    Aici aveti poze cu tancurile in Biertan: http://www.mirceahodarnau.ro/foto-document-general-ss-si-tancuri-germane-la-biertan/ si aici cu tancurile in Medias: http://www.mirceahodarnau.ro/remember-cu-tancul-pe-strazile-mediasului/
    Iar aici date despre persoana in cauza: https://www.akg-images.de/archive/-2UMDHUNUKX8B.html
    Asta nu ii face pe toti sasii criminali de razboi, asa cum nu ii absolva , pe cei care au participat activ, de atrocitatile comise de regimul nazist.
    In Transilvania au trait printre altii, romani, sasi, unguri, armeni, evrei, slovaci Oamenii au convietuit inainte de razboi, in timpul razboiului si dupa razboi asa incat atunci cand au fost pusi in situatii extreme, nu si-au pierdut omenia. Imaginile din acel film sunt din orasul in care a trait Hermann Oberth, iar in acel oras a fost una din comunitatile evreiesti destul de mari din Romania (raportata la numarul de locuitori ai urbei), si la nici 20 de km, era una din cele mai importante comunitati armenesti din Romania (in Dumbraveni la 20 de km de Medias si la nici 15 km de Biertan au fost in 1800 peste 3000 de familii de armeni)

    5
    • @iat
      „…Biertan a fost unul din cele 7 localitati ale Siebenbuergen…”

      Siebenbürgen, adică „șapte cetăți”: Sibiu, Brașov, Mediaș, Sighișoara, Sebeș, Rupea, Bistrița.

      Biertanul face parte din cele „Două Scaune” (Mediaș și Șeica) în Diploma Andreeană.

      4
      • Epic. Credeam ca numai eu sunt pasionat de „sporturi” de genul si merg la Blumenfest.
        https://www.youtube.com/watch?v=7BMJ8fmTJlQ
        Cand eram mic primeam de pastele catolic (luteran, reformat, etc) de la sasii si ungurii din oras prajituri, dulciuri si cautam oua in curtea bisericii evanghelice. Copii de toate felurile ortodocsi(eu inclusiv), catolici, greco catolici etc.
        Ar intreba cineva, bine ba ce mare scula pe bascula, insa in 1991 dupa foamea, frigul si teroarea din trecut era ceva nemaipomenit.
        Asa am crescut eu, este loc de toti sub soare daca invatam sa lucram impreuna.

        5
        • lt(rez)
          Eu îmi amintesc cu deosebită plăcere de mersul la „stropit” din a doua zi de Paște, sticla de parfum in buzunar…
          Primeam ouă roșii, henclis, cozonac, paharul de ?, …

          2
          • „Stropitul” e încà în vigoare în Maramures, chiar si la ortodocsi.

            3
          • @priam,
            Da mai, sunt realmente necajit ca nu pot merge cu udatul. Dar mna, unde-i ordonata militara nu-i tocmeala.
            @MirceaS
            Pai eu sunt ortodox, dar in Bistrita si imprejurimi, toti mergem cu udatul, doua randuri de pastele catolic si cel ortodox. sincer nu stiam ca asta tine de catolici. Mergeam musai cu udatul si la sotia lu varu’ de care v-am povestiti pe site, parinte ortodox, eu cu vinul el cu sfada ca nu prea trec pe la biserica.

            2
  23. Mulțumim Lt! Interesant articol!
    Nu pot să nu remarc expresia ‘turnat cu tolcerul’… pâlnie pentru ne-ardeleni… O folosesc frecvent și eu!
    Despre onoare… Adevărații noștri eroi au murit în pușcăriile comuniste, loviți cu ranga în cap de niște ciurucuri. Cei care au scăpat cu viață din Gulag…
    Marii noștri generali din’ 44 încoace au fost făcuți, majoritatea, la apelul bocancilor. Să nu spun că au venit în țară să lupte contra Armatei Române!
    Mi-a plăcut dintotdeauna Octavian Goga… Nu am găsit om în țara asta da nu îmi spună că – știi că a fost filogerman… Îl face asta un poet mai puțin valoros?!
    Nkvedismul are încă rădăcini adânci în România!

    2
  24. Domnul pe care dumneata il admiri a fost un xenofob, fascist si antisemit..iti place poetul sau politicianul?

    4
    • Dumneata bag sama esti fan Sadoveanu!

      2
      • Raman la Thomas Mann, multumesc.

        3
      • Reis,
        Eu vreau sa îmi amintesc de Goga, poetul și luptătorul pentru drepturile românilor din Transilvania, și nu de Goga, omul politic căruia i se aplica ?% acel frumos citat din 1916 :„România, țară de secături, țară minoră, căzută rușinos la examenul de capacitate în fața Europei. Aici ne-au adus politicienii ordinari, hoții improvizați astăzi în moraliști, miniștrii care s-au vândut o viață întreagă, deputații contrabandiști. Nu ne prăbușim nici de numărul dușmanului, nici de armamentul lui, boala o avem în suflet, e o epidemie înfricoșătoare de meningită morală.”, om politic platit cu bani grei de Germania nazistă, căsătorit cu Veturia, supranumita „privighetoarea lui Hitler”.

        La fel, vreau sa îmi aduc aminte de Sadoveanu, cel cu Frații Jderi, Neamul Șoimăreștilor și Baltagul, și nu de tradatorul de țară pus în slujba rusilor, oportunistul care îl ocupă în cur pe Carol al II lea devenit stalinist, cu a lui „LUMINA VINE DE LA RASARIT”…

        7
        • Subscriu. Daca nu eu am facut nu stiu cate referiri la Iorga, savantul si istoricul. Nu omul politic.

          5
          • A furat da’ a mai si facut, cam asa e si cu savantul tau ultra-umflat de comunisti ca fiind zeul istoriei. Mai documenteaza-te tovarase. Ti-as da ceva referinte dar nu meriti. Si vezi ca si cu topica ai ceva probleme atotstiutorule „Daca nu eu am facut nu stiu..”. Sanatate.

        • Veturia era privighetoarea lui Churchill…

          • Spartacus
            A fost recrutată in 1914, s-a întâlnit cu Hitler de mai multe ori,
            la început la celebrul festival de la Bayreuth, i-a facilitat lui Goga vizitele in Germania, apoi a fost singurul interpret român acceptat la întâlnirile cu Antonescu, nepotul lui Goga spune despre ea că era Privighetoarea lui Hitler”, iar tu zici altceva.
            Pe ce te bazezi?

            • Veturia Goga a fost agent sovietic, din ce îmi pot da seama.

              Ce e cert: a beneficiat de tratament și privilegii după război, atât din partea rușilor, cât și a autorităților comuniste române. Adevărul, nu-l putem cunoaște sigur, l-a dus cu ea în mormânt.

              2
              • Poate dupa ’44, cand e clar ca a schimbat macazul, in perioada interbelica in mod sigur nu.
                Nu cred ca ajungea in apropierea lui Hitler, fiind agent sovietic sau britanic. Sau in cercul intim al lui Antonescu. Serios, voi chiar credeti ce spuneti?

    • Ștrimfi… de comunist… și cozile de topor tot așa ziceau!
      Noroc că a murit înainte de război… îi arătau ei…
      Și Steinhart tot antisemit?! Maniu, Vulcănescu… miile de intelectuali și ofițeri cărora li s-au împrăștiat osemintele pe la Aiud, Gherla, Pitești…
      Era xenofob pentru că vorbea limba germană?!
      Nu i-au înghițit ka-kamuiștii pentru că erau patrioți, își iubeau țara, nu ar fi dat-o pe tavă rușilor!
      Cum să stea un politruk analfabet lângă un om rasat, un intelectual?! El, ditai ghiolbanul?!
      Așa trebuia făcut în ’89… Legea talionului!
      Eram departe acu’!

      4
      • Ca de obicei amesteci lucrurire cu o lipsa de logica infioratoare…Elitele romanesti au fos anihilate de comunisti, distrugerea valorilor tarii a fost o tragedie care se vede si astazi..dar face asta din Goga un model de urmat? Un politician care a implementat legi antisemite, lasand sute de mii de evrei fara cetatenie..”vagabonzi si gunoaie pe care trebuie sa le maturam din curtea noastra”..Or fi multi ca tine in tara asta, nu de alta dar sa emigrez cat sunt in putere.. preferabil intr-o tara plina de hipsteri pacifisti si ecologisti..

        4
        • Coreea de Nord este á côté… Lor le plac poveștile despre comunism îndulcite cu marmelada…
          Da, a avut un mare păcat Goga… Nu-i înghițea pe comuniști!!
          Ce legi antisemite a dat?!
          Goga a murit înainte de război. Alea s-au dat prin 41-42…
          Mâncați de pe jos, că de obicei!
          Sîntem destui, da, o generație întreagă! Nu ne plac nici ka-kamuiștii, nici ruzniecii!! Putorile, în general!

          2
          • „Goga a murit înainte de război. Alea s-au dat prin 41-42”

            Incearca urmatorul: Decretul-lege Nr. 169 din 22 ianuarie 1938 – revizuirea/verificarea cetateniei evreilor. Te las pe tine sa ghicesti ce inseamna asta.

            7
  25. Cristian IONITA

    ati remarcat mustata personajului pe perioada activarii in SS??!! …. poate ca sunt eu superficial dar ma bate gandul pacatos ca omul acesta nu statea prea bine la caracter.

    5
  26. Pentru trădarea țării și jurământ militar încălcat nu poate exista scuză , nici măcar cea legată de apartenență etnică .
    O fi fost un bun militar , dar pentru România a fost trădător .

    3
    • ?
      S-a inrolat in armata aliatului de atunci al Romaniei, cu acordul statului roman.
      E complicat sa judeci asta in contextul intoarcerii armelor din august ’44.

      6
    • sigur ar fi interesant tot in nota asta cu tradatori de patrie, o serie de art privind cominternistii ,diviziile romano-sovietice si rudele lor actuale din structurile de comanda ale institutiilor de forta a Romaniei ,dar probabil ar deranja enorm ,tre sa asteptam sa mai moara din ei

      3
      • Nicu,
        Avem comportamentul recent al Statului român, la decesul trădătorului Dragnea, generalul întors pe tancurile diviziei Tudor Vladimirescu. Inclusiv fostul șef al SMG, actualul ministru, i-a dedicat un panegiric scârbos.
        A fost îngropat cu onoruri militare.

        5
      • Ce ii raspundeti acestui comuniat nu inteleg

      • Nicu, daca punem aici tabelul cu rude la multi, inclusiv numarul 2 in NATO… ne apuca plansul. Pe de alta parte aliatii nostri din NATO, inca o data au trecut cu vederea(desigur dupa ce au pricat bine pe line de CI) si ne-au acceptat asa cum suntem.
        In logica lor, in spatele usilor inchise, ca public nu vor spune asta niciodata cred ca se intreaba: ba astia sunt la 30 de ani dupa ce niste nemernici rosii le-au impuscat tineretul, la 70 de ani dupa ce i-a calcat tancul rosu… si trimit in fata tot pui de calai rosii.

        5
        • lt plansul ii apuca pe aia care inca ii voteaza chiar daca ,sunt aia care sunt mostenitorii celui care ia furat la colectiv pamantul de la strabunicasu sau stra-strabunicasu si lau omorat ca era chiabur improprietarit de Ferdinand pt ca luptat la Oituz,la Marasesti ,pe Valea Jiului de ce pt ca nu stie ,pt ca chiar si aia care au posibilitatea sa ii informeze nu o fac ,de ce pt ca nu e subiectul in trend sau cool sau ca sunt manjiti cu banii din privatizarile de dupa revolutie si e greu sa lupti cu masina de propaganda moscovita

  27. Este o situație diferită !
    Membrii diviziilor Horia Cloșca și Crișan sau Tudor Vladimirescu au o scuză unică , aceea că au respins inamicul german și bozgor din teritoriul ocupat al României .
    Dar asta nu înseamnă că nu au fost vinovați de încălcarea jurământului militar și trădarea patriei .

    • Divizia tudor vladimirescu a fost infiintata in 1943 si a continut tradatori de neam si tara pt ca luptau pt o armata care avea razboi declarat Romaniei din 1940 iar tu nu faci decat sa imi confirmi ce am suspectat de cand urmaresc situl asta ca nu esti decat un troll

      1
      • creca inca mai crezi ca mareata armata sovietica ,si diviziile alea dupa lupte seculare au eliberat Bucurestiul de fascisti ,sa fim seriosi niste jigodii care si-au vazut interesul personal si atat ,pt ca altii care nu au fost jigodii au putrezit prin lagarele de munca sovietice , ca drept dovada citeste asta :”Astfel, evidenţa prizonierilor de război a fost concepută prin prisma interesului NKVD al URSS, instituţie a unui regim totalitar care, pe lângă alte funcţii, o îndeplinea și pe aceeade a supraveghea strict pe cetăţenii străini prezenţi, chiar și în detenţie, pe teritoriul sovietic. Aceste dosare erau întocmite la sosirea prizonierilor de război în lagărele de detenţie, când exista o minimă certitudine că aceștia au supravieţuit eventualelor răniri grave,în lupte, sau lungului și istovitorului drum. Piesele de la dosar reprezentau un mijloc eficient de exercitare a presiunii pentru obţinerea de informaţii necesare sau pentru racolarea prizonierului de război în diverse scopuri. Nu lipsit de interes este și faptul că, la eliberarea și repatrierea prizonierului de război, nu era prevăzută distrugerea dosarului său personal de evidenţă, care rămânea în posesia NKVD al URSS” din :https://www.idr.ro/publicatii/PRIZONIERII_ROMANI_URSS_1941-1956.pdf

        adica ca sa vedem de unde experienta ruseasca de a construi unitati in cadrul GRU de genul celor folosite in Cecenia si Ucraina de asa zisi voluntari

        2
        • Nici acum, la 75 de ani de atunci, nu este publică lista cozilor de topor venite cu tancurile sovietice… Despre ce vorbim?!
          HCC secret militar! TV idem!!
          Bunul meu era de loc din Bădăcin, a fost în suita lui Maniu.
          Luat prizonier la Cotul Donului, s-a întors în țară abia după moartea lui Stalin!
          Nu i-a plăcut niciodată să povestească despre război, dar știa niște cântece despre Nistru și Basarabia pe care nu le-am auzit niciodată în altă parte!
          Marușcă Pamfilie îl chema, a murit în ’86. A apucat 70 de ani!

          3
          • Un unchi de-al tatălui, a intrat în TV… A ajuns ceva șef pe la aeroportul din Giarmata, până la plecarea rușilor din Timișoara.
            S-a întors în Șimleu Silvaniei la bătrânețe, a murit imediat după ’90, singur! Ungureanu îl chema… Se lăuda înainte de ’89 că a venit cu tancul, nu pe jos…
            Secrete militare my ass!!

  28. Stimate cititor Nicu_4, ar trebui să vă adresați la persoana a treia în discuțiile cu mine , altfel vă consider ” x ” adică fix așa cum vă manifestați in spațiul virtual .
    Hai pa 😉 .

    Eu m-am referit la trădare si încălcarea jurământului militar .
    Nu există circumstanțe atenuante .
    Nici macar postmortem .
    Indiferent de faptul că au învins sau au fost învinși .
    Indiferent de epoca politică .
    Pacepa este la fel de trădător ca și Arthur Phleps .
    Exemple sunt destule : Alexandru Sturdza și Constantin Crăiniceanu in WW1 sau întreaga divizie Tudor Vladimirescu etc .

    3
    • „Este o situație diferită !
      Membrii diviziilor Horia Cloșca și Crișan sau Tudor Vladimirescu au o scuză unică , aceea că au respins inamicul german și bozgor din teritoriul ocupat al României .”

      si fraza asta din ce manual de manipulare e ?,al GRU sau FSB ,cum se traduce erau comunistii rai dar nu mai rai ca fascistii reprezentanti aici in viziunea ta ,in articol de un militar decorat de 6 State(Imperiul Austro-Ungar, Yugoslavia,Bulgaria ,Cehoslovacia,Germania ,Romania )diferite creca era un prost ca si aia care l-au decorat ,ca daca a zis stalin prin reprezentantii sai ca e criminal de razboi este ca si la Katyn tot nemtii au omorat polonezi nu?

      3
  29. Un bun militar si atat
    Una dintre legendele urbane distribuite de amatori e ca el e parintele VM
    N-are absolut nicio treaba cu realitatea
    Articol fain

    4
    • Nu parintele VM nu a fost ca nu avea cum. A avut o experienta serioasa in domeniul razboiului montan, a facut parte dintr-o unitate de elita austriaca.A ajutat la organizarea unitatilor VM din Ro. Cred ca experienta nu i-o poate contesta nimeni. Dar parintele VM nu, asta ar fi o afiramtie nesustenabila.
      Merci, dupa cum am zis mai jos, mai urmeaza tot un infanterist mentolat.

      2
  30. Despre Mociulschi cand scrii?

    6
    • Vlad despre Mociuschi voi scrie, omul ala a fost deosebit de important nu doar pentru VM cat si pentru relatia romano-poloneza interbelica.Mociuski find de orogine poloneza insa nascut in Romania.
      Urmeaza un alt Vanator de Munte atat iti pot spune, tot sas.

      2
      • Hugo Schwab? Insa generalii legendari ai VM din anii aia (si de fapt in general, cei mai cunoscuti si apreciati din istoria armei) sunt Leonard Mociulschi, Ioan Dumitrache, Gheorghe Avramescu

        4
        • Radu, anticipezi articolul. Dar da, am scris si mai jos, cel dintai vanator de munte dupa opinia mea este si a fost Leonard Mociulschi. Ioan Dumitrache, Gheorghe Avramescu exceptionali de asmenea dar Mociulschi a fost unic.
          Scriu o serie despre militari de exceptie, mai putin cunoscuti din motive… nu stiu care. De asemena generali despre care am informatii sau pot inca accesa fondul arhivistic zonal. La Bucuresti la arhivele nationale mai greu si nu as dori sa copiez date de pe wikipedia si apoi sa va prezint drept articole. Mi s-ar parea incorect.
          Despre Mociulschi, voi scrie si despre el insa, daca un militar roman nu stie cine a fost generalul Mociulschi sau Bastan, sa-i fie rusine!

          6
  31. Vanatorii de munte il considera un caraghuos intrat pe pile si relatii pe Phleps. Ai cu anumite simpatii
    Hai sa-l facem si pe hegu carol2 erou

    3
  32. Ne povesteau despre el comandantii care l-au cunoscut,atat spun

    1
  33. Gen Mociulschi este o legendă vie la Predeal , la fel cum Gen Baștan este o legendă vie la Buzău .
    La noi , era o legendă vie Caporalul Mușat , conform specificului armei .
    Statuia Caporalului Mușat stă la loc de cinste în fiecare cazarmă de artilerie din România !
    Știu , un domn caporal este foarte mic în grad în comparație cu cei doi domni generali , dar eroii rămân veșnic eroi .
    Nu uitați că au fost foarte multi eroi , din diverse motive majoritatea faptelor de eroism au rămas necunoscute noua . .
    Cinste și respect pentru absolut toți eroii neamului românesc !

    2
    • ,,Statuia Caporalului Mușat stă la loc de cinste în fiecare cazarmă de artilerie din România !”
      Statuia caporalului Musat sta la loc de cinste si in Busteni, in fata garii!

      2
  34. Vinde cineva o piesa de mobilier care a apartinut familiei Phleps , cu intarsie Biserica Evanghelica din Sibiu … Din pacate restaurarea e destul de complicata , desi nu este deteriorat prea tare .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *