In total vor fi sase nave de 10 mii de tone.
Astfel, conform celor de la Bloomberg, guvernul german s-a hotarat sa se foloseasca de optiunea pe care o avea pentru inca doua nave, totalul fregatelor-distrugator germane din clasa F 126 ajungand astfel la sase nave.
Navele clasei “Saarland” (F 126) vor inlocui fregatele clasei “Brandenburg” (patru nave). Programul a fost demarat inca din 2009, avut parte de ceva aventuri si cresteri mari de costuri, mai ales pentru ca marina germana a plecat de la o fregata de 5000 de tone si a ajuns la una de 10 mii. Una peste alta, constructorul pentru noua clasa de fregate germane a fost aleasa compania olandeza Damen, impreuna cu un santierul naval german Blohm+Voss .
Constructia primei nave a demarat in decembrie 2023, urmand sa fie livrata fortelor navale in 2028, desi, initial, prima nava ar fi trebuit livrata in 2023. Pretul pentru cele sase nave este astazi 5,48 miliarde de euro.
F 126 va fi de departe cea mai puternica nava de lupta germana si prima nava germana dotata in standard cu racheta anti-nava NSM. Cu toate acestea, navei germane ii va lipsi alonja pe care alte nave de lupta europene o au, pentru ca germanii au ales sa doteze o nava de +10 mii de tone doar cu 16 VLS Mk 41 si conform cu ce stim astazi, nava va dispune de sisteme CIWS RAM si rachete AA ESSM Block 2B – 64 de bucati.
Nu va avea rachete anti-aeriene sau anti-racheta SM-2 IIIA aflate pe fregatele daneze “Iver Huitfeldt” sau pe cele olandeze “De Zeven Provinciën” etc. De asemenea doar 16 VLS imi pare un numar ridicol de mic pentru o nava de 10 mii de tone, dar pana la urma banii lor, nava lor…
Dar pentru mine ramane un mister cum isi proiecteaza germanii navele, pentru ce tip de misiuni o fac, de ce nu au la bord rachete cu raza lunga de actiune si prefera in schimb un numar mic de lansatoare verticale dotate si acelea cu rachete cu raza medie, cand restul marinelor occidentale au nave mai mici, dar mult mai potente din toate punctele de vedere.
GeorgeGMT
Se pare ca pretul ăla este ptr primele 4, nu ptr toate 6. Ar fi fost prea putin ptr un distrugator. Iar explicatia ptr deplasament si armament o vad destul de simpla. Au dorit o navă suficient de mare care sa se comporte ok pe Marea Nordului recunoscuta ptr furtuni si valuri imense. Iar armamentul, zic unii redus, desi 64 ESSM nu sunt de colea, arata ca navele nu vor pleca f departe de portul de bază. Nici autonomia de doar 4000nm la 18 kn nu ne arata altceva. Abia reusesc sa traverseze Atlanticul de nord.
Tunuri cu apa au? Ca tuburile lanstorpila s-au demodat…
Dar spații pentru a acomoda refugiații au ? Acelea sunt mai importante decât rachetele.
Da, au. Pe lângă cei 116 membrii ai echipajului(al naibii de putini ptr o navă de 10000t),mai dispune de 84 de locuri extra. Care, in caz de ceva pot fi folosite si ptr migranti.
Au, au. Au și mărinărițe blonde, să se simtă confortabil [editat: atentie la limbaj!] după ce îi culeg fraierii din Mediterana. În timpul ăsta, la Hamburg, ciuhăbimea cere califat în Europa. Mai jos, doar unul din link-uri https://x.com/John53418694399/status/1784944196626850160
Vai de capul lor ca germania e plina de arabi militanti ca astia, si ce noroc pe capul nostru (fara sarcasm aci) ca majoritatea arabilor de la noi sunt doar pe business, nu pe religie. Si majoritatea work-imigrants-ilor din RO sunt srilankezi, nepalezi, indieni samd – cu religii mai pacifiste, fara porniri de-astea fundamentaliste (razboi sfant, singura religie ok e a noastra, moarte infidelilor samd)
Inchis offtopicul.
„Dar pentru mine ramane un mister cum isi proiecteaza germanii navele, pentru ce tip de misiuni o fac, de ce nu au la bord rachete cu raza lunga de actiune si prefera in schimb un numar mic de lansatoare verticale dotate si acelea cu rachete cu raza medie, cand restul marinelor occidentale au nave mai mici, dar mult mai potente din toate punctele de vedere.”
O sa incerc eu sa-ti raspund 🙂
Navele astea inlocuiesc cele 4 fregate „multirol” cu focus pe lupta antisubmarin de clasa Brandemburg. Nu sunt nave specializate in lupta antiaeriana, dar cu pana la 64 ESSM Block 2 (a se marca, e important) si 42 de RAM, navele astea sunt de fapt cat se poate de capabile atat sa se apere pe ele insele cat si sa apere un convoi sau un alt obiectiv de la tarm. In plus, probabil ca VLS-uri pot fi configurate pentru Standard, ceea ce, multumita flexibilitatii ESSM de a fi ambalate 4/celula de lansare, confera posibilitati destul de mari. Oricum, sa nu uitam ca vor construi ceva in loc de Sachsen.
Nemtii le-au gandit pentru dislocari de lunga durata (2 ani/5000 h/an) in orice punct geografic de pe glob, de la Polul Nord (sunt capabile de navigatie in gheata) pana la Ecuator. Pentru asa ceva ai nevoie de nave mari, cu autonomie mare (mancare etc) si confortabile pentru echipaj. Ca idee, momentan, fregata pe care au dislocat-o in Marea Rosie n-a stat mai mult de 2 luni acolo. Saarland e gandita sa actioneze global, nu doar in Marea Baltica & Marea Nordului. Adica nemtii se gandesc la dislocari globale, ceea ce e un bun inceput avand in vedere interesele lor/UE economice.
In plus, nava cara din standard 2 elicoptere, ceva ce nu prea poti avea decat de la un anumit deplasament in sus.
Multa lume asociaza mare cu vulnerabilitate. Logica noastra de pamanteni zice ca daca e mare se vede de departe. Nu-i chiar asa. Marea e mare iar mascarea pasiva a navei in toate spectrele schimba datele problemei. Ca exemplu de mascare pasiva dusa la extrem avem Zumwalt care, desi are 15000 tone, se vede pe radarul vrajmasilor ca un amarat de trailer de pescuit, si ala de mici dimensiuni. Ca sa nu mai zic ca altfel incaseaza o nava de 10000 tone si altfel incaseaza una de 3000 tone.
Nu toata lumea gandeste ca israelienii si inghesuie tot ce se poate pe cea mai mica coaja posibila. Daca vor sa fie capabili sa actioneze global, nemtii au nevoie de nave mari. In plus, se pare ca, de data asta, a fost prevazut loc de crestere inca din start ca sa nu mai repete rusinea Baden-Württemberg.
In plus zic eu ca probabil compartimentarea este foarte importanta si asta nu se va vedea in borsuri, si tot la asta probabil au prevazut o serie de sisteme antidrone navale si probabil „provision for” SAAB RBS MK 4 pe langa NSM sau o alta racheta capabila sa loveasca tinte si la tarm sau in zona de litoral.
Sunt multe lucruri care nu se vad in brosuri si totusi sunt extrem de importante. Ceea ce ma surprinde este lipsa oricarei rachete gen Tomahawk…
Nu s asa de prosti, vls mai mult decat
probabil au optiunea de interschimbare.
Asta i moda acum. Si adevarat cum spui,
nu totul e dat la informatie. Sunt si sigur ca daca au sonar remorcat au si torpile
AS.
Poate fac ca rusii, cu pantsirul sau bukul legat cu lanțuri pe puntea corvetei
Macar au ditai helipadul… 🙂
Nicolae, ca de obicei, foarte pertinenta si detaliata analiza. Totusi pe mine ma racaie un pic faptul ca daca ne uitam la dimensiuni, e peste un Arleigh Burke, dar cara mult mai putine arme, cel putin in termeni de celule VLS. Plus ca echipajul pare sa fie sub jumatate comparat cu un AB (un pic peste jumatate daca luam in calcul si locurile suplimentare), ceea ce s-ar traduce intr-o nevoie mai mica de spatiu pentru echipaj (cazarma, careu, facilitati, spatiu de stocare provizii, etc). Evident, comparatie e un pic empirica, nu am de unde cunoaste toate detaliile legate de compartimentarea F126 sau AB, dar asa, ochiometric, ceva parca daca cu minus.
AB-urile sunt niste nave destul de ingramadite si nu tocmai prietenoase cu echipajul, aici un articol mai vechi: https://www.rumaniamilitary.ro/viata-la-bord-arleigh-burke
Pentru ca ce cara AB-urile in materie de celule verticale, cara pe „spatele echipajului” ca sa zic asa… Ca si alea israeliene, n-am fost la bord, dar am asa un sentiment de ingramadeala… 🙂
Compara cabinele de dormit intre AB si Hessen: https://www.rumaniamilitary.ro/viata-la-bord-f-221-hessen
Tendinta e sa se imbunatateasca zonele dedicate echipajului ca oricum cam toate marinele occidentale duc mare lipsa de oameni. Probabil ca nava germana sta mult mai bine la acest capitol. Cele 84 de locuri suplimentare aduc echipajul undeva spre 200 de oameni ceea ce e in linie cu nivelul de automatizare la care s-a ajuns in prezent. S-ar putea sa exagereze putin, dar e pe-acolo.
AB-ul e o nava de conceptie veche din acest punct de vedere. Clasa FFG-62 Constellation va avea un echipaj de 140 + 60 oameni.
In mod cert, aveau loc pentru inca 16 celule… De ce s-au limitat la doar 16? Nu stiu… Daca te uiti la Type 26, specializata si ea in ASW, are 48 de CAMM + 24 VLS Mk-41 pentru Tomahawk, LRASM, viitoarea racheta franco-britanica. Nemtoaica are pana la 64 ESSM + 42 RAM.
dacă în trecut asprimea conditiilor facea din marinari/submarinari o specie aparte și motiv de mandrie acum confortul oferit la bordul navelor este un punct forte de atragere a candidatilor….times are changing ,vorba cantecului.
*Submariniști. Submarinari sună ca o poziție de inferioritate. În rest, numai de bine!
US Navy in general nu concepe nave „confortabile.” Sunt concepute in general pentru a asigura controlul avariilor/damage control. De aici si folosinta a cat mai mult otel posibil, cu mase plastice cat mai putine si folosinta a tot felul de materiale ignifuge.
De acord, iar asta s-a vazut cel mai bine la Constellation. Daca te uiti la cele doua clipuri, unde pe AB sunt cate 3 paturi, pe Hessen sunt cate 2. Nu zic sa le dea cabine individuale ca nu-i nava de croaziera, dar paturile alea de pe AB sunt groaznic de claustrofobe. Si banuiesc ca pe alea pe care ai fost tu erau la fel…
Poti sa mentii standardele pe partea de control al avariilor si sa le faci si amaratilor alora niste spatii decente. Poate si de asta “fregata” germana are 10000 tone. Probabil ca ajuta la recrutare. Ma rog, asta ar fi teoria mea.
… paturile alea de pe AB sunt groaznic de claustrofobe
celor care militeaza (sac!) pt cumpararea de „supt-marine”
le-as cere „decat” sa se inroleze in selectia pt recrutare…
AB nu sunt deloc faimoase pentru confortul echipajelor si asta politicos spus. E o chestiune presanta a marinei SUA care, desi inca dispune de suficient menpower (spre deosebire de verii briti de peste ocean), au de furca cu rutina a 300+ de oameni inghesuiti ca naiba pe Tico sau AB-uri.
Autonomie mare?? Nava are autonomie 4000nm la 18 kn sau 21 de zile!! Asta nu prea e autonomie de nava gata sa fie trimisa in orice punct al globului.
Dragul meu, esti superficial, arogant, agresiv si, mai ales, obositor! Incerc sa te evit pe cat pot, comentariile tale imi dau o stare de indispozitie teribila pentru ca pur si simplu nu esti in stare sa porti o dezbatere, vrei doar sa-ti auzi „vocea”.
Ca sa nu mai spun ca uneori ignori realitatea doar ca sa-ti iasa tie discursul anti-american/occidental etc samd Motiv pentru care majoritatea comentariilor tale au ajuns teribil de subiective, doar ca sa iasa ce-ti trebe’ tie… Sau poate doar atat poti tu, e si asta de luat in considerare.
In trecut chiar daca aveai o parere diferita, era ceva mai obiectiva.
Trecand peste aceasta „scurta” divagatie, ignori cateva aspecte – vorbim de o nava in constructie unde caracteristicile tehnice nu au trecut inca testul probelor de mare, vorbim de o exprimare pe care ai ratat-o, brosura zice raza de actiune de >4000 Mm si ignori cu desavarsire posibilitatea realimentarii pe mare atat cu combustibil, cat si cu alimente. Ignori de asemenea faptul ca raza de actiune e in linie cu o alta nava dislocata frecvent la nivel global, si anume distrugatorul de clasa Arleigh Burke. Ce-i drept, se pare ca AB-urile au o autonomie superioara de 35-40 de zile.
La 10000 de tone deplasament si avand in vedere propulsia mai economica fata de AB plus echipajul mai redus, nava nemteasca ar trebui sa fie capabila de cifre superioare AB-ului.
Filozofia nemteasca si chiar sunt curios daca o sa le iasa, e ca navele astea sa fie plecate de acasa 2 ani de zile cu o durata estimata de functionare anuala de 5000 h/an. Asta inseamna ca dpdv tehnic tre’ sa fie foarte fiabile la nivel de sisteme, adica mai pe romaneste sa se strice rar si cand o fac, sa fie usor de reparat de catre echipaj. Combustibilul si mancarea pe care le iei de acasa n-au cum sa-ti ajunga pe toata perioada asta orice-ai face.
Dislocare de lunga durata = nava de o fibilitate crescuta, de acord cu asta si am vazut ca germanii bat toba pe acest criteriu de ceva timp.
Dar Germania n-are colonii, NATO nu se extinde in emisfera sudica iar francezii – astia au nene teritorii peste mari – au ca nave principale de lupta FREMM si Horizon, nave pe la 7000 de tone, 48VLS (dezavantajul Aster de a fi o racheta per tub) dotate inclusiv cu Aster 30 si n-au nici o emotie.
Unde s-or gandi germanii sa-si proiecteze forta navala cu nava de 10k tone in timp ce restul lumii se multumeste cu 7-8 mii de tone?!
Nu e vorba de colonii, e vorba de rute de navigatie si de asigurarea unor mari libere. Germania este un mare exportator iar asta inseamna transport maritim. Un exemplu e fix ce se intampla acum in Marea Rosie.
Zic si io ca vorbitul nu doare… 🙂
OK, da atunci de ce sa aiba doar 16 VLSuri si atunci care isi isi plasa: restul europenilor cu nave de 7 mii si destul VLSuri sau germanii cu nave de zece mii si 16 tuburi? Daca este vorba sa stea departe de porturile proprii perioade lungi de timp nu era logic sa aiba munitie mai multa?
Apa si mancare reaprovizionezi pe mare, rachete n-ai cum.
Singura explicatie este ca cele 10k de tone se duc pe confortul echipajului si atunci o sa fie bataie pe ele 🙂 …
Nu asa usurel:
Citind linkul se vede clar ca e modular,
vasazica are multe posibilitati impreuna
cu configuratii multiple. Fraieri nu sunt
si au mult loc. 😉
https://www.damen.com/vessels/defence-and-security/custom-built-combatants/introducing-the-f126-frigate-project
Din ce am citit se lucreaza la niste rachete noi, care nu necesita lansare verticala, e loc pentru alea. Se dezvolta si lasere de inalta putere, care necesita multa …putere, e loc si pentru lasere si generatoare / baterii.
Plus ca nava e proiectata cu extra redundanta la sistemele principale, avantajul e ca nu pica din prima, dezavantajul e ca necesita spatiu.
Nava e construita si pentru transportul si suportul trupelor speciale KSM, care vin cu barci, mini submarine si altele.
Nemtii cumpara 18 Future Combat Surface Systems, ceea ce inseamna ca fiecare fegata din clasa asta o sa fie pe post de „mothership” pentru cate 3 Future Combat Surface System, e nevoie de loc si pentru asta.
E hardughie mare, are mult loc si
o fac cu posibilitatea de schimb
de sisteme, adica modulara.
George
Precum am spus, nava e modulara adica
pot schimba acele lansatoare cu lansatoare de 32 daca au nevoie. Nu tot ce i scris e exact. Au posibilitatea sa schimbe
fuste cat vor si cum vor.
In afara de asta, navele astea nu merg singure, ele merg ca o parte din forta
de misiune care printre altele are si
vase cu combustibil si munitii.
Nu i usor dar merge…..
Propuneri de nume…?
On a serious note , pare a fi oricum o strategie pe termen lung. Nave mari aduc si un grad de versatilitate mai mare.
De acord si cu evaluarea lui nicolae, atat cat conteaza parerea mea de iubitor de uscat.
Jur ca la Birmarck m-am gandit si eu… 🙂
In momentul in care abandoneaza denumirile de orase si incep sa reia denumiri istorice, de personalitati, atunci va fi interesant… 🙂
Daca nemtii n-ar mai fi mironosite pacifiste (ca masura de cotracarare a ce-au generat in WW2) si ar reusi sa-echilibreze latura asta antropologica razboinica cu tendintele de a face bine (pacifism, human rights, grija de planeta) + maiestria lor inginereasca, astia impreuna cu americanii ar face o curatenie faine pe planeta sa ne scape de toate lichelele (ru, iran, china, arabii samd). Si ar pune cu botu’ pe labe foate lichelele de clasa mica, la nivel geopolitic (HU, AT, Turcia samd).
Dar deh, pare-se ca se intorc spre directia okish (cu frana de mana inca trasa). JP-ii au aceeasi directie ca Germanii, dar alta viteza.
My2c.
Dar noi pe când nave noii in Marină ?. Fregate nu avem noi bani , da de corvete am cam avea banii
daca au arhitectura deschisa si pot primi modernizari ulterioare e bine,de ce nu au din start capabilitatile la maxim ma depaseste.
Probabil ca inca ii bantuie Mutti si complexul WW2 intretinut de prorusi bine infiltratii.
Pai ca sa dau un scurt exemplu de ce nu e la maxim din prima, laserul inca nu e operational, dar undeva in cei 30-40 de ani de viata ai navei probabil ca va fi. Ca sa nu mai zic de bugetul initial de constructie.
Pt ca costa si nemtia nu e in razboi cu nimeni ,adica cu nimeni important iran si proxi nu se pune
10.000 de tone??? Pffff are deplasament de AB al unchiului si armat un picut mai bine decat Marasestiu’? Pai ce-ai facut Bobita? Si mai dai si 900 + de meleoane per bucata? S-au dilit fritzii rau de tot! E din seria „asa nu”. Daca plasa vajnica marina Ro asa comanda, isi luau injuraturi cat pentru tot cincinalu’.
Repet, ca am mai zis-o de nu-stiu-cate-ori: germanii au gasit metoda perfecta prin care sa aiba o industrie navala: construirea unor vase de lupta … la tonaj dublu fata de ce e necesar pentru misiunile unei clase anume.
I-auzi , si le mai construieste si Damen….suntem pacalicii pacalicilor..Avem in tara o companie care ne poate construii o flota de la zero si noi ii mai si dam afara din Santierul de la Mangalia , care e mai mare decat cel de la Galati…am facut o afacere de nota 10..Aici chiar nu mi-ar pare rau sa ia olandezii banii. Sa se invete minte sa se tina de cuvant . Odata ce ai semnat un contract trebuie sa-l respecti . si cu banii luati si cu un santier scos pe linie moarta…afacere de tampiti
nu le construieste Damen, doar le proiecteaza. se vor consrtrui in santiere nemtesti.:)
Ce tălâmbi și nemții ăștia! Nu au așteptat ei proiectul cel nou de fregata Europeană!? Niste actori!!!
Sa ceară lecții la covrigar, că le explica ei treabă cum sta.
Dacă vorbim strict de nave germane de război și de tradiția pe care o au în acest domeniu, amintiți-vă de unde vine cuvântul bomfaier apoi mai comentați de ce au tonajul respectiv sau prea puține vls
Noi ne dăm experți în ceea ce nici măcar nu visăm să avem vreodată în flotă
Noi suntem experți în toate
Comentați dragilor altceva, nu capacitatea de construcție și puterea unei flote cum e cea germană
Din toți comentacii de aici, va rog să-mi explice măcar unul ce face un vls sau ciws sau în ce constă capacitatea laserului de bord…..
Principalul atu al navelor consta in rezerva de spatiu.
La cat sunt de mari, vor avea posiblitatea sa-si instaleze vls-uri suplimentare sau lasere, generatoare suplimentare etc etc.
Acum le echipeaza strict cu ce au nevoie.
Probabil, daca vor avea nevoie sa lanseze Tomahawk sau LRASM, isi vor echipa navele in consecinta.
La mintea mea, nemții au multe proiecte interesante de nave militare
Navele astea de 10.000 de tone îs la mintea mea, cam mari si înarmate insuficient
Mai potrivite pt noi îmi par navele clasei K130 din care au ieșit navele clasei sa’ar 6 class – astea îs la mintea mea un etalon de înarmare la tonaju pe care îl au
Da astea-s visuri, ca si orice nava militara pt ziua de azi, la conducerea care o avem
I am a long time and loyal subscriber ofhttps://www.whq-forum.de/invisionboard/index.php ( Technik Schiffe F126/Mehrzweckkampfschiff 180 ) „Die Namen der ersten vier Einheiten bekanntgegeben: Saarland, Niedersachsen, Bremen und Thüringen.” (google: „Au fost anunțate numele primelor patru nave: Saarland, Saxonia Inferioară, Bremen și Turingia. Сlasei sa’ar?! Acum vă rog să nu-mi spuneți că aceasta va fi și ordinea sosirii! (smiley)
Macar vor avea 6, cum e si normal. 2×3
Traiasca industria, asa o tii pe linia de plutire!
Bohm&Voss numai de comenzi nu duc lipsa. Managementul quasi-fanariot 😜 si pozitiile privilegiate ale santierelor (in poli ai „economiei ezoterice”) nu le garanteaza supravietuirea ci o pozitie dominanta in politicile economice si de inzestrare.
As specula ca Pistorius, inainte sa inceapa demersurile oficiale, s-a vizitat cel putin cu CFO-ul din HH, iar astia de la Damen doar si-au negociat locul in trenulet.
E interesant cum Olanda isi face urmatoarea serie de fregate cu Belgia impreuna, avand deocamdata in dotare conceptul clasei Sachsen.
– https://www.navalnews.com/naval-news/2023/04/dutch-navys-asw-frigates-to-enter-service-in-2029/ (noile fregate olandeze)
– https://www.navalnews.com/naval-news/2022/09/the-star-plan-new-capabilities-in-sight-for-the-belgian-navy/ (marina belgiana, inclusiv cu planuri pt NH90😜 si marines, cu NL & GB)
Fregatele sunt in vest un fanion politic – „Fregattenkapitän” e o alintatura pentru cei mai buni dintre cei mai buni. In acelasi timp competitia dintre Germania si Olanda in politica belgiana e notorie.
* Seria asta de fregate marcheaza o era de intarire a cooperarii intre statele vechii Europe.
** Alintatura nemteasca nu se poate aplica unora care au la radacina SH-uri englezesti pe post de fregate si nu exista nici macar planuri sa fie vre-odata inlocuite cu capabilitati de anvergura similara.
The impassioned reaction of the whq-forum.de: „Аlso mehr Geld ausgeben, um ein wenig Geld zu sparen… Der mann kauft auch sofort jede 3für2 Aktion im Supermarkt, wenn er nur eins braucht, oder? Und sonst halt dummes Bullshitbingo, zum rechtfertigen eines teuren, übergrossen Entwurfes, der wenig kann.” (smiley)