Germanii isi intorc privirile catre bunicii lor…

Airbus H 145M

Si catre tactica din vremea razboiul rece. Un anunt surprinzator, dar logic in lumina ultimelor evenimente, a fost facut de guvernul de la Berlin si anume achizitia a 62 de elicoptere H145M de la Airbus, dotate probabil cu sistemul HForce.

Asadar discutam despre o comanda ferma de 62 de aparate (de mentionat ca H 145M se fabrica in Germania) cu o optiune pentru inca 20 de unitati. Aparatele vor fi in majoritatea lor alocate fortelor tereste (57 de bucati) si doar 5 unitati catre fortele aeriene. In acest moment fortele armate germane detin 15 aeronave destinate fortelor speciale si pentru misiunui de cercetare si salvare.

Primele livrari vor incepe anul viitor iar in 2028 ultimul aparat va fi la dispozitia armatei germane.

Ce legatura are H 145M cu bunii germanilor?! Pai are pentru ca lucrurile sunt mai complicate decat par in sensul ca germanii vor renunta, se pare, la elicopterele de atac dedicate si vor reinvia traditia elicopterelor de atac usoare pentru ca programul de dotare cu H 145M se numeste –  LKH – Leicht Kampf Helicopter. Pentru putini nostri cititori care nu vorbesc fluent limba germana, chestia de dinainte se traduce prin – Elicopter Usor de Atac.

Astazi Germania detine o flota de 51 de elicoptere de atac dedicate – Tiger (putine sunt gata de lupta), doar ca niciodata nu a fost multumita de ele (de fapt nimeni nu este multumit de Tiger) mai ales datorita procentului foarte redus de disponibilitate al aparatelor, astfel incat Germania s-a retras din asocierea cu francezii si spaniolii pentru programul de modernizare al Tiger.

Mai mult decat atat, elicopterele Tiger urmeaza sa fie retrase de la zbor pana in 2031 desi ar fi trebuit sa fie active pana prin 2038, adica H 145M va fi livrat si operationalizat la orizontul anului 2028-2029, iar 1-2 ani mai traziu Tiger va fi tras la vesnica odihna.

Privind in trecut putem spune ca germanii revin la modul lor propriu de a privi lupta anti-tanc cu ajutorul elicopterelor, pentru ca H 145M calca apasat pe urmele unui alt elicopter usor anti-tanc german si anume Bölkow Bo 105, folosit de armata germana pentru a distruge tancurile sovietice in caz de razboi.

Din punctul de vedere al pretului si mai ales al raportului cost-eficienta pare ca un numar rezonabil de elicoptere usoare (la origine aeronave civile) este mai bun decat in cazul aparatelor proiectate special cum este Tiger.

Messerschmitt-Bölkow-Blohm Bo 105

In vremurile razboiul rece Bölkow Bo 105 avea ca arma AT racheta HOT, iar in zilele noastre H 145M va folosi, speculam aici, rachete AT Spike sau PARS 3, insa oricum am privi problema o lectie ar putea fi si pentru noi.

Daca Germania renunta la elicopterele anti-tanc dedicate, gen Tiger si merge pe mana aeronavelor semi-militare si usoare de tip H 145 atunci nu ar fi cazul sa luam si noi dezbatere dotarea cu elicoptere usoare (dar multe si semnificativ mai ieftine) decat elicoptere de atac dedicate? Este foarte adevarat ca in planurile de achizitie ale Armatei Romane nu se ia in calcul dotarea cu elicoptere de atac dedicate, dar discutia merita purtata.

Oare nu ar trebui sa urmam exemplu Croatiei care s-a vazut mandra propietara a 16 Bell OH-58D Kiowa Warriors  la mana a doua sau al Greciei care a cumparat pe bani foarte putini 70 de astfel de aeronave: 36 de elicoptere complet operationale, 24 de aeronave incomplete (probabil fara sisteme de armament) folosite pentru antrenament si 10 bucati pentru piese de schimb?

In fine, fiecare cu mintea pe care o are sau n-o are, cert este ca Berlinul renunta la elicoptere grele de atac, scumpe la achizitie si la fel de scumpe la intretinere si reinvie traditia unor elicoptere usoare vanatoare de tancuri, fasnete si ieftine, usor de intretinut pe timp de razboi atat timp cat H 145M este de facto varianta usor militarizata a elicopterului H 145 civil, iar la vreme de furtuna faci usor rost de piese de schimb, piloti si tehnicieni.

Asadar, H 145M vine sa inlocuiasca in arsenalul german un elicopter foarte cunoscut la vremea sa, atat in varianta militara cat si in varianta civila – Messerschmitt-Bölkow-Blohm Bo 105, pe numele sau intreg.

PS Se discuta prin 2022 si despre interesul aratat de Berlin pentru AH-64E Apache, dar deocamadata nu s-a materializat nimic si este posibil ca Germania sa nu mai fie interesata de elicoptere de atac grele.

GeorgeGMT

47 de comentarii:

  1. 1 – se da de lucru industriei autohtone.
    2- Tigre, un faliment militar inconfesabil.
    3- Apache costa o valiză de bani.
    4- Decât nimic, mai bine un H 145 M.
    PS.
    Ce nu pricep, cum descoperă tancurile elicopterul asta ?
    Nu are o suită de senzori optici, radar, infraroșu să vadă ce e pe teren la 8 km distanta ?
    Daca are , unde e drăcovenia că în bot nu se vede nimic.
    4-

    13
  2. Airbus a testat acu ceva timp creca aveti si art, mells pe h145 m sau 160 ,toata lumea de pe aici spera ca pt noi,dar na probabil pt nemti,doar la ei au tancurile insotite in atac de gheparduri,ifv si elicoptere prin exercitiile majore cu brigazi intregi

    2
  3. Am avut si noi o abordare similara pe vremuri cu IAR 316 (licenta Alouette de la francezi)
    https://en.wikipedia.org/wiki/IAR_316
    https://rumaniamilitary.wordpress.com/tag/iar-316-alouette-iii/
    125 buc cumparate de armata, inca pe atatea exportate…

    Daca ne uitam la ce armata si buget au nemtii nr e mai degraba modest (dar poate fi suplimentat evident)
    Avem si noi nevoie de ceva similar ? As zice ca da: min 8 la Bobocu – max ???…in functie de buget in principal…

    2
  4. Din păcate pentru elicopterul de atac, se pare ca generalizarea sistemelor de rachete AA ușoare, portabile sau pe vehicule tactice a ucis acest concept. Și asta pentru ca și un elicopter nebilindat și unul blindat cade la fel dacă e lovit de rachete. Conceptul de elicopter de atac protejat vine din anii 60 ai secolului trecut când principala amenințare era din partea sistemelor balistice usoare, mitraliere și tunuri automate de pana la 25-30 mm. Intre timp …

    14
    • sa imi arati si mie elicopterulvdexatac care rezista la 30mm…
      nu prea exista asa ceva din cauza limitarilor tehnologiei actuale.

      5
    • Asa s – a prorocit si cu privire la tancuri, exact aceleasi motive, dar uite ca realitatea e complet diferita.
      Elicopterul de atac inca are o paine buna si multa de mâncat. În Ucraina Ka 52, când au fost utilizate corect de ruși, au pus probleme mari ucrainienilor

      2
  5. Nu cred ca conceptul de elivopter decatac este mort, insa tind sa cred ca Germania o sa fabrice sub licenta AH 64 Apache E doar in momentul in care Lynx KF 41 va fi produs pentru US Army.
    Apoi Gazelle este un bun exemplu de elicopter antitank care era pe acelasi profil cu H 145M, probabil modul de operare nocturn cu precadere aproape de linia copacilor, greu decdetectat, lanseaza 2-3 rachete in succesiune rapida si cu senzori pasivi cu rachete fire and forget si mai au avantajul ca mai pot transporta si 4 FOS care sa ajunga in spatele linilor inamice

    5
  6. 24 de Apache ajung deocamdata, o sa vadacdaca chiar sunt asa bune ca si in brosuri, si US Army se lauda cu 67% disponibilitate de misiune in timo ce USMC avea 87 la Cobre…
    apoi NB si Ungaria este atrasa de acest tip decelicopter.
    poate pentru noi o combinatie intrecH145M si Black Hawk in varianta gunship e cea mai buna solutie.

    6
  7. Multe întrebări, puține răspunsuri clare în ceea ce privește elicopterul de atac.
    PRND-urile o să se folosească tot mai puțin, la fel și bombele chioare de aviație. APKWS o să fie tot mai în vogă, asta pe lângă Hellfire, Spike si derivate.Ideea este să scoți elicopterul din raza MANPADS-urilor.

    8
  8. ca sa ii intelegem,toate is vechi si noua toate,doar revin la ce era in timpul razboiului rece :

    https://www.youtube.com/watch?v=aMQwhEUv3xg

    cam ce se exerseaza pe la noi in exercitiile Nato acolo era doar o brigada germana cu detoate

    2
  9. singurul lucru care nu-mi place la modelul asta e ca l-au luat si sarbii si ungurii

    12
  10. forta de elicoptere pt tot ce tine de armata, si europene ca sa nu se certe ailalti ai Leonardo cu AW 249,159,101,probabil la ce necesitati sunt ajungi si la mentenanta si intretinere aici si poate fabrica de subansamble pt ei,desigur mai e si oferta Bell daca mai e de actualitate ca nu era de neglijat

    1
  11. Asta e o platforma care s-ar plia si pe rolul anti-drona cu dotari specifice rolului

    3
    • si mai degraba o noua abordare a platformei de recunoastere si atac usor, coordonand drone de recunoastere sau atac si agregand informatia furnizata de acestea pentru a o transmite altor platforme/arme Acel al treilea membru al echipajului cu consola dedicata evita supraincarcarea pilotului si copilotului. Cam ce vor sa faca coreenii cu al lor LAH
      https://www.rumaniamilitary.ro/acord-iai-kai-pentru-integrarea-lah-cu-uas

      2
      • eu ma gandeam mai degraba ca niste mini sead care sa se ocupe de dronele adversare de categorii mici cand esti in manevra sau in asalt. niste jammere, niste aim9 sau iris-t cu pasari din astea mici si agile zburand jos ai putea sa acoperi zone semnificative si sa raspunzi rapid

        cam ce pot sa faca americanii cu ah1

        1
        • AIM-9 sunt cam mari pentru astea mici…

          1
        • Pom de craciun pt unele care sunt fortale la maxim cu ce e in articol,dapai cu ce mai vrei tu,pt misiuni avansate,cand cumperi utilajul iei si modalitatea de folosire, nu toate sunt victorinox

          3
          • „Wir haben 50 Jahre Erfahrung und können nun quasi ein Schweizer Taschenmesser anbieten“ (https://www.flugrevue.de/militaer/bewaffnung-hforce-von-airbus-helicopters/)

            Varianta de echipare H145M & HForce (Ungaria 2018):

            „- Waffenbehälter FN HMP400 LCC mit verbautem Maschinengewehr FN M3P (FN Herstal)
            – Rohrstartbehälter mit der Bezeichnung FZ231 für zwölf ungelenkte Luft-Boden-Raketen (Forges de Zeebrugge/FZ, Thales-Tochter)
            – Maschinenkanonenbehälter Nexter NC 621 mit Maschinenkanone M621 (Nexter)
            – elektrooptischen Zielsystem MX-15 (L-3 Wescam)
            – Helm Sichtsystem Scorpion (von Thales Visionix, Sitz im amerikanischen Aurora in Illinois)” (cf. https://www.bundeswehr-journal.de/2017/hforce-waffensystem-fuer-hubschrauber-h145m-im-test/)

            H145M – 1,9 tone, distanta de lovire 16Km, MUM-T, airlift 2 buc / A400m
            H225M – 11 tone…. poate duce 2x EXOCET AM39 Block2 Mod2 sau o trupa de uratori cu ursi si cu vagon de tramvai cu tot

            Legatura dintre ele e HForce, care e cvasi-plug’n’play pentru Airbusuri, chiar pentru aparate civile. Cand ai armata mica, agilitatea reconfigurarii e solutia rationala.

            * eu as supra-impozita toate elicopterele noi pe care nu se poate monta HForce cu acareturile alea periculoase, iar cu banii as instrui piloti pe platforme Airbus, sa aiba ce manca in civilie si sa fie acolo daca o fi nevoievoie de ei

            ** pe un playstation (LOL) as combina din motive de costuri, gestionare a riscului prin echipe mici si de flexibilitate H145M pt trupeti close air support inclusiv MUM-T cu Apache pt SEAD si protectie anti-drona (Spike NLOS la 32km contra SHORAD, EW, radar etc)

            1
            • ai comparat mere cu pere si ti-a dat struguri dar na ca te-ai bagat,comparatia e intre ce face un ah 1 z viper de la bell cu h145m in realitate iti trebe 2 pt un din ala de la bell ala angajeaza si tinte aeriene si cara si 16 helfire sau echivalent ca greutate, de aia h145m nu e victorinox ,pt ca ce nu intelegeti e ca in momentul in care agatati angarale de el sau dus dracu capacitatea de carat trupe,ca de aia au dat chix unii la hostomel,si ai introdus in comparatie h225 ,care in varianta marinizata pt noi,daca va fi, ca nu e sigur, poate daca se screme un pic sa care NSM AL 4 bucati sau 2 bucati si alt armament mai usor langa,ca exxocet nu va cara sigur

              3
              • iar ai nostri parca au aprobabre pt 215m adica puma naval mai nou capabil de rachete an

              • Multumesc. Dincolo de aroma de compot sau de vin fiert, ceea ce incercam sa explic e ca 1- integrarea productiei militare cu aia civila e o strategie de rezilienta industriala, ar putea fi similar si cu personalul, si 2- nu am gasit argumente pe internet care sa explice cu ce se poate inlocui un elicopter de atac (https://www.globalsecurity.org/military/library/policy/army/fm/1-112/fm1-112.pdf), asa ca suntem la mana oricui are asemenea utilaje din secunda 2 a razboiului, pierderea initiala de teritoriu fiind inevitabila pana vin aliatii, daca n-or fi prinsi cumva prin alte parti ale lumii.

                Nici varianta Airbus + Apache si nici aia Venom + Viper nu e fara limitari si fara riscuri, inclusiv in prezent, dar cand esti rupt in cur nu ai prea multe optiuni. Important e ca aia care or decide cu cine vor sa joace, sa opteze pentru ce poate sa opereze pe tot teritoriul, din fundu Deltei sau de prin ce mlastini s-or face daca se bombardeaza baraje, unde nu poti baga artilerie sub dronele inamicului, si pana in munti, inclusiv peste 30 de ani, cand rachetele vor zbura de cateva ori mai departe decat acum iar dronele… s-ar putea sa ajunga sa dirijeze ele pilotii 😛

                Tind sa cred insa, ca nu avem voie sa luam elicoptere americane de atac sa nu destabilizam cumva regiunea si sa ocupam dupa vre-o bauta Ulan-Bator-ul in loc de plaje prin Thassos.

                • Pierzi teritoriu unde ? ,rusii au 2 nave de desant ,vdv lupta in transee decimat ca nu au trupe de infanterie in ucraina ,in doi ani dezvolti cea ma puternica aviatie intre vecinii tai,sustinuta de artilerie reactiva care se plimba in padurile din curbura carpatilor ca sa loveasca granitele,aaa are drone multe si le face iei si alea ie armi minuni n-ai vazut ce daune au facut la stuf,nici nu stiu de ce nu face greta scandal ca a stricat rusii cuibarele la pelicani,aa o lasa fara bani di la moscova ,,dar e posibil sa ia o pauza ca ultimu transport din iran a facut bum la feodosia,iar elicopterele pe care o sa le consideram necesare o sa le luam cand om avea bani deocamdata sunt alte urgente,eu pariez ca o sa fie doar de transport medevac altceva e grele da dureri de cap la generali cum sa le foloseasca

          • @Nicu_4
            Am spus eu sa care si si ? Am spus in loc de anti tanc sa fie configurat cu arme anti drone.

            2
  12. „Asadar discutam despre o comanda ferma de 62 de aparate (de mentionat ca H 145M se fabrica in Germania) cu o optiune pentru inca 20 de unitati. ”

    Păi împușcă doi iepuri deodată….

    Își refac mai rapid o capacitate aeriană care să ajute brigăzile mecanizate, și dau de muncă la ei în țară.
    Mai ai și producția de Spike la ei acasă.

    Elicopter de atac dedicat e ideal, dar costă cam mult și probabil un Nr suficient de aparate costă cam mult, și nevoi sunt destule.

    2
  13. Războiul ăsta a adus multe invațăminte și a desumflat multe bășini (scuzați licența).
    Cazul elicopterului de atac dedicat, eficient, scump. Foarte bun împotriva desculților oriunde a fost folosit de către ruși sau americani. Actualul conflict a dovedit că are viață prea scurta indiferent de utilizator atunci când e utilizat conform doctrinei dedicate. Sistemele antiaeriene ii vin prea ușor de hac și atunci nu mai poate fi folosit decât ca vehicul de însoțire a infanteriei mecanizate, dar fara a o depăși în înaintare. In felul acesta e mult superior unei drone, in paranteza fiind spus că iluzia dronelor e și mai mare in contextul dezvoltării mijloacelor de război electronic, putând să ofere informații din câmpul tactic și să execute sprijin cu foc punctual destul de departe de mijloacele antiaeriene din prima linie a inamicului.
    Pentru asta nu e nevoie de elicoptere dedicate ci doar versiuni civile de serie care au o mare calitate: sunt ieftine. Acestea sunt militarizate și înarmate minim.
    Daca economia unei țări își mai poate și produce singura acest tip de armament, cazul Germaniei, și mai bine!
    Și rămâne Apache încă foarte bun pentru FOS sau pentru desculți..

    4
  14. E bine ca mai vedem si alte abordari, de voie sau de nevoie…

    Elicopterul de atac nu e neaparat cea mai buna solutie, cel putin la acest moment cand au proliferat mandpads-urile; le-am vazut in Ukr la lucru pe cele neosovietice in conditiile in care rusii aveau o relativa superioritate aeriana; se pare ca cele mai bune rezultate le-au dat in defensiva, in special impotriva ofensivei ucrainene din vara acestui an, cel putin asa zic anumite relatari din zona.

    Oryx blog listeaza pierderi confirmate 7 x Mi-24 de diverse tipuri, 10 x Mi-35, 10 x Mi-38 si nu mai putin de 60 x Ka-52 ceea ce e enorm.

    Ucrainenii la randul lor au 5 Mi-24 confirmate, alaturi de alte tipuri de transport/utilitare, ei nevand un alt elicopter de atac dedicat.

    Acum elicopterul specializat de atac a aparut din nevoia de a contracara mari mase de blindate sau pentru suport apropiat pentru anumite categorii de forte pentru care blindatele nu reprezinta cea mai facila optiune (e.g. infanteria marina, trupe aeropurtate, parasutisti).

    In ultimul timp insa, odata cu cresterea razei de actiune a rachetelor, a preciziei artileriei (inclusiv pt mortiere) si a unor arme specializate (submunitii at) aceasta sarcina a contracararii tancurilor poate fi impartita la alte mijloace pe care le avem prin curte (Himars, Larom, mortiere 120 mm) sau care sunt pe lista de cumparaturi (e.g. obuziere de 155 mm).

    Deci din doua perspective elicopterele de atac nu ne sunt neaparat necesare cu toate ca au o capacitate mai mare de manevra si de ajunge mai repede si mai precis in zone mai indepartate.

    Totusi ne trebuie elicoptere pentru alte misiuni, de la cele navale (antisubmarin, SAR, aflaram de curand ca si anti-nava :)) ) la cele de mobilitate si cercetare pentru trupele de uscat.

    Acum, avand ceva capacitati industriale aici, macar ceva asamblare si mentenanta sa facem pentru ele, logic ar fi sa apelam la Airbus care nu numai ca au elicoptere bune dar au intreaga gama, mai putin de atac si grele.

    Asa ca probabil vom mai trage de Pume cat putem (desi unele remotorizate si aduse la zi ar mai putea fi tinute cu cheltuieli mai mici) insa va trebui sa ne gandim la refacerea flotei de elicoptere.

    Nu cred ca e viabila o fabrica americana nici chiar a Bell Textron, care merg mai mult pe nista tilt rotor. Leonardo, AugustaWestland, Sikorski, toti au destule facilitati in Europa ceea ce ar face putin interesante investitiile la noi.

    Raman doua firme cu portofoliu de elicoptere pentru noi, Bell (de la care americanii iau in principal tilt rotor) si Airbus (cu care ne-am putea negocia macar mentenanta pentru ce luam in afara de H215M ce se asambleaza aici).

    Portofoliul Bell e aici:
    https://www.bellflight.com/products/military

    Airbus aici:
    https://www.airbus.com/en/products-services/helicopters/military-helicopters

    Personal cred ca duetul Bell (la baza AH-1Z/UH-1Y) ar fi cam invechit moral ca sa merite o investitie serioasa din partea noastra iar ideal, acum, ar fi o suita de H135M/H145M, H215M (pentru nevoile de suport si transport/manevra/insertie ale trupelor terestre, inclusiv infanteriei usoare/speciale (SOF, para, VM, cercetare) si H160 (navalizat in principal, nevoie suport/manevra inf.marina)

    Nu cred ca Bell va veni aici pentru 60-70 de elicoptere…nu zic ca n-are jucarii frumoase in panoplie dar noi ne-am putea face treaba f bine cu Airbus mai ales daca n-am depinde la intretinere/reparatii de fabrici din vest

    5
  15. Între Airbus, Bell și LM/Sikorski cea mai bună alegere, tehnologică și militară, e Bell în acest moment.

    Legat de nemți – ăștia se uită la războiul din Ucraina și nu pricepe… Păi H145M ți-l fac praf rușii cu Lancetul…

    3
    • pai asa faci praf tot cu ATCAMS cu submunitii daca stii unde s-o dai dar elicopterele se pot reloca in baze improvizate

      La ce te referi la exact cand zici ca Bell e peste ca tehnologie la momentul acesta? tilt rotor si Invictus? ultimul inca mai are de castigat o competitie pt Future Attack Reconnaissance Aircraft, sa vedem ce iese, parca concurau cu Boeing/LM cu Rider

      5
      • Convertoplanul, acesta e cheia supraviețuirii aripei rotative pe termen lung. Osprey și ce urmează după. Plus că nu pun condiții d-alea stupide ca Airbus gen – min 16 elicoptere comandate de statul român ca pe urmă să vândă la mâna a doua 50 de elicoptere EC225 în Ucraina și elicoptere H225M noi în Ungaria.

        1
    • se uita si pricep ce nu pricepeti voi e unde vor sa il foloseasca de aia nu inlocuieste tiger ,pt ca pe front nu trece de dunga unde e leopard 2 ,de dunga aia nu trec decat rachetele de pe el, fennek si dronele pe care le dirijeaza fenneku adica Aufklärungsbataillon ,ce vedeti voi e un razboi restrictionat de lipsa de tehnica si oameni in care armatele nici nu sunt angajate complet pt ca nu au cum si cu ce de aia artileria e rege pt ca e un razboi de nivelul primului razboi mondial asa mai mic pt natiuni sarace, unde pt 2 km de tarla se bombardeaza unii pe altii cu artilerie normala si reactiva la greu ca altceva n-au ca daca aveau in cantitati suficiente ori unii ori altii vedeam si altceva

      5
  16. proverbiala buturuga mica….

    1
  17. „(de fapt nimeni nu este multumit de Tiger)”

    Se pare că în „nimeni” nu se include și ALAT (Aviation Légère de l’Armée de Terre), care este mulțumită de cele 67 Tigre în versiunea HAD.
    Participând chiar ca elicopter ambarcat (deși nu a fost conceput pentru asta) în raidurile nocturne în Libia.

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *