„Eu în acest an voi realiza acest obiectiv al Armatei, de a începe programul de înzestrare cu avioane de vânătoare, cu avioane multirol, pentru că rezerva de acţiune a avioanelor MIG mai este până în 2017, iar misiunea pe care trebuie să o îndeplinească aviaţia de vânătoare trebuie să fie continuă, mai ales că noi suntem stat al Uniunii Europene, suntem şi graniţă a UE pe graniţa cu Ucraina, Moldova şi Marea Neagră, o zonă foarte importantă şi va trebui să creăm această capabilitate până în 2017, astfel încât să ne asigurăm poliţia aeriană şi supravegherea spaţiului aerian al ţării pe care o realizează MApN„.
Ministrul a adăugat că orientarea va fi spre avioane multirol care să satisfacă şi solicitările de securitate ale MApN aprobate prin hotărârea CSAT, dar şi către cele deţinute deja de alte armate, deoarece atunci când există şi în dotarea altor armate şi există o uniune a statelor care deţin avioane multirol întreţinerea este mai ieftină.
Antena 3, by M.C.
RoMilitary
F-16A este multirol asa si asa, dar s-ar descalifica, conform declaratilor lui Dusa, prin prisma pretului de operare. Daca Danemarca nu-si mai permite din 2015 sa zboare „A”-ul, cum dracu’ ne vom permite noi din 2017?!
Multirol care sa satisfaca nevoile si cerintele MApN?! Adica ce vrea ministrul apararii sa spuna?! Cerintele si criterile Armatei sunt destul de clare si arat cam asa: 48 de avioane noi sau 24 de avioane F-16C modernizate la standard 50/52, plus 24 de aparate F-16C Block 50/52 noi-noute, mai apoi 24 de F-35A! Totul foarte clar.
Asta cu aparate care zboara si in aviatia aliatilor, bate, din punctul meu de vedere, spre F-35, adica catre viitor si nu poate fi aplicata aparatelor F-16A de care toata lumea vrea sa scape.
Ce vrea Dusa sa spuna, el stie, pe mine a reusit sa ma lase in ceata…
GeorgeGMT
„Ministrul a adăugat că orientarea va fi spre avioane multirol care să satisfacă şi solicitările de securitate ale MApN aprobate prin hotărârea CSAT”
Nu stiu ce a aprobat CSAT da’ din cate stiu eu, spusese cineva pe aici ca pilotii vor CLAR BIMOTOR, din motive CLARE.
Chiar sunt curios. In afara de performante superioare de ce vor pilotii bimotoare? Ce alte avantaje sunt?
Probabil pentru ca in cazul in care s-ar strica unul din motoare, avionul nu cade. Sper ca nu spun aberatii.
Pilotii au cerut doar avioane noi, orice tip, orice model, noi sa fie! Bimotoarele au raza mai mare si capacitate de incarcare mai mare.
GeorgeGMT, ar fi interesant daca ai prezenta un articol cu opinia lui George Friedman(aflat zilele trecute la Bucuresti) in ceea ce priveste Romania.Mi-a placut afirmatia sa, realista, ca Romania nu trebuie sa se bazeze pe NATO sau U.E., pentru ca acestea nu o vor ajuta, la o adica, ca Romania trebuie sa se bazeze in primul rand doar pe ea, si ca ar fi in interesul ei sa isi dezvolte relatia cu SUA, samd.Din punctul meu de vedere tipul este un vizionar.Pacat ca politicienii romani nu sunt la fel de vizionari.
Scuze pentru off topic.
Mi-a placut si mie, chiar foarte mult, desi nu sunt un fan al lui Friedman. Maine, cuplata cu alte articole, zicem noi, complementare.
George ce am spus ca intelegerea cu Porto e foarte posibil sa pice? 😉
se pune deo bubuiala sigur asa scapam de suprapopulare si se fac locuri de munca din pacate noi sintem iar cai normal in sfera ursului calmuc asa ca mina pe limba rusa
Va traduc eu:
Bai prostilor de romani, o sa luam avioane , totul e sub control.
Voi platiti taxele, nu va agiatati ca noi veghem la binele natiunii.
Asta a spus.
cand vorbeam de lume care tipa daca cumparam avione… George uite un exemplu.
Daca se doreste cu adevarat, se vor gasi si banii necesari pentru a se cumpara cateva avioane F16, noi,echipate macar la nivelul Block52+.Trebuie sa aspiram la ce ne permitem sau ne vom putea permite financiar, adica avioane cu costurile de achizitie si exploatare in genul F16 si Gripen , si sa nu visam la ce nu ne permitem si nu ne vom permite financiar, adica avioane de talia lui F35, Eurofighter sau Rafale.
mananca punctepuncte.sigur vor lua f16 din portugalia.se mai murdareste si el oleaca de la atata mancat
Pai n-a zis nimic nou…el oricum confunda ideea cu gioarsele din Portugalia cu strategia armatei de acu ceva timp cand inca mai gandeau coerent… si oricum gioarsele le primeam in 2017 nu…pe mine altceva ma intriga si anume ca tot ii da cu UE si nu zice nimic de NATO sau Uncle SAM. S-o lasa cu EF sh.
Ar trebui sa cerem informatii de la MAPN al rusilor poate aia au ceva informatii mai concrete :)))
pai….saptamana trecuta a fost un subiect vis a vis de aceasta problema…si atunci am lasat un comentariu specificand ca sunt putin cam,,baut,,-acum dupa ce citesc aberatiile lui Dusa vreau sa beau ceva….
Prefer Suhoi sau Mig-uri hack–uite dar NOI decat prastiile alea de f-16.
Eu nu dau UN 1 leu din cotizatiile mele la stat sa fac fundu gras americanului!
CLAR?
tu chiar nu ai inteles ca aici nu e vorba de „fundul gras al americanilor”? e vorba de prostie si incompetenta pur DAMBOVITEANA! si ce sa inteleg din comentariul tau, ca mai bn ai aproviziona rusii cu vodka din cotizatiile tale?
Prietene, daca nu ar fi americanul la mijloc nu am avea nici un fel de batai de cap, aveamn de mult aviatie.
Da, vreau avioane rusesti, ce e asa de greu de inteles.
Prefer Vodka decat posirca din porumb de culoarea cacanie.
electoratul are memorie scurta…Probabil in 2017 nu va mai fi demult in politica sa il intrebe cineva daca decoleaza sau nu f-16a
„Mi-a placut afirmatia sa, realista, ca Romania nu trebuie sa se bazeze pe NATO sau U.E., pentru ca acestea nu o vor ajuta, la o adica”.
Iti place afirmatia asta „realista” ?? De ce e bre realista, poate ne lamuresti cu ceva argumente.
Ia uite… Am zis eu acum o saptamana ca intelegerea cu portugalia sar putea sa pice? Hopa… si ia uite ce zice ministrul nostru iubit… Acum poate am peins credibilitate… Pentru ca nu de putine ori am fost „mistocarit” :D. Se pare ca ne indreptam spre directia bi-motor. Dar nu rusesc, nu EF… Deci mai raman cateva optiuni. Cand vorbeam de o oferta bomba din US… Uite ca se cam schimba jocurile, in bine!!!
F-15 sau F-18?
Ce bimotor american se afla in dotarea tarilor din UE sau NATO si se mai afla in productie, ori poate fi relevant astfel incat Romania sa-l cumpere? Exceptam US ca e un singur stat, iar Dusa vorbea de mai multe. Canada si Spania utilizeaza F/A-18 Hornet care nu mai este in productie, iar Turcia, Grecia si Germania (???) utilizeaza F4 Phantom, care este istorie. Daca se va adeveri ceea ce spune Dusa, sigur nu poate fi un bimotor american. Nu exista o plaja mare de bimotoare americane in UE sau NATO
.
F 18 Super Hornet este in productie dar doar SUA si Australia detin aceste avioane.(cred).Mai este si F-15 Silent Eagle care este in proces de dezvoltare momentan
canada poseda 138 exemplare F-18 Super Hornet Spania 86 Finlanda 64 Kuweit 40 Malaezia 8 Suiss 34
Canada are McDonnell Douglas CF-18 Hornet restul tarilor pe care le-ai mentionat a F/A-18C sau F/A-18D.
Daca tot e in productie ar putea sa faca unul mai adaptat si mai simplu pentru noi, adica sa aiba o aripa normala, nu pliabila. Si sa aiba motoare noi, F-414 (EPE ar fi cel mai bine) in loc de F-404, aceleasi motoare ca la Super Hornet (plus adaptarile alea pentru a avea un RCS mai redus).
Un Super Hornet costa parca in jur de 55 milioane, niste F-18 C ar trebui sa coste evident mai putin.
Cel mai bun ar fi fost F-18 L insa, cu licenta pentru el sau macar facut partial aici, cu centru de mentenanta aici, offset etc.
Avionul asta ar fi extraordinar cu motoarele noi F-414 la 120 kN (daca ii pui si sistemul ala simplu de tractiune vectoriala pe care l-au testat pentru F-18 ar fi deja nemaipomenit). Raport tractiune-greutate mai bun si decat F-22 sau Su-50 (din ce se vorbeste oficial despre alea) deci un vanator excelent, va duce cel putin 9 tone incarcatura de lupta (deci si un avion de atac foarte bun), am avea multirolul perfect. Cu avionica lui Hornet, poate ceva radar AESA si senzor IR (precum cele oferite de Northrop Indiei) si cu calitatile alea de zbor F-18 L asta adus la zi ar fi peste EF, Rafale, Su-35, Gripen, F-16, F-15, Mig-29, Mig-35 etc. Nici nu ne-ar mai trebui F-35 nici peste 30 de ani (nu ca l-am lua mai curand, daca il vom lua candva).
Si nici pretul nu ar trebui sa fie prea mare (sub F-18 E/F). Cu 4 miliarde am avea macar 72 de avioane din astea zic eu (sa avem 120 din astea ar fi ideal, sa nu uitam ca in 1990 aveam parca 350 sau 450 de avioane de lupta, numai retin).
Recunosc insa ca suna cam a vis ce spun acum, nu stiu ce e de capu astora de ne conduc
c27 j spartan
Robert Ionut, dar de partea cu offset-ul ce se aude?
Ca asta-i si mai importanta pentru noi, contribuabilii civili!
Inca nu e sigur nimic, dar am scapat de f16 a. E foarte posibil sa operam f 18 facute dupa 1994 remordenizate! E posibil sa avem 2 escadrile. E posibil sa nu fie doar un vis! Dar suntem pe strada buna!
Ce sa faci cu 24? fie ele si F22…
Pai Boeing F/A-18E/F Super Hornet e facut dupa 1994….cred…:)
Unde a spus Dusa de bimotor?
FA 18 SUPER HORNET E/F?Ar fi bucuria pilotilor romani.
Dupa cum merge economia nationala ma indoiesc ca Romania isi va cumpara bimotoare.Ar fi ok daca s-ar cumpara si monomotoare, insa noi, sau cat mai noi.Chiar si in vremurile bune, inainte sa inceapa criza economica globala, oficialii romani au afirmat ca datorita costului mai mare al orei de zbor, Romania se va orienta spre un avion monomotor.
Sau schimbat unele chestii de atunci. Americanii o sa ne avantajeze. Pentru ca sau gandit dupa ce au dat bani pentru scut ca are nevoie si de protectie!
O sa le proteje ei.Nu se bazeaza pe romani.Nu ai spus chiar tu ca americanii vor sa disloce in Romania o escadrila de F16?
Dupa finalizarea scutului, romanasii vor pazi exteriorul bazei, de la distanta.Aceasta instalatie va fi pazita la un nivel care sa o protejeze de un atac terorist, inclusiv cu avioane deturnate, insa nu va fi protejata sa faca fata unui masiv atac aerian direct, din partea Rusiei, de exemplu.Daca rusii ar dori sa atace si sa distruga instalatia de la Deveselu, cu siguranta ca ar reusi.
da sorin o sa il protejeze si ei… Dar si noi o sa avem rolul nostru. Din pacate sau nu F16 sh nu prea o sa mai fie pe piata. Alea din Porto o sa ajunga la vecinii Bulgari (din fericire) care sunt mai praf ca noi… Iar americanii isi vor moderniza toata flota de F16 C/D. Este foarte probabil sa avem F18. Care este un multirol pur. Cand vorbeam de propunere bomb ziceam ca platim doar modernizarea vreo 800 ml usd… Iar avioanele vor fi donate. De offset… Daca citesti presa internationala, o sa vezi ca Boeing cauta fabrica de avione… 😉
Abia reusim sa efectuam cateva ore de zbor cu amaratele alea de MIG21, care au un singur motor.Nu cred ca se vor efectua mai multe ore de zbor cu un bimotor.Sper sa ne dotam macar cu FA 18.Ar fi ok pentru pilotii nostrii.Care este logica ca se va opta pentru FA18 in detrimentul F16?Nu mai sunt disponibile F16 SH pentru vanzare?La ce nivel de echipare vor fi FA18 pentru Romania?
dintre F-15 si F-18 sincer mai bine Mig 29 ”Siper” dar ce sa ii faci cica leau casat baeti
F18 este un avion multirol iar MIG29 pe care il aveam noi in dotare era proiectat doar pentru suprematie aeriana.Pentru misiunile de atac la sol, pe care batranul F18(sa nu mai vorbim de fratele mai tanar, FA18) le poate indeplini noi ar trebui sa ne cumparam un alt avion dedicat misiunilor de atac la sol.Nu este mai simplu si ieftin financiar, ca un avion sa poata fi folosit atat pentru vanatoare cat si pentru atac la sol?
Romania este prea saraca sa exploateze un bimotor.
F-15 Silent Eagle:D.
Caraghioasa turnura a discutiei, de la 9-12 F-16A/B vai de ele cu dural-ul prins in pioneze si scuipat sa ajuns la F-15SE si SuperH.
Ati uitat Finlanda cu F-18 C/D…
Cat despre solutia de bimotor, nu cred ca avem bani de F-15SE… poate doar variante mai vechi sau F-18 C/D, nu E/F.
Raptorul nu vrea sa ajunga nici macar in curtea israelienilor, daramite la noi. Ma refer la operarea lui de US Airforce, nu de noi.
Sincer acum, cred ca tot de F-16 e vorba, adica unul vechi, care e pe avion cand il cumparam, si altul, fie tot vechi, de rezerva sau cel nou montat prin upgrade. Si astfel avem F-16 bimotor 🙂
Nu ca nu scriam eu intr-un articol mai vechi de un bimotor necesar Romaniei pentru rolul de superioritate aeriana, deoarece si asa avem flota mica, iar in viitor va fi si mai mica… tot mai mica.
MIG-29 SMT ar fi fost arhisuficient…
Domnul ministru a spus clar: „suntem şi graniţă a UE pe graniţa cu Ucraina, Moldova şi Marea Neagră, o zonă foarte importantă” si cum nu este bine sa luptam pe mai multe fronturi ii luam in ordine => inlaturam prima amenintare Marea Neagră. ( personal cred ca sunt mult mai avansate decat avioanele detinute de Marea Neagră)
Da´nu le mai da idei , s-ar putea sa ne trimita sa bicium marea ,cum s-a mai intamplat odata , demult de tot . Si gandindu-ma la materialul din care s-a facut bici in ultimii 23 de ani , nu stiu daca e bine ….
aoleu sa pun un simily face 🙂 daca citeste cumva articolul sa nu inteleaga gresit si sa cumpere F4
Ce mai despicam noi firul in patru aici :))) Ce nu e clar ? Pt. individul dusa(„d” intentionat) 12 F16 portugheze de pe vremea bunicii indeplinesc toate conditiile enumerate de el,nu va mai faceti sperante,atata ii duce capul,clasa noastra politica e o catastrofa,suntem terminati! Scapa cine poate,pentru tara e prea tarziu,doar individual,la nivel de persoana fizica mai avem cate o sansa.
offtopic
uitati-va la comentariile despre grippen
https://www.youtube.com/watch?v=walHLvmaIq0
tipu mai are uploadate niste filme in care la comentarii se plang mai multi de grippen. Se pare ca nu au voie sa porneasca afterburn-ul la grippen din cauza contractului semnat cu Suedia
@ Barny tu crezi sau ai timp ca sa crezi aeratiile alea? Daca nu ai voie ca sa ajungi sa porntesti afterburner-ul nu ajungi supersonic – nu ajungi supersonic nu realizezi interceptia, atunci cum mama zmeului faci politie aeriana?!
mai eu stiu ungureste si mai citesc si ce zic ungurii pe blogurile lor. Le pare rau dupa mig 29
@ Barny – le pare rau dar le-au pus in vanzare, cum mama zmeului vine asta?
pilotilor maghiari le placea mai mult mig29 dar a fost o decizie politica se pare. Si ei au politruci nu numai noi, si ei sunt corupti dar nu in asa mare masura..
stati linistiti fratilorca asta e praf in ochi ce dusa va tine cont de cit are in buzunar nu de ce isi doresc pilotii sau interesul poporului roman adica ofsset si alea……
Vad ca sunt comentatori care se bucura ca schimbam un tip de ipotetica vechitura cu alt tip de ipotetica vechitura .Asta dupa ce am avut o industrie capabila sa fabrice un avion de lupta, cu munitiile aferente .
Bunica imi povestea demult despre ” cainele domnului ” . ” Domnul „, adica nobilul maghiar local de la ei din zona aurifera din Apuseni ,se lauda cu mofturile pe care le facea la mancare cainele sau de rasa . In urma unui pariu ,l-a lasat o saptamana in grija unui vanator care si-a luat angajamentul ca il face sa manance si mere padurete .Si s-a tinut de cuvant : l-a tinut flamand , si dupa 3 zile de foame a mancat si acriturile celea .
Ma rog, 23 de ani de distrugere a industriei pot fi un motiv intemeiat sa ne bucuram de vechituri, nu ?
Exact, se aplica aia cu ceva rau sau ceva foarte rau, astea fiind optiunile.
Corect, avem varianta sa ajungem sa-l producem noi sau in colaborare, da’ ar insemna sa ramanem fara bani de campanii electorale..
…Se arunca una bucata piatra in lac si „baldabac”!..Nu ingrijoreaza pe nimeni ca GSG9 nu comenteaza? 🙂
Asta o sa luam: http://aviadesign.online.fr/fiches/lockmart-starviper.htm
Ce-i cu ala, nu apare nicaieri, nici pe goagal nici pe youtube :))
Sau asta era intentia? 😀
„.Nu ingrijoreaza pe nimeni ca GSG9 nu comenteaza? 🙂 ”
Bre, voua vi se facu dor de mine 🙂 …
Ce sa comentez, nu e nimic de comentat. Asta e din categoria un nebun mazgaleste cu peretii cu rahat si 20 de filozofi se chinuie sa interpreteze ‘ancorat in sinergia faptelor, recursul la universalitate nu eludeaza meandrele concretului’…
Gata, comentai…
Daaaa… aaa…da` .voua cum va plateste orele extra de sambata ? 🙂 🙂
Ne-au promis malai si cartofi la aia care scapam 🙂
Carne o sa fie destula prin peisaj, in diverse stadii de prospetime, ramasa de la astia care inca mai asteapta multe-roa-li-li-le-le-uleurile ca sa-i apere 🙂 🙂
Apropos, ti-ai sapat adapostul? Ai rezerve de apa, conserve, medicamente, ceva obecte contondente 🙂 🙂 🙂 ?
Slanina in pod si beutura in pivnita .
Dupa sfatul Intelepciunii-voastre din ” Idee rapede ( pritocita ) despre rasbelul de partisani ” , demultisor enuntata pe site-ul azi-concurent Resboiu . Faine vremuri . Prima dragoste . Atunci ai dat cu parul prima data in MariusZ , nu ? .
” Da´ sa iei un par de soc,
Sa nu ma omori de tot „
Da, faine vremuri, eram inca tineri si plini de sperante – unii dintre noi 🙂
Bre eu in MariusZ nu dau cu parul, dau cu pietre, cu sacurea, cu molotovu’, da cu paru’ nu-mi permit, ca suntem oameni seriosi si mi-e simpatic 🙂
Articolul cu pricina „Studiu privind infiintarea si folosirea grupelor paramilitare (partizani) in Romania” era absolut OK daca ar fi fost publicat in Almanahul Anticipatia: 13000 de sate cu 13000 de grupe de partizani cu 13000 de lansatoare Spike, in condiitile in care Germania are numai vreo 311 si 4000 de rachete, simpatic articolul 🙂
Partizani?! 🙂 Pai la astfel de matocaraie ai nevoie de paduri, si la noi de unde paduri?! Sa facem un fel de partizanat urban?! Adica io sa dau cu pietre in ivan si guvernul in exil condus de de toti aurolacii sa ma incurajeze?! 🙂 🙂 A zburat bre puiul cu tot cu ata.
Ha ha si mie mi-a venit din inconstientul colectiv o idee deasta ! Sa facem fiecare bloc autoaparabil , dotat cu mitraliera antiaeriana de balcon etaj 10, SA de terasa bloc cateva At-uri pe etajele 3-5, si in rest armament de infanterie.Totul pastrat la subsolul blocului, si activat in caz de Radu cel Frumos.Si cred ca ar costa mai putin, decat avioanele, si am fi avut eficienta nu gluma in caz de conflict urban.Da’ au desfiintat desteptii armata si acu’ se uita asti-a tineri la Kalash ca bou’n teava!
Si ce ne facem cu blocurile cu 4 etaje?propun asa: et4 aa ,un stigar ceva sau un ag7 la nevoi ca in afganistan,la 3 un at cu ceva,la 1 si 2 ,molotoave
@ wandoo
No´ ala-i bun.
Chiar daca nu e noua ideea – cetati de munca, lupta si aparare . Alea erau combinatele alea mari .Da fusa si sa dusa . Si ideea, si fabricile .Numai de sarma ghimpata uitasi , ca fara ceea vine coloana a V-a si maine poimaine gasesti tot arsenalul la REMAT bace draga.
@ George GMT
” Adica io sa dau cu pietre in ivan si …. ”
Asa bade George , asteapta-l tu pe Ivan cu metralera la bariera Colentina .
Intre timp feldwebel Fritz a crescut pretul la gaze , jandarmii din Saint-Tropez au umflat factura la curent , fara sa zica ” s´il vous plait ” , Franz Josef a scumpit motorina ,compensatie pentru lebede , printesa Arabela a dat porunca sa bage cutitul in liderul sindical iar Attila pregateste kortes-colacs pentru parastasul Romaniei .Da´ ce te-i face de-a veni iar´ Ivan cu tzidula semnata de la Yalta ?
Tu asteapta George . Rabdare si tutun .
GSG9, recunosc si eu ca n-ai dat cu parul, ai lovit cu grija, de-am crescut intr-un an cati altii in zece 🙂 Si mi-a si placut putin 🙂
Vorba ceea, ce nu te omoara te intareste 🙂
Amu’ eu tot astept si-un articol de-al tau, ca veleitati s-ar zice ca ai, si n-ar iesi asa seci ca ale mele.
” Minunat om ar fi părintele Trandafir dacă nu l-ar strica un lucru……………………… Când una, când alta: odată da cu vorba-n săteni, altă dată-n protopop. ”
Bace GSG , intr-o viata anterioara nu cumva umblai matale cu Boboteaza ? Ca-mi pare ca pe tine te-a luat de model Slavici . Chiar daca zici ca am zis ca din ce zici s-ar zice ca esti de la ceia despre care nu se zic prea multe .Ca mare lucru nici n-ar fi , ca de popa cu grade s-a mai auzit .
Minunat si fain ficior ai fi daca ne-ai lasa sa visam. Numa´ vezi ca si desteptatorul ma trezeste dimineata din vis ca sa merg la lucru´ …. 🙂 🙂
http://ro.wikisource.org/wiki/Popa_Tanda
http://www.youtube.com/watch?v=NWhp0rZorEE
1/bun….deci in legatura cu F-18, in orisice varianta ar fi, pentru Armia Romana , ar fi NUMAI PURE INCHIPUIRI…sau se bazeaza pe ceva cat de cat concret…
2/dl FRIEDMAN cam spunea ca DEVESELU nu mai e de actualitate… si altii prin alte parti…
e drept ca a fost o „convorbire/conversatie” intre Min Externe din Rom si parca Departamentul Apararii , sau ma rog ce o fi fost, din SUA ca DEVESELU e de ACTUALITATE …