Pe 2 aprilie echivalentul rusesc al GPS-ului american a incetat brusc sa functioneze, toti cei 24 de sateliti din compunerea acestuia oprindu-si activitatea si creand un val de consternare in intreaga lume, cu atat mai mult cu cat Moscova nu a oferit nici o explicatie oficiala pentru acest eveniment nemaintalnit pana acum.
Pe surse se dau ca posibile cauze, o problema de softwere, furtuni solare si altele, dar una peste alta timp de 13 ore sistemul Glonass nu a functionat absolut deloc si acest lucru a pus in stare de alerta maxima mai multi oameni decat am crede.
Departe de a rade de rusinea rusilor, foarte multi specialisti s-au intrebat ce s-ar fi intamplat in lume daca sistemul GPS ar fi incetat sa mai functioneze si ce ar face intreaga planeta daca dintr-un motiv sau altul sistemele de pozitionare prin satelit ar inceta dintr-o data sa functioneze?!
Intrega navigatie aeriana si navala are la baza sistemul GPS, sistemul bancar si tranzactile bancare – datorita masurarii exacte a timpului cu ajutorul sistemul GPS (intregul concept GPS se bazeaza de fapt pe calcularea extrem de exacta a timpului, sistemul avand la baza asa-numitele ceasuri atomice), internetul, aprovizionarea cu energie electrica, bursele de valori, inclusiv agricultura si tractoarele autonome care ara sau secera pe baza ghidajului prin GPS.
Si daca se va dovedi ca a fost o problema de softwere ne putem inchipui ca pana la urma cineva va reusi sa treaca de sistemul de protectie si va bloca sistemul sau dimpotriva il va face sa transmita date eronate. Din acest motiv guvernul SUA a mandatat compania Locata Corporation sa dezvolte un sistem redundant cu baza la sol pentru GPS, iar cercetarile se desfasoara White Sands Missile Range in New Mexico sub controlul US Air Forces, iar pana acum responsabili americani au descries sistemul pus la punct de Locata Co. ca fiind : “science fiction levels of performance”, acoperindu-se peste 2500 mile patrate si reusind performanta de a localiza un avion care zbura la o distanta de 50 km cu o precizie de sub 10 centimetri.
Deocamdata ramanem cu spectrul unei caderi catastrofale a sistemului GPS, care spre deosebire de cel rusesc are in componenta 36 de sateliti – avand astfel rezerve si asteptam o explicatie convingatoare din partea Rusiei: ce s-a intamplat in cele 13 ore cand Glonass a somat?!
GeorgeGMT
Io v-am zis ca li se strica Glonass-ul si ca unitatile militare, dezorientate, vor face aplicatiile la Kiev si Odessa in loc de Rostov da’ nu m-ati crezut. Prima parte a profetiei s-a implinit, urmeaza a doua 🙂 ))))))))))))))
:))))))))))))))))))))))))) …… Aceste defectiuni vor fi periodice si aplicatiile vor avea mereu eroare spre vest …. Te pui cu softu ?!
Cind se va realiza a doua parte a profetiei? 🙂
Si care era a doua parte?
Eu as intreba daca satelitii militari mai functionau ….
Ca la intrebarea ta dau eu nistee raspunsuri cam de do0mneiul literaturii (adica nu imi bat capul sa verific veridicitatea .. doar amuzament)
1) Sistemul a fost „deconenectat” de americani .. ca un avertisment
2) Sistemul a fost „deconenctat” de rusi .. ca un avertisment ptr americani care acu umbla cu pampersi si se straduie sa inteleaga cum dracu au facut!! (adica au fcut experienta cu sistemul propriu si d;aia a durat numa 36 de ore!)
3)Sistemul a fost deconectat de : China, talibani, Kenia cva un test final inainte de a termina cu lumea occidentala …
raspunsul 2) nu vad ce ar demonstra – Glonass ii sistem rusesc.. nu trebe sa te chinui sa intelegi cum au facut.. o simpla comanda de shutdown. Ii al rusnacilor.. ei l-au facut ei pot sa il omoare.. 🙂
Modul in care cinchizi Glonass ar trebui sa fie asemanator cu ala cu care in chzi9si si GPS ul (asda cum un Mercedes sau Citroen sau de ce nu un Logan mai jmecher le paradesti la fel …)
Deci sa zicem ca am o raza a „mortii” cu care „termin” motorul un dei m asini cand vreau eu .. si am oftica pe tine. Cum prodedez la testare?
Pai cand nefasta se duce la piata o opresc in 15 metri ..(si inghitz scandalul ca nu sunt bun de nimic si sa ma ia la piata pe post de magar cu samar). Apoi te prind pe tine pe niste serpentin extra nasoale .. si adio vecine!!!! Ce eneorc pe capu tau sa iti moara motoru chiar in acu ala de par in panta aia nasoala rau cu rapa aia de 500 metri in dreapta … Imi voi aduce aminte cu duiosie de tine si famelia ta ori de cate pri voi parca pe locul in care iti parcai tu Octavia ….
4) Nu plătiră factura de curent și s-a tăiat… de câte ori i-am zis lu Putina, mă băiete plătește-ți facturile, dară el nu și nu!
http://www.emptywheel.net/2014/04/02/russian-gps-alternative-satellites-went-illegalfailure-solar-storm-damage-or-cyberwar-in-space/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=russian-gps-alternative-satellites-went-illegalfailure-solar-storm-damage-or-cy
Se pare ca Ucraina se va lupta exclusiv cu armament din al doilea razboi mondial. Tot ce necesita electronice nu o sa mearga …..cand vrea Ivan.
Scuze dar asta e una bucata de cestie tare de tot…. sa „interici” altora folosirea sculeleor sofisticate. De ex daca in campu tactic unu ar putea bloca calculatoarele (cipuri) ce prapad ar fi! Cele mai moderrrne avioane sunt instabile aerodinamic ,,, stsemele electronice actrioneaza de nspe ori pe secunda s a le tin a in aer.. Fara calcaulatoare .. BUF ! Ca pietrele ar cadea si F 16, si F 18 si MIG 29, SU 27 samd . Munitia ghidata …. ar ajunge la tinta pe baza princiului unde dai si unde crapa .. Insa cine ar avea cestii mai „clasice” (destule) si oameni antrenati … ar rupe! Si „fratii* sovietici” erau uneori prevzatori. S-a ras ca pe avioane aveau instalatii pe lampu , nici macar tranzistoirizate INSA lampile rezista mai bine in at mosfera „intens ionizata” . Adica dupa cateva „lovituri tactice” (atomice) functionau !!!
nimic mai gresit.. 🙂 Internetul , serviciile bancare, bursele folosesc intradevar ceasuri atomice dar nu sunt cele de pe GPS, sunt asa numitele servere de timp.. Exista un protocol dedicate pentru asta NTP.. nu are legatura cu GPS.
Bre, toatea alea de le-ai enumerat tu, si eu in articol, folosesc sistemul GPS pentru coordonarea tranzactilor pe intregul glob, nici o banca din lume nu detine un ceas atomic, si chiar daca l-ar detine, acesta nu este on-line cu intregul sistem bancar, etc,etc.
Nici eu nu pot sa spun ca stim aceasta chestie, dar dupa ce am citit-o m-am interesat si intreadevar trasferurile de bani functioneza si pe baza sistemului de poiztionare globala.
Cu alte cuvinte, desi exista serverelele de care spui tu, acestea la randul lor se testeaza din cand in cand pe baza unor aplicatii GPS, asa mi-a zis un baiat care se ocupa cu securitatea trazactilor la Sibiu, cand l-am intrebat ce dracu are a face bursa de marfuri cu GPSu’…
Bre George nu-i dreacu chiar atat de negru. GPS probabil ca se foloseste la temporizarea tranzactilor bancare internationale dar la nivel national orice entitate are acces la ceasurile atomice de la nivel national, in cazul nostru este unul la Observatorul Astronomic la care oricine are acces gratuit, iar firme, banci si altele se pot lega direct electronic la el fara nici o taxa.
Cat despre navigatia aeriana si navala care ar fi intrerupta m-am, scuzati-mi franceza, cacat pe mine de ras. Nu stiu cum e cu navigatia navala, dar la ceea aeriana GPS, Glonass-ul si altele sisteme de pozitionare prin satelit, nu sunt acceptate ca unica metoda de navigatie. De fapt nici nu sunt recunoscute oficial de organismele de certificare a aeronavelor chiar daca sunt cele mai folosite la ora actuala. Daca te duci la certificare cu un avion de transport care are doar navigatie pe baza de GPS ti se refuza pe motiv ca nu are sistem de navigatie. Sisteme recunoscute de navigatie sunt, VOR-DME, NBD, si alte sisteme radio, precum si sistemele inertiale. Daca vrei sa obtii ceritificare pentru un avion de transport trebuie sa demonstrezi ca poate naviga in siguranta folosind aceste sisteme. In cazul in care GPS-ul pica Flight Management Computer-ul unui airliner modern trece automat pe navigatie inertiala care functioneaza permanent si se corecteza cu GPS-ul (cand functioneaza). In cel mai rau caz, in cazul picarii GPS-ului, airliner-ul, in cazul zborurilor intercontinentale, va avea niste erori la traiectorie de cativa kilometri, inerente oricarui sistem inertial, care vor fi corectate in momentul in care vreun VOR devine disponibil.
Cat despre de ce s-a oprit Glonas-ul sunt absolult singur ca l-au oprit rusii ca sa testeze protocolul de trecere de la functionarea in timp de pace (acces militar si civil) la functionarea in timp de razboi (acces doar militar) si sa dea transpiiratii NATO in acelasi timp. Ma foarte indoiesc ca hackerii rusi sunt mai prosti decat aia chinezi, indieni sau americani si nu sunt in stare sa-si apere sistemul de atacuri cibernetice.
Probabil ca ai drepate… N-am muri cu totii.
Are mare dreptate Arhanghelul!
La nave e mai ușor, dată fiind viteza, dar nu ești navigator sau pilot fără să faci asta în somn – ți-o zic sigur.
Pe mare e tare interesant cu observarea și calcularea în funcție de soare, lună, stele… îți faci capul pătrat cu calculele.
la sibiu ? cred ca ei folosesc ceasul de la cuptorul de bucatarie al doamnei ancutza
ca intr-o vreme la dansul in casa era „piata de derivate” de la sibiu
In aviatie, fix cum zice arhanghel, sistemele de radionavigatie sunt de „baza”
uite par egzampli 737 http://www.b737.org.uk/flightinsts.htm
Cam rusinica pentru toarsu Putin … Si ceva imi spune ca incet dar sigur se va migra catre GPS …Glonass va ramane doar al rusilor; intr-o inapoiere deja clasica….
CE INAPOIERE?????
NU STII SA CITESTI?
DACA GPS PE PLAN MONDIAL, FINANTAT DE MARILE TARI ALE LUMII ARE 36 DE SATELITI IAR GLONASS DEJA 24 (SI NU SE VOR OPRI AICI) DESPRE CE INAPOIERE VORBESTI AMICE?
SI TU NU STII CUMVA CA IN AEROSPATIALE RUSII SUNT PE PRIMUL LOC IN LUME, INCLUSIV SATELITI???
D.P.D.V.TEHNIC GPS-UL ESTE INAPOIAT !
Da nene, ai dreptate, gps-ul e o basina…d’aia il foloseste toata lumea mai putin rusii…neste prosti aia din vest. Tehnologia ruseasca e a mai prima din univers… aia cu tehnologia spatiala e ca premiile alea cu masina anului…fix nimic. Rusii sunt buni la vodca si bagaboante, restu’ e tacere.
…cred ca nemo se refera la sarirea unor etape de evolutie tehnologica cu privire la ambele sisteme…
DESIGUR RAZVANE, AI OCHIT CE TREBUIE.
COSMIN, :d’aia il foloseste toata lumea mai putin rusii…
CAND NU STII, MAI BINE TACI!
RUSII AU SI PROPRIILE SISTEME DE OPERARE SOFTWARE ,NU DOAR WINDOWS SI LYNUX, SI STII DE CE ISTETULE?
DE D’AIA. CA E JMECHERI SI POATE !
CE MAMA MA-SII SA TE LEGI LA UN SISTEM CARE NU-I AL TAU DACA ESTI CAPABIL SA-L DETII PROPRIU SI TOTAL?
AI AUZIT VREODATA DE STRATEGIE, DE TACTICA?STII LA CE SE FOLOSESTE BAGABOANTELE ASTEA CARE NU IE RUSOAICE?
IN ZIUA CAND O SA AFLI LA CAT DE MULTE CHESTII SUNT BUNI RUSII, SA NU GANDESTI DEJA IN RUSESTE !
MY FRIEND, AM UITAT, RUSII SUNT BUNI SI LA BRAINWASHING, DOVADA VIE ESTI DUMNEATA (VEZI CA VORBESC LA PERSOANA A DOUA PLURAL). TE ROG IO CA O DATA IN VIATA, CA SA NU MORI IGNORANT, VIZITEAZA BIG APPLE. ITI PLATESC IO EXCURSIA DACA NU POTI SCHIMBA RUBLELE IN DOLARI. SI P’ORMA VORBIM SI DESPRE MOSCOVA.
CosminC
DUPA CUM VAD, LIMBAJUL SI BUNUL SIMT NU TE DAU AFARA DIN CASA, INCLUSIV I.Q.-UL.
DACA TIE UN OM CARE ARE HABAR SI DE TEHNICA UNORA SI A ALTORA SI CUNOSCAND DESPRE CE VORBESTE-NU NUMAI DIN INTERNET !!!-TI SE PARE A FI SPALAT PE CREIER, DOVEDESTI DOAR CA TU ASI FI ASTFEL, DEOARECE EU NU AM VB CONTRA AMERLOCILOR !
DE LA O VREME CINE NU FACE FATA LA O DISCUTIE TEHNICA,ISTORICA SAU POLITICA ARUNCA ACESTE VORBE:COMUNIST,RUSOFIL, ETC SI AMD.
LIPSA DE CUNOASTERE NU O SUPLINITI PRIN MISHTOURI IEFTINE COPILASI !
DACA TU CUMVA DIN CINE STIE CE MOTIV OI FI VAZUT BIG APPLE EU NU TE TRIMIT LA MOSCOVA AMICE, NU DE ALTA, DAR S-AR PUTEA SA FACI INFARCT VAZANT KREMLINUL,BALSOI TEATR SAU VASILI BLAJENAI…AOLEO,SCUZE,DACA EU STIU CE INSEAMNA SMITHSONIANUL SI UNDE SE AFLA BROADWAY-UL SORRY,AM UITAT CA NU POT AVEA PRETENTIILE DE A CUNOASTE CE AM ENUMERAT MAI SUS !APROPO,PENTRU TINE:CHESTIILE ACELEA SE AFLA IN MOSCOVA !
STII CUM TI-AR FI RASPUNS UN RUS, PE SCURT?
PASOL!
Nene, poate eu nu stau asa de bine cu iq-ul, recunosc ca sunt cateodata ignorant si ca am multe de invatat.
„DACA TIE UN OM CARE ARE HABAR SI DE TEHNICA UNORA SI A ALTORA SI CUNOSCAND DESPRE CE VORBESTE-NU NUMAI DIN INTERNET”. Nu cred ca vorbesti despre dumneata insuti.
„DAR S-AR PUTEA SA FACI INFARCT VAZANT KREMLINUL,BALSOI TEATR SAU VASILI BLAJENAI…”. Hai ca poti mai mult de atat.
Iti doresc o viata linistita. Cu stima.
Asa ziceau si Adolf si Goebbels in ’41 … insa si-au schimbat nitel parerea canda s-au ciocnit de T 34, KV uri si IS uri …
Apropos de ciocniri, era sa fie una deasupra Moscovei: Airbus A319 si Tu-95:
http://www.ziuaveche.ro/international/externe/un-airbus-air-france-si-un-bombardier-rus-tu-95-la-un-pas-de-coliziune-225084.html
nemo-
ai dat cu mucul în farfurie la faza prezentă!
36 de sateliți, zici? Păi umilul meu GPS-plotter marin lucrează cu 12-15, heheh.
BRE FLOGGER,CE ZISESI?CA NU INTELEG APROPOU’!
Păi, domnia mea zisă, căci, carevasăzică, nu-s 36 de sateliți care pasează semnalul, ci, treba e mai complexă și sateliții mai mulți, dară nu trebuie asta să te perturbe în dragostea teknicii rusăști…
De asemenea, mai zâsăși că putina cheală nu-și plăti factura la curent, dară asta-i o glumă.
Amu că am demascat intriga, explică-mi care e faza cu avansul pretinilor tăi în ale electronicii de navigație/poziționare.
* corecție, sateliții îs mai puțini, însă muncesc mai eficient, vroiam să zâc!
DESPICI FIRUL IN PATRU FARA NICI O LOGICA.DEVINE PLICTISITOR.
coane n-a dat-o
asa pe hartie, fix ca si la avioane, intai a fost gps, apoi rusii, europenii etc
pa hartie amandoua ca specificatii sunt mai bine ca gps
la „civile”, la fel, amandoua sunt mai bine
si la harti, elipsoidul nou rusesc (molodensky) e mult mai precis decat millerul american
da ca si chestie de lansat bombe, rachetutze (la astea au alte chestii, in afara de gps si ghidaj inertial, gen recunoasterea terenului, etc fusese aici un articol despre popeye etc) etc – gps e singurul care de la primul razboi din irak incoace a fost folosit constant si a dat rezultate „probate”
dar restul pe hartie cel putin, sunt mai noi si mai acurate
In primul rand GPS este finantat integral de guvernul Statelor Unite, iar constelatia GPS este operata/administrata de US Air Force Space Command. Deci intrebarea este care alte mari tari ale lumii? Constalatia GPS consista din 32 de sateliti din care 31 sunt operationali, iar unul este in „mentenenta”, dar de fapt reprezinta o rezerva. Constalatia Glonass consista din 29 de sateliti din care 22 sunt operationali, 4 sunt reprezinta o rezerva, iar restul sunt in diferite faze de a fi pusi in functiune. Pe partea civila Glonass este mai precisa la anumite latitudini nordice. Pe partea miliatara ma indoiesc ca Glonass este mai avansat, sistemul ne avand capabilitatea de a furniza utilazatorului militar corectie ionosferica, care poate aduce precizia semnalului GPS undeva in jur de 20-30 cm.
prin organizatiile internationale se cotizeaza periodic cu sume procentuale de celelalte state
Se cotizeaza o laie. Programul este integral fianatat de platitorii de taxe din Statele Unite si bugetat de catre Department of Defense (DoD).
Oare?
Atunci sint atit de culanti si dau drumul la o gramada de neica nimeni sa-l foloseasca. Pentru ca sa-si gaseasca casa, cea a vecinului , cea a vecine si ma istiu si eu ce?
No shit Sherlock! GPS este considerat de guvernul SUA un serviciu public si o activa nationala care este finantata integral din banul public. Il vezi tu pe Uncle Sam incercand sa colecteze vreun sfant de la toti cei care fabrica dispozitieve GPS, circuite integrate GPS sau software?
MAI INFORMEAZA-TE DOMNUL ALEX, NU MAI FI ASA CATEGORIC L CU CHESTIA ASTA !
SI DACA NU STIAI:APLICATIILE GPS PROFESIONALE-INCLUSIV PE TEODOLIT-SE FAC SI PRIN CARTELA GSM TELEFONICA CU CREDIT INCARCAT ,PENTRU A AVEA ACCES!
DIN BANII ACEIA O PARTE PLEACA SPRE GPS.!
Vai baiatule banii respectivi nu ajung la guvernul SUA ci la dezvoltatorul aplicatiei respective. Nu mai batea campii. Filozof erai daca taceai.
da ?
IA DOVEDESTE !
SUNT SATUL DE CONTRAZICERI FARA SENS!
HAI!
Pai chiar fara sens, atata timp cat oricine stie ca folosirea sistemului GPS este GRATUITA, platesti doar dispozitivul si uneori softul.
„The system provides critical capabilities to military, civil and commercial users around the world. It is maintained by the United States government and is freely accessible to anyone with a GPS receiver.”
Cu citirea de la Wiki.
GMT!
…………….
Ia de aici direct di gura calului de la National Coordination Office for Space-Based Positioning, Navigation, and Timing: GPS satellites provide service to civilian and military users. The civilian service is freely available to all users on a continuous, worldwide basis. The military service is available to U.S. and allied armed forces as well as approved Government agencies. (http://www.gps.gov/systems/gps/) Asta ar fi unu la mana. Doi la mana, pune-ti intelectul putin in miscare si baga un ochi pe un raport anual sau trimestrial al oricarei firme care se ocupa cu dezvoltarea de aplicatii GPS sau „hardware” GPS si poate ne instiintezi si tu pe noi ce fel de redevente au platit guvernului SUA pentru folosinta semnalului GPS. Ti-as recomanda Garmin, TomTom si MiTAC Digital Corporation care sunt companii publice si publica acest fel de rapoarte. Asteptam…
ce ziceti dumneavoastra, este pentru statia de sol care iti da referinta „augumented”
si banii astia in romania se duc spre vreun ocot sau cum se cheama acuma cadastrul
daca vrei sa trasezi o strada si ai nevoie de precizie mare , atunci platesti pentru statia de sol
pozitionarea gps , e gratuita, o plateste DoD, precizia e aia de cativa metri, daca aveti navigator de exemplu softul de navigare va pune pe strada, nu satelitii care va pot da ca civil utilizator mokka, o pozitie la 10 metri distanta in rondul cu panselutze nu pe strada
Este mai eficient sistemul rusesc de navigatie pe partea nordica pentru ca rusii sunt interesati de acele zone nordice unde se afla mari suprafete din Rusia locuite masiv de rusi asa ca si-au plasat satelitii deasupra acestor zone.
Observatia mi se pare de bun simt.
Nu este posibil ca aceasta inactivitate a Glonassului sa se datoreze americanilor care au vrut sa le transmita un semnal rusilor ca nu stapanesc situatia asa cum cum cred ei in situatii de criza?
Usor…Usor…Mai intai apasa Caps Lock-ul daaaaaa? Pai cuvantul „inapoiere” l-am folosit deoarece nu este folosit decat de Arm… adica Rusia si alti cativa. GPS-ul e cam folosit de restul lumii, ca poate e mai ok/fezabil zic io….Cat despre aerospatiale, la unele rusii sunt ok; la altele vestul predomina. Dar per ansamblu cred ca ce e in vest e muuult mai bun la partea aero-spatiale. Cand voi vedea procesoare rusesti pe avioane vestice atunci mai vorbim; pana atunci apasa caps lock-ul de la PC-ul tau cu componente rusesti si fii mai calm.
Cat despre faptul ca GPS-ul este inapoiat; asta e 😀 , omenirea se descurca si se va descurca cu el in continuare…
Daca nu ai fi asa vehement poate ai avea ceva de zis , rusii au fost pt maxim 1 an in fata americanilor la programul spatial, din cate stiu eu americanii au ajuns pe Luna, pe saptamana rusii fac doar motoare de racheta bune, in rest eu ca si cititor te rog sa nu mai scrii cu CAPS ca ma dor ochii, este parerea ta ca rusii sunt pe primul loc eu nu sunt de aceeasi parere
SCRIU CUM VREAU SI DE NU-TI CONVIN NU CITI.TE ROG.
MAI CITESTE ISTORIA CUSERIRII SPATIULUI !
DACA NU AI AUZIT DE LUNOHOD SI DE VENUSICI, NU MAI VORBI.
PLUS ALTELE SI ALTELE, INCLUSIV BURAN !
PENTRU MOMENT STATIA SPATIALA NU EXISTA FATRA RUSI, FARA COMPLEXUL SPATIAL MIR SI SALIUT „T”-SOIUZ IAR ENERGHIA ESTE DEFINITORIE PENTRU PROGRAMUL AMERICAN LA ORA ACTUALA.
Cand voi vedea procesoare rusesti pe avioane vestice atunci mai vorbim;
PARAFRAZA:CAND VOI VEDEA PROCESOARE VESTICE PE AVIOANE RUSESTI
ATUNCI MAI VORBIM !
AM SPUS SI AM INCHEIAT.
HAI CA M-AM SATURAT DE DAT PE PAGINA AIUREA IN DISCUTII STERILE.
Dar per ansamblu cred ca ce e in vest e muuult mai bun la partea aero-spatiale
SUNT ATAT DE BUNI INCAT NICI LA ORA ACTUALA NU EXISTA UN MOTOR DCU TRACTIUNE VECTORIALA SUFICIENT DE BUN INCAT SA EGALEZE MACAR PE CELE RUSESTI !
Ma repet americani au fost primi pe luna si ma refer la persoane fizice , una este sa trimiti un rover pe luna alta un om sunt diferente uriase , in fine eu am recunoscut faza cu motoarele ca sunt mai bune dar vad ca tu o ti cu rusii asa ca mai bine incetam aceasta discutie daca tu consideri ca sa trimiti un robot pe luna este echivalent cu un om inseamna ca nu prea vb aceiasi limba bafta iti urez si imi cer scuze ca am zis de caps
AM SCRIS MAI JOS SI AM RECOMANDAT SA LASATI WIKI SA SA APELATI LA O BIBLIOTECA TEHNICA .
Rusii au fost primii pe luna. Cand au ajuns acolo, au primit ordin sa o vopseasca in rosu. P’orma au ajuns americanii si au scris Coca-Cola. Asta este adevarul istoric din cartile din biblioteca tehnica :).
Stai calm…Nici nu o sa mai citesc; doar ca aia care scriu aiurea incearca sa ascunda aberatiile continute…Sa stii ca am auzit; chiar si de Buran (si spre deosebire de tine chiar am citit din carti/reviste nu pe diagoanala articole de pe net). Problema e ca Buran-ul nu mai exista (stiai asta ?) si nici mare branza nu a facut (char deloc); dovada ca a fost ceva esuat; sprea deosbire de sursa de inspiratie vestica. Cat despre Energhia; imi pare rau sa iti zic; dar aceasta copie la fel nu a facut nimic spectaculor; doar a folosit ca material de cercetare pentru urmatorii vectori…
Hahahaha corect stiu computerul tau foloseste procesoare rusesti nu? Sunt asa de fiabile si ieftine si ok dpdv economic incat sunt foarte folosite 😀 …. Adica omul se mai abereaza dar nici chiar in halul acesta; e un lucru stiut ca electronica este punctul slab al rusilor…
Pai mai omule daca motorul e bun dar nu e folosit pe scala larga asta inseamna ca nu e bun clar? Lasa comunismele care au dus la destramarea URSS-ului; adica e viabil economic e bun nu atunci e o groapa neagra de fonduri…
MAI ASTA CU NUME STRANIU DE NEAMT FILOZOF!
TU LE DAI RAU PESTE CAP,FARA LOGICA INTRE ELE.
CHIAR NU STII CU CE VECTORI LUCREAZA DE LA NAVETE INCOACE AMERLOCII?
CE COPIE ENERGHIA?
DUYPA CE ?
ZAU ESTI CU PKLUTA !!!!!!!!!!!
CE TEHNOLOGIE FOLOSESC RUSII SI CE AMERICANII?
CE AU COPIAT MAI ISTETULE,FLACARA DIN COADA?
FELICITARI ,TOCMAI TI-AI DAT EXAMENUL DE INTRARE CU BRIO IN CLUBUL SPECIALISTILOR DE CAFENEA !
MAAAMA CE VA INMULTITI PE ZI CE TRECE…
HAI GATA,SUNT SATUL DE ABERATIILE ASTEA.
Eu cred ca lumea nu va pieri fara GPS. Toate sistemele importante (inclusiv cele militare) au sisteme redundante. De exemplu avioanele si navele care se ghideaza prin GPS, au la indemana sistemele de radiobalize care sunt in continuare functionale. La fel si softurile bancilor. Eu nu mi-as face griji. Imi aduc aminte de articolele de prin ziare ce anuntau apocalipsa la trecerea in anul 2000 si cum o vor lua razna softurile si cum vor avea loc nenorociri si tot asa. Nu s-a intamplat nimic.
China isi va construi propriul sistem, India la fel, UE cu Galileo la fel…va fi mare aglomeratie pe piata…
Deocamdata China si India lucreaza la sisteme regionale, ce necesita un numar mai redus de sateliti (minim ar fi 3 pentru realizarea triangulatiei si 1 de rezerva) si care acopera doar acele zone din Asia.
UE daca cumva termina cu creata poate chiar il fac .. Chinezi au deja 12-14 sateliti BeiDou-2.
Doamne chiar, cum mai sta programul european?!
Prin eter, vrei sa zici…
Pai hai sa va vad… care credeti ca este misiunea navetei spatiale X-37B (este in spatiu de 500 de zile) ?
cred ca lau oprit intentionat, fara sesizare. Are un scop militar sa se vada cat de repede se comuta toti receptorii pe gps si cat de mult se poate incarca reteaua si vulnerabilitatea ei, apoi clonarea datelor si simularea exercitiilor de lupta. Tare nu?
Rusii stiu ca vulnerabilitatea gps vine exact de la faptul ca americanii nu.l pot oprii pt.ca tot sistemul planetar ar fii afectat si cei care vor fii afectati cel mai mult vor fii americanii. Deci gluma e groasa si ca toata armata americana la un loc nu poate depasii inteligenta agera a lui Putin.
Sistemul GPS are doua componente. Unul civil si unul militar. Semanlele de la sateliti sunt partial criptate. Un receptor civil foloseste partea necriptata a semnalului, pe cand un receptor militar poate decripta si folosi intreg semnalul. Americanii pot manipula partea criptata, astfel incat sa nu perturbe absolut deloc aplicatiile civile.
Sistemul GLONASS a mers bine mersi, doar ca datele furnizate erau tare ciudate.
Generalii rusi au facut ochii ca cepele cand si-au vazut trupele pozitionate in Kiev, altele in Alaska 🙂
Dar euforia a facut loc panicii cand au descoperit trupe de desant aerian in Beijing 🙂
Lasand gluma la o parte, erorea provine de la incarcarea gresita a efemeridelor utilizate in calculul pozitiei satelitilor pe orbita.
Detalii aici GLONASS Gone . . . Then Back
Recunosc ca nu ma pricep, dar scuza asta cu efemeridele parca este ca aia americana cu „Swamp gas from a weather balloon was trapped in a thermal pocket and reflected the light from Venus” 🙂
Efemeridele pe care le stiu eu , sint niste fluturi de prin America Latina, parca…
Efmeridele sunt de la noi din Europa, pe Tisa de desfasoara anual una dintre cele mai impresionante „dansuri” ale acestor insecte.
Mama cum a palit mistretu’, mai ceva ca-n „Deer Hunter 2014”! 😀
fix cu mistretii in minte au proiectat sistemu’ 🙂
Cu o asta nu cred ca The Road Runner mai scapa de Wile E. Coyote…
https://www.youtube.com/watch?v=bj78yCaumpc
🙂
future soldier 🙂 ma intreb cand o sa intre in dotarea standard a fortelor armate din diferite tari(nu la noi… 🙂 )
si-au bautut joc de jocu’ ala, avea potential… 🙂
pai nemtii, americanii SI francezii impreuna cu rusii daca nu gresesc 🙂 ) lucreaza la „future soldier”, francezii au FELIN de ex
asta din video de mai sus pare mai decent fata de cel al francezilor, ca dimensiuni
Wow! Arma asta ar merita un articol separat pe blog. Sau măcar cineva să traducă…eu o rup cu engleza dar o traducere în termeni tehnici ar fi la fix.
…si munitia aferenta de proximitate, R.I.P. http://www.policymic.com/articles/80211/a-new-bullet-has-been-invented-this-is-what-it-looks-like
Sa-l intrebe pe Snowden mai bine, cum se face ca furtuna solara a afectat Glonassu si numa Glonassu nu si altceva. E posibil din ce am citit sa fi fost un test al rusilor, pentru a-si verifica sistemele in anumite conditii, desi varianta cu „hackeri necunoscuti” pare a avea mai multe sanse.
Au mai fost in trecut niste probleme dubioase cu lansarile de sateliti rusesti, pana la urma rusii l-au demis pe seful agentiei lor spatiale (am uitat cum se numeste) dar nu stiu daca s-a rezolvat ceva si daca omu ala avea de fapt vreo vina serioasa.
.Din cate imi amintesc prin spatiu ‘ ala se mai invarte si oaresce drona autonoma [x-37b parca ], care nu-i tocmai civila si rusii din pacate nu prea cred ca au un echivalent sau contramasuri si nici nu prea cred ca stiu ce-i poate pielea .la o adica …oare s-ar putea distra si dansa cu oaresce efemeride ?
Cati filorusi mai sunt pe aici! Pentru ei am si eu o singura intrebare: ce aparat sau unealta folosesc sau mai bine spus au aflat sau stiu ca foloseste cineva in viata de zi cu zi pe care sa scrie ca-i facuta la rusanci ? Chiar as fi curios daca stie cineva macar un lucru facut la astia in ultimii 10 ani sau macar gandit de ei pe care sa-l foloseasca. eu personal de ani buni am vazut doar un LNB de antena satelit pe care scria Sankt Peterburg si ma uitam la el lung daca nu o sa intre apa in el. Cele facute de baietii de peste ocean sunt chiar sub ochii vostrii cand scrieti si navigati pe acest site, este dovada mintii si inteligentei lor de acum 30 de ani, asta ca sa inteleaga unii la ce nivel sunt acum. Deci mai usor cu Rusia si basmele din brosuri militare de prezentare, din cauza asta probail au reusit sa piarda avioare in lupta cu o tara ca Georgia care nu avea aviatia si sisteme AA. Ei copiaza Dacia Logan si voi spuneti de hitech. Cineva din ociident a spus ceva tare, sunt o mare benzinarie.
satelitii par eczamplu. tocmai de ei se facu vorbire mai sus….
Unde bre fac americanii ca si pe Iphone scrie made in china si daca nu stiati astazi americanii au lansat o racheta Atlas echipata cu un propulsor rusesc Rd 180 pe care americanii cand l-au vazut s-au crucit,mintile lor bautoare de coke nu au fost in stare sa faca un motor cu circuit inchis pana in anii 2000 si rusii aveau deja in 1970.Asa ca las-o mai moale cu desteptaciunea americana cu creiere cumparate din europa de este si tarile vestice
Pai secera si ciocanul! 🙂
Nene, bunica-miu avea o Lada 1300, care de fapt era Fiat 124 :). Na, ca n-am nimerit-o 🙂
Şi io care căutam un program compatibil care să meargă cu GLONASS pe noul meu smartfon LG…………..
toate smartphonurile moderne sunt compatibile cu ambele sist. si gps si glonass. adica merg si cu glonass. depinde cine scrie aplicatiile de navigare.
🙂 Bre sa-mi spui si mie cand o sa-ti cumperi un smartphone compatibil Glonass…
Deja de cativa ani sunt compatibile. Se pare ca este mai usor pentru producatorui de chipuri de navigatie sa aibe pe aceeasi support amandoua sistemele(sau mai multe).
Plus ca unele tari nu accepta la vanzare daca nu sunt cu sistemul tarii lor (ex Rusia – daca nu ai Glonass pe le nu esti autorizat sa il vinzi acolo).
george sunt din 2012, chipseturi care le suporta pe toate 4
cel de navigatoare e mai vechi, astea din tablete si zmartphone trebuie sa fie imune la interferentele cu semnalul radio de la lte ca sunt pe aceeasi placa toate
Nu ca e mai simplu pentru producatorii de chipuri sa le faca pe toate 4 intr-unul, dar si glonass si cel european sunt „nice to have”, orice zice lumea de aici cel putin pe hartie sunt amandoua mai precise decat navstar-ul american (ma rog, americanii au fost si aici cu multi ani inaintea alorlaltii, sistemul lor e complet operational din 1995)
Nu cred ca iti trebuie nici un soft „special”, sirf iti da o coordonata intr-un sistem sau altul ca e wgs84 sau pz-90 rusesc, si apoi aia o foloseste programul de navigatie
Pe de alta parte, au si cei cu sputnikul dreptate intr-un fel :), de la sputnik au inceput, americanii ii urmareau traiectoria pe orbita, stiind locatia exacta a statiilor lor de ascultare, apoi si-au pus problema inversa, daca stii unde sunt satelitii, cum calculez pozitia receptorului, etc
gps e liber pentru uz civil, nu platesti nimic ca il folosesti sau ca vinzi chipuri care il folosesc. Si sovieticii au avut la asta o contributie esentiala, au doborat boeingul 747 al coreenilor in 1983, ronald reagen ca raspuns la treaba asta a dat o directiva ca gps-ul sa fie liber pentru uz civil
Dupa ce au aparut „civilii” cu Differential GNSS, amercianii au renuntat la „selective availability”, au in schimb alte chestii militare care nu sunt active tot timpul, de aia e plin de „consultanti” cu receptoare pe unde se da cu bombardeaua ghidata cu gps
ce stie domnul Nemo ca se plateste, nu e la Dod ci la altii, operatori care iti dau semnal de augumentare de la statii de sol
De exemplu in romania e sistemul asta al ANCPI
http://www.rompos.ro/images/Brosura_ROMPOS.pdf
pentru semnalul de la sol, se plateste „conform tarifului”, dar la ancpi-ul romanesc, nu la dod
Si il folosesti doar daca esti de exemplu drumar si trebuie sa trasezi cu 10 cm precizie un drum, sau cadastras,
Asa ca te dai cu navigatorul pe drum sau cu vaporul, nu platesti nimic la nimeni pentru asta
Chiar ca e un subiect interesant, pacat ca a degenerat asa topicul asta 🙂
Danny, intra pe gogle si scrie satelit rusesc si prima pagina se umple de ‘succesele’ tehnicii rusesti, de la lansari nefericite la reintrari in atmosfera si intreruperi bruste de comunicare. La gama de sateliti militari de spionaj, de la taica Brejnev si Gorbaciov au facut doar ‘facelifturi’ la vechile platforme Yantar sovietice care datorita masei uriase are mari constrangeri de stationare pe orbite. Cauta si vezi ca inca mau au in exploatare sateliti Kobalt, care functioneaza cu camera foto si film care este ulterior developat la revenirea pe terra. Asta numesti tehnologie spatiala? Cat despre gama civila disvutam de Gonets care este tot un proiect sovietic cu prima lansare din 1992.
Deci in continuare intreb daca poseda cineva un lucru rusesc facut in ultimii 10 ani?
ti-am dat un raspuns valabil la ce ai intrebat. in principiu ai dreptate. doar ca e gresit sa generalizezi o stare de lucruri si mai ales sa aboslutizezi perfromantele unora desconsiderandu-i pe altii. mintea si inteligenta celor pe care-i pomeneai asa admirativ mai sus, se compune din mintitle multor zeci de mii de savanti nascuti si educati in tari mult mai putin favorizate ca sua si care au emigrat de nevoie acolo. sunt chinezi, rusi, indieni, romani si multe multe alte neamuri. ar tebui sa te gandesti si la asta cand butonezi cine stie ce gadget ultramodern. asta nu mi-a placut la comentariul tau, nu parerea ta in sine.
Da, e corect. Oricum si realizarile Rusesti sunt defapt realizarile URSS, nu doar Rusi, doar ca nu au avut aceeasi baza de selectie ca Occidentul si de aici si colapsul.
Problema principala a Rusiei a fost si este DEFICITUL DE INTELIGENTA. De asta s-a prabusit URSS, nu militar. Fiind comunisti (si deloc democrati), inteligenta a fost directionata dupa dorinte (URSS – cea mai mare putere militara) nu dupa necesitati (industrie: masini fiabile, frigider, TV color). Asa ca au investit oameni si inteligenta in aviatie / armata / spionaj pana au sucombat economic.
Defapt asta e drama Rusiei. E un stat prea mic pentru ambitiile ei. A venit Putin si vrea sa o faca din Rusia o mare putere. Da ?. Cu cine ? Nu merge doar din spionaj. Trebuiesc ingineri si cercetare pentru o armata puternica. Iar aici istoria se va repeta inevitabil. Daca reusesc sa investeasca inteligeanta suficienta pentru a dezvolta o armata puternica vor ramane fara oameni in industrie …. si ciclul se repeta.
Despre starea (tehnica) a armatei poti sa iti dai seman cand citesti in articol despre armamentul Rusesc cumparat de indieni de ex. Mai mult nefunctional. Asta e diferenta intre ce e Mig31 pe hartie si ce e in realitate.
Rusia e putere regionala si cam atat.Momentan Rusia e o forta doar pentru a invada regiuni Rusofone. Si Romania ocupa Moldova la orice ora fara sa traga un glont.
@pax ai perfecta dreptate, scopul lor este ocuparea si jefuirea altora . Nu prea se pricep sa construiasca ceva, eu vreau sa aflu in continuare daca cineva are macar un ac construit de ei in ultimii 10 ani. Eu cred ca sunt un popor prea mic pentru teritoriul ocupat si de aceea tin cu tot dinadinsul sa-l poata pastra, de aceea baga bani in armata, ptoblema lor este ca toaca banii de pomana pe produsele lor care sunt mediocre fata de ce produc occidentalii. Fara o industrie orizontala in spate care sa produca mult si de calitate sunt 0, in ziua cand galbenii vor pasi in Siberia se va termina si ultimul imperiu continental. Apropos de Mig 31, stie cineva care este costul cu ora de zbor ?
Produsele rusesti sunt de calitate inferioara tocmai pentru ca atunci cand au oameni buni, ei ajung sa lucreze in armata sau kgb. Nu in industrie.
Chinezii fac deja pasi in Rusia. Nu cu tancul ci cu bocceluta. Si nu se amesteca cu populatia caucaziana cum nu s-au amestecat nicisi in SUA dealtfel. Va veni momentul cand isi vor dori autonomie. Pentru ca populatia va avea drept de autodeterminare. O arma cu doua taisuri… Impotriva lor nu poti sa lansezi bomba atomica, iar razboaiele de gherila (cam ce se intampla ACUM in ucraiana) nu sunt usor de castigat. Nu conteaza atat tehnica si avioanele cat determinarea si ajutorul unui frate mai mare (si galbem in cazul acela) .
Asa ca viitorul Rusiei e cam maro.
Kamaz castiga toate raliurile pe unde apare se ex….
Castiga saracu’, da ala e masina tunata, fara legatura cu cele de serie, iar in particular, cine cumpara Kamaz in afara Federatiei?!
@adi, da yotaphone, iti spune ceva, si e o bijuterie.
Oh yeah a real blockbuster! La banii pe care ii vor mai bine imi iau iun Kindle si stiu ca macar am ce citi. De fapt poate ne spui si noua ce este de provenienta ruseasca in acest telefon. Chipset? Nope. Radio? Nope. Sistemul de operare? Nope. Ceva aplicatii? Mda…daca esti in Rusia; alfel jale. Un adevarat exemplu de ingeniozitate ruseasca. Banii mei sunt pe Gaz….ah dar numai optiunea cu motor Cummins…la cel de Gaz spun pas.
@adi, si daca ar fi la liber mi.as cumpara si un gaz tigr, cel cu doua punti.
Uau ! dar ce vrei sa faci cu tigaia aia ! ai vaxut macar cateva poze la intetioril sau sa vezi ca e exact ca ARO din anii 80? Ma gandesc ca nu ai dusmani carea sa traga cu 7.62 in tine. Daca te uiti la varianta de ARO blindat usor pentru transport valori sau la ABI fabricate inainte de 90 o sa gezi ca nu-s mari diferente. Din catecstiu varianta comerciala care e mai rafinata in intetior si cu „motor stain cummins ” era pe la 100 de miute verzi, la banii astia iti poti lua ceva adevarat made in japan sau germany, nu un Gaz la care daca-l iei la purecat sigur e facut cu scule made in ussr cu abateri si tolerante de ak 47.
ARO din anii 80?http://www.youtube.com/watch?v=i5eFx6OxmZA
@Adi, sa nu-mi spui ca armata americana a refuzat toate hummuerurile din cauza ca nu aveau scaune din piele jncalzite, ornamente din lemn, geamuri fumurii, etc.
Frumos mai aberezi, si esti pe langa total cu Aro, am condus 3, doua 244 si o camioneta.
Bai geniule, Tigr e „la liber”, il poate cumpara oricine, in fapt chiar este la moda printre mafiotii moscoviti, da costa mai mult decat un Mercedes GL 500 AMG.
Ba tu chiar n-ai nici o urma de demnitate, de mandrie?! Te dau afara de pe blog, iti sterg comentarile si tu, tot vii si-mi imputesti aerul cu unele dintre cele mai idioate, tampite si lipsite de inteligenta comentarii, lalaind ca idotul tot felul de sabloane despre Rusia…
Ce trebuie neica sa-ti fac?! Chiar iti place sa fii injurat si umilit in public in fiecare zi?!
Du-te dracului pe capul altuia!
IN ANII 80 RUSIA LANSA DOUA RACHETE PE SAPTAMANA CU DIFERITE SCOPURI SPATIALE, RESTUL LUMII UNA LA DOUA LUNI.
SATELITII RUSESTI LANSATI DE LA SPUTNIC SI PANA IN ZIUA DE AZI AU UN NUMAR DUBLU FATZA DE RESTUL LUMII LA UN LOC.
DESIGUR,ASTFEL, SI INCIDENTELE SI ACCIDENTELE SUNT PROCENTUAL MARITE !
COMPARATIILE NU SUPORTA A FI FACUTE.
Nu poti apasa si pe caps?
Cauta putin maibin detaliu si o sa vezi de ce au asa de multe lansai fata de ceilalti.
Simplu, ei aveau sateliti cu gravitare de cateva zile, aduceau fimul pe terra pentru developare. Nu gasesc acum dar dred ca in anul 1989 au avut 365 de lansari, adica una pe zi.
Este foarte simplu nu aveau tehnologie si compensau prin numar si costuri uriase de lansare.
DOAMNE SFINTE,ESTI PARALEL TOTAL!
IN 1971 LUNOHOD TRANSMITEA FOTOGRAFII SI IMAGINI VIDEO DE PE LUNA – ADICA PRIMUL ROBOT SI PANA IN 1001 SINGURULATATA DE PERFORMANT DI N LUME – SI TU VB DE 89 CU FILM FOTO CA O FACEAU PT CA NU AVEAU TEHNOLOGIE????
STII MACAR DE CE SE FACEAU ACEL GEN DE SATELITI SI CARE ERA DESTINATIA LOR REALA ?
AI AUZIT VREODATA DE MINILABORATOARELE AUTOMATE ORBITALE?
STII CE MASURAU ACELEA SI DE CE TREBUIAU SA SE INTOARCE PE PAMANR ?
INTERESEAZA-TE SI NU TE MAI LUA DUPA WIKI,VEZI CA SUNT BIBLIOTECI TEHNICE CARE EXPLICA CHESTIILE ASTEA !
CA INFORMATIE SUPLIMENTARA:
SUPORTUL IDEAL PENTRU IMPRIMAREA SI CITIREA DIVERSELOR TIPURI DE RADIATII ESTE FILMUL,FOTO,SA STII ASTA SI PANA IN 2000 S-A FOLOSIT LA GREU!
RUSII AU FOST SI SUNT CEI MAI MARI COMERCIANTI DEDATE STIINTIFICE COSMICE !
IN 1982 UNUL DINTRE PROIECTELE ROMANESTI PE CARE LE-A OPERAT PRUNaRIU PE SALIUT-SOIUZ ERA UN APARAT DE ANALIZA UNEI GAME DE RADIATII COSMICE ROMANESC, APARAT CE TREBUIA SA INTRE IN COMPONENTA UNOR SATELITI STIINTIFICI RUSESTI, DAR CUM RELATIILE NOASTRE S-AU STRICAT CU BRIO DUPA ACEA DATA, SI PARTICIPAREA NOASTRA LA PROGRAMUL INTERCOSMOS A SCAZUT, ASA CAACEL APARAT NU A MAI FOST INCLUS IN SATELITII URMATORI.
IDEEA ESTE CA UN SATELIT STIINIFIC ESTE MAI MARE SI MAI GREU DECAT UNUL DE COMUNICATII SAU DE ALTA DESTINATIE PENTRU CA ARE APARATURA SI SISTEME CU GHIOTURA, ASTFEL INCAT DEVIN SI MAI SCUMPI SI AU SI VIATA MAI SCURTA -IN PRIMUL RAND PT CA APARATELE RESPECTIVE FIIND F SENSIBILE SE DECALIBREAZA SAU SE DEFECTEAZA PUR SI SIMPLU MAI REPEDE, ORI-ASA CUM AM DISCUTAT- TREBUIESC CITITE DATE DE PE SUPORTURI DIFERITE SI ATUCI SE ATERIZEAZA PENTRU A AVEA ACCES LA ELE.
NOTA:APARATUL LUI PRUNARIU ERA DOAR PENTRU O GAMA SCURTA DE RADIATII ,IA GANDESTE CE INSEAMNA SA ACOPERI O FAMA IMENSA, ASA CUM EXISTA IN SPATIU !
PROBLE MA COBORARII SATELITILOR PT CULEGEREA DE INFORMATII A FOST UNUL DINTRE MOTIVELE APARITIEI NAVETELOR SPATIALE-CA SA -I DEPANEZE ,UPGRADEZE SAU SA CULEAGA SUPORTURILE DE INFORMATII , DAR ULTERIOR S-A DOVEDIT CA ACEST CONCEPT ESTE MULT MAI COSTISITOR FATA DE AL RUSILOR-CARE SA NU CREZI TU CA LANSAU UN SINHUR SATELIT CU O UNITATE !
PE LANGA SATELITUL LOR MAI AVEAU SI ALTEL ALE DIVERSELOR AGENTII DE PRIN LUME CARE PLATEAU DE FAPT COTA-PARTE LANSARE, ASTFEL INCAT EI DEVENISERA DIN ANII 78 FABRICANTI PE BANDA RULANTA DE RACHETE SI PROFITABILI LA GREU.
INTERESANT ESTE FAPTUL CA AU PREVAZUT COLAPSUL PE PARTEA DE NAVETE OPRINDU-SE CU FABRICAREA CELEI DE A DOUA NAVETE
IN TIMP CE AMERICANII AU MERS PANA APROAPE DE FALIMENT CU ELE.
DAR ESTE ALTA CHESTIE ASTA, CA SI TREABA CU OMUL AMERICAN PE LUNA, O CHESTIE CARE DACA CEI CARE LAUDA ACEST LUCRU AR TREBUI SA ANALIZEZE MAI BINE CE S-A INTAMPLAT DE FAPT IN ACA PERIOADA SI CUM,FIIND VB DE DOUA PROGRAME SPATIALE TOTAL DIFERITE CONCEPTUAL.
lasa-l nemo, el se referea la bunuri de larg consum, la
jucarele sau masinute. a gasit el o nisa aici si incearca sa
generalizeze…
Omule !acum inteleg de de nu apesi caps-ul ca sa observi msi bine literele lstine tu ptobabil esti obisnuit cu altele.
Vazi ca paralelismul se face fata de un nivel de referinta, daca ma raportezi la al tau , nu pot decat sa-ti multumesc pentru compliment ca sa fiu elegant.
Cred ca toata cultura tehnica pe care o detii se reduce la navigarea pe web, cum poti debita ca se poate numi hitech tehnica foto pe film, stii de ca faceau asta ? Simplu pentru ca nu aveau flux de tranmisie date criptat, si asta era metoda lor safe. Cred ca daca vroiau sa trimita date securizate in format digi le dadeau altii ce vroiau sa vada… citeste mai bine care era in epoca sovietica metoda de criptare ci codare statiilor de lansare rachete si o sa multumesti lui Dumnezeu ca nu suntem cenusa ca un baiat care se juca le swiciurile de blocaj prin legarea firelor de pe placi intre ele nu a dat drumul la ss-uri, ajunsesera sa stie operatorii cum sa sara peste acest pas.
Sa nu ma intelegi gresit, eu nu spun ca nu au facut nimic, au facut dar cu costuri si eforturi mari ca sa suplineasca inapoierea tehnologica fata de ceilalti, din cauza asata nu sunt de acord. Cat despre naveta, mai verifica putin sa vezi ca motivul a fost lipsa de resurse dupa colaps.
Oricum , chiar te apreciez pentru patriotism.
Oricum esti tare de tot, ma duc in talcioc sa caut un Smena si niste filme ORWO sa trag ceva cadre.
APROPO,STII CE ESTE ACEEA SPECTROMETRIE IN SPATIU SI CUMSE FACE?SAU CARE ESTE IMPORTANTA UNUI FILM FOTOGRAFIC PENTRU SYUDIUL PROPAGARII RADIATII;LOR COSMICE?
PAUZA TOTALA.
SPECIALISTI DE CAFENEA.
HAI,AI TIMP SA BUTONEZI DESTUL.
Imi placea sa ma uit pe acest blog care la un moment data promova patriotismul roman, dar dupa ce am vazut aceste „derapaje” ma las pagubas. Articolele sunt de nota 10 dar trebui o monitorizare din partea administratorului pentru unii frustrati care se considera superiori din spatele monitorului si au atitudini agresive in limbaj. Probabil, asta este o ocupatie a unora deoarece, la data cand posteaza altii sunt de mult la job sau afaceri personale, asta vis a vis de cafenea. Mai bine se ramaneau la postarile de pe okazii cu: ace, brice si …altele si nu-si mai luau alte roluri.
Serios? Te referi la spectrometrie de masa? Ai auzit de Mars Viking Lander? Aide explica, baga si o referinta cu un articol de al tau pe domeniu; eventual publicat intr-o revista cu factor ISI peste 1 si eventual pe afara…Arata ca esti profesor pe bune; nu doar „folosesc capslock ca sa am dreptate”…
ESTE ULTIMA OARA CAND RASPUND, EFECTIV DOVEDESTI CA NU STII DESPRE CE VORBESC.
CONFUNZI SPECTROFOTOGRAMETRIA CU SPECTROMETRIA DE MASA SI CU ANALIZA SPECTRALA SE PARE.
HAI S-O LASAM BALTA, PE MINE M-AU COSTAT ANI BUNI CA SA INVAT LUCRURILE ACESTEA, NU O SA REUSESC SA TE INVAT PE TINE INTR-O DISCUTIE STERILA PE NET SI NICI NU AS FACE-O GRATIS.
IDEEA ESTE SIMPLA:
-UNELE FOLOSESC DESCARCAREA IN TUB CU GAZ/VID PENTRU MASURATORI,
-ALTELE SUPORT FOTOGRAFIC.
NU CONTEAZA NIVELUL TEHNIC CI SCOPUL, DIFERENTA INTRE PARAMETRI DE MASURA FIIND TOTAlA.
Stiu…Pur si simplu am pus mana pe un articol cotat ISI si am inteles despre ce este vorba…Ma repet: dvs. ati mentionat „spectrometrie in spatiu” da? Asa ca am cautat si am citit ceva stiintific. De vreme ce am citit si eu articolele acvelea ISI, cred ca stiu despre ce vorbesc; de aceea am adus aminte si de vehiculul acela (dar nu stau acum sa explic la SPECIALISTI DE CAFENEA nu?)…Bine ca ai pus link-ul cu wiki (dovada cine e specialist vis wikipedia)…
Ca fapt divers: si eu sunt un admirator al tehnicii rusesti….Dar macar mai analizez neutru…
Bine ca ai pus link-ul cu wiki (dovada cine e specialist vis wikipedia)…
AM SPECIFICAT:E MAI SIMPLU ASA, PT CA DACA TE TRIMIT SA CUMPERI VREO CARTE DE FLORIN ZAGANESCU SAU S-O CITESTI TE DAI LOVIT.
WIKI TI-E PRIETENA SI VAD CA TE INTELEGI PERFECT CU EA.
Daca asta vroiai sa spui nu pot decat sa-ti dau dreptate, puterea occidentului vine din importul de inteligenta, forta de munca ieftina si resurse. Nu-I idolarizez deloc dar in comparatie cu ceilalti pot spune ca sunt de zahar. Citeste putin despre sovrom-uri ca sa cunosti generozitatea lor. Bunicii nostrii vedeau vagoane de marfa si radeau ca iau pamant de la noi, in inocenta lor nu aveau de unde sti ca era minereu de uraniu si lista e lunga si sfarseste cu pedeapsa pe am primita cu flota militara confiscata, returnata dupa 10 ani la care dupa ce bucurosi am restaurat navele au dat ordin sa le taiem. Si asta pentru ca cu 4 fregate si o echipa inimoasa de marinari experimentati I-am facut de ras cand au vrut sa ia cu asalt Constanta cu o forta net superioara…..din brosuri, in realitate erau praf. Cam asta e si avum , dar altora le plac povestile frumoase.
asta deja e alta discutie….si aia de prin jurul sua au cam acelasi tip de resentimente. ma refer la mexicani, la columbieni parca, cei carora le-a fost luata o bucata de pamant ca sa construiasca canalul panama, asa fara nici un fel de despagubire…la canadieni chiar, cei care erau cat pe ce sa fie invadati de sua prin anii 30. asta e „binefacerea” vecinatatii cu un mare imperiu. nu-s nici unii mai breji ca ceilalti. unii sunt mai directi, altii mai ipocriti, dar pana la urma, pt cei mici rezultatul e acelasi.
Canada am invadat-o in 1812 pe bune nu in anii 30.
in anii 30 au avut pus la pct in detaliu o campanie de
anexare a canadei. s-au temut insa de reactia flotei
britanice si-au amanat. dupa aia, a luat-o hitler razna si
nu s-a mai pus probema.
La ce te referi se numea War Plan Red si era un plan de razboi ca multe altele existente la vremea respectiva: Orange-Japonia, Green-Mexic, Black-Germania, etc. (Cred ca astea erau culorile respective, nu stiu précis). Red era un plan de razboi impotriva Marii Britanii pe care de fapt il stia toata lumea si nu era dismilar cu planuri concepute de mai toate marile state majore de la vremea respectiva pentru eventualitate. Intentia de a pune in aplicare acest fel de planuri este o alta mancare de cartofi pentru simplul fapt ca intentia nu a existat, in special impotriva Canadei a carei eventuale invazii avea radacini in anumite dispute comerciale dintre SUA si Marea Britanie din prima jumatate a secolului XIX. Nici sa nu mai vorbim despre izolationismul care bantuia SUA la vremea respectiva – numai la invazii nu ne gandeam. Chestia cu Panama este putin mai incurcata dar, atat Panama cat si Colombia au primit plati anuale pentru acea “inchriere in perpetuitate”. Astazi oricum canalul este proprietatea Panama, iar SUA nu ii provine nici un beneficiu din acest canal la ora actuala; mai mult sunt destui de multi panamezi care au lucrat dea lungul vremii pentru Panama Canal Commission, iar acum sunt platiti pensii destul de frumoase de Uncle Sam. Vrei sa-ti sustii indea ca vezi domle’ SUA din secolul XIX, inceputul secolului XX sunt cam la fel ca Rusia de astazi cand vine vorba de anexari a la Putin bazeaza-te pe mexicani – Republic of Texas, sud vestul Statelor Unite de astazi , California Republic sunt cazuri mult mai bune prin care iti poti sustine argumentul de genul am vazut, il vreau, este al meu. Nu te mai baza pe tot felul de cazuri obscure care in cele mai bune circumstante iti dau niste argumente care sunt ori diafane ori de dreptul stupide.
ce am scris e parerea mea. de mexicani am pomenit.
n-am detaliat ca erau prea multe cazuri de rapt teritorial.
povestea cu planul rosu e un pic diferita de ce zici tu.
o fi fost america izolationista dar canada e f bogata si-i
trebuia musai. uite-aici: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2039453/How-America-planned-destroy-BRITAIN-1930-bombing-raids-chemical-weapons.html
prin panama daca-mi aduc bine aminte tocmai dadura
americanii o tura in dec.1989. eu sustin doar ideea ca atat
rusia cat si america, din trecut sau din prezent sunt niste
imperii care nu tin cont decat de propriile lor interese. si
n-am de ce sa cad pe spate de admiratie in fata nici unora
asa cum ii vad pe unii de pe-aici..
Si pentru asta imi dai sa citesc un articol din Daily Mail? Asta este ca si cum mi-ai da un articol din Cancan.
informatiile sunt absolut exacte. a fost si un documentar
pe history sau national geographic acum vreo cateva luni.
si ei erau „uimiti” de cat de bine fusese planificata
campania aia. daca nu-ti place daily mail cauta si-n alte
parti. eu stiu f bine ce-am vzt.
ia-l si pe asta. precis n-o sa-ti placa nici sursa asta:
http://www.counterpunch.org/2006/02/17/secret-war-plans-and-the-malady-of-american-militarism/
@Danny, bre hai sa clarificam relatiile intre Canada-SUA si UK. Pe vremea cand gaina era inca pui micut, americanii nu aveau o flota militara care sa se poata compara cu cea britanica, de fapt nici armata nu prea aveau…
Astfel exista un acord intre UK si SUA care spunea ca britanicii garanteaza libertatea comertului pe mare pentru navale americane, si in acelasi timp Canada nu are voie sa construiasca fortificatii la granita cu SUA, astfel UK si SUA se aveau, priteneste, la mana una pe lata. Dupa WW2 cand US Navy a devenit ceea ce este astazi, problema si-a pierdut substanta.
Asadar nu era vorba de militarismul american ci de cel britanic, pentru ca americanii pana in 1941 nici nu prea aveau o forta militara zdravana, era doar o masura de siguranta pe care Washingtonul si-o luase dupa ce mai avusese belele cu supusii Reginei, ca doar in 1812, britancii au dat foc capitalei federale…
ok george, asa o fi fost la inceput. doar ca puiul se simtea
deja cocosel si isi pusese in cap sa calce gaina cea grasa
de peste ocean. ce l-a retinut a fost tocmai respectabila
pe atunci royal navy. chiar am urmarit f atent documentarul
ala. stiu ca alde history nu mai e ce-a fost dar filmul era
facut strict cu referire la documentele alea din arhiva
nationala. imi pare rau ca nu-mi mai amintesc exact
pe ce canal a fost si cum se numea. poate va fi reluat…
@ dannyboy Nu vrei matale sa citesti articolul original de unde au pornit toate aceste teorii despre presupusul imperialism american impotriva Canadei? Ia de aici: http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/12/29/AR2005122901412.html si nu te mai baza pe tot felul de bazaconii scrise de tot felul de pitecantropi care se imbata cu apa rece si care incearca prin metode destul de grosolane sa-si faca o agenda pe care nimeni nu este interesat sa o asculte pentru simplul fapt ca este “pure unadulterated bullshit.” Problemele dintre Marea Britanie si America tineau de situatia politica si economica care exista la inceputul secolului XIX. Nu cred ca se mai punea problema unui enventual conflict economic, militar sau politic cu Marea Britanie in anii 1920-1930 in contextual izolationismului american de la acea vreme si relatiile politice si economice foarte transe dintre USA si UK. Inca un mic detaliu, Plan Red era un plan de potential razboi cu UK; la vremea respectiva Canada era deja un stat suveran. Cum am mai spus planurile respective existau ca o eventualitate si nimic altceva. Nu mai incerca sa citesti in ele ceva ce nu exista. Daca tot vrei sa faci analogia imperialismului American a la Putin, ai un teritoriu mult mai fertil cu Mexicul, chit ca ultimile rabufniri ale acestui mars imperial al Americii se consumau undeva pe la 1844.
@George GMT
Flota americana nu era deloc pe atat de neajutorata pe cat se crede (cel mai probabil din cauza fortelor terestre intr-adevar mici). Flota SUA avea paritate cu cea britanica la numarul cuirasatelor, portavioanelor, distrugatoarelor si submarinelor la inceputul razboiului mondial.
@alex am citit, asta e cealalata fateta a problemei, cea
oficiala probabil. pe de alta parte stiu si ce am vzt la tv
cu ochii mei. de asta am si cautat referiri scrise in legatura
cu asta.ca o concluzie, in cazul asta nu stiu care e
adevarul. s-ar putea sa fie cum zici tu. oricum, asta nu
ma deteremina sa-mi schimb parerea despre politica
mondiala agresiva, de mare putere a sua, cu nimic mai
prejos ca a rusiei. doar ca un pic mai inteligenta..mai
ipocrita si mereu aplicata cu dubla masura.
PS@alex canada nu era un stat suveran atunci. abia in
1982 pierre eliot trudeau, prim ministru la vremea aceea a
„repatriat constitutia” canadei. de atunci se poate vb de
statul canadian.
@Vector, discutia se refera la perioada de dinainte de Marea Criza, mai aexact sfarsitul secolului XIX. In 1940 nu mai exista nici o relevanta.
In 1939 nu erau la paritate.
@George GMT
Paritatea fusese stabilita la conferintele navale anterioare, care au marcat oficial, prin tratat, sfarsitul pozitiei britanice de regina a marilor cu forte navale cat cele ale urmatorilor 2 competitori la un loc. Acum ca SUA nu or fi avut paritate exact, la linie, in 1939 e o chestie de amanunt. Dar cred ca erau pe-acolo.
Mai Danny sa nu informam gresit opinia publica, Londra a pierdut controlul Canadei in secolul XIX, ceea ce spui – 1982 – este doar o formalitate. Canada a declarat razboi si in WW1 si in WW2 separat de Londra, la fel ca Australia, sau Noua Zeelanda, toate trei fiind si astazi dominioane, apartinand doar formal de Coroana Britanica.
Ia cauta tu cand s-a intamplat ultima oara ca un cetatean canadian sa plateasca impozxit catre UK… Pe la jumatatea secolului XIX.
Cele trei tari sunt si astazi conduse, ca sef de stat, de catre un guvernator numit de Regina, care este tot formal, sef al statului.
In fapt, toate cele trei tari sunt autocefale din secolul XIX.
@Vector. Tu te referi la tratatul prin care a fost consemnat si numarul de tunuri si calibrul acestora, dar in care, daca nu ma insel, nu erau incluse portavioanele. Ai dreptate, pe hartie SUA era la paritate cu UK, de fapt avea dreptul sa fie, doar ca in 1939 americanii nu erau inca constienti de pericolul WW2 si aveau o armata minimala, uimitor, la flota stateau cel mai bine.
Dar repet in 1939 discutia despre granita fortificata a Canadei nu mai era deloc de actualitate, alianta intre SUA si UK era deja foarte solida.
@george nu caut sa dezinformez pe cineva. in anii 90 cand
am ajuns eu la universitate la toronto, ne-au tinut aia un
bref despre canada….si ne-au pomenit cu mult mandrie
de trudeau si meritul sau de a fi repatriat constituitia
canadei. de acolo am si retinut termenul pe care nici nu
l-am mai intalnit in alta parte. din ce povesteau ei, eu asa
am retinut ca ala a fost momentul suveranitatii lor depline.
ba chiar se laudau cu asta pt ca australia nu obtinuse
acelasi drept cu ei. povestea dateaza de prin 95 si asa mi-a
ramas fixata in minte.
@mircea, ai tu asa ceva sau stii ca asambleaza si ei un smartphone cu piese chinezesti ? Nu te supara dar scula e foarte departe de hitech, ca performante este o epava fata de ce produc romanii de la Evolio cu X6 care are procesor octacore, 2 gb ram, yotaphone are un modest dual core de acun 2 ani . Si in Ro mai sunt inca 2 producatori de asa ceva si chiar buni. Chiar posezi asa ceva ?
ALEX:
GPS si poate ne instiintezi si tu pe noi ce fel de redevente au platit guvernului
1.Ia de aici direct di gura calului de la National Coordination Office for Space-Based Positioning, Navigation, and Timing: GPS satellites provide service to civilian and military users. The civilian service is freely available to all users on a continuous, worldwide basis. The military service is available to U.S. and allied armed forces as well as approved Government agencies. (http://www.gps.gov/systems/gps/
2.SUA pentru folosinta semnalului GPS. Ti-as recomanda Garmin, TomTom si MiTAC Digital Corporation care sunt companii publice si publica acest fel de rapoarte. Asteptam…
CIUDAT, TREBUIA SA PUN PARIU CU GEORGE CA ASTA VEI FACE.
CEEA CE AI TRIMIS ACUM NU ESTE DECAT CEEA CE SCRIE PE TOT INTERNETUL.
EU NU PROSTIILE ASTEA DE PRAF IN OCHI CEREAM, MERCI!
IMI PARE RAU,Q.E.D.!
CASE CLOSED.
Breee cu toata prietenia, ti-ai cam luat-o 🙂 ! N-ai oferit nici o dovada ca cineva pe Terra plateste niscai parale catre Guvernul Federal pentru uzul GPS, si peste tot gasim acelasi refren : Free, Free, Free…
🙂
GMT-ULE DE GEORGE,NU MAI PUNE PAIE PE FOC CA TE-AI DISTRAT DESTUL !
VORBISEM CEVA MAI DEVREME SI SE PARE CA S-A ADEVERIT, DAR MATALUTZA NU, DESENE ANIMATE SI GATA !!!
POATE MA ENERVEZ SI TE TAI DE PE LISTA LA PASAREA DE FOC !
IA VEZI !
SI DACA TOT FACI PE AICI ECONOMIE PLASTICA SI ELASTICA, POATE AR TREBUI SA LE EXPLICI CE INSEAMNA GRATIS SI PENTRU UTILIZATOR SI SUBVENTIE DIN TERTE PARTI ASCUNSA PLUS ETC…SAMD.
HAI GATA CA-S SATUL, PANA LA URMA NU AM DE GAND SA MAI FAC PE PROFESORUL CU ELEVI PREA INCAPATANATI CA SA COPIEZE.
Nu faci decat sa-ti arati ingnoranta, guvernul iti scrie alb pe negru ca este un serviciu gratis finantat de guvernul SUA, dar tu continui sa o tii ca Ivan cu fluierul. Ai pierdut un argument dar continui sa sapi la groapa.
SI GUVERNUL ROMAN RAPORTEAZA PERIODIC CRESTERE ECONOMICA SI BUNASTARE,TAMPIT ESTE CINE-L CREDE…
DIn ce stiu eu serviciul GPS este Gratis si il foloseste cine vrea! Motivul ptr care rusii si in curand alte natii vor avea propriul sistem de navigatie este unu foarte simplu: inca nu suntem o entitate globala si ca atare fiecare doreste sa fie sigur ca nu are parte de un switch-off de la americani! Rusii cu atat mai mult! Punct.
Ho bre, mai potoliti-va, a fost gasit…
…RASPUNSUL:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=264087293771796&set=a.208839105963282.1073741827.208838092630050&type=1&theater
„Bhutan’s answer to America’s Global Positioning System.
(Himalayan Astronomy and Astrophysics Journal)
Bhutan has successfully placed into orbit all 7 navigation satellites necessary for the completion of the Global Navigation System (GNS), an indigenously-developed satellite-based navigation system comparable to the American Global Positioning System (GPS).”
AM ANALIZAT PUTIN ACEASTA DISCUTIE INCA DE LA INCEPUT SI IARASI, A NUSTUCATA OARA, AM REALIZAT CUM SE BAT CAMPII SI CUM SE DEVIAZA DE LA SUBIECT !
-INCA DE LA INCEPUT EU AM FACUT O ADMONESTARE, SATUL DE SUBEVALUAREA CONTINUA, VOITA SI NEJUSTIFICATA A TEHNICII RUSESTI, O SUBEVALUARE CHIAR RAUTACIOASA, PE CARE O ARUNCA IN OCHI ANUMITE PERSOANE CONTINUU, INDIFERENT DESPRE CE CAPITOL AR FI VB ATUNCI CAND APAR RUSII IN DISCUTIE:TEHNIC,ISTORIC,POLITIC,SOCIAL, CU O INSISTENTA MORBIDA.
– CHIAR DACA MAI JOS PERSOANEI ASA-ZIS “NERUSOFILE” I S-A DEMONSTRAT CLAR DE CATRE MAI MULTI CA SISTEMUL GLONASS NU ESTE NICI PE DEPARTE INAPOIAT CI CU MULT AVANSAT ,S-A CONTINUAT DENIGRAREA GRATUITA, NEFONDATA, A RUSILOR, CU TOATE CA NIMENI NU-I RIDICA IN SLAVI, NICI MACAR EU-CINE STIE CUNOASTE, ALTFEL NU AS FI PUBLICAT ATATEA CHESTII CRITICE LA ADRESA LOR- IN SCHIMB ACELE PERSOANE AU MENTINUT “SUPERIORITATEA DECLARAT SUPERIOARA” A AMERICANILOR-CHIAR DACA NIMENI NU A ZIS CA AR FI INFERIORI – SI AU INCEPUT LUATUL PESTE PICIOR SI ACUZELE ABSURDE.
– ULTERIOR, DESIGUR – SI-MI CER SCUZE – AM RASPUNS UNOR ATACURI C ARE PE AICI AU DEVENIT PERIODICE SI CONSTANTE.
NECAZUL ESTE CA ASTFEL SE DOVEDESTE LIPSA DE CUNOASTERE SI DE CAPACITATE DE PRELUCRARE CAND COMPARI MERE CU PERE(DE EX.SA ADUCI VORBA DE VIKING MARS LANDER – CA FIIND ROBOT DE SOL IN COMPARATIE CU SATELITI GEOSINCRONI SAU STATIONARI !!!O COMPARATIE DE COPII DE GRADINITA,AVAND FUNCTII,SCOPURI SI APARATE UNEORI TOTAL DIFERITE ).
IDEEA ESTE SIMPLA:
-SIST. GLONASS ESTE MAI PRACTIC, EFICIENT,MODERN SI-CEEA CE PUTINI STIU-MAI USOR DE INTRETINUT SI CU VIATA MAI LUNGA.
– ESTE NORMAL CA UN STAT PUTERNIC SA-SI FACA PROPRIUL SISTEM DE POZITIONARE ATATA TIMP CAT NECESITATEA SA PRINCIPALA ESTE MILITARA SIU ASTFEL DEVII INDEPENDENT.
-PROGRAMELE SPATIALE RUSESC SI AMERICAN AU AVUT OBIECTIVE TOTAL DIFERITE SI DE AICI A IESIT IDEEA CA VEZI DOAMNE DE PROSTI NU AU AJUNS RUSII PE LUNA!SCOPURILE AU FOST ALTELE, RUSII VROIAU SA REALIZEZE INTAI STATII INTERMEDIARE – DE ACEEA SALIUT-SOYUZ SI MIR S-AU CONSTRUIT- APOI SA DECLANSEZE O CERCETARE UMANA AMPLA PE TOATE PLANETELE-INCEPUSERA CU VENUSICII !UITE AICI IN IUBITA WIKI,PT A FI MAI SIMPLU : became the first man-made devices to enter the atmosphere of another planet (Venera 4 on October 18, 1967),
BUN.
IDEEA ESTE CA CINE VREA SA BLAMEZE O NATIE SAU ALTA, AR TREBUI SA SE INFORMEZE MAI BINE SI SA NU FACA ASA. CA NEA GICA IN CARCIUMA.,NU DE ALTA, DAR PANA SA-I INJURI PE UNII SAU ALTII PICI TU DE PAPAGAL SI APOI…SCHIMBI NICKNAME-UL CA NU TE MAI SIMTI BINE !
Heeeeeeeeeeeiiii…Tu ai zis „spectrometrie in spatiu”…Eu doar am intrebat nu am dat cu parul…Deci nu eu confund 🙂 …Daca scriai clar nu mai saream asa…Si mai stiu pe domeniul asta cate ceva (ok recunosc ca nu am articole cotate ISI; dar se pare ca nici tu)…