Gowind vs Sigma 10514 vs ?

Despre La Fayette/ Formidable-class nu cred ca-i cazul, nave oceanice, nu ca nu ne-ar prinde bine dar…

Gowindul pe de alta parte poate cam orice, creste sau scade in tonaj, fiind un proiect cu adevarat modular din chila si pana in varful catargului dar ridica unele probleme.

Mai clar daca am cumpara de la francezi, tot ce se afla pe nava va fi de la fracezi, de la torpile pana la sistemul antiaerian si rachetele anti-nava (chestii de foarte buna calitate pana la urma). Pe de alta parte, schimbam un pic domeniul, daca MBDA ar castiga contractul pentru sistemele SHORAD/VSHORAD, semnarea memorandumului ar face sens.

In linii mari francii stiu sa construiasca nave (rusii sunt si ei de aceiasi parere 🙂 ), mai au si cu ce sa le inarmeze, de la sonare, radare si pana la torpile, rachete AA si elicoptere, afacerea ar fi buna din punct de vedere militar nu stiu insa cat de buna ar fi din punctul de vedere al pretului, pe motiv ca au astia niste preturi de te duci optimist sa-i intrebi si cumperi de la altii.

Deocamdata insa DCNS –  Naval Group a semnat un memorandum de intelegere cu santierul naval Constanta, si-a rezervat practic un loc pentru construirea navelor. Asa cum scriam in urma cu doar cateva zile, raspunzand unui cititor, nimeni nu te obliga sa detii un santier naval in Romania, este suficient sa ai o intelegere cu unul pentru constructia navelor si intretinerea lor ulterioara.

MBDAul a semnat si ea un memorandum de intelegere cu Electromecanica Ploiesti in eventualitatea – din ce in ce mai mare – in care ar reusi sa vanda Romaniei VL Mica/Mistral 3. Acum francezii se pozitioneaza strategic, au venit si cu fabricantul rachetelor AA si anti-nava si cu cel al navelor, fiind pana acum cei mai insistenti, pe de alta parte Damen tocmai ce si-a mai cumparat un santier naval (Mangalia de la corenii) si este la randul sau foarte bine pozitionata cu Sigma 10514.

N-are rost acum sa ne apucam sa insiram ce are fiecare nava de partea ei, ce sisteme de armament etc, cert este ca si Sigma si Gowind sunt nave care au fost proiectate sa fie modulare. Iar MBDAul ar fi potential castigator indieferent de alegerea noastra.

De partea ei Sigma ar avea in primul rand sistemul de propulsie electric, foarte silentios, francezii ofera CODAD – diesel adica, un alt dezavantaj al Gowind 2500 ar fi ca opereaza la bord un elicopter mai mic (5 tone), avantajul ar fi cele 16 celule verticale pentru VL Mica, cu patru mai mult decat Sigma 10514. Pe Gowind Emiratele Arabe Unite au cerut integrarea de ESSM si o vor primi. De asemenea au cerut Tacticos si il vor primi. La elicoptere se incadreaza Panther naval, foarte capabil si cu o masa maxima la decolare de 4300 kg.

Din punctul meu de vedere principala misiune a celor patru corvete romanesti va fi lupta anti-submarin si aici exista mari diferente intre operarea de la bordul navei al unui elicopter micut de 5 tone – in cazul Gowind sau al unuia mare de 10 tone – in cazul Sigma. Ar mai si diferenta la sistemul de propulsie, tot in avantajul „olandezei”, in rest armamentul si senzori sunt sau pot fi destul de similare.

Si bineinteles ca exista sansa ca francezii sa vanda mai scump.

Si mai trebuie tinut cont si de faptul ca oricine castiga corvetele va moderniza si cele doua fregate Type 22R, iar compania care le va inarma cu rachete va castiga – cel mai probabil – si contractul pentru bateriile de coasta dotate cu rachete anti-nava si indirect contractul pentru SHORAD/VSHORAD, implicatiile alegerii sunt astfel foarte banoase.

Pe de alta parte, asa cum spuneam, ambele proiecte sunt unele modulare si foarte adaptabile la cererile clientilor. Acum nu stim cat de adaptabil este hangarul Gowind, daca poate el opera un elicopter de zece tone, dar in linii mari sunt modulare.

Eu, bineinteles, raman la Sigma pe mare si MBDA pe uscat 🙂 , cu RBS 15 Mk 3 la anti-nava si H 215N (naval) la bordul corvetelor, insa nici n-as emigra din tara daca m-as pomeni cu patru Gowind la Constanta, ba probabil ca as face poze cu el, le-as pupa pe prova si as fi extrem de fericit. Nave sa fie, noi sa fie si alea doua modernizate.

PS Semnarea acestui memorandum poate fi un semn bun, in sensul ca francezii chiar cred – de aceasta data – ca programul celor patru corvete si modernizarea fregatelor va merge bine.

PPS Memorandumul si sosirea in tromba, neanuntata si neoficiala pana la urma a secretarul american de stat Rex Tillerson.

GeorgeGMT

 

57 de comentarii:

  1. Parca incepem sa preferam o competie intre olandezi si francezi, nu? Ii facem pe galici sa se uite la Bulgaria cu manie? 🙂

  2. Yep….tata Rex a picat pe aici cam pe nepusa masa…nu cred ca i s-a stricat caruta in drum pur si simplu…iar daca a facut escala la bucale inseamna ca e destul de groasa…acum sa vedem si pentru cine…dar cu siguranta romania nu e chiar de capul ei cum are impresia banditul de la parlament…

    1
  3. And the winners are Tetal, Tarantul and OPV Type 22R for the next 20 years!!!

    Imi cer scuze, dar astazi m-am trezit pesimist 🙂

  4. Cinstit acum intre Sigma si Gowind as alege Formidable…

    • Oh, come on, boss!..zici doar asa, sa ma gadili la sentiment! 🙂

    • Bine ca n-ai zis Belharra.

    • Si nu s-ar putea cumpara macar sh 3 submarine (2 daca s-ar putea moderniza Delfin-ul Kilo class), pt FNRo….uite Scorpene class de la francezi daca nu or fabrica ei corvetele cele 4 noi pt FARo ?
      Apropos…cele 2 Tetal-2, 3 Tarantule, 3 Epitroape, Marasesti-ul si dragaorele de mine, flota auxiliara nu se vor moderniza plus monitoarele si vedetele de lupta de la Dunare ale FNRo?

      • Stiu ca e bine sa fim nationalisti si sa tragem de ale noastre. Dar de ce trebuie, doamne iarta-ma, sa tot tragem dd delfinul ala? Cred ca ar fi mai ieftin sa cumperi altul nou. Iar sa ii pui niste baterii… il faci o tinta pentru antrenamente. Iti dai seama ca trebuie desfacut, inspectat, reparat sau inlocuit pana la ultimul surub? Unele componente din structura isi pierd din rezistenta cu trecerea timpului, mai ales cand mentenanta tinde spre 0. Cred ca in cazul unui conflict ar avea acelasi rol ca epava de la Costinesti. Ar merge reparat si folosit pentru instructie, daca am avea o flota de submarine.

        • #SorinS observi ca am scris : 3 submarine (2 daca s-ar putea moderniza Delfin-ul Kilo class) sa se cumpere pt FNRo, chiar si sh. Deci daca nu se mai poate face nimik cu Delfin-ache…sa se faca cum ai zis tu.

    • Intre Sigma, Govind si Formidable as alege Arley Burke

      1
    • Avem nevoie de asa ceva la Marea Neagra?

  5. Gowindul malaesian poate lua si elicopter de 10t.

  6. Domnilor, visati !! Chiar credeti ca sunt bani bani pt. toate draciile astea meseriase? Tiganii cu turnulete, clientii crasmelor (la ora 07.00) din ce sa traiasca? Ar vrea PSD sa faca acestea ca doar le iese parandarat gros (mai ales de la franci) ? Nu suntem ata de destepti ca grecii care in plina criza se inaramau in draci taman de la injuratii teutoni. Doar daca Yankeul Tex nu vine cu o oferta tapana si o cizma pregatita sa ia la suturi pe cine trebe’…………….

    1
  7. George, pe site-ul producatorului apare ca suporta un elicopter de 10 tone (probabil au actualizat specificatiile), deci o problema ar fi rezolvata. Tot ei zic ca propulsia e duala, diesel & electric, deci alt aspect rezolvat.
    Ce imi place la Gowind vs Sigma
    – 16 MICA vs 12
    – echipaj mai redus 80 vs 120

    Ce nu imi place:
    – nu mai CIWS
    – autonomie mai redus (4000 vs 5000 de mile) – asta nu stiu cat de important ar fi, dat fiind ca operam inntr-un „lighean”

    In fine, concurenta e sufletul comertului, in mod normal ar trebui sa obtinem un pret ceva mai bun, navele au capacitati similare deci nu ar fi o problema, orice am alege.

  8. EAU își iau Gowind dar vor integra ESSM pe ele,deci se poate

  9. Nea Rex cica se oprii pe aici ca a avut nevoie de o revizie pe la zburatoare . Asta cica ar fi motivul oficial….

    • OK, doar ca din Vientam mai scurt era drumul spre casa peste Pacific decat peste toata Asia, Europa si Atlantic. O fi incurcat pilotu” hartile? Adevarat pamantul este rotund pana la urma…

  10. Apropo de bateriile de coasta, avem oare sansa sa ne lipim si noi de un program de genul asta:

    https://breakingdefense.com/2017/11/marines-seek-anti-ship-himars-high-cost-hard-mission/

    Himars echipat cu rachete anti-nava…

    https://kitup.military.com/2016/12/top-marine-wants-fire-anti-ship-missiles-himars.html

  11. Chiar daca o sa-mi atrag fluieraturi si chiar daca Sigma poate nu au nici o vina parca m-as simti mai bine si mai razbunat pe netherlandezi pentru faza cu Schengenu-ul daca am lua o Belh@arra mai mititica sau un Gowind pe steroizi. Nu ca francezii de azi ar fi mult mai grozavi dar totusi, 1918/1919 poarta si semnatura lor si vine centenarul.

    1
  12. Sa prezic sau nu, asta-i intrebarea !
    Pariu ca merg pe doua ”capre” ca la blindatul amfibiu, numai ca aici ‘[‘varza” e si mai putina decat la TAB-uri…

  13. 16 vs 12 VL-MICA nu e mare branza… In loc sa comparam designuri care nu sunt potrivite pentru situatia noastra la MN, mai bine incercati sa aflati daca Sigma poate fi lungita cu cativa metri in spatele tunului de 76. Spatiul suplimentar ar permite amplasarea unui numar suficient de rachete (eu as prefera CAMM-M pentru ca ocupa cel mai putin spatiu) pentru principala linie de aparare impotriva P-800. De asemenea, de aflat daca se poate amplasa un SeaRAM pe hangar, ca o a doua line de aparare. A treia linie ar fi doar cele 2 tunuri, de 35 si 76, ar fi bine daca ar mai avea inca un 35. Daca le luam cum sunt ele acum pe siteul Sigma, le luam degeaba…

  14. Parerea mea
    De cand propulsia CODOD si CODAD este recomandata pentru misiuni asw?
    propulsia Diesel indiferent de ceea ce spun producatorii este precum clopotelul legat de gatul pisicii.
    Sigma si gowind nu sunt echipate pt MN

  15. Gowind sunt foarte scumpe. Cand aduni si echipamentele si armamentul ajungi la peste 400 milioane euro bucata, poate chiar peste 500 milioane in functie de configuratie si din trecut stim ca marina vrea de toate pe ele. Dar nici nu ar avea sens sa iei niste corvete care nu sunt bine echipate, sa fie ca fregatele fiecare cu un tun…

    Dupa parerea mea nu se vor lua corvetele astea, nu exista bani daca consideram si celelalte prioritati enuntate.

    Posibil sa se faca insa ceva cu fregatele, un upgrade mai putin ambitios, si sa se modernizeze niste nave si apararea de coasta. Posibil si o nava de patrulare de coasta, pentru ca se pare ca e petrol si ar trebui sa ai cu ce sa patrulezi zona.

    La corvete va mai dura multi ani de zile, si atunci se vor bate in licitatie Damen, TKMS, Fincantieri si francezii. Parca as paria pe olandezi, nemti sau italieni, francezii sunt mai putin simpatizati pe aici.

    In 2014, Egypt signed a €1bn contract with Naval Group to buy four Gowind 2,500-ton corvettes with an option for two more. Separately, MBDA negotiated a contract to equip the ships with MICA Vertical Launch air-defense missiles and MM40 Block 3 Exocet anti-ship missiles, together worth an additional 400 million euros, while Naval Group negotiated a 100-200 million euro contract for torpedoes.[

    12] Three of the corvettes are to be built locally by Alexandria Shipyard within a technology transfer agreement. It was apparently President Abdel Fattah el-Sisi who decided these were the ships he wanted rather than the Meko A200 being offered by German group ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) or the Sigma corvette proposed by Damen of the Netherlands.[1][8][13] Egypt is in talks to buy two additional corvettes.[14][15]

  16. ISTORIA MICULUI MĂGAR (sursa: internet)
    Emmanuel cel mic se mută la sat şi cumpără cu 100 euro de la un fermier bătrân un măgar, care urma să-i fie livrat a doua zi.
    Dar chiar a doua zi fermierul îl anunţă că măgarul a murit.
    – Bine atunci, dă-mi înapoi banii.
    – Din păcate, nu pot, i-am cheltuit deja pe toţi.
    – OK, atunci adu-mi măgarul.
    – Ce să faci cu un măgar mort?
    – Îl voi trage la sorţi la o tombolă.
    – Dar nu vei putea pune ca loz un animal mort!
    – De ce nu? Nimeni nu va şti că este mort…
    Văzând că Emmanuel persistă, fermierul nu-l mai refuză şi îi aduce măgarul. Apoi, revine peste o lună pentru a vedea ce s-a întâmplat cu măgarul mort.
    – Păi, am vândut la tombolă 500 de bilete a 2 euro fiecare, astfel încasând în total 1000 euro!
    – Şi nimeni nu s-a plâns?
    – Doar tipul care a câştigat! Dar i-am restituit cei 2 euro şi n-a mai protestat…
    Mai târziu, după trecerea anilor, Emmanuel a devenit ministrul finanţelor şi apoi preşedinte… Şi a continuat să se înconjoare de măgari şi să păcălească pe toată lumea…!

  17. Comparatii multe…Gowind …Sigma offf
    De ce trebuie sa se aleaga intre nave cu capacitate de max 2500t. De ce trebuie sa fie 4 ? Eu nu inteleg 🙂
    In MN este nevoie de o nava care sa faca ASW si AAW ca la carte 8 x anti nava 4-6 lansatoare de torpile si sa aiba radare si senzori cat mai noi si bune tun de 127/64 si defence mare Sea Sentor si SEARAM toate astea nu se pot ingramadi pe o nava de 2300t.

    • Sigma de ex. are 4×2 antinava si 2×3 torpile. Radar si compania sunt ok.

      Cred ca exista ceva diferente intre ce poate face o nava de 2500 tone daca e proiectata sa opereze in MN si o nava de 2500t care sa trebuiasca a opera pe ocean. Desi tonajul e acelasi, cea care va opera in MN va avea loc de mai mult armament: mai putin combustibil, provizii etc.

      Trebuie patru ca daca ai doar una o sa ramai in fundul gol cand o tragi pe dreapta pt. mentenanta/upgrade/reparatii.

      Astea sunt asa la prima vedere, probabil ca cei care sunt mai interesati de domeniul naval or sa mai adauge ceva 😉

  18. geto daco roman

    prefer sigma 10514 nu mai mica,altfel sunt buni italienii sau francezii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *