Grecia
Pe surse se aude ca ministerul apararii de la Atena ar fi initiat deja negocieri cu Dassault pentru achizitia a inca 8-10 aparate Rafale F 4. Discutia vine pe fondul posibilei retrageri a aparatelor Mirage 2000-5 din arsenalul fortelor aeriene elene, doar ca cei din aviatie nu vor nici in ruptul capului sa renunte la Mirage fara a primi in schimb 10 aeronave noi Rafale F4.
In viitor, grecii doresc sa-si uniformizeze flota si in acelasi timp s-o si modernizeze, astfel incat sa pastreze in dotare doar avioane noi sau modernizate. Mirage 2000-5 ar urma sa fie retrase (posibil ca India sa fie interesata sa le cumpere), F-4 Phantom si chiar F 16 Block 30 si sa fie pastrate doar Rafale F3R/F4, F 16 modernizate la standardul Block 70 “Viper” si cele 20 de F 35A deja comandate.
Dar pentru a renunta la Mirage 2000-5, avion considerat inca foarte util si cu o reursa ramasa suficienta, fortele aeriene cer sa le mai fie cumpartae 8 sau 10 avioane Rafale F4. In acest sens presa elena scrie ca discutiile ar fi deja demarate si destul de avansate, astfel incat o delegatie a constructorului francez este asteptata la Atena “in curand” pentru a aprofunda negocierile.
Achizitia de aparate Rafale si corvete FDI au fost efectuate pe fondul semnarii in septembrie 2021 a unui Parteneriat Strategic intre Paris si Atena, care prevede, pe langa cooperare militara, exercitii comune etc si faptul ca Franta va sprijini Grecia cu arma in mana, imediat si neconditionat, daca Grecia ar fi atacata militar. Evident ca ambele parti se gandesc la Turcia.
Daca guvernul de la Atena va mai cumpara inca 10 avioane omnirol Rafale ramane de vazut, cert este ca Mirage 2000-5 nu se lasa dus si scos din dotare fara a avea un inlocuitor serios.
Polonia
Stim deja ca primul F 35A pentru Polonia este deja pe linia de montaj a Lockheed Martin din Fort Worth, iar polonezii au comandat 32 de asemenea aparate, dar nu par deloc relaxati.
Astazi Polonia se bazeaza pe cele 48 de F 16 C/D Block 52+, toate aeronavele sunt operationale, pe alte 48 de avioane F/A-50 „Golden Eagle”, din care cel putin 12 ar fi ajuns deja in Polonia si pe cele 32 de F 35A comandate in Statele Unite, dar cu toate acestea generalii polonezi nu sunt deloc multumiti si sustin ca numarul de aeronave este insuficient.
Seful Statului Major al fortelor aeriene, generalul Ireneusz Nowak, a fost categoric: are nevoie de 10 escadrile a 16 aparate fiecare ca sa poata fi cat de cat linistit, iar in prezent, pe baza avioanelor avute deja sau comandate ferm, Polonia nu detine decat opt escadrile (128 de aparate).
Intentia fortelor aeriene poloneze este sa cumpere inca doua escadrile de avioane destinate superioritatii aeriene si aici variantele avute in vedere (este vorba de aparatele cele mai vechiculate prin presa si declaratii oficiale sau mai putin oficiale) ar fi: Eurofighter Tranche 4, F-15 EX si KF-21 Boramae.
Eurofighter are de partea lui faptul ca este un aparat european, matur, iar Tranche 4 chiar este un multirol adevarat de ultima generatie. Avionul se afla deja in dotarea aliatilor Poloniei: Germania, Italia, Marea Britanie sau Spania. In acelasi timp EF 2000 zboara sau va zbura in curand alaturi de F 35A/B, in Italia, UK, Germania si chiar Spania.
F-15EX are si el o carte de vizitia impresionanta. Avion matur cu experienta reala de lupta, cel mai zdravan “camion cu rachete” dintre aparatele occidentale, construit tot intr-o tara aliata. Pe de alta parte varianta EX pare a fi exceptional de bine dotata la capitolul radar si razboi electronic.
Despre KF-21 Boramae nu putem spune mare lucru, aparatul se afla inca in stadiul de dezvoltare si mai este foarte mult pana cand va deveni operational si chiar atunci nimeni nu stie exact ce va fi, daca tinem cont ca este primul avion de acest tip proiectat si fabricat de coreeni.
Dar cel mai bine par a sta americanii de la Boeing, un oficial al companiei – Rob Novotny, declarand pentru Defence24: “At the beginning of 2024, we discussed the F-15EX with representatives of the Polish Armaments Agency and Air Force. In April, we came back to discuss investment opportunities in Poland as well as cooperation with Polish industry.”
Si bineinteles ca si-a laudat produsul: „When Iran launched 160 drones at Israel, the F-15s shot down almost half of them — 70 of them.”
Noul F-15EX beneficiaza de o noua motorizare – F110-GE-129, de radar AESA – APG-82(V)1, sisteme de razboi electronic pasive/active si sistem IRST containerizat in standard.
Nu stim ce vor alege polonezii, stim doar ca le mai trebuie inca 32 de avioane de superioritate aeriana si ca cel mai probabil ca si le vor cumpara in curand. O intrebare rasare totusi in mintea noastra: de ce Varsovia nu comanda pur si simplu inca 32 de F 35A?
GeorgeGMT
Daca vor pentru superioritate aeriana normal ca nu cumpara F 35. Pt superioritate aeriana colegul de generatie cu F 35 este F 22, dar cum nu e de vanzare vor lua din fosta generatie.
KF 21 e mai degraba multirol…
Singurul F-16 doborât în luptă aeriană a fost în 1996 când în urma confruntării în „dogfight” a două F-16D turcești cu două Mirage 2000EG grecești, o rachetă Matra R550 Magic II trasă de unul din Mirage a doborât un F-16.
„O intrebare rasare totusi in mintea noastra: de ce Varsovia nu comanda pur si simplu inca 32 de F 35A?”
Oare de ce ? 😅
Poate pentru ca e un avion foarte scump, stealth, destinat mai degraba pentru deep strike si pentru CAP ar fi mai logic sa mergi pe generatia 4/4+…
Eu stiu ce voiai sa auzi tu dar nu ala e motivul real 🙂
O fi și din cauza asta ? https://theaviationist.com/2024/05/28/f-35-crashes-near-albuquerque-new-mexico/
Oare si in anii precedenti exista isteria asta cu accident = plane is shit??
F-4, F-16, MiG21 tot fiare vechi inutile erau considerate cand avea unu vreun incident sau e doar rezultatul internetului care ii da oricui posibilitatea sa imprastie ce vrea pe unde vrea?
Sunt convins ca decizile strategice din Polonia si Grecia au fost luate strict bazate pe avionul cazut in Albuqerque acum 3 zile.
Sunt complementare.
https://www.airandspaceforces.com/PDF/MagazineArchive/PublishingImages/2019/May%202019/F-15.F-35_Vertical.v30.pdf
Cu 2,5 Mach F15Ex ajunge mult mai sprinten la o interceptare si poate fi adapostit pe aeroporturi mai indepartate de zona de risc. In acelasi timp nu poate inlocui F35 in „spatiu aerian contestat”.
Eu in locul Poloniei m-as fi uitat totusi la ceva european, care decoleaza de pe piste mult mai scurte… si nu e Boeing. Fiecare cu planurile lui pana la urma.
In Poland, we have enough motorways and expressways to create the necessary number of highway strip.
https://en.wikipedia.org/wiki/Highway_strip
https://www.konflikty.pl/technika-wojskowa/w-powietrzu/generalowie-nowak-kukula-przyszlosc-lotnictwa/
https://www.hartpunkt.de/deutschlands-militaerischer-flugzeugbau-steht-vor-herausforderungen/
Poate voi scrie un articol pe aceasta tema
Ich freue mich darauf 🙂
Personal m-ar interesa costuri de operare pentru zburatoarele europene in comparatie cu alea ale concurentei… si daca Airbus ar avea alternative macar teoretic la importul de materiale din China, asa cum ar fi reusit SUA pt propria industrie de aparare. Mi se pare neverosimil cum reusec Boeing si General Atomics sa joace atat de tare impotriva europenilor, cel putin in cazul contractelor din articol…. nu ca as tine partea unora sau a altora, dar daca e vb de suturi pe sub masa, nu-i exclus ca in curand sa intre si altii mai putin competitivi pe piata asta. Plus ca mai am si de votat
costuri europene
https://www.rumaniamilitary.ro/alte-pc-21-pentru-armee-de-lair
Multumesc
sunt avioane diferite, cu misiuni intrucatva diferite,
iar uni comandanti adevarati, fac si strategii militare despre razboiu de maine si nu despre ww1, ww2, etc.
ca asa e normal,
strategia se face pt. maine, nu pt acum 20-30 de ani,
pt acum 20-30 de ani strategia trebuia facuta acum 40-50 de ani,
diferenta mare de viteza si resursa de putere la F 15 fata de F 35,
de aici rezulta ca F 15 duce mult mai mult armament, cu o viteza mult mai mare decat F 35,
totusi F 15 nu este pt primul moment al atacului/ofernsivei ci mediat dupa.,
pt primul momrent al ataculiui ramane F 35,
din cauza de capacitate redusa de detectie de catre inamic, etc.
apoi, bimotoarele au rsursa mai mare de putere pt senzori, radare, etc,
ca radarele, cu energie ce vine de la motoare merg,
iar radarele care vad departe in mod pasiv consuma curent, mult curent,
bimotoru poate da mai mult curent pt radare, decat monomotoru
noi cu cei mai capabili politicieni si generali am renuntat la mig 29 pt mig 21,
avem noi strategiile noastre,
care nu se compara cu nici o strategie de nicaieri,
o fi de unirea dintre traian si decebal ?
o fi de la afisele haur cu domnitori ?
n-are cum sa fie de la tradatori ?
iubesc tradarea, dar urasc pe tradatori
Pînă să scrii despre MiG-21 și 29 aveai dreptate.
Cred că se dorește o suplimentare „zburătoare” la sistemul AA. Lecție învățata de la Ucraina și de la Israel. Cantitatea mare de armament purtată, capacitatea de detecție, caracteristicile de zbor, toate superioare F35, îl fac mult mai bine adaptat pentru așa ceva. Aici se mai adaugă numărul de rachete comandate de Polonia pentru avioanele sale care în cazul unui eventual conflict va suplimenta net sistemul AA terestru, care în acest moment e dependent de rachete care se produc lent și au un cost mult mai mare. La aceasta se adaugă și capacitatea de lansare a JASSM și alte bombe ghidate, deasemenea în inventar. Toate astea liniștit executate din spațiul aerian propriu unde teoria cu „stealth” e inutila. În concluzie nu cred să existe pentru Polonia vreo variantă mai optimă în afară de F15 în acest moment.
Iar F35 e un avion excelent, pardon, platforma zburătoare :), până la proba contrarie, el defapt nefiind testat încă într-un conflict cu un adversar pe măsură. Aici se includ incursiunile Israeliene în Siria cu accept rusesc. Doborât drone și bombardat civili sau teroriști (la alegere) nu se iau în calcul.
Lume, lume :
MApN vinde avioane MIG refurbished !
La schimb !
Un MIG – un sac de fasole !
este o vorbă: prost să fii, noroc că ești…
Corectie (varianta): Noroc sa ai ca prost esti…
Răspunsul este simplu și clar: disponibilitate și prețul mentenanței. Două motive care cam anulează superioritatea acestuia.
Pt ca următorele 32 de F35 vor veni ani mai târziu, sunt multe alte țări care îl așteaptă, cred ca F-15 îl vor avea mai devreme. În vremuri de război așteptarea este înfrângere.
Alex Alfa: scurt și la obiect ! Chiar așa ar fi. În afară de caracteristicile tehnice, este crucială tactica promovată. E nevoie de aviație de cercetare, de atac strategic ( rază lungă și caracteristici stealth), de front – multirol și chiar de protecție a teritoriului propriu. Toate astea fiind complementare și cu alte sisteme de luptă ( ex. AA de la sol). Deci nu contează în mod esențial că F 15 nu e stealth, contează ce destinație va avea, cum și când îl folosești.
Anul acesta am fost prin Polonia , am rămas foarte impresionat .
Sunt mult in fata noastră , indiferent de PIB / capita sau alți coeficienți …
Polonia are o economie solida , care se vede foarte bine la firul ierbii , cum se spune, ca cifrele pot fi înșelătoare , depinde cine și cum le interpretează …
Pare-se ca Ambiția Poloniei de a deveni o mare forța militară nu e doar la nivel de afirmații – cum se întâmpla de multe ori la noi – ci e un deziderat de țara , o prioritate naționala – forța terestra puternica , forța aeriana puternica , artilerie puternica …
Legat de România – și noi progresam , măcar cu cifrele – vom avea 48 F16 – nu e rău , dar pare-se ca la cum vin vremurile , o forța aeriana decenta ar trebui sa meargă înspre 100 avioane sau peste …
Credeti ca de naivi polonezii vor cel putin 32 F-15 EX? Cred ca au motive f bine intemeiate si unul dintre ele este vecinii de la est. Ar strica si ArmRo si FARo 40 F-15 E Strike Eagle sh achizitionate dupa modelul celor 32 F-1 ABM Fslcon din Norvegia cu un mare stock de piese de schimb? Cele 40 F-15 E Strike Eagle sh ar trebui intretinute si poate chiar modernizate in Romania cu asistenta USAmericana respectiv cu cei de la Boeing. Cele 40 F-15 E Strike Eagle sh ar putea avea in comun cu F-16 ABM Falcon motorul F-100-PW-220, avionica si systemele de armament, deci costuri mai mici la intretinere si chiar operare. Sper ca decidentii din MAPN.Ro si guvernantii Romaniei sa se uite la exemplul polonezilor, pt ca bani ar fi pt inzestrarea ArmRo.
No offense, but we’re dealing with a mix of topics here:
1. Currently, there is a debate in Poland over the choice of an air superiority fighter (ASF).
There are two machines in the game: F-15 and EF2000. Both machines have their supporters (and opponents) in Poland.
If political pressure fails (we know where), the decisive factor will be the manufacturers’ offer regarding the location of component production and advanced service in Poland. At this point, Boeing’s offer seems unrivaled.
2. The issue of Poland’s possible purchase of Korean KF-21 machines is a topic for the future. Not too distant, but still a future.
In a few years, it will be necessary to choose machines to replace the currently used F-16 C/D.
The decisive factor will be the assembly or even production of these machines in Poland.
Personally, I think that the absolute minimum number of such machines is 48, but a more realistic value is 64. With this number, you can already think about the license production of these machines in Poland.
3. Returning to the issue of purchasing 32 ASF units – we must remember about the ongoing negotiations with Boening regarding the purchase of 96 AH-64 E units. And about the lesser-known, but extremely important „Karkonosze” program for the purchase of refueling aircraft, which is extremely important for multiplying the strength of the Polish Air Force. air (IFR/AAR).
Both of these factors allow me to say that Boeing may be a leader in the issues I have mentioned. Provided that you approach the whole topic sensibly.
Links to supporting materials:
https://defence24.pl/sily-zbrojne/karkonosze-bez-rozstrzygniec-news-defence24
https://defence24.pl/przemysl/f-15ex-z-polskimi-czesciami-i-serwisem-trwaja-rozmowy
https://defence24.pl/przemysl/unikalne-zdolnosci-f-15ex
Wanted to ask you a few questions about the K2 tanks you already received from Korea.
Are they the Korean variant with the thin side armour, or an improved variant armour-wise?
Also do they have the hard-kill active protection or just the soft-kill component?
One last question and the reason for the others, this is the K2 during the Romanian trials.
https://www.facebook.com/Centrul.Televiziune.Film.MAPN/posts/735575762122608?ref=embed_post
https://www.youtube.com/watch?v=-g7NXvEA1Ww
Is it one of yours? The camo pattern looks polish. If it is, the variant we saw here should be the same as the one you already have.
One last thing, if you have some feedback for us. But if you have some info directly from the polish soldiers operating them. What is their honest opinion on the tank ?
There was even a question about the tank beeing able to take polish and romanian size humans, not just petite asians )
Hope you have some time to answer.
And thank you.
I will try to answer in sub-points:
1. MBT K2 currently used in the Polish Armed Forces are identically equipped with the machines used in the Armed Forces of the Republic of Korea.
2. It is planned to equip these machines with additional armor and a hard kill system identical to the K2PL machines. In other words – the current Polish K2 will be identical to K2PL.
We are waiting for the signing of the executive agreement for K2PL and the disclosure of tactical and technical parameters. For now, this data is not public, unfortunately.
3. Polish soldiers who currently use K2 are absolutely in love with this machine 😉 No wonder – in the past they served on archaic T-72s or modernized PT-91s. From this perspective, comparing K2 to T-72 is an intergalactic leap.
The K2 is an ergonomic vehicle – there is much more space inside than in the old T-72. It’s no wonder – modern Koreans are much taller than we think.
4. In Poland, we also joked that at least some of the machines presented at the training ground in Smardan were „borrowed” from Poland. This is indicated, among other things, by the camouflage pattern. How it really was – I don’t know. I don’t have access to absolutely true information on this subject.
Interview (unfortunately, only in Polish) with the K2 platoon commander:
https://youtu.be/i-OSNOrNnMo?si=4VzpEojh8lMl1QPL
Reading the comments under this material may be helpful.
Vin cu Samsung Galaxy s24 ultra ?😀
Iar ai iesit din cart si te plictisesti?
Cam asa, dar cum au sa stie la K2
ora si stirile ? 😄
Au Samsung Galaxy TAB 30000000 🙂
E prea mic ecranul la telefon
Thank you.
Thought I recognised the pattern. Maybe a tank intended for Poland and taken straight from the production line.
In Poland, the most outstanding specialist in the field of armored forces is undoubtedly Mr. Damian Ratka:
https://x.com/DRatka1
https://defence24.pl/strona-autora/damian-ratka
https://www.youtube.com/channel/UCowDHLNbbLt1aOxs5UoqFtw/videos
I suggest you contact directly and ask him your questions.
Damian was in Korea, he sat inside a K2 tank, he knows the subject perfectly.
@PL
What ammo does the k2 tank uses ? Is it compatible with Abrams ammo ?
@robi:
Basically, all types of tanks (L2, K2, M1) in service with the Polish Armed Forces can use the same ammunition.
With one caveat: the K2 in its current configuration cannot use M1147 AMP programmable ammunition. But this is not a problem – the appropriate programmer will be installed in the K2PL standard.
Din cauza diferențelor de calibre 55 K2 / 44 M1 sunt folosite încărcături de azvârlire diferite.
Polonia vs România la înzestrare este ca și București vs Cluj la unde se sta mai mult în trafic😂
Pe polonezi îi înțeleg, au experienta lui 1939 când au rezistat eroic inclusiv cu cavaleria, dar luna a trecut și Chamberlain cu Petain visau frumos în cămașă de noapte cu boneta în casele lor confortabile, în timp ce lesii au fost prinși în clește de binomul mortal nazi-bolsevici. Probabil si-au dat seama după modelul ucrainean ca pot face față untermenschilor putleristi până fac de râs vestul. Și au mândria lor, vezi operele lui Sienkiewicz, unde 1000 de cavaleri în armuri strălucitoare eviscerau 100 de mii de cazaci fără probleme…
Noi părem mai raționali. 3 escadrile de F16 sh, câte puțin Patriot, Himars etc, până reușim sa ieșim din țară😂
Grecia utilizeaza momentan 4 tipuri de avioane de lupta (F16, Rafale, F4, Mirage). Polonia operează tot 4 (Su-22, Mig-29, F16, FA-50). Iar în viitor aceste tari vor utiliza Grecia 3 tipuri și Polonia 4 tipuri. Ciudat nu? Se pare ca se poate sa ai mai mult de un tip de avion, chiar dacă nu ești putere planetara.
Referitor la România, începutul asta cu F16 cu trei escadrile este foarte bun… se pare ca ai noștri au prins ceva experienta și următoarele doua escadrile vor fi operationalizate mult mai repede. Dar sunt în asentimentul majorității comentatorilor ca ne mai trebuie, în viitor, și un alt tip de avion pe lângă F35. Eu as opta tot pentru F16 (bl XX, dacă se va mai produce), in formula 3+3 escadrile. Rusii nu se vor potoli în următorii 30-40 de ani… oricine ar fi la putere. Și ne trebuie AEW&C-ul nostru si cisternele zburătoare … prezente aici 24h.
Probabil polacii vor un bimotor se superioritate aeriană. Plus ca nu vor neapărat să pună toate ouăle în același coș cu F 35.
Abia aștept un SU 35 vs F 15 EX. Avem șanse mari in Polonia, dar și Israelul are in dotare variante mai vechi. Iran a comandat SU 35.
When I was younger, I loved playing „Raid over Moscow”.
https://en.wikipedia.org/wiki/Raid_over_Moscow
Now, in my old age, I realize that I need something to transport the hundreds JASM-ER I bought to the russians barbarians…
I think it will be soon, very soon! The Russians won’t stop because the expansion is in their poison minds!
However, I would prefer that the russians barbarians be defeated without the need to involve the Polish Armed Forces.
In Polish history, too many human lives were wasted by barbarians from Moscow (and elsewhere…).
A direct fight against our eternal enemies must end in a hecatomb. I don’t feel sorry for the Russians, but I do feel sorry for my compatriots.
That is why we must arm ourselves to the maximum, at all costs, beyond measure and beyond our capabilities.
At the expense of implementing my country’s development programs, at the expense of expenditure on fundamental needs.
They or us.
tertium non datur.
„A direct fight against our eternal enemies must end in a hecatomb. I don’t feel sorry for the Russians, but I do feel sorry for my compatriots.
That is why we must arm ourselves to the maximum, at all costs, beyond measure and beyond our capabilities.
At the expense of implementing my country’s development programs, at the expense of expenditure on fundamental needs.
They or us.”
This should be the mindset for every country, at least in Eastern Europe, first line of contact in case of a clash with Russia & Co. Well, maybe not for Hungary, for obvious reasons. Most certainly for us in Romania, though.
Some of those lives in battle of the Cosmin Forest. Oops. That was in Moldova. What the hell were the Poles doing there? Did John I Albert want to replace Stephen with Sigismund? Or closer to those who perished in the Trans-Olza offensive of 23-24 September 1938. Who are the barbarians in these phases?
Asta a fost acum cateva sute de ani. Nu avem nevoie de acest tip de mentalitate revansarda. Timpurile s-au schimbat. Si nu e ca si cum Stefan nu i-a atacat niciodata.
Something tells me MacGyver was one of the abducted Moldavian scientists in those troubled times…
https://lelombrik.net/156736
Offtopic
Cate plutone are in subordine primăria din Cluj?
15 ex!!
Cred că F35 poate fi pus mai bine in valoare în tandem cu F15 varianta nouă. Viteza, radar, capacitate de manevră și cantitate de armament. Decizia a logică.
Cât despre negustorie, fiecare dintre ei, greți sau polaci nu se bazează doar pe escadrilele lor, ci cumpără și presupusa prietenie a negustorilor. Și e aproape logic că americanii nu se vor lua în coarne cu turcii cum nici francezii nu vor face asta cu rușii. Francezii până mai ieri îi construiau lui Putin nave de debarcare. Ce bune ar fi fost la Odessa!!!