Grecia si-a anuntat intentia sa cumpere doua fregate Bellharra-class

Joi, pe 11 octombrie, Grecia a semnat o scrisoare de intentie (LoI – Letter of Intent) pentru o posibila achizitie a doua mini-fregate (sau maxi-corvete) din clasa Bellharra, noile fregate de clasa intermediara ale Marinei Franceze.

Deocamadata grecii si-au anuntat intentia, nu s-au angajat oficial, nu putem discuta despre preturi sau anul de intrare in dotare. Ministrul grec al apararii, Nikos Panagiotopoulos, a declarat ca mai este un drum lung de parcurs pana cand (daca va fi cazul) vor fi demarate negocieri oficiale cu guvernul francez si constructorul navei – Naval Group.

Ne mai aducem aminte ca Grecia a mai cochetat cu ideea achizitiei (chiar a inchirierii) de fregate franceze, se discuta anul trecut despre FREMM, una-doua nave, dar pana la urma nu s-a concretizat nimic.

Cele doua parti au mai discutat si despre intretinerea flotei de aparate Mirage 2000 detinute de Grecia.

Bellharra-class este o nava pe care francezii o numesc fregata defensiva si de interventie – Frégate de Défense et d’Intervention (FDI), va avea un deplasament de 4500 de tone, radar AESA Thales’ Sea Fire 500, prima nava franceza dotata cu un AESA, sonar in chila si tractat, lansatoare verticale pentru rachete Aster 15/30, tuburi lans-torplia pentru MU 90, tun de 76mm, elicopter etc.

Exista posibilitatea ca nava sa poata lansa si rachete de croaziera franceze MdCN.

Programul de dezvoltare a acestei noi clase de nave se numeste Frégates de taille intermédiaire (FTI) si are in vedere constructia a cel putin cinci nave, cu prima dintre ele lansata undeva prin 2023.

Fregatele FDI vor inlocui in proportie de 1:1 navele clasei “La Fayette”.

Daca stam si numarm se poate observa ca “mini-fregata” francezilor va fi foarte bine inarmata, se discuta despre opt rachete anti-nava Exocet MM 40 Block 3, despre doua lansatoare verticale Sylver S 50 (fiecare cu cate opt tuburi de lansare) pentru rachete Aster 30 si 2X Sylver S 35, tot cu cate opt tuburi, pentru Aster 15. Exista posibilitatea ca navele sa foloseasca rachete VL MICA ER, doua lansatoare duale de torpile, un elicopter NH 90/Panther capabil si el sa lanseze atat torpile cat si rachete anti-nava si sa detina propriul sonar.

Ramane de vazut daca Grecia va deveni primul client de exporta al Bellharra, dar sansele sunt destul de bune, daca tinem cont de ce se intampla prin estul Mediteranei si de “prietenia” proverbiala intre palicari si otomani.

Intre timp, pe 24 octombrie, prima tabla, a primei mini-fregate pentru marina franceza, a fost taiata in santierul naval din Lorient al Naval Group. In marina franceza navele vor fi cunoscute ca “Admiral Ronarc’h”- class, iar urmatoarele patru vor purta tot nume de amirali: “Admiral Louzeau”, “Admiral Castex”, “Admiral Nomy” si “Admiral Cabanier”.

La festivitate au fost prezenti si oficiali din Noua Zeelanda si Polonia, lucru care poate insemna ceva sau poate nu.

GeorgeGMT

24 de comentarii:

  1. Zumwalt acum Bellharra, ma refer la acest tip de prova „inversa”. O astfel de prova taie valul nu-l incaleca creand astfel o stabilitate mai buna a platformei, doar ca in caz de mare foarte montata s-ar putea ca nava sa nu mai fie operationala.
    Asa cel putin imi pare mie, stabilitate insa doar pe valuri mici.

    • In acest caz, alegerea provei inverse are legatura cu reducerea semnaturii radar a navei cu consecinta ca lungimea maxima a navei este foarte aproape de linia de plutire a acesteia. Insa adoptarea provei inverse si impactul acesteia asupra calitatilor nautice si manevriere ale navei trebuie corelate cu intreg planul de forme al navei.
      Este clar ca si americanii si francezii au facut suficiente simulari (probabil inclusiv teste hidrodinamice cu modele la scara) si sunt multumiti de ceea ce au obtinut.

      In rest, Belharra este fregata in toata puterea cuvantului, nici mini-fregata, nici maxi-corveta, am luat-o noi (a se citi europenii) razna cu fregatele cu deplasamente de 6-7000 tone. Avem toate indiciile ca este vorba de o fregata multifunctionala in deplinatatea termenului, mai mult decat decenta, cu spatiu inclusiv pentru rachete de croaziera pentru atac la sol.

      Referitor la francezi, se pare ca o parte din La Fayette raman in dotare mai multa vreme, insa sunt si unele care vor iesi din dotare (probabil cele mai vechi) aviz amatorilor de SH-uri.

      La 760 milioane euro/nava fara munitie (navele + senzori) sunt cam scumpe… Dar capabilitatile sunt pe masura. Asa ca nu ma mira interesul grecilor & polonezilor. Cu Noua Zeelanda n-am inteles care e treaba desi Anzac sunt in esenta niste Meko, deci si astora le plac produsele europene. Ce-i drept, Belharra ar fi mai potrivite pentru NZ decat Type 26.

      • M-ai bagat in ceata cu ” lungimea maximă a navei este foarte aproape de linia de plutire a acesteia”. Ce corelatie exista intre LOA ul navei si linia de plutire a navei ????

        • Poate m-am exprimat gresit. Am vrut sa zic:
          Prova „inversata”: LOA mai mica decat LWL
          Prova „normala”: LOA mai mare decat LWL
          De obicei asta influenteaza calitatile nautice si manevriere.

      • „Referitor la francezi, se pare ca o parte din La Fayette raman in dotare mai multa vreme, insa sunt si unele care vor iesi din dotare (probabil cele mai vechi) aviz amatorilor de SH-uri.” – Pai ce ar fi rele 3 La Fayette cu de toate ce au acum pe ele pt FNRo pt a inlocui Marasesti si Tetal 1? Se pot pune rachete AN si AA pe Tetal 2, si poate schimbate motoarele?

    • Dimpotrivă, aceasta inverted bow face nava mai stabila pe mare montata, micșorând tangajul și implicit favorizând lansarea rachetelor și pe valuri mari. Un dezavantaj major este asa zisa punte uda aproape nonstop. Un alt avantaj este lungimea la linia de plutire mai mare comparativ cu o nava similara cu prova „normala” care duce la un raport lungime/lățime mai mare, o rezistenta la înaintare mai mica și implicit o viteza mai mare și consum de combustibil mai mic. Oricum nu cred ca se gândește cineva la lupte navale pe mare de gradul 7.

    • Skjold .Chiar si la sarakutzii europei

  2. moda asta cu prova inversa a mai fost la moda in sec.19 – si din cate stiu francezii ai fost si atunci promotorii ideii.

    la ce se poate simula azi cred ca nu au luat decizia asta degeaba si doar pt valuri mici – e rezonabil sa credem ca francezii stiu sa construiasca nave de razboi.

  3. Asta zic grecii:

    „Greek and French Defence ministers signed the preliminary contract order for two Belh@ra’s for the Hellenic Navy. The Greek ships will be the 2nd and 4th of the production line.

    There is still considerable talk to conclude this contract by the transfer of two or more La Fayettes.”

  4. Stau și ma gândesc unde vor ajunge dacă o nava de 4500t cu 16 rachete a-a cu raza lunga, 16 cu raza scurta/medie și 8 anti nava este catalogata corveta grea/fregata ușoară. În curând americanii vor renunță la programul noilor fregate deoarece arleigh burke o sa ajungă în categoria fregate grele.

    • Pai asa i-a zis George… 🙂 Ei ii zic pretentios fregata de nu stiu cum. In realitate vorbim de o fregata multirol.
      In apararea americanilor ar trebui mentionat ca ei vor ca viitorul distrugator/crucisator sa fie mai mare decat cele aprox. 10000 tone ale Arleigh Burke/Ticonderoga, probabil in zona 13 – 15000 tone.
      Momentan cred ca suntem martorii unor schimbari in clasificarea navelor.

  5. Americanii vin cu contraoferta, patru nave Multi Mission Surface Combatant (MMSC), by Lockheed Martin, in locul celor doua FDI/Belh@rra
    https://www.navalnews.com/naval-news/2019/10/u-s-trying-to-counter-frances-frigate-offer-to-greece-with-4-mmsc/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *